CMO'LARIN YENİ DÖNEM YOL HARİTASI

Yeni tip koronavirüs salgınıyla birlikte, tüketici davranışları da değişti. Dijital dönüşümün fazlasıyla önem kazandığı bu zorlu süreçte, e-ticaret de ciddi bir ivme kazandı. Pandemi, sektörü ne olursa olsun işletmelerin, e-ticaret yapmasının ve onlIne bir mağazaya sahip olmasının zorunluluk haline geldiğini kanıtladı. Dijital pazarlama, "Yeni Normal"de ürün veya hizmet tanıtımı, hedef kitleye kolaylıkla ulaşma ve satış potansiyelini artırmada öncelikli tercih. Dinamik yapısı, hızlı aksiyon alma, interaktif iletişime olanak sağlama ve ölçülebilir olma gibi pek çok avantajı da mevcut. Diğer yandan, önümüzdeki dönemde, topluma faydası dokunacak ve değer katacak çalışmalar da ön plana çıkacak. Şirketlerin bir adım ileride olabilmesi için yol haritalarını yeniden çizmeleri gerekiyor. Peki! Rekabet ortamında değerleri yükselen CMO'ların planları neler? Yanıtları, Ağustos 2020 sayımızda...


İSTANBUL SABİHA GÖKÇEN ULUSLARARASI HAVALİMANI (İSG) KURUMSAL İLETİŞİM MÜDÜRÜ CANAN SOYSAL:
Pazarlama iletişiminin tüm kuralları yeniden yazılacak 
Pandemi sürecinden en çok etkilenen sektörlerin başında havacılık geliyor. 28 Mart’ta kapanan havalimanları, 1 Haziran 2020 tarihinde iç hat, 11 Haziran’da dış hat uçuşlarının başlamasına kadar yaklaşık 2 ay kapalı kaldı. Bu süre zarfında iletişim çalışmalarımızın merkezinde “güven” mesajı yer aldı.

Hem çalışanlarımıza hem de yolcularımıza yönelik bir iletişim süreci geçirdik ve geçirmeye de devam ediyoruz.

GÜVEN, SAMİMİYET, ŞEFFAFLIK VE HIZ...
Bundan sonra sadece Türkiye’de değil, dünyada da hem kurumsal hem de pazarlama iletişiminin tüm kuralları yeniden yazılacak. Güven, samimiyet, şeffaflık ve hız, iletişimin temel yapı taşlarını oluşturacak. Dijitalleşme ise tüm bunların üste sıralandığı ana oyun sahası olacak. 2019 yılında kendisini “yolcusuna zaman kazandıran havalimanı” olarak konumlandıran Sabiha Gökçen Havalimanı, özellikle içinde bulunduğumuz bu pandemi döneminde, misafirlerine sahip olduğu dijital süreçleri ve kolaylıkları daha da etkin bir dille anlatma yoluna gidecek. Bununla birlikte 2018 yılında başladığımız “Hayvanlar ve Biz” isimli KSS projesi ile yurt içinde ve yurt dışında 20’ye yakın ödül kazandık. Bu ve buna benzer, topluma değer katacak ve yarar sağlayacak çalışmalarla ön planda olmaya ve fayda yaratmaya devam edeceğiz.”


SHELL & TURCAS PERAKENDE SATIŞLAR PAZARLAMA DİREKTÖRÜ SEHER POYRAZOĞLU:
Teknolojiye yatırım yapan şirketler, fark yaratacak
Shell & Turcas olarak önceliğimiz, salgın dönemini çalışanlarımız, müşterilerimiz ve bütün paydaşlarımız ile sağlıklı olarak nihayetlendirmek. Hem yakıt hem de Organik Kimya iş birliği ile “normalleşme”de ihtiyaç düzeyi artan dezenfektan bağışlarımız ile ülkemize katkı sağlamaya çalıştık. Hedefimiz, süreci en iyi şekilde yönetmek ve işimize olumsuz etkilerini asgariye indirmek.

Koronavirüs salgınından akaryakıt sektörü de negatif etkilendi. Ancak Shell & Turcas olarak, ülke çapındaki istasyon ağımız ile, güvenli ve sağlıklı bir şekilde hizmet vermeye kesintisiz devam ettik. “Normalleşme”yle, insanlar otomobilleriyle yolculuk yapmayı daha fazla tercih ediyor. Sürecin ilk gününden itibaren yüksek hijyen standartımız ve ek önlemler, kaliteli yakıtlarımız ve güler yüzümüzle, misafir sayımızın artışı mutluluk verici. 

