ENERJİ SEKTÖRÜNDE COVID-19 YÖNETİMİ

Uluslararası Enerji Ajansı'nın (IEA) raporunda pandeminin; kömür, petrol, doğalgaz, yenilenebilir enerji ve elektrik gibi kaynaklarla karbon emisyonlarına etkisi ele alındı. Yeni tip koronavirüsün, küresel enerji sistemine son 70 yılın en büyük şokunu yaşattığı ortaya çıktı. 2020'deki enerji talebi, 2008 küresel finansal krizi sonrasında yaşanan düşüşten 7 kat daha sert oldu ve yüzde 6 geriledi. Salgında, dünya genelinde üretim düşünce haliyle talep de azaldı. Enerji iş kolu aynı zamanda, son dönemde hız kazanan dijital dünyadaki gelişmelerden de fazlasıyla etkilendi. Peki! Sektör profosyonelleri, bu zorlu süreci nasıl yönetiyor? Teknolojik altyapılar, krizlerde kolaylık sağlıyor mu? CEO'ların önümüzdeki zaman dilimine ilişkin, ajandalarda yazılı notlar ve "Yatırım başlığı" altındaki maddeler neler? CovId-19'un yol açtığı negatif durumu "fırsat" olarak değerlendirebilir miyiz?


OPET GENEL MÜDÜRÜ CÜNEYT AĞCA:
FARK YARATAN UYGULAMALARIMIZ İLE İSTİKRARLI BÜYÜYORUZ
Tüm dünya ve ülke olarak, çok zor bir dönemden geçiyoruz. Beklenmedik bir anda gelişen CovId-19 salgını, yarattığı sağlık sorunlarının yanı sıra, ülke ekonomileri için de olumsuzluklar ve değişiklikler getirdi. Akaryakıt dağıtım sektörü, yılın ilk 6 ayında yüzde 4 küçüldü. Biz OPET olarak, süreci başarıyla yönetmemiz sayesinde %1 civarında büyüdük. Pazar payımızı %19,6'ya çıkardık. Böylesine zor bir ZAMANDA satışımızın artması, yaptığımız faaliyetlerin sonucu açısından önemli... 

Satışlarımız, ilk vakaların açıklandığı mart ayı başlarına dek 2020 yılı için planlandığı gibi devam ediyordu. Sürecin hızlanması, sokağa çıkma kısıtlamalarının gelmesi ve salgının hız kazanması ile gerilemeye başladı. Nisan-mayısta ciddi bir kayıp yaşandı. İstasyon satışlarında %30-40’lara varan düşüşler oldu. Hazirandaki normalleşme ile birlikte, temmuz, ağustos ve eylülde, satışlar olumluya döndü. Akaryakıt zorunlu bir tüketim ürünü. Bulaş riskine karşı trafikte artan bireysel araç kullanımı, sektörümüzü pozitif yönde etkiledi.  

GÜNCEL GELİŞMELERLE İLGİLİ HIZLI AKSİYON ALIYORUZ 
Hızlı ve çabuk karar alma yetkinliğimiz, fark yaratan uygulamalarımız ile istikrarlı büyüyoruz. Tedbirlerin en yoğun olduğu dönemde, dahi nöbetçi istasyonlarımız açıktı. Tüm alanlarda faaliyetlerimizi sürdürürken, terminallerimizde hizmete kesintisiz devam ettik. Merkez yönetimde kriz masası oluşturarak güncel gelişmelerle ilgili hızlı aksiyon alıyoruz. DSÖ ve Sağlık Bakanlığımızın önerilerine harfiyen uymak için elimizden gelen gayreti gösterdik. 20 yıllık deneyim, zorlu süreci de rahat atlatmamızı ve tercih edilmemizi sağladı. “Temiz Tuvalet Kampanyamız”ın önemi bir kez daha ortaya çıktı. Hijyende toplumda değişimi getiren markamız, yeni tip koronavirüsle birlikte, bilinçlendirme kampanyası da başlattı. İnsan sağlığına verilen değerin kıymeti, bir kez daha ortaya çıktı. İstasyonların pandemi yönetimi ve çalışma rehberine göre düzenlenmesi ve tedbirlerin titizlikle yerine getirilmesi de da gündemimizdeydi. Bireysel sağlığa dikkati çekerek, müşterilerimiz ve çalışanlarımız için bilgilendirmeler yaptık. Öpüşme, tokalaşma ve sarılma gibi alışkanlıklardan vazgeçilmesi yönünde uyarılar taşıyan posterler ile hastalıkların yayılmasını önlemek ve korunmak adına tedbir almaya çağrı yapıyoruz. “Milli Dayanışma Kampanyası”na da 3 milyon TL’lik bağışla katkı sağladık.

