DÖNÜŞÜMDE CFO'NUN ROLÜ

Koronavirüs salgını sonrası küresel ekonomik düzen ve iş yapış şekilleriyle ilgili farklı boyutlarda gelişmeler yaşanıyor. CFO'lar ise önümüzdeki döneme damga vuracak olan "Finansal dijital dönüşüm" senaryolarında önemli bir rol üstleniyor. Büyük değişime öncülük eden şirketlerde görev yapan finans liderlerinin başarı kriteri de doğal olarak farklılıklar gösteriyor. Öyleki, teknoloji portföylerinden hangilerinin fayda sağlayacağına dair stratejik yatırım önerileri onlardan çıkıyor. Peki! Finans fonksiyonlarında inovasyona ve değişime açık olan devler, hizmetlerinde nasıl esneklik kazanıyor / kazanacak? İş dünyamızın başarılı CFO'ları yanıtladı...

“Geleceğin finansı, yeni teknolojiler üzerine mi yoksa yeni yetenekler üzerine mi inşa ediliyor?” sorusuna verilecek en iyi cevap; her ikisi de... Öncelikle; teknolojik gelişmeler, CFO’lara finans fonksiyonunun nasıl olması gerektiğine dair hâyâl güçlerini canlandırmaları için olanak sağlıyor. Bulut, bellek-içi, analitik, mobilite, yapay zekâ (AI), blok zinciri ve robotik süreç otomasyonu (RSO), nesnelerin interneti vs. bunların sadece bir kısmı... 

YERİNDE RİSK ALMALI
CFO’lar, yeni teknolojilerin benimsenmesini ve inovasyonun getirdiği dönüşümü yönlendiriyor. Yeni çözümler için “büyük veri”yi verimli değerlendirmeyi amaçlayan CFO’lar, ekiplerini, fırsatları tamamlayıcı doğru kişiler ile oluşturmalı. Finans liderleri ayrıca; tasarruf, risk yönetimi ve öngörü artışını en iyi şekilde kullanabilmek için varsayımları sorgulamalı, yerinde riskler almalı ve yeni deneyimleri desteklemeli.

GELECEĞE HAZIRLIK...
Başarılı CFO’lar, teknoloji ve insan arasındaki dengeyi yakalayan ve görevleri, yetkinliğe odaklanarak dağıtanlar olacak. CFO’nun raporlama yapmak veya nakit akışını idareden öte, kurumunu geleceğe hazırlamak için stratejik aksiyon planları oluşturması zorunlu. Dolayısıyla; CFO’ların yeniliğe yönelmesi, hızla değişen iş dünyasına ayak uydurabilmesi, şirketlerini ileri taşımaları için imkân sunacak.


MERCEDES-BENZ TÜRK A.Ş. FİNANS VE KONTROL’DEN SORUMLU İCRA KURULU ÜYESİ TÜLİN MEDE ESMER:
STRATEJİLERDE CFO’NUN ROLÜ HER ZAMANKİNDEN DAHA ÖNEMLİ
Mercedes-Benz Türk olarak, dijital dönüşüm alanında hem ülkemizdeki hem de dünyadaki gelişmeleri yakından izliyoruz. Bu süreçte adımlarımızı rakiplerimizin gerisinde kalmamak için değil, sektörde öncü olmaya devam etmek için atıyoruz.  

Hangi sektörde olduğuna bakmaksızın verimliliğimizi artıracak ve şirketimize adapte edilebilecek tüm yeni teknolojileri değerlendiriyor, en hızlı şekilde aksiyon alıyoruz. 

İŞ YÜKÜMÜZÜ, ROBOTİK SÜREÇ OTOMASYONU AZALTTI
Örneğin; robotik süreç otomasyonu (RPA) teknolojisi ile günlük iş yükümüzü azaltarak katma değerli işler için ekstra zaman yarattık. Hem manuel işler ortadan kalktı hem de hata payı azaldı. Müşterilerimizin isteklerine daha hızlı karşılık verebilmek, mevcut süreçlerimizi iyileştirebilmek ve yeni iş modellerini entegre edebilmek adına dijital dönüşümün önemli oyuncularından “StartUp”lar ve “FinTech”ler ile iş birlikleri ve yatırımlar konusunda çalışıyoruz. 

