CFO, SİRKETE NASIL DEGER KATIYOR?

CFO'lar? İş dünyasının son dönemlerdeki yükselen değerleri. Milyarlarca doları, lirayı onlara emanet ediyoruz. Hayati stratejik kararlarımızda, mutlaka üst düzey finans yöneticilerine danışıyoruz. Neden gittikçe daha fazla şirket; CEO olarak, CFO'larını atıyor? Peki; CFO'ların yaptıklarından, başardıklarından ne kadar haberdarız? Öne çıkan rolleri neler? "Büyüme, kriz, stratejik ortaklıklar, satın alma ve birleşmeler, küreselleşme, kurumsallaşma, halka arz, yatırımlar, markalaşma, risk yönetimi" denildiğinde CFO'lar, hangi aksiyonları almalı? Kritik önemde attığı adımlarla, büyük sorumluluk üstlendiği şirketine nasıl katkı sağlıyorlar?


Esas Holding CFO'su Mustafa Tercan:
CFO, var olan değeri korurken yeni değerler de yaratmalı
CFO, “Büyüme, kriz, stratejik ortaklıklar, satın alma ve birleşmeler, küreselleşme, kurumsallaşma, halka arz, yatırımlar, markalaşma, risk yönetimi” gibi durumlarda, şirketin hem gaz pedalı hem de freni olabilmelidir. Bu, ince bir ayar ve önsezi gerektirir.

Sürekli hız felaket getireceği gibi, ayağımız sürekli frende olunca da ulaşmak istediğimiz yere gecikebilir, treni kaçırabiliriz. Benzer şekilde, hem önümüzü hem de ileriyi görebilmeliyiz. Tamamen kısa vadeli planlar çerçevesinde hareket etmek, ancak günü kurtarır. 

İŞİN RUHUNA İNİLMELİ
Uzun vadeli bir istikamet ve o yolda ilerlemek için yapılması gerekenleri düşünmek, tasarlamak, organizasyonun hizalanmasını sağlamak ve akabinde o planın icrasından sorumlu olmak, CFO’nun ana görevleri arasında yer almalıdır. Bunları yapabilmek için de rakamlara ve işimize vakıf olmanın ötesinde; işin ruhuna inmek, operasyonu anlamak, rakiplerin ne yaptığına göz atmak ve yeni trendleri saptayıp bunlardan bir katma değer yaratmak durumundayız. Zira, bence bir CFO’nun en önemli iki görevi, var olan değeri korumak kadar yeni değerler de yaratmaktır. Bu noktada; çözüme odaklı, yeni olanakları mümkün kılan bir ruhla işimize sarılmamız gerekir.

DHL Express Türkiye CFO'su Derya Özer Sağkan:
CFO’lar yalnızca “finansal varlıkların bekçisi” değil
CFO’lar, uzun zamandır sadece finansal yönetimle ilgilenmiyor. Şirketin stratejilerine yön verirken, işe ve müşteriye daha yakın duruyor. Bu yüzden, şirketteki rolleri de hem satış hem operasyon ekipleriyle uyum içinde çalışmayı gerektiriyor. Finansal uzmanlık artık tek başına yeterli değil. Şirkete yön verebilmek, büyük ölçekli yatırım kararlarında ilgili ekiplere hem kârlılık hem de uyum konularında destek olmak önemli.

DHL Express Türkiye olarak, Türkiye’de lojistik alanında 40 yıldır faaliyet yürütüyoruz ve lideriz. Bu konumumuzu sürdürebilmek için de tüm yöneticilerimizin stratejilerimize yön verebilecek nitelikte olması ve şirketle ilgili kararlar alınırken resme bütüncül bakabilmesi gerektiğinin farkındayız.  

ŞİRKETİME, ÇOK YÖNLÜ KATKI SUNMAYA ÇALIŞIYORUM
CFO’lar yeni iş modellerinde sadece “finansal varlıkların bekçisi” değil. Ancak CFO'nun rolü ve sorumluluk alanları değişse de özellikle pandemide de gördüğümüz üzere, olağanüstü durumlarda şirketin mali performansında kilit rolleri değişmiyor. Bu yüzden de ekonomik dalgalanmalar, stratejik ortaklıklar, satın almalar, birleşmeler ve hızlı değişen regülasyonlar gibi hususlarda trendleri takip etmek ve çevik olmak öne çıkıyor. Ben de pozisyonumun gerektirdiği finansal konulardaki öncülük rolünü unutmuyorum. Krizlerle başa çıkmak için esnek de olarak şirketime çok yönlü katkı sunmaya çalışıyorum. 

