DAMAT'IN 2019 PLANI NE?

Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, moda ve perakende sektörüne yön veren isimlerden biri. Aynı zamanda iş, sosyal hayat ve eğitim dünyasını aynı anda besleyen bir isim. Orakçıoğlu, 2019'da halen 210'u yurtdışında bulunan mağaza sayısını 450'ye, holdingin cirosunu ise 750 milyon TL'yi çıkartmak istiyor. 'Dünyada kendi alanımızda bilinen 10 markadan biri olmak' diyor. Orakçıoğlu, hedeflerini ve holdingin stratejisini ve sosyal projelerini Business Life' a anlattı.

Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, Türkiye ve dünya moda sektörünün lider markalarında Damat ile markalı ihracat da her yıl yüzde 70 artış hedeflediklerini söyledi. Orakçıoğlu, “üretim kalitesi, kaliteli hammadde ve kumaş, tasarım ve inovatif ürünlerde yenilikçi yaklaşım bizim vazgeçilmezlerimiz arasında” diyor. 

"GLOBALDE SEKTÖRÜN 10 MARKASINDAN BİRİ OLACAĞIZ"

Küresel hedeflerini ise, ‘Global yolculuğumuza ışık hızıyla devam etmek, markalarının bulunduğu ülkelerde pazar lideri veya ilk 3 markadan biri olmak, dünyada kendi alanımızda bilinen 10 markadan biri olmak’ şeklinde sıralayan Orakçıoğlu, bu büyük hedeflere ulaşmak için çalışma arkadaşları ile birlikte karar almanın, takım ruhunun önemli olduğunu vurguluyor. Halen 210’u yurt içinde 160’ı yurtdışında olmak üzere 370 mağazaları bulunduğunu kaydeden Orakçıoğlu, 2019 hedefini 450 mağaza, 750 milyon TL ciro va tabiki istihdam artışı olarak açıklıyor. 

Perakende de çok iyi ilerleme kaydeden DAMAT’ın yeniden doğuşunu gerçekleştiren çalışmalarınız neler oldu?

Dünya modasında trendlere yön veren, erkek modasını etkileyen ve ona öncülük eden, gelişmeleri yakından takip ederek modayı ve iyi giyinmeyi bir yaşam biçimi haline getiren markalarımızla yola devam ediyoruz. Son yıllarda hızla sürdürdüğümüz global çalışmalarımız sonucunda hâlihazırda dünyanın birçok ülkesinde tanınan ve bulunduğu pazarlarda liderliğe oynayan bir güç haline geldik.

Grubunuzda ve sektörde karlılıklar nasıl sürüyor?

Grup olarak her sene hedeflerimizin üzerine çıkıyoruz. Her yıl ciromuzu ve satış performansımızı yüzde 30’lar seviyesinde artırıyoruz.  2017 yılında hedeflerimizi tutturduk. Bu yıl da yüzde 30 üzerinde büyüme ve karlılık hedefimiz var. Markalı ihracatta ise her yıl yüzde 70 artış hedefimiz. Yurtdışında da girmeyi hedeflediğimiz birçok pazar var ve hâlihazırda bulunduğumuz pazarlarda da gelişme ve büyüme planlarımızı ışık hızıyla gerçekleştiriyoruz.

Kalıcı ve sürdürülebilir tedbirlerinizden söz eder misiniz?

Markalarımızın kimliğini ve ruhunu olumsuz etkileyecek her türlü girişimden kaçınıyoruz. Üretim kalitesi, kaliteli hammadde ve kumaş, tasarım ve inovatif ürünlerde yenilikçi yaklaşım bizim vazgeçilmezlerimiz arasında. Burada da özellikle inovatif ürünlerimiz ile hayatı kolaylaştırma ve fayda sağlama birinci önceliğimiz. 

Sizce bir işin başarısında en önemli etken nedir?

