CFO'NUN 'SATIN ALMA' STRATEJiSi

Deloitte tarafından gerçekleştirilen "12. Avrupa CFO Anketi" Covid-19 salgınının şirketleri nasıl etkilediği, bu koşullarda CFO'ların geleceğe bakışı ve stratejileri gibi konulara odaklanıyor. Araştırma sonuçlarına göre, CFO'lar pandeminin başladığı dönemle kıyaslandığında daha iyimser bir tablo çizseler de tam anlamıyla bir toparlanmanın gerçekleşmesi için önlerinde uzun bir yol olduğu konusunda görüş bildiriyor.

CFO’lar, pandeminin ilk zamanlarına göre daha iyimser
Türk CFO’ların beklentileri:

Finansal gelecek: CFO’lar, Haziran 2020’den bu yana yaşanan değişimleri göz önünde bulundurduklarında finansal gelecekleri ile ilgili daha iyimserler.
Gelir: CFO’ların %67’si, şirket gelirlerinde önümüzdeki bir yıllık süreçte artış yaşanacağı düşüncesinde.
Faaliyet kârı: CFO’ların %55’i bu konuda artış beklerken, azalacağı yönünde görüş bildirenler %30’ları buluyor.
Yatırım: Yatırımlarının önümüzdeki bir sene içerisinde artacağını öngören CFO’ların oranı %29 iken, azalacağını düşünenler yaklaşık %43.
İstihdam: CFO’lar istihdam noktasında bir durağanlık yaşanacağında büyük ölçüde hemfikir. 

Stratejiler “önce maliyet” diyor
Türkiye’deki CFO’lar, kur dalgalanmaları, ekonomik görünüm/büyüme, jeopolitik riskler ve iç/dış talebin azalması gibi riskleri göz önünde bulundurduklarında defansif bir stratejiden yana. Bu sebeple öncelik, maliyetlerin kontrolü ve azaltılmasında. Nakit akışının artırılmasına dair alınacak aksiyonlar ikincilikte yer alırken, faaliyet harcamalarının düşürülmesi bunu takip ediyor. Ancak 4. ve 5. sıralarda CFO’ların daha cesur stratejiler belirlemek adına organik büyüme ve yeni pazarlarda büyümeyi seçtiği görülüyor. Biz de aşının bulunduğu ve uygulanmaya başlandığı bu dönemde, değerli CFO’larımıza şu soruları yönelttik:
1- Pandeminin yol açtığı öngörü zorluğuna rağmen, sermaye harcamalarını nasıl artırmayı planlıyorsunuz?
2- Satın almalarda nasıl bir strateji izliyorsunuz ve ne kadar sürede sonuçlandırıyorsunuz?

PEGASUS HAVA YOLLARI FİNANS GENEL MÜDÜR YARDIMCISI BARBAROS KUBATOĞLU:
Acil olmayan yatırım planlarını askıya aldık
Havayolu sektöründe temel yatırım kalemi uçak alımlarıdır. Uçak siparişleri uzun vadeli bir filo planlaması paralelinde yapılır, üreticiler de üretimlerini çok önceden buna göre planlar. 

Pandemi döneminde getirilen seyahat kısıtlamaları ve talepteki zayıflama sonucu sektörde âtıl kapasite ortaya çıktı. Filo planlamamızı mevcut durumda mümkün olan en optimum şekilde gözden geçirerek senaryolarımız paralelinde âtıl kapasiteyi azaltacak önlemleri uygulamaya koyduk. Uçak dışı diğer yatırım kalemlerinde ise ihtiyaca yönelik bir sıralama yaptık. Acil olmayan ve ertelenebilecek yatırım planlarını salgın süresince askıya aldık. “Normalleşme”nin süratine göre bunları tekrar devreye sokacağız. Burada yine, esnek operasyonel yapımızın bize sağladığı hızlı aksiyon alma yeteneğimizin yararını göreceğimizi düşünüyorum.

