CFO'NUN "ÇEViKLiK" PLANI

İş dünyası hâlâ, yeni tip koronavirüs kaynaklı olağandışı koşullara uyum sağlamaya çalışıyor. Bu süreçte iş yapış şekillerimizde büyük ve hızlı değişimler yaşanıyor. Örneğin; uzaktan çalışma modelinin önündeki kültürel ve teknolojik bariyerlerin yıkılabileceği anlaşıldı. CovId-19 öncesinde yükselişte olan birçok trend hızlanırken, bunlara yenileri eklendi. Bunlardan biri de kuşkusuz, şirketlerdeki çevik organizasyon yapısı... Pandemi döneminde ve sonrası için yapılan "Yeni Normal" tariflerinde "çeviklik" en çok duyduğumuz kavramlardan biri oldu. Salgının yol açtığı kriz bize, şirketlerin ve CFO'ların ne kadar "çevik" olması gerektiğini ciddi bir şekilde yeniden hatırlattı. CFO'lar için büyüme ve kârlılık her zamanki önemini korurken, içinde bulunduğumuz durum, onların rolünü de genişletti. Biz de bu gerçekten hareketle sözü, iş dünyamızın önde gelen finans liderlerine bıraktık. Mayıs 2021 sayımızda, "CovId-19'la birlikte 'çevik organizasyon' kavramı, daha da önem kazandı. Bu noktada siz neler yapıyorsunuz?" sorumuza yanıt aradık...


DOĞA SİGORTA MALİ İŞLERDEN SORUMLU GENEL MÜDÜR YARDIMCISI FEHMİ ÖZBALKAN:
Çeviklik “Doğa”mızda var

Doğa Sigorta olarak, çok esnek ve dinamik bir ekibe sahibiz. Çeviklik “Doğa”mızda var. Genç bir şirket oluşumuzun getirdiği avantajı, pandemi sürecinde net bir şekilde yaşadık. Çok sık değişen koşullara ve alınan kararlara ne kadar hızlı cevap verebildiğimizi görmek, bizi çok rahatlattı. Hiçbir üretim kaybına ve önemli bir operasyonel probleme maruz kalmadık. Neredeyse bir günde, tam olarak uzaktan çalışma sistemine geçtik. Elbette bu başarıda en önemli pay, Bilgi Teknolojileri altyapımızın ve bunu yöneten ekibimizin...

SAP TÜRKİYE FİNANS DİREKTÖRÜ (CFO) BULUŞ FİDAN TÜFEKÇİ:
En son teknolojiler ve finans çözümleri, bize “çeviklik” kazandırıyor
Hızlı ve çevik organizasyonların yola başarıyla devam ettiklerini görüyoruz. Hızlı dönüşümle yeniden yapılanan finans departmanlarının da, şirketteki rolleri evriliyor. Teknolojiye ve dijital dönüşüme yapılan yatırımlar, finans  alanında da şirketlere hız ve çeviklik anlamında önemli  faydalar sağlıyor.

Dijital dönüşümle birlikte, finans birimlerinin temel finans faaliyetleri dışında; strateji, verimlilik, projelerin yönetimi, etik ve kontrol konularında şirketlerine katkıları daha da artıyor. SAP, dijital dönüşümün tam merkezinde yer alan bir şirket. Bunun getirdiği avantajlardan faydalanarak, finans organizasyonunu “operasyonel finans” ve “stratejik finans” olarak ikiye ayırdık. “Operasyonel finans”ta, çalışanlarımızın konuları hızlı ve doğru biçimde ele alması bizi rahatlattı. Böylece “stratejik finans” alanında; yani hem müşterilerimize hem çalışanlarımıza hem iş ortaklarımıza faydalı olabilecek projelere çok daha fazla zaman harcayabiliyoruz. 

