TURİZMDE TELAFİ MEVSİMİ

CovId-19 pandemisi, tüm iş kollarındaki gelecek planlarını altüst etti. 2020 yılına yüksek beklentiyle giren turizm sektörü ise mecburen tüm dinamiklerini gözden geçirmeye ve yeniden yapılanmaya odaklandı. Yeni yatırımlar, yerini başka zorunlu düzenlemelere bıraktı. İşletmeler, mevcut sistemi korumaya, yeni standartlara uyum sağlamaya ve tüm hizmetleri misafir beklentilerine göre yeniden şekillendirmeye odaklandı. Değişimleri öngören, hızlıca yeniliklere ayak uydurabilen, dinamik ve titiz çalışan sektör oyuncuları, bu zorlu süreci daha kolay atlatacak. Gayri Safi Yurt İçi Hasıla'nın (GSYH) 2020 öngörüsünde turizmin payı, yeni tip koronavirüs salgınından önce 40 milyar dolardı. Peki! Ülkemiz açısından yaklaşık 10 milyar dolarlık kayıp hanesinde liderler, kendilerine düşen payı telafi edebilmek için hangi aksiyonları alıyor? İptallerle anılan bu dönemde, müşterileri uzun vadede kazanmak için sunulan farklı seçenekler neler?


İSTANBUL SABİHA GÖKÇEN ULUSLARARASI HAVALİMANI (İSG) CEO’SU ERSEL GÖRAL:
Türk turizmi ve sivil havacılığı dünyadan daha hızlı toparlanacak
Türkiye’de, turizmin ve sivil havacılığın GSMH (Gayri Safi Millî Hasıla)’ya katkısı yüzde 9,5-10’lar seviyesinde. Bu oran dünya genelinde %3’lerde seyrediyor. İki sektörün de üç aylık duraklama dönemine girmesi, elbette bizi de çok etkiledi. Yüzde 50 civarında gelir kaybımız olacak. Aslında bu, tamamen yolcu sayısıyla paralel ki, bu noktada %45’lik düşüş yaşanacak. Sabiha Gökçen olarak, 2019’da 35,5 milyon misafirimize hizmet vermiştik. 2020’yi 20 milyonlarda tamamlayacağız.

Birçok uluslararası saygın kurum ve anket şirketi, 2019 rakamlarına 2023 itibarıyla geriye dönüleceğini öngörüyor. Ancak Türk turizminin ve sivil havacılık endüstrisinin temsilcileri olarak bizim inancımız, dünyadan daha hızlı olmasını beklediğimiz toparlanma sürecinin, 2021’in ikinci yarısında kendisini göstereceği yönünde. Ümit ediyorum ki 2022 yılında, 2019 verilerini yakalayacağız. Ayrıca, defaatle paylaştık ve birçok platformda dile getirdik. İSG olarak, kesinlikle hiçbir arkadaşımızla yollarımızı ayırmayacağız. Çok yetkin, çok yetişkin, çok bilgili ve çok tecrübeli bir insan kaynağımız var. Bu takıma ihtiyaç duyuyoruz. Bu ekiple devam edeceğiz.

20 BİN UÇAK YERE İNDİ!
Havacılık, pandemiden en fazla etkilenen sektörlerin başında geldi. Sadece Türk sivil havacılığı değil; dünya devleri, hava yolları, işletmeler, tüm camia bu olumsuzluğu yaşadı. Dünyada 25 bin ticari yolcu uçağı var. Özellikle nisan ve mayısta bunların 20 bini yere indi. Park edilecek yer bulmakta bile zorlananlar oldu. Bazı hava yolları; daha güvenli, nemi daha az yerlere gitti. Boeing CEO’su Dave Calhoun, üretim azaldığı için yüzde 10’luk insan kaynağı daralmasına gideceklerini söyledi. Airbus, operasyonel faaliyetleri %30 düşüreceğini açıkladı. Çünkü siparişler geriledi. Birçok bayrak taşıyıcı şirket kamulaştırıldı. İtalya’da Alitalia’nın %100’ünün sahibi devlet oldu. Finnair de aynı şekilde... Lufthansa ise %20’lik hissesininin satışı için Alman hükümetiyle temasta. 

