DEĞER & DAVRANIŞ MİMARLIĞI

Bugün, bilginin yanı sıra daha çok İlgi çağındayız. Bu devrin bireyleri, sürekli olarak elindeki cihazları kontrol etmesiyle tanınıyor ve dikkat süresi iyice kısalmış durumda. Dolayısıyla bu noktada, İnsanların nasıl davranacaklarını planlayan tasarımcılar olan pazarlamacılara büyük İş düşüyor. İyi bir pazarlama lideriyle çalışmak ise ticari markalara olağanüstü katkılar sağlayabiliyor. Üstelik bu iş insanlarının kamu yararına olan konulardaki faydaları da yadsınamaz...

Ortalamaya hitap etmeye çalışanların, dijitalleşmeyi içselleştirmeyenlerin, büyük veri ve inovasyonu kurum kültürünün her santimetrekaresine yediremeyenlerin ayakta kalamayacağı aşikâr. Yenilikçilik-yenilik ise özgür düşünebilen, birey olmayı hedefleyen, sürüden ayrı durmaktan korkmayan kişi ve ekiplerden çıkıyor. Farklılığı iş hayatına eklemeden bunu başarmak da mümkün değil!

TETİKLEYİCİLERİ DOĞRU KULLANMAK
Günümüzde insanlarla konuşmak için televizyon, laptop ve telefon ekranlarının arasına müsaade isteyerek giriyorsun. Müşteri “Bilgime sahip olabilirsin, ama ilgimi hak etmen lazım!” diyor. Ürün ve çözümlerin sunumunda davranış mimarlığından yararlanmak ve müşteri hareketlerini yorumlamak isteyen markalar için “Big Data“ kavramı değerli. Mesele de bu dönüşümü sağlayabilmekte. Sadece internette değil, hayatın her alanında tetikleyicileri doğru kullanarak eylemleri yönlendirmek mümkün. 

DÜŞÜNCELERİ HAYATA GEÇİRMEK İÇİN 3 ETMEN
Stanford Üniversitesi’nden, ünlü davranış bilimci ve yazar BJ Fogg, insanların düşüncelerini hayata geçirmek için üç etmenin aynı anı anda çalışması gerektiğini ifade eder. Bu aşamada motivasyon, imkân ve etki sıralamasını yapar. Bunlar oğru bir şekilde birleşmezse fikirler, sadece bir niyet düzeyinde kalır. Pazarlama ise her kategoride ürün ve hizmetlerin nerede, neden, nasıl, ne kadar, kimlerle beraber kullanılacağını tasarlamakla başlar...

BİLGİYİ ALDIK, İLGİ NASIL KAZANILACAK?
Haziran 2019 sayımızda da “davranış mimarı” olarak tanımlanan pazarlama alanının liderlerinin mesajlarına odaklandık. Sorularımız, marka iletişiminde nasıl bir davranış mimarlığının şart olduğuyla başladı. Bilgilerine hâkim olunan müşterinin, ilgisi kazanılırken yapılacaklara mercek tutarken, tüketici hareketlerinin izlenme yöntemlerinden haberdar olduk. Yeni stratejilerin kurgulanırken nelere dikkat edildiği üzerinde de durduk. Farklılık ve birey olma kültürünün iş hayatına yansımalarına da ışık tuttuk...

PANASONIC LIFE SOLUTIONS TÜRKİYE KURUMSAL MARKA YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRÜ AYSEL ÖZALTINOK:
HEDEFİMİZ, İNSAN HAYATINA DAİMA DEĞER KATAN BİR MARKA OLMAK
Rekabet koşullarında güçlü kalabilmek ve sektörün psikolojik dinamiklerini lehinize çevirerek güçlü bir algı için, marka iletişimi, davranış mimarlığı ekseninde ele alınmalı. 

Çağın hayatımıza sunduğu üstün teknoloji, inovasyon ve hız; müşterilerin ürün ve markalardan beklentilerini yükseltti ve çeşitlendirdi. 

ÜRÜNÜN GETİRECEĞİ KONFOR VE KOLAYLIK ANLATILMALI
Ürünün üstünlükleri ve fark yaratan unsurları için ikna kadar, insan hayatına sunacağı konfor ve kolaylıkları anlatmamız da önem kazandı. Ürünün algıda karşılık bulması ve kalıcı bilinirlik elde etmesi, müşteri davranışlarının arkasındaki deneyim ve beklentilerin neler olduğunu sunmaktan geçiyor. Markalar, insanı sadece müşteri kimliğiyle ele almak yerine, onların nasıl yaşadıklarını anlamalı; hayata nasıl, hangi boyutta değer katabileceklerini sürekli yorumlamalı... 

