CMO'NUN GÖZÜ DİJİTALDE

Günümüzde şirketlerin birçoğu, sürekli gelişen teknolojiyle birlikte gelen yeni gerçeklerle yüzleşmeye ve onlarla başa çıkmaya hazır değil. Tam da bu noktada CMO'ların (Üst Düzey Pazarlama Yöneticisi) önemi daha net görülüyor. Trende adapte olamayan markaların tökezleyeceği, düşeceği ve yok olup gideceği aşikâr. Ayakta kalabilmenin ?Dijitalleşme?den geçtiğini bilen CMO'lar, ajandalarının kapağını Business Life'a açtı?

Dijitalleşen dünyada sadece müşteriyi doğru anlayarak etkin yöntemler geliştirmek için artık sadece pazarlama bilgisi yeterli değil. CMO'nun (Chief Marketing Officer) aynı zamanda data analizi/ veri uzmanlığı gibi konulara da hâkim olması gerektiği yadsınamaz bir gerçek. Tüketim toplumu ve markalar arasında sürdürülebilir ilişkide ve değer odağının oluşturulmasında büyük etkileri olan CMO'ların yönlendirdiği şirketler önümüzdeki dönem için ciddi risklerle karşı karşıya.

İLETİŞİM ENFLASYONUNA DİKKAT!

Teklifler iyi olsa da müşterilere yöneltilen iletişim enflasyonu içinde kaybolma ihtimali çok yüksek. Haliyle dijital bir işte gelişimi en hızlı şekilde sağlamak için diğer birçok sektördekinden faklı bir yaklaşım gerekiyor. Markalar altyapısal olarak zayıf kalma tehlikesi yaşıyor. Dolayısıyla doğru yaklaşım, ilk lansmanda kritik fonksiyonlarını karşılayan ürünü geliştirip bir an önce lanse etmek. Ayrıca hizmetteki hızın karar sürecine yansıması da yadsınamaz bir gerçek.

DEĞİŞİMİ YAKALAMAK İÇİN NE YAPIYORLAR?

Peki! Küresel iş dünyasında “Marketing” araçları ve kanalları çoğaldıkça rolleri genişleyen CMO'lar, değişimi yakalamak için neler yapıyor? Şubat 2019 sayımız için “CMO’nun Rolü” dosyamızın alt başlığına “CMO’nun Gözü Dijital”de vurgusunu çıkardık. Değerli iş insanlarımızdan “Büyük veri ve inovasyonun, dijitalleşen geleceğe nasıl yön vereceğini” dinledik. Bu alanı yönetmenin “always on” yaklaşımını nasıl getirdiğinden de söz eden CMO’lar, hangi yatırımlara yöneldiklerini de açıkladı. Dijital ve geleneksel pazarlamanın birleştiği bu evrede aradaki ikilemle başa çıkma tekniklerini de Business Life okurlarıyla paylaştı.

Kiğılı Pazarlama Direktörü Gül Sağır Aydın, “akıllı müşteri yolculuğu” mottosuyla gözleri farklı bir noktaya çevirdi. Pegasus Hava Yolları Pazarlama Direktörü Onur Dedeköylü odağa “hızlı, çevik ve kolay hizmet”i yerleştirdi. Vestel Ticaret AŞ Yurtiçi Pazarlama ve Mobil Ürünleri Satış Genel Müdür Yardımcısı Tunç Berkman “hedeflemeli reklam” vurgusunu seçti. Mitsubishi Electric Türkiye Fabrika Otomasyon Sistemleri Genel Müdür Yardımcısı Nurettin Geçgel de teknolojilerin yapay zekâya yakın bir yapı içinde üretime imkân tanıdığının altını çizdi. İnci GS Yuasa Kurumsal İletişim ve Pazarlama Müdürü Gökçe Yılancıoğlu Tellic ise ‘Sosyal Medyayı En Başarılı Kullanan Markalar’ arasında yer aldıklarına dikkati çekti.

