BORUSAN OTOMOTİV'İN YENİ DÖNEM STRATEJİLERİ

Borusan Holding ve Almanya'da faaliyet gösteren Giwa Holding'in ortaklığındaki Borusan Otomotiv, 1984'te, 47 kişilik ekibiyle, BMW distribütörü olarak kuruldu. O yıl, 16 otomobil ve 2 motosiklet satışı gerçekleştirdi. Bugün; tutku dolu otomobillerin en iyi yorumu olan BMW'nin yanı sıra, MINI, BMW MOTORRAD, JAGUAR VE LAND ROVER GİBİ değerli markaları bünyesinde bulunduruyor. Borusan Otomotiv, "Otomotiv sektöründe yenilikçi ürün ve hizmetler ile müşterilerine benzersiz deneyim, paydaşlarına sürdürülebilir değer sunmak" misyonu ve "Premium otomobil ve motosiklet segmentinde, öncü ve tercih edilen ilk şirket olmak" vizyonuyla çalışmalarına devam ediyor. Tesisleri, teknolojisi, kalite standartları, yetkin çalışanları, müşteri odaklılığı, sosyal sorumluluk bilinci ile anılıyor. Sektöründe öncü ve birçok yeniliği Türkiye'ye kazandırmış bir şirket. Geniş bir ürün gamına sahip. Teknolojinin son gelişmelerinden ve insan kaynaklarının tüm imkânlarından en yüksek "müşteri memnuniyeti"ni sağlamak için yararlanıyor. Toplumsal katkılarıyla da öncü. Çeşitli sportif ve kültürel faaliyetleri her zaman destekliyor. Özellikle, satış ve satış sonrası hizmetleriyle dikkati çeken Borusan Otomotiv'in "İcra Kurulu Başkanlığı"nı ise 1 Temmuz 2017'den itibaren Hakan Tiftik üstleniyor. BUSINESS LIFE'ın Ağustos 2021 sayısında, başarılı iş insanımıza kulak verdik...

TALEBİN GÜÇLÜ, ARZIN DÜŞÜK OLDUĞU BİR DÖNEM YAŞANDI
İş dünyasını derinden sarsan Covid-19 salgını, Türkiye otomotiv sektörünü hangi boyutta etkiledi? 

Covid-19 salgınının, Türkiye otomotiv pazarına da olumsuz etkileri kaçınılmaz oldu. Birçok markanın pandemi nedeniyle fabrikalarında üretimine ara vermesi, arz tarafında sıkışıklığa yol açtı. Bu etki özellikle, 2020 yılının bahar aylarında, güçlü bir şekilde hissedildi. Covid-19'un etkileri, Avrupa ve Amerika ile bizde çok farklı oldu. Tüketicilerin bireysel araç kullanımına yönelik taleplerindeki artış, talebin güçlü; ama arzın düşük bir dönemde yaşandı. Bunu takip eden periyotta ise 30 Ağustos 2020 sonrasında gelen ÖTV zammıyla, “premium segment” araçların toplam pazar payında düşüş gerçekleşti. 

BİNEK OTOMOBİL PAZARI 620 BİN ADEDİ GEÇEBİLİR
Otomotiv Distribütörleri Derneği'nin (ODD), Ocak-Haziran 2021 dönemine ilişkin açıkladığı otomobil satış rakamlarını değerlendirir misiniz?

Türkiye’de, 2021 yılının ilk yarısında Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin (ODD) açıkladığı verilere göre; toplam otomotiv pazarı, bir önceki yıla oranla yüzde 55,4 artarak, 394 bin 701 adet olarak gerçekleşti. Bu dönemdeki otomobil satışları ise %52,4 yükselerek, 310 bin 325 adet oldu. Bu rakamlar, yüksek kur ve vergilere karşın, otomobile talebin azalmadan devam ettiğini gösteriyor. 
Pandeminin etkisiyle birlikte, 2020’ye göre bireysel araç kullanma isteğinde yükselen bir trend söz konusu oldu. Talepdeki artışa paralel olarak, “premium” otomobil segmentinde de satışlar arttı. Ertelenen talepler de satışa dönüşüyor. Borusan Otomotiv Grubu olarak, geçen yıla oranla pazar payımızı artırmayı başardık. ODD’nin üye markalardan topladığı tahminler doğrultusunda, 2021 yılı binek otomobil pazarı, 620 bin adet olarak öngörülüyor. Dünya çapında otomotiv endüstrisini olumsuz yönde etkileyen “yarı iletken temini”ndeki darboğazın derinleşmemesi durumunda pazar,  620 bin adedin de üzerine çıkabilir.

