DEVLER LİGİ'NDE GLOBAL İSTİHDAM

Bugün Koç Holding 90 ülkede 115 bin, Anadolu Grubu 19 ülkede 80 bin, Türk Hava Yollarıysa 128 ülkede 75 bin çalışana sahip. Yine Borusan Grubu, Yıldız Holding, Sabancı Holding, LC WaIkIkI, Alarko Topluluğu, TAV Havalimanları, Hayat Grubu, Orka Holding, Yataş Grup, Acıbadem Grubu gibi Türkiye'den çıkıp global işveren haline gelen pek çok dev, çalışan ordularını yönetmek için farklı stratejiler uyguluyor, tüm iş süreçlerini global bir bakış açısıyla tasarlıyorlar. Global işveren olmanın avantajlarını yaşayan şirketler dezavantajlarıysa başarılı insan kaynakları stratejileriyle aşıyorlar. Çeşitliliği çalışma hayatının her alanında ve İK süreçlerinin tümünde desteklerken, farklı ihtiyaçları karşılayabilecek esneklikte hareket ediyor, iletişim kanallarını açık tutuyorlar.

BUSINESS LIFE, GLOBAL 30 TÜRK İŞVEREN LİSTESİNİ HAZIRLARKEN ÇEŞİTLİLİK KÜLTÜRÜ VE STRATEJİSİ SAYESİNDE FARKLI KÜLTÜR VE ÇALIŞMA BİÇİMLERİNİ EN İYİ YÖNETEN CHRO’LARI BELİRLEDİ. İŞTE TÜRKİYE’DEN ÇIKAN GLOBAL 30 TÜRK İŞVEREN VE BU ŞİRKETLERİN CHRO’LARININ ÇEŞİTLİLİĞİ YÖNETME STRATEJİLERİ…

Hayat Kimya Global İnsan Kaynakları Direktörü ALPER TOKALP
“Çalışanlarımız 21 farklı pasaporta sahip”
2022 yıl sonu itibarıyla Türkiye, Cezayir, Bulgaristan, İran, Mısır, Fas, Rusya, Nijerya, Pakistan, Kenya, Vietnam, Malezya ve Tayland da dahil olmak üzere toplam 13 ülkede faaliyet gösteren şirketimizde toplam 9.791 çalışana sahibiz. Çalışanlarımız 21 farklı pasaporta sahip.

Organizasyonumuzda çeşitliliği beslemek ve korumak adına farklı projeler geliştiriyoruz. İnsan kaynaklarının temel süreçlerinde standardı sağlamak adına bulunduğumuz tüm coğrafyalardaki çalışanların aynı deneyimi yaşaması adına değişiklikler yapıyoruz.

“KÜLTÜR ARAŞTIRMALARI YÖN VERİYOR”

Bununla beraber tüm iştirak ve her seviyede çalışanımızı kapsayan kültür araştırmaları gerçekleştiriyor, yol haritamızı buna göre oluşturuyoruz. Örneğin işveren değer önermemiz olan “Make your move”, bu kültür araştırmasının sonuçlarına bakılarak oluşturuldu. Yine aynı şekilde kurum kültürümüzün temelini oluşturan kurumsal değerlerimizin belirlenmesi, farklı ülkeden pek çok Hayat’lının katılımıyla şekillendirildi. 16 farklı markasıyla hızlı tüketim ürünleri sektörünün önemli bir oyuncusu olan şirketimizdeki çalışanlarımızdan farklı pek çok fikirlere ve çözüm önerilerine ulaşabiliyoruz. Bu noktada sahip olduğumuz çeşitliliğin çok büyük bir avantajını yaşıyoruz. Yaşadığımız zorluk noktasındaysa farklı coğrafyalarda yaşayan çalışanlarımız arasında çeşitliliğin, birbirinden farklı beklentileri de beraberinde getirmesini gösterebilirim.

