CHRO'NUN YENİ GÜNDEMİ: İŞ YERİNDE YAPAY ZEKA

YAPI KREDİ GENEL MÜDÜR YARDIMCISI ÖZDEN ÖNALDI, YAPAY ZEKA SAYESİNDE VERİMLİLİK ELDE ETTİKLERİNİ SÖYLÜYOR. YAPAY ZEKA SADECE YAPI KREDİ'NİN DEĞİL HER KURUMUN CHRO'LARININ ODAĞINDA. AKKÖK HOLDİNG VE AKENERJİ CHRO'SU DUYGU ERZURUMLU CENGİZ, AMAÇLARININ YAPAY ZEKADA ÖNCÜLERDEN OLMAK OLDUĞUNU BELİRTİYOR. BOYNER GRUP VE BOYNER BÜYÜK MAĞAZACILIK İK GENEL MÜDÜR YARDIMCISI SEDA KAYRAK KIZILTAN, ŞİMDİDEN TEKRAR EDEN İŞLERİ ROBOTLARA BIRAKTIKLARINI ANLATIYOR. ORKA HOLDİNG EĞİTİM VE GELİŞTİRME MÜDÜRÜ GÜRAY KANLI, YAPAY ZEKANIN STRATEJİK KARARLARDA ÖNEMLİ OLDUĞUNU DÜŞÜNÜYOR. PEGASUS HAVA YOLLARI İK GENEL MÜDÜR YARDIMCISI DİLARA OĞUR, YAPAY ZEKA VE OTOMASYONLA İŞ SÜREÇLERİNİ İYİLEŞTİRDİKLERİNİ BELİRTİYOR. SAP GÜNEY AVRUPA İK DİREKTÖRÜ HANDE GENÇ İSE YAPAY ZEKA SAYESİNDE GELECEKTEKİ ÇALIŞAN EĞİLİMLERİNİ TAHMİN ETTİKLERİNİ SÖYLÜYOR.

Teknolojik gelişmelerin hızına yetişmek mümkün değil. Her yeni gelişmeyle iş dünyasının geleceği sürekli baştan yazılıyor. İnternetin hayatımıza girmesiyle başlayan bu yolculuk, hiç hayal edilemeyecek bir noktaya geldi. Pandemiyle birlikte zirveye çıktı derken bugün özellikle üretken yapay zekayla nereye doğru gideceğimizin tahmin edilemediği bir yerdeyiz. Şu anda yapay zeka, otomasyon ve nesnelerin interneti gibi kavramlar adeta hayatımızın merkezi oldu. Birçok alanda uzun süredir esen yapay zeka rüzgarları insan kaynaklarında da etkisini göstermeye başladı. İnsan kaynakları bu teknolojilerden hem süreçlerin operasyonel yükünü azaltmak hem çalışanlarla ilgili daha çok veriye ulaşarak kişiselleştirilmiş deneyim sunmak hem de yetenek yönetimi için faydalanacak. Üretken yapay zekanın insan kaynaklarında kullanımına dair öncü örnekleri de görmeye başlayabiliriz. Gelin Türk iş dünyasının en önemli CHRO’la-rının eylem planlarına yakından bakalım.

Orka Holding Eğitim ve Geliştirme Müdürü Güray Kanlı
“STRATEJİK KARARLARDA ETKİLİ”
“Yapay zeka, insan kaynakları yönetiminde veri analizi, öngörüsel analiz gibi alanlarda önemli bir rol oynayarak stratejik kararlar almamıza yardımcı oluyor. Örneğin çalışan performansını takip etmek ve değerlendirmek için objektif verilere dayalı analizler yaparak, yöneticilere daha doğru ve tarafsız bir şekilde performans değerlendirmesi imkanı sağlıyor.”

Önce veri analitiğiyle tanıştık ve işe alım süreçlerinden performans değerlendirmesine kadar birçok alanda kullandık. Ardından chatbot ve sanal asistanlar hayatımıza girdi, sıkça sorulan soruları yanıtlama ve bilgi sağlama gibi görevlerde kullanılmaya başlandı. Yapay zeka, iş gücü planlaması süreçlerinde gelecekteki iş gücü ihtiyaçlarını tahmin etme ve stratejik planlamalar yapma konusunda öngörüleri yapmamızı sağladı.

