DOXA'NIN İLHAM VEREN BAŞARI HİKAYESİ

Ofis mobilyası sektöründe Türkiye'nin öncü markası Doxa, geleceğin ihtiyaçlarına tasarımlarıyla yön veriyor. Zonguldak'ın Devrek ilçesinde, 50 bin metre karelik kapalı alana sahip tesislerinde, dünya standartlarında, Endüstri 4.0 ilkelerine uygun üretim gerçekleştiriyor. Yaygın franchise ağıyla faaliyet gösteren marka, uluslararası sertifikasyon çalışmalarıyla ön plana çıkıyor. 25 ülkeye ulaşan ihracatıyla da küresel pazar payını artırmaya devam ediyor. Çanakcılar Şirketler Grubu bünyesinde 2007'de faaliyete başlayan Doxa'nın yol haritasını, "Çalışanların emekleriyle kurulan bir şirketiz" diyen Genel Müdür İlhami Alanya çizdi...

BİR ŞİRKETE DEĞİL AİLEYE MİSAFİR OLDUK
Görüntülü medyada jest ve mimiklerin her detayını izleyiciyle buluşturmak kolaydır. Ancak bizim gibi basılı yayın organlarında haber metninin anlaşılabilirliğini ve değerini yükseltecek beden dilini okura yansıtabilmek, mükemmel bir fotoğraf sunumunu zorunlu kılar.
Keyifle okuyacağınıza inandığımız DOXA Genel Müdürü İlhami Alanya röportajındaki öykü de bu gerçeğe ışık tutuyor. Nazik davet üzerine geldiğimiz şirketin İstanbul Ataşehir’deki genel müdürlüğünde, şahsım ve foto muhabiri arkadaşım Mahmut B. Bürkük, Kurumsal İletişim ve Pazarlama Uzmanı Seher Tiryaki’nin görmeye alışık olduğumuz sıcak tavırlarla karşılandı. Çok geçmeden, her zamanki güler yüzüyle İlhami Bey ile tokalaşıp sabahın ilk Türk kahvesini yudumladık. Doxa Pazarlama ve Satış Müdürü Yaşar Ekinci ile de ilk tanışıklığımızı gerçekleştirdik. Bize eşlik edenler arasında, Dış Ticaret Uzman Yardımcısı Filiz Kıraç Erten ile Satış Destek Uzmanı Aynur Özdemir de vardı...    

SİNERJİ DOLU GENÇ BİR EKİP
İlk görseller için binadaki muhtelif yerler seçilmişti. Biz, kafamızda enstantaneleri kurgularken, ofis içerisindeki sinerji had safhadaydı. Söyleşi sayfalarımız için gerekli malzemeyi tedarik edebilme gayesiyle DOXA Genel Müdürü Alanya’yı kısmen yormamız gerekecekti ki, haliyle öyle oldu. Hatta biz iş aşkımızı biraz abartıp gazeteciliğin tetiklediği refleksimizle kompozisyonların sayısını epeyce artırdık. Tebessüm dolu ifadesini bir an bozmayan İlhami Alanya’nın, her mesleğin itibarını ne kadar önemsediğine ve mütevazılığına da o esnada bire bir şahitlik ettik.

HER SEVGİNİN KARŞILIĞI VAR
Yapaylıktan uzak tavırlar sergileyen Sayın Alanya’nın, Çanakcılar Şirketler Grubu kurucuları ile liderleri, sektör temsilcileri ve ekibi tarafından neden bu denli çok sevildiğinin en somut yanıtını, birlikte geçirdiğimiz zaman diliminde fazlasıyla aldık. Bilgisi ve tecrübesinden hareketle, hayatının her alanında “Az laf, çok icraat” felsefesini benimseyen DOXA Genel Müdürü “konu mankeni!” olmaktan kısmen sıkılsa da hiçbir ricamızı kırmadı. Üstelik, içtenliğinin ürünü olan esprili kişiliğiyle, sürekli takılmayı da ihmal etmedi. 


BİZLERİ BEKLEYEN BÜYÜK SÜRPRİZ!
Patlayan flaşların ardından geçtiğimiz yemekte, bizleri bir de sürpriz bekliyordu. ‘Mucize Doktor’ dizisinde ‘Tanju’ karakterini canlandıran tiyatro kökenli ünlü oyuncu Murat Aygen masamızın, haliyle sohbetimizin konuğu oldu. Business Life olarak, “takım ruhuyla” kenetlenen ve her bireyinde samimiyetin yüzlere yansıdığı DOXA ailesiyle nice iş birlikleri temennisiyle, iyi okumalar...

