CFO'NUN CİRO VE MALİYET HESABI

Finansta Dijital Çeviklik... Son günlerde adını çokça duyduğumuz kavramlardan biri de 'çeviklik'. Dijital dönüşümle beraber, çevik yaklaşımlar kurumların tüm birimlerine sirayet etmiş durumda. İşletmeler için oldukça önemli bir performans değerlendirmesi olan ciro ve maliyet yapısını dikkate aldığımızda, finans birimindeki üst yönetim perspektifinde de çevikliğin yansımasını görmemiz ve beklememiz kaçınılmaz. Kurumsal çevikliğin temelde şu 3 soruya cevap vermesi beklenir: 1- Değişikliklere ne kadar 'hızlı' yanıt veriliyor? 2- Kurumun hedefleri için işletilen süreçler ne kadar 'yetkin'? 3- Hedefe giden yoldaki araçlar ne kadar 'esnek'? Özetle; hız, yetkinlik ve esneklik, finans uzmanlarının dijital dönüşümle olan ilişkisini ortaya koyan önemli bir hâl aldı. Değişen müşteri beklentileriyle beraber, her firmanın vizyon, misyon ve değerleriyle uyumlu bir çeviklik hikâyesi her gün yeniden yazılıyor. Bu sayımızda, Türkiye'nin önde gelen şirketlerindeki CFO'ların dijital çeviklik serüvenine göz atıyoruz. Ama öncesinde, Bill Gates'in iş dünyasındaki çeviklik konusunda vurgu yaptığı şu sözlerini hatırlayalım: 'Bugün başarı, sürekli olarak yeniden düşünmek, bir şeyleri canlandırmak, işlemek ve yeniden icat etmek için çevikliği ve isteği gerektirir.'

- Dijital dönüşümdeki artış, müşteri beklentilerinde de ciddi değişimleri beraberinde getiriyor. Bu anlamda Türk iş dünyasının CFO’ları, ciro ve maliyet yapılarının gözden geçirilmesini önceliklendiriyor mu?

Panasonic Electric Works Türkiye Mali İşler Genel Müdürü Erkut Açıl:
CFO, dijital dönüşüm için şirketinde zemin hazırlamalı
Dijital devrim, teknolojinin her geçen gün gelişmesi, özellikle de pandeminin etkisiyle evrilen iş süreçleri ve tüketici davranışlarına hızlı ve güvenilir çözümler sunmak adına, topluma veya yaşamımızın her alanına değer katıyor. Dijitalleşmenin yarattığı hızlı dönüşüm, temel gereksinimleri ortadan kaldırmıyor. Değişen ihtiyaçlara maliyeti düşük, zaman kazandıran, takip edilebilir, hataya kapalı veya memnuniyet sağlayacak rekabetçi çözümler üretiyor.

CFO’nun en büyük rolü, dijital dönüşüm için kendi şirketinde zemin hazırlaması ve önceliklendirmesi olmalı. Yeni dünya düzeninde teknolojiye ayak uyduramayan şirketler sistemden elenecek. Bunun bilinciyle, dijital araçlara daha fazla yatırım yapmak, bunları daha verimli kullanmak ve tüm iş süreçlerine entegre etmek ciddi önem kazandı.

DİJİTALLEŞMEYE OLAN ARZ VE TALEP ARTACAK

Önümüzdeki dönem, dijitalleşmeye olan arz ve talep daha da artacak. Bu durum, küresel ekonominin büyümesine etki ederken, dijital ekonomileri ve girişimcilik ekosistemine de olumlu yansıyacak. Bu kapsamda; yapay zekâ, veri analitiği, siber güvenlik, kurumsal yazılımlar, bulut sistemleri gibi dijital dönüşüme tesir edecek alanlardaki yatırımlar ve gelişmeler, şirketlerin olmazsa olmazları arasında yer alacak.

Dijitalleşme, özellikle operasyonel süreçlerin gelişmesi ve daha düşük maliyetlere ulaşarak değer yaratmanın yanı sıra, müşterilere yönelik avantajlarla da büyük fayda sağlıyor. Elimizdeki verileri bir pusula gibi kullanarak, müşterilerin değişen beklentilerini karşılayabilmek, hem odak noktamız hem de önceliğimiz.