DOĞRU VE HIZLI KARARLAR ALABİLİYORUZ 
Anlık raporlama yaptığımız kurumsal kaynak planlama (ERP) çözümlerimiz de verimliliğimizi ve hızımızı artırıyor. Kontrol panellerimiz (dashboard) üzerinde tüm finansal tablolara ve nakit akışına saniyeler içinde, en güncel bilgilerle ulaşıyoruz. Bu da, kritik ve zorlu zamanlarda çabuk karar vermemizi sağlıyor. Gün sonunda satış ve tahsilat rakamlarımızı hızlıca görerek, gerekli önlemleri devreye sokuyoruz. “Öğrenen makineler” dediğimiz teknolojilerle raporlar çıkarabiliyoruz. Ay kapanışını en fazla iki günde tamamlıyoruz. SAP’nin en son teknolojileri ve finans çözümlerinin yardımıyla, hızlı ve çevik olabiliyor, doğru ve hızlı kararlar alabiliyoruz.

PANASONIC LIFE SOLUTIONS TÜRKİYE FİNANS GENEL MÜDÜRÜ ERKUT AÇIL:
İş sürekliliğini sağlamanın yolu “çeviklik”ten geçiyor

Panasonic Life Solutions Türkiye olarak, pandemi döneminin ortaya koyduğu stratejik ve ekonomik riskleri, kriz yönetimi kabiliyetimizi geliştirme fırsatı olarak görüyoruz. Bu zorlu süreçten çok daha güçlü çıkmayı amaçlıyoruz. Bunu gerçekleştirmenin ve iş sürekliliğini sağlamanın yolu da “çeviklik” kavramından geçiyor. Çünkü günümüzde başarı, ancak çevik bir organizasyon yapısıyla mümkün. 2020, hemen her alanda, hedeflerimizden ödün vermemek için alternatif senaryolara göre birçok aksiyon planıyla çalıştığımız bir yıl oldu. Tüm çalışma arkadaşlarımızla birlikte “Tek Takım, Tek Hedef” felsefesini iş yapma biçimi haline getirdik, hedeflere ulaşmak için beraber hareket ettik...

SABANCI HOLDİNG CFO’SU  BARIŞ ORAN:
“Çeviklik” konusunda gelişiyoruz

Teknoloji, hayatın ayrılmaz bir parçası ve her geçen gün daha da önemli hale geliyor. Sabancı Holding liderliğinde, yatırımcılarımızdan da aldığımız güçle birlikte Teknosa’yı geleceğe en güçlü şekilde hazırlamak konusunda kararlıyız. Büyüme, kârlılık, çeviklik ve müşteri odaklılık konusunda sürekli gelişen ve güçlenen bir Teknosa var. Daha da önemlisi hepimiz Teknosa’nın önünde çok büyük fırsatların olduğuna inanıyoruz. Kısa sürede başarıyla tamamlanan hisse satış süreci de Teknosa’daki yeni yatırımların habercisi... 

OTOKOÇ OTOMOTİV MALİ İŞLER GENEL MÜDÜR YARDIMCISI ÖNDER KUTMAN:
“Agile” ekipler oluşturmak üzere çalışıyoruz
Otokoç Otomotiv olarak, şirketimizi vizyonuna ulaştıracak kültürel ve yapısal değişimi, pandemi öncesinde başlatmıştık. Çevik dönüşümün yaygınlaştırılmasına yönelik çalışmalarımızı da projelendirmiştik. Bu çerçevede; salgın etkisiyle değişen yaşama ve çalışma biçimimizi, özellikle dijitalleşmeyi de kullanarak güncelliyoruz ve iyileştiriyoruz.