TÜRKİYE’DE 110 NOKTADA YURT DIŞINDA 25 ÜLKEDEYİZ
Doxa markası, ofis mobilyası üretimine, Çanakcılar Şirketler Grubu bünyesinde 2007’de başladı. Aradan geçen 12 yılda neler değişti? 

Doxa kurulduğu günden bugüne, her geçen yıl, yeni yatırımlarıyla istikrarlı büyüdü. 12 bin metrekare kapalı alanda başlayıp, 50 bin metrekare kapalı alanda üretim yapan bir firma haline geldi. Yeni makine parkurlarımızı, teknolojik üretim yöntemlerimizi ve ürün çeşidimizi artrdık. Yurt içinde ve yurt dışında yeni bayilere eriştik. Böylece sektörün önde gelen ofis mobilya üreticileri arasında yerimizi aldık. Günlük 200 modül üretim ile adım attığımız sektörde bugün 1.500 rakamını yakaladık. Türkiye’nin dört bir tarafında 110 noktaya, 25 farklı ülkeye ürünlerimizi ulaştırıyoruz. 

ÜRÜNLERİMİZİ, 72 SAATTE TÜKETİCİYE ULAŞTIRIYORUZ
Doxa, sektöründe, Türkiye'nin önde gelen firmaları arasına nasıl girdi? 

Doxa, her döneminde kendine özgü stratejiler geliştirerek büyümesini sürdürdü. Hızlı üretim ve hızlı teslimat, en önemli stratejilerimiz arasında. Ürünlerimizi 72 saat gibi, sektörün alışık olmadığı bir hızla tüketiciye ulaştırıyoruz. Bunun yanı sıra, kaliteli ürün ve sürekli yenilikçi tasarım anlayışımız, bizi başarıya götüren en temel unsurlar...

ÜLKE EKONOMİSİNE KATKI BİZLERİ ÇOK MUTLU EDİYOR 
Yatırımlarınız ile ülkemizdeki üretim ve istihdama önemli katkılar sağlıyorsunuz. Makine parkurunuzun genişliğine dair bilgi verir misiniz?

Ülkemizin kalkınma ve büyüme hedeflerine biz de katkıda bulunmak istiyoruz. Yıllık 700-800 bin istihdam yaratılması için Türkiye’nin ortalama %5-%6 büyümesi gerekiyor. Biz de yatırım ve satış geliştirici faaliyetlerimizle büyümeye devam ediyoruz. Çalışan sayımız sürekli artıyor. Ülke ekonomisine yaptığımız katkı bizleri mutlu ediyor. Özellikle ihracatlar ve ürünlerimizi bizzat yurt dışında görmek, bizi gururlandırıyor.
Her dönemde en yeni teknolojik üretim tekniklerini takip ettik. Yatırımlarımızın bir parçası da üretimi güçlendirecek makine parkurumuzu genişletmek ve en yeni makinelerle donatmaktı. Üretimdeki kapasite artışına katkı sağlayan bu anlayışla, bayi sayımızı hızla artırıyoruz.


İHRACAT AĞIRLIĞI, ORTA ASYA VE TÜRK CUMHURİYETLERİNDE 
Globalde nasıl bir performans sergiliyorsunuz? Etkin ihracat stratejiniz neleri kapsıyor?

Markamız ile bütün dünyada etkin olmak istiyoruz. Ancak ekonomik, siyasi ve coğrafi sebeplerle daha çok, Orta Asya ve Türk Cumhuriyetlerine ürünlerimizi ulaştırıyoruz. Gelişen Afrika ve değişen Amerika kıtası ülkelerine etkin ihracat çabalarımız var. 

IRAK, FAS, İSRAİL, KATAR VE BAE’DE ARANAN MARKAYIZ
Odağınızdaki ülkeler hangileri ve buralarda hangi fırsatları yakaladınız, yakalayacaksınız?

Kurumsal, stratejik, periyodik iletişim çalışmalarımız ile global piyasalarda etkili olmaya çalışıyoruz. Özellikle Irak, Fas, İsrail, Katar, Birleşik Arap Emirlikleri (BAE)’de aranan ürün ve marka haline geldik. Yurt dışı fuarlarında bulunmaya gayret gösteriyor, yeni pazarlar ve yeni müşteriler edinmek adına aktif olarak etkinliklerimizi sürdürüyoruz. 

ÜRÜN, MODEL VE RENK PORTFÖYÜMÜZ GENİŞ
Orta Doğu ve Asya ile Avrupa’daki müşterilerin, ürün tercihleri çok farklı. Hedef pazarlarınızı seçerken baz aldığınız ölçütler neler? 