TEKNOLOJİYE YATKIN KİŞİLERİ KAZANACAĞIZ
Müşterilerin ve pazarın ihtiyaçlarının doğru anlaşılabilmesi ve bunlara yönelik iç ile dış stratejilerin geliştirilmesinde CFO’ların etkin rol alması her zamankinden daha ehemmiyetli. Şirketin tüm fonksiyonlarıyla ilgili finansal etkiyi yorumlayabilmek ve dijital dönüşüm sürecinde yapılacak yatırımların hangi alanlara yoğunlaşacağına karar vermek, önemi artıran nedenlerden...
Bu süreçte, teknolojik yatkınlığı yüksek ve dijital dünyaya hevesli kişileri şirketimize kazandırma amacındayız. Onların yetkinliklerini daha fazla artırabilecekleri bir ortam yaratabilmek, dijital dönüşüm yolculuğumuzdaki hedeflerden...


GÜRMEN GROUP CFO’SU ALİ ÖZTAYINCI:
DİJİTAL DÖNÜŞÜMÜ, MİMARİ BİR BAKIŞLA DİZAYN ETTİK
Rekabet gücünü artırmak için yeni iş modelleri geliştirmek ve yeni teknolojileri iş süreçlerimize dahil etmek, artık iş dünyası için bir zorunluluk. Hazır giyim ve perakendeden enerji ve teknolojiye, farklı sektörlerde yatırımları bulunan bir grup olarak net bir “Dijital Dönüşüm” stratejimiz var. 2020 gündemimizin önemli bir başlığı da bu...

Tüm iş yapış süreçlerimizi birbiriyle uyumlu ve dijital hale getirecek şekilde aksiyonlarımızı alıyoruz. Dijitalleşmeyi tasarımdan üretime, planlamadan mağazalarımıza ve finansa, farklı başlıklarda içselleştirdik ve bu süreci devam ettiriyoruz.

DİJİTAL YÖNERGELERİ OKUMADA, CFO ÖNEMLİ
Büyük teknolojik dönüşümlerde, şirketlerin stratejilerini belirleyenler genellikle finans yöneticileri oluyor. Tüm fonksiyonlardaki iş süreçlerini bilerek, gereksinimleri analiz edip, kaynaklarını, yatırımın geri dönüşüne uygun olarak planlamada CFO’lar liderlik ediyor. CFO’lar, giderlerin ve risklerin azaltılması, yeni gelir kaynakları için dijital yönergeleri okuyabilme, anlamlandırma ve farkındalık sağlamada önemli bir rol üstleniyor.
“Millennial”ların (Y kuşağı) aktif bir müşteri olarak hayatımızdaki yeri, Z kuşağının davranış biçimleri ile, iş yaptığımız alanlardaki deneyim beklentileri hızla değişti. Bu aşamadaki her süreci yönlendiren dijitalleşme, her şeye daha hızlı ve kolay erişim bir lüks değil; zorunluluk, bizim için varlık nedeni. 

“GÜRMEN TEKNOLOJİ” DEĞERLİ BİR GÜÇ
Teknoloji yönetimlerini farklı yapılarda ve ayrı bir şirket gibi yönetmenin de etkinlik kazandıracağı bir dönemdeyiz. Bu yapıları doğru kurgulayan, yapay zekâ uygulamalarını etkin kullananlar, daha büyük fark yaratacak. Yoğun rekabet ortamında en iyi ürünü, en iyi kalite ile üretmek ve iyi bir tedarik zinciri, lojistik yeterli değil. Hem müşterinizi iyi tanımak hem de daha veri odaklı olup bu veriyi iyi değerlendirmek, farklılaşmak için her zamankinden daha ehemmiyetli. 
Biz de bu gereksinimlerden yola çıkarak “teknoloji ve perakende” şirketi olabilmek adına 2017’de Yıldız Üniversitesi Teknopark’ta, “Gürmen Teknoloji”yi kurduk. Sektöre de dijital projeler kazandırmak, doğru insan kaynağı ile çalışabilmek, teknoloji alanında yetenek yetiştirmek, gelişmeleri daha hızlı takip edip dışa dönük olmak için değerli bir güç....