SEKTÖRÜMÜZDE TEKNOLOJİYİ EN İYİ KULLANAN MARKALARDANIZ 
Sektörümüzde, teknolojiyi en iyi kullanan markalardan biriyiz. Akıllı dolum uygulamamız ile müşterinin kendi aracı için, plaka bilgisi ile aracın ürün tipini eşleştirmesini mümkün kılarak “Kusursuz Hizmet” anlayışımıza büyük bir yenilik getirmiştik. Bunun yanında, araçtan inmeden ödeme kolaylığı sağlayan “Mobil Ödeme”, kurumsal müşterilerimiz için otomatik ödeme imkânı getiren “Otobil”, aynı şekilde bireysel müşterilerimize yönelik “Otobilim” gibi hizmetlerle hayatları kolaylaştırıyoruz. Sensörlü kapılar ve musluklar ile de farkımızı ortaya koyuyoruz. Bilindiği gibi, ofislerde de uzaktan çalışmaya geçildi. Bu, sağlık için ani ve zorunlu bir karar olsa da uzun süredir global şirketler benzer modellere sahipti. Biz, ilk kez tecrübe ettiğimiz bu sistemde, aksama olmadan sorunsuz çalıştık. Çünkü teknolojik altyapımız güçlü, proaktif iş yapış şeklimiz var ve en deneyimli profesyoneller, OPET çatısı altında...

“ULTRAMARKET”LERİN SAYISI, 200’E YAKLAŞACAK
Yılbaşından bugüne, yaklaşık olarak OPET'te 40, Sunpet'te 60 istasyonu iş ağımıza kattık. 2020’yi, 1.230 Opet, 550 Sunpet olmak üzere, toplamda 1.780 istasyonla kapatmayı planlıyoruz. Ürün çeşitliliği artan “Ultramarket”lerimiz ile istasyonlarımızı birer perakende noktasına dönüştürüyoruz. Alanlarının en iyileri ile beklentileri karşılıyoruz. Daha çok ziyaret edilmeye, özellikle kahve tiryakilerinin uğrak noktası oldu. Bir kısmına bakliyat ve hazır gıda kategorisi de eklenen “Ultramarket”lerimizin önemi giderek artacak. 145 olan Ultramarket sayımız, yıl sonuna kadar 200’i yakın olacak.

MÜŞTERİ MEMNUNİYETİ...
Odağımızdaki en önemli konu “müşteri memnuniyeti.” Araştırmaların sonucundan yola çıkarak hizmetlerimizi daima geliştiriyoruz. Bu çalışmalarımızla bağımsız kuruluşlarca takdir ediliyor ve ödüllendiriliyoruz. Bu da yaklaşımımızın ve stratejimizin doğru olduğunun ispatı. Bilinçli bir toplum olmak adına yürüttüğümüz sosyal sorumluluk projelerimiz, fark yaratıyor. Covid-19’un yol açtığı durumu “fırsat” olarak nitelendirmek doğru olmaz. Biz, her şeye hazırlıklı olarak, hızla uyum sağlayarak, yatırım stratejimizi sürekli “müşteri’ 


SCHNEIDER ELECTRIC TÜRKİYE, ORTA ASYA VE PAKİSTAN BÖLGE BAŞKANI BORA TUNCER:
BAŞARILI HİZMET ANCAK DİJİTALLEŞMEYLE MÜMKÜN
Covid-19 küresel salgını ile birlikte esneklik, verimlilik ve dayanıklılık konuları, kurumlar açısından kritik önem kazandı. Bugün şirketlerin temel önceliği, maliyetleri azaltırken müşteri ihtiyaçlarına hızlı bir şekilde yanıt verebilmek.