Evet, ülkeler arasında farklı beğeniler söz konusu. İhracattaki en önemli sorunlardan biri; farklı model, ürün ve renk tercihleri. Bu nedenle portföyümüzü geniş tutmaya özen gösteriyoruz. Mevcut kataloğumuz dışında ülkelere göre değişen özel ürünlerle bu problemin üstesinden geliyoruz. Hedef pazarlarımızı, ülke özelliklerini değerlendirerek genişletmeye çalışıyoruz. Son dönemde Azerbaycan, Rusya ve Yunanistan gibi ülkelerle görüşmelerimizi ve anlaşmalarımızı gerçekleştiriyoruz. 
Kale pazarlarınıza yenilerini ekleyecek misiniz?
Çok yoğun satış yaptığımız pazarlardan hiçbirini “Kale Pazar” olarak görmüyoruz. Teknolojinin ve iletişimin değişip geliştiği çağda, yüksek rekabet ortamında biz de sürekli değişen şartlara ayak uydurmaya çalışıyoruz. 


HEDEFLERİMİZİ PAYLAŞTIĞIMIZ BAYİLERİMİZ ÇOK DEĞERLİ 
Yurt içi ve yurt dışında yaygın bayilik ağıyla çalışıyorsunuz. İş ortaklarınızda aradığınız kriterler ne? Bu iş birlikteliklerinin Doxa’ya geri dönüşü, dolayısıyla katkı oranı nedir?

Tüm satışlarımızı bayilerimiz üzerinden gerçekleştiriyoruz. Bize katkı sağlayan, hedeflerimizi paylaştığımız bayilerimiz bizim için çok değerli. Markamızı hakkıyla temsil edebilecek, doğru konumlandırılmış mağazası olan, servis ve montaj hizmetini verebilecek olanaklara sahip firmalarla bayilik ilişkisi kurabiliyoruz. Marka ve çalışma sadakâti oluşturarak kazan-kazan stratejisi ile müşteri odaklı pazarlama-satış faaliyetlerini ön planda tutarak, sürdürülebilir bir büyüme gerçekleştiriyoruz.

BELİRSİZLİKLERİ, VERİMİ ARTIRARAK FIRSATA ÇEVİRDİK 
Ölçek ekonomisine geçen markalar (üretim artarken maliyetin düşmesi) neler yapmalı? Siz, beklentileri ve belirsizlikleri nasıl yönetiyorsunuz? 

Her geçen gün artan üretim kapasitemizle, verimliliğimiz kâra dönüşüyor. Dünyada ve Türkiye’de daralan ekonomi sebebiyle, bütün kaynaklarımızı en verimli şekilde kullanmaya gayret ediyoruz. 2018-2019 yılları arasında düşen kârlılıkları yeni tasarım ve yatırımlarımızla aşmaya çalıştık. Bu zor dönem, kendimizi de yeniden sorgulamamıza olanak tanıdı. Daha verimli hale gelerek, belirsizlikleri de fırsata çevirdik.

BAHANE ÜRETMEK YERİNE DEĞİŞİMİ GERÇEKLEŞTİRİYORUZ 
Değişen ülke ve dünya ekonomisi koşullarına nasıl ayak uyduruyorsunuz? Asıl amaç; malî darboğazın olumsuzluklarını en az etkiyle atlatmak mı, bu süreçten kazançlı çıkmak mı?

Dünyada ve ülkemizdeki değişimlere; siyasal ve ekonomik problemlere bağlanıp kendimize bahane üretmektense, asıl değişimi ve gelişimi kendi üzerimizden gerçekleştiriyoruz. Mali darboğazlar veya ekonomik krizler, dünyada ve ülkemizde sıkça yaşanabiliyor. Bizim bu süreçleri değiştirme şansımız olmadığına göre; kendimizi ve süreçlerimizi değiştirerek, fırsatlar yaratıp kazançlı çıkmaya çalışıyoruz. 

‘BİZ BAŞARDIK, BİZ İYİYİZ’ DİYEMİYORUZ 
Ajandanızın, yeni dönem yatırım başlığında neler yazıyor? İş kolunuzdaki sinyaller ne diyor?

Mobilyacılık sektöründe trendler, renkler, modeller ve müşteri ihtiyaçları devamlı değiştiği için “Biz başardık, biz iyiyiz” diyemiyoruz. Kendimizi sürekli değiştirmemiz ve yenilememiz gerekiyor. Yeni Ar-Ge projeleri, inovatif çalışmalar ve ürün geliştirme peşindeyiz. Bu yıl, mobilyayı tamamlayan metal, UV boya hattı ve kendi paketleme sistemimizi geliştirdiğimiz koli ebatlama makinelerine yatırımlar yaptık. Bu süreç, hep böyle devam edecek. 

