İŞ DÜNYASINA YÖN VEREN 50 CEO

Aylık İş Hayatı & Ekonomi Dergisi BUSINESS LIFE'ın, her yıl geleneksel olarak düzenlediği "İş Dünyasına Yön Veren 50 CEO" araştırması tamamlandı. En iyi performans gösterenler, 118'inci sayımız olan Ekim 2020'de açıklandı. CEO'lar, çeşitli kriterlere göre değerlendirildi. Anket, ilk 50'ye giren CEO'ların, okur geri bildirimleri ve de "BUSINESS 500" abonesi arasından 250'yi aşkın üst düzey yöneticinin katılımıyla gerçekleştirildi. İsimler, yayın kurulumuzun haraketli birçok toplantısının ardından netleşti. Zirve bu yıl el değiştirdi. Pegasus Hava Yolları Genel Müdürü Mehmet T. Nane, birinci sıraya yerleşti. En çarpıcı detay ise kadın CEO oranının %18'den, %8'lik bir gerileme ile %10'a düşmesi...

‘İş Dünyasına Yön Veren 50 CEO” araştırmamızın temel felsefesi, yıllardır hiç değişmedi. Liderler yine performanslarına, ortak düşünce ve somut verilere göre not aldı. Bu yaklaşımla gerçek resim de ortaya çıktı. Yeni CEO’ların da girdiği listede, bazı isimler de yerini korudu. Bu, takdir edilen birçok projenin sahibi olanların dahi yerinin garanti olmadığının kanıtı...

SÜREGELEN BİR DENEY…
Bu çalışma “Süregelen bir deney” olarak adlandırılabilir. Çünkü okurlarımızdan gelen geri bildirimleri tüm detaylarıyla değerlendiriyoruz. “BUSINESS 500” abonesi arasından tespit edilen 250’den fazla lider ve üst düzey yöneticinin, dışarıdan uzmanların görüşlerini alıyoruz. Sonrasında geniş katılım sağlanan yayın kurulumuzda günlerce tartışıyoruz. Cevabını aradığımız soru şu: “Tabloyu daha da iyileştirmenin daha farklı yöntemleri var mı?”

OBJEKTİF DEĞERLENDİRME
‘İş Dünyasına Yön Veren 50 CEO”’nun adları özel bir metodolojiyle yazıldı. Birçok kritere göre seçilen yüzlerce şirket incelendi. Ulusal ve uluslararası güvenilir veritabanlarından toplanan bilgiler de masaya yatırıldı. Revize edilen yaklaşımlarımız ve iyileştirmeler kapsamında, ankete katılanları yönlendirmemek ve objektiflik adına yine iş insanlarımızı sormadık, onların aklından geçenleri not aldık. Bazıları kurumların adını andı; ancak dev topluluklarımızın CEO’sunu hatırlayamadı.

KADIN CEO ORANI MAALESEF DÜŞTÜ
Seçilen ve aday gösterilen CEO'lar, yayın çizgimizin de pozitif yansımasıyla eşitlikçi bir biçimde belirlendi. Katılımcı CEO’ların ardından “BUSINESS 500”ün oylarıyla, “Bir işin kadını-erkeği olmaz” mottosuyla dengeler de değişti. Ancak 2019’da %12’den, %6’lık artış ile %18’e çıkan kadın CEO oranı, bu yıl %8’lik bir gerileme ile %10’a düştü... Vakko CEO’su Jaklin Güner, Beymen Grup CEO’su Elif Çapçı, GE Türkiye YK. Başkanı & Genel Müdürü Canan M. Özsoy yerini korudu. TSKB Genel Müdürü Ece Börü ile İstanbul Altın Rafinerisi (İAR) CEO’su Ayşen Esen listeye giriş yaptı...

DANIŞMA KURULU
- PROF. DR. ACAR BALTAŞ
- PROF. DR. DENİZ ÜLKE ARIBOĞAN
- SEYFETTİN BAYRAM
- SELEN KOCABAŞ
- SALİM KADIBEŞEGİL

COVID-19 “LİDERLİK”İ YENİDEN TANIMLADI
Pandemi sınavından geçen iş dünyasında, CEO’ların bakış açısı ve öncelikleri değişti. CEO’lara göre; salgın, toplumsal değişim çağrılarını hızlandırdı ve zorluklarla mücadele etmek için iş liderlerine yeni görevler yükledi. Dünyanın en büyük şirketlerini yöneten CEO’ların gündeminde üç madde var: 1- İşin sürekliliğini sağlamak ve yetenek havuzunu genişletmek. 2- Teknolojiye yatırım yapmak. 3- Şirketin kurumsal amaçlarını yeniden değerlendirmek. 

