CEO'LARIN 2019 YOL HARİTASI

ceO (chief executive Officer), yönetim kurulunun belirlediği hedefi gerçekleştirmek için strateji oluşturup uygulayan; şirketin bugününü ve yarınını da düşünen ve hesap veren kişidir. görevi, yüzeysel ve kısa vadeli bakış açısıyla kâr ettirmek olsa da geniş bir tanımla, doğruların aynı anda yapılmasını sağlamaktır.

Business  Life ailesi olarak, 2019’un tamamına yönelik süreç ve sonuç odaklı etkin çalışmaların izini süreceğiz. Peki! Yönetim kurulu ve icra kurulu arasında bağlantıyı kuran yöneticilerin yöneticisi CEO’nun, 2019 ajandasında öne çıkan başlıklar neler? Biz de yeni yılın ilk sayısında merak edilen birçok konuya kapı aralıyoruz… Işık tuttuğumuz hususların ayrıntıları ise sorularımıza verilen samimi cevaplarda gizli.

YATIRIMLARDA NASIL BİR DEĞİŞİM YAŞANACAK?

CEO'lara göre; neyi farklı gerçekleştirmeli ve ne tür stratejiler oluşturmalı? Yeni dönemde, CEO’ların yatırımlarında nasıl bir değişim yaşanacak? Türkiye’nin performansı, ihtiyaçları karşılıyor mu? Büyüme nereden gelecek? İş dünyasının kıdemli insanları, döviz kurunu da dikkate alarak içerisinde bulunduğumuz yeni seneye ait amaçları ve yatırım planlarını anlattı…

‘DİJİTAL DÖNÜŞÜM’ VURGUSU

Sabancı Holding CEO'su Mehmet Göçmen dijital dönüşümün önemine dikkati çekerken, Pegasus Hava Yolları Genel Müdürü Mehmet T. Nane, teknolojiyle misafirlerin deneyimlerini artırarak yeniden kendilerini tercih etmelerini sağlayacaklarına işaret etti. Vaillant Group Türkiye CEO'su Alper Avdel ‘küresel ticaret’ vurgusunu öne çıkardı. Fiba CP CEO’su ve Yönetim Kurulu Üyesi Yurdaer Kahraman ‘sinerji’ dedi. 

İŞ BİRLİĞİ ÇİZGİSİ…

Yurt dışında yeni fırsatlar kovalayan CEO’lar da şu anda yollarını aşındırdıkları ülkeleri sıraladı. Kiğılı CEO’su Hilal Suerdem, Balkanlar’ın her zaman ilgi çekici bir coğrafyası olduğunu belirtti. Bürotime Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Tosunoğlu ‘sürdürülebilirlik’ kavramının altını çizerken, Kastamonu Entegre CEO’su Haluk Yıldız uluslararası ticarette ‘yerel üretim’ üzerinde durdu.

***

‘LİDERLİK, DÖNÜŞÜME DE LİDERLİK ETMEYİ GEREKTİRİR’

Sabancı Holding CEO'su Mehmet Göçmen, daha güçlü bir toplum olmamızın yolunun teknolojiye dayalı, katma değerli ürün ve hizmet üretiminden geçtiğini belirtti. Topluluk olarak liderliklerini, sanayi devrimi kadar güçlü dijital dönüşüm çağında devam ettireceklerinin de altını çizdi…

‘Yeni Neslin Sabancı’sı’ felsefesiyle başlatılan dijitalleşme sürecinde 43 yıldır çözümler üreten BİMSA’nın yerine SabancıDx kuruldu. İleri veri analitiği, robotik iş gücü, siber güvenlik, yeni vizyon, değişen yönetim ve nitelikli insan kaynağıyla yürünecek. Sadece Sabancı Topluluğu’na değil, Türkiye için kılavuzluk edilecek. Bunun yolu da teknolojiye dayalı, katma değerli ürün ve hizmetten geçiyor. 

