CEO'NUN EN İNCE PLANI

Pandemi nedeniyle bütün parametrelerin değiştiği bir dönemden geçiyoruz. Ticaretten eğitime, çalışma modellerinden sosyal yaşama kadar, hayatın birçok alanı bu yeni duruma göre eviriliyor. Peki! Bu zorlu zaman diliminde üst düzey yöneticiler hangi stratejileri izliyor? "İş Dünyasına Yön Veren" CEO'lar, bütçelerini oluştururken öncelikle nelere dikkat ediyor? 2021 ajandalarında hangi başlıklar öne çıkacak?

Birbirine el verenler, büyüyor, güçleniyor...
Tüm dünya olarak, çok zorlu bir sınavı, hep birlikte vermekteyiz. Bu kriz, hepimizin krizi oldu. 7 yaşında ilkokul öğrencisi Leyla’nın da, 70 yaşında Amerika’da yaşayan Mike’ın da , iş dünyası profesyonellerinin de, akademisyenlerin de....
Ve... Yeni gerçekle karşı karşıyayız. Bilim insanları, Ekim 2020’de yayımlanan bir raporda “Pandemiler Çağı’na” girdiğimizi, artık küresel ısınmayla beraber yeni pandemilerin sayısı ve sıklığının artacağını vurguladı! 

Global ekonomi ve iş dünyasının aktörleri olarak sürdürülebilir bir gelecek için post-pandemi döneminde nasıl hareket etmeliyiz konusunu; makro, mikro pek çok ortamda değerlendiriyoruz. “Hibrit bir dünyada” çoktan yaşamaya başladık. Öğrendik ki, bu dönemlere hızlı adapte olan şirketler, yeni duruma uygun inovasyon ve girişimlerde bulunarak krizden galip çıkabiliyor. Dijital dönüşümün ve teknolojik gelişmelerin de bir sonucu olarak, mega trendlerde ve tüketici tercihlerinde kökten değişimler olacağı, uzun zamandır öngörülüyordu . 

EKOSİSTEMLER VE PLATFORMLAR DÖNEMİ...
Normalleşme döneminde yaşanan sürece adapte olan, en çevik reaksiyonu veren ve bunu sürdürülebilir kılan, ileriye dönük hamle yapacak. Yine bu dönem gösterdi ki, kendi kendine yetebilen, ekosistemi ve tüm paydaşları ile bütün olabilen yapılar, sağlıklı şekilde yaşamlarını devam ettirebiliyor. Ekosistemler ve platformlar dönemine çok daha hızlı girdik, bu gerçek...
Birbirine el verenler, büyüyor, güçleniyor... Toplumsal ve sosyal konulara; kurumların, şirketlerin artık duyarsız  kalması söz konusu değil. Tüketici artık “İhtiyacım olan ürünü alayım” diye bakmıyor. Bu ürünü üreten markaların temel değerleri, topluma bakış açısı ve yarattığı değere göre tercih ediliyor. Keza; kurumların çalışanları da anlamlı işler yapmak , bir davaya ortak olmak ve  peşinden gitmek arzusunda. İşte tam da bu ortamda 2021’e hazırlandık. Bulunduğum şirketlerin yönetim kurullarında, “Advisory Board”larında bu gündemler çerçevesinde 2021 planları görüşüldü. Bu gündemler içerisinde “İnce ayrıntıları yakalayan ve ince planlamaları yapan liderler neler diyor?” diye sormak lazım...

PEGASUS HAVA YOLLARI GENEL MÜDÜRÜ MEHMET T. NANE:
Hangi durumda hangi planı uygulayacağımızı önceden biliyoruz
Çalışmalarımıza, önce bütçelediğimiz dönemle ilgili baz senaryomuzu tespit ederek başlıyoruz. Bunun çevresinde, olumlu ve olumsuz senaryolarımızı biçimlendiriyoruz. Bunlara ilişkin çalıştığımız planlamalarımızdan acil durumlarda kullanacaklarımızı da hazırda tutmayı ihmal etmiyoruz.

Hangi durumda, hangi planı uygulayacağımızı önceden biliyor ve pazar şartlarında oluşabilecek değişiklikler karşısında bir gecikme yaşamadan harekete geçebiliyoruz. Belirsizliklerin hâlâ yüksek olduğu dikkate alınırsa, özellikle 2021 yılı için olumlu ve olumsuz senaryo çalışmaları birerden fazla olacak ve kademeli beklentileri içerecek.

HİJYEN, DÜZEN VE GÜVEN... 
2021’da, aşı uygulamasının hızlı yürütüleceğini ve bu paralelde ülkelerin uyguladığı seyahat kısıtlarının gevşetileceğini umuyoruz. Pegasus Hava Yolları olarak, yeni dönemdeki yol haritamızda öne çıkan 3 konu var: Hijyen, düzen ve güven... Var gücümüzle çalışarak ülkemize, sektörümüze ve misafirlerimize hizmet edeceğiz. 2018’de başlattığımız dijital dönüşümümüz, özellikle salgında önemi artan “minimum temasla seyahat” konusuyla birlikte “İyi ki..” dediğimiz konuların başında geliyor. “Türkiye’nin Dijital Hava Yolu” olarak, 2021 ve önümüzdeki yıllarda bu alandaki yatırımlarımızı daha da artıracağız. 2020’de, filo planlamamızda da yeniden düzenlemeye gittik. 2021’de teslimat planımız doğrultusunda hareket edeceğiz. 2025 sonuna kadar 50’nin üzerinde yeni uçak ile eskileri filodan çıkaracağız. 

