FARKINDALIĞI ALO KAZA VE ALO TUTANAK İLE OLUŞTURDUK

25 YILI AŞKIN SÜREDİR SİGORTA SEKTÖRÜNDE FAALİYET GÖSTEREN ALO KAZA YÖNETİM KURULU BAŞKANI ZEYNEP BERRAK ÇÜLES, 5 YILDIR ÜZERİNDE ÇALIŞTIĞI KAZA ANINDA SÜRÜCÜLERİN MAĞDURİYETİNİ AZALTMAYI HEDEFLEDİĞİ 'ALO TUTANAK' İSİMLİ UYGULAMAYI HAYATA GEÇİRDİ. BU UYGULAMA İLE ARAÇLARI KAZAYA KARIŞAN ARAÇ SÜRÜCÜLERİN TUTANAKLARI ORTALAMA 15 DAKİKA İÇERİSİNDE TUTULUYOR VE E-POSTA YOLUYLA HEM KENDİLERİNE HEM DE SİGORTA ŞİRKETLERİNE GÖNDERİLİYOR. ŞEFFAF VE ŞEFKATLİ LİDERLİĞİN GÜCÜNE OLAN İNANCINDAN BAHSEDEN ÇÜLES, "BEN BİR ANNEYİM VE ÇALIŞMA ARKADAŞLARIMA DA BU İÇGÜDÜ İLE YAKLAŞIYORUM. ORTAK AMAÇLARIMIZ VE ORTAK HEDEFLERİMİZLE BİRLİKTE BİR OLUYORUZ" DEDİ. BUSINESS LIFE EKİBİ OLARAK, BU SAYIMIZDA ALO KAZA YÖNETİM KURULU BAŞKANI ZEYNEP BERRAK ÇÜLES'İN MİSAFİRİ OLDUK. KENDİLERİYLE GERÇEKLEŞTİRDİĞİMİZ KEYİFLİ SOHBETİMİZİ SİZ DEĞERLİ OKURLARIMIZ İÇİN KALEME ALDIK?


Alo Kaza ile nasıl tanıştınız?

Alo Kaza ile tanışmam önceden kurguladığım, planladığım bir iş dalı değildi. Tamamen poliçesini kestiğim müşterilerimin kaza anında yanlarında olduğumdan dolayı yavaş yavaş gelişti. 2016 yılın eylül ayında bir anda poliçe kesmeyi bırakıp, kendimi 16 kişilik ekibimle Alo Kazanın içerisinde buldum. 3 ay sonra iş yerimi, gelen misafirime gezdirdiğimde 40 kişilik ekibe sahip olduğumu söylerken büyüdüğümü hissettim. 6 Ay sonra toplam 160 çalışma arkadaşıyla yolculuğumuzu sürdürdük ve en son pandemi esnasında mevcudumuz 413 kişi oldu. Bunun sebebi sektörde aksayan bir sistemin ve yardıma muhtaç kazazedelerin olmasıydı. Alo Kaza sorunları çözerek kazazedeler için bir farkındalık yarattı.

Neden Alo Tutanak?

Trafik kazalarında sürücüler için en zahmetli işlemlerden biri de kaza tespit tutanağını doldurmak. Geliştirdiğimiz ‘Alo Tutanak’ ile sürücüler kağıt, kalem kullanmadan, delilleri kaybetmeden ve zamandan tasarruf ederek tutanak tutabilecek. 7 ile 20 dakika içinde tutanağın hazırlandığı ‘Alo Tutanak’ uygulamasını kullanmak için telefonunuza indirmeniz yeterli. Kaza anında, uygulamadaki 'kaza yaptım' özelliğini kullanarak çağrı merkezindeki kusur uzmanı kişilere bağlanıp tutanak tutturabiliyorsunuz. Tutulan tutanaklar, e-posta yoluyla araç sahibine ve sigorta şirketlerine gönderiliyor.


Tutanağı kazazede değil de siz tutsanız ne değişecek, yani neden size tutturalım bu tutanağı?

Araç sahipleri, Kara Yolları Trafik Kanunu'nu da tam bilmiyorlar. Kusur yönünden mağdur olmamak için bu kanunu bilmek gerekiyor. Biz uygulamayı kullanan ve kaza yapan sürücülere canlı call center (çağrı merkezi) hizmetimizle destek veriyoruz. Çağrı merkezimizde çalışan arkadaşlarımız eğitimli, kusurlar üzerine son derece bilinçli. 413 kişiyiz, hedefimiz binin üzerine çıkmak. Türkiye genelinde tutanak tutma hizmeti vermeyi amaçlıyoruz. Kişi o esnada delilleri kaybedebiliyor sonradan hak aramaya çalıştıklarında her yeri suçluyorlar. Aslında kaza anında topladıkları deliller çok önemli

Kaza tutanağı doldurulurken dikkat edilmesi gerekenler;

m Uygulamada kaza sonrasında kazazedelerce tutulan anlaşmalı tutanaklarda olayın tam olarak nasıl geçekleştiği tutanağa aktarılamadan olay yerinden ayrılmakta oldukları, daha sonra yapılacak incelemelerde de iz ve emarelerin yok olduğu ve bu bağlamda da maddi gerçeğin ortaya çıkarılamadığı, kazazedelerin bir veya birkaçının mağdur olduğu, buna bağlı olarak mağdur taraf sigortacısının da fazladan haksız ödeme yaptığı görülmektedir.