TASARIM YATIRIMLARI, MARKA HEDEFİNE KATKI SAĞLAYACAK 
Başarınızın temelinde hangi teknolojik, inovatif ve tasarıma dair çözümlerin önemli payı var?

Yüksek kapasiteyle çalışan fabrikamız, kendi gelişimini ve deneyimini tamamladı. Doxa’ya özgü tasarımları satın alıp hayata geçirmek için uygun zamanı bekledik. 2018 yılında tasarımı bize ait olan makam ve çalışma serisinde yer alan Wise, Horse ve Titan ürünleri ile piyasadaki tepki ve yaklaşımları test ettik. Büyük başarıya ve satış rakamlarına ulaştık. Doğru bir noktada olduğumuzu gördük. Bu da daha özgün ve modern tasarımları piyasaya sunmak adına bizleri cesaretlendirdi. Tasarıma yönelik yatırımlarımız, uzun vadede marka hedeflerine büyük katkı sağlayacak. 

RAHATLIK VE ERGONOMİK ÖZELLİKLER, ÖNEM KAZANDI
İnsanların günlerinin yarısını geçirdikleri ve bir nevi ‘ikinci evimiz’ olan ofislerde kullanılan mobilyaların önemi artıyor. Doxa, değişen tüketici alışkanlıklarına nasıl ayak uyduruyor?

İnsanların ofislerde geçirdiği zaman, her geçen gün artıyor. Bu durum günümüzde kullanılan mobilyalarda rahatlık ve ergonomik özelliklerin daha çok önem kazanmasını beraberinde getirdi. Doxa olarak, bunun bilinciyle ürünlerimizi işlevsellik, ergonomik açıdan beklentilere yönelik tasarlayıp üretiyoruz. Hareketli ofis yaşamını kolaylaştıracak, farklı zevk ve kullanım alanlarına uygun çözümler üretiyoruz. 
2019 kataloğunun çoğunluğunu kendi tasarımlarımızla oluşturduk. Yeni ürünlerimiz; VIP serisinde Force, Merit, Zenith seçenekleri ile; çalışma ve operasyonel grup serisinde ise alüminyum enjeksiyon ayak formuyla dikkati çeken modern dokunuşlara sahip “Alde” oldu. Kısa bir süre önce beğeniye sunulmasına rağmen hızlı ve olumlu dönüşler aldık. Ofislerin modasını belirlemeye devam edeceğiz.

ÇANAKÇILAR AİLESİ HALKA HİZMET EDİYOR
Doxa, Zonguldak’ın Devrek ilçesi Çaydeğirmeni beldesinde 50 bin m2’si kapalı, 80 bin m2 açık alanı olan fabrikada üretimde. Bu kente, tümüyle bölgeye neler katıyorsunuz?

Çanakcılar Şirketler Grubu, bölge açısından çok önemli bir kuruluş. Sanayi yatırımları ve sosyal sorumluluk projeleri ile kalkınmayı sağlamış ve istidam yaratılmasına olanak sağlamıştır. Toplamda 1.050 çalışan ve 3 bin 500 etkileşimli aile ile çok şey ifade etmektedir. Çanakcılar ailesinin, halka hizmet eden tüm resmi kuruluşlara yardım ve katkısı olmuştur. 

MİTHAT VE MEHMET ÇANAKCI BEY’DEN ÇOK ŞEY ÖĞRENDİK
Çanakcılar Şirketler Grubu Kurucu ve Onursal Başkanları Sayın Mithat ve Mehmet Çanakcı’dan miras kalan tecrübelerden nasıl istifade ediyorsunuz? Ayrıca, en çok hangi iş insanının tavsiyesine kulak kabartıyorsunuz?

Onların oluşturduğu kurumsal yapı ve ticari gelenekleri takip ediyoruz. Teknoloji ve tüm iş yapış şekillerinin değişmesine karşın onların ilke ve prensiplerinin ne kadar doğru olduğunu ve zamana karşı önemini koruduğunu görüyoruz. Büyük emek ve çabayla oluşturdukları şirket ve müesseseleri geliştirmek ve devam ettirmek, öncelikli ve en önemli hedefimiz. Sayın Mehmet Çanakcı’nın kararlılık, disiplin ve pek çok yerde hislerini kullanması, beni her zaman etkilemiştir. 

SEZAİ ÇANAKCI, BİZİ HER KONUDA CESARETLENDİRİYOR
Çanakcılar Yapı Malzemeleri A.Ş. Doxa Yönetim Kurulu Başkanı Sayın Sezai Çanakcı ile uyum içerisinde ve verimli çalışmayı neye borçlusunuz? 