BORUSAN HOLDİNG CEO’SU ERKAN KAFADAR:
Bütçe, prensiplerimiz ile yönlendiriliyor
2021’e ilişkin en kritik konularımızdan biri, şirketlerimizin belirledikleri inisiyatiflerin hayata geçirilmesini sağlamak olacak. Stratejik planlama yaklaşımımızı her yıl güncelleyerek optimize etmeye, uzun süreçler sonunda oluşturulup pazar gerçeklerinden kısa sürede uzaklaşan planlar yapmamaya azami özen gösteriyoruz.

Borusan Grubu olarak, bütçe süreciyle ilgili yıllardır uyguladığımız ve artık yerleşmiş olan bazı kilit prensiplerimiz bulunuyor. Bunlardan bazılarını şöyle sıralayabilirim:
- Şirket bütçesinin stratejik planın doğal bir uzantısı olarak hazırlandığından ve tüm inisiyatiflerin ve yatırımların, şirket bütçelerine doğru planlamayla yansıtıldığından emin olmak.
- Şirketlerin gerçekçi ve en agresif bütçeyi yaptıklarından emin olmak.
- Şirketin yakın geçmiş performansı ile içinde bulunulan global, lokal trendlerin en iyi şekilde incelenmiş, analiz edilmiş ve işimize nasıl pozitif etki yapabileceğinin yol haritasının çıkarılmış olduğunu bilmek.

ÖNCELİK, PANDEMİ SÜRECİNİ YÖNETMEK 
En kritik noktalardan biri, plan dahilindeki inisiyatiflerin, şirketin geniş çaplı katılımıyla ve günlük hayatın akışında belirlenip şekillendirilmesi. Bu yaklaşım, şirketlerin bütününde kazanılması gereken ve uzun zamanda geliştirilen bir yetkinlik olan stratejinin hayata geçirilmesini ve inisiyatiflerin sahiplenilerek yaşatılmasını sağlıyor. Bir diğer önceliğimiz ise pandemi sürecini yönetmek. Çalışanlarımızın, şirketlerimizin ve paydaşlarımızın sağlığı, salgın bitene ya da etkileri geniş çaplı azalana kadar odaklanmamız gereken önemli bir gündem başlığı. “Yeni Normal”de ofis düzeni ve çalışma modelleri de yeniden tanımlanacak. Bizim için de “Yeni Düzen Çalışma Modeli”ne geçiş, 2021 ajandamızın önemli hususlarından biri... 

NISSAN TÜRKİYE, KUZEY AFRİKA VE BAĞIMSIZ DEVLETLER TOPLULUĞU GENEL MÜDÜRÜ EMRE DOĞUERİ:
Bütçede, müşteri deneyimi merkeze alınmalı
Bu dönemde insan odaklı olmak büyük değer taşıyor. Değişen beklentileri ve ihtiyaçları öngörerek, araçlarımızı geleceğin teknolojileri ile harmanlayarak, sürücülerin hayatının bir parçası haline getirmeyi amaçlıyoruz.

“Nissan Next” diye nitelendirdiğimiz dört yıllık dönemde, var olduğumuz pazarlardaki konumumuzu daha da güçlendirmek için hızlı, yalın ve çevik bir yaklaşımı devreye aldığımız bir değişim programı başlattık. Hedefimiz, hem marka değerlerini yükseltmek hem daha keyifli ve benzersiz sürüş deneyimi yaşatmak hem de teknolojinin geleceğinde iz bırakmak. Bugün yaşanan müşteri deneyimi, gelecekteki kârlılığınızı belirliyor. Başarı müşterinin kalbinden geçiyor ise, bütçede de müşteri deneyimi merkeze alınmalı.

ELEKTRİKLİ ARAÇ PAZARINDA ÖNEMLİ SATIŞLAR HEDEFLİYORUZ 
Bağlı bulunduğumuz Afrika, Orta Doğu, Hindistan, Avrupa ve Okyanusya’yı buluşturan AMIEO bölgesi; genç nüfusu, global otomotiv pazarının %10’luk bir bölümünü temsil eden müşteri profili ile birçok fırsatı içinde barındırıyor. 2021 ve sonrasında elektrikli araçlara olan rağbetin daha da artmasını bekliyoruz. Önümüzdeki yıl, Türkiye’de satışa sunacağımız “Nissan Leaf” ile elektrikli araç pazarında önemli satış adetleri hedefliyoruz. Ayrıca Micra, Qashqai, Juke, X-trail ve Navara ile pazar payımızın gelişerek devam etmesini planlıyoruz. Nissan mühendislerince geliştirilen ve hibrit araçlara bakışı değiştirecek “e-Power” teknolojisini sunmaya başlayacağız.