HEDEF, 2023 YILINDA 5 BİN KADIN ÇALIŞAN 
Pandemiyle birlikte, şirketlerin geleceğini şekillendirmekte önemli bir role sahip olan dijitalleşme hız kazandı. Teknolojiye yatırım yapanlar, fark yaratacak. Elbette bu fırsat, ayak uyduramayanlar için de bir tehdit. “Shell Mobil” uygulamamız ve 4,3 milyon üyeli “Shell Club Smart” sayesinde, beklenti ve taleplerini önceden öngörüyoruz. Böylece onlara en doğru çözümü ve en iyi ürünü sunabiliyoruz. “Mobil Ödeme”, salgında iyice ön plana çıktı. “Engelsiz Hizmet Alanı”yla ziyaretçilerimizin yaşamlarını kolaylaştırıyoruz. Ayrıca, kadınlarımızın enerjisinden daha da fazla güç almak bizim için son derece önemli. Mart 2018’de başlatılan “Shell’de Kadın Enerjisi” sosyal yatırım programımız kapsamında, 2 binin üzerinde kadına istihdam olanağı yarattık. İstasyon yöneticisi, ön saha satış, market satış ve muhasebe elemanı, vardiya amiri ile idari işler uzmanı gibi farklı pozisyonlarda çalışma imkânı sağlıyoruz. Kadınların olduğu istasyonlarda, müşteri memnuniyeti yükseliyor. Cumhuriyet’in kuruluşunun ve Shell’in Türkiye’deki faaliyetlerinin 100’üncü yılı olan 2023’e kadar bu sayının 5 bin olmasını planlıyoruz.

HER YIL YAKLAŞIK 105 TON KARBONDİOKSİT NÖTRLENECEK
Covid-19 sonrasında, alternatif enerjilere ve enerji dönüşümüne yönelik tüketici beklentisi arttı. Biz de bugüne kadar ülkemizde elektrikli şarj üniteleri ve atık yönetimi gibi birçok projeyi hayata geçirdik. Karayolu taşımacılığında bir ilke imza attık ve Türkiye’nin ilk sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) istasyonunu İstanbul-Ankara Otoyol’unda açtık. Ankara’da iki ve İzmir’de bir istasyonumuz, elektriğini güneş enerjisinden sağlıyor. “Shell Türkiye Ormanımız” ile her yıl yaklaşık 105 ton karbondioksiti nötrlemeyi hedefliyoruz.


MITSUBISHI ELECTRIC TÜRKİYE REKLAM VE HALKLA İLİŞKİLER MÜDÜR YARDIMCISI  SAVAŞ CENEVİZ:
Rekabetin ana elementi, teknoloji hâkimiyeti
Dijitalleşmenin hayatımıza etkisini neredeyse her alanda görüyoruz. 2020’de bu gelişmelerin hızlanmasını beklerken, pandemiyle birlikte tüm dünya aynı anda büyük bir değişimi deneyimlemeye başladı. Yaşanan bu süreç; elbette markalara, işletmelere, iş yapış şekillerine ve tüketicilere yakından tesir ediyor. 

Bu yeni süreçte; mobil iletişim, giyilebilir cihazlar, akıllı araçlar, evler ve şehirler, nesnelerin interneti, yapay zekâ, artırılmış gerçeklik gibi teknolojilerin etkisiyle geleneksel iş modellerinin değişiminin de hızlanabilmesi muhtemel.   

DÜNYA “DİJİTAL FABRİKA” ÜZERİNE YOĞUNLAŞACAK 
Üretim yine tüm dünyanın en hassas konularından biri olacak. Rekabetin çoğalması, maliyetlerdeki artış, tüketici bilincinin yükselmesi, yepyeni ihtiyaçların oluşması ve son sürat ilerleyen teknolojinin yarattığı baskılar, işletmeleri ve markaları farklı çözüm arayışlarına sürüklüyor. Rekabetin anahtar elementi ise üretim maliyetleri... Bu doğrultuda tüm dünya “Dijital Fabrika” kavramı üzerine yoğunlaşacak. Biz de bu ihtiyaca dijital ve akıllı fabrika konseptimiz “e-F@ctory” ile yanıt vererek sanayicileri bugünden geleceğin fabrikalarına hazırlıyoruz. 

TEKNOLOJİNİN İNSAN YARARINA KULLANIMI DAHA DA ARTACAK
Teknolojinin insan yararına kullanımının daha da artacağı bu yeni dönemde; yapay zekâ tabanlı ve iç ortam hava kalitesini artıran klimalarımız ve havalandırma sistemlerimiz, üst düzey güvenlikli asansör ve yürüyen merdivenlerimiz, yüksek görüntü işleme kapasitesine sahip dev ekranlarımız, Antalya havalimanında uçak ve uçuş güvenliğini artıran radar sistemlerimiz, önemini çok daha iyi anladığımız iletişim altyapısının güçlenmesini sağlayan Türksat 4A ve 4B uydularımız başta olmak üzere, faaliyet gösterdiğimiz tüm alanlarda “Daha İyisi İçin Değişim” (Changes for the Better) felsefemiz ışığında yol alıyoruz. Toplumların yaşam kalitesini artırmak ve birçok alanda elimizde tuttuğumuz bayrağı inovasyona destekleyerek taşıyoruz. 

AKILCI ÇÖZÜMLER...
Ürünlerimizin teknolojik üstünlükleri gözle görülür şekilde müşteri deneyimi oluşmasını destekliyor. Markamızın köklü mirası da büyük bir avantaj. Paydaşlarınızın beklentilerine uygun ürün ve hizmet stratejisini kurgulayıp doğru uyguladığınızda kulvarınızda farklı bir konuma sahip olabiliyorsunuz. Mitsubishi Electric olarak, gelişmeleri yakından takip ederek ve globalde belirlenen iletişim stratejilerini ülkemizin dinamiklerine uygun şekilde yerelleştiriyoruz. Her yıl yeni fikirlerle, çalışmalarımızı artan bir ivmeyle sürdürüyoruz. “Yeni Normal”de de toplumun normlarını dikkate alarak “Evden Uzaya” kadar uzanan çözümlerimiz ile talepleri karşılamaya ve toplumumuza fayda sağlamaya devam edeceğiz. 