“DÜNYA ÇAPINDA TERCİH EDİLEN BİR İŞVERENİZ”

Şirketimizin dünya çapında tanınan ve tercih edilen bir işveren olduğunu bilmek benim için gurur verici. Çalışanlarımıza sunduğumuz fırsatlar, esnek çalışma koşullarımız, kültürümüz ve değerlerimizle global bir işveren markası haline geldik. Hayat olarak bizi biz yapan değerlerimizden bir tanesi de “Açık fikirlilik”. Gelişimin çok seslilikle, paylaşmakla ve karşılıklı öğrenmekle sağlanacağına inanıyoruz. Yaratıcılığın ve fikirlerin özgürce paylaşılabildiği bir çalışan kültürünü benimsiyoruz. Bulunduğumuz coğrafyalarda doğru yetenekleri şirketimize kazandırmaya yönelik uygulamalarımızı etkin şekilde yürüteceğimiz işveren markası stratejisi uyguluyoruz. 

“HEDEFİMİZ EŞSİZ ÇALIŞAN DENEYİMİ”

Farklı ülkelerde gerek üretim gerekse satış organizasyonlarımızın olması bizi çok kültürlü bir kurum olarak yapılandırıyor. Tüm lokasyonlarımızda çalışanlarımıza global standartlarda aynı zamanda özgün ve geliştiren bir çalışan deneyimi sunmak en öncelikli konularımızdan biri. Her ülkedeki ortak hedefimiz, insanı odağımıza aldığımız uygulamalarla çalışanlarımız için eşsiz bir çalışan deneyimi sunmak. Bununla beraber ilgili ülkedeki lokal insan kaynakları ekipleriyle iştiraklerden sorumlu olan ekiplerimiz çok yakın bir temas halinde çalışmalarını sürdürüyorlar. Böylece ortak paydada çalışmalarımızı yürütme imkanı yakalıyoruz.

Borusan Holding İnsan İletişim ve Sürdürülebilirlik Grup Başkanı NURSEL ÖLMEZ ATEŞ
“Farklı kültürlerden besleniyoruz”
Farklı ülkelerden binlerce ÇALIŞANIMIZIN olması bize benzersiz bir çeşitlilik sağlıyor. Kapsayıcılığı ve çeşitliliği olmazsa olmaz değerleri arasında konumlandıran bir kurum olarak farklı kültürlerden besleniyor ve bunu gelişim açısından önemli bir avantaj olarak görüyoruz.

3kıtada 12 ülkede 13 bine yakın çalışanımız bulunuyor. Farklı ülkelerden binlerce çalışanımız olması bize benzersiz bir çeşitlilik sağlıyor. Kapsayıcılığı ve çeşitliliği olmazsa olmaz değerleri arasında konumlandıran bir kurum olarak farklı kültürlerden besleniyor ve bunu gelişim açısından önemli bir avantaj olarak görüyoruz.

“ÖNCELİĞİMİZ UYUM”

Borusan’da çalışanların ülkeleri, milletlerinden çok sahip oldukları değerlere, prensiplere önem veriyor, kültürel değerlerimize uyumlu olmalarını önceliklendiriyoruz. Bununla birlikte yerel kültür ve çalışma dinamiklerinden gelen çalışanları ortak bir uygulama yaklaşımında buluşturmak zaman zaman zorlayıcı olabiliyor. Bununla birlikte Borusan çalışma hayatı ilkelerini esas alan ancak lokal dinamikleri gözeten bir yaklaşımla ilerliyoruz. Çeşitliliği ve kapsayıcılığı gözeten bir kurum olarak global işveren markası olmak bizim için eşsiz değerlerden biri. Birbirimizden öğreniyor, öğrendiklerimizle büyüyoruz. İnsan kaynakları stratejimizi de farklı kültürlerin çalışma tarzlarına uygun olarak tasarlıyoruz.

ORTAK ÇALIŞMA ANLAYIŞI

Bu süreçte en önemli kılavuzumuz değerlerimiz ve Borusan kültürü. Değerlerimiz arasında yer verdiğimiz karşılıklı güven ve iyi niyet, insana ve birbirimize değer vermenin yanında kültürel prensiplerimiz arasında yer alan açık sözlülük, diyalog ve yapıcı çatışma, güçlendiren ve yol açan liderlik, ortak akıl ve katılımlı yönetim, otonomi ve cesaretle harekete geçme başlıklarıyla Borusan’da ortak bir çalışma anlayışı geliştiriyoruz. Borusan’lıların refah ve huzur içinde oldukları ve çalışmaktan mutluluk duyacakları bir alan inşa ediyoruz. Bu kadar büyük coğrafyalarda faaliyet göstermek, yapılandırılmış bir yetenek yönetimi stratejisini beraberinde getiriyor. Tüm dünya coğrafyalarında çalışan yeteneklerimizi, performans ve yetenek yönetimi süreçlerimizin tanımladığı adımları kullanarak değerlendiriyor, Borusan Akademi gelişim programlarıyla yetkinliklerini geliştiriyoruz.