AB ÜYESİ ÜLKELERİN TAMAMINA EYLÜLDE UÇUŞ 
Nisan ve mayısı, pandemi nedeniyle maalesef sıfır uçuş ve sıfır yolcuyla geçtik. 1’inde iç hat, 11’inde ise dış hat uçuşlarımızın tekrar başladığı haziran ayını, geçen yılın toplam trafiğinin yüzde 17’si olarak gerçekleştirdik. 1 Temmuz’da ise yolcu sayısında ciddi artışlar gördük. Yaz aylarında uçuşlarımızın artacağını öngörüyoruz. Bugün -8 Temmuz itibarıyla- 19 ülkeye ve 22 destinasyona uçabiliyoruz ki, bu rakam geçen sene aynı tarihlerde 86’ydı. İç hat trafiğinde Türkiye’nin bir numaralı havalimanı olan Sabiha Gökçen, 40 destinasyona sahipken, şimdi 32 şehrimize sefer düzenliyoruz. Hem salgının yayılım hızını azalttıktan hem de gereken önlemleri daha sağlıklı ve yerinde aldıktan sonra AB üyesi ülkelerinin tamamına da eylülde uçacağız. 

2021’DE, HAVA TRAFİĞİMİZ YÜZDE 60-80 ARTACAK 
Covid-19 nedeniyle “İstanbul’a ya da Sabiha Gökçen’e uçmayacağız” diyen bir hava yolu yok. Fakat kendi ülkelerindeki tedbirler ve halihazırdaki misafir portföyü yüzünden henüz uçamayanlar var. Eksilen müşterimiz olmadığı gibi, Türkiye’nin durumu daha çabuk düzelteceğine inanarak kısa vadede bizde uçmak isteyen yeni hava yolları olacak ki, onlarla görüşüyoruz. Ayrıca, kapalılık dönemi bize birçok fırsat da yarattı. Yüzde 85 kapasiteyle çalışıyoruz. 7/24 hizmet veriyoruz. Yoğun operasyon esnasında koruyucu ve periyodik bakımlarımız çok da kolay olmuyor. Aksayan ve ötelemek zorunda kaldığımız işlemleri yerine getirdik. Ciddi yatırımları da yeniden planladık ve gözden geçirdik. İkinci pist inşaatı, Savunma Sanayi Başkanlığımızın uhdesinde yürütülüyor. En geç kasımda bitecek. Her tür hava koşulunda inişe müsait olacak. Öyle ki, daha geniş ve daha büyük bir pist, hava yolları için cazibe merkezi olacak. 2021’de iki bağımsız piste kavuşacağız. Bu, hava trafiği kapasitemizi yüzde 60-80 artıracak. 

2024’TE, 65 MİLYON YOLCU/YIL KAPASİTESİNE ULAŞACAĞIZ
İSG olarak, yaklaşık 500 milyon Euro’luk ikinci terminal yatırımımız söz konusuydu. Haziran-Temmuz 2020’de start verecektik; ama yeni tip koronavirüs bunu 2021 ortalarına kadar erteletti. 300 bin metrekare kapalı inşaatımız olacak. Bağlı yollar, apron... Bunun 60 bin metrekaresi terminal binası ve 80 bin araçlık otopark. En geç 2023 sonunda açacağız. Böylece gelirlerimizde yüzde 40’lık artış olacak. 2024 başında Sabiha Gökçen Havalimanı, 65 milyon yolcu/yıl kapasitesine ulaşacak ki, mevcut 40 milyon. Tek pist ve tek terminal ile 2019’da eriştiğimiz 36 milyon yolcu ile de dünyada bir numarayız. Özellikle Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu’ndan sonra şehirle bağlantısı sorunu kalmayan bir tesis olduk. 

