CMO'NUN KAMPANYA AJANDASI

Geçmişte işimiz daha kolaydı. Günde 5-10 spot televizyon reklamı yayınla, ayda birkaç kampanya düzenle, biraz PR yap. Oldukça yeterliydi. Ancak şimdi her şey çok daha karmaşık. İletişim kanalları, satış ortamları, hedef kitle çeşitliliği, veri analizi gibi unsurlar CMO ajandasını çok değiştirdi. Peki bu yeni dünya düzeninde CMO'lar indirimlere, kampanyalara ne kadar vakit ayırıyor ve harcadıkları vaktin karşılığını ne kadar alıyorlar? Tüketicinin ikna olma ve satın alma seviyesi nerelerde? CMO, her kampanyanın karşılığını alabiliyor mu?

CMO’lar yılın son çeyreğini iple çekerken o müthiş kasım ayı geldi. E-ticaret sektöründe son çeyrek beklentisi büyük bir ivme taşıyor. Beklentilere göre, son çeyrekte Türkiye’de e-ticaret hacmi 650 milyar TL’ye ulaşabilir. Bu büyüme marka yöneticilerinin ve tüketicilerin dijital pazardaki fırsatları daha fazla değerlendirmesiyle destekleniyor. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, 2023 yılında e-ticaret sektörü 2 milyon yeni müşteri kazandı. Bu nedenle işlem adetlerinin 1,5 milyardan daha fazla olabileceği öngörülüyor. Ekim ayından itibaren devam eden üç aylık dönem, kampanya ve indirimlerin yoğunlaştığı bir dönem. Black FRIDAY ve Siber Pazartesi gibi etkinliklerle başlayan bu dönem, yılbaşı indirimleriyle zirveye ulaşıyor. Özellikle kasım ayında çok büyük indirim kampanyaları yapılacak. Kasım ayı CMO’lar için nasıl bir dönem olarak geçiyor? CMO ve marka gündeminde indirim dönemleri nasıl planlanıyor? Enflasyonist ortamda indirim ve kampanya planlamalarında pazarlama ekipleri nelere dikkat etmeli? BUSINESS LIFE YAYIN KURULU ÜYESİ GÜVEN BORÇA SORDU, CMO’LAR YANITLADI.

Dünyada e-ticarette en yüksek cirolara ulaşılan 5 gün
1. Cadılar Bayramı I 31 Ekim 2023: 2022’de 10,6 milyar dolar harcama yapıldı.
2. Şükran Günü I 23 Kasım 2023: ABD’de sadece Şükran Günü’nde 5,3 milyar dolarlık çevrimiçi harcama yapılıyor. Mobil alışveriş bu rakamın yüzde 55’ini oluşturuyor.
3. Black FrIday ve Cyber Monday I 24 ve 27 Kasım 2023: Black Friday, ABD’de 9,2 milyar dolarlık rekor harcamayla yılın en yoğun alışveriş günü. Cyber Monday, Amerikalıların yüzde 25 daha fazla harcama yaptığı diğer bir önemli tarih.
4. Ücretsiz Kargo Günü I 14 Aralık 2023: Noel öncesi ürün teslimatını garanti eden bu günün popülaritesi de her yıl artıyor.
5. Noel I 24-25 Aralık 2023: ABD’de Noel alışverişi için yıllık ortalama kişi başı harcama 1.000 dolar civarında. Oyuncak, kıyafet ve hediye kartları en popüler kategoriler.

Doğtaş Ürün ve Marka Direktörü ÇAĞRI ÖZTÜRK
“KASIM ARTIK ALIŞVERİŞ AYI”
Black FRIDAY ve diğer indirim günlerinde agresif pazarlama kampanyaları düzenleyerek sektördeki markalarla rekabet ediyor, satışlarımızı artırmaya çalışıyoruz. Kasım, alışveriş ayı olarak tüketicileri cezbediyor.

Kasım ayı, dünyada ve ülkemizde alışveriş ayı olarak tanımlandı. Dünyada daha eski bir maziye sahip olsa da ülkemizde son 8-10 yıldır kasım ayı alışveriş ayı olarak tüketicileri cezbediyor. Bundan dolayı bu ay, bizim için de çok önemli bir hale gelerek satışlarımızı artırmak ve yeni müşteriler kazanmak için fırsat sunuyor. Doğtaş olarak biz de Black Friday ve diğer indirim günlerinde agresif pazarlama kampanyaları düzenleyerek sektördeki markalarla rekabet ediyor, satışlarımızı artırmaya çalışıyoruz.