Doğan Holding CFO’su  Bora Yalınay:
Bilanço yönetimi ile iyi seviyelere gelindi
2022 yılının ilk çeyreğinde konsolide faiz, amortisman ve vergi öncesi kâr (FAVÖK), yüzde 410 artışla 1,2 milyar TL oldu. Bunda; elektrik üretimi, akaryakıt perakendesi, otomotiv ticaret ve pazarlama, sanayi ve ticaret segmentlerinin FAVÖK rakamlarındaki artışlar etkili oldu.

Akaryakıt perakendesinin gelirleri %157 arttı. Elektrik üretimi segmentinde yüksek kapasite faktörleri ile çalışan RES’lerin katkısı ve elektrik fiyatları nedeniyle %229’luk bir çıkış oldu. Sanayi ve ticarette Çelik Halat, Ditaş ve Sesa’nın güçlü performansları, ihracattaki artış ile gelirler %121 büyüdü. Otomotiv ticaret ve pazarlamanın gelirlerinde ise yukarıda seyreden talep ve portföye yeni eklenen markaların desteğiyle %263 yükseliş yaşandı.

Kârlılıkta tüm segmentlerde operasyonel verimlilik artışı, etkin işletme sermayesi ve bilanço yönetimi ile iyi seviyelere gelindi. Brüt kârlılık, geçen yılın aynı dönemine göre %323 artarak, 360 milyon TL’den 1,5 milyon TL’ye çıktı. FAVÖK marjı ise %8,6’dan %16,8’e yükseldi.

Otokoç Otomotiv Mali İşlerden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı M. Önder Kutman:
“Sıfır Bazlı Bütçeleme” projemiz ile ilerliyoruz

“Sıfır Bazlı Bütçeleme” projemiz ile birlikte şirketin tüm süreçlerini baştan incelemeye aldık. Bu projede en büyük kaldıraç etkisi yaratan öğe, dijital altyapımızın bize sağladığı hızlı raporlama sistemleri oldu. Bu sayede ortaya çıkan tüm verimsizlikleri elimine etme şansı bulduk. Bu da bize hem maliyetlerimizde avantaj getirdi hem de ciromuza katkı sağladı.

Peyman CFO ve İcra Kurulu Üyesi  Güneş Soytürk:
Müşterinin memnuniyetini “maliyet merkezi” olarak görmüyoruz
“Dijital dönüşümü” doğru zamanda, doğru şekilde sistemlerine entegre eden şirketlerin; müşterileriyle daha sağlıklı, daha derin ilişkiler kurma fırsatını yakaladığını, hızla ilerlediğini görüyoruz. Kuruyemiş sektörü, birçok sektörel dinamiği bünyesinde barındırıyor. Tarım; ambalaj, üretim, lojistik gibi birden fazla alanla iletişim halinde olduğundan, tedarikten lojistiğe, üretimden satışa kadar tüm süreçlerde kaynak verimliliği, müşterilerle kuvvetli etkileşim, inovasyon ve sürdürülebilirlik adına dijital dönüşümün vazgeçilmez olduğunu düşünüyoruz.

“Peyman Dijital Dönüşüm 4.0” kapsamındaki dijitalleşme yatırımlarını, şirketteki tüm iş süreçlerimizde “dijital odaklı düşünen iş birliği ortamını” yaratarak yaptık. SAP S4/HANA projesini uygulamaya aldık. Üretimde robotik sistemleri devreye aldık. Sözleşmeli tarımda blockchain teknolojisini kullanmaya başladık. Ürünlerimizin tazeliğini koruyabilmek için “stok takip sistemi”mizi yeniledik. Tüm bu yatırımlar, rekabet gücümüzü artırdı. Ürünlerimizi daha uygun fiyatlarla, daha taze ve çoklu kanallarda müşterilerimizde buluşturma imkânı verdi.