TAKSİM’DEN 50 DAKİKADA SABİHA GÖKÇEN’E GELİNEBİLECEK 
Metro da önemli bir yatırım. Güneyden; Pendik, Kartal ve Kadıköy hattından bizi Taksim’e ulaştıracak. 2021 sonunda tamamlanacak. Taksim’den 50, Kadıköy’den 40 dakikada raylı sistemle Sabiha Gökçen’e gelinebilecek. Sancaktepe, Çekmeköy, Üsküdar’dan; yani kuzeyden ikinci bir bağlantı olacak ki, bu da tahminen 4-5 yılda hizmete girecek. Metro bittiğinde kendimizle özdeşleştirdiğimiz “Şehir Havalimanı-City Airport” konsepti daha da güçlenecek ve anlamlı hale gelecek. Diğer yandan, THY seferlerininin tamamını “mavi kuyruk” dediğimiz AnadoluJet alt markasıyla icra edecek. Dış hat uçuşlarının da THY yerine AnadoluJet ile yapılmasının, bizim için hiçbir olumsuz tarafı yok. THY, Sabiha Gökçen’den hem Avrupa’ya hem de Orta Doğu’ya uçuşlarını artıracağı bir model üzerinde çalıştı. Covid-19’dan ötürü bu plan biraz gecikecek.


ELITE WORLD HOTELS YÖNETİM KURULU ÜYESİ  EMEL ELİK BEZAROĞLU:
Covid-19’un olumsuz etkisi, 2008 krizinin 5 katı
Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Örgütü’nün (UNWTO) Mart 2020 tarihli raporu dikkat çekici. Buna göre; karantina önlemleri, seyahat yasakları ve/veya sınır kapatmaları ile geçmiş yıllardaki krizlerin sonuçlarına dayanarak, 2020 yılında dünyadaki turist sayısının %20-%30 azalması beklenmekte.

Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği’nin (IATA), Nisan 2020’de ABD, Avrupa ve Uzak Doğu’dan 11 ülkenin katılımıyla gerçekleştirdiği anket sonuçlarına göre; katılımcıların %40’lık kısmı, tekrar seyahat etmeden önce en az 6 ay bekleyeceklerini belirtiyor. Dünya Seyahat ve Turizm Konseyi’nin (WTTC) Nisan 2020’de yayımladığı veriler ışığında, Covid-19 ‘un sektör üzerindeki olumsuz etkinin, 2008 küresel krizinin 5 katı kadar gerçekleşeceği tahmin ediliyor. Normalleşmenin getirdiği tüm yeniliklere uyum sağlayarak, eşsiz bir deneyim adına birçok adım attık. Hem sektörümüzün canlanması hem de misafirlerimizin ödeme yükümlülüklerine destek olabilmek adına, seyahat harcamalarına tanınan taksit avantajı imkânları üzerinde çalışıyoruz. Ayrıca, tesislerimizin tüm olanaklarından uygun fiyatlara yararlanabilmeleri için yeni paket kampanyalar oluşturduk.


İGA HAVALİMANI İŞLETMESİ İCRA KURULU BAŞKANI VE GENEL MÜDÜRÜ KADRİ SAMSUNLU:
Türkiye’ye değer kazandıracak her projeyi destekleyeceğiz
Küresel aktarma ve dünyanın buluşma merkezi olan İstanbul Havalimanı’nın, kültür ve sanat alanları gibi her anlamda da buluşma merkezi olmasını amaçlıyoruz. İstanbul Havalimanı Müzesi’nin, ülke tanıtımımıza da katkı sağlamasını planlıyoruz. Her zaman altını çizdiğim gibi, yaptığımız işin başı da sonu da insan...

Havalimanları, insanların yeni yerler keşfetmesine olanak sağlayan ilk duraklar olarak hayatımızda önemli bir yere sahip. Bu yaklaşımla, buralarda geçirilen zamanı eşsiz bir yolculuk deneyimine dönüştürme hedefiyle, İstanbul Havalimanı’nda çalışmalarımızı sürdürüyoruz. 