TOPLUMA DEĞER KATMAYI AMAÇLIYORUZ
Yaşam alanlarına konfor ve güvenlik teknolojilerini etkin bir şekilde entegre eden kullanıcı dostu, toplumu destekleyen yaşam çözümleri sunuyoruz. Temel iletişim stratejimiz ise şirketimizin; hem ürün ve çözümleriyle hem de topluma değer katmayı amaçlayan marka felsefesiyle, hayatın her anında müşterileri için var olduğu algısını oluşturmaya dayanıyor. 

DEĞİŞİMİ ANLAMLANDIRANLAR,REKABETTE ÖNE GEÇİYOR
“Big Data “ve benzeri veri tabanlı stratejilerle yola çıkan, bu veriyi yorumlama ve anlamlandırma kapasitesine sahip markaların, davranış mimarlığında başarı elde etmesi ve rekabette de bir adım önde olması kaçınılmaz. Teknolojinin avantajlarından yararlanarak, zamanın ruhunu iyi anlamak ve müşterilerin değişen ihtiyaçlarına cevap vermek çok önemli. Örneğin; 2-3 yaşındaki çocuklar dahi dokunmatik teknolojiyi davranışsal hale getirmiş durumda ve TV ekranlarındaki görüntüyü parmaklarıyla büyültüp küçültebileceğini düşünüyor. 

DAHA İYİ BİR YAŞAM DAHA İYİ BİR DÜNYA
Tüm faaliyet ve aksiyonlarımızda insanların daha iyi bir yaşama sahip olmaları konusuna odaklanıyoruz. Müşterilerimizin değişen ihtiyaçlarına yanıt verme ve gelişen teknolojiler doğrultusunda şekillenen yaşam alanları için "yenilikçi ürün ve çözümler" oluşturarak, insan hayatına daima değer katan bir marka olmayı hedefliyoruz. Ürün ve çözümlere dair ortaya konulan değerleri profesyonel bir iletişim mimarisiyle ele alarak, “Daha İyi Bir Yaşam, Daha İyi Bir Dünya” mottosuyla güçlü marka kimliğimizi yaşatmaya devam edeceğiz. 

FARKLILIKLARI YÖNETEBİLENLER BİR ADIM ÖNDE
Farklı kültürel özelliklere sahip insanların bir arada olması ve böylece çeşitliğinin getirdiği bütünleşme, çalışma hayatını pozitif yönde etkiliyor. Bireyselliğe saygı duyma konusunda, yetenekli organizasyonların, takım olma ve “birlikte başarma”da da bir adım önde olması kaçınılmaz. Farklılıkları olan insanlar, bizlere yeni şeyler öğrenmek için fırsat sunar, yeni bakış açıları geliştirmemizi sağlar. Biz de takım çalışması anlayışını kurum kültürümüz haline getirerek farklılıkları yönetiyoruz. Çünkü ekip iletişi ancak böyle sağlanabilir.

MİGROS MARKA İLETİŞİMİ & CRM DİREKTÖRÜ KINA DEMİREL:
DATAYI KULLANMADAN MÜŞTERİYİ ANLAMAYA ÇALIŞMAK YANILTICI
İlgileri daha iyi öğrenmek ve anlamak için dataya yoğunlaşmak gerek. Bekleyecek zaman yok. Ne kadar müşteri odaklıysanız o kadar ayakta kalırsınız. 

Tüm datayı toplamayı beklemek yerine elinizde bulunanla müşterinizi anlayıp aksiyona hızlıca geçmelisiniz.

OYUNUN KURALLARI DEĞİŞTİ
Son yıllarda, oyunun kurallarını değiştiren birçok markayla tanıştık. Bu yüzden müşterinizin hareketlerini çok yakından takip etmelisiniz. Aksi halde bu işi yapan başka firmalar sizi çok hızlı yakalar ve öne geçer. Değişime açık olun, yaratıcılığınızı arttırın ve kendinize güvenin. Ayda en az bir tüketiciyle görüşmediyseniz bir şeyler yanlış gidiyordur. 