AMGEN TÜRKİYE FİNANS DİREKTÖRÜ MELTEM KORUCU YILDIZ:
“Ufuk Taraması” yapıyoruz
Sermaye harcamalarının etkin kullanılması için senaryo planlama araçlarına başvuruyoruz.

Uzun süredir artan global “volatilite’”den dolayı ileriyi görebilmek zorlaşmıştı ve pandemi buna, hiç beklemediğimiz bir ölçekte yeni bir katman ekledi. Biz öngörü yaparken “ufuk taraması” adını verdiğimiz bir çalışma kapsamında risklerimizi ve firsatları değerlendiriyoruz. Etkin bir şekilde yürüttüğümüz iş süreçlerimiz sayesinde, sermaye harcamalarımızı 2021’de de artırmaya devam edeceğiz.

SIGNIFY TÜRKİYE CFO’SU AYDIN YAĞCI:
Uygulama aşamasında çok hızlı hareket ediyoruz
Satın alma kararlarımızda, bir sonraki sene için yapılan planların ardından, yılın başlaması ile birlikte vakit kaybetmeden uygulamaya geçiyoruz.

HIZLI VE ETKİN UYGULAMA: Satın alma kararlarımızın birçoğu, yıllık strateji ve öncelikler dahilinde belirleniyor. Bunun için, planlamadan sonra, uygulama aşamasında oldukça hızlı hareket ediyoruz. Planları kısa bir sürede hayata geçirmek noktasında özen gösteriyoruz. 
STRATEJİK HEDEFLER: Sermaye harcama stratejileri, mutlak suretle şirketin ana hedefleri ve stratejileri ile paralellik göstermeli. Nakit dengesinin çok önemli olduğu dönemlerde, büyüme fırsatlarını kaçırmamak için yatırım kararları en doğru şekilde yönetilmeli. Bunun için planlanan her harcamanın, hedeflerimiz doğrultusunda şirkete yaratacağı katma değer, geri dönüş değeri ve zamanı, kararlarımızda belirleyici oluyor.
ESNEK PLANLAMA: Yıllık bütçelere uygun harcamaların, ne için ve ne amaçla olduğu planlansa da çevik ve esnek bir planlama, ayrıca sene içinde sıklıkla bunların gözden geçirilmesi gerekiyor. Gerçekleşmeler ve stratejiler parelelinde, belirlenen alanlarda harcamaların artırılması yönünde ya da tam tersi yönde karar almamızı sağlıyor.

DİVAN GRUBU FİNANS DİREKTÖRÜ ALİ KEMAL BAK:
Satın almalarımızın tamamına yakını sözleşmeli
Genel olarak, satın alma talebinin ortaya çıkmasından sonra, 15 ila 30 gün arasında süreç tamamlanıyor.

Satın almalarımızın tamamına yakını, sözleşmeli olarak yapılıyor ve satın alma prosedürlerimiz doğrultusunda, şeffaf bir şekilde tamamlanıyor. Süreçlerimizi, erken nakit çıkışı yaratmayacak; ancak operasyonu da aksatmayacak biçimde planlıyor ve tam zamanında noktalamaya özen gösteriyoruz. 

HİÇBİR HARCAMAMIZI İPTAL ETMEDİK 
Grubumuzun genlerinde, dikkatli fizibilite çalışması ve hesaplanmış riskleri almak bulunuyor. Bu ana prensipler ile Divan’da “Yeni Normal’e uyumumuzu hızlandıracak her türlü sermaye harcamasını, çekinmeden gerçekleştirmeye devam ediyoruz. Pandemi önlemlerinin en sert olduğu, belirsizliğin en yoğun olduğu 2020’nin ikinci çeyreğinde dahi “Yeni Normal”e uyumumuzu hızlandıracak, orta ve uzun vadede faydasına inandığımız hiçbir harcamamızı iptal etmedik.

SABANCI HOLDİNG CFO’SU VE TEKNOSA YÖNETİM KURULU BAŞKANI BARIŞ ORAN:
80 milyon tl’lik bir yatırım planlıyoruz
Teknosa’nın önünde çok büyük fırsatlar var. Sermaye artırımı, Teknosa’ya 273 milyon TL’lik nakit girişi sağlayacak ve şirketin gücüne güç katacak.