CEO’lar için şirketlerinin var oluş amacını tanımlamak, kârlılığın önüne geçti. Yüzde 23’ü, şirketin genel hedefini “Hisse değerini korumak”, %54’ü ise “Birden fazla paydaşa odaklanan, var olma amacına yönelmek” diye anlattı. CEO’ların %22’si ise doğrudan “Toplumu iyileştirmeyi” amaçladıklarını söyledi.

YÜZDE 39’U, KORONA TECRÜBESİ YAŞADI
- CEO’ların, şirketlerinin toplumlar için var olma amacına yönelik kişisel ve duygusal bağlantıları artıyor. Bunun nedeni, yaşadıkları toplum ve yönettikleri kuruluşlardaki insanlar gibi aynı sağlık ve ailevi sorunları yaşamaları. 
- Üst yöneticilerin üçte birinden fazlası (yüzde 39) kendilerinin ya da ailelerinden birinin Covid-19’dan etkilendiğini belirtiyor. Sadece bu nedenle pandemiyle ilgili stratejik tepkisini değiştirenlerin oranı %55.

İKLİM, COVID-19 KADAR ÖNEMLİ!
- Covid-19 kadar büyük bir tehdit de iklim değişikliği. CEO’lar bu gerçeği ajandalarının üst sırasında tutuyor ve organizasyonlarını yeni ve sürdürülebilir bir ekonomiyi destekleyecek şekilde yeniden inşa ederken ESG (Finansal Olmayan Raporlama) hedeflerinden asla sapmıyor. 
- Üst yöneticilerin yüzde 65’i; iklimin, önümüzdeki beş yıl boyunca işlerini sürdürüp sürdürmelerinde etkili olacağına inanıyor. %71’i pandeminin sonucu olarak elde edilen iklim değişikliği kazanımlarını korumak istediklerini aktarıyor.
- Covid-19, kuruluşların iş yapış biçimlerini kökten değiştirdi. Birçok şirket, online çalışmaya bir gecede geçti. CEO’ların yüzde 77’si salgınla birlikte yaygınlaşan dijital iş birlikleri ve iletişim araçlarının kullanımını geliştirmeye devam edeceklerini söylüyor.
 
GÜNDEM, YETENEĞİ ELDE TUTMAK
- Yetenekli insan kaynağını elinde tutmak, CEO’ların karşı karşıya kaldığı en büyük risklerden biri. 
- Şirketler pandeminin yol açtığı zorluklarla yüzleşmek için teknolojiye güvenmek zorunda. Kendi dijital dönüşümlerini hızlandırmak, yeni yatırımları yönetmek ve talepleri karşılamak için bu değişikliği hayata geçirecek yeteneklere ihtiyaçları var. 
- Çalışana güven vermek, onların ilgili, üretken olmalarını, kuruma aidiyet duymalarını sağlıyor. CEO’ların yüzde 73’ü uzaktan çalışmanın, yetenek havuzunu genişlettiği fikrinde.

TEDARİK ZİNCİRLERİ AĞIR DARBE ALDI
- CEO’ların yüzde 67’si, salgının etkisiyle küresel tedarik zinciri yaklaşımlarını yeniden düşünmek zorunda kaldıklarını ifade ediyor. Bunun sebebini de “Değişen müşteri ihtiyaçlarını karşılamak için daha çevik hale gelmek” diye açıklıyor.
- Yeni tip koronavirüs yüzünden CEO’ların yüzde 32’si, küresel büyümeye daha az güveniyor. %45’i kendi ülkeleri için daha iyimser. %75’i, pandeminin kesintisiz müşteri deneyimi yaratma sürecini hızlandırdığı kanaatinde.

*KPMG’nin 2020 CEO Araştırması, Covid-19 gündemiyle güncellendi.

TOPLULUKLARA GÖRE; LİSTEDE YER ALAN CEO SAYISI
KOÇ TOPLULUĞU    7
BORUSAN TOPLULUĞU    2
ANADOLU GRUBU    2
SABANCI TOPLULUĞU    1
DOĞUŞ GRUBU    1
ZORLU TOPLULUĞU    1
ECZACIBAŞI TOPLULUĞU    1

DANIŞMA KURULU'NUN DEVAM EDEN BEKLENTİSİ
Prof. Dr. Deniz Ülke Arıboğan: Listede kadın-erkek dengesini sağlamaya çalıştık. Ancak yüzde 40’a 10’luk oran çok düşük. En azından %25’in üzerinde kalmak gerekiyordu. Selen Kocabaş: Potansiyel CEO’lar listeye giriş yaptı. Görevinden ayrılan Tat Gıda Genel Müdürü Arzu Aslan Kesimer’i de bu listede görmeyi çok isterdim.
Salim Kadıbeşegil: Bir önceki dönemde bu araştırmanın adı “Projeksiyonu En Güçlü 50 CEO idi. İlk defa projeksiyonum yenik düştü! Pandemi döneminde hiçbirimizin projeksiyonu yanmıyor. Dolayısıyla bu başlığı değiştirmekte fayda gördük.