MİKRO YAZILIM GENEL MÜDÜRÜ ALPASLAN TOMUŞ:
Konjonktürden bağımsız, önemli büyüme hedeflerimiz var
Ekonomik konjonktür, ülkemiz ve dünyadaki gelişmeler de bütçe süreçlerimize etkileri oluyor. Ama bu durumlar bizi planlarımızdan saptırmıyor, istikrarlı bir şekilde büyümeye devam ediyoruz.

Bütçemizi yaparken nereye gitmeyi hedeflediğimize bakıyoruz. Hem gelir hem de gider bütçelerimizi bu doğrultuda hazırlıyoruz. Ticari yazılım sektörünün doğasında bir sezonsallık olduğunu söyleyebilirim. 

“MÜŞTERİ DENEYİMİ İYİLEŞTİRME YILI” 
Mikro Yazılım olarak, konjonktürden bağımsız “Her yıl en az yüzde 35” gibi önemli büyüme hedeflerimiz var. Pandemi döneminin yarattığı tüm olumsuzluklara rağmen 2020’yi bu rakamın oldukça üzerinde bir başarıyla kapatıyoruz. Müşterimizi yakından tanımak, onların ihtiyaçlarına anında yanıt verebilmek, bizler için büyük önem taşıyor. “Müşteri Takıntılı” bir yazılım servis sağlayıcı olarak, tüm iş süreçlerimizin merkezine müşterilerimizi yerleştiriyor, abonemizi mutlu etmeyi amaçlıyor, bunun için sürekli deneyimin iyileştirmelerine odaklanıyoruz. 2021 “Müşteri Deneyimi İyileştirme Yılı” olacak. Yarışımızı; daha kaliteli hizmet, daha iyi müşteri deneyimi, uzun süreli abonelik ilişkisi üzerine kuruyoruz. Bu doğrultuda çalışacağız ve hizmetlerimize yenilerini ekleyeceğiz.

ÖZDİLEK HOLDİNG İCRA KURULU BAŞKANI SERTAÇ ÜNAL:
Bütçelerimizi, belirsizlikleri yönetebilmek amacıyla alternatifli çalışıyoruz
“Esnek bütçeleme” dediğimiz, değişen durumlara göre gerekli dokunuşların ve revizyonların gerçekleşen durumlara göre her an yapılacağı, dinamik bütçe ve planlama alternatifini kullanıyoruz. Önemli olan, hedefleri ve senaryoları belirleyip planlamaları yapmak ve tüm ekibin buna odaklanmasını sağlamak.

Bütçelerimizi belirsizlikleri yönetebilmek ve hazırlıklı olmak amacıyla alternatifli çalışıyoruz. İyimser öngörümüz; pandeminin etkilerinin sektörel bazda aşama aşama ortadan kalkacağı ve ekonominin büyüyeceği, enflasyonun ve işsizliğin azalacağı yönünde. Diğeri ise; iyileşmenin daha da uzun bir sürece yayılması ve normalleşmenin 2. Çeyrekten sonra başlaması, büyümenin daha sınırlı kalması... 

2021 AJANDASINDA ÖNE ÇIKACAK BAŞLIKLAR 
- Müşteri ve çalışanlarımızın sağlığı önceliğimiz.
- Her zaman olduğu gibi, müşteri memnuniyeti ve operasyonel verimlilik ilk sıralarda olacak.

- Giderlerinizi, gelirlerinizle uyumlu yönetmek çok önemli. Bunu başarmak için tasarruf noktalarını baştan belirleyip zaruri olmayan hiçbir harcama yapılmamalı.

- Maliyetleri düşürmeye çalışırken, çalışanların etkinliklerini artırarak verimliliği sağlamak zorundayız. Bu anlamda İK ve eğitim faaliyetlerimiz devam edecek.

- Yatırımlar konusunda temkinli davranacağız.

- Tedarikçilerimizle yine sıkı iş birliğinde olacağız.

- E-ticarette hızlı büyümeye devam edeceğiz.

DOXA GENEL MÜDÜRÜ İLHAMİ ALANYA:
Bütçeye dayalı bir yönetim anlayışı ile hareket ediyoruz
Her birimimiz yetkisini bütçeden alır. Her yıl, bir önceki yılda planlarımız doğrultusunda gerçekleştirilen harcamaları, detaylıca değerlendirmek üzere masaya yatırıyoruz.

Bütçeye dayalı bir yönetim anlayışı ile hareket ediyoruz. Birimlerin koordineli çalışması ile maddi kaynakları stratejik hamlelerle yönetmeye dikkat ediyoruz. Doxa Ofis Mobilyaları olarak, gelişimin ve büyümenin sürekliliği, her zaman öncelikli yönetimsel hedeflerimiz arasında. Bir sonraki döneme yönelik yatırımlarımızı baz alarak, her bir departmanımıza düşen iş gücü ve maliyetleri değerlendirme, uygulamaya alma prensibini gözetiyoruz. 