Sabancı Holding’in Teknosa’ya duyduğu güven ile geleceğe güçlü bir biçimde hazırlanıyoruz. Sermaye artışından gelecek fonu, borçlanma ihtiyacını asgari seviyeye indirerek finansman giderlerini azaltmak ve böylece yaratılacak ilave kaynak ile Teknosa’da teknoloji altyapı yatırımlarını güçlendirip çeşitlendirmek için kullanacağız. 2021’de, geçen yılın 2 katından fazla, 80 milyon TL’lik bir yatırım planlıyoruz. 

PERFORMANSIMIZI, İSTİKRARLI ŞEKİLDE YÜKSELTİYORUZ
Müşterilerimize en iyi deneyimi yaşatmak için “omnichannel” iş modelimizi zenginleştirmeye, veri analitiği kabiliyetlerimizi artırmaya, ürün ve servis portföyümüzü genişletmeye odaklanıyoruz. 2019’un ortasında başlattığımız “Yeni Neslin Teknosa’sı” müşteri odaklı dönüşüm programı ile performansımızı istikrarlı şekilde yükseltmeye devam ettik. 20 senedir olduğu gibi gelecekte de paydaşlarımız için daha fazla değer yaratmayı hedefliyoruz. 

CARGILL GIDA ORTADOĞU, TÜRKİYE & AFRİKA FİNANS DİREKTÖRÜ SONAT AKAT:
“Fiyat-değer” dengesini mercek altına alıyoruz
Cargill olarak, stratejilerimizi hayata geçirirken hem organik hem de inorganik büyüme fırsatlarını değerlendiriyoruz. Satın almalarda en önemsediğimiz husus, hem uzun vadeli stratejilerimiz hem de şirket değerlerimiz ve kültürümüzle uyumu.

Genel itibarıyla inorganik büyümelerde, bir başka deyiş ile satın almalarda, şirketimize kısa ve uzun vadede katacağı değer ile yaratacağı sinerjileri tespit edip fiyat-değer dengesini mercek altına alıyoruz. Süreç ise her bir projenin kendi dinamiklerine göre değişiyor.

SALGIN, SEKTÖRÜMÜZÜN ÖNEMİNİ ARTIRDI
Cargill olarak, Türkiye’deki operasyonlarımızın hiçbirinde pandemi nedeniyle ne üretimimizi ne de müşterilerimize verdiğimiz hizmeti kesintiye uğratmadık. Bu noktada ise gerekli tüm tedbirleri aldık. Salgının, sektörümüzün önemini artırdığını, sağlıklı ve katma değerli gıda ürünlerine talebi de artıracağını düşünüyoruz. O yüzden yatırım planlarımıza aynı hız ve şevkle devam ediyoruz. Ayrıca Türkiye’den yönettiğimiz Orta Doğu ve Afrika’yı içine alan bu geniş coğrafyada, ülkemizi önemli bir Ar-Ge ve üretim merkezi olarak konumlandırıyor, bu çerçevede tüm fırsatları titizlikle değerlendiriyoruz.

DOĞA SİGORTA CFO’SU FEHMİ ÖZBALKAN:
İhtiyacın çeşidine göre strateji belirliyoruz
Doğa Sigorta olarak, çok esnek ve dinamik bir ekibiz. Stratejilerimiz, ürün ve hizmet ihtiyaçlarımızın çeşidine göre değişiyor. Bununla birlikte, mümkün olduğunca hızlı ve esnek hareket ederek satın almalarımızı gerçekleştiriyoruz. 