KİĞILI PAZARLAMA DİREKTÖRÜ GÜL SAĞIR AYDIN: 

AKILLI MÜŞTERİ YOLCULUĞU YARATILMALI

Kiğılı Pazarlama Direktörü Gül Sağır Aydın, üstün müşteri deneyimini oluşturabilmek için perakendecilerin teknolojik dönüşümü etkili biçimde kullanması gerektiğini vurguladı. İnteraktif hareket ettiklerini aktaran Aydın, dijital ve e-ticaret tarafına çok fazla önem verdikleri detayını da paylaştı.

Büyük veri ve dijitalleşme, markaların tüketicilerin karmaşık beklentilerini karşılamalarında çok önemli bir rol üstleniyor. Yarının tüketicisi için “akıllı müşteri yolculuğu” yaratılmalı. Sürdürülebilir başarı için perakende sektörü oyuncularının, müşteri deneyimi alanındaki inovasyonları iş süreçlerine dahil etmeli. Önümüzdeki dönemde güç dengesinin çarpıcı bir şekilde müşterilerin lehine değişeceğini söylemek yanlış olmaz.

FİZİKSEL VE DİJİTAL ALIŞVERİŞ HARMANLANMALI

Gelecekte fiziksel mağazalar, yeni teknolojiyle yapılandırılmış deneyim merkezine dönüşecek. Bu süreçten başarıyla çıkabilmek için mağazanın yeniden tasarlamaları gerekiyor. Yani fiziksel ve dijital alışveriş harmanlanmalı ve kişiselleştirilmiş deneyim hizmeti verilmeli.

ALIŞVERİŞ MOTİVASYONU İÇİN İNTERAKTİF HAREKET…

Alışveriş motivasyonunu artırmak için interaktif hareket ediyoruz. CRM uygulamaları, kişiselleştirilmiş hizmetler, alım alışkanlıklarına uygun özel kurgularda geliştirmeler yaparak, dijital mecraları verimli kullanıyoruz. Ciddi bir kesimin artık internetten alışveriş yaptığını görüyoruz. Bu kapsamda dijital ve e-ticaret tarafına çok fazla önem veriyoruz. Markanın tüm online kanalları bir mağaza olarak düşünüldüğünde, en çok satış yapan mağazalar arasında birinci sıraya yerleşiyoruz. Sadece Kigili.com ise, cirodan aldığı %1.5’luk payla en büyük 4’üncü mağaza olma özelliğini taşıyor. Instagram’da etkiniz. Viral videolar yapmaya başladık. “Blogger’larla çalışıyoruz. 80 yıllık köklü geçmişimizle tüm bu teknolojileri yakından takip ediyoruz.

BİO PARFÜMLÜ VE YIKANABİLİR TAKIM ELBİSELERİMİZ VAR

Koleksiyonlarımızda tekstil alanındaki tüm inovasyonlara yer veriyoruz. Bu yönde yeni teknolojilere yatırım yapıyoruz. Nanoteknoloji ile üretilen kumaşlar, leke tutmaz veya ütü istemez özellikteki materyaller gibi en ileri teknolojiyle ürünlerimizi üretiyoruz. Bu sezon koleksiyonlarımızda bio parfümlü ve yıkanabilir takım elbiseler var.

BAŞARIMIZIN SIRRI MÜŞTERİMİZİ İYİ ANLAMAK

Gerek perakende mağazacılık gerekse dijitalleşen dünyadaki başarımızın sırrı, müşterimizi iyi anlamamız ve beklentilerine cevap verecek çözüm ve yenilikler sunmamızda saklı. Bunun temelinde de Ar-Ge ve tasarıma verdiğimiz önem yatıyor. 2018’de Ar- Ge için yaklaşık 3 milyon TL’lik bir yatırım gerçekleştirdik. 80 yıldır kesintiye uğramayan yatırımcı ruhumuz, zamana uygun şekilde, hızlı ve aktif hareket edebilmemizi sağlayan esnek yapımızla birleştiğinde bize sektörümüzde pek çok avantaj kazandırıyor.