Yataş Grup İk Direktörü ERTUĞRUL KAYA
“Çok uluslu iş gücü en önemli adımımız”
Yataş Rusya, Yataş Europe ve Enza Home US olmak üzere üç iştirakimizde 24 çalışanımız bulunuyor. 45 ülkede 54 bayi, 660 beyaz ve mavi yakalı çalışanımız var. 300’ü aşkın satış noktasında, 50’den fazla kimlik ve etnik kökene sahip iş ortaklarımız ve çalışanlarımızla global vizyonumuzu genişletme yolunda ilerliyoruz.

Sahip olduğumuz global çeşitlilik elbette bazı zorlukları beraberinde getirse de avantajlarının daha fazla olduğunu söyleyebilirim. Farklı fikirler, perspektifler ve deneyimlerin bir araya gelmesine olanak sağlayarak, küresel piyasalara ve müşteri çeşitliliğine uyum, yetenekli ve çeşitli çalışanları çekme konularında avantaj ediniyoruz.

“ZORLUKLARI YÖNETEBİLİYORUZ”

Farklı kültürlerden çalışanlar arasındaki dil, değerler, inançlar ve iletişim tarzı gibi farklılıklar, dil bariyerleri veya farklı iletişim stilleri, önyargılar ve ayrımcılığa maruz kalma riski, şirketin kültürüne uyum sağlama ve değerlerini benimseme konularında zorluklar da çıkarabiliyor. Ekip çalışmasını teşvik ederek, açık iletişimi destekleyerek, eğitim ve gelişim fırsatları sağlayarak, ayrımcılığın karşısında durarak ve şirket kültürümüzü çeşitliliği kucaklayacak şekilde şekillendirerek tüm bu zorlukları yönetebiliyoruz.

GLOBAL ADAPTASYON

Yataş Grup olarak uluslararası bir marka olma yolunda attığımız en önemli adım çok uluslu bir iş gücüne sahip olmak. Farklı kültürlerin çalışma prensiplerini global vizyonumuza ekleyerek yaklaşımımızı global adaptasyonla geliştiriyor ve çalışma standartlarımızı bu strateji çerçevesinde geliştiriyoruz. Çok uluslu personel ağımızı geliştirerek insan kaynağımızı global vizyonumuza katkı sağlayacak ve globalleşme stratejilerimize adapte olacak şekilde genişletmeyi hedefliyoruz.

TAV Havalimanları İk Grup Başkanı HAKAN ÖKER
“29 ülkede ayak izimiz var”
Çalışanlarımızın ihtiyaçlarını ve beklentilerini yakından takip ederek, kurumsal değerlerimize uyumlu bir kültürü güçlendirmek üzere çalışmayı sürdüreceğiz.

Havalimanı finansmanı, geliştirme ve işletmeciliğinde küresel bir marka olan TAV Havalimanları, 2022’de 78,5 milyon yolcuya hizmet verdi. Türkiye, K. Makedonya, Gürcistan, Kazakistan, Tunus, Letonya, Suudi Arabistan ve Hırvatistan’da toplam 15 havalimanında faaliyet gösteriyoruz. İştiraklerimizle gümrüksüz mağazacılık, yiyecek-içecek, yer hizmetleri, bilişim, özel güvenlik ve ticari işler olmak üzere havalimanı operasyonunun her adımında entegre hizmet sunuyoruz.

GLOBAL 35 BİN ÇALIŞAN

TAV Havalimanları olarak tüm dünyada her gün on binlerce yolcuya en iyi seyahat deneyimini sunmak üzere çalışıyoruz. Bugün 29 ülkede 108 havalimanında ayak izimiz bulunuyor. Havalimanı deneyiminin her adımında hizmet sunan 35 binden fazla çalışanımız var. Çalışanlarımızın ihtiyaçlarını ve beklentilerini yakından takip ederek, kurumsal değerlerimize uyumlu bir kültürü güçlendirmek üzere çalışmayı sürdürüyoruz.