SEKTÖRLERE GÖRE LİSTEDE YER ALAN CEO SAYISI    
HOLDİNG     13
PERAKENDE     9
ENERJİ    7
OTOMOTİV    3
HAVACILIK    4
FİNANS    3
TEKNOLOJİ    2
MOBİLYA    1
SAVUNMA SANAYİİ    1
DENİZCİLİK    1
SAĞLIK    1
TURİZM & OTELCİLİK    1
SİGORTACILIK     2
TELEKOMÜNİKASYON    1
YAZILIM    1
KUYUMCULUK    1

İŞ DÜNYASINA YÖN VEREN 50 CEO


1- Mehmet T. Nane (Pegasus Hava Yolları Genel Müdürü)

Bu yıl 3 basamak yükselerek zirveye yerleşti. Sivil havacılık; regülasyonları ve kuralları gereği diğerlerine göre çok daha katı bir sektör. Zorlukların üstesinden, güçlü iletişimi ve insani yaklaşımıyla geliyor. Sabiha Gökçen’deki elim kazanın ardından dökülen gözyaşları, samimiyetinin de kanıtı. Sabancı ailesinden biri gibi. Şirket içerisinde ve iş dünyasında “Babacan yönetici” olarak anılıyor. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) Yönetim Kurulu’nda ve yurt dışında da büyük itibar görüyor.


2- Levent Çakıroğlu (Koç Holding CEO’su)

Türkiye’nin toplam ihracatının yaklaşık yüzde 10’unu gerçekleştiren ve küresel vizyonu gereği uzun vadeli değer yaratma hedefi olan Koç Topluluğu’nun CEO’su olmak büyük sorumluluklar istiyor. Odağında “insan” olan bir kültür dönüşümü var. Stratejilerinin temelinde ise güçlü markalar oluşturmak yatıyor. Büyüme, kârlılık ve verimlilik üçgeninde yol alıyor. Riskler karşısında dirençli duruyor. “Fırtınanın sürekli olmayacağı bilinciyle, hedefleri gözden kaçırmadan yol almak önemli’’ diyor.


3- Ahmet C. Dördüncü (Akkök Holding YK. Üyesi & İcra Kurulu Başkanı)

“Hayır”ları, meydan okumaları yönetmeyi ve soru sormaktan çekinmeyen insanlar ile çalışmayı seviyor. Dördüncü’ye göre; en basit suali yönelteceksiniz ki, bambaşka bir perspektif açılsın. Bu, rehavet içindeki yönetim kurulunu sarsacak ve farkına varılmayan gerçeklerin ortaya çıkmasını sağlayacak. Yüzde 30 Kulübü Türkiye Kampanyası Ülke Başkanı. Hedefi, 2025 yılına kadar Borsa İstanbul’daki şirketlerin yönetim kurullarında kadın üye oranını yüzde 30’a çıkarmak. Aynı zamanda, UN Global Compact Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı.


4- Hurşit Zorlu (Anadolu Grubu İcra Başkanı)

19 ülkede, 80’e yakın şirket, 66 üretim tesisi ve 80 bin kişilik dev istihdamla dikkati çeken bir topluluğun “İcra Başkanı”. İş dünyasına rehberlik eden Anadolu Grubu’nun gelecek odaklı vizyonuna, Yönetim Kurulu Başkanı Sayın Tuncay Özilhan ile birlikte yön veriyor. Prensipleri; uzun dönemli planlama, detaylı analiz, açık iletişim, ekibi dinleme ve sürdürülebilir çalışmalar. Başarı formülü; çok çalışmak, güçlü olduğu alanlara eğilmek ve kendisini sürekli geliştirmek. Trendleri yakından takip ediyor.


5- Ömer Yüngül (Zorlu Holding CEO’su)

Zorlu Holding’in ilk CEO’su. Kurumsal sürdürebilirliğe odaklı. İnovasyonu harekete geçiren bir iş kültürüne sahip. Yenilikçi ve üretken toplumların, yalnızca çeşitliliğin bulunduğu ortamlarda olabileceği düşüncesinde. Daha yaşanabilir bir dünya ve daha iyi bir gelecek hayâlinin, ancak kadın ve erkeklerin akıl ve yeteneklerini birleştirmesiyle gerçekleşeceği fikrinde. Yoğunlaşamayacağına inandığı görüşmelere katılmıyor. İş ve özel yaşam dengesi kurma konusunda çok hassas. Yoldayken iş konuşmayı hiç sevmiyor.