DEMİRDÖKÜM PAZARLAMA DİREKTÖRÜ BİLGE KIRAN:
Birincil önceliğimiz kesintisiz hizmet sunmak
DemirDöküm olarak, sosyal izolasyon sürecinde müşterilerimizin ve iş ortaklarımızın hayatını kolaylaştırmak için birçok önemli uygulamayı hayata geçirdik.

Covid-19 pandemisiyle birlikte tüm paydaşlarımızın sağlık çekincelerini ortadan kaldırmaya odaklandık. Normalleşme koşullarını konuştuğumuz bugünlerde, bize layık görülen “Mükemmel Müşteri Memnuniyeti Ödülü”nü sürdürülebilir kılmak için hizmet altyapımızı geliştiriyoruz. Bu süreçte özellikle dijital dünyada hayata geçirdiğimiz uygulamalarımız çok beğenildi. Biz de hem kalıcı hale getirmek hem de içeriği geliştirmek istedik. Müşterilerimiz “WhatsApp Hattı”nı kullanarak çağrı merkezi üzerinden sunulan tüm hizmetlerin aynısı alabilecek. DemirDöküm olarak, birincil önceliğimiz şartlar ne olursa olsun kesintisiz hizmet sunmaya devam etmek.


TURKCELL PAZARLAMADAN SORUMLU GENEL MÜDÜR YARDIMCISI ALPER ERGENEKON:
Birçok farklı teknolojimizle ön planda olacağız
Herkesin gündeminde, teknolojinin bazı meslekleri yok edeceği konusu var. Ama korkulanın aksine, yok olanlardan çok daha fazla yeni meslek ortaya çıkıyor. Gelecek, tehditten çok, farklı alanlarda birçok fırsat barındırıyor.

Covid-19’la birlikte her alanda başlayan değişim, şirketleri daha çevik bir yapıda olma konusunda zorluyor. Her şarta uyum sağlayabilmek gerektiğini gördük. Türkiye’nin en yetkin çalışanlarına sahip bir şirketi olarak, hızla adapte olduk ve “çeviklik” yaklaşımımız ile müşterilerimizin yanında olduk. 

DRONE VE ŞOFÖRSÜZ ARAÇ FİLOLARI FARK YARATACAK 
Yeni dönemde de birçok farklı teknolojimizle ön planda olacağız. Hep söylediğimiz gibi, ilk dijital operatör olarak bu alana dair tüm çalışmalarımızla fark yaratmaya devam ediyoruz. “Yeni normal”de dijitalleşmenin bir uzantısı olan uzaktan çalışma, uzaktan eğitim, online alışveriş, online eğlence ve “teletıp”a yatırım yapan bir şirket olarak, bu alanların daha da yükseleceğini düşünüyoruz. Drone ve şoförsüz araç filoları da fark yaratacak. Bunların kabulü ve yaygınlaşması, otonom otomobillerin ve yarı otonom teknolojiler de yansıyacak. Sinema, tema parkı ve turistik noktaların ziyarete kapanması, tüketicilerin online geçirdikleri sürelerde artışa yol açtı. Pek çok insan, sosyalleşmek için online platformları tercih etti. Bu yüzden önümüzdeki süreçte artırılmış ve sanal gerçeklik uygulamaları ile yepyeni bir eğlence sektörü doğacak.


PANASONIC LIFE SOLUTIONS TÜRKİYE SATIŞ VE GOBAL PAZARLAMADAN SORUMLU İCRA KURULU ÜYESİ AZİM TUNCİNAR:
Yenilikçi ürün ve çözümler ortaya koyacağız
Panasonic, 1918 yılındaki kuruluşundan bu yana, müşterilerine ve toplumsal yaşama değer katmak için çalışıyor. Faaliyetlerinin merkezine insanı alan ve dolayısıyla insan yaşamına odaklanan bir şirket. 

Müşterilerimizin değişen ihtiyaçlarını karşılayabilmek için "yenilikçi ürün ve çözümler" ortaya koyarak, daha iyi ve konforlu bir yaşam sunma hedefimizi gerçekleştirmek üzere çalışmalarımızı sürdüreceğiz. 

“DAHA İYİ BİR YAŞAM DAHA İYİ BİR DÜNYA” 
Panasonic ve VİKO markalı mevcut ürünlerimizin yanı sıra, pazara sunacağımız yeni ürün ve çözümlerle “Daha İyi Bir Yaşam, Daha İyi Bir Dünya” hedefimize bağlı kalarak başarılı yolculuğumuza devam edeceğiz. Sözlerimi Panasonic Kurucusu Konosuke Matsushita’ya ait olan ve “Yeni Normal”e hızlı uyum sağlama konusundaki yaklaşımımızı yansıtan şu söz ile tamamlamak istiyorum: “İş dünyası toplumdaki değişimlere ayak uydurmak zorundadır ve sürekli olarak işinde en iyiyi yapmak adına gayret etmelidir. Bugün dünden iyi, yarın ise bugünden iyi olmalıdır. Her gün değişim hakkında taze fikirlerle işe başlayan bir şirket, başarılı olacak ve gelişecektir.”