VERİMLİ, KAPSAYICI HİZMET

Müşterilerin eskiye oranla daha fazla dijital kanal kullanmaları, alışveriş deneyimleri boyunca daha hızlı, daha kolay ve sorunsuz deneyimler yaşama beklentilerini doğurdu. Ürünlerin güncellik algısının, rekabet avantajının çok hızlı değişim gösterdiği bu dönemde, işin kalbinde olan müşterinin memnuniyetini “maliyet merkezi” olarak görmüyoruz. Sadece online veya offline değil; ürünlerimizin müşterilerimizle buluştuğu her noktada keyifli bir deneyim yaratmak bizim için çok kıymetli. Bu nedenle e-ticaret platformlarımız, Peymanshop.com ve Boll.com.tr’yi hayata geçirdik. Satış noktalarına daha verimli, kapsayıcı hizmet verebilmek için kullandığımız satış otomasyon yazılımımızı geliştiriyoruz. 

Tüm bu dijitalleşme inisiyatifleri ile şirket olarak hızla değişen ortamda değişen maliyetlerimizi kontrol etmek, satış fırsatlarını değerlendirmek ve müşterilerimizin memnuniyetini artırmak için çalışıyoruz.

Hepsiburada CFO’su ve Yönetim Kurulu Üyesi Korhan Öz:
Disiplinli bir nakit ve maliyet yönetimine sahibiz
Biz, dönüşüme ayak uydurmak yerine onu şekillendiren, dijitalin odağında bir teknoloji şirketiyiz. E-ticaretteki yükseliş ve yaptığımız yatırımlar neticesinde, maliyetlerde ve kurda yaşanan artış, jeopolitik gelişmeler gibi zorlayıcı makroekonomik koşullarda bile istikrarlı büyümemizi sürdürdük.

Toplam satış hacmimiz, senelik yüzde 54 artışla, 2021’de 26,2 milyar TL’ye, siparişlerimiz ise %53’lük yükselişle 53,5 milyona ulaştı. 2021 sonundaki aktif satıcı sayımız 2020’ye oranla %68 arttı ve 45 binden 75 bine çıktı. Ürün sayımız da yıllık %103 artış ile 90,3 milyon oldu.

Çalışmalarımızı, platformumuza yaptığımız yatırımlara ek olarak, iş ortaklarımızın da iş süreçlerine katkı sağlama bakış açımız doğrultusunda sürdürüyoruz.  Örneğin; finansal bir enstrüman olarak hayata geçirdiğimiz “Tedarikçi Finansman Sistemi” ile tedarikçilerimizin satıştan doğan alacaklarını ihtiyaç duydukları zaman diliminde nakde dönüştürmelerini sağlıyoruz. Önümüzdeki dönemde de, disiplinli nakit ve maliyet yönetimi ve stratejik uygulamalar sayesinde verimlilik artışı sağlayacağız.

Kale Holding CFO’su Haluk Alperat:
Çok daha güçlü hale geldik
Kalekim; dünyanın pandemi, enerji, tedarik, hammaddeye ulaşım, üretim ve maliyet artışları ile boğuştuğu son üç yılda olağanüstü bir performans ortaya koydu.

Son iki yılda yaptığımız yatırımlarla çok daha güçlü hale geldik. Kalekim, 2020’den bu yana pazarın üstünde büyüme başarılarına imza atıyor. Özellikle halka arz programımızı gerçekleştirdiğimiz Mayıs 2021’den beri iş ortaklarımızdan ve yatırımcılarımızdan aldığımız güç ile her çeyrekte, ulaştığımız başarıyı bir adım daha ileri taşıyoruz. 2021’deki başarımızı 2022 yılında da sürdürüyoruz. Net kârın yüzde 194’lük artışla, 70,8 milyon TL’ye yükselmesi de bunun bir göstergesi.

Mey|Diageo Finans ve Dijital Transformasyon Direktörü Özlem Yeşildere:
Veri analitiği etrafında çok emek veriyoruz

Daha etkin olmamızı sağlayacak işlemler üzerinden ilerliyoruz. Veri analitiği etrafında çok emek veriyoruz. İstatistiklere göre; verilen her kararda yanlış değerlendirme yapılırsa gelirler yüzde 1 düşüyor. Bu yüzden her kararı gözden geçiriyoruz. Dolayısıyla yanlış karardansa , doğru kararı ötelemek daha önemli olabiliyor. Hep beraber dijitalleşmenin artılarını hayata geçirmek için çaba harcamak gerekiyor. Bu anlamda, teknolojik okuryazarlığı ciddi anlamda ön plana çıkarabilecek eğitimlere önem veriyoruz.