6- Prof. Dr. Haluk Görgün (ASELSAN YK. Başkanı ve Genel Müdürü)

ASELSAN, kurulduğu 1975’ten bu yana, savunma ve havacılık sanayisinde, Türk mühendisliğinin gururu. Bu ekosistemde yaklaşık 73 bin kişi çalışıyor. Öğrencilik yıllarından itibaren ASELSAN’ı daima ilgi, hayranlık ve gururla izledi. Ulaşım, enerji, güvenlik ve sağlık elektroniği alanında çalışmalarına devam ediyor. Katma değeri yüksek teknolojik ürünlerin üretilmesini sağlayarak, Türkiye’nin cari açık sorununun azaltılmasına da katkı sağlıyor. Prof. Dr. Görgün’ün ifadesiyle “ASELSAN, Türkiye’nin ortak değeri’’


7- Ali Bilaloğlu (Doğuş Otomotiv İcra ve YK. Başkanı)

Marka imajını çok iyi yöneten bir lider… İş hayatına, 1991’de, Almanya’daki Audi AG ana merkezinde başladı. Sürdürülebilirlik vizyonuyla şirketin geleceğini yeniden tasarladı. İzleyen, ölçen, değerlendiren, öğrenen ve tüm paydaşlarıyla şeffaflık ve hesap verebilirlik ilkeleri üzerine inşa edilen bir “değer” anlayışına sahip. Hızla değişen dünyaya uyumu öncelikli kabul ederek ilerlemeyi amaçlıyor. Ekip ruhunu ve kadın-erkek eşitliğini önemsiyor. Çalışmalarının benimsenmesi onu heyecanlandırıyor ve mutlu ediyor.


8- Nihat Kırmızı (Doğa Sigorta YK. Başkanı & CEO’su)

2014’ün ilk çeyreğinde faaliyetlerine başlayan Doğa Sigorta’yı, sadece 6 yılda, sektörünün en güçlü markalarından biri haline getirdi. Yenilikçi projeleriyle, adından sıkça söz ettiriyor. “Tekafül” ve “kefalet” sigortacılığı gibi birçok girişimle de sektöre yön vermeye devam ediyor. Sağlık, gıda, tarım, sanayi ve eğitim de dahil, birçok iş kolundaki grup şirketleri, ülkemiz için büyük katma değer sağlıyor. Unvanlarına, son olarak “İstanbul Ayvansaray Üniversitesi Mütevelli Heyeti Başkanı”nı da ekledi.


9- Hakan Bulgurlu (Arçelik CEO’su)

Küresel bir şirket olmanın sorumluluğu ile, sürdürülebilir bir dünya için çalışıyor. Hem gelecek nesiller hem de rekabet gücünü koruma adına, kaynakların verimli kullanımı ve döngüsel ekonomi üzerinde duruyor. İklim değişikliğinin etkileriyle mücadele için 2019’da Everest’e tırmandı. Sürekli yeniliğin peşinden koşuyor. Stratejik iş birlikleriyle, yeni iş alanlarına giriyor. Başarıların üstüne koyarak; üretim, satın alma, perakende ve ürün teknolojilerinde güçlü sinerjiler oluşturacaklarına inanıyor.


10- Sani Şener (TAV Havalimanları İcra Kurulu Başkanı)

Son iki yıldır ilk sırada olan Şener, listemizde bu kez 10’uncu basamakta. Hızlı kararlarla değişimi yaşıyor ve havacılık sektörüne öncü oluyor. Veriyi çok hızlı 
analiz edip ivedilikle karar alıyor. Küresel boyutta tüm pazarları izliyor. Şirketin geleceğine yatırım yapmaya pandemi döneminde de devam etti. Paydaşlar, ortaklar, yatırımcılar ve çalışanlar arasındaki maliyet düşürücü tedbirleri en adil bir şekilde aldı. Çalışanları ve yatırımcıların desteği ile krizden, eskisinden daha güçlü çıkacaklarından emin.


11- Ersel Göral (İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı CEO'su)

Tam 27 yıldır havacılık endüstrisinde, havalimanlarının içinde. “Dört büyükler” diye tabir edilen TAV, IC Fraport, IGA ve İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı (İSG)’de yöneticilik yapmış tek profesyonel. İSG, CAPA Havacılık Mükemmellik Ödülleri 2019’da “Yılın Havalimanı” seçildi. Misafirlerin, aracını otoparka bırakıp uçağa binişine kadar olan sürecin keyifli hale getirilmesi için üstün çaba harcıyor. Bu büyük ve başarılı ekibin başında ise 47 yaşında olan müthiş bir kariyerin hikâyesi var.