BİR DEVRİME ŞAHİT OLUYORUZ 
Otomotiv endüstrisindeki dönüşüm sonucunda ortaya çıkan elektrikli otomobil modellerini ve bunların satışlarını, Türkiye pazarı açısından nasıl yorumlarsınız?

Otomotiv endüstrisinde hepimiz, elektrikli bir devrime şahit oluyoruz. “Tam elektrikli otomobiller”, en az bir elektrik motoru ve içten yanmalı motoru olan “hibrit otomobiller”, şarj edilebilir “hibrit motorlu otomobiller” gibi versiyonlar gittikçe yaygınlaşıyor. Tüketicilerin tercihi ve tüm dünyada adım adım uygulanmaya başlayan çevre odaklı regülasyonların da teşvikiyle, hemen hemen tüm markalar, elektrikli otomobillere yönelik daha etkili planlar yapmaya başladı.
“Elektrik motorlu otomobiller”in karbon sıfır emisyona sahip olmanın ötesinde, yeni teknolojileriyle daha konforlu ve güvenli sürüş deneyimi sunması, çekiciliklerini artırıyor. Özellikle çevre duyarlılığı yüksek, teknoloji odaklı tüketici grupları, elektrikli otomobillere çok ilgi gösteriyor. 


“ELEKTRİKLİ MOBİLİTE YOLCULUĞU”NDA ÖNCÜYÜZ
Tüm dünyada olduğu gibi, Türkiye’de de elektrik ve hibrit motorlu otomobil satışlarında artışlar yaşanıyor... 

Yılın ilk 6 ayını değerlendirirsek... “Hibrit motorlu otomobiller”, 25 bin adedin üzerinde satılarak, 2020 yılının aynı dönemine göre; 5 kattan daha yüksek bir performans sergiledi. 891 adet “tam elektrikli otomobil” satılırken, bu rakam, Ocak-Haziran 2020’de 173 adet olarak gerçekleşmişti. Elektrikli ve hibrit motorlu otomobillere olan yükselen talebin, önümüzdeki yıllarda da hızlanarak devam edeceğini düşünüyorum.
Borusan Otomotiv olarak, 2012’de tamamen elektrikli “BMW i3” modeliyle başladığımız elektrikli mobilite yolculuğunda, Türkiye’deki öncü şirketlerin başında geliyoruz. Son bir yılda temsil ettiğimiz BMW, MINI, Jaguar ve Land Rover markalarının tam elektrikli ve hibrit modellerini Türk tüketicisine sunarak bu alandaki liderliğimizi daha da güçlendirdik. 

İKİ ÖNEMLİ STRATEJİMİZ SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE DİJİTAL DÖNÜŞÜM 
“Elektrikli Mobilite ve Sürdürülebilirlik", son günlerin en popüler konularından. Borusan Otomotiv Grubu olarak, bu iki önemli başlıkla ilgili neler yaptığınızı ve yapacağınızı özetleyebilir misiniz?

“Sürdürülebilirlik ve Dijital Dönüşüm”, iki önemli stratejimizi oluşturuyor. Sürdürülebilirlik konusunda uzun yıllardır sadık kaldığımız değer alanlarımız var. Yalnızca çevresel açıdan değil, müşteri, toplum ve insan kaynakları alanında 360 derece sürdürülebilirlik uygulamalarını hayata geçiriyoruz.
Türkiye otomotiv sektörünün "Elektrifikasyon Dönüşümü"ne öncülük etmek, faaliyet alanımıza da uygun olarak, kendimize koyduğumuz en önemli hedeflerden biri. Bu noktada belirlediğimiz başarı kriterlerimiz var. Örneğin; 2030 yılında, Türkiye binek otomobil satışları içinde, elektrikli araçların %15 seviyesine gelmesini amaçlıyoruz. Yine 2030’da, distribütörlüğünü üstlendiğimiz BMW ve MINI markalarımızda, elektrikli araç oranının satışını %75'e çıkarmak istiyoruz. Jaguar Land Rover grubunda ise hedefimiz %70. Ayrıca belirtmek isterim ki, “sürdürülebilirlik” misyonu altında, sektörün ilk “Yeşil Finansman” (Green Loan) işlemini tamamlayan şirket olduk.  