Orka Holding olarak bizim başarımızdaki en büyük etken ekip ruhu ile çalışıp aynı hedefe yönelmemiz diye düşünüyorum. Ben, özellikle takım ruhuna inanır ve aynı zamanda ekiplerimin kendi içindeki iletişimine ve koydukları hedeflere ulaşırken aynı duyguları paylaşmasına önem veririm. Stratejilerimizi belirlerken ekiplerimin de bu stratejilerin belirlenmesinde rol oynaması ve hedeflerimize inanması önemlidir. Çalışma arkadaşlarımla birçok konuda birlikte karar almanın şirketimize güç kattığına inanıyorum.

 

SÜLEYMAN ORAKÇIOĞLU’NUN YENİ DÖNEM AJANDASINDA ÖNE ÇIKAN BAŞLIKLAR

Global yolculuğumuza ışık hızıyla devam etmek
Markalarımızın bulunduğu ülkelerde pazar lideri veya ilk 3 markadan biri olmak
Dünyada kendi alanımızda bilinen 10 markadan biri olmak
İtalya pazarında önümüze çıkan fırsatları ve potansiyel iyi değerlendirmek
Sosyal sorumluluk projelerinde yer almaya devam etmek
Üniversitelerde 15 yıldır devam ettiğim akademik hayatıma daha da ağırlık vererek daha fazla öğrenciye tecrübelerimi aktarmak
Aileme ve dostlarıma daha fazla vakit ayırmak
Dünya üzerinde görmediğim yerleri görmek
Anadolu’daki kobiler, sivil toplum örgütleri ve üniversitelerin davetlerine katılmaya devam etmek
Markalaşma yolunda sektörden ve sektör dışından gelen danışmanlık taleplerine daha çok vakit ayırmak ve deneyimlerimi paylaşmak.

Özellikle yeni lokasyonlar başta olmak üzere yeni dönem hedefleriniz nelerdir?

2018 yılı hedeflerimiz de globalleşme üzerine kurulu. Özellikle kaliteli bir üretim alt yapısı olan güçlü bir grubuz. Aynı zamanda tasarımda öncülük yapan, yeniliğe açık, inovatif ürünlere önem veren, koleksiyonlarımızda müşterilerimizin hayatını kolaylaştıran ürünlerimizin sayısını arttırmayı planlıyoruz. Yatırım hedeflerimize baktığımız zaman da üretimde ve yurt dışı mağazalaşmada yatırımlarımız ağırlıklı olacak. Gelecek yılda ciro hedefimiz 750 milyon TL, çalışan sayısı 500 kişi arttırılarak 3.400’e yükselecek. Mağaza sayımızı da yaklaşık yurt içi ve yurt dışı olarak 450 olarak planlamaktayız. 2019 yılı sonunda iç ve dış pazar satış rakamlarımızı eşitleyeceğiz. Şu anda yurt dışı satışların toplam satışlar içindeki oranı yüzde 35 seviyesinde. Halen 210 yurt içinde, 160 tane de yurt dışı olmak üzere toplamda 370 mağazamız bulunuyor. 

Globalde neler yapmaya devam ediyorsunuz?

Şirket olarak 2017 yılını yurtdışındaki atılımlarımıza ayırmıştık. Global bir marka olma yolunda emin adımlarla ilerlemeye de devam ediyoruz. Herhangi bir pazara giriş yaptığımızda ya liderliği ya da ilk üç arasında olmayı hedefliyoruz. Geçtiğimiz yıl özellikle Avrupa’da hedeflerimiz büyüktü. Dünya modasının kalbinin attığı İtalya’da sadece iki yıl içinde başarımızı üçe katladık. 2016 yılının son çeyreğinde aralarında Milano ve Genova’nın da olduğu dokuz farklı kentte dokuz mağaza açtık. 2017 yılında Roma gibi marka kentlere de girerek mağaza sayımızı kısa bir süre içerisinde 18’e çıkarttık. Bu ay yani 2018 yılının Şubat ayında da Verona ve Como’da mağazalırımız açılacak. Ayrıca İtalya’da çok güçlü olan bir distribütörden gelen teklif üzerine Milano’da showroom açtık. Bu sayede girmek istediğimiz Peru, Brezilya, Güney Amerika gibi pazarların ve diğer uzak doğu pazarlarının kapısını açtık. 