2021’DE ÜRÜN ÇEŞİTLİLİĞİMİZİ ARTIRACAĞIZ 
2020, küresel ve ulusalda ekonomik olarak iş yapış şekillerini etkilemeye varana kadar, birçok değişime olumsuz şartlar altında dahi uyum sağlamada bizlere deneyim kazandırdı. Zorlu sürecin üstesinden gelmeyi başardık. 2021 yılı için yeni yatırımlarımızın temelini atmak ve “Yeni Normal”in kazançlı çıkan firmaları arasında yer almanın formülleri üzerine çalışma fırsatı bulduk. Ofis hayatının evlere taşınması ile home-office modellerimizi müşterilerimizin beğenisine sunduk. Tasarımı bize ait olan koltuklarımız ile kurumsal şirketlerin evde çalışan personellerine özel çeşitli kampanyalara, 2021’de yenilerini ekleyeceğiz. 2021’de ürün çeşitliliğimizi artıracağız. Son teknoloji makine sayımıza yenilerini ekleyeceğiz. Fiziki koşullardan uzaklaşan iş dünyasında dijitalleşmeye olan yatırımlarımızın payındaki artış devam edecek.

SAP TÜRKİYE GENEL MÜDÜRÜ UĞUR CANDAN:
Bütçe planlarımızda “tüm paydaşlarımıza en iyi hizmeti sunmak” var
SAP olarak, 2021 yılında da müşterilerimizi merkeze alarak kurumların ihtiyaç duydukları yenilikçi teknolojileri ve dijital dönüşüm stratejilerini geliştirmeyi önceliklendireceğiz. Geniş bir çerçevede çözüm sunduğumuz bulut alanında büyüme hedefliyoruz.

SAP, yaklaşık 48 yıl önce “Dünyayı daha yaşanılır kılmak ve insan hayatını iyileştirmek” amacıyla kuruldu. Dolayısıyla tüm stratejimizi; çalışanlarımızın, müşterilerimizin, iş ortaklarımızın ve toplumun ihtiyaçlarını, beklentilerini ve amaçlarını daha iyi anlamak üzerine inşa ediyoruz. Bütçe planlarımızda da tüm paydaşlarımıza en iyi hizmeti sunmaya yönelik çalışmalarımızı önceliklendiriyoruz. 

ÇOK DAHA BÜYÜK BİR DÖNÜŞÜMÜN AYAK SESLERİ 
Pandemi sebebiyle tüm şirketler ilk etapta yeni düzene hızla adapte olabilmeye odaklandı. 2021 ise kendilerini yeniden tasarlama yılı olacak. Dijitalleşme, yüksek teknolojiler ve deneyim ekonomisi ön planda olacak. Krizde, uzun vadede ayakta kalabilmek ve sürdürülebilir büyüme için uçtan uca bir dönüşüm hayata geçirilmeli. Zamana yayılan ve emin adımlarla gerçekleşecek çok daha büyük bir dönüşümün ayak sesleri geliyor. Böylece; iş süreçlerine, ekonomiye, dolayısıyla son tüketiciye dokunan artı değerler yaratılması mümkün olacak. 

ŞİRKETLER, BİRER AKILLI İŞLETMEYE DÖNÜŞMELİ
Bağlan-kullan mantığı ile esneklik ve maliyet avantajı sağladığı için bulut teknolojilerine ilginin daha da artacağını öngörüyoruz. Şirketler birer akıllı işletmeye dönüşebilmek için makine öğrenmesi, yapay zekâ, nesnelerin interneti gibi çığır açan dijital teknolojilere de daha fazla yatırım yapacak. Şubat 2020’de, buluttaki entegrasyon yol haritamızı açıklamıştık. SAP ve iş ortakları olarak müşterilerimize, endüstrilerin ihtiyaçlarına yönelik yenilikçi uygulamalar sunacağız. Bir yandan da ülkemizin genç istihdamını artırmaya yönelik eğitim programlarımız, iş dünyası örgütlerindeki aktif çalışmalarımız, sponsorluk faaliyetlerimiz ile bilişim sektörünün gelişmesine katkı sağlayacağız. 

DOĞA SİGORTA GENEL MÜDÜRÜ COŞKUN GÖLPINAR:
Şirketimizi, en kârlı ürün ve branşlara doğru yönlendiriyoruz
Ülkemizde ve dünyada, önemli ekonomistlerin piyasalara ilişkin öngörülerini değerlendirir, Türkiye’deki farklı sektörlerin gelişmelerini takip ederim. Bu beklentiler, kendi görüşlerim ve ekip arkadaşlarımın fikirleri doğrultusunda bütçe çalışmalarına başlarız.

Toplantılarda yöneticiler fikirlerini sunarken, tüm beklentiler de değerlendiriliyor. Sonrasında, önümüzdeki 3 yıla dair hedefleriksns belirleyerek bütçenin oluşturulması için çalışmalara başlarız. Burada en önemli husus, yani “ince planımız”, şirketimizi, tüm paydaşlarını düşünen bir denge içerisinde en kârlı ürün ve branşlara doğru yönlendirmek... 

