OTOMOTİVDE SİNYALLER NE DİYOR?

Türkiye'de, en son 2000'li yılların başında yaşanan bir psikoloji ile otomobil, ulaşım amacı olmanın yanında, bir yatırım aracı olarak da talep görüyor. Ancak çoğumuzun araba alma hayâli artık başka bahara kaldı! Sıfır fiyatları, dövizdeki artış ve pandemi kaynaklı yetersiz stok nedeniyle aşırı yükseldi. Böylece olunca da ikinci elde büyük bir rağbet oluştu. Şehir efsanesi haline gelen "0" kilometre otomobillerde yapılması beklenen "ÖTV" indirimi ise ÖTV zammı olarak 30 Ağustos 2020 tarihi itibarıyla yürürlüğe girdi. Peki! Otomotiv sektöründeki profesyonellerin piyasa öngörüleri neler? ÖTV matrahlarının güncellenmesini nasıl değerlendiriyorlar? Yeni tip koronavirüs salgını sürecinde, ajandalarındaki hangi başlıklara yoğunlaştılar? Krizde ayakta kalabilmenin ve bu zorlu zaman diliminden daha güçlü çıkmanın sırrı ne? BusIness LIfe, Ekim 2020 sayımızda...


OTOMOL GRUP CEO'SU UĞUR SAKARYA:
İkinci elde en büyük sorun, araç tedariği

SIFIR ARAÇ FİYATLARINDAKİ ARTIŞ, İKİNCİ ELE DE YANSIDI 
Pandemi sürecinde, ajandanızda yazılı hangi başlıklara yoğunlaştınız? 

Ağustos ayının başında %12 kur, sonunda da %13-19 ÖTV kaynaklı artışlar sebebiyle, yeni araç fiyatları bir ayda %25 yükseldi. Sıfır araç fiyatlarındaki artış ise eylülde, ikinci ele de yansıdı. Orta ve üst segmentteki %8 yükseliş görüldü. İkinci elde bayiler için en büyük sorun, araç tedariği. Biz de pandemi döneminde bu kanallarımızı çeşitlendirip, satın alma ekibimizi büyüterek bu süreçten kuvvetlenerek çıktık.

ZOR DÖNEMLERDEN DAHA GÜÇLÜ ÇIKMANIN SIRLARI...
Krizde ayakta kalabilmenin ve bu zorlu zaman diliminden daha güçlü çıkmanın sırrı nedir? 

Otomotiv sektörü için değerlendirmek gerekirse... Finansal açıdan güçlü olmak, doğru stok yönetimi ile yüksek kredi maliyetlerine katlanmak zorunda kalmamak ve farklı kâr merkezleriyle operasyonel kârlılığınızı dengeli yönetmek önemli. Yani; yeni araç satışı dışında, servis operasyonları, ikinci el satış, sigorta gibi iş birimlerindeki istikrarlı performans, şirketlerin zor dönemlerden daha güçlü çıkmasını sağlar.  

BİRÇOK MODELİN FİYATI BİR ANDA YÜKSELDİ 
ÖTV matrahlarının güncellenmiş olmasını nasıl değerlendiriyorsunuz?

Ötv matrahları, Eylül 2018’den beri güncellenmiyordu. Bu sebeple %45 ÖTV diliminde sadece bir iki model kalmıştı. Aracın matrah bedeline dayalı ÖTV oranlarına devam edilecekse doğrusu, ÖTV matrahlarının her yıl yeniden değerleme oranında artırılması. Bu yapılmadığı için 2 yıl önce tespit edilen oranlar güncelliğini yitirmişti. 70 bin TL’lik dilim, yüzde 21 artışla 85 bin TL’ye yükseldi. Ancak 120 bin TL’lik %50 ÖTV dilimi, sadece %8 artırılarak 130 bin TL yapıldı ki bu, 2 yıllık enflasyonun çok altında bir düzenleme oldu. En büyük sürpriz ise 130 bin TL üzerindeki matrah bedelinin %60 ÖTV’den %80’i bulması oldu. Tüm Premium segment araçların, neredeyse tüm SUV’ların, hatta C segment’lerin çoğunun bu dilimde olması yüzünden maalesef, birçok modelin anahtar teslim fiyatı bir anda yükseldi.

FİAT MARKA DİREKTÖRÜ ALTAN AYTAÇ:
EN ÇOK TERCİH EDİLEN MARKA OLMANIN MEMNUNİYETİNİ YAŞIYORUZ
Egea’yı satışa sunduğumuz 2015’te “İyi bir otomobil aynı zamanda ulaşılabilir olmalı” demiştik. Pandemide yeni araç sahipliğine yönelim arttı. Biz de bu süreçte müşterilerimizin yanında olduk.