ARÇELİK TÜRKİYE PAZARLAMA DİREKTÖRÜ MEHMET TÜFEKÇİ:
Dijitalleşme, post pandemi döneminde de devam edecek
Türkiye’de 65 yaş üstüne sokağa çıkma yasağı getirilmesi, sosyal mesafe kuralları ve özel sektörde birçok şirketin evden çalışmaya yönelmesiyle birlikte, e-ticaret siteleri yoğun ilgi gördü. Online alışverişlerde büyük artış yaşandı.

Online kanallar üzerinden satış faaliyetlerimize hız verdik. Tüm Türkiye’de ürün teslimat sürelerini hızlandırdık. Online siparişlerimizi en yakın bayimize yönlendirdik. Online alışverişin yanı sıra, dijital platformlardan spor yaptığımız, film ve dizi izlediğimiz dijital içerik tüketiminin arttığı bir dönem yaşıyoruz.  Covid-19 ile birlikte online sohbet toplantıları, tanıtımlar, konserler gibi etkinliklerle tanıştık. Dünyanın 5 yılda sağlayacağı mesafeyi 2 ayda kat ettiği dijitalleşme, tüm hızıyla post pandemi döneminde de devam edecek. Markaların dijital pazarlama yatırımları da ihtiyaca paralel olarak daha da artacak.


ORKA HOLDİNG YÖNETİM KURULU ÜYESİ / GENEL KOORDİNATÖRÜ OSMAN ARAR:
Global sorunlara duyarlı davranacağız
Pandemi öncesi ve sonrası iş yapış şekillerinde ciddi değişiklikler olacak. Orka Holding olarak, yeni döneme en iyi ve en hızlı şekilde ayak uydurmak için yeni stratejileri belirlemeye başladık. E-ticaret ve online mağazalarımız, tüm hızıyla hizmete devam edecek.

Artık global bir marka olabilmek için yalnızca dünyanın her yerinde mağaza açmak veya her ülkede müşteri ile buluşabiliyor olmak yeterli değil. Aynı zamanda global sorunlara duyarlı davranan firmalar olmak durumundayız. Bu dönemde özellikle sürdürülebilirlik ve doğaya saygılı üretim öne çıkacak konular arasında olacak. Orka Holding olarak, son 4 yıldır bu konular üzerinde çalışıyoruz. Önümüzdeki sezon, doğaya saygılı bir kapsül koleksiyon sunmaya hazırlandığımızı bu yılın başında duyurduk. Bu duyarlılığımızı artırarak devam edeceğiz.


SAHİBİNDEN.COM PAZARLAMADAN SORUMLU GENEL MÜDÜR YARDIMCISI NAZIM ERDOĞAN:
Yapay zekâ ve makine öğrenimi temelli yeni servisler geliştiriyoruz
Bu sene 20’nci yılımızı kutluyoruz. Kurulduğumuz günden bu yana Türkiye’de e-ticaret sektörünü geliştirmek, insanları hayâlleriyle buluşturup mutlu etmek amacıyla en iyi deneyimi sunmak için durmadan çalışıyoruz.

“Nasıl daha iyi hizmet verebiliriz?” diyerek, kendi Ar-Ge merkezimizi kurduk. Alanında uzman mühendislerle yepyeni ve yerli teknolojiler geliştirmeye de devam ediyoruz. Önümüzdeki dönemde de kullanıcılarımızın hayatına dokunacak, onların vakit ve nakit tasarrufu yapmasını sağlayacak hizmetler sunabilmek için yapay zekâ ve makine öğrenimi temelli yeni servisler geliştirmek için çalışıyoruz. Örneğin; geçtiğimiz yılın sonunda yaşamları kolaylaştırmak ve işlemlerin tek bir platform üzerinden kolayca gerçekleştirilmesini sağlamak amacıyla “Oto360” ve “Emlak360” servislerimizi hayata geçirdik. Değişen alışkanlıkları da göz önüne alarak, teknoloji şirketi olmanın ve hızlı hareket etme kabiliyetinin önemini daha iyi görüyoruz.


ARZUM PAZARLAMA VE ÜRÜN GELİŞTİRMEDEN SORUMLU GENEL MÜDÜR YARDIMCISI MEHTAP YILDIZ
Z kuşağının ilgisini çekebilmek için yaratıcı bir stratejiyle ilerliyoruz
Biz, e-ticaret'i her zaman önemseyen ve bu alana çok ciddi yatırım yapan  bir markayız. Bunun faydalarını da çok hızlı bir şekilde gördük. E-ticaret ile yeni tanışan ya da buna alışan yeni bir kitlemiz oldu. Onları mutlu etmek, taleplerini gözlemlemek çok değerli. Tabi bir de yeni nesil müşterilerimiz artık Z kuşağı... Sosyal medyanın ön plana çıktığı bu dönemde influencer marketing tarafında da olumlu hareketlenmeler oldu.