İŞE ALIMDA TEKNOLOJİ

İşe alımda CV tarama ve video mülakat teknolojisini deneyimledik, performans değerleme tarafında farklı yazılımlar kullanarak, hedeflerin belirlenmesi ve geri bildirim toplama süreçlerini kurguladık. Uzaktan Eğitim Platformları LMS kullanımı uzun zaman önce hayatımıza girdi. 2015 yılından beri kullandığımız bu alan, teknolojik gelişmelerle her dönem güncellemeler yaptığımız bir alan oldu. Bu platformda, tüm ekibimiz için çevrimiçi dersler, interaktif içerikler ve canlı oturumları kurguladık. Ekip içi iletişimi güçlendirmek amacıyla kullandığımız, proje yönetimi, dosya paylaşımı ve anlık iletişim gibi özellikleriyle öne çıkan platformlarda aktif kullanıldı.

STRATEJİK KARARLARDA YAPAY ZEKA ETKİSİ

Yapay zeka, insan kaynakları yönetiminde veri analizi, öngörüsel analiz gibi alanlarda önemli bir rol oynayarak stratejik kararlar almamıza yardımcı oluyor. Örneğin çalışan performansını takip etmek ve değerlendirmek için objektif verilere dayalı analizler yaparak, yöneticilere daha doğru ve tarafsız bir şekilde performans değerlendirmesi yapma imkanı sağlıyor. Çalışanların eğitim ihtiyaçlarını belirleme ve önerilerde bulunma konusunda bilgi ve beceri düzeyini analiz ederek özelleştirilmiş eğitim planları oluşturabiliyoruz.

TAKIMDAŞLIK MERKEZDE
GELİŞİM FIRSATLARI Çalışan deneyimi, takımdaşlık ve sosyal sorumluluk projeleri iç iletişim programımızın merkezinde yer alıyor. Eğitim ve geliştirmeyse Orka Holding’in temel değerleriyle desteklenirken kariyer gelişim fırsatlarıyla birlikte tasarlanıyor. Çalışan deneyimi kapsamında, özel gün kutlamaları, uzatılmış anne baba izni, çocuğu okula yeni başlayan ebeveynlere esneklik, doğum günü kutlaması, spora teşvik kapsamında anlaşmalı spor salonu üyeliği gibi birçok proje hayata geçirdik.

ESNEK ÇALIŞMA SAATLERİ Yaz döneminde kurguladığımız esnek çalışma saatleriyle ekibimizin iş yaşam dengesini artırdık. Çevre bilinci ve sürdürülebilirlik kapsamında birçok sivil toplum kuruluşuyla iş birliği yaptık. Eğitim desteğini iki aşamalı olarak kurguladık. Yüksek lisans eğitimi için üniversitelerle iş birliği yaparak ekibimizi destekledik. Ayrıca liderlik gelişimi eğitim programlarımızla kişilerin kariyer haritasında ilerlemeleri için çeşitli eğitim planları dizayn ettik.

RAHAT ÇALIŞMA ORTAMI Böylelikle motivasyonlarını ve bağlılıklarını artırdık. Genel merkezimizi Vadi İstanbul lokasyonuna taşıyarak rahat ve motivasyonu artırıcı bir çalışma ortamı oluşturup, ergonomik mobilyalar ve sosyal alanlarla ekibimizin birbirleriyle etkileşimini arttırdık. Çeşitli sosyal etkinlikler, kutlamalar, konsept partilerle, takım oyunları, sanal oyunlar, turnuvalarla ekibimizin iletişimini destekledik.

Pegasus Hava Yolları İnsan Kaynakları Genel Müdür Yardımcısı Dilara Oğur
“EN İYİ DİJİTAL ÇÖZÜMLERİ HEDEFLİYORUZ”
“Silikon Vadisi'nde kurduğumuz Teknoloji ve İnovasyon Merkezimizle teknoloji yakından takip ederek, misafirlerimizin ve çalışanlarımızın deneyimlerini iyileştirmek için en iyi dijital çözümlere ulaşmayı hedefliyoruz. Yapay zeka ve otomasyon teknolojisinin hayatımıza kattığı uygulamalarla çalışanlarımızın iş süreçlerini iyileştiriyor, etkin ve verimli bir çalışma yöntemi benimsemelerini destekliyoruz.”

İş dünyasının hızla değişen ihtiyaçlarına ayak uydurabilmek ve çalışanlarımızın yetkinliklerini geliştirerek başarılarını ödüllendirmek için farklı uygulamalarımız bulunuyor. “Türkiye’nin Dijital Havayolu” olarak, teknoloji odağımızın yanında inovasyon kültürünü yaygınlaştırmak için yeni uygulamalar geliştirmeye devam ediyoruz. 2023 yılında hayata geçirdiğimiz Flydea öneri sistemi aracılığıyla çalışma arkadaşlarımızdan iş süreçlerini iyileştirmeye yönelik öneriler topluyor, projelendiriyor, ödüllendiriyor ve daha fazla öneri gelmesi için teşvik ediyoruz.

