ENERJİ ŞİRKETLERİNDE COVID-19 DÖNÜŞÜMÜ

Çalışma hayatı, koronavirüs etkisiyle aniden yeni bir hâl aldı, daha çok dijitalleşti ve evlere girdi. CovId-19 salgınından korunmanın en önemli yolu olan "sosyal izolasyon" bilincine sahip pek çok şirket de "uzaktan çalışma" uygulamalarına geçti. Haliyle teknoloji fazlasıyla önem kazandı. Bu yöndeki dönüşüm, yaşamlarımıza çok hızlı entegre oldu. Peki! Bu zorlu süreç sona erdiğinde "iş yapış" biçimlerindeki değişikliklerin kalıcı hale gelmesi söz konusu olur mu? Pandemi döneminde başvurulan sistemlerden ileride çokça faydalanılır mı? İnsan Kaynakları (İK) stratejisinde neler ön plana çıkacak? Akaryakıt devleri başta olmak üzere, enerji sektörünün öncü şirketlerinin İK liderlerine mevcut önlemlerini ve "gelecek" öngörülerini sorduk...

İnsan Kaynakları (İK) departmanları, İK’nın 21’inci yüzyıldaki işlevini tanımlama konusunda görüş farklılıkları yaşıyor. İK liderlerinin bir bölümü, değişim için kaynaklarını öngörülerine uygun şekilde kullanmaktan çekinmiyor. Bir kısmı “Bekle gör” politikasını benimsiyor. Bu algı, özellikle koronavirüs salgınıyla birlikte yıkılmaya başladı.

“İŞGÜCÜ” DEĞİŞİME İHTİYAÇ DUYUYOR
İleri görüşlü İK yöneticileri cesur ve tutarlı şekilde hareket ediyor. İK’yı yeni bir katma değer olarak görüyor. Veriden, içgörülerden ve yapay zekâdan yardım alıyor. Gerekli adımları atmakta geç kalan şirketler ise günümüz teknolojisi karşısında yok olmaya mahkûm. Hıza ayak uydurmayanlar için yok oluş çok daha çabuk gerçekleşecek. İK birimlerinin üçte ikisi, insan kaynaklarının dijital bir dönüşüm geçirdiğini kabul ediyor; ancak yarısından azı halihazırda bu yönde planlarının bulunduğunu itiraf ediyor. Çoğunluk “işgücü”nün evrime ihtiyacı olduğununun bilincinde...

UYUM SAĞLAYAMAYAN, YENİ PERSPEKTİF GELİŞTİRMELİ
Yeni dönemin çalışma hayatına ilişkin “karşılıklı güven”, “çeviklik”, “yeni yetenek ve becerilerin keşfi”, “yeni liderlik modeli”, “çalışma modelinin dönüşümü”, “dijitalleşme” ve “çalışan davranışları" başlıkları sıralanıyor. Pandeminin, “İş sürekliliği planı” gerçeğinden hareketle, birçok kurumu hazırlıksız yakaladığı aşikâr. Hepimiz bu yeni senaryoda yaşamayı öğreniyoruz ve muhtemelen asla aynı olmayacağız. “Uzaktan çalışma”ya istekli olanlar, gerçekten geliştiklerini görecek. Buna uyum sağlamada zorlananlar ise yeni bir perspektif geliştirmek mecburiyetinde kalacak...


SHELL TÜRKİYE İNSAN KAYNAKLARI DİREKTÖRÜ EDA GÜZELDEMİR DEMİRAY:
COVID-19 SALGINI DÖNÜŞÜMÜN BAŞLANGICI OLACAK
Shell Türkiye olarak CovId-19 salgınından çok önce tamamladığımız dijital dönüşüm süreci, sosyal izolasyon önlemleriyle birlikte hız kazandı. Kurumlar ve çalışanlar, bu dönemde günün şartlarına çok kısa bir sürede ayak uydurmak durumunda kaldı. “Uzaktan çalışma”ya geçilen bu zorlu virajda, teknolojik altyapılarını önemseyip yatırım yapan şirketler, büyük bir avantajın sahibi oldu. 

COVID-19 salgını zorluklarına rağmen, bir yanıyla da dayanıklılığımızı artıran, dönüşümün başlangıcı olan ve dersler alınması gereken bir zaman dilimi olarak tarihe geçecek. Biz de öğrendiklerimizle, insan kaynakları süreçlerimizi sürekli iyileştireceğiz.