Sezai Bey, şirket yönetimi konusunda hepimizden fazla tecrübeye sahip. Onun ufkunun genişliği, yenilik ve gelişime açık olması, bizi her konuda cesaretlendiriyor. Bilime ve araştırmaya inancı, bizim de akılcı ve bilimsel çözümler üretmemizi sağlıyor. Sezai Bey’i patron değil, kendisinden sürekli faydalanılan bir öğretmen gibi görmek gerekli.

ÇANAKCILAR, SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK PROJELERİNDE DE ÖNCÜ BİR GRUP
Çanakcılar Şirketler Grubu çatısında altındaki sürdürülebilirlik ve Kurumsal Sosyal Sorumluluk projeleriniz neler? 

Çanakcılar Şirketler Grubu’nun üretim tesisinin yer aldığı bölge; ‘Botanik Alan’ ile ‘Çanakcılar Arkeoloji ve Etnografya Müzesi’ne ev sahipliği yapıyor. Tüm ziyaretçilere açık olan bu alanlar; keşfetme, tanıma ve keyifli vakit geçirebilmeleri adına yöre halkına kazandırıldı. Tesisini, serbest dolaşan ve yaşam alanı oluşturulan 80 farklı türden ve 1.000’den fazla hayvan ile paylaşan Çanakcılar, bu şekilde, yaşamın paylaşıldığı bir hayvanat bahçesi barındırıyor.


İLHAMİ ALANYA, TEMPOYU NASIL DELEGE EDİYOR?

- Çok az uyuyorum. Çok çalışıyorum. Bence, başarılı olan tüm insanların en önemli özelliği de bu. Yoksa; kimsenin, kimseden daha zeki ya da şanslı olduğuna inanmıyorum. 
- Doğru zaman yönetimi ve planlı-programlı çalışmak, olumsuz sürprizleri önlüyor. 
- İşleri belli bir metodolojide gerçekleştirmek gerekli. Ertelemek ve tembellik etmek sorunların tekrar, büyüyerek önümüze gelmesine sebep oluyor. Bence en önemli şey, insanın kendisini yönetmesidir. Kendini yöneten her işi yönetir.
- Benim için vakit, dolayısıyla günün her saati önemli. Ancak tüm çalışanlarımızın kendini daha iyi ve aktif hissettiği 10.00-16.00 aralığı, benim de en sevdiğim zaman dilimi.

İLHAMİ ALANYA’NIN DEĞİŞİM VE GELİŞİM METODU
- Sürekli işimle ilgili okuyorum ve araştırma yapıyorum. Kişisel değişim ve gelişim, bizim en önemli sorumluluğumuz. 
- Değişime açık olmak, özellikle teknolojik ve yaşamsal değişimlere ayak uydurmak, direnmek yerine kabullenmek daha önemli. Çünkü bu değişim, mutlaka sosyolojik temellere dayanıyor. Tek başına direnmem anlamsız. 
- Benim için bütün başarısızlıklarım kıymetli. Hepsinden bir şeyler öğrendim. Başarısızlıktan hiçbir zaman korkmadım, eğer korksaydım hiçbir şey yapamazdım.

İLHAMİ ALANYA’NIN FUTBOL TUTKUSU
- Hayatımda öngöremediğim ve beni zaman zaman bunaltan, taraftarı olduğum takımın sevgisi. 
- Beşiktaş’ın maçlarını yakından takip ediyorum. Beşiktaş sevgisi başka bir şey. 
- Beşiktaş kaybettiği zaman tüm profesyonelliğime rağmen gün içerinde kendimi keyifsiz hissedebiliyorum.

İLHAMİ ALANYA’NIN EKİP RUHU
- Sayın Mithat ve Mehmet Çanakcı “... Çalışanlarımız ve iş ortaklarımız sağlık, mutluluk ve barış içinde yaşasınlar, müessesemizi daha da geliştirerek mükemmele doğru taşısınlar” der. 
- Ekibimizdeki her bir bireyin mutlu olmasını ve işini sevmesini istiyoruz. Başarının, çalışanlarımızın mutluluğuyla gelişeceğini düşünüyorum. 
- Her bir çalışanımızın, kendi işinin patronu olmasını istiyoruz. Bugün en iyi fikir kiminse şirketimizin en önemli çalışanı odur. 
- Yoğunlaştığımız dönemlerde iş paylaşımı yaptığımız, işini seven ve ondan zevk alan ekibimiz, yenilenmemizi sağlıyor.