DAVRANIŞ MODELİ

Yetenek yönetimi yaklaşımımızla çalışanlarımızın kariyer gelişimlerini destekliyor, Pegasus Davranış Modeli kapsamında hazırladığımız eğitimlerle çalışma arkadaşlarımızı kariyerlerindeki bir sonraki aşamaya hazırlayarak sürekli öğrenme kültürünü birlikte yaygınlaştırıyoruz. Sürekli gözden geçirdiğimiz, yaşayan organizasyon yapısı sayesinde büyümeye ve süreçlerimizi iyileştirmeye devam ediyoruz. Pandemiyle birlikte hayatlarımıza giren ve iş-özel yaşam dengesini odağına alan, esneklik ve verimlilik sağlayan uzaktan ve esnek çalışma uygulamalarımızı 2024 yılında da devam ettiriyoruz. Düzenli olarak gerçekleştirdiğimiz çalışan deneyimi anketleri de bu konuda gelişim alanlarımızı belirlememiz ve yeni projeler geliştirmemiz için bize ışık tutuyor. 2024 yılı anket sonuçlarımız doğrultusunda düzenleyeceğimiz odak grup çalışmalarının çıktılarını da heyecanla bekliyorum.

İŞVEREN MARKASI OLMAK

Şirketimiz için ideal yetenekleri bulmanın ve mevcut çalışanların bağlılığını ve mutluluğunu yüksek tutmanın en iyi yolu, şirket olarak sunduklarımızın yanı sıra işveren markası izlenimidir. İşveren markası çatısı altında şirket kültürümüzü, değerlerimizi ve çalışan deneyimini önceliklendirerek; marka kimliğimizi doğru yansıtmayı, şeffaf iletişim sağlamayı ve şirket değerlerimizi net bir şekilde aktararak çalışan deneyimini sürekli iyileştirmeyi hedefliyoruz. İşveren markası stratejimizde insan odaklı bir yaklaşım benimsiyoruz, çalışanlarımızın gelişimlerini destekliyor ve imkan sunuyoruz. Sosyal sorumluluk projelerine, eşitlik&çeşitlilik&kapsayıcılık ilkelerine önem veriyoruz.

2030 PROJEKSİYONU

2030 projeksiyonuyla baktığımızda ön plana çıkacağını öngördüğümüz başlıklar arasında kesinlikle teknoloji yer alıyor. Bunun yanında Z kuşağı kariyerinde ilerlerken artık Alfa kuşağının iş hayatına girmesi ve adaptasyonunu konuşmaya başlayacağız. Bu kapsamda attığımız adımların bizi 2030 dönüşümüne hazırladığına inanıyorum. Pegasus Hava Yolları olarak, teknolojiyi her zaman yakında takip ederek sektörde öncü uygulamalara imza atan bir hava yolu şirketi olduk. Yakın zamanda Silikon Vadisi'nde kurduğumuz Teknoloji ve İnovasyon Merkezimizle teknolojiyi yakından takip ederek, misafirlerimizin ve çalışanlarımızın deneyimlerini iyileştirmek için en iyi dijital çözümlere ulaşmayı hedefliyoruz. Yapay zekayı ve otomasyon teknolojisini hayatımıza kattığımız uygulamalarla çalışanlarımızın iş süreçlerini iyileştiriyor, etkin ve verimli bir çalışma yöntemi benimsemelerini destekliyoruz.

“OYUNLAŞTIRMAYLA EĞİTİM TASARLIYORUZ”
FARKLI DİL SEÇENEKLERİ Yeni nesil öğrenme çözümlerinden, oyunlaştırma (gamification) uygulamaları, sanal gerçeklik ve 360 video tabanlı videolarla eğitim tasarımlarımızı gerçekleştiriyoruz. Bununla birlikte eğitimlerimizi farklı dil seçeneklerinde hazırlarken Text to speech (TTS), Speech-to-Text gibi ses teknolojilerinden de faydalanıyoruz. Dijital yoklama-QR kod çözümleriyle de çevreye duyarlıyız. Raporlama, sınav sorularının hazırlanması gibi konularda yapay zeka çözümlerinden faydalanmak önceliğimiz.

GENÇ YETENEK PROGRAMI Goyoung genç yetenek programımızla üniversite 3. veya 4. sınıf öğrencilerine şirketimizde farklı pozisyonlarda çalışma imkanı, mezun olduklarındaysa istihdam imkanı sunuyoruz. Yetenek kazanımı, sektörü tanıtmak gibi artıların yanı sıra bu programlar sayesinde genç, dinamik, jenerasyonlar arası iletişimi kuvvetli, farklı bakış açılarıyla beslenen bir çalışma ortamını da birlikte yaratıyor ve büyütüyoruz.