12- Tankut Turnaoğlu (P&G Türkiye, Kafkasya ve Orta Doğu YK. Başkanı. & Genel Müdürü)

Türkiye’den 89 farklı şirket, global seviyede tedarik sağlıyor ve diğer P&G yönetim merkezlerine ürün ve hizmet ihracatı yapıyor. Bundan büyük gurur duyuyor. İnovatif geni taze tutuyor. Geri dönüşümün ehemmiyetli ve üretken bir şey olduğu bilincini yaygınlaştırma gayesinde. Türkiye’yi, Kafkasya’yı ve Orta Doğu’yu yakından tanıyor. P&G markalarını, tüketicilerin birinci tercihi haline getirmek istiyor. AmCham Türkiye (Amerikan Şirketler Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı olarak da önemli bir misyon üstleniyor.


13- Süer Sülün (Mercedes-Benz Türk İcra Kurulu Başkanı)

“İnovasyon” başlıklı çözümleri mevcut. İnsan kaynağının tıpkı bir orkestra gibi uyumla hareket ettiği ve “aile sinerjisi”nin kurum kültürüyle birleştiği bir iklim yarattı. Operasyonel sorumluluklara katkıda bulunuyor ve bunu yaparken de keyif aldığını gizlemiyor. Sülün’e göre; başarı için, yaşam boyu öğrenmeyi prensip edinmek ve zaman kaybetmeden işe koyulmak lazım. Ekibinizi iyi tanımanız ve onların başarılı olduğu farklı yönlerinden destek almanız, hayâllerinizi gerçekleştirmenizi de kolaylaştırır...


14- Selim Şiper (Petrol Ofisi CEO’su)

Enerji sektörünün önde gelen isimlerinden. Geliştirmelere, yeniliklere imza atıyor, öncülük yapıyor. Ülkemize, iş kollarına ve topluma katkı sağlayacak önemli adımlar atıyor. Uluslararası boyuta da yayılan yaklaşık 36 yıllık kariyerinde edindiği tecrübeleri ve bilgi birikimini, iş dünyasıyla paylaşmaya devam ediyor. Şiper’e göre; liderlik “Değişimlerle başa çıkmak, yönetmek değil, yönlendirmek” demek. Onun işi de; öngörü yaratmak, uğruna gayret sarf edilesi bir ufuk keşfetmek, insanları harekete geçirmek.


15- Bilal Ekşi (THY Genel Müdürü)

Havacılıkta işi kesinlikle şansa bırakamazsınız; çünkü çok dinamik bir ortam var. Yeni tip koronavirüs salgınının yol açtığı olağanüstü koşullar da bunun en iyi örneği... Öncelikle küresel dinamiklere uygun esneklikte hareket ediyor. Ekşi’ye göre; sadece taşıma yapan bir şirket değil, bakımda da bölgesel liderlik ve üretimde yerlilik anlayışı gerekiyor. Her çalışanın katılımcı ve yönetime ortak olduğu, sorumluluğu paylaşan, üstlenen ve kararlılıkla görevleri takip eden bir yaklaşımı benimsiyor.


16- Baran Çelik (Beyçelik Holding CEO’su)

Dünyanın en küçük kombisi “MinerWa” ve akıllı oda termostatı “RecoWA”nın üreticisi “Warmhaus”un da bulunduğu Beyçelik Holding iştirakleri, Türkiye’nin en değerli firmaları arasında. Otomotiv endüstrimizin ihracattaki tek temsilcisi olan “Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Yönetim Kurulu Başkanlığı” görevini de yürütüyor. Sektöre ve bu alanda 60 yıldır ülkemizin gelişiminde lider rol üstlenen Bursa’nın sanayisine de yön veriyor. Dönüşümün, ülkeleri eşit konuma getirmesini “fırsat” olarak görüyor.


17- Gökhan Erün (Yapı Kredi Bankası Genel Müdürü)

Listemizde 11 basamak birden yükseldi. Finans sektöründe uzun yıllara dayanan bir tecrübesi var. Tüm teşkilat ile, olabildiğince sık bir araya geliyor. “İşimizi nasıl daha iyi yapabiliriz?” sorusuna sürekli yanıt arıyor. Şubeler dijitalleşiyor, süreçler de buna uygun olarak değişiyor. Müşteride daha yaygın olma hedefinde. KOBİ’lerle daha fazla çalışırken, bireyselde ise daha parçalı işlere imza atılmasından yana. Yapı Kredi’yi üstün başarılara taşırken, ülke ekonomisine de çok büyük katkı sağlıyor.


