İÇ GÖÇE İSTİHDAM YARATILMALI

Türkiye, Kahramanmaraş merkezli ve 10 ilde etkili olan yıkıcı depremlerin ardından yaralarını çalışıyor. Depremzedelerin yeniden iş hayatına uyum sağlamalarına olmak önemli hale geliyor. Özel sektörün ve kamu kurumlarının bu zorlu süreçte depremzedelere destek olmalarını teşvik etmek, uzun vadeli çözümler üretmeleri gerekiyor. Depremden etkilenen kentlerdeki 2 milyondan fazla kişi, başka illere hareket ediyor. Yoğun çalışmaların odağında barınma, beslenme ve hijyen başlıkları ön plana çıkarken aynı zamanda dışarıya göç veren bir bölge de gerçekleşen bu depremin göç oranını arttıracağı öngörülüyor. Bu konuda özel sektöre ve kamu kurumlarına büyük görev düşüyor. Ve aynı zamanda İnsan Kaynakları Departmanlarına? İnsan kaynakları departmanlarının istihdam yaratma konusunda geliştireceği projeler hayati önem taşıyor. Hep birlikte bölgenin normalleşmesi için bir an önce çalışma hayatının düzene girmesini mümkün kılacak yol haritası çizmeliyiz.

TÜPRAŞ, TÜM ÇALIŞANLARIYLA TÜRKİYE İÇİN TEK YÜREK
Tüpraş, deprem bölgesinin ve arama kurtarma ekiplerinin yakıt ve yaşamsal ihtiyaçlarını karşılamak önceliğiyle çalışıyor.

Türkiye’nin enerjisini, ulusal sorumluluk anlayışıyla her koşul altında kesintisiz olarak karşılayan Tüpraş, üretimini aralıksız sürdürüyor ve ihtiyaç duyulan enerjiyi afet bölgeleri başta olmak üzere ülkemizin dört bir yanına ulaştırmak için tüm gücüyle çalışmaya devam ediyor.

10 ilimizde binlerce vatandaşımızın yaşamını yitirmesine, on binlercesinin yaralanmasına neden olan Kahramanmaraş merkezli deprem sonrasında Tüpraş, akaryakıt başta olmak üzere diğer yaşamsal ihtiyaç malzemelerinin temini için ilk günden itibaren AFAD ile koordinasyon halinde afet bölgelerine desteğini sürdürüyor.

Deprem bölgelerine yakıt desteği sağlanıyor

Tüpraş, iklim koşullarının giderek kötüleştiği, enerji sıkıntısının arttığı deprem bölgesinde Osmaniye, Gaziantep, Hatay, Malatya, Kahramanmaraş illeri başta olmak üzere AFAD Koordinasyonuyla iş makineleri, ambulanslar, itfaiye araçları, arama kurtarma ekiplerinin aydınlatma ihtiyaçları ve depremzedelerin ısınma gereksinimleri için yakıt desteği sağlıyor.

Arama Kurtarma Ekipleri, ilk andan itibaren afet bölgesine intikal etti

Depremin ilk saatlerinde afet bölgelerine intikal eden Tüpraş Arama Kurtarma ekipleri AFAD ile koordineli bir şekilde arama kurtarma çalışmalarını aralıksız sürdürüyor.  Arama kurtarma ve enkaz kaldırma faaliyetlerinde büyük gereksinim olan iş makineleri, vinç ve jeneratör, aydınlatma ekipmanları gibi çeşitli ekipmanlar da afet bölgelerine gönderilmiş durumda. Bunların yanı sıra, oluşan ilave ihtiyaçlar Tüpraş Kriz Koordinasyon ekibi tarafından yine AFAD ile iletişim halinde sürekli takip edilerek gerekli takviyeler deprem bölgelerine hızla intikal ettiriliyor.