SAP Güney Avrupa İK Direktörü ve Güney Avrupa, Afrika, Orta Doğu Dijital Hizmetler İK Direktörü Hande Genç
“GELECEKTEKİ ÇALIŞAN EĞİLİMLERİNİ TAHMİN EDİYORUZ”
“Analitik yazılımımız karmaşık veri setlerinden anlam çıkarmamıza ve gelecekteki çalışan eğilimlerini tahmin etmemize yardımcı oluyor; yöneticilerimize karar verme süreçlerinde rehberlik ediyor. Risk yönetimi konusunda kritik bir rol oynuyor; olası risklere karşı önceden uyarı sistemi oluşturuyor.”

1972 yılında kurulduğumuz günden beri kendi yazılımlarımızı tüm iş süreçlerimize entegre ediyor, müşterilerimiz için örnek işletme olarak faaliyet gösteriyoruz. İK departmanında en büyük yardımcımız 10 yılı aşkın süredir kullandığımız bulut tabanlı SAP Successfactors yazılımı. Bu sayede çalışanlarımız her türlü bilgisayar, tablet ve akıllı telefondan tüm İK süreçlerine ulaşabiliyorlar. İşe alım, oryantasyon, performans değerlendirme, öğrenme, izin ve masraf yönetimi, ücretlendirme, özlük işleri, bordro gibi çalışan yaşam döngüsüne dokunan tüm süreçler entegre olarak tek tuşla ve tek bir ana sayfadan çalışanlarımıza hizmet veriyor.

“EN BÜYÜK VERİ ÇALIŞANA AİT”

Bizim de tüm şirketler gibi elimizdeki en büyük veri çalışanlarımıza ait. Onlara daha mutlu olabilecekleri bir çalışma ortamı ve şirket kültürü yaratmak, iş ve çalışan ihtiyaçlarına yönelik süreç geliştirmek için elimizdeki veriyi analitik yazılımlarımızın yardımıyla anlamlandırıyor ve uygulamaya döküyoruz. Doğru kişinin doğru işe yerleştirilmesi, önyargıdan uzak seçme ve yerleştirme süreci için yapay zeka yardımına başvuruyoruz. Örneğin İK departmanının üzerindeki operasyonel iş yükünü azaltmaya yönelik tüm mülakatlarımızı takvimlerimize bakarak ve bizimle ve adayla iletişime geçerek Alex adını verdiğimiz yapay zeka uygulamamız ayarlıyor.  Kişisel yetkinlik analizi ve görev tanımlarına eşleştirilmesi, gerekli alanlarda çalışana özel gelişim programlarının sunulması sistemimiz tarafından otomatik olarak yapılıyor. Çalışanlarımız online, canlı, interaktif, kayıtlı birçok farklı eğitim, koçluk ve mentorluk imkanına diledikleri zaman ve diledikleri cihaz üzerinden ulaşabiliyor.

UYARI SİSTEMİ

Analitik yazılımımız karmaşık veri setlerinden anlam çıkarmamıza ve gelecekteki çalışan eğilimlerini tahmin etmemize yardımcı oluyor; yöneticilerimize karar verme süreçlerinde rehberlik ediyor. Risk yönetimi konusunda kritik bir rol oynuyor; olası risklere karşı önceden uyarı sistemi oluşturuyor. Rutin İK işlerini hızlandırıp, operasyonel verimliliği artırıyor. Ancak, yapay zeka modellerinin sınırlamaları olduğu unutulmamalı, yapay zeka kullanırken amacımız operasyonel işleri yapay zekaya devrederek kazandığımız zamanı daha katma değerli işlere ayırmak.

“İŞ-ÖZEL HAYAT DENGESİNİ KORUYORUZ”
GENEL REFAH Uzaktan çalışma, doğum günü, karne günü gibi özel günlerde çalışanlara verilen ek izinlerle özel-hayat iş hayatı dengesini koruyan uygulamalar, avantajlı sağlık sigortası, diyetisyen desteği, çalışan destek programı gibi uygulamalarla çalışanların genel refahını artırıyoruz.

ETKİLEŞİM FIRSATI SAP çalışanlarının profesyonel ve kişisel potansiyellerini en üst düzeye çıkarmalarına olanak sağlamak amacıyla şirket içi eğitim programlarıyla yeni beceriler edinme, mentorluk ve koçluk programları aracılığıyla deneyimli liderlerle etkileşimde bulunma, iş rotasyonları ve görev değişiklikleriyle kariyerlerini çeşitlendirme fırsatları sunmaktayız.