UYGULAMALARIMIZ ÖRNEK GÖSTERİLİYOR
Son 3 yıldır çalışmalarınızı hızlandırdığınız “Dijital Dönüşüm” konusunda neler söylersiniz?

İnsan odaklı bir bakış açısıyla, müşteri beklentilerini önceliklendirerek planlamalarımızı yapıyor ve hayata geçiriyoruz. Bu projelerden en önemlisi, temsil ettiğimiz markaların stoğumuzda bulunan ya da sevkiyat aşamasında olan otomobillerinin renk ve donanım seçenekleriyle birlikte “online” olarak görüntülenmesine, ayrıca rezerve edilmesine imkân sağlayan sistemimiz oldu. Ayrıca "Video Chat" sistemimiz, BMW, MINI, Jaguar ve Land Rover markalarımızın web sitelerini ziyaret edenleri, herhangi bir model hakkında bilgi almak istediklerinde, satış danışmanlarımızla görüntülü görüşebilmelerine olanak sunuyor. Bahsi geçen başarılı uygulamalarımız, üreticilerimiz BMW AG ve Jaguar Land Rover tarafından da örnek gösteriliyor.

KARARLARIMIZI, ÇOK DAHA HIZLI VE DOĞRU ALABİLİYORUZ 
SAP tabanlı S/4HANA dönüşüm çalışmalarının çıktılarından biri olan “Executive Dashboard” uygulamamızı, otomotiv sektöründe bir ilk olarak yöneticilerimize, kendi sorumluluk alanlarıyla ilgili stratejilerini oluşturmaları ve daha hızlı karar verebilmeleri adına sunduk. İş kollarımız, kendi belirledikleri temel performans kriterlerine göre anlık ve özelleştirilmiş analizler yapabiliyor, bunları bilgisayar, cep telefonu ve tabletleriyle takip edebiliyor. Şirket kültüründe önemli bir değişimi de beraberinde getiren bu süreç neticesinde kararlarımızı artık çok daha hızlı ve doğru bir şekilde alabiliyoruz. 

AMACIMIZ, EN İYİ “MÜŞTERİ DENEYİMİ”Nİ YAŞATMAK
“Digital Tribe” oluşumu sayesinde, aylık olarak alanında uzman profesyonellerin davet edildiği paylaşım toplantıları organize ediyoruz. Yapay zekâdan, robotik süreç optimizasyonuna; veri madenciliğinden müşteri analizlerine kadar, kurumsal ve operasyonel yapılarımızı yeni iş ve düşünme yöntemlerine göre adapte etmek için tüm personellerimizi sürece dahil eden çalışmalar gerçekleştiriyoruz. “CRM Excellence” projemizle de müşterilerimizi tüm çalışmalarımızın merkezine aldık. Bu kapsamda, müşteri deneyimlerini satış ve satış sonrası aşamalarında en iyi şekilde yürütebilmek için “CRM 2.0” vizyonunu oluşturduk. Müşteri yaşam döngüsünü doğru yöneterek, en iyi “müşteri deneyimi”ni yaşatmak ve veri odaklı çalışmalarımızı daha etkin hale getirmek amacıyla, çizdiğimiz yol haritamızı adım adım hayata geçirmeye devam ediyoruz.

BMW iX, ELEKTRİKLİ ÜRÜN GAMININ "AMİRAL GEMİSİ" OLACAK 
Borusan Otomotiv Grubu markalarının önümüzdeki günlerde tanıtılacak ya da satışa sunulacak olan yeni modelleri hakkında bilgi verebilir misiniz?

Distribütörü olduğumuz BMW markamızın tam elektrikli iki yeni modelini, müşterilerimize bu yıl sunuyoruz. Kendi segmentinde önemli bir fark yaratan “BMW iX3”nin satışına, mayıs ayından itibaren tüm "Yetkili Satıcılarımız"da başladık. Son çeyrekte, elektrikli ürün gamının amiral gemisi olacak “BMW iX” Türkiye’ye gelecek. “iX40” ve “iX50” olarak iki  farklı versiyondaki “iX”, bu segmentte Türkiye’de ilk tam elektrikli SUV olacak. 
İlk “Gran Coupé” gövdeli tam elektrikli otomobilimiz "BMW i4", 2022’nin ilk çeyreğinde Türkiye’de olacak. BMW Group, önümüzdeki senelerde “BMW 5 Serisi”, “BMW 7 Serisi” ve “BMW X1”in tamamen elektrikli versiyonlarını da tutkunlarıyla buluşturacak. MINI markamızda ise elektrikli MINI ve “MINI Hatch” modellerimiz yenilendi. 