Orka Holding İk ve Organizasyonel Gelişim Yöneticisi MELİS KÖROĞLU
“Çok sesliliği önemseyen bir şirketiz”
Orka Holding olarak, global işveren markası olmak bizim için dünyanın birçok farklı bölgesinde ürünlerimizle Türk kültürünü tanıtmak, aynı zamanda yetenekli profesyonellerin tercih ettiği ve güvendiği bir marka olmayı ifade ediyor.

Orka Holding olarak 2022 yılı sonu itibarıyla 82 farklı ülkede, yaklaşık 2.831 çalışanımızla faaliyetlerimizi sürdürüyoruz. Çok sesliliği önemseyen bir şirket olarak bunu iş süreçlerimizin her aşamasında sürekli hale getirmeye özen gösteriyor, aynı zamanda teşvik ediyoruz. Çeşitli kültürel perspektiflere ve tecrübelere sahip çalışanlarımızla daha inovatif iş birlikleri kurarak küresel pazarlara erişiyor, daha rekabetçi bir büyümeyle faaliyetlerimizi devam ettiriyoruz.

“İŞ GÜCÜMÜZ DAHA RENKLİ”

Şirketimizin küresel bir iş gücüne sahip olması beraberinde farklı pasaportlara sahip çalışanlarımızla iş gücümüzü daha da renkli bir hale getiriyor. Farklı kültürel normlar ve farklı dillerin konuşulması, iletişim ve iş birliği süreçlerinde zaman zaman anlaşmazlıklara neden olsa da bizleri daha çözüm odaklı yaklaşımlara yönlendirdiğini ve empati yeteneğimizi de geliştirdiğini düşünüyoruz. Ayrıca bu süreçlerde çalışanlarımız arasında anlayış, esneklik ve açık iletişimi kuvvetlendirdiğini de gözlemlediğimizi söyleyebilirim. Çeşitli iş gücüne sahip olmamızın avantajlarından biri de farklı bakış açılarıyla kreatif bir ortam oluşturmamıza olanak sağlaması.

“KÜLTÜREL ÇEŞİTLİLİĞİ DESTEKLİYORUZ”

Orka Holding olarak, global işveren markası olmak bizim için dünyanın birçok farklı bölgesinde ürünlerimizle Türk kültürünü tanıtmayı ve yetenekli profesyonellerin tercih ettiği ve güvendiği bir marka olmayı ifade ediyor. Bu sebeple kuruluş tarihimizden bu yana global alanda söz sahibi olabilmek için önceliğimiz çalışanlarımızın memnuniyetimizi artırmak ve onları merkeze alan bir yaklaşık sergilemek oldu. İş ortamını destekleyici, etkili iletişime teşvik eden ve kariyer gelişim fırsatları sunan bir çalışma ortamı yarattık. Küresel kültürel çeşitliliği destekliyor, kapsayıcılık politikaları ve programlarını benimsiyoruz.

Alarko Holding İnsan ve Organizasyon Grup Başkanı PINAR YAMANER
Türkiye, Kazakistan, Romanya, KKTC, Endonezya, Brezilya, İtalya, Meksika, Fas, İngiltere, Güney Afrika, Gürcistan, Azerbaycan, İsveç, Kolombiya, Venezuela ve Bulgaristan olmak üzere 16 farklı milletten çalışanımıza istihdam sağlıyoruz.

Alarko Şirketler Topluluğu olarak turizm, gayrimenkul, taahhüt, girişim sermayesi, enerji, sanayi ve ticaret sektörlerinde Türkiye, Kazakistan ve Romanya’daki 7 bini aşkın çalışanımızla hizmet veriyoruz. 2023 yılı itibarıyla tarım sektörünü de faaliyet alanlarımıza kattık ve yeni yatırım yaptığımız bu sektörle birlikte çalışan istihdamımızın toplamda 12 bine ulaşacağını öngörüyoruz. Türkiye, Kazakistan, Romanya, KKTC, Endonezya, Brezilya, İtalya, Meksika, Fas, İngiltere, Güney Afrika, Gürcistan, Azerbaycan, İsveç, Kolombiya, Venezuela ve Bulgaristan olmak üzere 16 farklı milletten çalışanımıza istihdam sağlıyoruz.