‘SADECE TEKNOLOJİ YETMEZ’

Liderlik, dönüşüme de liderlik etmeyi gerektirir. SabancıDx ile bu sorumluluğumuzu yerine getiriyoruz. Geçmişte Türkiye'nin sanayileşmesinde üstlendiğimiz öncü rolü, en az sanayi devrimi kadar önemli bu çağ da sürdüreceğiz. Yazılım sayımızı iki katına çıkaracağız ve ihracatına koyulacağız. Çünkü tek başına teknolojiye yatırım yetmez. Asıl gayemiz, globalde uyumlu iş yapma kültürüne sahip olmak. Bu ruha uyumlu bir ekosistem oluşturacağız. Faaliyetleri Dijital Kampüs'ten yönetilecek SabancıDx, şirketlerimiz arası sinerjinin en iyi şekilde yönetilmesini sağlayacak, yeni fırsatları hayata geçirecek. 

‘100 TRİLYON DOLARLIK EKOSİSTEM’

Önümüzdeki 10 yılda 100 trilyon dolara ulaşması öngörülen dijital ekosisteme girerek sektör spesifik küresel markalar oluşturacağız. Kişisel verilerin korunmasıyla ilgili altyapıyı da hazırlıyoruz. Türkiye’nin bugününe olduğu gibi, yarınına da duyduğumuz güçlü güven ve inanca sahibiz. 2019’da yatırımlara devam edeceğiz. Türkiye’nin ve Sabancı Topluluğu’nun rekabetçi olmasını sağlayacağız. İyi günlerimizin sayısının kötülerinden çok daha fazla  olduğunu düşünenlerdenim.

‘GELECEĞE DAİR İYİMSERİZ’

Türkiye’nin geleceğine ilişkin iyimseriz ki bu uzun senelerdir böyle. Eğer Sergen Yalçın’ın performansı, potansiyeli gibi olsaydı, Siirt Köy Hizmetleri’nde değil, Barcelona’da oynardı. Ben de Türkiye’nin her zaman potansiyeline bakıyorum. Coğrafyası, tarihi, jeopolitik durumu, jeostratejik konumu, gençliği, eğitim düzeyi… Uluslararası anlamda barışık, şeffaf kurumsal yönetimi benimsemiş bunca şirket, canlı finansal ortam... 

‘BU ÜLKEDE POZİTİF OLUNUR’

Böyle bir ülkede pozitif olunur zaten. Tabii ki sinirlerimizin bozulduğu, üzüldüğümüz zamanlar oluyor ama, bu ümitsizlikten değil, fırsatı kaçırdığımızdan... Dinamik nüfusa pozitif enerji yüklenmeli. Türkiye için daima olumlu düşünüyoruz ve elimizden geleni ortaya koyuyoruz. 

***

‘FİLOMUZA VE DİJİTATALLEŞMEYE YATIRIMA DEVAM’ 

Pegasus Hava Yolları Genel Müdürü Mehmet T. Nane, hız kesmeden teknolojiye ve dijitalleşmeye yatırım yapmaya devam edeceklerini ifade etti. 

2019 yılında Türkiye’ye turist ilgisinin devam edeceğini öngörüyoruz. Biz de planlamalarımızı buna uygun yapıyoruz. Filomuzu genişleteceğiz. Airbus’ın üretim planlamalarına göre yine 10’un üzerinde uçağı filomuza katacağız. Kapasitemizin büyük bölümünü artan turizm talebini karşılamak üzere dış hatlarda kullanmayı planlıyoruz.

‘TURİZMDE BÜYÜMEYİ DIŞ HATLARDA DA SÜRDÜRECEĞİZ’

Düşük maliyetli bir havayolu şirketi olarak, elbette 2019’da da en büyük odak noktalarımızın başında maliyetlerimizi kontrol etmek gelecek. Bunun yanı sıra dijitalleşme yatırımlarımızı hızlandırmak ve müşteri deneyimini en üst düzeye çıkarmak istiyoruz. Turizmde büyümenin yine en büyük destekçilerinden olacağız ve bunu dış hatlarda sürdüreceğiz. 