2019’un ardından, 2020 yılında da binek ve hafif ticari araç pazarında lideriz. Son iki ayda en çok tercih edilen marka olmanın memnuniyetini yaşıyoruz. Farklı ihtiyaçlara uygun modellerimiz, ulaşılabilirliğimiz ve dönemin gerekliliklerine uygun olarak ürettiğimiz çözümlerle talebe yanıt verdik. Duyulan memnuniyet ve deneyimler sonrasındaki yüksek tavsiye oranları, bizim için çok değerli. “Egea Sedan”a olan yüksek rağbetin yanı sıra, “Egea Hatchback”e de büyük ilgi var. Son 5 yıldır Türkiye’nin en çok tercih edilen otomobili olan Fiat Egea’nın toplam satış rakamı 230 bin adede yaklaştı. Bu sene yeni bir rekora koşan Egea’nın ve Fiat markasının başarısında, tecrübeli ve yetkin bayi teşkilatımızın da önemli rolü var. Türkiye’nin dört bir yanında Fiat markasını layıkıyla temsil eden ve müşterilerimizin memnuniyeti için çalışan tüm bayilerimize teşekkür ediyoruz.

ULUDAĞ OTOMOTİV ENDÜSTRİSİ İHRACATÇILARI BİRLİĞİ (OİB) YÖNETİM KURULU BAŞKANI & BEYÇELİK HOLDİNG CEO'SU BARAN ÇELİK:
AB ÜLKELERİ YÜZDE 72’LİK PAY İLE YİNE EN BÜYÜK PAZARIMIZ

Türkiye otomotiv endüstrisinin ihracatı, ağustosta hem Covid-19 salgınının etkisi hem de otomotiv fabrikalarının bakım-onarım faaliyetleri için üretime ara vermesi nedeniyle çift haneli düşüş yaşadı. Geçen senenin aynı dönemine göre yüzde 11’lik gerileme ile 1 milyar 545 milyon dolar oldu. Ocak-Ağustos 2020 dönemi sekiz aylık ihracatı da 14 milyar 536 milyon dolar (-% 27,2) olarak gerçekleşti. Ülke ihracatında ikinci sırada yer alan endüstrinin payı ise yüzde 12. Ağustosta, ana ürün grupları bazında tek artış “tedarik endüstrisi”nde yaşanırken, en büyük pazarlarımız Almanya’ya yüzde 9, Fransa’ya %10 ve İtalya’ya %26 artış kaydettik. Covid-19 salgınına rağmen AB ülkeleri %72’lik pay ile yine en büyük pazarımız olmayı sürdürdü.

OTOMOTİV SATIŞ SONRASI ÜRÜN VE HİZMETLERİ DERNEĞİ (OSS) YÖNETİM KURULU BAŞKANIZİYA ÖZALP:
SATIŞ SONRASI PAZARINDA CİDDİ ARTIŞ OLDU
Üyelerimizin yüzde 68’i mevcut durumunu koruyor. %30’a yakınında istihdamın arttığını gözlemlemekteyiz. Nisan-mayıs ayları sonrasında mobilitenin artmasıyla, sektörümüze de canlılık geldi. Bunun ilk olumlu işaretlerini haziranda gördük.

Yeni tip koronavirüs salgınına karşın çarklar durmadı. Üretim ve satış adetlerinin yükselişe geçtiği otomotiv satış sonrası sektöründen yeni yatırım sinyalleri geliyor. Temmuzda araç satışlarında olduğu üzere; ama ondan bağımsız olarak, satış sonrası pazarında da ciddi artış oldu. Bu, istihdam ve diğer yatırımlar açısından sektöre hem nefes aldırdı hem de pozitif bir hava oluşturdu. Geçtiğimiz yıla göre düşüş olacağını öngörüyorduk. En son anketimizin sonuçlarına baktığımızda; hedeflerin gerçekleşeceğini, geçtiğimiz senenin üzerinde bir artışla 2020’yi kapatacağımızı düşünüyoruz.

TOYOTA TÜRKİYE PAZARLAMA VE SATIŞ A.Ş. CEO'SU ALİ HAYDAR BOZKURT:
Hafif ticari araç pazarında iddialıyız
Pick-up segmenti çok rekabetçi. Hilux, yenilmez ve durdurulamaz kimliği ile kendini kanıtlayan ve çok tercih edilen bir model. Yeni Hilux’ın güçlü duruşu ve konforuyla bu potansiyeli çok daha yukarıya taşıyacağına inanıyoruz. Avrupa’daki emisyon normlarına uyan Hilux ile bugüne kadar 52.155 adetlik satış gerçekleştirdik.

m Hayranlık uyandıracak Yeni Hilux için 2020 sonuna kadar 1.000’e yakın, 2021’de ise 3 bin 500-4 bin adetlik satış hedefimiz bulunuyor. Gelecek yıl da CDV modelimiz olan Proace City’nin ürün gamımıza katılması ile hafif ticari araç pazarında iddiamızı güçlü bir şekilde ortaya koyacağız. 