Bilgiye kolay erişen, değişikliğe ayak uyduran, zamana adapte olan ve dijitalin her türlü alanından anlayan bir kuşakla karşı karşıyayız... Bu, bizleri çok heyecanlandırıyor. İlgilerini çekebilmek için yaratıcı ve dikkat çeken bir stratejiyle ilerlemeliyiz. İnternette çok fazla içerikle karşılaşıyorlar ki, farkınızı ortaya koymak çok önemli. 

TÜKETİCİMİZE, DİJİTAL KANALLARIMIZLA ULAŞIYORUZ
Biz de bu anlamda bazı içerik çalışmaları hazırladık. Örneğin, Onedio ile birçok farklı tarif videosu çektik ve Arzum ürünlerini bu şekilde sunduk. Tüketicilerimizi sağlığa ve spora teşvik etmek amacıyla “Shake’n Take” ile spor ve sağlıklı beslenme konulu 4 canlı yayın gerçekleştirdik. Evdepisir, Bihter Erol, Bohemother, Melek İçmeli ve Ece Vahapoğlu ile iş birliğine gittik. Böylece 414 bin 255 erişim aldık. Sosyal medyadaki canlı görüşmelere entegre olduk. Cenk Girginol ve Keyifliyim ile OKKA’lı sohbetler gerçekleştirdik. Z, Y hatta X kuşağının da geleneksel medya yerine bu tarz platformlara talep gösterdiğini gözlemliyoruz. Biz tüketicimizin hepsine farklı dijital kanallarımızla ulaşmayı hedefliyoruz. 

INFLUENCERLAR KULLANICI NEZDİNDE ÖNEMİNİ ARTIRDI 
Önceden dokunarak, hissederek deneyimlediğimiz çoğu ürünü artık sadece yorumlara ve geri dönüşlere göre değerlendirmek durumunda kaldık. Bu nedenle görüşlerini belirten influencerlar, kullanıcı nezdinde önemini arttırdı. Hatta online sitelere yaptıkları yönlendirmelerin e-ticaretin büyümesi özelinde büyük bir payı var. Biz de Arzum olarak Onedio kanalımız, canlı yayınlarımız, influencer ortaklıklarımız ile dikkat çekebilecek içerikler ile dijitalde herkesle temas kuruyoruz. Ayrıca, Z kuşağının sosyal sorumluluğa önem verdiğini görüyoruz. Altyapının yanı sıra, onlara özel pazarlama deneyimleri için çalışıyoruz. Biz de bu zorlu dönemde, sağlık çalışanları ve sahadaki arkadaşlarımız için 30 bin adet yüz siperliği maske ürettik. Her zaman desteğimizi ve yanlarında olduğumuzu hissettirdik. 


BSH PAZARLAMA DİREKTÖRÜ  HİLAL EKSEL MERTER:
“Yarının suyu” için el ele verdik 
Siemens’in üstün teknolojisini ve Finish’in hijyen gücünü birleştirerek “Yarının Suyu” için el ele verdik. Böylece kullanıcılarımız da bu seferberliğe katılarak günlük hayatın içerisinde “Yarının Suyu” için verimliliğe katkı sağlamış olacak.

Siemens Ev Aletleri’nin sunduğu iSensoric teknolojisine sahip bulaşık makineleri, elde yıkmaya göre 57 litre su tasarrufu sağlayarak, yalnızca 6,5 litre su kullanıyor. Siemens Ev Aletleri, yenilikçi teknolojiyi odağına alarak geleceğin ev yaşamına yön veren bir marka. Akıllı sensor çözümümüz iSensoric ise sürdürülebilir teknolojinin kaynağı. Doğru deterjan miktarını otomatik olarak tespit ederek doğru şekilde kullanımını sağlıyor. “Yarının Suyu” projesine destek kapsamında, Siemens iSensoric Bulaşık Makinesi alanlara bir yıllık Finish deterjan hediye edilecek.


HEPSİBURADA PAZARLAMA GENEL MÜDÜR YARDIMCISI YÜCE ZEREY:
Rutinlerimizi “online”a taşıyınca bunun keyfini yaşadık
Aslında bizim hayatımızda Covid-19, çalışma ve iş süreçleri perspektifinde anlamlı derecede değişikliğe yol açmadı. Çünkü biz daha önce Türkiye’de de lanse ettiğimiz "Efsane Cuma”lar esnasında bu tip yoğun trafikleri ve operasyonları deneyimliyorduk.

Pandemi döneminde en somut farklılık, bu süreçleri “online” ve evden yönetmek oldu. Tabi ki rakamlarda hatırı sayılır miktarda artışlar yaşandı. Daha önce hiç e-ticarete girmemiş birçok insan, sürece dahil oldu. Yaklaşık günlük 10 milyon trafiklere ve 100 bin download’lara geldik. Ayda ortalama zaten 250 milyona yakın trafik alıyoruz. Büyük bir ekibe sahibiz. Her gün 19 TV reklamı, 50 tane dijital film ve 100’ün üzerinde banner üretiyoruz. Kampanyalarımızın optimizasyonu ve saatlik bazda 69 GPA var. Bunların hepsi yakın çalışma isteyen konular. Rutinlerimizi hızlıca “online”a taşıdıktan sonra bunun keyfini yaşamaya başladık. Piyasaya göre erken yola çıktık. Sadece pazaryeri değiliz. Kendi depomuz ve kargo şirketimiz de olduğu için bunları önceden hazırladık. Bunun da çok faydasını gördük. Hepsijet’in çok katkısı oldu. Gerekli hijyen önlemlerinin tümünü aldık.