Bu ortamda çevik olmama lüksümüz yok. Köklü ve çevik bir organizasyonun getirdiği avantajların farkındayız. Hızlandırdığımız dijital projelere ilaveten, “Agile/çevik” ekipler oluşturmak üzere çalışıyoruz. Salgın sürecinde, istisnasız tüm iş kollarında karşılaştığımız en dikkat çekici gelişme, dijitalleşmenin hızlanması ve yaygınlaşması oldu. Müşteri ihtiyaçlarının karşılanmasında dijital araçlar ve temassız hizmetlerin kullanımı artarken, bireysel mobilite ve verilen hizmetlerde hijyenin önemi daha fazla öne çıktı. Bu dönemde, paydaşlarımızın deneyimlerini daha da iyileştirmek için teknolojinin sağladığı olanaklardan öncekinden de fazla yararlanmaya başladık. Müşterilerimize çok sayıda hizmeti dijital olarak uzaktan sunarken, kurum içi raporlama ve bilgi paylaşım süreçlerini de dijital ortama taşıyoruz. Böylece tüm deneyimi hızlı, kalıcı ve izlenebilir kılıyoruz.

ARZUM MALİ İŞLERDEN SORUMLU GENEL MÜDÜR YARDIMCISI ARDA ALTINOK:
Çevikliği en tepelerde tutmak stratejik önceliğimiz
Pandemiden önce de “çevik” bir yapıya sahiptik. Tedarik zincirini çok efektif yönetebiliyoruz. Türkiye ağırlıklı; ama Uzak Doğu destekli tedarikçilerimizle çok uzun yıllara dayanan ticari ilişkilerimiz var. Salgın döneminde bu yapının çok faydasını gördük. 

Küçük ev aletleri sektöründe, hemen hemen tüm kategorilerde varız. Bir ürün grubuna talep azaldığında diğerine yönelebiliyoruz. Çoklu satış kanalına sahibiz. Pandemi döneminde, yıllar önce yapılan yatırımların meyveleri topladık. Örneğin; e-ticaret kanalının yapısını 3 sene önce tamamlamış bir şirket Arzum... Peki, çevikliğin bir sonu var mı? Elbette yok. Teknolojiyi daha iyi kullanmak, işleri daha da yalın bir yönetim anlayışıyla yönetmek, stratejimizin önceliklerinden biri olarak çevikliği en tepelerde tutmak, gündemimizde yer almaya devam edecek.

CARGILL GIDA ORTA DOĞU, TÜRKİYE VE AFRİKA FİNANS DİREKTÖRÜ SONAT AKAT:
“Kriz yönetimi takımı”mız sayesinde hızlı karar alıyoruz
Pandemi döneminde önceliğimiz, ekosistemin sağlığı ve güvenliği, tedarik zincirimizin aksamadan hizmet vermesi... Gerekli tüm tedbirleri alıyoruz. Evden çalışmayı başlatan ilk firmalardan biriyiz. Üretim tesislerimizde vardiyalı çalışma, servis ve yemek alanlarında sosyal mesafe gibi uygulamaları devreye soktuk. Hâlâ aynı hassasiyetle devam ediyoruz.

Çok etkin bir “kriz yönetimi takımı”mız var. Bu sayede hızlı karar alıyoruz ve bunları hemen uygulayabiliyoruz. Ayrıca, çeşitli kampanyalarla bayi ağımızı ve müşterilerimizi bu zor zamanlarında destekledik. Üretim planlamalarımızı, tedarik sürecimizi ve ürün portföyümüzü müşterilerin ihtiyaçlarına göre yönettik. Ham madde fiyatlarındaki ani çıkışları ve arzdaki dalgalanmaları, profesyonel kadrolarımızla ve global yetkinlerimizle etkin yönetebildik. 

ÇALIŞANLARIMIZIN “ÇEVİKLİK” KASINI GÜÇLENDİRDİK 
“Çeviklik”, dört yıldır devam eden  “META Upgrade” kültür yolculuğu programı kapsamında güçlendiğimiz bir alan. Eğitim, seminer ve etkinliklerle tüm çalışanlarımızın “çeviklik” kasını güçlendirdik. Pandemi döneminde bu düşüncemizin meyvesini aldık. 2020’de, yeni projelerimiz için 30 milyon dolar ilave yatırım yaptık. Dijital dönüşüm stratejimizin en önemli ayağı olan SAP sistemine geçiş çalışmalarını da tamamladık.  