Boyner Grup ve Boyner Büyük Mağazacılık İK Genel Müdür Yardımcısı Seda Kayrak Kızıltan
“TEKNOLOJİYİ İNSANİ DOKUNUŞLA BİR ARAYA GETİRİYORUZ”
“Kural tabanlı, tekrar eden ve bekleyen iş süreçlerimizi RPA teknolojisiyle çalışan dijital takım arkadaşımız BODİ’ye aktardık. Yeni teknolojilerle özgeçmişleri daha hızlı tarıyor, video mülakatlarla aday görüşmelerimizi mesafelerden bağımsız gerçekleştiriyor, bu sayede doğru adayları daha hızlı işe alıyoruz.”

İnsan kaynakları ve teknoloji arasındaki ilişki mütevazı bir şekilde başlayıp muazzam bir noktaya geldi. Manuel hesaplamalar ve evrak yığınları yerini zamanla bordro sistemlerine bıraktı ve teknolojik gelişmelerle işimizin dinamikleri değişti. Bugün entegre İK sistemleri, bulut tabanlı çözümler, mobil uygulamalar, yapay zeka ve otomasyon İK’ya bütünsel bir bakış açısı sunuyor.

BÜYÜK DEĞİŞİM

Sage'in 2024 İK Değişim Raporu'na göre, İK liderlerinin yüzde 91'i son 5 yılda işlerinde önemli teknolojik değişiklikler olduğunu belirtiyor. Biz de Boyner İK ekibi olarak kural tabanlı, tekrar eden ve bekleyen iş süreçlerimizi RPA teknolojisiyle çalışan dijital takım arkadaşımız BODİ’ye aktardık. Aramıza yeni katılan arkadaşlarımızın oryantasyon süreçlerinden performans değerlendirmelerine kadar birçok aşamada BODİ sayesinde zaman kazanıyoruz. Yeni teknolojilerle özgeçmişleri daha hızlı tarıyor, video mülakatlarla aday görüşmelerimizi mesafelerden bağımsız gerçekleştiriyor, bu sayede doğru adayları daha hızlı işe alıyoruz.

ROBOT-İNSAN İŞ BÖLÜMÜ

OKR metodolojisiyle performans değerlendirme süreçlerimizi optimize ediyor; şirket hedefleriyle uyum içinde tasarlanan bireysel hedeflerimizi düzenli geri bildirim, şeffaf iletişim ve güçlü teknolojik altyapıyla birleştirerek daha etkili stratejiler geliştiriyoruz. Dijital eğitim platformumuzla sürekli ve oyunlaştırılmış eğitim fırsatları sunuyoruz. Değerlerimizdeki insan odaklı bakış açısıyla, teknolojiyi insani dokunuşla bir araya getirmeyi ve daha güçlü ve sürdürülebilir bir İK stratejisi oluşturmayı önemsiyoruz. Dijital çalışma arkadaşımız BODİ, İK veri tabanımıza aktarılan verilerin sisteme akmasında ve raporlanmasında etkili olsa da çıktıların yorumlanarak aksiyona dönüşmesi yine İK ve iş liderlerinin katkısıyla oluyor. Dolayısıyla stratejik öncelikleri belirleme ve karar alma süreçleri yine iş insanlarında. Teknolojiyse onlara hizmet edecek şekilde konumlandırılıyor.

“ÇALIŞAN DENEYİMİ ARTIK İŞ STRATEJİSİ”
“DÖNÜŞÜMÜ DOĞRU OKUYORUZ” Çalışan deneyimi artık yalnızca bir İK stratejisi değil, iş stratejisi haline geldi. Pandemi sonrası dönüşümü doğru okuyarak, İK uygulamalarımızı yeni dönemin beklentilerine daha uygun hale getiriyoruz. Ekibine ilham veren, şefkatli yöneticilere sahip olmayı önemsiyoruz.

İŞ YAŞAM DENGESİ “Lead the Future” liderlik programımızla farklı kademelerdeki yöneticilerimizi geleceğe hazırlıyoruz. Mentorluk programımızla herkesin kendi yolunu keşfetmesine olanak sağlıyoruz. Hibrit çalışmaya devam ediyor, Sendromsuz pazartesi, yaz dönemi uzaktan çalışma seçenekleri gibi esnek uygulamalarımızla çalışanlarımızın iş-yaşam dengesini korumalarını destekliyoruz.