- Kaza Tespit Tutanağının 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununu iyi bilen alanında uzman ehil kişiler gözetiminde tutulması tüm bu olumsuzlukların önüne geçecektir.

- Ancak şu anki yasal mevzuatta konuyla ilgili yasal bir düzenleme olmamakla birlikte, eksperlik ücret tarifesinde tutanak tutma bedeli adı altında bir düzenleme yer almaktadır.

- Kaza nedeniyle adrenalinin yüksek olması sebebiyle kazazede, olayın vermiş olduğu birçok psikolojik rahatsızlıkla tutanak tutmakta zorluk yaşamaktadır.

- Kazanın oluş şekli ve maddi gerçek tam olarak tutanağa aktarılamamaktadır.

- Kazazede; çoğu zaman doldurulacak tutanak bulamamakta, tutanağı bulsa kalemi bulamamaktadır. Bu durum olayın taraflarının psikolojisini bozmakta olduğu kuşkusuzdur.

- Kazaya maruz kalmış kişilerin birbiriyle anlaşarak tutanağı doldurması zorunluluğu gereği ortak bir fikir ve ortak bir krokide anlaşamayan kazazedelerin çoğu zaman istenmeyen olayların içine düştüğü (darp, hakaret vs.) gözlemlenmektedir.

- Trafik akışını durdurmaktadır. Seyir halindeki diğer kişiler de mağduriyet yaşamaktadır.

- Oysaki tutanak alanında uzman kişiler tarafından tutulursa 7 dakikada çözümlenebilirken, diğer türlü 50 dakikada sonlanmaktadır.

Bizim bildiğimiz tutanakta kişilerin imza atması şarttır. Siz bu durumu Alo Tutanakta nasıl planladınız?

Biz biliyoruz ki 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu’nun 22/17. Maddesi “Maddî hasarla sonuçlanan trafik kazaları için yetkili sigorta eksperleri tarafından düzenlenmiş, örneği İçişleri Bakanlığınca tespit olunacak rapor, sigorta tazminatının ödenmesinde Karayolları Trafik Kanununun 99 uncu maddesindeki kaza ve zarara ilişkin tespit tutanağı hükmündedir. Eksperler tarafından düzenlenen raporlar delil niteliğindedir” demektedir. Bu yüzden biz de eksper gözetiminde ve eksper imzalı tutanağı tuttuğumuz için ve doğru delilleri aldığımızdan dolayı tarafların imza atmaması olayını yok saymayacak, vatandaşların hukuki haklarını aramasına engel olmayacaktır.


“Kusur Kimde?” kitabınızdan bahseder misiniz? Kitabınızla nelere açıklık getirmek istediniz?

Bildiğiniz üzere maddi kazalarda kaskosuz araçlar Hazine Müsteşarlığına dayanarak Tramer’in verdiği 0, 50, 100 değerlerine karşı mağduriyeti gidermek zaman aşımlı olup süresi de kazadan sonraki iki yıl geçerlidir. Gerçek kusuru değerlendirmedeki son karar, kusuru belirleyen hakim ya da hakemlerindir. Biz de Kusur Kimde şirketini kurduktan sonra bu konuda mağdur olan kişilere çok sayıda rapor düzenleyerek mağduriyetlerini gidermelerini sağladık.

Yeni dönem ajandanızda hangi başlıklar öne çıkıyor?

- Alo Vergi: Tüm vergi uyuşmazlıkları konusunda vatandaşları bilgilendirmek.

- Barınaklarım projesi

- Trafik poliçelerine yeni düzen getirmek. Şu anki durumda zorunlu poliçeyi kesmek istemeyen TSB ailesine zorla poliçe düzenletildiğinden dolayı trafik poliçelerimiz üvey evlat muamelesi görmektedir.

Kazazedelerin doldurduğu kaza tutanakları ve kaza fotoğrafları kusur tespiti için yeterli mi?

Kesinlikle yeterli değildir.

Kazaya uğrayan araçlarda değer kaybını nasıl tespit ediyorsunuz?

Eksperlerle iş birliği içerisindeyiz. Raporları eksperler hazırlar. Biz de SEGEM belgeli Sigorta Poliçeleri hakkında bilgisi olan arkadaşlarla çalıştığımız için bu konuda raporlama yapabiliyoruz.