Tüpraş gönüllüleri yardım için kenetlendi

Cumhuriyet tarihinin en büyük afetlerinden birinin yaralarını sarabilmek için tüm Türkiye ile tek yürek olan Tüpraş, çalışanlarıyla da depremin ilk anlarından itibaren bölgeye yardım için teyakkuz halinde. Tüpraş gönüllüleri ilk 24 saat içinde, Kızılay’ın başlattığı kan bağışı kampanyasına dâhil oldu. Ayrıca Tüpraş çalışanlarının katılımıyla giyim, hijyen malzemesi, battaniye, ısıtıcı, bebek maması gibi acil ihtiyaçlar için seferberlik başlatıldı. Toplanan malzemeler AFAD koordinasyonunda deprem bölgelerine ulaştırılıyor.

Bölgenin temel ihtiyaçları için sürekli destek sağlanıyor

“Türkiye için tek yürek” anlayışıyla yardım seferberliğini ilk günden itibaren kesintisiz olarak sürdüren Tüpraş, ek olarak, depremzedelerin ve gönüllülerin kullanımına yönelik olarak barınma amaçlı konteynerlerin yanı sıra yatak, kampet gibi konaklama malzemeleri, içme suları, konserve gıdalar, binlerce mont, baret ve iş kıyafeti gibi temel ihtiyaçları da AFAD kanalıyla bölgeye sevk ediyor.

Tüpraş, yaraların sarılmasına katkıda bulunmak önceliğiyle, acısını yürekten paylaştığı deprem bölgesine yardımlarını sürdürecek. Ulusal sorumluluk anlayışı, kesintisiz üretimi ve tüm enerjisiyle Türk halkıyla omuz omuza yürümeye devam edecek.

Depremde yaşamını yitiren vatandaşlarımıza Allah’tan rahmet, aileleri başta olmak üzere tüm milletimize başsağlığı ve sabır; yaralılarımıza acil şifalar diliyoruz.

AgeSA İnsan Kaynakları ve Sürdürülebilirlik Genel Müdür Yardımcısı Burak Yüzgül:
AgeSa’nın kriz yönetim programı
Tüm kriz sürecinin sağlıklı bir şekilde ilerleyebilmesi için; organizasyon yapılanması, süreç tasarımı, öncelikli ilkeler, kriz senaryosu, kriz iletişimi, yapılması gerekenler ve yapılmaması gerekenler gibi bileşenleri düzenli olarak gözden geçiriyoruz.

Bu noktada hazırlıkların yapılması, tasarlanması kadar yapılan hazırlıkların kriz tatbikatıyla test edilmesinin de oldukça önemli olduğunu biliyoruz. Farklı kriz senaryolarını düzenli tatbikatlarla test ediyoruz. Prosedür ve yönergelerimizi, kriz tatbikatlarında elde ettiğimiz kazanımlar ve çıktılar ışığında güncelliyoruz.

Kriz anında, kriz durumunun tespit edilmesinden, krizin ilan edilmesinden, stratejik kararların alınmasından, ilgili ekiplerin yönlendirilmesinden ve yönetim aksiyonlarının alınmasından sorumlu AgeSA Kriz Yönetim Komitesi bulunuyor. Genel kriz durumlarında kriz yöneticisi Genel Müdürdür. Bölgesel krizlerde ise kriz yöneticisi ilgili bölge ofisi müdürüdür. Kriz Yöneticisi, kriz anlarında stratejik kararların alınmasını sağlar ve ilgili ekipleri veya yöneticileri yönlendirir. Ayrıca kriz organizasyonunda yer almayan, ancak çözüme katkı sağlayabilecek şirket içi herhangi bir ekibi gerek gördüğü durumlarda kriz yönetim merkezine davet eder.