Öncelikle ihtiyaç duyulan ürün veya hizmet hızlıca belirlendikten sonra, hemen kapsamlı bir pazar araştırması yapılıyor. İhtiyacın çeşidine göre; satın alma stratejisi belirliyoruz. Basit ve pazarda yaygın bir ürün ise en uygun fiyatlı ve hızlı ulaşabileceğimiz alternatiflere yoğunlaşıyoruz. Teknolojik altyapıyla ilgili önemli ve büyük bir satın alma ise durum karmaşıklaşıyor. Servisin kalitesi ve güvenilirliği, detaylıca inceleniyor. Bu çeşit ürünlerde hız ve fiyattan ziyade; güvenilirlik, süreklilik ve sürdürülebilirlik ön plana çıkıyor. Basit ürün ve hizmet için birkaç gün hatta saatlerden bahsederken, kapsamlı satın almalarda süreç, uçtan uca değerlendirildiğinde aylarca sürebiliyor.

TEKNOLOJİ YATIRIMLARIMIZ HIZLANARAK DEVAM EDECEK 
Sigortacılıkta son yıllarda teknolojinin yeri artmıştı; fakat pandemi, bu durumu çok daha belirgin hale getirdi. Uzaktan çalışma imkânı yüksek olan şanslı sektörlerden biri olarak ön plana çıkmıştık. Salgının başlangıcından itibaren Doğa Sigorta’da tüm ekip arkadaşlarımız, özverili bir çalışma ile işlerin evlerinden de aksamadan yürümesi için çaba gösterdi. Elbette buradaki başarıda en önemli pay, BT (Bilgi Teknolojileri) altyapımızın ve bunu yöneten ekibimizin. O yüzden, daha önceden de planlarımızda olan teknoloji yatırımlarımızı hızlandırarak devam etme kararlılığındayız.

ARZUM MALİ İŞLERDEN SORUMLU GENEL MÜDÜR YARDIMCISI ARDA ALTINOK:
Satın almalarımızı, Türkiye’den ve Çin’den yapıyoruz
Küçük ev aletleri sektöründe Türkiye’de çok yetkin üreticiler var. Ancak Çin, bu noktada dünya lideri. Bu nedenle pek çok ürünü Türkiye’de ürettirsek de Çin hâlâ tedarik zincirinin çok önemli bir ayağı olmaya devam edecek.

Satın almalarımızı, son yıllarda Türkiye’den ve Çin’den gerçekleştiriyoruz. Ağırlığımız Türkiye. Yeni bir ürün çıkardığımızda, bunu en etkin ve en kaliteli şekilde üretebilecek, maliyeti optimum seviyede tutabilecek tedarikçiye ulaşıyoruz. Yurt dışı tedarik zincirinin yönetilmesinde bankalar bize, akreditif yoluyla aracılık ediyor. Pandemi yüzünden likidite ve işgücü sıkıntısı yaşanması, ürün bulamama riskini doğuruyor. Bu nedenle satın alımlarımızı, yurt içindeki tedarikçileri zor duruma sokmadan, makul vadelerle tamamlıyoruz. Doğru ürünü bulmanız ve doğru satış kanalında yeterli altyapıya sahip olmanız, elinizde yeteri kadar ürün yoksa tek başına anlam ifade etmiyor. Herkesin aynı gemide olduğunun bilincindeyiz.

KALIP YATIRIMLARINI SÜRDÜRME NİYETİNDEYİZ
İşletme sermayesinin etkin yönetiminin yanında, sermaye harcamaları yapmayı, kısa vadede değil, uzun vadede de sürdürmek amacındayız. Yalın bir iş modeline sahibiz ve kendi üretim tesisimiz yok. Ancak tedarikçilerimizin sadece bizim ürünlerimiz için kullanacağı kalıp yatırımlarını sürdürme niyetindeyiz. Bunlar, inovatif ürünler üretmeyi ve rakiplerimizden ayrışmamızı sağlayacak, bunun sonucunda satışlar ve kârlılığımız artacak. 

ENERJİSA ÜRETİM CFO’SU FULYA BANU SÜRÜCÜ:
Hedef teslim süresinde sonuca ulaşıyoruz
Satın almada 2021 yılı önceliklerimizi sıralamak gerekirse... Dijitalleşme çalışmalarına devam etmek, risklerimizi daha etkin sürdürülebilir bir tedarik zinciri yaratmak için tekrar gözden geçirmek, alımlarda lokal alternatifleri çoğaltmak ve süreçlerimizdeki izlenebilirliği artırmak. 