İNDİRİM PLANI

Markaların özellikle tüketicilerin ilgi odağı olan indirim günlerinde kendine özel indirim planlama süreçleri oluyor. Doğtaş olarak indirim günlerine yönelik müşterilerimizi memnun edecek ve tüketicinin avantajına olacak şekilde planlama yapıyoruz. Ürünlerimiz yurt içi ve yurt dışında genişleyen mağaza ağımızla birlikte daha fazla müşterimize ulaşıyor. Özellikle indirim günlerinde müşterimizin bu avantajlı fiyatlardan yararlanmaları bizi de memnun ediyor.

Orka Holding Yönetim Kurulu Üyesi Büşra Orakçıoğlu
“ÖNCÜ BİR İŞ BİRLİĞİ YAPTIK”
Bir Cumhuriyet kuruluşu olarak ülkemiz ve dünyamızın sürdürülebilir geleceği için taahhütlerimize sıkı sıkıya bağlıyız. Tüm iş süreçlerimizin odağında yer alan ‘Sürdürülebilirlik’ ve ‘Döngüsel tüketim’ yaklaşımıyla Nivogo ile öncü bir iş birliği yaptık.

D’S damat olarak Avrupa’nın lider döngüsel ekonomi girişimi seçilen Nivogo ile iş birliği anlaşması gerçekleştirdik. Orka Holding markası olan D'S damat’ın satışa sunulmayan ürünlerini Gebze’deki Türkiye’nin en büyük yenileme merkezinde yenileyerek hayata döndürüyoruz. D’S damat’ın gömleklerden pantolonlara, ceketlerden tişörtlere kadar yenilenen binlerce ürünü, Nivogo’nun döngüsel mağazalarında yeni kullanıcılarıyla buluşuyor. Nivogo yenilediği ürünlerle birlikte D'S damat’ın karbon ayak izinin azaltılmasının yanı sıra, moda ürünlerinin üretimi için harcanan suya eş değer miktarda su kullanımının önüne geçmeye katkı sağlıyor.

SIFIR KARBON HEDEFİNE YAKLAŞTIRACAK

Bir Cumhuriyet kuruluşu olarak ülkemiz ve dünyamızın sürdürülebilir geleceği için taahhütlerimize sıkı sıkıya bağlıyız. Tüm iş süreçlerimizin odağında yer alan ‘sürdürülebilirlik’ ve ‘döngüsel tüketim’ yaklaşımıyla uzun yıllardır gerçekleştirdiğimiz Ar-Ge çalışmaları neticesinde, rejenere pamuk, yün, polyester gibi geri dönüştürülebilen liflerden dokunmuş kumaşlarımızla hammadde kullanımının niteliğini değiştirdik. Yüksek elastikiyet ve üstün kaliteye sahip ürünlerimizle toplantı ve yürüyüş gibi pek çok aktiviteyi yapmak mümkün. Nivogo ile yaptığımız iş birliği de malzemenin koruyuculuğuna ve iyileştiriciliğine olan yolculuğumuzda öncü adımlarımızdan biri. Aynı zamanda global moda kuruluşu olarak bizi sıfır karbon hedefine daha da yaklaştıracak ve verimli kaynak kullanımımızı artıracak.

Vodafone Türkiye İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Meltem Bakiler
VODAFONE YENİ KAMPANYALARLA DEVAM EDİYOR
Türkiye’nin dijitalleşmesine liderlik etme vizyonuyla faaliyet gösteren Vodafone olarak evde keyifli ve kaliteli internet deneyimi yaşamak isteyen aileler için sunduğumuz Vodafone Ev İnterneti’ni yeni kampanyalarla geliştirmeye devam ediyoruz.

Geniş fiber hizmetiyle evde internet keyfini artırıyoruz. Ailelerin hızla artan internet ihtiyacını karşılayacak yeni bir kampanya düzenledik. Vodafone Ev İnterneti çatısı altında hayata geçirdiğimiz kampanyada, tüm altyapılarda 100 Mbps hıza kadar fiber internet modem dahil 375 TL’ye sunulurken, Vodafone Ev İnterneti’ne gelen mobil faturalı Vodafone’lular için de teknoloji ihtiyaçlarını uygun fiyatlarla karşılama imkanı sağlanıyor.