“Deprem konusunda çalışılmış bir senaryomuz var”

Olay ve kriz durumlarına hazırlıklı olmak adına “İş Sürekliliği Olay ve Kriz Yönetimi Çerçevesi” ve “Kriz İletişim Yönetimi El Kitabı”mız bulunuyor. Deprem konusunda çalışılmış bir senaryomuz olduğu, iletişimini ve tatbikatını düzenli yaptığımız için aşamalar, yapılacaklar ve yapılmayacaklar konusunda zaten bilgi sahibiydik. Deprem krizini de iş sürekliliği ve kriz yönetimine ilişkin prosedürlerimiz çerçevesinde ele alıyoruz. İnsan Kaynakları olarak ilk andan itibaren afet bölgesinde bulunan tüm çalışma arkadaşlarımızın ve ailelerinin durumunu çok yakından takip ederek maddi ve manevi gerekli tüm destekleri devreye almaya başladık. Şirket içinde hızlı bir koordinasyon ve etkili bir iletişim yönetimi gerçekleştirdik. Deprem gündemine bağlı olarak acil durum müdahalelerinin yanı sıra orta ve uzun vadeli destek ve iletişim çalışmalarını da planlayarak çalışanlarımızın yanında olmaya devam edeceğiz.

BİRLİKTE AŞACAĞIZ!
PERYÖN (Türkiye İnsan Yönetimi Derneği), afet sonrası yaraları sarma sürecinde insan yönetimi alanında iyileştirme çalışmaları yürütmeye başladı. Ücretsiz eğitim ve webinar programlarını, ayrıca Paylaşım Çemberi buluşmalarını başlatan PERYÖN, Afet Sonrası Çalışma Grubu bünyesinde çalışmalarını sürdürüyor.

 

Ülkemizi yasa boğan depremler nedeniyle binlerce canımızı yitirdik. On binlerce yaralımız, afetten evleri, iş yerleri ağır hasar görmüş yüzbinlerce vatandaşımız var. Derin bir kedere boğulmuş olduğumuz bugünlerde yaralarımızı sarmak üzere tüm ülke tek yürek olmamız ve birbirimize kenetlenerek tarih yazıyor olmamız hepimize umut veriyor.

Şimdi önümüzde afet bölgelerinde bir an önce hayatın normale dönmesini sağlamak, bu ağır travmanın izlerini silmek ve toparlanmak için iyi yönetmemiz gereken uzun ve zorlu bir iyileşme süreci var.

Afet Sonrası Çalışma Grubumuz, derhal çalışmalara başladı
Yarım asrı aşkın süredir sivil toplum alanında insan yönetimine odaklı yürütülen çalışmalara liderlik eden PERYÖN (Türkiye İnsan Yönetimi Derneği) olarak, bu süreçte üzerimize düşen sorumluluğun farkındayız. Bu süreçteki çalışmalarımızı koordine etmek üzere hızla Afet Sonrası Çalışma Grubumuzu kurarak derhal çalışmalara başladık.

PERYÖN olarak bu toparlanma sürecinde, ülkemizin her bölgesinde yer alan üyelerimiz ve gönüllülerimizle birlikte, afet bölgelerinde depremin izlerini silmek ve işin sürekliliğini sağlamak üzere yürüteceğimiz çalışmalara odaklanmış durumdayız.

Öncelik yerinde istihdam

Önümüzdeki süreçte öncelikli olarak afet bölgelerinde yerinde istihdamı, ayrıca deprem nedeniyle bölgeden göç etmek zorunda kalan çalışanların işe yerleştirilmesini sağlamak üzere kamu, özel sektör ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içerisinde çalışacağız.

Paylaşım Çemberleri kurduk

Bu amaçla, işin ve üretimin sürekliliği için bu dönemde kritik role sahip olan İK profesyonelleri ile bir araya geldiğimiz, birbirimizden öğrendiğimiz, dayanıştığımız ve birlikte çözüm ürettiğimiz Paylaşım Çemberleri kurduk.

Ücretsiz online eğitim ve webinarlar

Düzenlemeye başladığımız online eğitimler ve webinarlar ile kısa vadede kurumlarda ve insan kaynakları birimlerinde bu dönemde nasıl bir İK politikası izlemeleri gerektiği, çalışanlarına nasıl destekler sunmaları gerektiği konusunda farkındalık oluşturacak, yol arkadaşlığı edeceğiz. Bu programlarımız İK profesyonellerinin yanı sıra her kesimden vatandaşımızın katılımına açık ve ücretsiz olarak düzenlenecek.