“BİRLİKTE BAŞARMAYA ODAKLIYIZ” Yeni ebeveyn olan ve evlat edinen çalışanlarımızın esenliğini sağlayacak özel destekler sunuyor, çalışan katılımını artırmak ve şeffaf iletişimi sürdürmek amacıyla özel etkinlikler organize ediyoruz. Düzenlediğimiz anketlerle çalışanlarımızın sesini duyuyor, paylaşılan her fikre önem veriyoruz. Bu stratejilerle, mutlu olduğumuz bir ortamda birlikte başarmaya odaklı bir çalışma kültürü inşa etmeyi amaçlıyoruz.

Akkök Holding ve Akenerji CHRO’su Duygu Erzurumlu Cengiz
“AMACIMIZ YAPAY ZEKADA ÖNCÜLERDEN OLMAK”
“İnsan kaynakları yönetimi sürecine yapay zekayı dahil edebilmek için gelişmeleri yakından takip ediyoruz. Amacımız bu alanın öncüleri arasında yer almak.”

İnsan kaynakları alanında yapay zeka, otomasyon ve makine öğrenimi gibi teknolojiler "iş süreçlerini daha verimli hale getirmek", "karar alma mekanizmasını desteklemek" ve "insan kaynakları profesyonellerini daha stratejik bir rolde kullanmak" gibi fırsatlar sunarak hızla hayatımıza girdi. Bu teknolojiler büyük veri analizi, yapıyı tanıma, özerk sistemler ve doğal dil işleme gibi yetenekleri kullanarak insan kaynakları yönetiminde çeşitli görevlerin daha verimli ve hızlı bir şekilde gerçekleştirilmesini sağlayabilir.

“İK DÖNÜŞÜMÜN EN ÇOK HİSSEDİLDİĞİ ALAN”

İnsan kaynaklarının dönüşümün en çok hissedildiği alanlardan biri olduğunu düşünüyorum. Teknolojiyle birlikte insanın da önemi artıyor. İşe alım, çalışan yönetimi ve eğitim programları gibi alanlarda yeni teknolojileri kullanmak; iş süreçlerini hızlandırmak ve daha verimli hale getirmek için önemli. İşe alım sürecinde özgeçmiş tarama ve aday değerlendirmelerinde yapay zeka kullanılabilir ancak biz henüz bu alanda yapay zekayı kullanmıyoruz. Çalışan yönetimi alanındaysa performans değerlendirmeleri, eğitim ihtiyaç analizi ve kariyer gelişimi planlamalarında bu teknolojiden faydalanılabilir. Bu konuda yapay zekayı en verimli ve etkili biçimde nasıl kullanabileceğimize dair çeşitli çalışmalarımız var.   

“EN KRİTİK ALAN STRATEJİ VE KARAR ALMA”

Aslında, yapay zeka teknolojisini kullanabileceğiniz en kritik alan strateji ve karar alma. Çünkü yapay zeka, büyük veri analizi ve tahminleme yetenekleri sayesinde daha bilgi odaklı ve etkili kararlar almanızı sağlayabilir. İnsan kaynakları stratejileri, personel planlaması ve organizasyon yapısının optimize edilmesi gibi konularda yapay zeka destekli analizlerin yöneticilere daha güçlü bir karar alma yeteneği kazandırabileceğine inanıyorum. İnsan kaynakları yönetimi sürecine yapay zekayı dahil edebilmek için gelişmeleri yakından takip ediyoruz. Amacımız bu alanın öncüleri arasında yer almak.

“ÇALIŞANLARIN İHTİYAÇLARINI DAHA İYİ ANLAYABİLİR”
KİŞİSELLEŞTİRME Çalışan deneyimi ve memnuniyetini artırmakta refah programları ve kariyer gelişim fırsatları önemli bir yer tutuyor. Yapay zeka, çalışanların ihtiyaçlarını daha iyi anlamak ve önerilerde bulunmak için kullanılabilir. Örneğin, kişiselleştirilmiş kariyer planlaması veya çalışanların ihtiyaçlarına uygun refah programları gibi alanlarda yapay zeka uygulamaları geliştirilebilir.

REFAH ARTIRIMI Mentorluk programları, sosyal aktiviteler, yaratıcılığı geliştiren ve teşvik eden "Generator" isimli kurum içi girişimcilik programımız ve refah artırıcı ek paketlerimizle çalışan deneyimini geliştirmek ve memnuniyetini artırmak için yoğun bir tempoda çalışmalar yürütüyoruz. Eğitimlerimizde çok uzun zamandır “blended modeli” kullanıyoruz.

ONLINE İÇERİKLER Çalışma arkadaşlarımıza online platformumuz üzerinde pek çok içerik sunuyoruz, aynı zamanda da farklı mobil uygulamalarla buluşmalarını sağlıyoruz. Bu uygulamalarımız sesli kitaptan, çeşitli wellbeing platformlarına ve psikolojik danışmanlık hizmetine kadar geniş bir yelpazede ürünleri kapsıyor.

