CFO'NUN DÖNÜŞÜM STRATEJİSİ

CFO'lar artık, geleneksel finans yetkinlikleriyle sınırlı kalmıyor. Daha fazla strateji ve pazar odaklı sorumluluklar üstleniyor. Finans liderlerinin geçirdiği evrimi ise dört temel faktör şekillendiriyor: "Dijital", "Veri", "Risk" ve "Paydaş Yönetimi"... CFO'lar bunlara karşı farklı yaklaşımlar gösterdiği için görev ve sorumlulukları da gün geçtikçe farklılaşıyor. Devam eden bu dönüşüm, CFO'ların şirketlerine katkılarını daha değerli kılmak için de fırsatlar sunuyor. Ama rollerini yeni etmenler çerçevesinde tanımlamayanlar açısından da tehdit oluşturabiliyor. Dijitalleşme yolculuğunda ise üç temel kavram ön plana çıkıyor. Bunlar, "seçim yapabilmek", "meydan okuyabilmek" ve "müşteri odaklılık"... Bu noktada, CEO'lar kadar, CFO'lara da büyük bir rol düşüyor. Çünkü; yeni dünyanın gereksinimlerini rakamlara dönüştürecek olan onlar... Peki CFO'lar, kurumlarının gelecekteki ihtiyaçlarını ne tür bir dönüşümle destekliyor?


DOĞA SİGORTA MALİ İŞLERDEN SORUMLU GENEL MÜDÜR YARDIMCISI FEHMİ ÖZBALKAN:
Teknolojinin tüm yeteneklerinden faydalanıyoruz
Sigorta sektöründe son yıllarda teknolojinin yeri gittikçe artmıştı; fakat pandemi süreci bu durumu çok daha belirgin hale getirdi.

Daha önceden de planlarımızda olan teknoloji yatırımlarını hızlandırarak sürdürme kararlılığındayız. Sigorta sektörü, uzaktan çalışma imkânı yüksek olan şanslı sektörlerden biri olarak ön plana çıktı. Bu şansı iyi değerlendirerek daha da etkin kullanmak için teknolojinin tüm yeteneklerinden faydalanmak istiyoruz. Tüm çabalarımızın amacı, öncelikle zaten esnek ve dinamik olan insan kaynağımızı ve yönetim yapımızı teknolojik altyapıyla sürekli desteklemek. Böylece her daim güçlü ve güvenli bir şekilde yolumuza devam etmemizi sağlayacak bir sisteme sürekli sahip olmak.

SIGNIFY CFO’SU AYDIN YAĞCI:
Yatırımlarımızı farklı fonksiyonlarda yapıyoruz
Kaynaklarımızı daha çok katma değer yaratan işlere yöneltiyoruz. Sonuç odaklı bir anlayışı benimsiyoruz. Teknolojik ve insan kaynağı yatırımlarımızı sürdürüyoruz.

Pandeminin etkisiyle daha fazla önem kazanan dijitalleşme, rekabetten uzaklaşmamak için yatırım yapılması gereken çok önemli bir alan. Signify olarak, biz de yatırımlarımızı farklı fonksiyonlarda, farklı şekillerde gerçekleştirebiliyoruz. Kimi zaman, bir sürecin otomasyonu sağlanarak, daha hızlı ve daha düşük maliyetlerle müşterilerimize sunduğumuz değer artırılıyor. Bazen de değişen tüketici tercihlerine cevap verebilmek adına teknoloji yatırımları yapılıyor...  

ANLADOĞR HOLDİNG MALİ İŞLER DİREKTÖRÜ TARIK AKSOY:
Tüketici ihtiyaçlarına odaklandık

Tüketici ihtiyaçlarını odağımızda tutuyoruz. Finansal disiplin çerçevesinde doğru bilanço yönetimi, verimlilik ve dijitalleşme alanları, bundan sonra da gündemimizde yer almaya devam edecek.

BOYNER BÜYÜK MAĞAZACILIK MALİ İŞLER GENEL MÜDÜR YARDIMCISI SEZAYİ AKSOY:
Esnek yapılanmaya geçtik
Teknolojiyle birlikte değişen müşteri ihtiyaçlarına cevap verirken, omni-channel (çok kanallı) odaklı yaklaşımın öneminin arttığını görüyoruz.

Boyner’de, uzun süredir müşterimizle iletişimimizde tüm kanallarımızda aynı dili konuşuyor, bu stratejimizi bütünsel yaklaşımlarla destekliyoruz. Fiziksel ve dijital kanallarımızda zengin ve farklı alışveriş deneyimini “All-line” dediğimiz bu stratejimiz doğrultusunda şekillendiriyoruz. “All-line” ile alışveriş kanallarından bağımsız, zengin ve farklı alışveriş deneyimi sunmayı ve müşterilerimizi mutlu etmeyi hedefliyoruz. 
Pandemi döneminde yoğun olan teknoloji kullanımımızı daha da artırarak dijital dönüşüme uygun olan fonksiyon ve rollerde esnek yapılanmaya geçtik. Teknolojik dönüşüm yolculuğumuza “Boyner IQ” platformumuz liderliğinde devam ediyoruz. Odağımızda müşteri deneyiminin gelişmesi, ürün çeşitliliğinin artması, teknoloji, veri ve insan var...