PİCK-UP SUV PAZARINDAN PAY ALMAYA BAŞLADI 
Pick-up segmenti, SUV pazarından da pay almaya başladı. Yeni Hilux Invincible’da, SUV’da bile olmayan özellikler var. SUV kitlesinden pick-up’a doğru bir kayma yaşanacak. Şehirde de SUV konforunu Hilux’ta hissedenler, günlük kullanım için bu modelimizi tercih edecekler. Bu amaçla tasarımının yanı sıra, yüksek konforu ve donanımlarıyla dikkat çeken Yeni Hilux’ların yüzde 70’lere yakını, üst donanımlı Invincible ve High-Cruiser versiyonlarından oluşacak. Perakende satışlarda ise Invincible versiyonu satışlarımızın yüzde 50’den fazlasını oluşturacak. 

FORD OTOSAN GENEL MÜDÜRÜ HAYDAR YENİGÜN:
YENİLİKÇİ PROJELER VE DÖNÜŞÜM İLE HEDEFLERİMİZE ULAŞIYORUZ
Vizyonumuz, Türkiye’nin en değerli ve en çok tercih edilen sanayi şirketi olmak. Buna ulaşma yolunda, sürdürülebilirlik yönetimini güçlendirmek amacıyla; dijital dönüşüm, inovasyon ve yalınlaşma süreçlerine odaklandık.

Kurumiçi girişimcilik ve inovasyonu, şirketiminizin tüm kademelerine yaymaya 2019 yılında da devam ettik. “Büyük veri”yi kullanarak, üretim süreçlerimizde daha fazla verimlilik sağladık. Üretim faaliyetleri kaynaklı çevresel performansımızı geliştiriyor, ürünlerimizi daha da sorumlu hale getiriyoruz. Ayrıca, çevik çalışma şekli ile daha verimli ve sürdürülebilir iş süreçleri için çalışmalarımıza devam ediyor, hiyerarşiyi yok ediyoruz. Yarını inşa ederken, farklılıkları ve çeşitliliği destekliyor, sektördeki kadın-erkek eşitliğini sağlamak için öncü adımlar atıyoruz. İşe alımlarda kadın kotası uygulaması ile otomotiv sektöründe kadın istihdamı lideriyiz. Çalışma arkadaşlarımızın emekleriyle ortaya çıkan tüm yenilikçi projeler ve dönüşüm sayesinde hedeflerimize ulaşıyor, rekabet gücümüzü artırırken sürdürülebilir bir gelecek için fayda sağlıyoruz.

CAR AMBİYANS YÖNETİM KURULU ÜYESİ KUBİLAY KESTEK:
HERKES, ELİNDEKİ ARACA DAHA ÇOK ÖNEM VERMEYE BAŞLADI
Yükselen araç fiyatlarından dolayı korumacı bir dönem başladı. Katma değer sağlayan araçlara eklenen aksesuarlar ile fiyatlar çok daha artmakta. Bu dönem tüketici buna yöneldi.

Herkes, elinde mevcut bulunan aracın; bakım, onarım, aksesuar, ses ve görüntü sistemlerine daha çok önem vermeye başladı. Artı değer kapsamında bize gelenler; çoğunlukla ambiyans aydınlatma, elektronik sistemler, detaylı temizlik, boya koruma ve seramik kaplama için başvuruyor. Biz ve bayilerimiz, bu taleplere cevap ermeye çalışıyoruz. Otomobilleri sıfır alırken ambiyans aydınlatmalı ve ışıklı paketi alanlar da, almayanlar da memnun kalmıyor. Çoğu otomotiv şirketinin ana merkeziyle iş birliği içerisindeyiz. Araçların garantisi bozulmadan işlem yapmış oluyoruz. Bu anlaşma sayısı da artmakta. İnsanlara araçlarını daha çok sevdirmiş oluyoruz. Araç içerisinde karanlık bir ortam yaşamak yerine rengarenk bir ortam yaratıyoruz.