HEDEFİMİZ; EN HIZLI, EN DOĞRU HİZMETİ VEREBİLMEK
Doğa Sigorta olarak hedefimiz, hem pandemi sürecinde hem de salgının muhtemelen yılın ilk yarısında kontrol altına alınacağı 2021’de, sigortalılarımıza ve iş ortaklarımıza; en hızlı, en doğru hizmeti verebilmek. Bu doğrultuda geliştirmeler yapıyoruz. Dijital alanlarda kendimizi her gün geliştirerek, sigortalılarımız ve acentelerimiz ile bağımızı güçlendireceğiz. Sigortacılıkta teknoloji kullanımı büyük bir hızla artıyor ve BT’ye yapılan yatırımlar da yüklü maliyetler getiriyor. Amacımız, hepsini tek seferde realize etmek...

OTOMOL GRUP CEO’SU UĞUR SAKARYA:
Esnetebileceğimiz bir bütçemiz var
2021 ilk çeyreğinde, pandemi önlemleri ve faiz oranlarının yüksekliği sebebiyle nispeten düşük satış adetleri ve servis girişleri bütçeledik. Bu dönemde giderlerimizi çok temkinli yöneteceğiz.

2021 bütçe sürecimizi, Aralık 2020’nin başında tamamladık. Nisan ayından itibaren toparlanma ve biriken talep realize olacak şekilde planlama yaptık. Dinamiklerin çok hızlı değiştiği sektörümüzde, buna ayak uyduracak şekilde esnetebileceğimiz, B ve C planlarını içeren bir bütçemiz var. 

2021, İNİŞ VE ÇIKIŞLARIN YAŞANACAĞI BİR YIL OLACAK 
2021’in öne çıkan başlıklarından biri; stok ve finansman yönetimi olacak. Faizlerin geçen yıla göre çok daha yüksek seyredecek olması, sektörümüz için büyük sıkıntı. Satış sonrasında 1-5 yaş araç parkının birçok marka için küçülüyor olması, yetkili servislerde daralma getirecek. Bunu yaşamamak için şirketler gelişim alanlarına odaklanıp, büyüme fırsatlarını yakın takip etmeli. 2021 yine iniş ve çıkışların yaşanacağı bir yıl olacak. Çeviklik, şirketlerin en çok ihtiyacı olan şey ve Otomol olarak bu konuda rakiplerimizden ayrışıyoruz.

AMGEN TÜRKİYE VE GENSENTA GENEL MÜDÜRÜ GÜLDEM BERKMAN:
Elimizdeki kaynakları hedeflerimiz ile buluşturuyoruz
Amgen Türkiye ve Gensenta olarak, 2021 yılında da değişen dünya düzeninde çalışma hayatını ve çalışan deneyimini gözden geçireceğiz. Uygun yetkinlik modeli tasarlayarak, gerekli gelişim ihtiyaçlarını belirleyeceğiz.

Bütçeyi oluşturabilmek için öncelikle çevre şartlarını, müşteri dinamiklerini, ihtiyaçlarını çok net anlayabilmiş olmanız gerekir. Bu veriler ve beklentiler doğrultusunda “Önünüzdeki dönemde; kısa, orta ve uzun vadede neler hedefliyorsunuz, başarıya ulaşmak için neleri önceliklendirmelisiniz, hangi alanlara yatırım yapmalısınız, nerelerde gelişmelisiniz ve performans ölçütleriniz neler?” gibi sorulara cevap verebilmek önemli. Bu bilgiler ışığında da elinizdeki kaynakları hedefleriniz ile buluşturduğunuzda, bütçenizin de resmini çizmiş oluyorsunuz. 

HİKÂYEMİZİN FARKINDALIĞINI ARTIRMA GAYESİNDEYİZ 
2021’de hibrit bir çalışma modeli oluşturup, baştan sona tasarlanan bir dijital transformasyon stratejisi ile iç ve dış müşterilerimizin değişen ihtiyaçlarını anlamak ve müşteri deneyimini geliştirmeyi amaçlıyoruz. Gensenta fabrikamızda kapasite kullanımını artırmak, tedarik bazını yerelleştirmek ve tedarik zincirimizin dayanıklılığını artırma çalışmalarımız olacak. İş alanlarımızdaki güçlü pozisyonumuzu koruyarak, bilim, inovasyon ve vatandaşlık odağında geliştirdiğimiz hikâyemizin farkındalığını artırma gayesindeyiz. Amgen Türkiye ve Gensenta çalışanları ile birlikte gönüllülük ve aidiyet kültürünü pekiştirerek, Amgen Vakfı ve diğer topluma yönelik çalışmalarımız ile paydaşlarımız için fayda sağlıyoruz. 

ENERJİSA ÜRETİM CEO’SU İHSAN ERBİL BAYÇÖL:
Senaryo bazlı hazırlıklar ve çeşitli risk analizleri yapıyorum
Planlama ve bütçe süreçlerinde birincil amaç, bir kuruluşun sınırlı kaynaklarını en yüksek getiri sağlayacak şekilde optimize etmesi ve insana verilen değerin en ön safta tutulması olmalı. Çok sayıda agile/çevik ekibi finanse ederken, makro ve mikro değişikliklere hızlı şekilde yanıt verebilecek esnek bir yapı tasarlamış olmak da gerekiyor.