“JAGUAR LAND ROVER”DA “PLUG-IN HYBRID” VERSİYONU 
2039 yılına kadar tüm modellerini tamamen elektrikliye dönüştürmeyi planlayan “Jaguar Land Rover” tarafındaki çalışmalardan bahseder misiniz?

Önümüzdeki 2 yılda, “Jaguar Land Rover” ürün gamındaki bütün modellerin bir “Plug-In Hybrid” versiyonunun pazara sunulması planlanıyor. Halihazırda Range Rover, Range Rover Sport, Land Rover Discovery Sport, Range Rover Evoque ve Land Rover Defender modellerinin “Plug-In Hybrid” versiyonları mevcut. Jaguar’ın ilk yüzde 100 elektrikli modeli “I-PACE”e ilave olarak, XJ modelinin de tamamen elektrikli versiyonu bekleniyor. BMW Motorrad tarafında, yeni elektrikli scooter konsepti “Definition CE04”, üretim versiyonuyla son çeyrekte “showroomlar”da yerini alacak.

HAKAN TİFTİK’İN LİDERLİK STİLİ
- Sektör fark etmeksizin; ister üst düzey yönetici olsun, ister orta düzey ve altı, eğer bir ekibe liderlik ediyorsanız, iç ve dış kaynaklar arasındaki ilişki ve stratejileri düzenleyebilmek için iyi bir iletişim diliniz olmalı, çalışanlarınıza örnek teşkil etmelisiniz. 
- Hızlı karar alabilmek, yeni koşullara adapte olabilmek ve değişime öncülük etmeyi bilmek, değişen dijital dünyamızın olmazsa olmazı. 
- Güçlü bir lider olarak, gerektiğinde, özellikle de kriz  dönemlerinde, sorumluluğu ele alabilmeli, inisiyatifi işi bilene teslim ederek onlara oyun alanı sağlamalısınız. Buradaki dengeyi iyi bir şekilde tutturabilirseniz, ekibinizin içinde potansiyel liderleri keşfedip onları geleceğe yönelik yetiştirebilirsiniz.  
- Hataya karşı tolerans göstermek; fakat aynı hataların tekrarlanmasına karşı ciddiyetinizi de hissettirebilmek çok önemli. 
- Tüm sorumluluklarınıza rağmen esnek davranabilmeli ve çalışanlarınızı motive etmeyi göz ardı etmemelisiniz.

HAKAN TİFTİK’TEN “GENÇ”LİK VURGUSU
- Günümüz dünyasında, gençlerin taleplerini doğru analiz edebilen markaların hem bugün hem de gelecekte rakiplerinden bir adım daha önde olacağını düşünüyorum.
- Borusan Otomotiv Grubu olarak, Z kuşağının yönelimlerini yakından takip ediyoruz. Özellikle insan kaynağı yönetimi konusunda stratejilerimizi bu vizyon ışında oluşturuyoruz.

BORUSAN OTOMOTİV’DEN “MOTOR SPORLARI” DEVRİMİ
- Türkiye’de motor sporlarının gelişimine ve ülkemizin yurt dışındaki tanıtımına katkıda bulunmak amacıyla, 13 yıl önce Borusan Otomotiv Motorsport (BOM) takımını kurduk. 
- BOM; 4 kıtada, 20 farklı ülkede ve 36 pistte, 369 yarışa katıldı. 18 şampiyonluk, övünç kaynağımız oldu.
- İşini tutku ve sevgiyle yapan BOM, hem yerel hem de uluslararası arenada birçok ilke ve başarıya imza atmaya, bizi gururlandırmaya devam ediyor.  
- BOM, ülkemizi “Avrupa GT4 Serisi”nde temsil eden ilk ve tek takım.

BOM AKADEMİ
- Borusan Otomotiv Motorsport (BOM) takımının tecrübelerini, kurduğumuz “BOM Akademi” ile hem müşterilerimize hem de diğer katılımcılarımıza aktarıyoruz.
- “BOM Akademi”nin eğitim ve aktivitelerine katılanlara güvenli sürüş eğitimleri, her yıl şubat ayında Kars/Ardahan’da bulunan Çıldır Gölü’nde kar ve buz sürüş deneyimi, “Land Rover Experience” ile off-road sürüş deneyimi ve “BMW Rider Academy” ile motosiklet sürüş tekniklerini aktarıyor, katılımcılara özel deneyimler yaşatmayı hedefliyoruz.

