COVID-19 İLE HIZLANAN DÖNÜŞÜM

Çin'in Wuhan kentinde Aralık 2019'da başlayan yeni tip koronavirüs salgını, kısa sürede küresel boyuta ulaşarak 2020 yılının tamamını etkileyecek bir fenomene dönüştü. Hızlı bulaşma özelliği bulunan CovId-19 sebebiyle sosyal mesafe kuralları, maske zorunlulukları ve sık kişisel hijyen uygulamaları, bireysel hayatı olduğu kadar iş dünyasını da etkiledi. Bu süreçte, dijital yatırımları olan şirketler, işlerine neredeyse kesintiye uğramadan devam edebildi. Bu alandaki dönüşümünü tamamlamamış işletmeler ise personel sayısı azaltma, şubelerini kapatma gibi olumsuz durumlar yaşadı. Gelirlerinin de bir kısmını ya da tamamını kaybetme riskiyle karşı karşıya kaldı.

IBM İş Değerleri Enstitüsü’nün (IBV) 20 ülke ve 22 sektörden 3 bin 800’ü aşkın üst düzey yöneticinin katıldığı “Covid-19 ve İş Dünyasının Geleceği” araştırması, çarpıcı sonuçlar ortaya koydu. Her on kuruluştan neredeyse altısı, Covid-19 nedeniyle dijital dönüşüme geçiş süreçlerini hızlandırdı. Kuruluşlar, bu noktada, insan faktörünün oynadığı kritik rolü daha net bir şekilde gördü. Teknolojinin yeterince gelişmiş olmaması ve çalışanların değişime karşı direnç göstermesi gibi geleneksel ve algısal engeller de yavaş yavaş ortadan kalktı. 

PANDEMİ ENGELLERİ YIKTI
IBM SERVİCES KIDEMLİ BAŞKAN YARDIMCISI MARK FOSTER:
Covid-19’un, dijital dönüşümün önünde duran engelleri yıktığına inanıyorum. Liderler de yürüttükleri operasyonların kritik noktaları için teknolojiye giderek daha fazla güveniyor. Ancak geleceği düşünecek olursak, hem çalışanlarına hem de iş planlarını güvence altına alan bu altyapıya iki kat daha fazla odaklanmaları gerekiyor. Yaşanan krizin ortasında çalışanların güvenini, verimliliğini ve esenliğini artırma konusunda empati kuran bir liderliğin gücünü gözardı edemeyiz.

TÜRKİYE’DEKİ KOBİLER, BEKLENEN ADIMI PANDEMİ İLE ATTI
Türkiye’deki işletmelerin ağırlıklı kısmını oluşturan KOBİ’ler, dijitalleşme konusunda belki de uzun süredir kendilerinden beklenen adımı pandemi ile attı. Ağustos-ekim arasındaki 3 aylık dönemde; tekstil, mobilya, gıda ve ev ürünleri alanlarındaki markalar öne çıktı. 2020’nin ilk yarısını kapsayan araştırmaya göre, dijitalle tanışan şirketlerin sayısı, 2019’un aynı dönemine oranla yüzde 50 artarak 4 bini aştı. Bu noktada en önemli rolü KOBİ’ler üstlendi. Türkiye’deki KOBİ’lerin yüzde 71’i ise yeni ürün ve hizmet tanıtımı için dijital platformları tercih ediyor. 

VODAFONE TÜRKİYE İCRA KURULU BAŞKAN YARDIMCISI MELTEM BAKİLER ŞAHİN:
Şirketler, krizleri yeni teknolojilere geçmek için fırsat olarak görüyor 
Geleceğe hazır şirketler, yeni dönemde fark yaratacağını çok net biçimde gösteriyor. Krizleri, yeni çalışma yöntemlerini denemek, yeni teknolojilere geçmek ve daha akıllı yatırımlar yapmak için bir fırsat olarak görüyor.

Geleceğe hazır şirketlerin yüzde 71'i salgınla doğrudan mücadele etmek için halihazırda en az bir yeni teknoloji yatırımları bulunduğunu belirtti. Tüm dünyadakilerin ise %57’si önümüzdeki beş yılda kâr artışı bekliyor. Bunların en önemli özelliği, dijitalleşmeye yatırım yapmaları. Türkiye’deki saha çalışması da dijital dönüşümün hızlandığını gözler önüne seriyor. Dijitalleşmenin, sektörel boyutta ihtiyaçları nasıl değiştirdiği net biçimde görülüyor. Yeni dünyada bütün sektör ve segmentlerde iş modelleri daha fazla dijitalleşecek ve işletmelerimizin her ölçeğe uyarlanabilen teknik çözümlere ihtiyacı olacak. Biz de operasyonel verimlilik, uzaktan yönetim ve verimli çalışma çözümlerimiz ile onların bu sürece uyum sağlayabilmeleri için destek vereceğiz.