SAP SEFA BÖLGESİ MÜŞTERİ DENEYİMİ SATIŞ LİDERİ ÖZLEM KESTİOĞLU:
Tüketicinin dikkati kişiselleştirilmiş pazarlama taktikleriyle çekilmeli
Covid-19 nedeniyle ticaretten eğitime, çalışma modellerinden sosyal yaşama kadar, hayatın birçok alanı bu yeni duruma göre evriliyor. Özellikle e-ticaret, bu süreçte en çok etkilenen alanlardan biri oldu. Evlerde kaldığımız dönemde tüketiciler, e-ticaret sayesinde markalarla ve kurumlarla iletişimde kalabildi. Salgın sonrasında değişen trendlerle birlikte satış ve pazarlama dünyasının da dönüşmesi gerekiyor.

Dünyadaki toplam e-ticaret payı %10 iken, Türkiye’de 2019 itibarıyla e-ticaretin toplam perakende içindeki oranı yüzde 6,2’lerde. Gelecekte ülkemizde yüzde 5’ler gibi bir seviyenin bir daha görülmeyeceğini düşünüyoruz.

E-TİCARET, OLMAZSA OLMAZ BİR ALTYAPI 
E-ticaret, kurumlar için bir seçenek olmaktan çıkıp hayatta kalmak için olmazsa olmaz bir altyapı konumuna gelecek. Yalnızca perakende gibi doğrudan tüketiciye ulaşan B2C’den değil, kurumdan kuruma ticaretin olduğu B2B sektörlerden de bahsediyoruz. E-ticaret altyapısına sahip olmak hem dönemin ihtiyaçlarına uyum sağlayabilmek hem de sürdürülebilir bir iş modelini hayata geçirebilmek için B2B iş kolları için hayati önem taşıyor. Örneğin “SAP Commerce” çözümümüz üzerinden 15 binden fazla kurumsal müşterisine madeni yağ satan bir işletme, bu süreçte rakipleri arasından sıyrılıp fark yaratabildi. 

SANAL PAZARYERLERİNDE BÜYÜK ARTIŞ YAŞANACAK
Tarımdan inşaat sektörüne dek tüm firmalar, taleplerini e-ticaret platformlarında hiçbir satış sorumlusuyla görüşmeden karşılayabilecek. Bireysel olarak sanal marketten alışverişi tercih eden ve olumlu deneyimler edinen bir satın alma sorumlusu, kurumsal ihtiyaçları için aynı refleksi gösterecek. Kurumların B2C özelindeki e-ticaret, satış hacimleri içerisinde yüzde 6-15 arasında bir pay alırken, başarılı B2B örneklerde bu hacim yüzde 50’ye çıkıyor. Elbette değişen ve sanattan eğitime kadar dijitalleşen ve sosyal medyada daha çok etkileşime giren tüketici beklentileri de önemli bir faktör. Bu yüzden şirketlerin stratejilerini tekrar gözden geçirmeleri, dijital platformlardaki tüketici ayak izlerini takip ederek onları dinlemeleri ve daha kişiselleştirilmiş pazarlama taktikleriyle dikkat çekmesi gerekiyor. 


PEGASUS HAVA YOLLARI PAZARLAMA DİREKTÖRÜ ONUR DEDEKÖYLÜ:
Dijital hizmetlerimizi geliştirmeye devam edeceğiz
E-ticaret ve dijitalleşme tam anlamıyla hayatımıza girdi. Sadece online alışveriş boyutunda değil; eğitim ve iş yaşamı dijitalleşti, müşteriler bu dönemde bütün markalardan işlemlerini online, self-servis yapabilmeyi bekledi. Dijitale uyumlu olanlar, bu alandaki deneyimlerini farklı alanlara genişletirken, bu hizmetleri ilk defa tecrübe eden bir segment de oluştu.

Bu sadece başlangıç; müşteriler ve markalar dijital dönüşümü hiç bu kadar hızlı yaşamamıştı. Ben bu hızla devam edeceğini düşünüyorum. Çünkü daha fazla insana daha düşük maliyetle ve daha kusursuz bir deneyimle ulaşılabildi. Bireyler de daha hızlı ve hatasız şekilde işlemlerini yapabilmenin rahatlığını yaşadı. Geçmişte birçoklarının kuşkuyla baktığı self servis, şimdi tercih edilen bir yöntem oldu.

SÜREÇLER DÜŞÜK MALİYETLİ VE VERİMLİ HALE GELİYOR 
Ödenen paraya karşılık alınan değer daha fazla sorgulandı. Birçok ürün kategorisine ve hizmete “Gerek var mı?” gözüyle bakılmaya başlandı. Süreçleri çok daha düşük maliyetli ve verimli hale getiren dijitalleşme, önümüzdeki dönemde daha fazla önemsenecek. Pegasus Hava Yolları olarak bu konu, çok uzun zamandır önceliklerimizden biriydi. 2 sene önce “Türkiye’nin Dijital Hava Yolu” sloganını benimseyerek tüm işlemleri “online”a taşıma hedefi belirledik. Bugün misafirlerimiz, tüm işlemlerini online yapabiliyor. Bagaj, yemek siparişi, esnek rezervasyon haklarını online alabiliyor. Kimlik kartıyla uçağa binebiliyor. Sabiha Gökçen’de bagajını “Express Bagaj” ile self-servis teslim edebiliyor. 