18- Adnan Bali (İş Bankası Genel Müdürü)

Ülke ekonomisinin geleceğine dönük sorumluluk almaktan imtina etmiyor. Ekosistemin olabildiğince tüm kesimlerine dokunarak, girişimcilik alanındaki desteğinde hız kesmedi. Çalışanlardan, müşterilerden ve hissedarlardan aldığı güçle, sürdürülebilir büyüme politikasından ödün vermiyor. Sektörüne öncülük etmeye ve Türkiye’ye değer katmaya devam ediyor. Niyet, kararlılık, çalışkanlık ve disiplin vurgusu üzerinde duruyor. Sıradanlığa razı olmuyor. Mazeret yerine, maharet kültürünün örnek alınmasından yana.


19- Mehmet Tütüncü (Yıldız Holding CEO’su)

Başarısını; koşulların farkına vararak hareket etmeye, hızla değişime ayak uydurmaya ve çevikliğe borçlu. Canlı, güvenilir, odaklanmış ve neşeli. Bulunduğu çevreyi iyi tanıyor, gizlenmiyor, görünür... İnsan odaklı liderlere her zaman hayranlıkla bakıyor. Fırsatları fark etmenin önemine işaret ediyor. Pandemi döneminde de tüm operasyonları başarıyla yöneterek Türkiye ekonomisine ve topluma katkı sunmayı sürdürdü. Grup şirketleriyle birlikte, ülke genelinde toplam 5 bin 300 kişiye yeni istihdam sağladı.


20- Hilal Suerdem (Kiğılı CEO’su)

Onunkisi sıra dışı bir başarı hikâyesi... İçinde gözyaşı kadar bolca emek var. Türk iş dünyasının duayen ismi Abdullah Kiğılı’nın damadı. 1993’te, kendi isteğiyle tezgâhtar olarak işe başladı. 2011’de, erkek giyiminin öncü markasının ilk CEO’su olarak atandı. Üstlendiği büyük sorumluluk ile, 1938’de kurulan, 82 senelik köklü bir geçmişe sahip olan bu devi, dünya ligine taşıdı. Prensip sahibi ve geleceği planlamada becerili. Çevresine verdiği güvenin, dürüstlüğün, şefkâtin ve iyi niyetin karşılığını alıyor.


21- Jaklin Güner (Vakko CEO’su)

Listemizde 5 sıra yükseldi. Mühendislik eğitimi aldığından olaylara analitik bakabiliyor. Değişen dinamikleri göz önünde bulundurarak hesaplanmış riskleri almaktan asla çekinmiyor. Perakende sektörüne yön veren organizasyonların fikir üretme ve karar verme mekanizmalarında yer alıyor. Güner’e göre; güçlü bir vizyona sahip olan her CEO, belirsizlik altında yüksek doğrulukta kararlar alabilmeli. Büyük resme doğru bakılması, hızlı ve sonuç odaklı uygulama için detaylara inilmesi gerektiği kanaatinde.


22- Özgür Tort (Migros Genel Müdürü)

19’unda iş hayatına başladığı Migros’ta, 35 yaşında “Genel Müdür” oldu; şimdi 47’sinde... Tüketicinin hem aklına hem de kalbine hitap edilmesi zorunluluğunun altını çiziyor. Çalışanlarından esnaf olmalarını, yani iyi ilişki kurmasını bekliyor. Bunun yanında, rakamlara çok hâkim olmalarını da şart koşuyor. Şirketi, veriyle yönetiyor. Başarısının arkasında ailesi var. En büyük hobisi ise tarih ve matematik tutkusu. Hafta sonu ofiste çalışmıyor. Cumartesi günü sadece yarım gün mağazalarda vakit geçiriyor.


23- İbrahim Yelmenoğlu (Tüpraş Genel Müdürü)

Faaliyetleri, her koşul altında aralıksız devam ettiriyor. Sürdürülebilirliği; tedarik zincirinden, satış sonrası operasyonlara kadar, tüm süreçlere entegre etmek için gayret sarf ediyor. Çalışanları, her dönem “en değerli sermaye” olarak görüyor. Geleceğin nitelikli iş gücünü yetiştirme yolunda hiç ara vermiyor. Erkek egemen bir sektörde, uzun yıllardır eşitlikçi ve kapsayıcı iş ortamı oluşturmanın destekçisi ve takipçisi. Dönüşüm ve değişimin gerektirdiği iş çeşitlendirme stratejileri oluşturuyor.