MÜŞTERİYİ İYİ TANIYALIM
Elimizdeki datanın doğru değerlendirildiğinden emin olalım. Şikâyetler önemlidir; ama pek çok firma bunları analiz etmez. Bu analizleri mutlaka yapalım. Türkiye’de müşterinin önem verdiği üç kritik durum var. Kim sizin aile bütçenize önem veriyorsa, kim zamanınızın verimli kullanmasını sağlayarak sevdiklerinizle daha çok vakit geçirmenizi sağlıyorsa ve sağlığınız için bir rehber konuma geçiyorsa hayatınızda önemli markalardan biri haline gelecek.

DEMİRDÖKÜM YÖNETİM KURULU ÜYESİ ERDEM ERTUNA:
MÜŞTERİLER DOĞRU YER VE ZAMANDA DOĞRU ARAÇLARLA KARŞILANMALI
İş dünyasındaki rekabet sadece Ar-Ge, inovasyon ve ürün özelliklerinde değil, dijital dünyada da artıyor.

Son 10 yılda yaşanan dönüşüm sonucunda tüketiciler artık satın alma yolculuğunun %70'ini dijitalde başlatıyor. Böyle bir ortamda iş ortaklarımızın potansiyel müşterilerini doğru yer ve zamanda doğru araçlarla karşılaması, ihtiyaçlarına yanıt verebilmesi kritik önem taşıyor.

DİJİTAL PAZARDA TÜKETİCİLER KIYASLAMA ŞANSI BULUYOR
Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de pazar dijitale kayıyor. Böylece hem marka ve ürünlerle ilgili detaylı bilgi alınabiliyor hem de kıyaslama şansı bulunuyor. Bu denli benimsenen bir dünyaya uzak kalamazdık. 10 yıla yakın süredir kendimizi buna hazırlıyor, yatırımlarımızı artırıyoruz.

İŞ ORTAKLARIMIZLA BİRLİKTE HAZIRLANMALIYIZ
Türkiye'de sadece kombi kelimesi yılda 400 bin kez aratılıyor. Ürünlerle ilgili farklı kelime kombinasyonları da eklendiğinde bu rakam milyonları aşıyor. Bu açıdan iş ortaklarımızın mağaza lokasyonları, görünürlüğü kadar arama motoru sonuçlarında yer alması kritik önem taşıyor. Anlık taleplerin hızla geliştiği dijital dünyaya hem biz hem de iş ortaklarımız hazırlanmalı, en iyi şekilde entegre olmalıyız. Bunu yaparken de doğru maliyet ve stratejilerin uygulanmalı.

MITSUBISHI ELECTRIC TÜRKİYE REKLAM VE HALKLA İLİŞKİLER TAKIM LİDERİ SAVAŞ CENEVİZ:
DOĞRU STRATEJİLERLE KURGULANMIŞ PROJE, AĞIZDAN AĞIZA YAYILIR
Dünyadaki teknolojik gelişmeler pazarlama dünyasında da dikkat çekici yenilikleri beraberinde getiriyor. İşletmeler artık pazarlama fonksiyonlarını yönetirken bilgi sistemlerini temel alan faaliyetlere de yöneliyorlar.

Günümüzde tüketim alışkanlıkları ve tüketici türlerinde muazzam değişimler var. Vakit artık insanlar için en büyük sermaye. Kısıtlı bir zaman diliminde ve kısıtlı kaynaklarla bireysel ihtiyaçlara hızlıca yanıt verebilmek önemli. 

YÖNETİM SÜREÇLERİNDE DE TEKNOLOJİ DESTEĞİ...
Teknolojiden sadece üretimde değil, yönetim süreçlerinde de destek almanız gerek. Gelecekte CMO (Chief Marketing Officer) ve CIO (Chief Information Officer) pozisyonlarında görev alanların çok daha yakın ilişki içinde çalışacağını göreceğiz. Bu nedenle pazarlama ile teknoloji ve bilgi sistemleri dünyasının ortak çalışabilecek platformlar kurgulaması veya bu alanlarda iş birliği yapması önemli hale gelecek.

MÜŞTERİ MUTLULUĞUNA ODAKLI ÇALIŞMALAR PLANLANMALI  
Ürün ve hizmetler homojenleşti. Dataların salt ürün ve hizmet satışı odaklı olmamalı. Toplam müşteri mutluluğunu sağlayacak bireysel çözümlere uygun stratejiler geliştirerek ilerlemek ilgi çekilebilir. Birey ihtiyaçlarının her zamankinden daha iyi analiz edilmesi sonucu en yakın çözümü bulabilecek çalışmalar yürütülmesi ve doğru pazarlama otomasyonlarına yatırım yapılması sayesinde ilgi ve mutluluğu beraberinde gelecektir. Doğru stratejilerle kurgulanmış projelerin toplum nezdinde ağızdan ağıza yayılarak ünlü WOM (Word of Mouth) etkisini yaratacağını düşünüyoruz.  