MEMNUNİYET ODAĞIMIZLA MÜŞTERİLERİMİZİN YANINDAYIZ

Türkiye’nin dijitalleşmesine liderlik etme vizyonuyla faaliyet gösteren Vodafone olarak evde keyifli ve kaliteli internet deneyimi yaşamak isteyen aileler için sunduğumuz Vodafone Ev İnterneti’ni yeni kampanyalarla geliştirmeye devam ediyoruz. Farklı altyapılarla desteklenen geniş fiber hizmetimizle sabit geniş bantta fark yaratıyoruz. Günümüzde fiber internet, internet bağlantı kalitesi olarak en iyi ürün. ‘Vodafone Ev İnterneti Çok Uyguna Geldi’ anlayışıyla sunduğumuz yeni Vodafone Ev İnterneti kampanyamızla, tüm altyapılarda 100 Mbps hıza kadar fiber interneti modem dahil 375 TL’ye sunuyoruz. Böylece müşterilerimiz hem fiber teknolojisine uygun fiyatla geçiş yapabilecek hem kesintisiz ve yüksek hızlı internetin keyfini doyasıya çıkarabilecek. Ayrıca, Vodafone Ev İnterneti’ne gelen mobil faturalı müşterilerimiz, teknoloji ihtiyaçlarını uygun fiyatlarla karşılama imkanı bulacak. Vodafone olarak, memnuniyet odaklı yaklaşımımızla müşterilerimizin yanında olmaya devam edeceğiz.

Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri CMO’su Bilge Çiftçi
“TÜKETİCİDE BİLİNÇ VE FARKINDALIK YARATMA ARZUSUNDAYIZ”
İPG plastik taahhütlerimiz kapsamında, 2022 yılında Uni Baby markamız altında 75 ton plastik azalttık. Tüketicilerimizin satın aldığı ambalajı birden fazla kez kullanmasına imkan sağlayan yeniden dolum istasyonuyla plastik kullanımının azaltılmasına destek olacağız. Bunun yanı sıra yeniden dolum konusunda da bir bilinç ve farkındalık yaratma arzusundayız.

Bebek bakımını ve ihtiyaçlarını ön planda tutan Uni Baby markamızla ve 69 yıldır perakende sektörüne öncülük eden Migros’la bir iş birliğine başladık. Bu iş birliğiyle plastik kullanımını azaltma konusunda farkındalık oluşturma ve sürdürülebilir bir gelecek için değer yaratma yolunda önemli bir adım attık. Uni Baby, bebek deterjanı kategorisinde annelerin en çok güvendiği ve tercih ettiği lider marka. Sürdürülebilirliği iş modelinin merkezinde konumlandıran ve bu alanda öncü projelere imza atan Migros ile Uni Baby Bebek Deterjanı ve Yumuşatıcı ‘Yeniden Dolum İstasyonu’nu hayata geçirdik.

KAMPANYA SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ AMAÇLIYOR

Yeniden dolum istasyonundan faydalanmak isteyenler, daha önce aldıkları “bebekler ve hassas ciltli yetişkinlere özel” Uni Baby deterjan veya yumuşatıcıların boş ambalajını Caddebostan MMM Migros mağazasına getirerek ambalajdaki barkodu okutuyor. Ardından şişesini dolum yapılacak bölüme yerleştiriyor. Dolum tuşuna bastıktan sonra dolum başlatılıyor. Dolum bittikten sonra sistemin yeniden verdiği barkodla kasada ödeme yapılıyor. Müşteriler, bu adımları istasyon üzerindeki ekrandan da takip edebiliyor.

“HASSASİYETİMİZİ ÇEVRE İÇİN DE GÖSTERİYORUZ”
ÜRÜN GELİŞTİRME Uni Baby, bebek deterjanı kategorisinde annelerin en çok güvendiği ve tercih ettiği lider marka. Ürünlerimizi bebeklerin ihtiyaçları doğrultusunda geliştiriyor, bebek cildine yönelik hassasiyetimizi çevre için de gösteriyoruz.
“PLASTİK TAAHHÜDÜMÜZ VAR” Yarınlara sözümüzle daha sürdürülebilir bir gelecek için değer yaratmak üzere, Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri olarak, İş Dünyası Plastik Girişimi (İPG) imzacısıyız. İPG plastik taahhütlerimiz kapsamında, 2022 yılında Uni Baby markamız altında 75 ton plastik azalttık.
ÇOKLU KULLANIM Tüketicilerimizin satın aldığı ambalajı birden fazla kez kullanmasına imkan sağlayan yeniden dolum istasyonuyla plastik kullanımının azaltılmasına destek olacağız. Bunun yanı sıra yeniden dolum konusunda da bir bilinç ve farkındalık yaratma arzusundayız.