Avrupa’da ki büyüme hamleniz nasıl devam ediyor?

Geçtiğimiz Ekim ayında Stuttgart’ta iki mağaza açtık. Duisburg, Mannheim, Frankfurt, Münih ve Berlin’de de mağazalar açarak 2018 yılsonunda Almanya’da 12 mağazaya ulaşmış olmayı planlıyoruz. 
İspanya’daki iki mağazamıza ek olarak bu yıl Madrid’de 450 metrekare büyüklüğünde bir Flagship mağaza açtık. Romanya’da hala lideriz ve hedefimiz buradaki mağaza sayımızı 14’e çıkartmak. 

"BÜYÜME PLANLARIMIZ AVRUPA İLE SINIRLI DEĞİL"
Aralık ayında da İran’daki sekizinci mağazamızı İran’ın modern ve batılı yüzü Kish Adası’nda açtık. Kish’in yanı sıra Fildişi Cumhuriyeti’nin başkenti Abidjan’da bir mağaza, Rusya’daki 24. mağazamızı Kazan’da, Pakistan’daki 3. mağazamızı ise Lahor’da açtık. Şu anda bütün dikkatimizi yurtdışı büyüme hedeflerimize vermiş durumdayız. 
Tüm bunlar sayesinde 2017 yılı sonunda yeni yıl kutlamalarına Avustralya Sydney’deki mağazamızda başladık ve Brezilya’daki satış noktamızda sonlandırdık.

Global hedeflerinizden kısaca bahseder misiniz?

Şirketin kuruluş aşamasından bu yana en büyük hedefimiz dünya üzerinde erkek giyim sektöründe bulunan en iyi 10 markadan biri olmak. Bu hedefimize doğru emin adımlarla ilerliyoruz diyebilirim. Globalde uzun dönem hedeflerimize bakarsak, 2023 yılında yurtdışı mağazalarımızın sayısının yurtiçinden daha fazla olmasını, yurtiçinde 500 ve yurtdışında 1000 mağaza ile toplamda 1500 mağazaya sahip olmayı hedefliyoruz.

SÜLEYMAN ORAKÇIOĞLU’NUN HAREKET PLANI
Hayal kurmak
Hayali şekillendirerek bir vizyon ortaya koymak
Oyuna hazır olmak
Hayaller ile gerçekler arasında doğru bağlantıyı kurmak
İşi takip etmek

"DAMAT DUYGUSALDIR"

Şirketinizde çalışan insanların duyguları sizin için ne kadar kıymetlidir?

Orka Holding’de çalışan her bir birey ve onların çalışma ortamlarında kendini güvende, rahat ve motive hissetmesi bizim için çok önemli. Bir şirketi başarıya ulaştıran ekip ruhu ile ortak bir hedefe yönelen ve mutlu olan çalışanlardır. Bizim için çalışanlarımızın duyguları fazlasıyla kıymetli.

Kurum kültürünü besleyen değerlerinizi nasıl sürdürüyorsunuz?

Aidiyet duygusu, ekibin markalarımızı kendi markaları olarak görmeleri ve bu konuda çalışma ortamında da herkesin empati yaparak departmanlar arasındaki iletişimi ve iş paylaşımını üst düzeye çıkartmak. 

Liderler ekip ruhunu nasıl yaratabilir ve sürdürebilirler?