24- Cüneyt Ağca (OPET Genel Müdürü)

Müşteri memnuniyetine olduğu kadar çalışanların mutluluğuna da büyük önem veriyor. İşleri, müşteri odaklı ve bütünsel yapıyor, “güven içeren marka” vaadi ile çalışıyor. Hedefi, Türkiye’nin en değerli ve en güçlü markaları arasındaki OPET’in çıtasını daha da yukarı çıkarmak. Öncü ve yenilikçi uygulamalarıyla sektöründe fark yaratıyor. Ekibiyle birlikte her daim, tüketicilerin ihtiyaçlarının hepsini bir arada bulabilecekleri çözümler peşinde. Takım çalışmasına inanıyor, çevreye ve topluma duyarlı. 


25- Emre Turanlı (Shell & Turcas CEO’su)

Shell & Turcas’ın ilk Türk CEO’su. Görevi Felix Faber’den devralırken, 1 Haziran 2020’de kolları sıvadı. Kariyerine 2003’te, Shell Almanya’da başladı. Akaryakıt dışı gelirlerin artışını hızlandırdı. “Shell Küresel”in yeni enerjiler stratejisi kapsamında önemli yer tutan, istasyonlarda elektrikli şarj ünitelerinin kurulması, hidrojen istasyon ağının geliştirilmesi gibi yenilikçi yatırımlara öncülük etti. Birçok ülkede profesyonel anlamda çalışmış biri olarak, Türkiye’de böylesi bir sorumluluğu almaktan dolayı gurur duyuyor.


26- Elif Çapçı (Beymen Grup CEO’su)

Amacı, kusursuz bir “müşteri deneyimi” yaşatmak. Çok kanallı pazarlama (omni-channel) uygulamalarına büyük yatırımlar yapıyor. Belli bir hayat tarzı olanlar için Beymen’i, lüks modada bir destinasyon haline getirmek istiyor. Yeniliklere açık olmak, değişiklikten korkmamak, geniş bir bakış açısına sahip olmak, azim ve çok çalışmakla başarıya mutlaka ulaşılacağına inanıyor. Danışmanlıktan gelen makro bakış açısı ve bankacılıktan edindiği sonuç odaklı disiplin ile çalışma kültürü, markaya değer katıyor.


27- Nuri Öztaşkın (Yataş Grup CEO’su)

2 bin 500 kişinin çalıştığı Yataş Grup’ta, birinci planda “Çalışan mutluluğu” diyor. Hedefleri ve başarı kriterlerini baştan koyuyor, ölçülerle konuşuyor. Tempoyu delege edip inisiyatif vermeyi de çok seviyor. Mağaza çalışanlarının değişim oranını düşürme çabasında. Yöneticileri içeriden yetiştirip yükseltmek ve terfi ettirme kararında. Güven ve dürüstlüğü fazlasıyla önemsiyor. Ustalık dönemini yaşıyor. Riskleri olabildiğince minimize ediyor. Hâyali; daha global, ışıkları 
24 saat sönmeyen bir şirket.


28- Fatih Karaca (Karaca YK. Üyesi & CEO’su)

Türkiye'deki hedeflerine ulaştı. Karaca’nın, dünyada da sofra ve mutfak kategorisinde ilk akla gelen marka olmasını istiyor. Güçlü oldukları Almanya'da genel merkez kurdu. Bu ülkede, 5 yılda 30 mağaza açma hedefi koydu. 2006 yılında Karaca’ya geldiğinde sadece 50 kişilik bir ekip vardı. Çok iyi partnerlerle, danışmanlık şirketleriyle ve reklam-iletişim ajanslarıyla iş birliği gerçekleştirdi. Şirket bünyesinde de kaliteli insanlarla çalışıyor. Sürekli olarak; vizyonu, misyonu, stratejileri yeniliyor.


29- Batu Aksoy (Aksoy Holding CEO’su & YK. Başkan Yardımcısı)

Aksoy Holding Kurucu Başkanı olan babası Erdal Aksoy’dan, sevgi ve güvenin, iş hayatında öncelikli kavramlar olduğunu öğrendi. Bir ülkenin büyümesinden bir firmanın gelişmesine kadar, güven faktörünün ve kurumsallaşabilmenin etkisinin yadsınamayacağını düşünüyor. “Ekip” işi yaptıkları gerçeğinden hareketle, işleri delege etmeye büyük önem veriyor. En yüksek kurumsal yönetim notuna sahip şirketlerden biri olmalarını da değerli buluyor. Aksoy için denetlemek kadar, denetlenebilir olmak da mühim.