GARENTA VE İKİNCİYENİ.COM GENEL MÜDÜRÜ EMRE AYYILDIZ:
Kiralama hacmi yüzde 25’ten fazla arttı
Normalleşme adımlarının atılmaya başlandığı 1 Haziran itibarıyla, kısa süreli araç kiralamaya yoğun talep oluştu. Yaz aylarına denk gelen Ramazan Bayramı ve Kurban Bayramı dönemleri de bu talepte etkili oldu.

m Türkiye’de ilk yeni tip koronavirüs vakasının görüldüğü 11 Mart itibarıyla, günlük kiralama operasyonunda olumsuz bir tablo vardı. Nisan ve mayıs ayları zor geçti. Haziranda, salgın öncesi dönem olarak tanımladığımız şubata yakın adetlere ulaştık. Temmuzda ise 12 binden fazla kiralama gerçekleştirdik ve şubata göre hacmimizi yüzde 25 artırdık. Yatırımlarımızı sürdürüyoruz. Araçların yüzde 45’ine yakını 2020 model. Anadolu Grubu çatısı altında faaliyet gösteren Garenta olarak, pandemi sürecine rağmen büyümeye devam ediyoruz. Birçok segmentten farklı marka ve model aracı filosunda bulunduran Garenta’nın toplam şube sayısı 42’ye çıktı. “Yeni Normal” ile artan bayilik talebinden büyük memnuniyet duyuyoruz ve bunların hepsini değerlendiriyoruz. 

OTOMOTİV YETKİLİ SATICILARI DERNEĞİ (OYDER) YKB. MURAT ŞAHSUVAROĞLU:
Yeni ötv düzenlemesi sektörü kısa ve orta vadede daraltacak
Yükselme eğilimindeki kredi faizlerinin üzerine bir de ÖTV düzenlemesi (%60-80) ile araçlara ulaşım maliyetleri arttı. Bu, talepte önemli bir azalma potansiyeline işaret ediyor. Satıcılara ve markalara; planlama ve stoklama açısından ciddi ek yükler gelecek.

ÖTV matrah ve oran düzenlemesi, satışlara nispi olarak olumlu etki edecek. Ancak 130 bin TL’lik matrahın üzerinde kalan araçlara yönelik ÖTV oranının yüzde 60’dan %80’e yükseltilmesinin, fiyatlar üzerinde ciddi miktarda artışa neden olacağı endişesini taşıyoruz. Türkiye’de satılan her 10 otomobilin 6’sının ithal olmasının ve ortalama rakamların 130 bin TL’nin üstünde seyretmesinin, fiyatların ulaşılması zor seviyelere çıkmasına neden olacağını düşünüyoruz. ÖTV oranlarındaki artışın olumsuz etkisiyle sektörümüz, kısa ve orta vadede daralacak. Bu düzenleme, ikinci el piyasasındaki fiyat istikrarsızlığına da olumsuz yansıyabilir.

KOLUMAN HOLDİNG İŞTİRAKİ MONDE MOTORLU ARAÇLAR A.Ş. YÖNETİM KURULU BAŞKAN VEKİLİ ALTUĞ ERCİŞ:
SATIŞLAR SON İKİ AYDA REKORLAR KIRDI
Salgın dönemi de dahil olmak üzere, yılın ilk 8 ayında 370 adetlik DS satışı yaptık. Kalamış’taki üçüncü showroomumuzda DS-7 ve DS-3 Crossback olmak üzere, 2 ayrı modelde satış gerçekleştiriyoruz. Koluman olarak, otomomobilde Fransız lüksünü temsil eden DS için yatırımlarımıza aralık ayında İzmir’de açacağımız showroom ile devam edeceğiz.

m Nisan 2021’den itibaren zarif, güçlü ve sofistike bir hat çizgisine sahip olan iddialı sedan modelimiz DS-9, Türkiye’ye gelecek. Böylece, lüks segmentte Avrupa'da büyüyen 3 markadan biri olan DS, Türkiye’de de yükselişe geçecek. 2021 ve 2022’de de farklı şehirlerde yatırımlarımız sürecek.

PREMIUM SEGMENT KAYIP YAŞAMAYACAK
Yeni ÖTV düzenlemesi ve kur dalgalanmaları, özellikle lüks segmentte fiyat artışlarına yol açtı. Ülkemizde satılan her 10 otomobilden 6’sı ithal. DS satın almak için ön ödeme yapan ve araçlarını bekleyen müşterilerimiz ÖTV farkından dolayı alımlarını iptal etmedi. Bu, markamıza olan ilginin göstergesi. Normalleşme süreci ve ertelenen taleplerin devreye girmesiyle birlikte satışlar son iki ayda rekorlar kırdı. Yeni salgın tehdidi olmadığı sürece yılın, 650-700 binler seviyesinde kapatılacağını öngörüyorum. Premium segmentte ise geçen seneye göre kayıp yaşanmayacak.