Liderler her şeyden önce yol gösterici olmalıdır. Empati yapabilmeli, anlayışlı olmalı ve ayrıca tecrübe ve birikimlerini paylaşmalıdır. Ekibinin hata ve eksiklerini gördüğü zaman onları eğitmeli ve uyarmalıdır. Lider başarıyı ödüllendirmeli, başarısızlığı da sorgulamalıdır.

İş yaşamınızdan aktarabileceğiniz birkaç anekdot var mı?

İş yaşamımdan aktarabileceğim bir çok anekdot var. Arasından seçmek gerekirse, LVMH grubunun şirketimize ilgi duyup teklif vermiş olmaları bizim için çok gurur vericiydi. Grubun fonunun başında bulunan Daniel Pietta ile burada iki gün geçirmiş ve düşüncelerimizi ve birikimlerimizi paylaşmış olmak bizim için güzel bir gelişmeydi.
Bir diğeri ise, Tween olarak London Fashion of School master öğrencilerine “entertainment and innovation” temalı bir koleksiyon hazırlatmış olmamız ve 2011 yılında Londra Moda Haftası’nın kapanış defilesini yapmış olmamız da bizim için gurur verici olmuştur.

SÜLEYMAN ORAKÇIOĞLU’NUN İŞ HAYATINIZDA BAŞLICA 5 TEMEL KURALI
Çırağı olmadığınız işin ustası olamazsınız.
Yapıldığını “zannettiğiniz” hiçbir iş yapılmamıştır. Takip her zaman önemlidir.
Ekibinizi yeteneklerine göre kendi alanlarında özgür bırakmalısınız. Yaratıcılığın önü açılmalıdır.
Yapılacak işi projelendirilerek, fayda maliyet analizi iyi yapılarak yönlendirmek önemlidir.
En pahalı şey zamandır. Zamanı doğru kullanmak gerekir.

"ERKEK MODASINA YÖN VERMEYE BAŞLADIK"

Sektörünüze ilk yaşattığınız veya kazandırdığınız yeniliğiniz ne oldu?

Orka Holding olarak 25 yıl önce erkek modasına yön vermeye başladık. İsmimiz hep, sadece erkeklere özel tasarım koleksiyonlar yapmamız ve sonrasında bu koleksiyonları kendi markalarımız ile tüm dünyaya ihraç etmemizle anıldı. Lacivert, gri ve fümenin dışına çıkmayan Türk erkeğinin dünyasına renk, tasarım ve stil getirdik. Bu konuda ilkleri yaptığımız için de bizden sonra bunu yapan firmaların tarzı Tween tarzı olarak anılmaya başlandı.

Bu kazanımınızla ülkemize ve sektöre nasıl bir fayda sağlamış oldunuz?

Bir Türk markası olarak dünya modasını ve trendlerini ülkemizdeki müşteri kitlesine taşıdık. Kendi koleksiyonlarımızı kendi markalarımızla dünyaya satarak ülke imajına katkıda bulunduk. Bu tarz öncü hareketlerin sektörü yükselttiğine ve ülke imajına da katkı sağladığına inanıyorum.

Günümüzde şirketler arasındaki farkı hangi yaklaşımlar belirliyor?

İş yapma biçimindeki farklılıklar şirketler arasındaki farkı belirliyor. Biz konvansiyonel iş yapma şeklinin dışında yeniliğe açık tasarımla marka kimliğini ve ruhunu etkinleştiren inovasyon ile müşterilerine fayda sağlayan bir yaklaşım içindeyiz.

DİJİTALLEŞME, KÂRLI BÜYÜME VE VERİMLİLİK GETİRİYOR

Globalde Türk şirketler kârlı büyüme ve operasyonel verimliliğini nasıl sağlayabilirler?

Belli alanlarda hedef seçip uzmanlaşarak sağlayabilirler. Artık dijitalleşen dünyada altyapılarını buna uygun tasarlayıp, dataya önem vererek, bu datayı optimum kullanarak, online satışlara ve dijital marketinge yönelerek daha karlı büyüme sağlayabilir ve verimliliği arttırabilirler. 