Sendeo Genel Müdürü Özgün Şahin
“GELENEKSEL KASIM KAMPANYALARINA HAZIRIZ”
Kasım ayındaki indirim döneminde tüm müşterilerimize kesintisiz hizmet verebilmek için her türlü hazırlığı tamamladık. E-ticaretteki hızlı büyümeyi göz önünde bulundurarak, teknolojik altyapımız ve lojistik ağımızla kasım ayına hazırız.

Koç Topluluğu’nun dağıtım ve teslimat sektöründeki markası Sendeo olarak her yıl kasım ayında düzenlenen e-ticaret kampanya dönemi için tüm hazırlıklarımızı tamamladık. Her yıl katlanarak büyüyen e-ticaret sektörü, ülkemizde de gelişmeye devam ediyor. Türkiye e-ticaret pazarı 2022 yılında 801 milyar liralık hacme ulaştı. KOBİ’lerin, kurumsal şirketlerin ve pazaryerlerinin tüm enerjisiyle hazırlandığı bu döneme, Sendeo olarak 7/24 hizmet anlayışımızla hazırız.

Faaliyetlerimize Eylül 2021’de başladık ve 6 ay gibi kısa bir sürede operasyonumuzu 81 ile taşıdık. Müşteri memnuniyetinde liderlik hedefiyle çalışmalarımıza devam ediyoruz. Yaklaşan kasım ayı e-ticaret kampanya dönemine de hazırız. Sendeo olarak 81 ilde; 10 transfer merkezi, 23 dağıtım merkezi ve 1.600’ün üzerinde teslimat noktasıyla hem KOBİ’lerin hem onların müşterilerinin dağıtım ve teslimat ihtiyaçlarına anında cevap vereceğiz.

KONUMLANDIRMAMIZ FARKLI

Büyüyen e-ticaret sektöründe kendimizi farklı konumlandırıyoruz. Sendeo olarak, kasım ayındaki indirim döneminde tüm müşterilerimize kesintisiz hizmet verebilmek için her türlü hazırlığı tamamladık. 2022 Türkiye E-Ticaret Ekosistemi Raporu'nda da belirtildiği üzere bir önceki yıla göre yüzde 110 artış göstererek 801 milyar lira satış hacmine ulaşıldı. Bu hızlı büyümeyi göz önünde bulundurarak, teknolojik altyapımız ve lojistik ağımızla kasım ayına hazırız.

HEDEFİMİZ LİDERLİK

E-ticaret sektörü düzenli bir şekilde büyüyor. 2022 yıl sonu verilerine göre, e-ticaret işlem sayıları 2020 yılındaki değerinin 2 kat üzerine çıkarak 4,8 milyar adede yükseldi. Burada başarılı olmak elbette sanıldığı kadar kolay değil. Sendeo olarak kasım ayında özverili çalışmalarımıza ve müşteri memnuniyetinde liderlik hedefiyle çalışmaya devam edeceğiz. Dijitalde her an ulaşılabilir durumdayız. Farklı iletişim kanallarıyla da müşterilerimize kesintisiz hizmet veriyoruz.

BARILLA Gıda Pazarlama Direktörü Selcen Tokgöz
“ETKİLİ KAMPANYALAR DÜZENLEMELİYİZ”
Türk mutfak kültürünü daha geniş kitlelere tanıtmak ve gelecek nesillere aktarmak amacıyla dijital platformlar aracılığıyla etkili pazarlama kampanyaları düzenlemeli, gençlerin katılımını teşvik etmeliyiz.

Türk mutfağına, buğday tarımının gelişimine, mükemmelliğe ve yeniliğe olan tutku ve özenle yola devam ediyoruz. Türk mutfağı, kökenleri Orta Asya'ya dayanan ve yüzyıllar boyunca zenginleşen bir kültürel mirası temsil ediyor. Bu zengin mutfak kültürünü daha geniş kitlelere tanıtmak ve gelecek nesillere aktarmak amacıyla dijital platformlar aracılığıyla etkili pazarlama kampanyaları düzenlemeli, gençlerin katılımını teşvik etmeliyiz.