SAP TÜRKİYE FİNANS DİREKTÖRÜ (CFO) BULUŞ FİDAN TÜFEKÇİ:
Zamanı çok daha verimli kullandırıyoruz
SAP olarak, sunduğumuz çözümlerle, dijitalleşmenin ve akıllı işletmeler kavramının tam merkezinde yer alıyoruz. Yeni nesil kurumsal kaynak planlama (ERP) çözümümüz SAP S/4HANA gibi ürünlerimizle, müşterilerimizin birer akıllı işletmeye dönüşmelerine yardımcı oluyoruz.

SAP’nin finans çözümleri, pandemi gibi kriz dönemlerinde zamanın çok daha verimli kullanılmasını sağlıyor, verinin daha hızlı işlenip kapsamlı raporlar elde edilmesini ve daha kaliteli projelere katkıda bulunulmasını mümkün kılıyor. Ay sonu kapanışları, üst yönetime raporlamalar ve simülasyonların gerçekleştirilmesi çok hızlı yapılabiliyor. 
Ayrıca krizler bir bakıma yıpratıcı olsa da çalışanlar ve yöneticiler açısından öğretici de oluyor. Yeni dijital finans anlayışıyla birlikte zamanı daha verimli kullanan, şirketinin projelerine katkı sunan finans ekipleri oluştu. Finans yöneticileri, temel bilgileri bulmak için genellikle muazzam miktarda veriyi gözden geçirmek zorunda. Görselleştirme araçları, verilerin daha verimli analiz edilmesine ve verilerin arkasındaki hikâyenin hızlıca görülmesine de yardımcı oluyor. 

OTOKOÇ OTOMOTİV MALİ İŞLER GENEL MÜDÜR YARDIMCISI ÖNDER KUTMAN:
Birçok yeni ve yaratıcı projeyi hayata geçiriyoruz
Tasarruf ve verimliliğe her zaman önem veriyoruz. “Masraf Avcısı” görev tanımıyla başlattığımız sürecimizi, 2020 itibarıyla “Sıfır Bazlı Bütçeleme” metodolojisi kapsamında sürdürüyoruz.

Özel bir lansmanla tüm çalışma arkadaşlarımızı sistemle tanıştırdığımız ve özel ekipler oluşturduğumuz “Sıfır Bazlı Bütçeleme 2020” çalışmaları sonucunda, 2021 bütçemizde 30 milyon TL seviyesinde tasarruf planladık. 
Toplam kârlılığa katkı sağlayacak birçok yeni ve yaratıcı proje hayata geçirilmeye başlandı. “Sıfır Bazlı Bütçeleme” programı, bütçenin daha detaylı ve şeffaf hazırlanmasına olanak sundu ve operasyonel departmanların farkındalık düzeyini yükseltti. Projenin temel ayaklarından biri olan “Harcama Kategorisi Sorumlusu” arkadaşlarım da verimlilik fırsatlarının belirlenmesi ve hesaplamaların teyidi aşamalarında katkıda bulundu. Böylece, şirketimiz için değer yaratacak inisiyatifleri, hedeflerimize sağlıklı bir şekilde dahil ettik. 

CARGILL GIDA ORTA DOĞU, TÜRKİYE VE AFRİKA FİNANS DİREKTÖRÜ SONAT AKAT:
Hızlı ve etkin çözümler sunuyoruz
İnovatif bir şirket olarak, zamanla değişen ihtiyaçları karşılamak için çözümler geliştiriyoruz.

Cargill’in 155 yıllık deneyimini arkamıza alarak, Türkiye’ye duyduğumuz inançla yatırımlar yapıyoruz. Ürün portföyümüzü, sağlıklı yaşamı destekleyen, yenilikçi ve sürdürülebilir ürünlerle genişletiyoruz. İstanbul’dan yönettiğimiz Orta Doğu, Türkiye ve Afrika bölgesinde, gıda alanında öncü şirket olmayı hedefliyoruz. Ülkemiz, lojistik avantajlarıyla, pandemi sonrasında bir üretim merkezi olarak önemini artıracak. Verimli iş yönetimiyle müşterilerimize hızlı ve etkin çözümler sunmak için dijital dönüşüm çalışmalarımıza ağırlık veriyoruz.