Yapı Kredi Genel Müdür Yardımcısı Özden Önaldı
“YAPAY ZEKA SAYESİNDE VERİMLİLİĞİ SAĞLIYORUZ”
“Yapay zeka uygulamaları sayesinde müşteri profillemesi, doğru müşteri doğru ürün eşleştirmesi, portföy riskinin yönetimi, süreçlerde optimizasyon, operasyonel iş yükünün azaltılması ve güvenlik gibi birçok farklı alanda verimliliği sağlıyoruz.”

Yapı Kredi olarak işe alımdan yetenek gelişimine kadar tüm süreçlerimizde her zaman gelişen bir yapıya sahibiz. İşe alım süreçlerimize ve mevcut çalışanlarımızın insan kaynaklarıyla olan süreçlerine yeni teknolojileri entegre ederek çağın ihtiyaçlarına cevap veriyoruz.

SÜREÇLER ROBOTLARLA

Devlet kurumlarıyla süreçlerimizi robotlarla yönetiyoruz. Örneğin SPK lisanslama ekranlarımızdaki bilgiler, SPK’nın sitesiyle doğruluğunu kontrol ediyor veya eğitim planlama otomasyonuyla geçmişte elle yapılan planlamaları artık motorlarla yapıyoruz. Çalışma arkadaşlarımızı, çağın gerektirdiği yetkinliklerle geliştirmeyi, kurumumuzu da geleceğe hazırlamak adına çok önemsiyoruz. Bu nedenle, çalışma arkadaşlarımızın mevcut becerilerini belirleyerek, kurum kültürümüze uygun gerekli ihtiyaçları tespit ediyoruz. Bu kapsamda Koç Topluluğu şirketlerinde başlayan dönüşüm projesini bankamızda da uyguluyoruz. Bu projeyle gelecek rollerimize hazırlanıyor, yetkinliklerimizi şimdiden güçlendirmeyi amaçlıyoruz. Yine bu proje kapsamında gerçekleştirilecek olan robotik süreç otomasyonlarıyla çalışma arkadaşlarımızın değer yaratan işlere daha fazla zaman ayırmalarını sağlayacağız.

SÜREKLİ YATIRIM

Banka olarak, teknolojiye ve dijitalleşmeye sürekli yatırım yapıyoruz. Bankamızın temel stratejik odak alanlarının başında gelen müşteri ilişkileri, risk yönetimi, iş süreçlerimizin optimizasyonu ve iç iletişim dahil olmak üzere birçok alanda yapay zeka ve teknolojiden faydalanıyoruz. Yapay zeka uygulamaları sayesinde müşteri profillemesi, doğru müşteri doğru ürün eşleştirmesi, portföy riskinin yönetimi, süreçlerde optimizasyon, operasyonel iş yükünün azaltılması ve güvenlik gibi birçok farklı alanda verimliliği sağlıyoruz. Çalışma arkadaşlarımızın operasyonel işlerini azaltarak daha verimli çalışmalarını sağlayan bu sistemler sayesinde maliyet ve zaman tasarrufu da sağlıyoruz. Bankamızdaki bu bilgi birikimini süreçlerimizde yaygınlaştırmaya devam edeceğiz.

“KÜLTÜR DÖNÜŞÜMÜYLE GELECEĞE HAZIRLANIYORUZ”​​​​​​​
“İNSAN ODAĞIMIZ YÜKSEK” İnsan odağı yüksek bir kurum olarak çalışma arkadaşlarımız için ajandamızı daima güncel tutuyoruz. Yeni çalışan deneyimi uygulamaları ve bu uygulamalar sayesinde kültür dönüşümüyle geleceğe hazır olmak en önemli gündemlerimizden biri. Bunu yaparken en büyük kaynağımızsa çalışma arkadaşlarımızın istek ve ihtiyaçları.

“HAYATLARA DOKUNUYORUZ” İnsan kaynakları saha ziyaretlerimizle, çalışma arkadaşlarımızın pek çok konuda fikrini öğrenmek için yıl boyu gerçekleştirdiğimiz anketlerle, antropolog görüşmeleri ve atölyelerle yol haritamızı belirliyoruz. Bu kapsamda rotasyon imkanları, takdir-ödüllendirme araçları, wellbeing uygulamaları, kişinin sosyal hayatına dokunan uygulamaları hayata geçiriyoruz.

