DOĞAL AFETLER, DEĞERLERİ TEST EDİYOR!

6 Şubat depremi bir kez daha göstermiştir ki bu tür felaketler karşısında "sihirli değnek iletişimin gücü". Çünkü, olağanüstü şartların çalkantısında kamuoyunun beklentisini karşılamak için kamu, özel sektör ve sivil toplumun iletişim performansı çok belirleyici. Başta dezenformasyon olmak üzere koordinasyon ve dayanışma ruhunu olumsuz etkileyecek alanlardan kurtulmanın yolu ?olması gereken iletişim performansını? yönetmekten geçiyor. 1999 Marmara depreminden bu yana yerinde saydığımıza tanık olduğumuz bu süreç içinde akılda tutulması gereken hususların şunlar olduğunu düşünüyorum; zamana karşı yarış içinde doğru bilginin ?doğru? paydaşlarla ?doğru? iletişim araçları ile buluşması gözden kaçırılmamalı. Liderliğin ne kadar önemli olduğunu ?Ahbap? örneğinde yaşıyoruz. ?Hesap verilebilirlik? hiçbir zaman olmadığı kadar bir değer olarak öne çıkıyor bu ortamlarda. Kamuoyunun sabırsızlığı belli bir vade sonunda çıkacak bağımsız raporlara tahammül edemeyebilir. Günlük hesap verebilirliğin araçları keşfedilmeli, paylaşılmalı. Etik ve adil olunduğu, şeffaflığın bir yaşam tarzı olduğu ancak böyle ortamlarda net olarak algılanır. En önemlisi, bu tür felaketler toplumun değerlerini test eder. "Sahici" olanlarla yaralar sarılır!

ASELSAN Kurumsal İletişim Müdürü Berkan Karakurt:
Afetlerde organize hareket etmek, ancak ve ancak kesintisiz iletişim ile mümkündür
Ülkemizi sarsan ve toplamda 10 şehrimizi etkileyen depremlerde birçok haberleşme altyapısı işlevsiz kalırken, ASELSAN tarafından Jandarma Genel Komutanlığı için tasarlanan JEMUS (Jandarma Entegre Muhabere ve Bilgi Sistemi) önceki birçok afet durumunda olduğu gibi yine kesintisiz ses ve veri haberleşmesi hizmeti vermeyi sürdürdü.

Depremin olduğu ilk dakikalardan itibaren, JEMUS Telsiz altyapısı Jandarma Genel Komutanlığı, AFAD, Sağlık Bakanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı birimlerinin ilk müdahaleleri için etkin kullanılmaya başlandı. Özellikle arama-kurtarma faaliyetlerinin koordinasyonu, ambulansların sevki ve asayişin sağlanması için telsiz haberleşmesi önemli bir iletişim ortamı sağladı.

JEMUS Telsiz altyapısında yer alan tekrarlayıcı merkezleri, 9 şiddetindeki depreme karşı dayanıklı inşa edildi. Sistem, elektrikler kesildiğinde dahi 40 gün süreyle çalışabilecek şekilde tasarlandı. Tekrarlayıcı merkezlerinin imkân ve kabiliyetleri ile, daha önce yaşanan pek çok doğal afette olduğu gibi, deprem bölgesinde yer alan 93 adet tekrarlayıcı merkezi eksiksiz çalışmaya devam etti.

“Yaka Kameraları depremin hemen ardından afet bölgesine gönderildi”

Sahada olan olayları yüksek video çözünürlüğü ile kaydetme imkânı sunan ASELSAN Yaka Kameraları depremin hemen ardından afet bölgesine gönderildi. Bu kameralar Jandarma Genel Komutanlığı personeli tarafından güvenliği sağlama faaliyetlerinde aktif olarak kullanıldı. Şu anda 4 binden fazla yaka kamerası bölgedeki personele dağıtılmış durumda.

Yaka kameraları aparatları ile güvenlik güçlerinin kıyafetlerine takılarak kullanıldı ve olaylara müdahale edilirken aynı zamanda görüntü almalarına olanak sağlandı. Ayrıca yaka kameralarına takılabilen mikrotermal kameralar ile arama kurtarma faaliyetlerine katılan personelin ısı farkı tespit etmesine yardımcı olundu.

Bu amaçla göçük altındaki insanlarımızın bilincinin kapalı olabileceği, konuşarak ses ile durumunu anlatamayacağı/duyuramayacağı veya ortamın karanlık olabileceği bir ortamda, havanın soğuk olması nedeni ile 37 derece sıcaklıktaki canlı insan bedeninin termal kamera ile kolayca ayrıştırılabileceğini değerlendirdik.

Bu doğrultuda; EGM ve Jandarma için geliştirilen giyilebilir kameralara elimizdeki mikro-termal kameraların uyumlandırılması için gereken yazılımı hızlıca hazırladık. Aselsan kurtarma ekibimiz, termal kameramız desteğiyle AKUT ekipleriyle beraber ısı akışını takip ederek Mehmet Düzgün isimli vatandaşımıza canlı ulaştı. Vatandaşımız Termal Kameramızın yönlendirmeleri sonucunda enkazdan çıkarıldı.  ASELSAN’ın Termal kamera setleri halen farklı arama kurtarma çalışmalarında kullanılmaya devam ediyor.

“Yoğun Bakım Ventilatör cihazımız depremzedelerimize nefes oldu”

ASELSAN olarak Pandemi döneminde Biosys ve BAYKAR firmalarıyla birlikte ülkemiz ihtiyacı için üretilerek hastalarımıza nefes olan Yoğun Bakım Ventilatör cihazımız deprem afetinde de depremzedelerimize nefes oldu. Deprem sonrası enkazdan kurtarılan özellikle dolaşım sistemi sorunu oluşan vatandaşlarımız ile travma nedeniyle ameliyat olan vatandaşlarımız için kullanılan ventilator cihazımız hayat kurtarmaya devam ediyor. Deprem bölgelerinden özellikle Adana, Mersin ve Kayseri illerine yoğun olarak hasta nakli gerçekleştirildi. Bu nedenle yaralı depremzedelerimiz için Adana Çukurova Üniversitesi Balcalı Hastanesi’nin yoğun bakım ünitelerinde ventilatör ihtiyacı ortaya çıktı. Bu noktada artan ventilator ihtiyacı, aynı gün içinde karşılandı ve 20 adet ventilatör hazırlanarak bölgeye sevk edildi.

“Yenilenebilir Enerji Beslemeli, Taşınabilir Gözetleme, Görüntü Aktarımı ve Enerji Sistemi…”

ASELSAN olarak afet bölgesinde enerji ihtiyacının ivedilikle karşılanabilmesi için, yenilenebilir enerji beslemeli, taşınabilir gözetleme, görüntü aktarımı ve enerji sistemi (GÜKAS) ürünlerimizi İskenderun Teknik Üniversitesi arazisinde konuşlu Afet Koordinasyon Merkezinin kullanımı için bölgeye sevk ettik. 3,5KVA Jeneratör desteği de bulunan sistemimiz, güneş enerji panelleri ve akü grubu ile kesintisiz enerji sağlıyor. Üzerinde bulunan kamera sistemlerimizle de istenildiğinde görüntü aktarımı da yapılabiliyor.