Bütçe sürecine girmeden önce, elimizdeki varlıkları, değerleri ve tüm etki alanlarımızı iyi analiz etmeye çalışıyorum. Bunların kapasiteleri ve eksikleri konusunda, senaryo bazlı hazırlıklar ve çeşitli risk analizleri de yaparak, olabildiğince tüm detaylara hâkim olma çabasındayım. Bu noktada güçlü bir planlama ve yönetim ekibim var. Piyasanın nasıl şekilleneceği konusunda öngörülerimizi ve karşılaşabileceğimiz riskleri en ince ayrıntısına kadar planlamaya ve doğabilecek fırsatlar için de alternatif senaryolarımızı hazır etme gayretindeyim.

25. YILIMIZI KUTLAYACAĞIZ
2021’de, her yıl olduğu gibi en önemli önceliğimiz “İş Sağlığı ve Güvenliği” olacak. Bir diğer önemli husus ise dünya ve ülkemiz pandemi sebebiyle zorlu bir ekonomik süreç yaşarken, operasyonel ve finansal gücümüzü 2021’de korumak ve güçlendirmek. Buna paralel; santrallerimizi üretmeye hazır şekilde tutmak, hem sektördeki güçlü pozisyonumuzu pekiştirmek hem de bu süreçte kesintisiz elektrik arzı sağlamak, bizim için en önemli konulardan biri olacak. Tüm gücümüz ile, kamu hizmeti sayılacak elektrik arzı için hiç yorulmadan çalışacağız. 2021’in bizim için bir diğer anlamı ise 25. yılımızı kutlayacak olmamız... Misyonumuz “Yaşama saygı duyarak daha güzel bir gelecek için enerji üretmek.” İnsana ve doğaya değer vererek üretmeye devam edeceğiz.

ORTADOĞU HOLDING İCRA KURULU ÜYESİ NUSRET KAYHAN APAYDIN:
Yeni dönemden oldukça umutluyuz
Aslında 2020’ye oldukça iyi bir başlangıç yapmıştık. Alanya’daki 1.800 yataklı Wome Deluxe otelimiz erken rezervasyonda rekor kırıyordu. Özellikle yurt dışı hastalara yönelik estetik ve obezite cerrahisine odaklanan Nişantaşı Hastanemiz, %100 kapasite kullanımına erişmişti. Ancak, pandeminin etkisi ile bu sektörlerde bir duraksama dönemi yaşadık.

Yazın salgının bir ölçüde kontrol altına alınmasıyla iç turizm tekrar canlandı ve %50 ile sınırladığımız otel kapasitemizi rahatlıkla doldurabildik. Hastanemizde ise uluslararası seyahat kısıtlamalarının gevşetilmesine paralel olarak ağustostan itibaren Covid-19 öncesindeki rakamlarına yaklaştık. Her iki sektörü değerlendirdiğimizde, 2020’yi başa baş noktasında tamamlamanın bir başarı olduğunu söyleyebilirim. 

BAĞIŞIKLIĞIMIZ GÜÇLENECEK
Rüzgâr enerji santralimiz, hedeflerin üzerindeki üretimi ile yüzümüzü güldürdü. Diğer RES ve Jeotermal projelerimizde ise geliştirme süreçlerimizi sürdürdük. İnşaatta ise durgun geçen bir yıl olmakla birlikte, bakanlığın desteklediği %0,64 oran ile yaz aylarında satışlarda ciddi bir hareketlenme oldu. Fakat, kampanyanın sonlanması ile tekrar eski seviyelere gelindi. Kağıthane’deki “Resim Modern”in inşaatına devam ettik. Lojistikte, Avrupa ülkelerine dönük taşıma faaliyetlerimiz, ülkemizin dış ticaretine paralel olarak düzeyini korudu. Yurt içinde ise “Turkish Cargo” ile iş birliğimiz çerçevesinde 600 bin tona varan transit kargo yükü taşıyarak bir rekora imza attık. Tüm zorlayıcı koşullara rağmen Ortadoğu Holding olarak 2020’yi olabilecek en iyi şekilde kapatarak pandemi sonrasına, bağışıklığımız daha da güçlenmiş bir şekilde hazırlanıyoruz.

YENİ FIRSATLAR İÇİN GÖRÜŞÜYORUZ
Yeni dönemden oldukça umutluyuz. Pandemi etkilerinin azalmasıyla birlikte ekonomik olarak salgın öncesine hatta daha da ileriye gideceğimizi düşünüyorum. Ancak “Hayat eskiye dönecek” desek de değişen yaşam alışkanlıkları ve müşteri beklentileri devam edecek. Her işletme, bu değişime hazırlanmalı. Teknolojik ya da hizmet çeşitliliği anlamında tüm yatırımlarını şimdiden gerçekleştirip geleceği yakalamalı. Holding olarak, olası belirsizliklere güçlü mali yapımızla hazırlanıyoruz. Bulunduğumuz alanlardaki yeni fırsatlar için görüşüyoruz. Diğer sektörlerde de hangi fırsatları, iş ve yatırıma çevirebileceğimizi değerlendiriyoruz.

KİĞILI CEO’SU HİLAL SUERDEM:
Minimum sapma payı ile detaylı bir strateji kuruyoruz
2021’de öncelikle, e-ticarette yakaladığımız ivmeyi devam ettireceğiz. Dijital dönüşüme hızlıca adapte olarak lojistik merkezimin içindeki e-ticaret bölümümüzü ayırdık ve yüzde 200 büyüterek 5 bin 500 m2’lik yeni bir alana taşıdık.