ÜLKE TURİZMİNE ÖNEMLİ BİR KATKI SUNACAĞIZ
Amacımız, misafirlerimizin seyahat stresinden uzaklaşıp sanata, kültüre odaklanarak güzel ve akılda kalıcı bir yolculuk deneyimi yaşaması. “Türkiye’nin Hazineleri; Tahtın Yüzleri” sergisi kapsamında, Göbeklitepe ve Çatalhöyük’ten kalma ve Anadolu uygarlıklarına, Roma, Bizans, Selçuklu, Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerine ait eserler sergileniyor. İz bırakmış 15 döneme ve bunların temsilcisi lider ve hükümdarlara yer verilen bir animasyon çalışması da müzemizde yer alıyor. Tek tek görülemeyecek bazı orijinal yapıtlar, bir çatı altında toplanmış oldu. Türkiye’ye giren her yolcu, tek bir müzede tarihimizdeki önemli eserleri görme fırsatına sahip olacak. Özellikle transit uçan yabancı konuklarımıza, Türkiye’nin kültürel değerleriyle dokunabilirsek ve yeniden gelmelerini sağlayabilirsek, ülke turizmimize de büyük bir katkı sunmuş olacağız. İstanbul Havalimanı’nda insana dokunan, Türkiye’ye değer kazandıracak her projenin destekçisi olmaya devam edeceğiz.


PEGASUS HAVA YOLLARI GENEL MÜDÜRÜ MEHMET T. NANE:
Özel kampanyalara devam edeceğiz
Bizim en önemli değerlerimiz, misafirlerimiz ve çalışanlarımız. Onların sağlığı ve güvenliği için hijyen, birinci önceliğimiz.

Sivil Havacılık Genel Müdürlüğümüzün yönlendirmeleri doğrultusunda gerekli tüm önlemleri aldık. Düşük maliyetli iş modelimiz ve hava yoluyla seyahatin herkesin hakkı olduğuna olan inancımızla, her zaman yaptığımız özel kampanyalara devam edeceğiz. Ayrıca “Türkiye’nin Dijital Hava Yolu” olarak, misafirlerimizin hayatlarını kolaylaştıran, onların dijital, kolay ve hızlı bir seyahat deneyimi yaşamasını sağlayan yenilikçi çalışmalarımızı da sürdüreceğiz.


TAV HAVALİMANLARI İCRA KURULU BAŞKANI SANİ ŞENER:
AB ülkeleriyle trafik başlayınca toparlanma süreci hızlanacak 
Seyahat kısıtlamalarından en çok etkilenen sektör olan havacılıkta, dış hat yolcu trafiği ikinci çeyrekte tüm dünyada neredeyse sıfıra yakın seyretti. TAV Havalimanları’nın, 2020 yılının ilk yarısında hizmet verdiği yolcu sayısı geçen seneye göre yüzde 70 azaldı. Güçlü bilanço yapısıyla girdiğimiz küresel krize, hızlı ve kararlı bir tepki verdik.

Tüm havalimanlarımızda, dış hat trafiğinde geri dönüşün başlaması için esas önemli olan konu, ülkeler arasındaki uçuş yasaklarının kaldırılması. Sınırların aşamalı olarak karşılıklı açılmasını takiben yolcu sayısı arttı. 

BU KRİZDEN GÜÇLÜ BİR ŞEKİLDE ÇIKACAĞIZ 
Covid-19 salgınını yavaşlatmada başarılı bir uygulama sergileyen Türkiye, Avrupa Birliği’nden gelen misafirleri ağırlamaya da hazır. AB ülkeleriyle trafiğin başlamasıyla, toparlanma süreci de hızlanacak. Eşine rastlanmamış tarihi zamanlardan geçiyoruz; ancak paydaşlarımız, ekip arkadaşlarımız ve yatırımcılarımızın desteğiyle bu krizden güçlü bir şekilde çıkacağız. Öncelikle, giderlerimizin azaltılması çok önemliydi. Yüzde 32’lik maliyet düşüşü yakaladık. Yönetimin en önemli görevi; paydaşlar, ortaklar, yatırımcılar ve çalışanlar arasındaki tedbirleri en adil bir şekilde alabilmek. Bu konuya çok dikkat ettik. Havacılık, özellikle güvenlik konusunda küresel düzeyde regüle edilen, sıkı kuralların olduğu bir sektör. TAV olarak, çalışanlarımızın ve yolcularımızın sağlığını korumak üzere önlemleri tam olarak hayata geçirdik. “Havaalanı Pandemi Tedbirleri Sertifikasyonu”nu aldık. EASA’nın protokolüne de imza attık. 