ARALIKSIZ YATIRIM...
Nisan ayında “Uçuş Asistanı” fonksiyonunu devreye aldık. “BolBol” üyeleri, tüm işlemlerini buradan tamamlayabiliyor. Bizler de tüm bildirim ve anonsları aynı uygulamadan gerçekleştirebiliyoruz. Online check-in açılışı, uçuştaki gecikmeler, kapı değişikliği, uçaktan indiğinizde bagajınızı hangi bagaj bandından alabileceğiniz gibi bilgiler, tek platformda. Dijital hizmetlerimizi geliştirmeye devam edeceğiz.


GÜNSAN ELEKTRİK PAZARLAMA DİREKTÖRÜ ALİŞAN ÇAPAN:
İş ortaklarımızla iletişimimizi ve etkileşimimizi artıracağız
Tüm iş ortaklarımızı tek noktada birleştirme hedefiyle “GEP CLUB” platformunu hayata geçirdik. Böylece, hızla dijitalleşen dünyada sektörümüz için de bir ilke imza atılacak.

Ar-Ge’ye büyük pay ayıran Günsan, dijitalleşme yatırımlarını da artırdı. Birçok çalışmamız, sektörümüzün gelişimine ve değişimine katkıda bulunuyor. Radius serimiz için özel geliştirdiğimiz “Radius App” de bunun en güzel örneklerinden biriydi. Son yıllarda büyük veri ve verinin analizine odaklandık. Türkiye’deki elektrikçiler için geliştirdiğimiz avantajlarla dolu GEP CLUB ile iş ortaklarımızla iletişimimizi ve etkileşimimizi artıracağımız bir online platform kurmayı hedefledik. Günsan ürün ve çözümlerine tek tıkla ulaşabilecek, kampanyalardan yararlanabilecek ve her alışverişlerinde puan kazanarak binlerce ürün arasından alışveriş yapabilecekler. Bütünleşik pazarlama (Omni-Channel) yaklaşımımız ile iş onlara hem online hem de offline dokunmak, müşteri deneyimini geliştirmek, aramızdaki iş birliğini artırmak ve bu sinerji ile iş süreçlerinde verimlilik elde etmek istiyoruz.


KOÇTAŞ PAZARLAMA VE DİJİTAL KANALLARDAN SORUMLU GENEL MÜDÜR YARDIMCISI EBRU ERDAL DARİP:
Sürece kısa zamanda adapte olduk
“Online” satışlarda trafik anlamında çok ciddi artışlar yaşadık. Çoğu marka da belki 2-3 yılda ulaşmayı hedeflediği rakamlara kısa sürede gördü. Beklentimiz “online”ın perakende içerisindeki yüzdeliğinin eskiye gerilemeyeceği ve belirli bir seviyede kalacağı yönünde.

Müşteriler “online” satış kanallarına oldukça alıştı. Bizde “online”ın yüksek bir payı yoktu, tek haneli rakamlardaydı; ancak üç haneli büyüdü. Bu hedefi 2-3 sene sonraya koymuştuk. Bu açıdan mutluyuz. 

103 MAĞAZALI PERAKENDECİ İÇİN “ONLINE” YETERLİ DEĞİL 
Her kampanyamızda, ilk defa gelen müşteri oranını da ölçüyoruz. Ciddi yükselişler var. 103 tane mağazası olan bir perakendeci için sadece “online” yeterli değil ama; kapalı kaldığımız dönemde en azından gelir elde etiğimiz ve hizmet sunabileceğimiz bir kapıydı. Hobi ürünleri, ev aletleri, matkap gibi gruplarda ciddi artışlar gördük. Özellikle insanların tatil alışkanlıkları değişince “bahçe-balkon”da aynısı yaşandı. Herkes yaşam alanlarını güzelleştirmeye başladı. Pandeminin ilk günlerinde dekorasyon; raf, yastık ön plandaydı. Sonrasında banyo, mutfak, seramikte de yoğun ilgi oldu. Mobilyada majör bir değişiklik olmadı; ama özelikle hijyen kategorisine rağbet fazlaydı. 

ÇEVİK DÖNÜŞÜMÜ TAMAMLADIK 
Tüketici davranışının satın alma tarafındaki değişimlerini de yakalayabiliyoruz. Salgından çok daha önce, geçen yılın ortalarında çevik dönüşümü tamamladık. Evden çalışma sürecine 16 projeyle girdik ve hiç kız kesmedik, tümünü “online”a geçirdik. Bunlardan biri de önyüz iyileştirmesiydi. “Koçtaş Mobil” uygulamasını önceden devreye almıştık; ancak web mobil tarafı salgına denk geldi. Müşteri deneyiminde çok olumlu etkileri oldu. Hem ekstra sonuçlar aldık hem de dönemin şartlarına göre anlık önceliklendirmeler yapabildik. Web sitemizde 80 bine yakın ürün var. Ürün gamı yenilemelerini devreye soktuk. Ben dahil herkes evlerde ekmek yapmaya başlayınca döküm tava, tencere koyduk. Montaj kategorilerini, bulunduğumuz illerin tümüne yaydık. Bu da güzel geri dönüşleri olan bir aksiyondu. Hizmet platformunu önceliklendirdik. Lojistiği iyileştirmek için halen çalışıyoruz. 