“ESNEK ÇALIŞMA” CİDDİ BİR ALTERNATİF OLACAK
Bu süreç gösterdi ki, yeni teknolojilerle birlikte evrilen işgücü piyasasının ihtiyaçlarını karşılamak, İK operasyonlarında “dijital dönüşümü” tamamlamayı gerektiriyor. Pandemi, çalışma modellerinin transformasyonuna gidilen kapıyı araladı ve artık etkilerini hayatımızda görmeye devam edeceğiz. İş verimliliğini gören ve çıkarımlar yapan şirketler “esnek çalışma” modelini salgından sonra da ciddi bir alternatif olarak değerlendirmeye başlayacak. Aşama aşama normalimiz haline gelecek. Çalışanlarda bu yönde bir beklentinin de oluşacağını öngörmek zor değil. Diğer yandan, bu dönemde izlenen politikalar, uzun yıllardır inşa edilmeye çalışılan “işveren markaları”nı etkileyecek.

İŞ KAYBI YAŞAMADIK 
Shell Türkiye olarak, kurum kültürümüz doğrultusunda “esnek çalışma” düzenine koronavirüsten önce de sahiptik. Bu nedenle çalışanlarımız, şartlara uyum sağlamakta zorlanmadı. “Evde çalışma” emniyetlerini sağlamaları için hazırlanan eğitim setlerimizi kendileriyle “online” olarak buluşturduk. “Shell İş Sağlığı ve Güvenliği” kuralları, madeni yağ ve gres fabrikamız, terminallerimiz ve istasyonlarımızda ve yasal yönetmelikler çerçevesinde devam ediyor. Diğer bütün ekiplerimizin ofiste gitmemesinden kaynaklı hiçbir iş kaybı yaşamadık.


OPET İNSAN KAYNAKLARI GRUP MÜDÜRÜ ASLI AŞAR:
HİÇBİR ŞEY ESKİSİ GİBİ OLMAYACAK!
CovId-19 salgını sebebiyle “uzaktan çalışma” sistemine geçtik. Bu durum, çalışanlarımızın ve toplumun sağlığı adına zorunlu bir karar olsa da uzun süredir Koç Topluluğu ve globalleşen markalar, benzer uygulamaları deneyimliyordu. İlk kez tecrübe ettiğimiz bu sistemle, mevcut iş yapış anlayışımızdan taviz vermeden sorunsuz çalışıyoruz.

İçinde bulunduğumuz dönem, insanların sosyal hayata ve iş yaşamına bakış açılarını dönüştürüyor. Bunun sonucunda çalışanların ve şirketlerin öncelik sıraları değişiyor. Salgının ekonomik hasarının da atlatılmasıyla, iletişim araçlarına, teknolojiye ve “dijitalleşme” yatırımları daha da hızlanacak.

YENİ YETKİNLİK MODELLERİ OLUŞACAK
Yoğun kullanılan ve faydaları hissedilen teknolojiler, pandemi atlatıldıktan sonra öncekinden çok tercih edilecek, yaygınlaşacak ve yeni normalimiz haline gelecek. zaman ve enerji tasarrufuyla birlikte, süreçleri daha hızlı ve daha etkin yönetebilme becerimiz de artacak. “Yeni iş yapış” şekillerine göre; bugüne kadar belki de hiç ihtiyaç duymadığımız yeteneklerimiz keşfedilecek ve bu değişimle “yeni yetkinlik modelleri” oluşacak. İnsan temasının azalması ve online geçirilen sürelerin artması nedeniyle sosyal medya ve online iletişim/eğitim kanalları eskisinden önemli olacak. Azalmakta olan “sınıf içi” eğitimler yerini “çevrimiçi”ne bırakacak. Oyunlaştırma, sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik ehemmiyetli olacak. 

“ÇALIŞAN DENEYİMİ” GÜNDEMDE KALACAK
“Uzaktan çalışma”nın zorluklarını hafifletebilmek ve bu konularda gelişime yönelik çevik aksiyonlar alabilmek için ön plana çıkan “çalışan deneyimi” gündemlerimizdeki yerini koruyacak. Çalışma saatlerinin bir kısmını evde geçirme pratiğinin benimsenmesiyle belki de ofisleri, odaları veya masaları dönüşümlü kullanma yaygınlaşacak. “Uzaktan çalışma”nın olumsuz etkilerini bertaraf edecek prensipleri belirlemek ve şirketteki bir arada bulunan ekibin birbirini motive etmesinin ve bütünleşik bakış açısının iş sonuçlarına katkısı da yok sayılmamalı. Tüm bu deneyimlerin ışığında “iyileştiğimizde” nasıl bir düzenimiz olacağını yaşayarak göreceğiz; ancak hiçbir şey eskisi gibi olmayacak!..