Önceliğimiz; geleneksel yaklaşımlar yerine, anlık değişimlerden etkilenmeyen esnek iş modeline sahip olmak ve sürdürülebilir kararları dinamik bir şekilde almak. Diğer bir önemli stratejimiz ise “Tedarikçilerimiz ile bir bütünüz, beraber kazanırız, beraber kaybederiz” felsefemiz ile uzun dönemli stratejik iş birlikleri kurmak.

BAKIM VE OPERASYONLAR KESİNTİYE UĞRAMIYOR
Alımlarımızı, her ürün ve servise ait hedef teslim süreleri çerçevesinde sonuçlandırıyoruz. Pandeminin hızlanmasının hemen öncesinde maske, dezenfektan gibi alımları öngörülü davranarak kriz yayılmadan temin edip sahalarımıza teslim ederek risklerin etkisini minimize ettik. Salgın sırasında bakım ve operasyonları kesintiye uğratmadan alımları gerçekleştirerek iç ve dış müşterilerimize en iyi servisi sunabildik.

HARCAMA DİSİPLİNİMİZİ DEVAM ETTİRECEĞİZ 
Elde ettiğimiz tecrübeleri de göz önüne alarak hazırladığımız satın alma bütçemiz mevcut. Bununla paralel geliştirdiğimiz harcama disiplinimizi devam ettireceğiz. Artan harcama planlarımızı daha çok dijitalleşme, santrallerin rutin bakımları ve verimini artıran projeler için gerçekleştireceğiz. 2020 yılında bizim için kritik öneme sahip olan dijitalleşme projemiz “online stok yönetimi”ni hayata geçirdik. Böylece kontrollerimizi güçlendirdik ve olası ek maliyetleri de öngörerek önleyebiliyoruz. Bu sayede çok daha etkin bir stok yönetimi yapabileceğiz.

ENERJİSA ENERJİ CFO’SU MICHAEL MOSER:
Sürdürülebilirliğe odaklanıyoruz
Dördüncü uygulama dönemine ilişkin heyecanlıyız. Altyapı yatırımlarını, kurumsal yönetimi ve kalite artışını destekleyen bir regülasyon çerçevemiz var ve bu bize, önümüzdeki beş yıl için yüksek öngörülebilirlik sağlıyor.

2020 sonuçlarımız, finansman maliyetlerinde düşüş, güçlü operasyonel performansımız, ihtiyatlı bilanço yönetimimiz ve efektif vergi oranımızdaki düşüşün etkisi ile Covid-19’un etkilerine rağmen güçlü bir büyüme gösterdi.  2020’de güçlü bir kâr artışı ve yılın ikinci yarısında nakit akışında önemli bir toparlanma yakaladık. Baz alınan net kâr, 2020’de 1,878 milyar TL’ye ulaştı, faaliyet geliri artış oranının önemli ölçüde üzerinde gerçekleşti. Finansal net borcun faaliyet gelirine oranı 1,9 kat iken, 1,7 kata düştü. 

"SINIFININ EN İYİSİ OLMA" YOLCULUĞU...
Paydaşlar için uzun vadeli değer sağlamak ve Türkiye'de “Yeni Enerji Dünyasına Geçiş”e öncülük etmek için sadece kısa vadeli finansallara değil, sürdürülebilirliğe de odaklanıyoruz. Sürdürülebilirlik alanında sınıfının en iyisi olma yolculuğumuza 2021’de de devam edeceğiz. Hissedarlarımıza sürdürülebilir temettü taahhüdümüze uygun şekilde yönetim kurulumuz “Genel Kurul”da görüşülmek üzere hisse başına 96 kuruş temettü önerdi. Bu %60,37 temettü oranına ve geçen seneye göre %60 artışa denk gelmektedir.