ALMATI HAVALİMANI ETKİSİ
Force majeure (mücbir sebep) maddelerinden olan “salgın hastalık”a dayanarak iş yaptığımız idarelere, gelir kaybımızın karşılanması için gerekli müracaatları yaptık. Süre uzatımı, kira ertelemesi veya başka türlü metotlar... Covid-19 öncesi açıkladığımız Almatı Havalimanı’nın satın alınması sürecini de tamamlamak üzereyiz. Almatı, ikinci çeyrekte önemli bir kargo trafiği hacmi yakaladı ve gelir kompozisyonu açısından defansif özelliklere sahip olduğunu gösterdi. Portföyümüze önemli bir katkı sunacak. Almatı Havalimanı “Yeni İpek Yolu”nun hava yolu ile yapılacak süratli kargo işlemleri için çok önemli bir merkez olacak. Ayrıca mevcut 6,5 milyon yolcusu, yeni yatırımlarla önemli oranda artacak.


SUNEXPRESS CEO YARDIMCISI AHMET ÇALIŞKAN:
Türk turizminin ve Antalya’nın her zaman yanındayız
Antalya’yı hem iç hem dış hatlarda direkt ve tarifeli seferlerle en fazla noktaya bağlayan hava yolu SunExpress. Normalleşme sürecine bağlı olarak, Türkiye’nin uçuş yasaklarını kaldırmasıyla, merkezimiz Antalya’dan hem iç hem dış hatlarda uçuş düzenleyen ilk hava yolu olduk. SunExpress, Türk turizmin en önemli oyuncularından...

Antalya’nın ana taşıyıcısı olarak, iç hatlarda 9, dış hatlarda uyarılar nedeniyle 29 kente -22 Temmuz itibarıyla- bağlıyoruz. Ülkelerin uyguladığı yasaklar kaldırıldıkça destinasyon ve sefer sayısını artıracağız. SunExpress olarak, Türk turizminin ve Antalya’nın her zaman yanında olduk, bundan sonra da olmaya devam edeceğiz. 

BİRÇOK ÜLKEDEN ÖNDEYİZ
Önemli sayıda Alman turizm seyahat acentesini İzmir’de ağırladık. Pandemiyle mücadelede başlatılan “Safe Tourism” çerçevesinde önlemlerimizi misafirlerimize yerinde göstererek, İzmir özelinde Türkiye’nin bu konuya ilişkin hassasiyetin altını bir kez daha çizdik. Aktarma merkezimiz İzmir’den sonra, Almanya’nın önde gelen seyahat profesyonellerine, Türk turizminin başkenti Antalya’yı da tanıttık. Türkiye’nin bütün tedbirleri aldığını, hatta birçok ülkeden daha önde olduğunu bir kez daha kanıtladık. Antalya, yüksek standartlarda emniyetli ve hijyenik bir turizm bölgesi. Mevcut koşullarda en doğru adreslerden biri.


HILTON BAŞKANI VE CEO’SU CHRIS NASSETTA:
Yenilikçi çözümler sunuyoruz
Hilton olarak, kişisel bağlantıların gücüne her zaman inandık. Ekiplerimizin, etkinlik yöneticileri ile birlikte oluşturdukları olağanüstü deneyimlerle gurur duyuyoruz.

Hilton olarak, güvenli grup seyahati uygulamalarını gündeme getirmek ve günümüzün etkinlik deneyimini daha ileri bir noktaya taşımak için “EventReady”i geliştirdik. 

SEKTÖR LİDERİ...
Küresel bir temizlik ve müşteri hizmetleri programı olan “EventReady” tamamen toplantı ve etkinliklere özgü sektör lideri. CleanStay özelliklerini taşıyan “Hilton EventReady”, kısa bir süre önce başlattığımız ve kapsamlı bir araştırma ve geri bildirim süreci sonucunda şekillendirilen “Hilton CleanStay”in bir sonraki aşamasını temsil ediyor. “Yeni Normal”de, ölçeği ne olursa olsun; etkinlikleri planlayan ve bunlara katılanların sağlıklarına ve güvenliklerine odaklandıklarını biliyoruz. “Hilton EventReady”, planlama esnekliği ve fiziksel mesafe protokollerinden, temizlik politikalarında şeffaflığa ve ilham verici ikram servisi seçeneklerine kadar, yenilikçi çözümler sunuyor.