Uzun zamandır müşterilerine başarıyla hizmet sunabilen bir şirket olarak biliyoruz ki bu, ancak dijitalleşmeyle mümkün. Dijital teknolojiler; yarattığı esneklik, verimlilik, sürdürülebilirlik ve uzaktan yönetim ile şirketlere rekabette güçlü bir konum sağlıyor. Bu kabiliyetlere her zamankinden daha çok ihtiyaç duyuluyor. Diğer yandan, çalışmanın yeni ve daha verimli yolları ile arkadaşlarımıza daha esnek bir düzen sağlıyoruz. Çalışma deneyimlerini iyileştirmelerini ve daha sosyal bir çalışma kültürü sunarak, enerjilerini yükseltmeyi amaçlıyoruz. Böylelikle daha çok etkileşimde ve paylaşımda bulunabilecekleri, aidiyet duygusunu daha çok hissedecekleri bir ortam oluşturmayı istiyoruz.


SHELL & TURCAS CEO’SU EMRE TURANLI:
Bütün iş kollarımızda büyümeye odaklanıyoruz
Farklı iş kollarımızda akaryakıt, LPG, doğalgaz, madeni yağ ve petrokimya ürünleri sunuyoruz. Bunların temininde, değişik senaryolarda herhangi bir aksaklık yaşanmaması için mevcut iş devamlılık planlarını gözden geçirip mümkün olanları test ettik.

Çalışanlarımızın, iş ortaklarımızın ve müşterilerimizin sağlığı ve güvenliği, bizim için önceliğimiz olmaya devam etti. Shell olarak, Covid-19 salgınına karşı gelişmeleri, düzenlemeleri ilk günden itibaren yakından takip ettik. İlgili mercilerce ve şirketimizin küresel sağlık departmanı tarafından tavsiye edilen ve tıbbî bilimsel bilgiye dayalı tüm tedbirleri aldık. 

YENİ DÜZENLEMELERE UYGUN ÇALIŞIYORUZ 
Kritik faaliyetlerimiz için en az ikişer ekip oluşturarak, birbiriyle temas etmeyecek şekilde dönüşümlü çalışmalarını sağladık. Her bir akaryakıt ikmal noktası için en az iki tane alternatif belirledik.  İstasyonlarımızı içeren saha operasyonlarımız dahilinde insan sağlığına ilişkin tüm önlemlerimizi aldık. Yeni düzenlemelere uygun çalışıyoruz.

TEKNOLOJİYE YATIRIM YAPANLAR, FARK YARATACAK
Pandemiyle birlikte, kurumların geleceğini şekillendirmekte önemli bir role sahip olan dijitalleşme de hız kazandı. “Post-Corona”yla ilgili araştırmalar, teknolojiye yatırım yapanların sektörlerinde fark yaratacağını ortaya koyuyor. Bu fırsat, sürece ayak uyduramayanlar açısından da bir tehdit. İnovasyonu ve teknolojiyi her zaman önemseyen küresel bir şirket olarak, bu konudaki çalışmalarımız sürekli devam ediyor. Sektörde en çok kullanıcıya sahip olan “Shell Mobil Uygulamamız “ ve 4,3 milyon üyesi bulunan akaryakıt sektörünün ilk sadakât programı “Shell Club Smart” sayesinde, beklentileri ve talepleri önceden öngürüyoruz. Böylece en doğru çözümü, en iyi ürün ve hizmeti sunabiliyoruz. Hijyen hassasiyeti nedeniyle de geçtiğimiz yıllarda hayata geçirdiğimiz “Mobil Ödeme” hizmetimiz, bu dönemde daha da ön plana çıktı.