BORUSAN OTOMOTİV, SPOR VE SPORCUNUN YANINDA
- 2020 yılında, motor sporlarının anaokulu olan “karting”te, altyapının oluşmasına destek olmak için “Borusan Otomotiv Motorsport (BOM) Karting Takımı”nı kurduk. 2021’de, Türkiye Karting Şampiyonası’nda 19 ve 12 yaşlarında 3 kız sporcuyla mücadele ediyoruz. 
- Yelken, severek destek verdiğimiz bir başka spor dalı. 2012-2017 yılları arasında “BMW Bosphorus Sailing Fest”i düzenleyerek, İstanbul Boğazı’nda yüzlerce tekne ile rengarenk bir şenlik havası yarattık. 

- Son 2 yıldır, Borusan Otomotiv olarak temsil ettiğimiz markamız BMW ile, Cumhurbaşkanlığı Uluslararası Yat Yarışı’nın destekçileri arasındayız. 
- Golf sporunu da destekliyoruz. “BMW Golf Cup”, dünya genelinde 50 farklı ülkede, 100 bin katılımcı ve bine yakın yerel turnuvayla organize edilen, dünyanın en geniş katılımlı amatör golf turnası. Biz de Borusan Otomotiv ve BMW Türkiye olarak, “BMW Golf Cup”ın Türkiye elemelerini düzenliyoruz. 

- Bu yıl 15. yılını kutlayacağımız, bizim için anlamı ve değeri çok farklı olan “BMW Golf Cup Türkiye”yi, pandemiye rağmen geçtiğimiz yıl düzenlemeyi başardık. Gelenekselleşen “BMW Golf Cup”ın Türkiye elemelerini, 2021 yılında da 16-19 Eylül tarihlerinde “Silivri Golf Kulübü’nde gerçekleştireceğiz.

BORUSAN OTOMOTİV’DEN “KÜLTÜR & SANAT”A DESTEK 
- Distribütörlüğünü üstlendiğimiz BMW, 40 yıldan daha fazla bir süredir, kültür ve sanat çalışmalarına kesintisiz destek veriyor. 
- Çağdaş sanattan, caz ve klasik müziğe; mimariden tasarıma, yüzden fazla uluslararası projeye imza atan BMW'nin temsilcisi olarak bizler de, kreatif çalışmaların içinde yer almayı tercih ediyoruz. 
- 2018 yılında, “Contemporary Istanbul”un co-sponsorluğunu üstlendik. 
- 2019’da, Eskişehir’deki Odunpazarı Modern Müzesi’nin (OMM) açılış sponsoru olduk. 
- Dünyaca ünlü medya sanatçısı Refik Anadol’un “Makine Hatıraları: Uzay” sergisinin ana sponsorlarından biri olmanın heyecanını ve mutluluğunu yaşadık.

BORUSAN OTOMOTİV’İN “GASTRONOMİ” ÇALIŞMALARI
- BMW, faaliyet gösterdiği tüm pazarlarda, yerel değerlerin ortaya çıkarılması amacıyla farklı projeler gerçekleştiriyor. BMW Türkiye olarak biz de, Anadolu’nun eşsiz mutfak kültürüne yeni keşif ve yorumlarla katkı sağlayacak özel bir çalışmanın bir parçası olmak istedik.
- #BMWlicious projesi, Türkiye'nin en önemli şeflerinden Ali Ronay, Maksut Aşkar ve Şemsa Denizsel'i bir araya getirdi. 
- Değerli şeflerimizin belirlediği Türkiye'nin yedi bölgesini kapsayan üç farklı lezzet rotasında, kendilerine “BMW X” modellerimiz eşlik ediyor. Bu proje, yalnızca bir lezzet keşfi olmasının ötesinde, sürdürülebilir ve ekolojik tarıma verdiği destekle de fark yaratıyor.

BORUSAN OTOMOTİV’İN “E-SPOR” GİRİŞİMİ
- Gençlerin büyük ilgi duyduğu e-spor alanında da girişimlerimiz oldu. 
- 2018 yılında “Borusan Otomotiv Motorsport (BOM) E-Team”i kurarak “Sanaldan Gerçeğe Giden Yol” sloganıyla, gençlere gerçek pistlerin yolunu açtık ve yeni başarı hikâyelerine imza attık. 
- “BOM E-Team” ulusal ve uluslararası organizasyonlarda, kısa süre içerisinde birçok başarı elde etti.