DHL EXPRESS TÜRKİYE İK’DAN SORUMLU GENEL MÜDÜR YARDIMCISI  AYLA ÇETİNBORA:
İK YAKLAŞIMIMIZIN TEMELİNDE "MÜŞTERİ MEMNUNİYETİ" VAR

DHL’de insan kaynakları yaklaşımımızın temelinde müşteri memnuniyetinin ve “mutlu çalışanlar”dan geçtiği inancı yatıyor. Bu kapsamda tercih edilen “işveren” olma hedefiyle çalışanlarımıza her zaman keyifle işe geldikleri bir ortam sunmak için uzun yıllardır çaba harcıyoruz. 
Bunun, İK alanında prestijli organizasyonlarca teyit edilmesi ise gurur veriyor ve motivasyonumuzu artırıyor. DHL Express, global olarak 3 yıldır “en iyi 25 uluslararası işveren”i unvanına layık görülüyordu. DHL Express Türkiye ise uluslararası İK analitiği ve danışmanlık firması Great Place to Work tarafından “Türkiye’nin en iyi işverenleri” arasında gösterildi. Türkiye ofisimiz ile bu ödülü kazanmaktan mutluluk duyuyoruz.


SOCAR TÜRKİYE İK BAŞKANI SİBEL UĞUR:
TÜM TEKNİK ALTYAPILAR HAZIR HALE GETİRİLDİ 
Tüm ofislerimizi, fabrikalarımızı, servislerimizi ve diğer ortak kullanım alanlarımızı düzenli dezenfekte ediyoruz. İş sürekliliğinin sağlanması ve çalışanlarımızın sağlığına yönelik tehditlerin azaltılması amacıyla ilk günden itibaren şirketimiz bünyesinde “kriz masası” oluşturduk. Burada önleyici aksiyonları belirliyor ve 7/24 aksiyon takibi yapıyoruz.

İş sürekliliğinde en ufak sorun yaşanmaması adına, “uzaktan çalışma” uygulaması öncesinde “VPN”, “video call” gibi tüm teknik altyapılar hazır hale getirildi.

 “KRİTİK PERSONEL” HARİCİ  “EVDEN ÇALIŞMA”YA GEÇTİK
Virüsten korunmayı sağlayacak önlemleri ve güncel resmi verileri içeren durum bilgilendirmesi mesajlarını tüm çalışanlarımızla paylaşıyoruz. Tüm grup şirketlerimizde hijyen kurallarını en üst seviyeye çektik. Çalışanlarımızın toplu olarak bir arada bulunmalarını önleyecek tedbirler aldık. İçişleri Bakanlığı’nın yayınladığı genelge doğrultusunda, kronik hastalığı olanlar ve 65 yaş üzeri çalışanlarımız için “uzaktan çalışma” uygulamasını başlattık. 16 Mart 2020 tarihi itibariyle ofis çalışanlarımızın yaklaşık yüzde 80’i, işlerini “uzaktan çalışma” ile yönetmeye başladı. Yönetim binalarında, yeni mesai saatleri belirlediğimiz “kritik personel” dışındakiler de bu modele geçti. 

“ZORLAYICI SEBEBE” DAYALI ÖZEL DÖNEM ÇALIŞMA MODELİ
Üretim birimlerindeki operasyonlarımızda ve satış faaliyetlerimize herhangi bir aksama yok. “Zorlayıcı sebebe” dayalı özel dönem çalışma modelinin uygulama planı ve buna ilişkin ilave ödeme prensiplerimizi çalışanlarımız ve konuyla ilgili tüm paydaşlarımız ile iletişim içinde yürüttük. Üçüncü parti iş ortaklarına “kritik işler” dışında sahaya girme yasağı getirdik. Tüm saha proje çalışmalarını sadece işe esas ve kritik aktiviteler ile sınırlandırdık. Ziyaretçi ve yüklenici sayısını minimize ettik.