Pegasus Hava Yolları Finans Genel Müdür Yardımcısı Barbaros Kubatoğlu:
Dijitalleşme, maliyet yapılarını değiştiriyor
Dijital dönüşümdeki artış, ciro anlamında misafirlerimizin bilet ve yan hizmet satın alma alışkanlıklarını değiştirmesi açısından bizi etkiliyor. Hizmet alımlarında gelişen dijitalleşmeyle beraber, mobil uygulamamızdan ve web sitemizden gerçekleştirilen ve klasik acenteler yerine daha çok “Online Travel Agency” diye tabir edilenler üzerinden yapılan satışlar arttı.

Pegasus Hava Yolları olarak stratejimiz, misafirlerimizin hizmet alımlarını her zaman daha uygun fiyatlar bulunan mobil uygulamamız ve flypgs.com üzerinden yapmalarını sağlamak. Bu kapsamda; kendi satış kanallarımızın hep en iyi satın alma deneyimini sunması için dijital çağın tüm imkânlarını kullanıyoruz.

KİOSK YATIRIMLARI…

Satın almadan seyahatin sonlanmasına kadar geçen tüm süreçte, seyahat deneyimlerini geliştirici adımlar atıyoruz. Özellikle havalimanındaki check-in süreçlerini iyileştirmek adına kiosk yatırımlarımız ön plana çıkıyor. Bu sayede yolcularımız sıra beklemeden, check-in ve bagaj işlemlerini kolaylıkla tamamlayabiliyor. Sadece bu değişim bile; dijitalleşmenin maliyet yapısındaki değişimi göstermesi açısından önemli. Çünkü, daha önceden kontuar kirası ve personel maliyeti olarak karşımıza çıkan maliyet kalemleri, artık teknolojik yatırım maliyetine dönüşüyor.

RUTİN SÜREÇ VE KONTROLLER ROBOTLARA BIRAKILIYOR

Dijitalleşme yalnızca misafirlerimizin seyahat deneyimi tarafında değil, çalışanlarımızın iş yapış şekillerini değiştirmesi adına da fayda sağlarken, maliyet yapılarını değiştiriyor. Mümkün olan her türlü rutin süreç ve kontrolleri robotlara bırakıp; iş gücümüzü daha katma değerli alanlarda kullanma olanağı buluyoruz. Bu da bize hızlı büyüme zamanlarında dahi maliyetlerimizi daha kontrollü yönetebilme imkânı tanıyor. Benzer şekilde, dijitalleşmeyle birlikte artan uzaktan çalışma imkânıyla hem çalışan motivasyonu artıyor hem de ofise ulaşım ve çeşitli ofis maliyetlerinde maliyet azaltma şansımız oluyor.

Global Yatırım Holding (GYH) Mali İşler ve Finansmandan Sorumlu Grup Direktörü Ferdağ Ildır:
Efektif borç yükünü azaltmayı hedefliyoruz
Grubumuz, likidite pozisyonunu istikrara kavuşturmak amacıyla uzun ve kısa vadeli borç yükümlülüklerini yönetmek için sağlam ve etkin adımlar atıyor. 2021 yılında başladığımız bir süreç olan efektif borç yükünü azaltma hedefimiz devam ediyor.

Antalya'daki ticari limanımızın satışı, Naturelgaz'ın Borsa İstanbul’da işlem görmeye başlaması, GYH'nin sermaye artırımı süreci, 2021'de holding solo borç tutarını neredeyse yarı yarıya eritti. 2022’de de borçluluğu azaltma hedefimiz sürüyor. Consus Enerji halka arzında 236,3 milyon TL’si Consus Enerji, 283,5 milyon TL’si Global Yatırım Holding seviyesinde olmak üzere,  grup olarak toplam brüt 519,8 milyon TL nakit girişi sağladık. Bu kaynaklar, Consus düzeyinde yeni yatırımlar ve borçluluğu azaltmada kullanılırken; holding tarafında ağırlıklı olarak borç itfasında kullanacak.