“ÇEŞİTLİLİK SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ DESTEKLİYOR”

İnsan kaynağımızdaki bu çeşitliliğin sürdürülebilirliğe katkısına inanıyor ve her milletten farklı fikirlere kapımızı açıyoruz. Çok sayıda ülkeden gelen bu çalışanlarımız Alarko Topluluğu olarak sahip olduğumuz köklü kültür altında birleşiyor ve büyük bir mutlulukla görüyoruz ki oluşan sinerjiyle ortak hedeflerde buluşuyorlar. Lider yöneticilerimizin sahip olduğu kapsayıcılık olgusu farklı kültürlere sahip çalışanlarımızın potansiyelini gerçekleştirebilmeleri için büyük fırsat yaratıyor. İnsan kaynağı çeşitliliğimizin bir diğer avantajıysa düşünce çeşitliliğimiz. İnovasyonun ön planda olduğu bu yeni dönemde farklı fikirlere sahip, yaratıcılığı ve yeniliği destekleyen çalışanlarımız sayesinde iyileştirme süreçlerimizde de farklı fikirlerden faydalanmak büyük katkı sağlıyor.

YÖN VEREN TRENDLER

Global işveren markası olmak, rekabet avantajı sağlayarak şirketimizin büyümesini desteklerken, aynı zamanda çalışanlarımızın mutluluğu ve memnuniyetini de doğrudan etkiliyor. Bu bize sürdürülebilirliği, küreselleşmeyi, insan kaynağı çeşitliliğini, dijitalleşmeyi, inovasyonu aynı zamanda değişim ve dönüşümü ifade ediyor. Bizim de son 5 yıldır gündemimizi bu başlıklar oluşturuyor. Tüm İK uygulamalarımız ve çalışanlarımıza yaptığımız yatırımları bu kavramlar çerçevesinde gerçekleştiriyoruz. Hedefimizi; nitelikli iş gücünü çekmek, yeteneklerimizi elde tutmak, sürdürülebilir İK uygulamalarını, çalışanlarımızın refahı ve motivasyonunu sağlayacak wellbeing uygulamalarını geliştirmek ve bağlılığı artırmak olarak belirledik.

Yıldız Holding İnsan ve İş Destek Başkanı BAHATTİN AYDIN
“Stratejilerimizde insanı odağımızda tutuyoruz”
Yurt içinde ve yurt dışında yaklaşık 70 farklı pasaporta sahip 75 bine yakın çalışanımızla global bir şirket olarak, başarımızın kaynağının çalışanlarımız olduğuna inanıyoruz. Stratejilerimizde “insan”ı odağımızda tutuyoruz.

Yıldız Holding ve tüm bağlı şirketlerimizde çoğunluğu Türkiye’de olmak üzere 75 bin çalışanımız bulunuyor. Çalışanlarımız, yurt içinde ve yurt dışında yaklaşık 70 farklı pasaporta sahip. Böylesi büyük bir organizasyonu sürekli değişime ve geleceğe hazırlıklı kılmak adına organizasyonumuzun dönüşümüyle birlikte tüm çalışanlarımızın entelektüel kapasitelerine sürekli yatırım yapmamız gerektiğine inanıyoruz.

DÖNÜŞÜM SÜRECİ

Değişimi ve dönüşümü DNA’sında barındıran bir kurum olarak, Yıldız Holding’de işin geleceğini bütünsel bir dönüşüm süreci olarak ele alıyoruz. Bu doğrultuda, yeni nesil çalışma modelleri, stratejik iş yönetim aracı olarak gördüğümüz OKR, yetenek kazanım ve yönetim yaklaşımı, yetkinlik gelişimi, organizasyonel gelişim ve çalışan deneyimi odağında birçok proje yönetiyoruz. İnsan kaynağımızdaki çeşitliliğin en önemli gücümüz olduğuna inanıyoruz. Dört kıtada 4 milyar tüketicisi bulunan bir holding olarak tüketicilerimizin farklılaşan beklentilerine ancak kurum içinde de benzer bir çeşitliliğe sahip olursak yanıt verebiliriz. İnsan kaynağımızdaki çeşitliliğimiz, “Mutlu et mutlu ol” anlayışımız doğrultusunda tüketicilerimizin ihtiyaçlarına ve beklentilerine en iyi şekilde karşılık vermemizi sağlıyor.