Ülke olarak değişim ve gelişime dair neler yapmalıyız? 

Olumlu ülke imajını ortaya koyabilmek için markalarımıza daha fazla destek olmalıyız. Markalarımızın dünyada etkinliğinin artması ülke imajını da olumlu yönde etkiler. 
Bunun yanı sıra, ülke olarak sadece İstanbul’da bile büyük bir mirasın üzerinde oturuyoruz ve bunu dünyaya anlatacak bir tanıtım filminin de Hollywood düzeyinde yapılması gerekiyor olabilir.

Bir liderde nasıl işbirliği becerisi olmalı?

İletişimci olmalı, uzlaşmacı olmalı ve aynı zamanda da her konuda empati yapabilmeli diye düşünüyorum. Bunların yanı sıra hedefleri ortaya koymak konusunda da öncülük yapmalıdır.

"DOSTLARIM VE AİLEM İLE MANGAL KEYFİMİZ VAR"
 

Evde keyif aldığınız nasıl uğraşlarınız var?

Zaman zaman dostlarım ve ailem ile mangal keyfimiz var. Bunun dışında tavla oynamayı, maç seyretmeyi ve bahçe işleri ile uğraşmayı seviyorum.

Evde size özel veya keyif aldığınız bir köşeniz var mı?

Genellikle oturma odamızda vakit geçirmeyi çok seviyorum.

Eve hiç 'iş ödevi' götürüyor musunuz?

Mecbur kalmadıkça götürmüyorum.

Ahu Hanımefendi’yle ayrı düşündüğünüz konularda birbirinizin kararlarını nasıl destekliyorsunuz?

Aslında farklı düşünmenin aramızda bir sinerji yarattığını ve farklı bakış açılarının doğru kararları vermek adına bize yardımcı olduğunu düşünüyorum. Bu sebeple her zaman Ahu ile ülke ve dünya gündemi dahil birçok konuda kendi aramızda değerlendirme yapıyoruz. 

Özellikle hafta sonlarınızı nasıl geçiriyorsunuz?

Yurtdışı programım olmadığı zamanlarda hafta sonunu ailemle ve çocuklarımla geçiriyorum. Aynı zamanda hafta sonunu bir detox olarak düşünüyorum ve yoğun tempomun dışında yaşadığımız kentin farklı köşelerini keşfetmek benim için keyifli oluyor.

Yeme – içme formülünüz var mı? 

Diyet ve kürlere çok inanan bir insan değilim. Ancak sağlıklı beslenmenin her şeyden önemli olduğunu inanıyorum. Özellikle sağlıklı beslenme konusunda organik ürünler son derece önemli. Sağlıklı beslenme konusunda aldığım özel bir destek yok. Ancak kendi bildiğim doğrular var. Bunlara devam edeceğim.

Günde kaç saat uyuyorsunuz?

Günde yedi saat uyuyorum.

Sporla aranız nasıl?

Yoğun iş tempomdan fırsat bulabildiğim kadarıyla sporla ilgileniyorum. Sabah yürüyüşlerimi aksatmamaya çalışıyorum. Aynı zamanda pilates, tenis ve stretching zaman zaman yaptığım aktiviteler arasında.

"TARİH KİTAPLARI OKUMAYI SEVERİM"

En son okuduğunuz kitap?

En son Dr. Fatih Anıl’ın yazdığı 'Pazarlamadan Perakendeye Hayata Dair' adlı kitabı ve Sun Zi'nin Savaş Sanatı adlı kitabını okudum.

Başka hangi kitapları okursunuz?

Genelde tarih kitapları okumayı severim. İskender Pala’nın Şah ve Sultan kitabı da son okuduğum kitaplar arasında.

Seyfettin BAYRAM
Busines Life Genel Yayın Editörü
s.bayram@businesslife.com.tr