IBM TÜRKİYE GENEL MÜDÜRÜ VOLKAN SÖZMEN:
Dijitalleşmenin benimsenme hızı ivme kazandı
Salgın sebebiyle dijitalleşmenin benimsenme hızı ivme kazandı. Yıllar alabilecek süreçler artık birkaç aya sığdırılabililiyor.

Tarihin geriye dönüp bu dönemi, dijital dönüşümün hızlandığı ve hep birlikte, ülkemizin yeni teknolojik atılımının, temellerini attığımız dönem olarak göreceğine inanıyorum. Ortaya çıkacak fırsatların değerlendirilmesi için gerekli en önemli adı, geleceğin teknik ve profesyonel becerilerine hazırlıklı bir neslin yetiştirilmesi. Belirsizliği ve sürekli değişimi dikkate alarak, yıllardır çeviklik ve esneklik ihtiyacından söz ediyoruz. İçinde bulunduğumuz süreç, kuruluşlarımızda bu yetenekleri oluşturmamızın ne kadar önemli olduğunu net bir şekilde gösteriyor. 

PAYNET CEO’SU SERKAN ÇELİK:
Çalışanların da dijital beceriler kazanması önemli

B2B şirketlerde hâlâ klasik ödeme yöntemlerinin kullanımı yoğun. Ancak pandemi dolayısıyla dijitalleşmenin dışında kalmak mümkün değil. Çalışanların da dijital beceriler kazanması önemli. Geniş yelpazelerde farklı ihtiyaçlara sahip müşteriler için farklı çözümler üretmek, tüm paydaşların dijitalleşmesiyle sağlanacak. 5G ile IoT devrimi bekliyoruz. IoT cihazlara ödeme sistemleri de entegre edilecek.

HEPSİBURADA CEO'SU MURAT EMİRDAĞ:
Dijital altyapı, e-ticaret sektörünün varlığı açısından önemli
Hayatı eve sığdırmaya çalıştığımız pandemi döneminde daha önce internetten hiçbir şey almamış ya da sadece belirli ihtiyaçlarını karşılayan kesim de online alışveriş yapmaya başladı. İnsanların pratikliğini, güvenliğini, hızını ve tüm avantajlarını tecrübe ettiği e-ticarete olan ilginin devam edeceğini düşünüyoruz.

Dünya nüfusunun yarısından fazlası internet kullanıyor. Ortalama 4,5 milyar insanın 346 milyonu, sadece bir yılda bu dünyaya giriş yaptı. Rakamlar bu kadar hızlı yükselirken, artık tek bildiğimiz şey teknolojik ve dijital gelişmelerin de aynı hızda, durmadan daha ileri gitmeye devam etmesi gerektiği. Bu nedenle, e-ticaret sektörünün devamlılığı sağlayabilmek için dijital altyapının sürekliliğine ve kuvvetli olmasına ihtiyacımız var. Geçtiğimiz yıl e-ticaretin perakende içindeki payı yüzde 5 dolaylarında seyrederken, pandemiyle birlikte 2023 yılında ulaşılması hedeflenen çift haneli rakamlara yaklaştık. Salgın 3 yılda erişmeyi beklediğimiz noktaya 3 ayda gelmemizi sağladı.

VESTEL OPERASYONEL PROJELER GELİŞTİRME GRUP MÜDÜRÜ MEHMET GÜRESİN:
Dijital dönüşüm, iş sürekliliğini kaybetmemek için seçenek değil, zorunluluk
Kriz dönemlerinde görülen bir refleks olarak daha korumacı bir yaklaşım sergileyen firmalar, sonrasında ise iş sürekliliğini kaybetmemek adına çözümün aslında dijital dönüşümde saklı olduğunu keşfetti. Bu sayede Covid-19, bu sürece hız kazandırdı.