ZORLU SÜRECİ EN İYİ ŞEKİLDE YÖNETİYORUZ
En önemli önceliğimizde değişiklik yok. Zorlu zaman diliminin bir an evvel sona ermesi, çalışanlarımız ve müşterilerimiz başta olmak üzere, bütün paydaşlarımızın bugünleri sağlıkla atlatması...  İşimize yönelik hedefimiz ise süreci en iyi şekilde yönetmek, yeni tip koranavirüsün olumsuz etkilerini asgariye indirmek ve bütün iş kollarımızda büyümeye odaklanmak...


İZMİR DOĞAL GAZ GENEL MÜDÜRÜ AHMET YETİK:
Yatırımlarımız ile ekonomiye 1,8 milyar tl’lik katkı sağlayacağız
Koloğlu Holding şirketlerinden İzmir Doğal Gaz olarak, İzmir’de çevreye katkımız yadsınamaz. Sanayi ve konutlarda doğal gazın kullanılmaya başlanmasıyla, havaya salınan karbondioksit kükürt dioksit gazlarının etkilerini azaltıyoruz. Çalışan sayısı itibarıyla, yatırım yapan taşeronların, müttehitlerin 500’e yakın sertifikalı firması ile ekonomiye ve istihdama katkımız büyük oldu. Taşımada, gaz dağıtım şirketleri arasında, Türkiye’de ilk sıradayız.

Toplam satış ve taşımada, 3 milyar 754 milyon metreküple İGDAŞ’tan sonra ikinciyiz, Ankara’nın üzerindeyiz. 4 bin 583 kilometre ana hat polietilen ve çelik hattımız ile 4’ncüyüz. İzmir’de hâlâ yüzde 40 civarında potansiyelimiz var. 2020 ve 2021 yılında üçüncülüğe yerleşeceğiz. 

2021 YILINDA, 729 KİLOMETRE YATIRIM
İzmir Doğal Gaz olarak, yatırımlarına 2005’ten bu yana kesintisiz devam ediyoruz. Önümüzdeki 10 sene de böyle olacak. 2020’de 771 km’lik imalatı başarıyla tamamlayacağız. 2021’deki 729 km ile bin 500 km’ye ulaşacağız. Bu da geride kalan zamandaki polietilen ana hattın yaklaşık yüzde 25’ine denk geliyor ki, o yüzden çok önemli. Doğrudan istihdamla geçici olarak 630, sürekli olarak da 100 kişiye daha iş sahası oluşturacağız.

160 BİN HANEYE DOĞAL GAZ GÖTÜRECEĞİZ
Ekonomiye 1,8 milyar TL’lik katkı sağlayacağız. 160 bin haneye doğal gaz götüreceğiz. Dış ilçelere gazı eriştirmemizle beraber, Bergama, Ödemiş ve Kınık OSB ile serbest bölgeler gaz bekliyor. Bugüne dek 1 milyon 375 bin hanedeydik. 2020-2021’de 160 bin haneye daha gireceğiz. Yüzde 40’lık hat hedefimiz kaldı. Onu tamamladığımızda 2 milyon abonemiz olacak...


ÜLKE ENERJİ GENEL MÜDÜRÜ ALİ AYDIN:
Sektörümüzün her ayağında dijitalleşme ve Endüstri 4.0 var
Rüzgâr enerjisi iş kolu, üretimden işletme süreçlerine, bakım ve onarımlardan verimlilik akışına kadar her bir adımda dijital ayak izleriyle karşılaşıyor. Sürdürülebilirlik performansıyla adından söz ettiren sektör, teknolojinin geldiği en son noktaları barındırıyor.

Rüzgâr enerjisinin her ayağında dijitalleşme ve Endüstri 4.0 yer alıyor. Aşırı iklim şartlarını barındırabilen konumlara kurulan türbinlerin bakım ve onarımlarında makine öğrenmesinden faydalanılıyor. Bu, santrallerin güç üretimlerinin elektrik talebini nasıl karşılayabileceğine dair daha akıllı, daha hızlı ve daha fazla veriye dayalı değerlendirmeler yapılmasına yardımcı oluyor. Üretim kaybına yol açabilecek etkenlere teknolojinin avantajlarını kullanarak engel olabiliyoruz.