GÜVENSAN ŞİRKETLER GRUBU CEO'SU & 39 KALAMIŞ MARİNA BUTİK OTEL KURUCUSU MÜNTEHA ADALI:
Kaybın telafisi insanlardaki korkunun azalmasıyla mümkün
Pandemi nedeniyle “evde kalma” başlayana kadar, süreç aynı yoğunlukta ve verimlilikte devam etti. Sonrasında yaşananlara herkes gibi biz de hızlı uyum sağladık. Her ne kadar başa dönsek de misafirlerimizi yeniden başlamanının heyecanıyla ve edindiğimiz bu kısa dönemin tecrübeleriyle ağırlıyoruz.

Otelimizi 12 Aralık 2019 tarihinde büyük bir heyecanla açtık. Çok yeni olmamıza rağmen, hizmet sektöründe olmanın tecrübesi, İstanbul’un Anadaolu yakasında Kalamış Marina’da olmanın getirdiği lokasyon avantajı ve bölgenin butik otele ihtiyacı nedeniyle hızlı yol aldık.  

GÖSTERDİĞİMİZ HASSASİYET, MİSAFİRLERİMİZE GÜVEN VERİYOR 
Açılış yatırımını kendi kazancıyla fonlama yönündeki projeksiyonumuz, 3 aylık bir sapma gösterdi. Kaybın telafisi ancak insanlar üzerindeki korkunun azalmasıyla mümkün olabilecek. Halen travmanın etkilerinin sürdüğünü söylemek mümkün. Ama şunu da görüyoruz ki, bizlerin mekânda olması, işimize karşı duyduğumuz sorumluluğumuz, aldığımız önlemlerde gösterdiğimiz hassasiyet, misafirlerimize güven veriyor. Biz de onlara güvenli bir konfor alanı sunarak gönül rahatlığıyla gelmelerini sağlıyoruz. Biz bir şehir oteliyiz ve Kalamış’ta, Kalamış’ın sakinlerinin uğrak yeri olmayı kısa zamanda başardık. Aidiyet duygusunun ve samimi iletişimimizin, uzun vadede en büyük artımız olmaya devam edeceğine inanıyoruz. 


ORTADOĞU HOLDİNG İCRA KURULU BAŞKANI MEHMET GÜR:
İstikrarlı bir sezon geçirebiliriz
Turizmin, Gayri Safi Yurtiçi Hasıla (GSYH)’de büyük bir payı bulunuyor. Bu dönemde hükümetimizin aldığı tedbirler ve ekonomik destek paketleri, sektörünün istikrarı için son derece önemli.

Kültür ve Turizm Bakanımız Mehmet Nuri Ersoy da süreçten en az zararla çıkılması için yoğun bir çaba gösterdi. Yıl sonunda hükümetimiz ve bakanımızın önlemleriyle doğru orantılı olarak koronavirüsü en az kayıpla atlatacağımızı düşünüyoruz. Ayrıca, “normalleşme” süreciyle birlikte turizmin de normalleşeceğine inancımız tam. İnsanlar, Covid-19’a bağlı olarak uzun süre boyunca evlerde kaldıktan sonra uzun bir tatil yapmak isteyecek. Havaların da sıcak gitmesiyle birlikte bu sene sezon, daha uzun sürecek. İşletmeler de sürdürülebilirlik ve istikrar için konsept ve yıldız sayısı fark etmeksizin “Sağlıklı Turizm Belgesi”ne başvurmalı. Üstümüze düşeni her koşulda yerine getirirsek istikrarlı bir dönem geçirebiliriz.  


FOUR SEASONS HOTELS ISTANBUL GENEL MÜDÜRÜ TAREK MOURAD:
Kaliteye odaklanıp sözümüzü tutacağız
Pandeminin yol açtığı gelir kaybı ve misafirlerin daha kısa mesafelere uçmayı tercih etmeleri nedeniyle, iletişim stratejilerimizi iç ve daha yeni pazarlarda artırdık.  Otellerimizin tüm alanları için benzersiz ve misafirlerimizin farklı beklentilerini karşılamaya yönelik teklifler hazırladık.