“GÜÇLÜ VE ÇEVİK YÖNETİŞİM ŞART”

Faaliyet gösterdiğimiz geniş coğrafyayı göz önüne alarak her şeyden önce güçlü ve çevik bir yönetişim modelinin başarı için şart olduğuna inanıyoruz. Yıldız Holding değerlerinin ve kültürünün korunup geliştirilmesi, sürdürülebilirlik, fırsat eşitliği, çeşitlilik ve kapsayıcılık, iletişimde şeffaflık gibi konulara bu çerçevede büyük değer veriyoruz. Global ölçekte küresel salgın sonrası daha fazla derinleşen bir belirsizlikle karşı karşıyayız. Dijital dönüşüm de beraberinde getirdiği hızla koşulları sürekli değiştiriyor. Böyle bir ortamda, önceliklerimizden biri çalışanlarımızın bu değişime uyum sağlaması. Bunun için de “insana yatırım” anlayışımız doğrultusunda liderlik gelişimine, yetkinlik kazanımı programlarına öncelik veriyoruz.

Acıbadem Sağlık Grubu İk Direktörü CENK SANDIKÇI
“24 Farklı dilde hizmet sunuyoruz”
Çalışanlarımız arasında farklı kültürlerden oluşan çeşitliliğimizi hepimiz için ortak değer olan Acıbadem Kültürü’nde buluşturuyoruz. Bunu yaparken farklı ülkelerden gelen çalışan deneyimleriyle kendi kültürümüzü de geliştiriyoruz.

Acıbadem, Türkiye ile birlikte, Makedonya, Bulgaristan, Hollanda ve Sırbistan olmak üzere 5 ülkede 24 hastane ve 16 tıp merkeziyle hizmet veren büyük bir sağlık grubu. Ayrıca yabancı hastalara irtibat ve danışmanlık hizmeti vermek üzere 28 ülkede 50 şehir ve 53 noktada Health Point temsilcilik ofislerimiz bulunuyor. Türkiye ile birlikte grubumuzun tüm bu ülkelerdeki toplam çalışan sayısı, 2022 sonu itibarıyla 24.373 oldu. Bu sayının 4.430’unu yurt dışı çalışanlarımız oluşturuyor.

“ÇALIŞANLARIMIZ 50 FARKLI ÜLKEDEN”

Hastanelerimizde yılda 50 binden fazla yabancı hastaya hizmet veriliyor. Bu amaçla hastanelerimizde, havalimanları ve yurt dışındaki Health Point ofislerimizde; tercümanlar, uluslararası hasta hizmetleri ve iş geliştirme ekiplerinden oluşan 430’u aşkın çalışanımızla, 24 farklı dilde hizmet sunuyoruz. Bunun yanı sıra, sağlık hizmetinin yapısı gereği, farklı ülkelerde ve farklı dillerde, kendi alanlarında ön plana çıkan akademisyen ve hekimlerle çalışıyoruz. Grup genelinde çalışanlarımız, 50'ye yakın farklı ülkenin vatandaşlarından oluşuyor.

“FARKLILIKLAR ZENGİNLİĞİMİZ”

Bulunduğumuz her ülkenin farklı bir tarihi ve kültürü olduğunu biliyoruz. Kurumsal uygulamalarımızın entegrasyonunda bu hassasiyetlere dikkat ediyoruz. Aslında bu farklılıkların bizim için önemli bir zenginlik olduğunun bilinciyle, bir alanda geliştirme çalışmaları yaparken bulunduğumuz ülkelerdeki farklı uygulamaları inceliyor ve en iyi uygulamayı belirleyerek yaygınlaştırıyoruz. Çalışanlarımız arasında farklı kültürlerden oluşan çeşitliliğimizi de hepimiz için ortak değer olan Acıbadem Kültürü’nde buluşturuyoruz. Bunu yaparken farklı ülkelerden gelen çalışan deneyimleriyle kendi kültürümüzü de geliştiriyoruz.