SIGNIFY Türkiye CFO’su Aydın Yağcı:
CFO’lar, stratejik iş ortaklarına dönüştü
Günümüz iş dünyasında CEO ve yönetim kurulunun CFO rolünden beklentileri, geleneksel rolden uzaklaşarak, stratejik iş ortağı olmaları noktasında değişti. CFO’ların sadece finansalları sunması ve muhasebe/nakit akışını kontrol etmesi, şirketin karar vericileri tarafındaki ihtiyacı ve beklentileri karşılayamaz hale geldi.

CFO’ların, sektörün geleceğiyle, rakiplerde ve sektörde yaşanan değişimlerle, bunların olası etkileriyle, hatta şirketin önündeki 3-4 yılda karşılaşabileceği risklerle, fırsatlarla ilgili daha büyük pencereden öngörüleriyle yarattıkları katma değer, stratejik iş ortaklarına dönüşmelerini sağladı. 

KRİTİK ROL...
Sürekli ileriye bakan, belirsizlikler ve krizlerden şirketlerini korumak için gerekli önlemleri alan CFO’lar, şirketin stratejik planlamalarının hayata geçirilmesi noktasında kritik bir rolü de üstleniyor. Büyüme ve pazar payı hedeflerini gerçekleştirmek için doğru finansman modeliyle, stratejik birleşmeler ya da satın almalarla ilgili doğru öngörüleri sağlayıp, karar vericileri doğru zamanda harekete geçmeye yönlendirmeleri çok önemli. Günümüz CFO’ları, küresel ve ülke ekonomisindeki gelişmeleri yakından takip ederek, bunların sektörüne olası etkilerini ve yan sektörlerden oluşabilecek dolaylı etkileri öngörerek şirkete katkı sunabiliyor.

Arzum Mali İşlerden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Arda Altınok:
Likidite konusunda titiz ve dikkatliyiz
Pandemiyle mücadelede gelinen noktada, normalleşme adımları atılırken, hem ülkemizde hem de dünyada belirsizlik devam ediyor. “Yeni Normal”in taleplerine uygun inovatif ürünlerin piyasaya sunulması ise risk iştahımızı yansıtıyor. Yine de belirsizliğin hâlâ çok yüksek olması, özellikle likidite konusundaki titizliğimizi ve dikkatimizi sürdürmemizi zorunlu kılıyor.

İş modelimizdeki en önemli konulardan biri olan işletme sermayesinin doğru yönetilmesi, nakit akışını belirliyor. Alacakların kalitesinin ve tahsilat hızının artırılması, stok devir hızının azalmaması, nakit akış yönetiminde direkt etki yaratan hususlar... 

BİNLERCE YATIRIMCIMIZA KARŞI DA SORUMLUYUZ
Şirketler bu dönemde alacakları her aksiyonun mali açıdan etkilerini, eskiye oranla çok daha fazla dikkate alıyor. Finansal olarak enine boyuna incelemeye tabi tutmadan, tahminler ve projeksiyonlar yapmadan adım atmak mümkün değil. Halka açık da bir şirketseniz, mesuliyetiniz sadece ana hissedarlarınıza değil, size güvenen binlerce yatırımcıya karşı da oluyor. Bu nedenle günümüz şartları, düzenleyici ortamın getirdiği zorluklar ve zorunluluklar, şirketleri her zaman hesap verebilir nitelikte olmaya itiyor. Bu da CFO’nun sorumluluğunu, organizasyon içinde daha da önemli kılıyor. 

PEGASUS HAVA YOLLARI FİNANS GENEL MÜDÜR YARDIMCISI BARBAROS KUBATOĞLU:
CFO'ların şirketlerdeki sorumlulukları evriliyor
Nakit akışını ve planlamayı kontrol etmek, kurumun finansal açıdan güçlü ve zayıf yönlerinin analizi ve bu süreçleri düzenleyip güçlendiren eylem planları önermek, CFO’nun görev alanı içerisinde...