Misafirlerimizin önümüzdeki seyahatlerini kolayca planlamaları için ekstra esneklikler sunuyoruz. Four Seasons markası ile çok güçlü olan kuruluşumuz, markamız DNA’sı gereği 3C ile ‘’Craftmanship (ustalık)’’, ‘’Character (karakter)’’ ve ‘’Connection (bağ kurma)’’ bütünlük içinde. Four Seasons olarak, mevcut ve potansiyel konuklarımız ile uzun süreli ilişkiler kurmak, bizim için çok önemli. Biz kaliteye odaklanmaya ve sözümüzü tutmaya devam edeceğiz. Bu zor zamanlar da çok yakında geçecek.


AKSOY HOLDİNG CEO’SU VE YÖNETİM KURULU BAŞKAN VEKİLİ BATU AKSOY:
Ülkemizin nitelikli turizm gelirlerine katkı sağlıyoruz
Epique Island, Aksoy Holding bünyesinde ülkemizin nitelikli turizminde yepyeni bir sayfa açtı. 5 yıldır üzerinde çalıştığımız, her detayına büyük özen gösterdiğimiz yüksek katma değerli bir turizm ve gayrimenkul projesi oldu.

Bodrum’un mimari kimliğine ve çevreye duyarlı olan Epique Island, The Ritz-Carlton Residences tarafından da benzersiz bir konsept ve sosyo-ekonomik dönüşümün dünya üzerindeki örnek projelerinden biri olarak beğeni kazandı. Projemiz; mimari tasarım, çevreye uyum, doğaya saygı, sürdürülebilirlik ve estetik gibi en ince detayına kadar çeşitli kontrol aşamalarından geçti. The Ritz-Carlton Residences, Avrupa’da markasını vereceği ilk rezidans projesi olmaya uygun buldu. Ağırlama sektöründe dünyanın en lüks markası olan The Ritz-Carlton Residences’ı, özellikle de pandemi sürecinde ülkemize kazandırarak nitelikli turizm gelirlerine katkı sağladık. Türk turizminin geleceğine olan global güveni bu şekilde teyit etmekten son derece gururluyuz.


DEDEMAN TURİZM GRUBU YÖNETİM KURULU BAŞKANI BANU DEDEMAN:
2020'nin kayıplarını 2021'de telafi edebiliriz
Bugüne kadar birçok kriz yaşadık ve kayıplara rağmen atlatmayı başardık. Ancak şu an yaşadığımız, bölgesel veya ülkesel değil, global boyutta. “Yeni Normal” eskiye dönüş değil, değişim ve dönüşümün kaçınılmaz olduğu yeni bir dönem olacak. Biz de Dedeman olarak bu gerçeklerden yola çıkarak, planlarımızı aynı şekilde sürdüreceğiz.

Ekonomimizde önemli bir yere sahip olan turizm, Covid-19 krizinden de en çok etkilenen sektörlerden biri oldu. 2019’da rekor kırarak 52 milyon turist ağırladık. 2020 hedefimiz, bir önceki yılın üzerindeydi. Ancak pandemi, planlarımızı değiştirmemize neden oldu. Hem ilgili kurumlar hem de markalar olarak, üzerimize düşeni yaparak bu dönemi de en az hasarla kapatmak için çalışacağız. Türkiye, sağlık alanında güven veren bir ülke olarak, yaralarını diğer ülkelerden çok daha çabuk saracak. Bu avantajlı konumumuzu kaybetmezsek, 2020'nin kayıplarını 2021'de telafi edebiliriz. Sosyal, psikolojik, fiziksel ve ekonomik olarak bu yeni dünyayı anlamalıyız. Çünkü değişim ve dönüşüm kaçınılmaz olacak. Bu süreci kabullenip, uyum sağlamalıyız. Büyük bir değişiklik planımız yok. Paket kampanyalarımız ile misafirlerimize de farklı imkânlar sunacağız.