Üretim süreçlerinde, otomasyon ve dijitalleşmenin, iş sürekliliğini devam ettirme ve üretkenliği artırma konusunda büyük fırsatlar sunduğu yadsınamaz bir gerçek. Şirketlerde, robotik sistemlerle üretim yapmak, akıllı cihazlar ve sensörler ile veri toplamak, yapay zekâ ve algoritmalar ile bunları analiz etmek gibi farklı ölçeklerde dijitalleşme çalışmaları gerçekleştiriliyor. Bunların yerinde ve doğru uygulanması inanılmaz ölçüde katma değer yaratabiliyor. Pandeminin etkisiyle beraber dijitalleşme, üretimin devamı ve sürdürülebilirliğini sağlamak gibi bir misyon edindirdi. Bu bağlamda Covid-19, beklenmedik bir şekilde dijital dönüşümün hızlandırıcısı oldu. Üretim sektörü de salgın sürecinde dijitalleşmeden faydalanarak üretim şekillerini değiştirmesi gerektiğinin farkına vardı.

BORUSAN HOLDİNG İNSAN KAYNAKLARI VE KURUMSAL İLETİŞİM GRUP BAŞKANI NURSEL ÖLMEZ ATEŞ:
Dijitalleşmenin gücüyle, süreçlerimizin etkinliğini artıracağız
2018’de, 3 yıllık grup insan kaynakları stratejilerimizi belirlerken, dijitalleşmeyi önemli bir odak alanı olarak ortaya koymuştuk. Dijitalleşmenin gücüyle süreçlerimizin etkinliğini artırmaya devam edeceğiz.

Türkiye’de ilk kez bir holding şirketleri yapılanmasında; çok modüllü, bulut tabanlı altyapı geçişini tamamlamış olduk. Çalışan deneyimini odağa aldığımız ve operasyonel işlemlerin tamamını dijitalleştirerek İnsan Kaynakları ekiplerine stratejik anlamda güç kattığımız “Borusan İnsan Dijital Dönüşüm” projesi, “SAP Türkiye Kalite Ödülleri”nde, “İş Dönüşümü” kategorisinde gümüş ödül aldı. Attığımız güçlü adımın, böyle önemli bir platformda ödüle layık görülmesinin bizim için anlamı oldukça büyük.

MITSUBISHI ELECTRIC TÜRKİYE FABRİKA OTOMASYON SİSTEMLERİ ÜRÜN YÖNETİMİ VE PAZARLAMA BÖLÜMÜ DEPARTMAN MÜDÜRÜ TOLGA BİZEL:
Dijitalleşme, çalışanları emek gücünden zihin gücüne taşıyacak
Nitelikli insan kaynağı çok önemli. Biz de Mitsubishi Electric olarak, buna katkı sunmaya çalışıyoruz. Türkiye’de 27 üniversitede sistemlerimizi öğrencilerle buluşturuyor ve birçoğuna robot sağlıyoruz.

Yapay zekâ ve dijitalleşme, insanların işsiz kalmasına yol açmayacak. Sadece daha önce olduğu gibi iş kolları ve meslek tanımları değişiyor. İnsanlar, emek ağırlıklı işlerden zihinsel çalışmalara yönelecek. 

SANAYİCİLER, DİJİTALLEŞMENİN ÖNEMİNİN FARKINDA
Hem insan kaynağı hem de makine imalatı konusunda oldukça avantajlı olan ülkemizdeki sanayiciler, dijital dönüşüme ayak uydurmak ve bilgi sahibi olmak konusunda çok istekli. Mitsubishi Electric’in, fabrikaların dijitalleşmesini sağlayan tüm önemli otomasyon bileşenlerine e-F@ctory adını veriyoruz. Fabrikalarda dijital dönüşüm yapılmak isteniyorsa konuyla ilgili mutlaka bir departmanın kurulmasını ve her ekipten bir kişinin bu süreçte yer almasını öneriyoruz.

KPMG TÜRKİYE LİGHTHOUSE LİDERİ GÖKHAN MATARACI:
Covid-19, teknolojik değişime ihtiyacı artırdı

İşlerin daha iyi ve daha hızlı yapılmasını sağlayan yeni teknolojiler, artık daha ucuza alınıyor. Bunlar, işletmelerin hayatta kalması ve büyümesinde etkili Şirketlerin de kendilerini yeniden keşfetmesini sağlıyor. Covid-19, teknolojik değişime ihtiyacı artırdı. Şirketlerdeki bu dönüşüm, gelecek için güçlü bir temel oluşturulmasını sağlıyor. Covid-19’un olumsuz etkilerinin yoğun hissedildiği sektörlerde dijital iş modellerine geçiş zorunlu hale geldi.