Tüm İK profesyonellerini gönüllü olmaya çağırıyoruz

Uzun vadede ise afet bölgelerinde depremzedelere odaklı eğitimler ve hayatın bir an evvel normale dönmesini desteklemek amacıyla çeşitli programlar hayata geçireceğiz.

‘Şimdi ve gelecek için daha iyi bir çalışma hayatına liderlik etme’ vizyonumuzla 50 yılı aşkın süredir yürüttüğümüz çalışmalarda edindiğimiz uzmanlığımız ve üyelerimizden, gönüllülerimizden aldığımız güç ile afet sonrası yaralarımızı sarma sürecinde insan yönetimi alanında yürütülecek iyileştirme çalışmalarına liderlik edeceğiz. Bu amaçla insan yönetimi alanında çalışan tüm profesyonelleri PERYÖN’ün yürüteceği çalışmalarda gönüllü olmaya çağırıyoruz!

SAP Güney Avrupa İK Direktörü & Güney Avrupa, Afrika, Orta Doğu Dijital Hizmetler İK Direktörü Hande Genç:
Afetin etkisini azaltmak için 3 farklı departman görev yapıyor
Deprem, salgın hastalık, sel, yangın gibi birçok afetin coğrafyalar, toplumlar ve çalışanlarımız üzerindeki etkisini azaltmak üzere şirketimizde 3 farklı departman görev yapıyor: risk yönetimi, kriz yönetimi ve güvenlik.

Ekiplerin ana görevi risk analizi yapmak, önleyici tedbirleri almak ve afet anında yapılması gerekenlerle ilgili aksiyonları belirlemek.  Kriz anında ekiplerimiz otomatik uyarı sistemiyle birbirlerini haberdar ediyor, acil tele toplantıya çağırabiliyorlar. Durum değerlendirmesiyle daha önce tatbikatı yapılmış olan aksiyonlar işleme alınıyor. Öncelikle çalışanlarımıza kendi sistemlerimiz aracılığıyla e-mail ve SMS gönderip güvenlik bilgilerini topluyoruz. SAP Concur seyahat yazılımımız aracılığı ile seyahatte olan tüm arkadaşlarımıza bilgilendirme yapılıyor. İhtiyacı olan arkadaşlarımıza yardım ulaştırıyoruz. Çalışan Destek Programımızla çalışanlarımıza ve ailelerine online psikolojik, mali ve hukuki destek veriyoruz. Etkilenen coğrafyalara Devlet kurum ve kuruluşları, STK’lar aracılığıyla yardım yapıyoruz.

“Kriz konusuna göre ekibe liderlik eden kişi değişiyor”

Şirket Genel Müdürü, İnsan Kaynakları, Finans, Bilgi Teknolojileri, İletişim, Güvenlik ve İdari işler bölüm başkanlarından oluşan kriz yönetimi ekibi SAP global kriz yönetimi ekipleriyle bağlantılı olarak çalışıyor. Kriz konusuna göre bu ekibe liderlik eden kişi değişiyor. Örneğin Koranavirüs salgın yönetiminde liderlik İnsan Kaynakları departmanındaydı.   

“Çalışanlarımıza travma ile başa çıkabilmeleri için seminerler düzenliyoruz”

Çalışanlarımız kendilerine SAP sistemlerinden yollanan sms ve epostaya geri dönerek güvende olduklarını paylaştılar. SAP olarak çalışmalarımızı deprem bölgesine ve ülkemize yardım üzerine odakladık. Farklı kuruluşların ihtiyaçlarına ve bölge halkına destek olmak üzere çeşitli bağışlar yaptık, bazılarının kampanyasını halen yürütüyoruz. Çalışanlarımıza travma ile başa çıkabilmeleri için seminerler düzenliyoruz, önümüzdeki yıllarda olası depremlere karşın bilgilendirmelerimiz devam ediyor.