ZORLU HOLDİNG CFO’SU VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK KOMİTESİ BAŞKANI CEM KÖKSAL:
Varlıklarımızı bütünleşik bir yaklaşımla yönetmek zorundayız
Geleceği akıllı sistemlerle şekillendirerek, küresel meselelere yenilikçi ve sürdürülebilir çözümler üreten bir grubuz. Dönüşümün tetikleyicilerinden biri olma amacımızı, bütüncül bir yaklaşımla, sektörlerimizle ortak bir zeminde her geçen gün daha da güçlendiriyoruz.

Bugün, işimizi yaparken ekonomik ve ekonomik olmayan varlıklarımızı bütünleşik bir yaklaşımla yönetmek zorundayız. Etki gücümüzün farkındalığıyla; bu işin toplum, çalışanlar, müşteriler ve tedarik zinciri başta olmak üzere, tüm paydaşlarımız için değer yaratması gerektiği düşüncesiyle hareket ediyoruz. İş sonuçlarımızın yarattığı değer, ancak bu şekilde anlamlı ve sürdürülebilir olabilir. Bu anlayışla “Akıllı Hayat 2030”u hayata geçirdik. Bu stratejimiz doğrultusunda, sorumlu üretim ve büyüme yaklaşımımızla çevresel, sosyal ve yönetsel konulardaki etki ve performansımızı her geçen gün daha da iyileştirerek etkin şekilde yönetiyoruz. 

DOĞANLAR HOLDİNG MALİ İŞLER DİREKTÖRÜ TARIK AKSOY:
Dijital kanalların etkin kullanımı fark yaratıyor

Tamamen işine hâkim, çevik ve yetkin bir ekiple çalışıyoruz. Satış ve pazarlamada dijital kanalların etkin kullanımının fark yaratacağını örgürdük. Bu yöndeki aksiyonlarımızı da pandemi sürecinin başında almaya başladık. Özellikle mobilya tarafında teknolojik altyapı çalışmalarını hızlandırdık. Müşterilerimiz, “WhatsApp“ üzerinden, canlı olarak ücretsiz mimar desteği alabiliyor. WhatsApp sipariş hattından da satın alımlarını gerçekleştirebiliyor. Ayrıca 3 boyutlu ürün tasarım ve konumlandırma projelerimizi, deneyimlenmesi için kullanıma açtık.

BOYNER BÜYÜK MAĞAZACILIK MALİ İŞLER GENEL MÜDÜR YARDIMCISI  SEZAYİ AKSOY:
“Çeviklik” yaklaşımı organizasyonun bütününe yayıldı
Çevik organizasyonlar, son yılların popüler konularından ve oldukça gündemde. Pandemiyle birlikte daha çok duyulur oldu.

Çevik yaklaşımda yer alan; konuların modüler parçalara bölünerek yönetilmesi, hiyerarşinin öne çıkmaması, farklı departmanların uyum içinde çalışması, sürekli öğrenen organizasyon yapısı gibi yaklaşımlar, pandemi döneminin  gerektirdiği yönetim şekli olarak ortaya çıktı. Daha çok IT (Bilgi Teknolojileri) birimlerinde görülen “çeviklik” yaklaşımı, organizasyonun bütününe yayılmaya başladı. Biz de salgının başlangıcından bu yana, kısa vadeli planlarla ilerliyor, bunları pandeminin seyrine göre güncelliyoruz. Bu süreçte hız da çok önem taşıdığı için çalışmalarımıza, hiyerarşik ve ağır işleyen bir yapıyla değil, herkesin inisiyatif aldığı çevik bir bakış açısıyla yön veriyoruz.

MICROSOFT TÜRKİYE CFO’SU MÜGE ÇELEBİ ÖZDEMİR:
Riskleri azaltmak için yeni, güncel sistemler edinmeliyiz
Pandemi sürecinde işletmeler, seyahat kısıtlamalarından tedarik zincirlerinin zarar görmesine kadar birçok negatif etkenle mücadele etti ve ciddi anlamda finansal zorluk yaşadı.