SOSYAL MARKA...
Sosyal marka olma anlamında da çok ciddi işlere imza attık. Sağlık çalışanlarına ve 65 yaş üstüne sunduğumuz avantajlar, hastanelere ve sağlık kuruluşlarına çeşitli yardımlar oldu. Sokak hayvanlarını da unutmadık. Kadıköy ve Üskadar belediyelerine mama bağışladık. Covid-19’un kısıtlamalarına rağmen kendimizi iyi hissediyoruz. Özetle, sürece kısa zamanda adapte olduk.


IPEKYOL-TWIST-MACHKA PAZARLAMA DİREKTÖRÜ AZRA ZEYREK:
Müşterilerimizin ihtiyacına kulak vermeye devam edeceğiz
“Yeni Normal’’ olarak adlandırdığımız sürece birçok markanın temkinle yaklaştığını söyleyebiliriz. Fakat değişime kolaylıkla adapte olabilme becerimizle, bu yeniliğin içinde olmak, açıkçası bizi zorlamayacak.

Yeni kavramları hızla benimsemek ve geliştirmek için dijital dünyanın bize sunduğu birtakım yeniliklere yöneleceğiz. Dolayısıyla online ve offline tarafta, müşterilerimizin ihtiyacına kulak vermeye devam edeceğiz. Rekabette bir adım önde olabilmek adına, tüm pazarlama faaliyetlerimizi takipçi ve müşterilerimizin yeni döneme dair ihtiyaçlarına ve beklentilerine göre şekillendireceğimiz bir yol haritası çizeceğiz.


ALTINYILDIZ CLASSICS MARKA VE PAZARLAMA DİREKTÖRÜ ONUR ULUĞ:
Müşterilerin beklentisi, verdiği sözleri tutan perakendeciler
Covid-19 salgını döneminin online alışveriş sektörüne en büyük katkılarından biri, hayatında ilk defa bu platformla tanışan ve pratikliğini keşfeden müşteriler. Ancak belirli gruplarda ürüne dokunarak, hissederek seçmenin hâlâ çok önemli olduğunu ve mağaza içindeki deneyimi çok değerli buluyoruz.

“Online”da yüzde 48 yeni müşteri alışverişimiz var. Ayrıca, diijital dönüşüme paralel, önümüzdeki dönemde de fiziksel mağazaların önemini korumaya devam edeceğiz. Ayrıca e-ticaret operasyon alanlarımızın belirli sıklıklarla dezenfekte edilmesi, misafirlerimize maske gönderimi ve koli hijyeni adına yolladığımız dezenfektan mendil uygulamaları gibi tüketicide güven oluşturduğumuz tüm deneyimlerimiz bu dönemde çot etkili oldu.

“OMNI CHANNEL”A YÖNELDİK 
Anketler ve saha araştırmalarına göre büyük çoğunluk, online ve offline uygulamaların bütünlük halinde çalışmasını istiyor. Beklenti; verdiği sözleri tutan, güvenilir, söylemlerinde tutarlı ve vaat ettiklerini yerine getiren perakendeciler. Daha önemlisi, nereden veya ne zaman olursa olsun, marka ile etkileşimde aynı tecrübeyi yaşamayı bekliyorlar. Altınyıldız Classics olarak “Omni Channel”a (Bütüncül Kanal) yöneldik. Tüketiciler ime etkileşim içinde olduğumuz mağaza, web sitesi, mobil uygulama, TV reklamları ve sosyal medya hesapları gibi tüm kanallarımız entegre halde..


PENTA TEKNOLOJİ SATIŞ VE PAZARLAMADAN SORUMLU GENEL MÜDÜR YARDIMCISI  FATİH ERÜNSAL:
Hedefimiz, iş ortaklarımıza katma değerli çözümler sunmak
Covid-19 sürecinde alınan fiziksel önlemler doğrultusunda, uzaktan çalışma, öğretim ve eğitimin yaygınlaşmasıyla evlerde internet kullanımı ve buna bağlı olarak güvenlik sorunlarında görülen artış, siber güvenlik ürünlerine olan ihtiyacı fazlalaştırdı.

Bireysel ve küçük işletmelerin kullanımları için tasarlanan ürünlerin dijital lisanslarının dağıtımı için McAfee ile yapılan iş birliğinden dolayı memnunum. Penta Teknoloji olarak en büyük hedefimiz, iş ortaklarımıza katma değerli, uçtan uca çözümler sunmak. Bu sayede ürün portföyümüzü güçlendirirken, bayilerimize de McAfee güvenlik yazılımlarını Penta Teknoloji güvencesiyle müşterileriyle buluşturabilecekleri bir satış kanalı açıyoruz. Yaygın bayi kanalımız ile McAfee’nin Türkiye’deki pazar payını güçlendirmeyi ve lisanslı abone sayısını artırmayı amaçlıyoruz.