AMACIMIZ SAYGI

Filiz olarak, Türk mutfağının en az diğer dünya mutfakları kadar saygı görmesi gereken başlıca mutfaklardan olduğuna inanıyor, bunu amaç ediniyoruz. Topraktan gelen güçle hammaddenin kalitesi ve yerelliğinin bize özgünlük getirdiğini biliyor, sürekli yenilik yoluyla insanların daha iyi yaşamasını sağlamak için özenle çalışıyoruz. Pandemi süreciyle birlikte öze dönmenin ve yerel ürünlere değer vermenin toplumlar için ne kadar önemli olduğunu daha iyi anladık. Türk mutfağını tanıtırken sadece yemeklerimize odaklanmak yerine, tarih, kültür, örf, adet gibi unsurları da içeren bir yaklaşım benimsemeliyiz. Bu sayede mutfak kültürümüzü dünya genelinde bir ilham kaynağı haline getirebiliriz.

GIDANIN GELECEĞİ

Filiz olarak neredeyse 50 yıldır sofralarımıza özenle dokunuyoruz. Türkiye'nin gururu olan yüzde 100 Türk durum buğdayıyla çalışıyor, buğdayın yolculuğunu Siverek'ten Mardin'e, Trakya'dan Konya'ya uzanan yerel lezzetlere dönüştürüyoruz. Biz sadece bir makarna üreticisi değil, aynı zamanda Türk mutfağının tutkulu bir elçisiyiz. Türk mutfağını genç nesillere sevdirmeyi ve dünyada tanınan, merak uyandıran bir mutfak haline getirmeyi hedefliyoruz. Bilgi aktarımından sorumlu tüketim alışkanlıklarına kadar birçok alanda yerel değerlere bağlılığımızı ve gıdanın geleceğini düşünüyoruz. Özenimiz Aynı kampanyamız ve bulgur ürünümüzle bu misyonumuzu sürdürmeye kararlıyız ve bu kapsamda önemli projelere imza atmaya devam edeceğiz.

“BİLİNİRLİĞE KATKIDA BULUNMAK EN BÜYÜK MİSYONUMUZ”
MEZOPOTAMYA GÜNEŞİ ‘Mezopotamya Güneşi’ olarak bilinen Mardin bulgurunu ürün gamına eklemekten mutluluk duyuyoruz. Mardin, zengin tarihi ve kültürünün yanı sıra özel toprağı sayesinde benzersiz bir bulgur üretiyor. Bu bulgur, kehribar sarısı bir renge ve özgün bir rahiyaya sahip. Aynı zamanda besleyici değeri yüksek, lif ve protein bakımından zengin bir gıda kaynağı. Filiz olarak, Mardin bulgurunu daha fazla insanla buluşturmayı ve Türk mutfağına katkıda bulunmayı hedefliyoruz.

HAZİNE TAŞIYICISI Bulgur, Türk mutfağının özgün bir hazine taşıyıcısı. Dilimize özel bir kelime olarak yerleşen bulgur, tüm dünyada da bu isimle biliniyor ve Türk mutfağının vazgeçilmez bir unsuru. Bulgur, Türk mutfağının zenginliğini ve geleneklerini yansıtan bir ürün. Birçok Türk yemeğinin ana malzemesi olan buğdayın işlenmiş hali olan bulgur, çorbalardan yemeklere, böreklerden pilavlara kadar geniş bir yelpazede kullanılıyor. Türk mutfağına özgü bir ürün olarak bulgur, Türk kültürünün bir parçası ve özel günlerden günlük yaşama kadar pek çok farklı vesileyle sofraları süsler.

“İLHAM OLACAĞIZ” Bulgur, sağlıklı beslenmenin de önemini vurgulayan bir temsilci. Filiz olarak Mardin bulguruyla bu eşsiz lezzeti daha fazla insanla buluşturmanın gururunu yaşıyoruz ve Türk mutfak kültürünü dünya genelinde tanıtmak için çaba harcıyoruz. Filiz olarak, geleceğin mutfak dünyasına ilham olmak için var gücümüzle çalışacağız.