Genç Türk girişimlerin önüne globeleşme fırsatı var

Betahaus’un Startup elçisi Katka Nagyova,Türk girişimcilerin izlemesi gereken yolu tarif etti. Nagyova’ya göre temelde iki önemli sorun var: “Herşeyi devletten beklemek ve girişimcilerin fikir değil de, para peşinde koşması…

Avrupa’da startupların devletten ziyade yatırımcılar tarafından desteklendiğine dikkat çeken Betahaus’un Startup elçisi Katka Nagyova, bu beklenti ve girişimcilerin fikir yerine para peşinde koşmasının startuplarda üretim ve yenilikçiliği engellediği görüşünde. Nagyovan sektördeki sorunlara değindi ve  yön veren değerlendirmeler yaptı.

Avrupa’da özel sektör startup’lara nasıl bir destek sağlıyor?

Avrupa’da startup’lar ağırlıklı olarak melek yatırımcılar tarafından destekleniyor. Devletten destek beklemektense özel şirketlerin ve bunların yöneticilerinin devreye girmesinin yolu açılmalıdır. Sadece Berlin’de 120’nin üzerinde inovasyon merkezi bulunuyor. O kadar büyük şirketler bu merkezleri destekliyor ki, devlet destekleri artık komik seviyede kalıyor. Özel sektör startup’lara desteğin yüzde 80’ini karşılıyor.

Uluslararası şirketlerde deneyim sahibi yöneticiler nasıl melek yatırımcı oluyor?

Almanya’da Türkiye’deki gibi melek yatırımcı lisansı almaya gerek yoktur. Zaten melek yatırımcı ünvanı alan kişiler, üst düzey şirketlerde yönetim kademesinde bulunmuştur. Avrupa’da melek yatırımcılar fonlama yaptıkları şirketlerden kolaylıkla çıkış yapabiliyor ve girişimciler de bu rüzgardan dolayısıyla etkileniyor. Dolayısıyla iş fikrini takip eder ve bu fikre inandıkları içinde startup ekosistemi büyür.

‘’BÜYÜK ŞİRKETLERİN YÖNETİCİLERİ EL ATMASI GEREKTİĞİNE İNANIYORUM’’

Özellikle uluslararası şirketlerde deneyim sahibi yöneticiler melek yatırımcı oluyor. Sayı belirtmek çok güç olsa da 400 civarında melek yatırımcı var diyebiliriz. Zaten Almanya’da yatırımcı bir kültür var. Herkes yatırım yapma peşinde koşar, bazen küçük bir restoranın bile teknoloji yatırımı yaptığına şahit olursunuz.

BERLİN’DEKİ STARTUP SAYISI TÜRKİYE KADAR

Startup’ları motive eden en önemli unsur maddi beklentilerdir. Sadece Berlin’de 1800 ile 3000 arası start-up bulunmaktadır. 50’den fazla hızlandırıcı program ve 50 sektörel coworking şubesi var. Yaklaşık 16 bin tane mentor, aktif 400 melek yatırımcı var. Almanya genelinde ise 31 bin iş geliştirici danışman var. Avrupa genelinde startup’lara sermaye yatırımında Almanya 333 milyon Euro ile üçüncü sırada yer alıyor. İkinci sırada 392 milyon Euro ile Fransa ve 1 milyar Euro ile İngiltere yer alıyor. Yapılan araştırmalara göre 2016’nın ilk çeyreğindeki yapılan yatırım 2014’ün ilk çeyreğine göre tam iki kat daha fazladır.

Katka Nagyova / Betahus Startup Elçisi

‘’GİRİŞİMCİ PARA PEŞİNDE KOŞMAZ’’

Genç girişimcilerin daha yolun başında iken fon ve maddi kaynak peşinde koşuyor. Bunu da son derece anlamsız.. Girişimcinin öncelikle fikrini ve aklını kusursuz bir şekilde organize etmesi lazım. Doğru bir planlama ile yönetilmeyen girişim maddi kaynağı da yönetemez. Bunun için öncelikle tecrübe edinmek lazım, tecrübeyi edindikten sonra yatırım bütçeleri peşinde koşulmalıdır.

Peki! Avrupa ile ABD arasındaki fark nasıl?

Avrupa’daki startup’lar kültürel bir değişim içine girmişler ve daha çok teknoloji ile üretim işine odaklanmışlar. Amerika’daki startup trendi ise Avrupa’dan farklı. Silikon Vadisi diye adlandırılan teknoloji bölgesinin ağırlıklı olarak sosyal medya ve kullanıcı deneyimi üzerine yoğunlaşan startup’lardan oluşuyor.

Avrupa’da üretim süreçlerini modernize edip kolaylaştıran girişimler ön plana çıkıyor. Hatta bu yönde ürün geliştirenler tercih ediliyor. ABD’deki sosyal medya stratup’larında ise büyük bir artış var. Haliyle rekabet daha da can alıcı seviyede gerçekleşiyor.

Türkiye’deki genç girişimcilere neler önerirsiniz?

Pazarı iyi tanıyın
Fikrinizi ve iş planınızı kusursuzlaştırın
Problemlerin üzerine gidin ve daha çok test yapın
Ekibinizi iyi kurun,
İnsanların ve üretim proseslerinin ihtiyaçlarını gözetin.