Mobil satış ve akıllı algoritmalar ile çeşitli öneriler sunarak, markalarımıza farklı bir bakış açısını kazandıran “ChicApp-Mobil Mağazacılık”; global olarak tüm mağazalarımızın dijital ekranlarını merkezden yönetebilmeyi sağlayan “Digital Signage” uygulamamız; müşteri davranışlarını daha iyi analiz edebilme ve mağaza konseptlerimizde bu bilgilere göre değişim yapabilme, veri odaklı bir yönetim sergileme imkânı sunan “Isı Haritası” ise Gürmen Teknoloji’nin geliştirdiklerinden sadece birkaçı… 

KESİNTİSİZ HİZMETİMİZ YATIRIMLARIN SONUCU
Djijital dönüşüm stratejimiz doğrultusunda ve başarı altyapı projelerimiz ile tüm iş uygulamalarımızın ve süreçlerimizi detaylı bir mimari bakış açısıyla dizayn etmemizin sonuçlarını COVID-19 pandemisi döneminde de net şekilde gözlemleyebiliyoruz. Bu süreç, “uzaktan çalışma” ve “mobilize olma” ihtiyacını ortaya koydu. 
Şirketlerin birçoğu, yeni çalışma modellerine “ön hazırlık”, “kapasite testi”nden sonra geçebildi. Bunlara ihtiyaç duymadan; sürekli, erişilebilir ve güvenli dijital altyapımız üzerinden operasyonlarımızı normal bir biçimde sürdürdük. Çalışanlarımıza, müşterilerimize, iş ortaklarımıza kesintisiz hizmet sunarak, dijital yatırımların katma değerini bir kez daha ortaya koymuş olduk... 


ENERJİSA ENERJİ CFO’SU MICHAEL MOSER:
DEĞİŞİMLERİ HER DÖNEM YAKINDAN TAKİP EDİYORUZ

Enerjisa Enerji olarak, uzun vadeli ve sürdürülebilir başarı için, makroekonomik trendleri ve regülasyon değişimlerini her dönem yakından takip ettik. Etkin risk yönetim politikaları geliştiriyoruz. Bunun sonucunda da 2019 yılında hedeflerimizi büyük ölçüde aşarak hissedarlarımıza önemli bir büyüme yarattık. Bunu, öngörülü, tedbirli, ileri görüşlü ve çevik yönetim yaklaşımımız ile birlikte değişken piyasa şartlarında yol alabilme yeteneğimiz sayesinde elde ettik.


PANASONIC LIFE SOLUTIONS TÜRKİYE FİNANS GENEL MÜDÜRÜ ERKUT AÇIL:
CFO, ŞİRKETİN ZİHNİNİ BİR PUSULA GİBİ YÖNLENDİRMELİ
Dijital devrim, ülkemizde de iş ve toplumsal yaşamı her anlamda dönüştürüyor. Ancak bu eksponansiyel etki, temel insan gereksinimlerini ortadan kaldırmıyor. Günümüz iş dünyasının temel beklentilerine yönelik maliyeti düşük, zaman kazandıran, hataya kapalı veya memnuniyet sağlayacak rekabetçi çözümler üretiyor. 

Söz konusu; büyük verinin, tasarımın ve teknoloji araçlarının birleşerek, uyum içerisinde oluşturduğu bir çağ... Çünkü artık bu entegrasyonu iş süreçlerine dahil etmenin ve mükemmel çıktıyı yaratmanın en önemli köprüsü, dijital dönüşümden geçmekte. 

CFO’LAR, İŞ ORTAĞI HALİNE DÖNÜŞTÜ 
CFO’ların en büyük rolü, bu önemli değişim ve dönüşüm sürecine karşı, sorumlu olunan iş süreçlerinde zemin hazırlamak. Ancak, bu hazırlık süreci yalnızca finansal alanlarla kısıtlı kalmamalı. Şirketin zihnini de bir pusula gibi yönlendirmeli ve yolunu çizmeli. Ancak bu şekilde hayata geçirilen teknolojik dönüşüm uygulamaları çarpan etkisi yaratabilir. 
Finanstan sorumlu kişilerin rolleri, mevzuat yönetiminden geleceği tahmin etmeye varan geniş bir yelpazede son 20 yıldır değişiyor. Artık şirketlerin temel yapı taşlarını oluşturan, sağlıklı ve doğru karar almaya yardımcı olan iş ortağı haline dönüştü. Hal böyleyken CFO’ların dijital dönüşüm sürecinde ana rollerden birine sahip olması kaçınılmaz. 