CEO’nun en önemli görevlerinden biri, şirketin bütçe planlamasını en iyi şekilde yapmak. Gelir gider dengesini iyi planlayıp olası kriz durumlarını göz önünde bulundurarak, minimum sapma payıyla detaylı bir strateji kuruyoruz.

E-TİCARET VE YURT DIŞI YATIRIMLARI... 
Modern raf sistemi ve e-ticaret lojistiğine daha uygun bir altyapıya sahip olan merkezimizde daha hızlı lojistik sağlayıp, müşterilerimize daha iyi hizmet veriyor, satın alınan ürünleri zamanında ulaştırarak hızlı geri dönüş sağlıyoruz. Bunu sürdürülebilir kılmak için de kendimizi sürekli geliştiriyoruz. Yurt dışında yükselen bir grafiğimiz var ve yatırımlarımız sürüyor. 51 ülkede, 106 satış noktasına ulaştık. Pandemi sürecinde 13 mağaza açtık. Erkek modasının merkezi İtalya’da 3 günde Messina, Cagliari, Vicenza, Milano ve Piacenza’da 5 açılış gerçekleştirdik. Aynı hızla Almanya, Makedonya, Sırbistan ve Romanya’da mağazalaşmaya devam ediyoruz. Girdiğimiz her ülkede kendi şirketlerimizi kuruyoruz. 

ÇEVRE DOSTU ÜRÜNLER
Önümüzdeki dönemde inovatif, çevre dostu ürünlerimiz de odağımızda olacak.  Koleksiyonlarımız daha çok geri dönüşümlü, sürdürülebilir ürünlerden oluşacak. İlk olarak yüzde 100 geri dönüşümlü kumaştan ürettiğimiz Recycle gömlek satışa sunuldu. Ülkemizin ekonomisinin sürdürülebilirliğine, ekolojik-çevresel fayda gözeterek katkı sağlıyoruz.

METRO TÜRKİYE CEO’SU SİNEM TÜRÜNG:
Bütçe planlarımızı bölümler arası iş birliği ile belirliyoruz
Her bölüm bazında, kurumumuzun stratejisine uygun şekilde faaliyet planlamalarını yapıyoruz. Katma değer yaratmayanları ayrıştırıyor ve kullanılmayan kapasitemizi ortaya çıkarıyoruz. Ardından, gelişimimizi izleyebilmek için hedefler ve performans ölçütleri oluşturuyoruz.

Metro Türkiye olarak, bütçeyi belirlerken sürdürülebilir bir gelişimi destekleyecek şekilde, stratejik bir planı takip ediyoruz. Yönetici temelli bir bütçeleme süreci yerine, bölümler arası bilgi alışverişi ve iş birliği gerçekleştiriyoruz. 

“YENİ NORMAL” DİNAMİKLERİNE ADAPTE OLARAK İLERLEYECEĞİZ
30 yıldır ülkemizin her kesimine değer katma amacıyla projelerimizi yürütürken, 2021 yılında da aynı azim ve kararlılıkla çalışacağız. Türk mutfağının değerlerini korumayı, onu dünyada hak ettiği yere getirmek için Türk şeflerini desteklemeye, bu çerçevede yerellik, dijitalleşme ve sürdürülebilirlik alanlarındaki işlerimize odaklanacağız. 2021 yılı gündemimizde teknolojinin gücünden yararlanarak, değişen dünyayı ve tüketici beklentilerini anlayıp “Yeni Normal” dinamiklerine adapte olarak ilerlemek var. Otel, restoran ve kafe müşterilerimizin verimliliklerini artırmak ve işlerine odaklanmalarını sağlamak için sektörü merkeze koyarak çalışacağız. Pandemiden olumsuz etkilenen yeme içme sektöründeki küçük işletmelerin yanında olacağız. 

DİJİTALLEŞTİRME ÇALIŞMALARI... 
Operasyonlarımızı ve Horeca’nın da dahil olduğu sektör oyuncularını dijitalleştirmeye yönelik çalışmalarımız sürecek. Müşteri deneyiminde de projeler geliştirip aksiyonlar alacağız. Uçtan uca dijital alışveriş deneyimi sunuyoruz. Bu kapsamda Metro Fast çözümümüzü 2020’de 23 milyon TL yatırım ile 6 mağazamızda hayata geçirdik. 2021’de bu 100 milyon TL’nin üzerine çıkararak bu uygulamayı 20 mağazamızda daha kullanacağız. Sadece Metro Türkiye bünyesindeki kadın çalışan sayısını artırmakla kalmayacak, iş ortaklarımızı, tedarikçilerimizi ve üreticilerimizi de kadın istihdamını artırmaları için destekleyeceğiz. 

MİGROS İCRA BAŞKANI ÖZGÜR TORT:
Yenilikçi uygulamalarımız ile dünyada örnek gösteriliyoruz
Bu olağanüstü süreçte, artan müşteri talebini karşılamak ve çalışanlarımızın iş yükünü azaltmak için sağladığımız ek istihdam ile toplam 10 bin yeni işe alım ile ülke ekonomimize de önemli bir katkı sunduk.