‘MÜŞTERİYE DOKUNAN İŞKOLLARI TEKNOLOJİYE AYAK UYDURMALI’

Yeni dönemde yatırımlarımıza yönelik bir değişim yok. Önceki yıllarda olduğu gibi filomuza ve dijitatalleşmeye yatırıma devam edeceğiz. Yeni uçaklarımız gelecek. 2018’de internet sitemizi ve mobil uygulamamızı değiştirmiştik. Dünya her gün değişiyor ve gelişiyor. Müşteriye dokunan iş kollarının hepsi de teknolojik değişimlere ayak uydurmak zorunda ki müşteri deneyimini maksimum düzeye çıkartabilsin. 

‘TÜRKİYE’NİN HİKÂYESİNDE DEĞİŞİKLİK OLMAZ’

Türkiye genç nüfusu ve gelişen ekonomisiyle her sene büyüyen bir ülke. Elbette daha da hızlı büyüyebilir, bu potansiyele sahip. 2019 bir miktar zor geçecek gibi görünse de, hem Türkiye hem de küresel olarak, uzun vadede büyüme hikâyesinde bir değişiklik olduğunu düşünmüyorum. Sorunuzun cevabı orta-uzun vadede, evet Türkiye büyüme ihtiyacına cevap veriyor. 

‘KURDA RİSKTEN KORUNMA MEKANİZMASINA SAHİBİZ’

2019’da büyüme turizmden gelmeye devam edecek. Dış hat gelirlerimiz döviz bazlı. Diğer yandan giderlerimizin petrol ve uçak kiralama giderleri gibi bir bölümü de öyle... Kur konusunda doğal bir hedge (riskten korunma) mekanizmasına sahibiz.

‘2019 BÜYÜME YILI OLMAYA ADAY’

2019 zor geçen bir 2018’in devamı niteliğinde olacak Turizm, 2018’e büyük katkı sağladı. 2019’da bunun devam edeceğini öngörüyoruz. Buna paralel olarak da havayoluyla seyahat eden yolcu sayısının artacağını düşünebiliriz. Biz de planlamalarımızı buna uygun yapıyoruz. Dalgalı suları hem ülkemiz hem de şirketimiz için avantajlı hale getirmede önemli sektörlerden biriyiz. 2019 bizim için yine büyüme yılı olmaya aday diyebiliriz. 2019’da yatırımlarımızda hız kesmeyeceğiz. Filomuza yeni uçaklar eklenecek. 10’un üzerinde yeni uçağı Airbus’tan teslim almayı bekliyoruz. Misafir memnuniyeti en büyük başarı kriterlerimizden ve buradan asla ödün vermiyoruz. Dijitalleşme ise misafirlerimizin deneyimlerini artırarak yeniden bizi tercih etmelerini sağlayan önemli unsurlardan…  

*******

‘YÖNETİCİLERİMİZİ DE İHRAÇ EDECEĞİZ’

Vaillant Group Türkiye CEO'su Alper Avdel, küresel ticaret için stratejik bir noktada olan ülkemizin Doğu ile Batı'yı, Asya ile Avrupa'yı birbirine bağladığını hatırlattı… 

Vaillant International'ın Türkiye'ye bağlanması hem şirketimize hem de ülkemize büyük fayda sağlayacak. Ağırlıklı olarak Bozüyük tesislerimizde ürettiğimiz ürünler Türkiye'den ihracat edilecek.

‘GENÇLERE KARİYER FIRSATLARI DOĞACAK’

Hedefimiz sadece toplam gelir içerisindeki ihracat payını arttırmak değil. Aynı zamanda bu ülkelerde yeni satış ve pazarlama şirketleri kurarak bunlara Türkiye’den yetiştirdiğimiz arkadaşlarımızı yönetici olarak atamak. Bu anlamda Türkiye bir üs olacak ve iş hayatına yeni başlayan gençler için yeni kariyer fırsatları doğacak.

‘ÜRÜNLERİMİZ 38 ÜLKEYE GİDECEK’

Türkiye operasyonlarını büyüteceğiz, böylece ürünlerimiz 38 ülkeye gidecek. İhtiyaç duyulursa, Vaillant Group'un sahip olduğu diğer 10 fabrikadan çıkan ürünlerin de ihracatını gerçekleştireceğiz. Hong Kong, Tayvan ve Avusturalya haricinde 38 ülke, Türkiye'ye bağlı faaliyet gösterecek.