AJANDADAKİ İLK MADDE: “İŞE NEREDEN BAŞLARIM?”
“İşe nereden başlanacağı?” ajandalarımızdaki ilk madde olmalı. İyi bir analizin ardından ihtiyaç belirlenmeli. Organizasyon yapısının dönüşüme göre değişmesine yardımcı olmak ve değer sağlayacak finans yatırımları iş süreçlerine dahil ederek değişimin takibi, sonraki adımlar. Fark yaratan ve sürdürülebilir başarılara imza atan bir kurum olabilmek, teknolojik dönüşümü, şirketin temel kabiliyetleri haline getirdiğinizde mümkün olur.

DÖNÜŞEN ŞİRKETLER, VERİYİ KATMA DEĞERE DÖNÜŞTÜRECEK 
Özellikle finans fonksiyonları ve finansın desteklediği alanlarda yönünü teknolojik dönüşüme çeviren şirketler, bu sistemlerin sunduğu yetenekler ile verilerini katma değere dönüştürecek. İçeride; iş zekâsı uygulamaları, veri analitiği gibi enstrümanları kullanarak, dışarıda ise ödeme, para transferi, risk analizleri veya ek yazılım gibi destekleri partnerlerinden alarak karar verici noktasında birçok esneklik kazanacak.    
Biz, genel merkezimizin ilgili projelerine destek vererek yönetim muhasebesi fonksiyonlarımızı güçlendiririyoruz. Ayrıca, ülkemizdeki başarı hikâyelerini yakından takip ediyoruz. Tüm başarılı uygulamalar ile Panasonic Life Solutions Türkiye’nin “İnsan odaklı yaklaşımlarla daha iyi ve konforlu bir ‘yaşam’ sunma” hedefine katkı sunmayı amaçlıyoruz.


PETROL OFİSİ CFO’SU SERHAN ULGA:
DİJİTAL VE KONTROLLÜ BİR ÇÖZÜM SUNUYORUZ

Müşterilerimize, salt ürün ve hizmetlerde değil, işletme ve finansal alanlarda da avantajlar sağlıyoruz. Personel taşıma, lojistik, turizm firmalarına, iş ortaklarıyla gerçekleştirdikleri fiziksel nakit akışına, dijital ve kontrollü bir çözüm sunuyoruz. Lojistik firmalarına, iş ortaklarının şifreyle güvenli bir şekilde Petrol Ofisi istasyonlarından akaryakıt ikmal edebilme, tüm ATM'lerden para çekebilme ve Visa üye işyerlerinden alışveriş yapabilme ayrıcalığı getiren “AutoMatic Lojistik ATM Card”ın kurumsal olduğu gibi bireysel faydaları da var. Lojistik sektöründeki sürücüler de, bankada herhangi bir hesap açma zorunluluğu ve yıllık kart ücreti olmadan bu ödeme hizmeti ayrıcalığına sahip oluyor.


MICROSOFT TÜRKİYE CFO’SU  MÜGE ÇELEBİ ÖZDEMİR:
ZAMAN ALAN İŞLERİMİZİ SERİ VE HATASIZ HALE GETİRDİK 
Microsoft Türkiye’de etkili bir finansal dönüşüm süreci yaşıyoruz. Öncelikle finansal analiz ve raporlama alanını iyileştirmeyle işe başladık. Sonra, yapay zekâ ve makine öğrenmesi inovatif teknolojilerimizden faydalanarak bir finansal strateji ve öngörü sistemi oluşturduk. 

Risk yönetimi, en önemli alanlarımızdan birini oluşturuyor. Burada da “blockchain” gibi yeni teknolojiler ile güncel ve güvenli operasyonlar yürütüyoruz. İş süreçlerimizin otomasyonunu gerçekleştirerek vakit alan, tekrar eden işlerimizi seri ve hatasız hale getirdik. CFO’lar olarak çok fazla araç ve yazılım ile iş yapıyoruz. Hedefimiz, işlerimizi kolaylaştırmak ve zaman kazanmak olmalı. 

“MICROSOFT TEAMS” İLE MEKÂNSIZ TOPLANTI 
“Microsoft Dynamics” sayesinde; örneğin faturaların ve masrafların sadece fotoğrafını çekerek kâğıt israfını önemli ölçüde azaltıyoruz. “MS Insight” ile tüm yazılımlarımızın birbiriyle çalışabilmesini sağladık. Yıl sonu gelir tahminlerimizde ise makine öğreniminden de faydalanıyoruz. Bu, öngörüye dayalı, inovasyon odaklı, işlemlerimiz de bizi insana özgü hatalardan kurtarıyor. “Microsoft Teams” ile de toplantılarımızı daha verimli ve her yerden erişilebilir hale getirdik.