SERVİSLERDE, 4 KOLTUĞA BİR ÇALIŞAN OTURUYOR
Yurt dışından gelen tüm çalışan ve yüklenicilere 14 gün izolasyon uygulandı. Ardından sağlık hizmetlerine yönlendirilip durumları değerlendirildi. Sıcak yemek servisini durdurduk. Öğle yemeğinde ofis dışına çıkılmaması için 11.00-13.00 saatleri arasında ücretsiz kumanya ve içecek servisi başlattık. “Kritik personel”imizin toplu taşıma kullanımını minimize etmek için ek servis koyduk. Vasıta sayısı artırılarak transfer esnasında aynı araçtaki çalışan sayısı azaltıldı. 4 koltuğa bir çalışan oturacak şekilde düzenleme yapıldı.


PETROL OFİSİ CHRO’SU NESLİHAN YALÇIN:
YENİLİKÇİ ÇÖZÜMLER SUNUYORUZ

Pandemi nedeniyle birçok şirket, mevcut iş modellerini değiştirmek zorunda kaldı. Bu dönüşüme adapte olabilenler hiç şüphesiz, sonraki süreçte de artık daha yenilikçi, daha güçlü, çevik ve esnek bir kültüre gerçek anlamda sahip olacak.

Petrol Ofisi “uzaktan çalışma” sürecine en hızlı geçiş yapan ve yenilikçi uygulamaları ile bu alanda da öncülük eden şirketler arasında. Bu öncülüğüyle şimdi de akademik eğitime katkı sağlıyor. 

SEKTÖRÜMÜZDE YİNE BİR İLKİ GERÇEKLEŞTİRİYORUZ
Petrol Ofisi, sektöründe yine bir ilki gerçekleştiriyor. Koronavirüs salgını nedeniyle staj iptalinden kaynaklanan mağduriyetlere yönelik, üniversite öğrenciler için yenilikçi bir çözüm sunuyor. “Sınıf içi eğitim”lerin tamamı “Petrol Ofisi İle Geleceğe Bir Adım” platformuyla tamamen “online”a taşınıyor. Kişisel gelişimleri için de yararlanılabilecek olan program, gerçek bir iş deneyimine çok yakın bir tecrübe yaşatmak üzere kurgulandı. Petrol Ofisi’nin devam eden projeleri, uzaktan da katkı sağlanabilecek ve farklı bakış açılarının yansıtılabileceği şekilde tasarlandı. Stajyerler, 3 ay boyunca takım arkadaşlarıyla çalışacak. 

HIZLI AKSİYON...
Bu yılki başvuru dönemi sırasında, maalesef pandemi ülkemize de ulaştı. Özellikle uzun süredir evlerde olunduğu gerçeğini de göz önünde bulundurarak, hızlı aksiyon aldık. Kurumla hiçbir fiziksel teması olmayan bir kitleye “online” olarak Petrol Ofisi’ni tanıtacağız. Bu ilk deneyim, bizler için de çok heyecan verici. Düzenli kısa anketler ile geri bildirim alacağız. Böylece hızlı uyarlamalar, geliştirmeler yapabileceğiz. İK ekibi olarak bizler de soruları yanıtlayacağız. Hatta kaynaşmaya bir parça katkı sağlamak adına, bu genç gruba özel iş dışı online aktiviteler ve yarışmalar da tasarladık...


ZORLU ENERJİ CEO’SU  SİNAN AK:
KESİNTİSİZ ENERJİ SAĞLAMAK İÇİN HER KOŞULDA ÇALIŞIYORUZ
Ülkece büyük bir dayanışma halindeyiz. Enerji sektörü olarak, dünyayı ve ülkemizi etkileyen pandemi ile mücadelede sağlık çalışanlarının hemen ardından en ön saflardayız. Onlar toplumun sağlığı, biz enerjisi için gece gündüz demeden çalışıyoruz. 

Perakende satış ve doğal gaz dağıtımı olmak üzere 2 milyon 500 binin üzerinde aboneye hizmet veriyoruz. Kesintisiz enerji sağlamak için her koşulda çalışan bir şirket olarak, topluma karşı sorumluluklarımızın farkındayız. Yenilenebilir enerji santrallerinde üretim, durmaksızın devam ediyor. Zorlu Enerji, salgınla mücadeleye de destek olmak amacıyla bulunduğu illerdeki hastane ve sağlık çalışanlarına; 110 bin maske, 15 bini aşkın koruyucu giysi ve 160 solunum cihazı gönderdi.