PEGASUS HAvA YOLLARI PAZARLAMA DİREKTÖRÜ ONUR DEDEKÖYLÜ:

MARKALAR, DİJİTAL ÇÖZÜMLER ÜRETMEK İÇİN ÇEVİK OLMALI

Pegasus Hava Yolları Pazarlama Direktörü Onur Dedeköylü, “hızlı ve kolay hizmet”in öneminden bahsetti. İnsan hayatındaki en kıt kaynak olarak “zaman”ı gösteren Dedeköylü, markaların yaşayabilmeleri için mutlaka yeni dijital teknolojileri kullanmaları ve yalın erişimi sağlamaları gerektiğinin üzerinde durdu.

Misafirlerin temas noktalarında gördükleri fonksiyonlar ve deneyimin arkasındaki altyapı ve teknoloji çok önemli. Özellikle hacimli e-ticaret gerçekleştiren markaların, bu alanda yatırım yapmaları kritik. 

MİSAFİRİMİZİ İYİ ANLAMAYA ÇOK DEĞER VERİYORUZ

Deneyimi iyileştirmek ve yalınlaştırmak yanında veri ve inovasyon, ürün ve hizmetlerini müşterilere daha hedefli ulaştırmak için de kullanılmalı. Dijital teknolojilerle dijital çözümler üretmek için de “çevik” olmalı. Yeni teknolojileri görmek, bunları ihtiyaçlara göre kullanmak, geliştirmek ve hızlıca sunmak gerekli. Biz 2 konuya çok odaklanıyoruz. Misafirimizi iyi anlamaya değer veriyoruz. Bunun için de pazar araştırması, müşteri verisi ve analitiğinden en iyi şekilde yararlanıyoruz. Ardından teknoloji ve güçlü altyapıyla kolay, yalın hizmetler ve ürün tekliflerimizi zamanında ulaştırmayı hedefliyoruz. 

ÜRÜNÜ PAZARA İLK ÇIKARMANIN AVANTAJI YÜKSEK

Dijital sektörlerde müşteriye ulaşmak için çok hızlı hareket etmelisiniz. Teknolojiniz kısa zamanda eskiyip başkasıyla yer değiştirebilir. Yeni bir hizmet veya ürünü pazara ilk çıkarmanın avantajı da çok yüksek ki, biz de bunları sürekli geliştiriyoruz. Ayrıca lanse ettiğimiz ürünün performansını, müşteri davranışını anında görebiliyoruz ve revizyonları yapma şansına sahibiz. AB testi uyguluyoruz. İnternet sitemize gelen trafiği ikiye bölüyoruz ve iki farklı şekilde gösteriyoruz. Böylece bizim değil, misafirin neyi tercih ettiğine karar vermesini sağlıyoruz. 

KONUKLARIMIZIN DENEYİMİNİ KOLAYLAŞTIRIYORUZ

İnternet sitemiz, mobil kanallarımız, havaalanı ve uçak içindeki dijitalleşme, Pegasus’un en önemli odağı. Biz de 2018’de dönüşüme girdik. Amacımız, bilet satın alımından seyahatin tüm adımlarına kadar misafirlerimizin deneyimini kolaylaştıracak ve yalınlaştıracak çözümler. Önceliği de en fazla pozitif etkiyi yaratacak alanlara veriyoruz. En son “flypgs.com”u yeniledik. Misafir uçuş puan üye programımız “Pegasus Plus”ın adı altyapısı ve özelliklerle “Pegasus BolBol” oldu. Mobili ve bu uygulamamızın sunduğu fonksiyonları çok önemsiyoruz. “Pegasus BolBol” uçuşlara tek tuşla ulaşmaya ve birçok işlemi birkaç saniyede yapabilmeyi sağlıyor. “BolBol log-in’i kolaylaştırmak öncelikti. print ID ve face ID ile log-in özelliğini getirdik, çok yakında social log-in de mümkün olacak. 