ZORLU HOLDİNG CFO’ SU CEM KÖKSAL:
Yenileyici iş modelleri kurmaya yoğunlaşacağız
Artık yatırımcılar, bilançolara etki eden finansal olmayan konuları çok daha fazla dikkate alıyor. Araştırmalar, ÇSY (çevresel, sosyal ve yönetişim) performansını geliştiren ve büyüme stratejisinin ayrılmaz bir parçası haline getirmiş şirketlerin, uzun dönemde sürdürülebilir kârlılık yaratmada oldukça başarılı olduklarını gösteriyor.

ÇSY, giderek kurumsal bir çerçeveye oturuyor, ölçümleniyor, buna göre şirketler değerlendiriliyor ve kredi mekanizmaları bile bunun üzerinden yeniden şekilleniyor. Düşük karbonlu bir büyüme stratejiniz yoksa, bu dünyada uzun dönemde ayakta kalmanız ve yaşamanız mümkün değil. Biz de insan odaklı ekosistemler ve yenileyici iş modelleri kurmaya daha fazla yoğunlaşacağız. 2030’a kadar FAVÖK’ümüzün %1’ini, Birleşmiş Milletler (BM) Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları’na (SKA) katkı veren çalışmalara ayırmayı planlıyoruz. 2030'a dek %100 sürdürülebilir tedarik zinciri de hedeflerimiz arasında.

SOCAR TÜRKİYE RAFİNERİ VE PETROKİMYA İŞ BİRİMİ MALİ İŞLER BAŞKAN YARDIMCISI VE PETKİM CFO’SU ELCHIN IBADOV:
Verimlilik projeleri hayata geçiriyoruz
Türkiye’nin ilk ve tek entegre petrokimya tesisi Petkim, pandemi döneminde, SOCAR Türkiye’nin bir diğer grup şirketi olan STAR Rafineri ile entegre çalıştı.

Petkim, petrokimyasal hammadde ihtiyacını yüksek kalitede ve kesintisiz bir şekilde karşılama avantajına sahip oldu.  Bu sayede, ciddi anlamda bir lojistik maliyetinden de tasarruf sağladı. Hayata geçirdiğimiz verimlilik ve dijitalleşme projelerinin yanı sıra, kur ve faiz riskleriyle finansal enstrümanların doğru yönetilmesi, faaliyet giderlerinin optimizasyonu ve etkin işletme sermayesi yönetiminin etkisiyle Petkim, oldukça başarılı finansal sonuçlara imza attı. 2020’de, operasyonel kârlılığını bir önceki yıla göre yüzde 21 artırarak 1,9 milyar TL’ye çıkardı. Stok, alacak, nakit ve borç yönetimi konusunda önemli bir performans sergiledi.

ARZUM MALİ İŞLERDEN SORUMLU GENEL MÜDÜR YARDIMCISI ARDA ALTINOK:
İş süreçlerini dijital ortama taşıdık
2010’ların başından beri teknoloje beri ciddi miktarda yatırım yapmaya başlayan ve her yıl bu yatırımları büyüterek devam ettiren bir şirketiz.

İş süreçlerinin entegrasyonunu dijital ortama taşıdık. Raporlarımızı, yapay zekâyla ve robotlar yoluyla üretiyoruz. Teknolojiyi sadece kendi süreçlerimizi iyileştirmek için kullanmıyoruz, yeni ürünlerimize de yansıtmaya çalışıyoruz. Değişen ihtiyaçlar kadar, değişen teknoloji de bizi gelecekte sektörümüzde farklılaştıracak konulardan olacak.

DHL SUPPLY CHAIN TÜRKİYE FİNANS DİREKTÖRÜ DENİZ KELEŞ:
İnovasyon, şirket kültürümüzün önemli bir parçası
Lojistik, dijitalleşmenin, yeni teknolojilerin kullanımının en hızlı ilerlediği sektörlerden biri. “Lojistik” denildiğinde başarı noktasında “verimlilik” ve “optimizasyon” kavramları ön plana çıkıyor. Bizim gelecek ihtiyaçlarımız da daha çok bu konular etrafında şekilleniyor.

Dijitalleşme ve otomasyon projeleri, uluslararası ölçekte ağırlık kazandı. İnovasyon her alanda ajandalarımızın ve şirket kültürümüzün önemli bir parçası. “Büyük data”, “makine öğrenimi”, “yapay zekâ”, “robotik süreç otomasyonu” gibi IT teknolojileri ve bunların lojistik süreçlerimizde kullanımının artırılması, global 2025 stratejimizin de öncelikleri arasında. Sektörümüzde açık ara dünyanın en büyük şirketinin bir parçası olmak, bize bu teknolojilere erişimde büyük ösu avantaj sağlıyor. Şirket içi standardizasyonumuz arttıkça, herhangi bir teknolojiyi, globalle birlikte aynı anda hayata geçirebiliyoruz.