‘400 MİLYON DOLAR CİRO HEDEFLİYORUZ’

Vaillant Türkiye ve DemirDöküm olarak 2018 sonunda 400 milyon dolar ciro hedefliyoruz. Bunun %30'unu ihracat çalışmalarımız oluşturuyor. Hedefimiz, ihracatın ciro içindeki payını 2020’de %50’ye çıkarmak.

*****

‘2019’DA DİNAMİZMİ DAHA DA ARTIRACAĞIZ’ 

Perakende ve alışverişin dinamik bir sektör olduğunun altını çizen Fiba CP CEO’su ve Yönetim Kurulu Üyesi Yurdaer Kahraman, 2019’a yönelik hedeflerini sıralarken, farklı AVM’lerin yönetimlerini alarak yeni bir sinerji oluşturmak istediklerini söyledi.

“Hangi alışveriş merkezlerini bünyemize alacağız? Nasıl katkıda bulunabiliriz?” gibi soruları yatırımcılara aktarmamız gerek. Türkiye ve yurt dışında gayrimenkul ve perakendede edindiğimiz tecrübelerle farklı ihtiyaçlara yönelik çözüm üretme kabiliyetimiz var. 

‘YABANCI MARKALARI ANADOLU’YA TAŞIMAYA DEVAM’

Alışveriş merkezlerinin hayatımızdaki fonksiyonları farklı. AVM’ler zaman içinde paydaşlarımızın ve perakendecilerimizin büyümesini sağladı. Biz sunduğumuz katma değeri önemseyen bir markayız. Türk yatırımcıları
mızın, yurt dışındaki merkezlerimizde mağaza açmasına imkân sağladık. Yabancı markaları Anadolu’ya taşımak için çalışmalar yaptık ve gerçekleştirdik. Böylece AVM’lerimizde sadece Türkiye değil, global olarak büyük bir sinerji sağlamış olduk.

‘REKABETE HAZIRLIKLI OLMAK GEREK’

AVM’lerin farklı dinamikleri bulunuyor. Ne kadar kat olursa, yukarıdakilerin konseptleri zorlaşıyor. Bölgeye, insanlara, arza, sosyo demografik rakamlara ve rekabet koşullarına göre tasarlamak gerek. Bazı illerde yan yana inşa edilmiş çok fazla alışveriş merkezi var. Rekabete hazırlıklı olmak gerekiyor. 

‘2018’İ ÇOK İYİ YÖNETTİK’

2018 bizim için güzel geçti. Tebliği ve yeni kanunla gelen kararları çok iyi yönettik. Birlik ve beraberliğimizi kaybedersek herkes zarar görür. Türkiye’yi her zaman güçlü gösteren birliğimiz. Zor olsa bile empati yapmak gerekir. 2018’de pek çok yatırımcı durma noktasına gelirken biz motive bir şekilde İnegöl’ün büyüme projesine başladık. Şimdi de ilk fazını açıyoruz. Bu büyük bir başarı. Mağazalarımızın %90’ı kiralandı. Cirolarımız da çok sağlıklı bir şekilde yükseldi. 2018’i değer katarak tamamladık.

***

CEO'NUN ROTASINDA BALKANLAR VE AVRUPA VAR

CEO'lar, yatırım planlarını Business Life'a anlattı. Başarılı iş insanları, şu anda seyahat ettikleri ve odaklandıkları ülkelere mercek tuttu. Markalarını ve kendilerini fazlasıyla heyecanlandıran bölgelerde hangi fırsatları yakalamak istediklerinden de bahseden dev şirketlerin üst düzey yöneticileri, hedef pazarları nasıl seçtiklerine dair anahtar kelimeler kullandı?

‘FIRSATLAR BÖLGESİ: BALKANLAR’ 

Kiğılı CEO’su Hilal Suerdem, hızlı bir şekilde Avrupalılaşan, Avrupa Birliği ile bütünleşen Balkan ülkelerinin büyük potansiyeller barındırdığına dikkati çekti. Balkanlar’ın Türk yatırımcılar için her zaman ilgi çekici bir coğrafyası olduğunu belirtti.