GELİŞİM VE SÜREKLİ ÖĞRENME Bu uygulamaların yanı sıra çalışma arkadaşlarımızın kariyer yolculukları için gelişimin ve sürekli öğrenmenin ne kadar kıymetli olduğunun farkındayız. Bu nedenle global standartları baz alan gelişim odağımız, ajandamızdaki önemini korumaya devam ediyor. Çalışma arkadaşlarımızın kariyer ve gelişim yolculuklarını işimizin geleceği, değişen ihtiyaçlar ve sektör beklentisiyle sürekli gözden geçiriyor, yeniliyoruz.

Yıldız Holding İnsan ve İş Destek Başkanı Bahattin Aydın
“ÜRETKEN YAPAY ZEKA İŞTEN AYRILMA EĞİLİMİNİ ÖNGÖRÜYOR”
"İşe alımda yapay zekayı iş ilanlarının hazırlanmasından adayların süreçlerimize dair bilgilendirilmesine kadar geniş bir alanda kullanıyoruz. Yetenek yönetimi alanında adayların ve çalışanların envanter, performans, potansiyel gibi pek çok verisini kullanarak hangi yetenek koduna sahip olacaklarını hatta işten ayrılma eğilimlerini yapay zekayla tahmin projelerimiz var."

İnsan kaynakları alanında otomasyon son yıllarda özellikle rutin ve kendini tekrar eden işler açısından gündemde olan bir konuydu. Yıldız Holding’de de özellikle bordro süreçleri gibi kurallara bağlı işlerde robotik süreç otomasyonunu (RPA) uzun yıllardır kullanıyoruz. Öte yandan görece daha yeni olan yapay zeka ve makine öğrenimi gibi teknolojilerin kullanım alanlarının özellikle üretken yapay zekanın gelişimiyle birlikte oldukça genişlediğini söylemek mümkün. Bu teknolojiler mevcut durumda özgeçmiş tarama, gelişim ihtiyaçlarına göre eğitim planları önerme, performans hedefleri önerme, yetenek kodu ve işten ayrılma eğilimi tahmin etme, verimliliği artırma ve içerik oluşturma gibi İK alanındaki pek çok ihtiyaca çözüm üretebiliyor.

YAPAY ZEKADAN EĞİLİM TAHMİNİ

Yıldız Holding’de insan kaynakları alanında yeni teknolojileri çok yakından takip ediyor ve uygulama konusunda da öncü olmayı hedefliyoruz. İşe alımda yapay zekayı iş ilanlarının hazırlanmasından adayların süreçlerimize dair bilgilendirilmesine kadar geniş bir alanda kullanıyoruz. Özellikle yetenek yönetimi alanında, adaylarımızın ve çalışanlarımızın mevcut envanter, performans, potansiyel gibi pek çok verisini kullanarak hangi yetenek koduna sahip olacaklarına ve hatta işten ayrılma eğilimlerine dair yönelik yapay zeka ile tahmin etme projelerimiz bulunuyor. Aynı zamanda, stratejik iş yönetim aracımız OKR için kullandığımız dijital platformumuz çalışanlarımıza yaptıkları işe göre yapay zekayla hedefler öneriyor. Çalışanlarımızın ilgi alanları ve gelişim ihtiyaçlarına yönelik olarak mevcut eğitim seçeneklerimiz arasından öneriler sunmak amacıyla da yapay zekayı kullanıyoruz. Önümüzdeki dönemde özellikle yönetsel pozisyonlarda görev alan çalışanlarımıza yönelik kişisel asistan olarak destek sağlayacak şekilde yeni yapay zeka uygulamalarını da şirketimizde kullanmaya başlayacağız.

“KARAR ALMA MEKANİZMALARIMIZI GÜÇLENDİRİYOR”

Günümüzde yapay zeka sistemleri pek çok alanda çok büyük fayda sağlıyor. Öyle ki, artık buna “otosapien” yani kendi kendine hareket eden ve akıllı sistemler adı veriliyor. Öte yandan, konumuz insan olduğunda kararı tamamen yapay zekaya bırakmak henüz mümkün değil. Çünkü yapay zekanın da zaafları var. Bunların ilk sırasında da yanlış bilgi üretmek veya yanlış çıkarımda bulunabilmek geliyor. 2023 yılında “halüsinasyon” kelimesinin yılın kelimesi olarak seçilmesi bunun en iyi örneklerinden bir tanesi. Bu açıdan değerlendirildiğinde, insan kaynakları alanında yapay zekayı strateji ve karar almaya destek olacak şekilde konumlandırmak en doğru yaklaşım. Biz de Yıldız Holding’de yapay zekayı belirttiğim alanlarda karar alma mekanizmalarımızı güçlendirecek, destek olacak şekilde kullanıyoruz.