CFO, en yalın tanımıyla “Kurumların finansal faaliyetlerini yönetmekten sorumlu üst düzey finans yöneticisi”dir. CFO’lar geleneksel olarak, uzunca bir süre ellerinde mali tablolar, finansal hesaplamalar ve bütçeyle resmedildi. Ancak günümüzde CFO'ların şirketlerdeki sorumlulukları evriliyor. 
Artık mesuliyetleri, şirket stratejisini ilgilendiren birçok alana temas edecek şekilde genişledi ve genişliyor. Ana görevlerine ek olarak; kurumsal stratejiye yön verme, dijitalleşme, değişen iş modelleri, dönüşen iş gücü gibi birçok alanda da farklı departmanlara destek veriyorlar. Çünkü modern yönetim modeli içerisinde bütünleşik bir anlayış olması, başarıda kritik bir rol oynuyor. 

DHL Supply Chain (DSC) Türkiye Finans Direktörü Deniz Keleş:
CFO için “sürdürülebilirlik” kavramı büyük önem taşıyor
CFO’nun görev tanımına baktığımızda, geniş bir yelpazede sorumluluk aldığını görüyoruz. Ancak en önemli katkısı ya da değer kattığı asıl nokta, şirketin yatırımcılarına vaat ettiği büyüme, kârlılık, nakit akışı ve yatırım gibi hedeflerini gerçekleştirebilmesi.

CFO’nun, hedefleri sürdürülebilir bir biçimde gerçekleştirebilmesi için çok iyi bir planlama ve risk yönetimi yapması gerekmekte. Ayrıca amaçlar, başta yatırımcılar olmak üzere bütün paydaşlara doğru aktarılmalı. Bu noktada, sürdürülebilirlik kavramı CFO için büyük önem taşıyor. Şirketin hızlı büyüdüğü, küçülmeye gittiği veya el değiştirdiği durumlar da dahil, taahhüt ettiği hedeflere ulaşan bir şirket olarak kalmasını sağlamak, CFO’nun en önemli önceliği olmalı.

SAP Türkiye CFO’su Buluş Fidan Tüfekçi:
CFO’lar artık, her alanda aktif olarak yer alıyor
Pandemiyle birlikte kurumlar, işlerini kesintisiz devam ettirebilmek için teknolojiye daha fazla yatırım yapmaya başladı. Buna bağlı olarak, finans anlayışı ve CFO’ların rolleri de değişim gösterdi.

CFO’lar artık şirket stratejilerinde, kriz yönetiminden yeni yatırım kararlarına kadar, her alanda aktif yer alıyor. Şirketin sürdürülebilir büyümesine katkıda bulunuyor. 

DEĞİŞİM...
Aslında bu değişim uzun zamandır yaşanıyordu; ancak pandemiyle birlikte hızlandı. Özellikle kurumlardaki teknoloji yatırımlarının artmasıyla, CFO’ların operasyonel konulardan daha stratejik konulara odaklanması gerekti. Bu kapsamda, iş geliştirme ya da finansman yollarını bulma gibi alanlarda daha fazla sorumluluk almaya başladılar. Gelecek çok hızlı şekillendiği için şirketlerin hızlı karar alabilmesi kritik öneme sahip. Bu noktada, CFO’lara da önemli görevler düşüyor. CFO’lar, CEO’lar ile omuz omuza çalışarak şirkete değer katacak projeler hayata geçiriyorlar.

Boyner Grup CFO ve İcra Kurulu Üyesi ÖZGÜR TOKGÖZ ALTUN:
CFO’lar, sadece finansal performanstan sorumlu değil
Pandemi ve sürekli değişen risk ortamı, markaların da yepyeni tehditlerle ve belirsizlikle başa çıkmasını zorunlu kılıyor. Kurumların iş modelini çevik bir yapıda yönetme becerisinin önemini artıran bu değişimlerin bir sonucu da, CFO’ların sorumluluk alanının genişlemesi oldu.

Eskiden yalnızca finansal performanstan sorumlu olan CFO’ların masasında artık; büyüme, teknoloji, sürdürülebilir ve sorumlu iş yönetimini, risk yönetimi gibi birçok konu yer alıyor. 

YENİ CFO MODELİ...
Sorumluluk alanı bu kadar geniş olunca elbette CFO’ların şirkete katkısı da benzer ölçüde şekilleniyor. Belirsizlik ortamında kısa vadeli hedeflere odaklanan; ama bunu yaparken uzun vadeli iş hedeflerine ve sürdürülebilirliğe uygun adımlar atabilen, şirketlerin finansal gücüyle sürdürülebilirlik dengesini entegre edebilen bir CFO modeli öne çıktı. Tüm paydaşları odağına alan, kısa ve uzun vadeli değer/fayda optimizasyonu yapabilen liderlerin, kuruluşlarına büyük katkı sağlayabileceğine inanıyorum.