2020, tüm güçlükler ve anlık değişen koşullara karşın yatırımlarımızı kesintisiz sürdürdüğümüz bir yıl oldu. Sadece bir süpermarket zinciri olmanın ötesinde, 50 bine yakın çalışanımız, 20 binden fazla çiftçimiz, dağıtım merkezlerimiz, tedarikçilerimiz ve onların çalışanlarıyla beraber, Migros’un var olma sebebi olan müşterilerimize en iyi hizmeti sunuyoruz. 

SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK YAKLAŞIMIMIZ, ANA STRATEJİMİZİ BESLİYOR 
“Migros İyi Gelecek Planı”mız çerçevesinde, sürdürülebilirlik yaklaşımımız, ana stratejilerimizi besliyor. Yenilikçi uygulamalarımız ile dünya perakendesine örnek gösteriliyoruz. “Sağlıklı Yaşam Yolculuğu” programımız ile ulaştığımız kişi sayısı 2,2 milyona yaklaştı. Gıda israfının önlenmesi çerçevesinde global çapta yürütülen “10x20x30 Girişimi”ne, 20 tedarikçi firmamız ile birlikte dahil olduk. 2030 yılına kadar gıda imha oranını yüzde 50 azaltma taahhüdünde bulunduk. “BİST Sürdürülebilirlik Endeksi”ne yedi yıl üst üste giren tek perakende şirketi olduk. Yalnızca bugünün değil, yarının da kaynaklarını gözeterek “Sürdürülebilir Büyüme” ve “Kaynak Yaratan Verimlilik” konularında çalışmalarımıza devam edeceğiz. 

SÖZLEŞMELİ ÜRETİM...
Anadolu’nun kaybolmaya yüz tutan değerlerini, yerel ve orijinal tohumlarını korumayı ve geleceğe taşımayı da misyon ediniyoruz. Çiftçilerimize her türlü desteği sağlarken, tüm yıl için üretimlerini planlarken, sözleşmeli üretim gerçekleştiriyoruz. Ziraat Bankası ile ortaklığımız, emeklerinin karşılığını güvenle alabilmelerine ve meyve sebzede düşük fiyatlama ve stabilizasyon için çok önemli katkılar sağlayacak. Diğer yandan, 2020’de Tarım Kredi Kooperatifleri ile iş birliğimizi iki katına çıkararak 100 milyon TL’lik alım yaptık.

AVANSAS GENEL MÜDÜRÜ SEDAT ANAK:
Riskleri ve fırsatları öngörmek gerekiyor
İş yerlerinin tüm ihtiyaçlarını tek tıkla, 1 iş gününde temin etmelerini sağlıyoruz. Tüketicilerimizin memnuniyet oranını stabil tutmaya ve onlara daha iyi bir müşteri deneyimi sunmaya çalışıyoruz. Bütçe çalışmalarımızda da bu bilinç ile hareket ediyoruz.

Bütçe dönemi; stratejiyi gözden geçirmek, şirketin gitmek istediği yer ve oraya hangi hızda gidileceğini belirlemek için iyi bir zaman. Bu süreçte, yolda ne gibi risklerin ve fırsatların olduğunu öngörmek gerekiyor. 

TÜM ÇALIŞANLAR, AYNI AMACA KOŞMALI
Genel bir stratejiniz olduğu sürece yapmanız gereken, bu tepe planı şirketin tüm departmanlarına, onların görev alanlarına göre dağıtmak ve tüm çalışanların aynı amaca koşmalarını sağlamak. Tüm birimlerin yapacağı çalışmalar ve projeler belirlendikten sonra istenen hedeflere varmak için lazım olan kaynakları belirliyoruz. Tabi ki bu hesapları yaparken geçmiş tecrübeler ve trendler de dikkate alınmalı. Daha sonra da bu adımları iki ya da üç defa tekrarlayarak son haline getiriyoruz.       

KENDİ DAĞITIM AĞIMIZI KURACAĞIZ 
Müşteri memnuniyetine verdiğimiz önem doğrultusunda; 2020’de dağıtım ağımızı büyüterek 23 ilde kendi araçlarımızla 1 iş gününde teslimata başladık. 2021’de de müşteri portföyümüzü ve ürün gamımızı genişleteceğiz. Hizmet verdiğimiz bölgelere yeni şehirler ekleyerek, yıl sonunda 1 iş gününde teslimat yaptığımız il sayısını artıracağız. Böylelikle, ülke çapında kendi dağıtım ağımızı kurma hedefimizi gerçekleştirmeye biraz daha yaklaşacağız. Bunu başarmak için teknolojik altyapımızı kuvvetlendiriyor, yeni araç yatırımı yapıyoruz ve istihdam sağlayarak ülke ekonomisine katkıda bulunuyoruz. Yakaladığımız bu ivmeyi, yeni mağaza yatırımlarımızla da sürdürmeyi planlıyoruz. Eylül ayında, Mecidiyeköy’de ve Watergarden AVM’de iki yeni mağaza açtık.