2019’DA YENİ DİJİTAL DÖNÜŞÜM PROJELERİMİZ VAR

Havaalanı süreçlerinin dijitalleşmesi ve yalınlaşması da misafir deneyimi açısından çok önemli. “Express Bagaj” uygulaması buna güzel bir örnek. Online check-in işlemi yapanlar, Sabiha Gökçen’de bagajlarını self servisle kendileri etiketleyip uçağa gönderebiliyor. Sabiha Gökçen’de bu hizmeti ve Türkiye’de iç hatlarda ilk sunan havayolu olduk. Ayrıca uçak indiğinde gelen bildirimle bagajları hangi battan alınabileceği öğreniliyor. Uçuşta kapı değişikliği olursa da bunu bildiriyoruz. Uçak içi eğlence sistemimiz de (IFE-Inflight Entertainment) devrede. Pilot kurulumlarımızı tamamladık, tüm uçaklarımızda film, oyun, müzik gibi içeriklere ulaşılabilecek. IFE’deki yayınlar ipad, akıllı telefon ve bilgisayar ekranlarına bağlanılarak izlenilebilecek. 2019’da birçok dijital dönüşüm projesini misafirlerimize ulaştıracağız.

ÖLÇÜLEBİLİR, PERFORMANS ODAKLI REKLAMCILIK…

Ana kriterimiz “Misafirlerimize en etkin şekilde en düşük maliyetle nasıl ulaşırız?”. Türkiye’deki satışımızın yaklaşık %60’ını internet sitemizden ve mobilden yapıyoruz. Dijital kanalların, reklamları görenleri direkt biletleme adımlarına yönlendirme gücü var. Bu da ölçülebilir, performans odaklı reklamcılığı mümkün kılıyor. Bu faaliyetlerimiz sadece satış hedefli değil, bilinirlik açısından bir marka için çok önemli. Bu noktada “video”yu yeğliyoruz. Dijital olmayan kanalları da, yeni ürün lanse ettiğimizde ya da büyük promosyon duyurusu çerçevesinde bilinirlik yaratma amacıyla kullanıyoruz.

VESTEL PAZARLAMADAN SORUMLU GENEL MÜDÜR YARD. TUNÇ BERKMAN: 

‘DİJİTAL ALAN ‘HEDEFLEMELİ REKLAM’ ÖZELLİĞİ SAĞLIYOR’ 

Vestel Yurtiçi Pazarlama ve Mobil Ü rünleriSatış Genel Müdür Yardımcısı Tunç Berkman, kendilerini ve ekiplerini anlık gelişen dünyaya uyum sağlamak için sürekli motive ettiklerini söyledi. Berkman, offline işlerin dijital alanda da yürümesi için yoğun efor sarf ettiklerini anlattı.

Eskiden enerji kaynaklarının elinde tutan güçlüydü, şimdi bilgi en büyük güç. Bundan 10 yıl öncesine kadar Forbes’ın “En Büyükler Şirketleri” sıralamasında enerjidekiler ilk 10’daydı, şimdi teknoloji alanındakiler...  Değer ürünle değil, bilgiyle taratılıyor. Amazon e-ticaret şirketi değil artık. Bilgiye yatırım yapıyor. Verileri toplayarak bir değer yaratmak istiyor. 

MAĞAZALAR MÜŞTERİLERİNİ KABLOSUZ TAKİP EDİYOR!

Mağazaların, kablosuz internet bağlantılarını kullanan müşterilerini takip etmeleri giderek yaygınlaşıyor. Artık alışveriş yapanlara, kişiselleştirilmiş özel öneriler ve fırsatlar anında sunulabilir. Bu yolla sizin markayı tekrar tercih edip etmediğinizin izini sürebilir. Bu tür bilgileri perakendeciler, tasarımı, vitrini iyileştirmek, ürün gamını geliştirmek ve faydalı marka ortaklıkları yaratmak için kullanılabilir.