BEKLENTİLERİ, SAHAYI DİNLEYEREK ANALİZ EDİYORUZ
Online ve offline olmak üzere yasaların izin verdiği ölçüde birçok kanaldan müşteri hareketlerini takip ediyoruz. Sahayı dinleyerek analiz ettiğimiz beklentiler doğrultusunda ve global stratejilerimizin rehberliğinde, toplum dinamiklerine uygun lokal pazarlama yöntemleri kurgulayarak iletişimlerimizi yürütüyoruz. 

FARKLILIKLAR, ZENGİN BİR DEĞERE OLANAK VEREBİLİR
İşin özü bireyleri doğru şekilde tanımak, analiz etmek ve ona uygun sistem kurgulayabilmek. Farklılıklar hassas şekilde yönetildiğinde çok zengin bir değer yaratmanıza olanak verebilir. Farklılıkları anlayışla, sabırla ve ilgiyle karşılamak iş hayatında daha verimli çıktılar alınmasına yardımcı olur. Farklılıklara ve birey olma kültürüne verilen değerle gelen dış ve iç müşterinin mutluluğu, toplam başarıyı olumlu yönde etkiler.

TOYOTA TÜRKİYE PAZARLAMA VE SATIŞ A.Ş. PAZARLAMA DİREKTÖRÜ BARIŞ ERDİM:
İLETİŞİMİ VE HİZMETİ KİŞİSELLEŞTİREN BİLGİLER, FARK YARATIR
Tüm müşterileri aynı kabul eden, herkese uyacağı ve ulaşılabileceğini düşünülen iletişim faaliyetleri yapma dönemi sona erdi.

Mecra bazında planlamak yerine bütünleşik bir iletişim stratejisine sahip olunmalı. Müşterinin satın alma davranışlarını çok iyi analiz edip iç görüler oluşturmak ve bu paralede dinamik içerikler meydana getirmek lazım. 

HANGİ BİLGİLERE HÂKİM OLUNDUĞU ÖNEMLİ 
İletişimi ve verdiğiniz hizmeti kişiselleştirecek, farklılaştıracak bilgileri elde edebiliyorsanız fark yaratabilirsiniz. Ayrıca müşteri davranışına dair verileri bunlarla birleştirebilirseniz (bir ürünü alması, web sitesine girmesi, çağrı merkezini araması vb.) doğru anda, doğru iletişimi kurgulayabilirsiniz. Artık tüm firmaların yatırım yaptığı pazarlama otomasyonunun temelinde de bu var.

MÜŞTERİ HAREKETLERİNİ İZLEYİP ANALİZ EDİYORUZ 
Dijital platform başta olmak üzere satın alma süreçlerini ve alışkanlıkları inceliyor, oluşan iç görüler paralelinde müşterileri doğru mecralarda ve doğru zamanda hedeflemeye çalışıyoruz. Doğru tanıyıp doğru bir şekilde segmente edebilirseniz, onların dikkatini çekmek için yeni stratejiler oluşturmak da daha kolay olur. Bizimle temas ettikleri noktaları entegre yönetecek sistemlerimiz var, süreçlerimizi de bu şekilde kurguluyoruz. 

DEĞERLER VE İHTİYAÇLARLA ÖRTÜŞEN İÇERİKLER...
Farklılıkları kullanarak potansiyel kitlenin gerçek anlamda ilgisini çekmek ve markanızı rekabette öne çıkarmak mümkün. Fark yaratmak istiyorsanız geniş kitlelere genel mesajlarla gidilmemeli. Bunun yerine doğru müşteriye onun değerleri ve ihtiyaçlarıyla örtüşen kişiselleştirilmiş içeriklerle ulaşılmalı. Çalışan tarafına ise genç kuşaklar için farklı olmak ve fark yaratmak önemli. Bu, çoğu zaman para veya iş güvencesinden daha önemli bir motivatör. Onlara kendi kişiliklerini ortaya koyabilecekleri bir alan sağlanmalı ve aynı yöne gidebilen takımlar oluşturulmalı.

Dr. Deniz Saydam
d.saydam@businesslife.com.tr