Sırbistan, Hırvatistan, Makedonya, Slovakya, Slovenya, Polonya, Macaristan gibi ülkelerde Türk markaları daha aktif rol alacak. Biz de Kiğılı olarak bu potansiyelin içerisinde bulunacağız. Şu an Balkanlar’daki yatırımımıza Sırbistan’ı ekleyerek 28’inci mağazamızı açtık. Yeni durağımız Romanya’ya.

‘TÜRKİYE’NİN MARKASI OLARAK ANILMAK İSTİYORUZ’

Yurt dışında “Türkiye’nin markası” algısıyla anılmak istiyoruz. Önümüzdeki 5 yıl için kendimize büyük hedefler koyduk. Yeni yatırımlar, kârlılık ve istihdam anlamında adımlar atıyoruz. Yatırımcı ruhumuz gereği yeni mağaza açılışlarına devam ediyoruz. Özellikle yurt dışı bu yıl bizim için çok önemli. Hem yeni pazarlara açılacağız hem mevcut varlığımızı genişleteceğiz. Özellikle Balkanlar ve Orta Doğu’da satış noktalarımızın sayısını artırmayı planlıyoruz.

CUMHURİYETİN 100. YILINDA YURT DIŞINDA 100 MAĞAZA!

Cumhuriyetin 100’üncü yılında yurt dışında 100 yeni mağaza açma amacımız var. Algımızı, “Made in Turkey” yerine “Brand of Turkey” olarak değiştireceğiz. Çünkü biz her anlamda Türkiye’den doğmuş bir markasıyız.

****

‘TÜRK TASARIM KİMLİĞİNİ DÜNYAYA AÇIYORUZ’ 

Bürotime Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Tosunoğlu, sürdürülebilir anlayışla yürüttükleri global marka yolculuğunda Türk tasarım kimliğinin önemine değindi. Balkanlar’daki franchise ağına Makedonya’nın başkenti Üsküp’ü de eklediklerini dile getirdi.

Eriştiğimiz yaygın franchise ağıyla dünya pazarında, ulusal ve uluslararası platformların en prestijli tasarım ödüllerine sahip ürünlerimizle ilerliyoruz. Estetik ve fonksiyonelliğin kusursuz uyumunu sergilemenin gururunu yaşıyoruz.

‘YENİLİKÇİ ÇÖZÜMLER SUNUYORUZ’

Konsept showroomlarımızda yer alan yeni nesil çalışma kültürüne uygun ürünlerimizin yanı sıra, eğitim, sağlık, home ofis kullanım alanları için geliştirdiğimiz yenilikçi çözümlerimizle de uluslararası pazardaki varlığımızı güçlendiriyoruz. Yoğunlaştığımız global büyüme stratejimiz çerçevesinde 2018’de Avrupa, Orta Doğu ve Afrika’daki zengin ağımıza son olarak Makedonya ve Lübnan’ı da ekledik. Yeni dönemde de gerekli gördüğümüz noktalarda satış noktaları açarak gelişimimizi sürdüreceğiz.

***

‘2019’DA YURT DIŞINDA BÜYÜYECEĞİZ’

Kastamonu Entegre CEO’su Haluk Yıldız, yurt dışındaki yatırımlarının tutarının 1 milyar doları aştığını kaydetti. Başta İtalya olmak üzere Avrupa mobilya sektörüne ham ve melamin kaplı yonga levha üretimi yapacaklarını anlattı.

2019’da yurt dışı pazarlarda büyümeye odaklandık. 800 bin m3/yıl kapasiteye sahip tesislerimiz de devreye girdiğinde İtalya’da %20 pazar payı hedefliyoruz. Burada %100 geri dönüşümlü hammadde kullanılacak. İtalya’ya halen başka ülkelerden ithal edilen ve mobilya endüstrisince tüketilen 800 bin m3 ham ve melamin kaplı yonga levhayı Kastamonu Italia tarafından ikame edeceğiz. Böylece İtalyan ağaç bazlı panel sektörüne ve ekonomisine de katkıda bulunacağız. Yerel üretim, ekolojik ayak izini azaltmanın yanı sıra İtalya'daki geri dönüşümlü ahşapların kullanımını da artıracak.

Sami Altınkaya

editor@businesslife.com.tr

Mehmet Tufan

eeditor@businesslife.com.tr