WYNDHAM HOTELS & RESORTS EMEA (AVRUPA, ORTADOĞU VE AFRİKA) BAŞKANI DIMITRIS MANIKIS:
Misafirlerimize muhteşem deneyimler sağlıyoruz

Misafirlerimize unutamayacakları bir seyahat deneyimi sunma gayretimizi ekiplerinizin tutku ve bağlılığı olmadan gerçekleştiremeyiz. Gösterilen özveriden dolayı 2019’un EMEA bölgesindeki “Best of Wyndham Grand” ödülünü Wyndham Grand İstanbul Levent’e vermekten onur duyuyoruz. Covid-19’un etkileri halen devam ediyor. Bu zor zamanlarda kurulan ortaklıklar için Wyndham Grand İstanbul Levent’in yöneticilerine ve personellerine minnettarız. Wyndham Hotels & Resorts ailesinin her bir üyesinin sağlık ve güvenliğine odaklanmaya devam ediyoruz. Konuklarımıza her gün muhteşem deneyimler sağlıyoruz.


ELEXUS HOTEL GENEL MÜDÜRÜ İSMAİL TİRALİ:
Erken alınan önlemler ile salgının etkilerini hafif yaşadık
Elexus Hotel olarak, misafirlerimizin güvenli ve rahat tatil yapmaları için hijyen ve sosyal izolasyon tedbirlerine harfiyen uyuyoruz. İlk günkü titizliğimiz ile, en güvenli ortamı sağlamak için çalışıyoruz.

Kuzey Kıbrıs’ta erken alınan önlemler sayesinde salgının etkilerini hafif bir şekilde yaşadık. Bu hızlı iyileşme trendinin süreceğine inanıyoruz. Turizm ve Çevre Bakanlığı’ndan “Güvende Kal” sertifikası aldık. Hizmet anlayışımızın temelini, misafirlerimizin ve çalışanlarımızın sağlığını ve güvenliğini sıfır risk prensibiyle korumak oluşturuyor. Kıbrıs’ın büyüleci doğasında hayâli kurulan tatil için tüm önlemlerini aldık ve “Hijyen ve Sağlık Manifesto”muzu da hazırladık. Dezenfeksiyon ve sanitasyon ekibi kurarak, hijyen ve sosyal izolasyonu üst seviyede tutmaya önem veriyoruz. Tek kullanımlık ürünler, el dezenfektanları, tüm kapalı ve açık alanlarda 7/24 dezenfeksiyonun yanı sıra, termal kameralar ile ateş ölçümleri, ULV ve Ozon cihazlarımızla yapılan temizliklerle standart tedbirlerin de ötesine geçiriyoruz. Sosyal mesafeyi sağlama lüksüne sahibiz. “Covid-19 Misafir Hizmet ve Durum Kontrol Prosedürü”yle tüm çalışanlarımıza eğitim verdik. Pandemi sonrası süreçte; insanlar güvendikleri, hijyeninden emin oldukları tesislerde konaklamayı tercih edecek.


TATİLSEPETİ YÖNETİM KURULU BAŞKANI VE KURUCU ORTAĞI KAAN KARAYAL:
Kriz dönemleri fırsatları da beraberinde getiriyor
Seyahat yasaklarının en hızlı ve direkt olarak etki ettiği sektörlerden biri turizm. Zor günler geçirilse de, bu sürecin kısa süre içerisinde normale dönmesini bekliyoruz.

Kriz dönemleri, birtakım fırsatları da beraberinde getiriyor. Finansal kaynakları sağlam şirketler, bu sıkıntılı günlerden güçlenerek çıkacak. Pandemi dönemiyle dijitalin önemi bir kez daha anlaşıldı. Tatil alışverişleri de “online” dünyada artarak devam edecek. Bu nedenle, kriz zamanlarında dahi yatırımlara devam etmek, işlerimizin gelişimi ve sürekliliği açısından çok önemli. Şirket ortaklarımızın hepsi buna can-ı yürekten inanıyor. Yabancıların nakit sermaye artırımına katılması, ülkemize ve sektörümüze olan güvenin göstergesi. Tatilsepeti, 2004 yılından beri “pazaryeri” iş modeli ile yegane örnek olmayı sürdürüyor. Gelecekte de birçok konuda öncü olacağız. Bu zor günlerin kısa sürede geçeceğini ve turizmin hızla eski günlerine döneceğini düşünüyoruz.