PERAKENDENİN YAKIN GELECEĞİ İNTERNETTE

Sosyal medya hem iyi hem kötü. İnsanlar iyi yaklaşım sergileyenler gibi sorun yaşanılan markaları herkesle anında ve sansürsüz paylaşabiliyor. Şirketler bu geri bildirimleri “feedback”leri iyi değerlendirmeli. Perakendenin yakın geleceği internet dünyasında. 2020’lerden sonra Türk tüketicisinin her bir perakendeciyi, sanal ve gerçek dünya arasında ayrım yapmaksızın erişilebilir tek bir marka olarak görmesi bekleniyor. Alışveriş alışkanlıklarını iyileştirebilmek için dijital seçeneklerden faydalanılarak mağaza içi deneyimi
nin geliştirmesi için çalışılıyor. Sanal deneme kabinleri ve önerilerde bulunan uygulamalar, müşteri deneyimini teknolojiyle yükseltme çalışmalarına bazı örnekler. Kontrolü tüketicinin mobil cihazlardan ürünleri inceleme, ödemeli evlere servis imkânı sağlamak, geleneksel yöntemlerle dijitalin harmanlayarak müşteriyi cezbetmek anlamına geliyor. 

VESTEL DÖNÜŞÜMÜN TAM ORTASINDA

Artık online ve offline diye bir ayrım yok. Dinamiklere ve tüketicinin yönelimlerine uygun iş üretmeye özen gösteriyoruz. Dönüşüm kaçınılmaz, Vestel de bunun içinde. Yatırımlarımızın çoğunu dijitale kaydırdık. Bu süreçte iyi işlere imza attık. 2018’de yaptığımız dünyanın ilk bumper ad dizisi olan Viziizle ile sayısız ödül aldık. Özel projelerimiz devam edecek. Farklı olanı yapmak, yapılmamışı hayata geçirmek, dijital stratejimizin temel taşlarından… 

ONLINE VE OFFLINE DENGEDE KULLANILIYOR

Dijital dönüşüm hızlı bir süreçte ilerliyor. Bu geçiş döneminde bazı sancıların, deneme ve yanılmaların olacağı kesin. Özellikle bizim gibi geleneksel bayi kanalının olduğu yapılarda biraz daha sıkıntı olabiliyor. Sosyal medyada olanlar gibi halen klasik yöntemlere ağırlık verenler de var. Bayi kendisinin görmediği iletişimi ve reklamı mecra kullanımını saymıyor. Halbuki dijitalin sağladığı ‘hedeflemeli reklam yapma’ özelliğiyle tüketicinin dijital ayak izini takip ederek, bire bir hedef kitlemizin önüne çıkıyoruz. Online ve offline’ın dengeyle kullanıldığı bir dönemdeyiz. Ölçümlemeler ile hangisinden daha fazla geri dönüş aldığımıza bakıyoruz ve aksiyonlarımızı netleştiriyoruz. İşimizin önemli bir parçası şirket içinde ve bayi kanalımızda dijital dönüşümü anlatarak, somut verileriyle faydasını ortaya koyarak öğretmek ve ikna etmek.

NURETTİN GEÇGEL  MITSUBISHI ELECTRIC TÜRKİYE FABRİKA OTOMASYON SİSTEMLERİ GENEL MÜDÜR YARDIMCISI:

SANAYİ 4.0’A YANITIMIZ: DİJİTAL FABRİKA

Mitsubishi Electric, dijital dönüşümü en hızlı şekilde gerçekleştiren otomotiv sektöründe yoğun ilgi görüyor. Mitsubishi Electric Türkiye Fabrika Otomasyon Sistemleri Genel Müdür Yardımcısı Nurettin Geçgel, teknolojilerinin yapay zekâya yakın bir yapı içinde üretime imkân tanıdığının altını çizdi.

MES (Manufacturing Execution System) sistemleriyle planlama, iş emri ve iş istasyon yönetimi, stok takibi, malzeme akışı ve veri toplama işlemlerini gerçekleştirebiliyoruz. Bant otomasyonu da dahil olmak üzere bir aracın üretime giriş noktasından satışa çıkana kadar geçen tüm sürecindeki bilgilerini topluyor ve yönetiyoruz.