Toparlanma ve adaptasyon döneminde, işletmelerin en değerli cephanelerinden biri teknoloji olacak. Finans alanında bizim için değeri çok büyük olan verinin her yıl ikiye katlandığı bir dünyada yaşıyoruz. Ancak doğru veri, doğru şekilde analiz edildiği takdirde bize katma değer olarak dönüyor. Ayrıca eski modellerde takılı kalmak, şirketleri insan hatasına daha açık hale getiriyor. Dolayısıyla riskleri azaltmak için proaktif olarak bize yardımcı olacak yeni, güncel sistemler edinmemiz gerekiyor. Örneğin; makine öğreniminin datadan faydalanma konusunda son derece olumlu sonuçlar verdiğini görüyoruz.

KPMG TÜRKİYE DENETİM KOMİTESİ ENSTİTÜSÜ BAŞKANI, DENETİM, GÜVENCE VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK HİZMETLERİ ŞİRKET ORTAĞI ŞİRİN SOYSAL:
Geleceğin cfo’ları liderlikleriyle öne çıkacak

Geleceğin CFO’ları, varlıkların ve finansal durumun koruyucusu oldukları kadar, liderlikleriyle de öne çıkacak, paydaş yönetiminde de kilit rol üstlenecek. CFO’nun dönüşümünde finansal yetkinlikleri kadar, finansal zekâsı da etkili. Geleceğin CFO modeli, çalıştığı işletmeye kattığı değerin yanı sıra, kurumsal stratejiye de yön verebilecek. İşletmenin dijital dönüşümünü yürütecek ve CEO’nun sağ kolu olarak görev yapacak...

SIGNIFY CFO’SU AYDIN YAĞCI:
Karar ve tepki verme hızımızı artırdık

Dijitalleşme ve hızlı olmak çok önemli. Alışılagelmiş hiyerarşik yapıların aksine, daha yalın bir organizasyon yapısı olmak için dönüşümler gerçekleştiriyoruz. Özellikle karar verme, gelişen ve değişen olaylar karşısında tepki verebilme hızımızı artırdık. Böylece hem müşteri memnuniyeti sağlama hem de kaynaklarımızın daha etkin kullanma yolunda önemli kazanımlar sağladık.

DHL SUPPLY CHAIN TÜRKİYE FİNANS DİREKTÖRÜ DENİZ KELEŞ:
Süreçlerimizi ve iç karar alma mekanizmalarımızı sadeleştiriyoruz
“Çevik” organizasyon kavramı, bizim hayatımızda uzun zamandır, Covid-19 öncesinde de vardı. DHL’in hem global hem de mikro ölçekte her bir şirket seviyesinde stratejisini dayandırdığı 3 temel unsur “tercih edilen yatırım”, “tercih edilen işveren” ve “tercih edilen servis sağlayıcı” olmak. 

“Tercih edilen servis sağlayıcı” olmak, “Müşterilerimizin taleplerine her anlamda en verimli, en esnek ve en hızlı çözümleri bulabilmek” demek... Bu, operasyonlarımızdan destek fonksiyonlarına kadar değişime hızla adapte olabilen, hatta çoğu durumda değişime öncülük eden bir kültüre ve iş yapış şekline sahip olmamızı gerektiriyor. Bunun için, müşterilerimize daha yakın olmamızı, onların ihtiyaçlarını ve beklentilerini daha hızlı anlamamızı sağlayacak uygulamaları hayata geçiriyoruz. Bu ihtiyaçlara daha hızlı ve etkin çözümler üretebilmek üzere süreçlerimizi ve iç karar alma mekanizmalarımızı sadeleştiriyoruz. Bu sürecin en önemli unsurları olarak, standartlaşma ve dijitalleşme öne çıkıyor.