Yani trafik poliçesi içerisinde;
a)
Kusur kimde?

b) Kusur oranı ne?

c) Önce trafik sigortalarındaki haklar,

d) Sonra varsa İMM poliçesindeki haklar,

e) Kasko poliçesindeki şartlara göre raporlama ve dizayn yapılır.

Kazazede sizi neden arasın?

Çünkü biz müşterilerimize dinliyoruz, anlıyoruz, doğru delilleri farkındalığımızla tespit ediyoruz. En önemlisi de sigorta şirketindeki bu süreç 7 ile 45 gün içerisinde olurken bizde;

Kusur 10 dakika Hasar raporu 60 dakika (Ağır hasarlar 1 gün) Değer kaybı 30 dakikada raporlanır.

Kazaya neden olan kişinin zorunlu mali mesuliyet sigortası bulunmadığında, mağdur tarafını nasıl bir süreç bekliyor? Hukuki bir yola başvurmadan önce neler yapılmalı?

Zorunlu mali mesuliyet sigortası bulunmayan kişiler için; "Eyvah! cebinden ödeyecek."

Bir kazada kazazede yolculuğuna bilinçli başlamalı. Uzman kişiler ve ekiplerden destek almalı. Poliçesini ve haklarını iyi tanımalı.

Berrak bir gelecek için; Çağdaş kadın hangi özelliklere sahip olmalı?

- Kendine güvenen

- Özgüveni tavan

- Korkusuz

- Yere sağlam basan

- Sonuç odaklı çalışan

- Yeni Projeler üreten

- Topluma bilinçli çocuklar yetiştiren

- Sosyal sorumluluk projelerinde yer alan

BERRAK ÇÜLES’İN YAŞAM TEMPOSU
- Sabahları kaçta kalkıyorsunuz?

Sabah 7-8 arası kalkıyorum. 09.00’da işte oluyorum. Belki inanması güç olacak Seyfettin bey, ancak geç kaldığımda kendimi tokatladığım zamanlar oluyor. Bunun için iş yerine geç kalan arkadaşlarımla toplantı odasında toplanıyor ve birbirimize bakarak adeta saygı duruşunda bulunuyoruz. Aynı kişiler bir daha geç kalmamaya dikkat ediyorlar.

- Yoğunluğun üstesinden gelmek için iş programınızı nasıl düzenliyorsunuz? İş ve sosyal hayat arasındaki dengeyi korumanın formülü nedir?

Organize olmadığım hiçbir programım olamaz. Olsa da üstesinden gelemeyeceğimden eminim. Bu yüzden bir an önce organize olup ancak o şekilde üstesinden gelebiliyorum. İş ve sosyal hayat dengesini korumak için hiçbir şey yapmıyorum.

Zeynep Berrak ÇÜLES kimdir?
- 1964’de Yugoslav göçmeni bir ailenin kızı olarak İstanbul’da doğdum. Yugoslav kültürü ile yetiştirildim. Sanırım başarımın sırrı bu kültür içerisinde saklı. Aldığım sorumluluğu sonuna kadar organize, mutlaka düzen, hız başarı ve içine mutluluk katarak yürütüyorum. Anneyim ve bu da benim çalışan tüm arkadaşlara şefkatle yaklaşmamı sağlıyor. Birlikteliğimiz güçlü temellere dayanıyor. Şirket dışında müşterilerimize gözüken yüzümüz kurumsal, şirket içinde samimi bir aile yapısı içerisindeyiz. Profesyonel olduğum konu ise; Sigortacılık.

BERRAK ÇÜLES’İN SORUMLULUK DUYGUSU
- Yaz aylarında susuz kalan sokak hayvanlarının ihtiyacını gidermek üzere hayata geçirdiğiniz ‘’Orman Meleği’’ projenizle neler başardınız?

Kocaman bir hiç. Yarım yamalak yapılan işler sonuç vermiyor. Ancak yine organize bir şekilde Alo Tutanak projesi devlet tarafından onanınca yani kaza tespit tutanaklarını Alo Tutanak tuttuğu an gelirin yüzde 25’i ile Türkiye’deki bütün hayvanların barınma merkezlerini beş yıldızlı otelleri haline getirme projemiz var. Kesinlikle başaracağımıza inanıyorum. Çünkü onlar toplumumuzun sessiz ağlayan dilsiz çocukları.

- İstanbul Emniyet Müdürlüğü ile birlikte organize olduğunuz "Daha Güvenli Trafik" projesiyle neler hedeflediniz?

Ne sen sor ne ben söyleyeyim. Ülkemizde maalesef meyve veren ağaç taşlanıyor. Çok şey hedefledim ama hiçbir şey yapamadım çünkü karar mercii ben değildim.