OTOMOTİVDE ROBOTLAR YOĞUN KULLANILIYOR

Otomotiv sektöründeki yoğun rekabet ortamı, fabrikalar için tam zamanlı, sorunsuz ve hassas bir üretim sürecine sahip olmayı zorunlu hale getiriyor. Olası aksaklıklar ciddi maliyet ve itibar kayıplarına neden olabiliyor. Bu noktada doğru ürün, hizmet ve sistem çözümü konusu daha da önemli hale geliyor. Sağladıkları hız ve kolaylıklarla 
hayati önem taşıyan robotlar, otomotiv fabrikalarında yoğun kullanılıyor. Hemen her işi yapabilen insan kolu ya da eline yakın hassasiyete sahip robotlarımızla iş güvenliği ve işçi sağlığı açısından büyük bir katma değer sağlıyoruz. Bu sayede kalite standartlarının, üretim kapasitesinin ve iş hacminin artmasına katkıda bulunuyoruz.

IŞIKLI TOPLAMA SİSTEMİNİ TÜRKİYE’DE GELİŞTİRDİK

Mitsubishi Electric’in Sanayi 4.0’a yanıtı olan dijital fabrika konsepti e-F@ctory, birbirleriyle konuşabilen ileri teknoloji robot sistemleri ve MES ürünlerinin otomotiv fabrikalarının otomasyonunda öne çıkan ürün ve sistemler arasında yer alıyor. Sektöre kalite ve verimlilik sağlayacak yeni çözümlerimiz olacak. Altyapı çalışmalarımızın büyük bir kısmını tamamladık. 

Bu yapının tabanı genel anlamda e-F@ ctory konseptine dayanıyor. Otomotiv otomasyonu konusunda en güçlü olduğumuz konulardan biri de Türkiye’de geliştirdiğimiz ışıklı toplama sistemleri. 5 yılı aşkın süredir müşterilerimizin fabrikalarında sorunsuz çalışıyor.

İLERİ TEKNOLOJİYE SAHİP ÜRÜNLER SUNUYORUZ

Forklift otomasyonu da Türkiye’de hayata geçirilen projelerden. Kaynak fabrikasında iş istasyonunda parça azaldığında bir butona basılarak onlarca forklift operatörünün ekranına iş emri açılabiliyor. Kablosuz çalışan bu otomasyonun alt yapısında operatör panelleri, PLC’ler ve yazılım bulunuyor. Global ağımız sayesinde bu sistemde de ileri teknolojiye sahip bir ürünün yanı sıra ciddi bir mühendislik çözümü sunuyoruz.

İNCİ GS YUASA KURUMSAL İLETİŞİM VE PAZARLAMA MÜDÜRÜ GÖKÇE YILANCIOĞLU TELLİCİ:

‘SOSYAL MEDYA YÖNETİMİNDE SEKTÖRÜN ÖNCÜSÜYÜZ’ 

İnci Akü’nün sosyal medya yönetimi sektöre öncülük ediyor. 4 kıtada 80’in üzerinde ülkeye en gelişmiş akü çözümlerini sunarken, Türkiye’de teknoloji ve hizmet lideriyiz. En iyi kaynaklardan Boom Social'ın verileriyle ölçümlenen ve SocialBrands Türkiye’nin açıkladığı ‘Sosyal Medyayı En Başarılı Kullanan Markalar’ araştırmalarında zirvedekiler arasında yer almanın onurunu yaşıyoruz. “Otomotiv Yan Sanayi”nde fark yaratmamızın yanı sıra, genel sıralamalarda da aldığımız sonuçlar işimizi doğru yaptığımızın göstergesi. Birçok alanda bizi gururlandıran başarılara imza atıyoruz. Bu ödüller bizi çok mutlu ediyor, motivasyonumuzu da artırıyor.  

Hesaplarımızı tüketicilerimize direkt dokunduğumuz ve onlarla ilişkilerimizi güçlendirdiğimiz bir mecra olarak görüyoruz. Bizlerle düşünce ve önerilerini paylaşabilme olanağı buluyorlar. Yenilikçi bakış açımızla günümüz ihtiyaçlarını en üst seviyede karşılamaya ve geleceğin teknolojisini takip ederek kendimizi sürekli geliştirmeye devam edeceğiz.

Güven Borça

g.borca@businesslife.com.tr

Dr. Deniz Saydam

d.saydam@businesslife.com.tr