30- H. Çağatay Özdoğru (Esas Holding YK. Üyesi & CEO'su)

Yeni ürün ve hizmetlere, kritik iş performanslarına hâkim. Strateji ve vizyon yaratacak niteliklere sahip. Pegasus Hava Yolları Yönetim Kurulu’nda da “Başkan Vekili”... Öncelikle misafire odaklı ve sayıya bakıyor. Esas Holding’in finansman gücünün yüksekliği de artısı. Pegasus’un fiyat politikasıyla Türkiye’de uçağın lüks olmaktan çıktığını vurgularken gururlu. “DEİK Türkiye-Fransa İş Konseyi Başkanlığı”nı da yapıyor. Türkiye’nin önümüzdeki dönemde önemli bir yatırım ve üretim merkezi olacağını düşünüyor.


31- Murat Tomruk (Divan Grubu Genel Müdürü)

Otel, restoran ve pastane zinciriyle hizmet veren grubun lideri. Koç Topluluğu değerleri doğrultusunda, çalışanlarını her zaman en ehemmiyetli güç olarak görüyor. Geri bildirim ve takdir kültürü ile, sürekli öğrenmeye ve gelişime önem veriyor. Yaratıcılığı ve takım çalışmasını teşvik eden yönetim anlayışına sahip. Son dört yıldır Setur'daki “Turizmden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı” pozisyonu, sektör hâkimiyeti açısından çok kıymetli. Fotoğrafçılık tutkusunu, açtığı iki kişisel sergiyle süsledi.


32- Canan M. Özsoy (GE Türkiye YK. Başkanı & Genel Müdürü)

Kadınların çalışma hayatına katılımında üç konudan bahsediyor. Kültür, belirli sektörlere yerleşmeye yönlendiriyor. Önyargı engel teşkil ediyor. Becerileri olmadığını düşünenler ise ellerini kaldırmıyor. Özsoy’a göre kadınlar, ilham verici olmalı. Sabırlı, pes etmiyor. Sürekli iletişim halinde olduğu iş arkadaşlarına her zaman destek oluyor. Dünyadaki gelişmeleri yakından takip ediyor. Belirli hususlarda öncülük yaparak, değişimi ve yeniliği şirket kültürünün odağına alıyor. Yetenek gelişimini önemsiyor.


33- Yurdaer Kahraman (Fiba CP CEO’su & YK. Üyesi)

Farklı ülkelerdeki dev yatırımlardan edindiği tecrübe, pandemi döneminde de olaylara daha sakin ve sağduyulu yaklaşmasını sağladı. İletişimlerini güçlü tutarak yerli ve yabancı pek çok markayı, FİBA Commercial Properties ailesine katmasını bildi. Küresel çapta, ekipleriyle birlikte büyük işlere imza attı. Paydaşlar ve perakendeciler ile güvene dayalı yakın diyalog, başarısındaki ana faktör. Sürdürebilir projelerle adından sıkça söz ettiriyor. Sektörlere ve ortaklarına önemli kazanımlar sunuyor.


34- Göktuğ Gür (Signify Ortadoğu Türkiye Afrika ve Pakistan (METAP) Bölge Başkanı & CEO’su)

70’ten fazla ülkede 29 bin çalışanı, Türkiye’de yaklaşık 90 kişilik ekibi bulunan Signify’da, METAP bölgesini Dubai’den yönetiyor. 22 yıllık kariyeri boyunca, enerji iş kolundaki pazarlama ve çözüme yönelik projelere sahip. Türkiye’yi de içine alan Akdeniz, Orta Asya ve Orta Doğu’da uzman. İletişimi kuvvetli, çok sesli, öğrenmeye açık ve çalışırken eğlenen bir ekibi var. Takımının devamlı gelişimini sağlıyor. Risk alıp hızlı karar verebiliyor. Kimi zaman da şartlar gereği yeniden düşünüyor ve planlıyor.


35- Murat Erkan (Turkcell Genel Müdürü)

İnsan odaklı bir yönetim anlayışını benimsiyor. Hayâllerine, doğru bir takımla yola çıkarak ve daha çok çalışarak yön veriyor. İş arkadaşlarının kalplerini de kazanmaya özen gösteriyor. İş ve özel hayat dengesini iyi ayarlıyor, ailesine ve sevdiklerine vakit ayırabiliyor. En önemli önceliklerinden biri, ortaya koyulan stratejileri başarıyla uygulamaya geçirmek. Yeni nesildeki; girişimcilik, yaratıcılık, araştırma ve geliştirmeyi çok kıymetli buluyor. “Teknoloji” ve “inovasyon” başlıklı fikirleri destekliyor.


36- Yenal Gökyıldırım (MediaMarkt Türkiye CEO’su & MediaMarktSaturn Perakende Grup COO’su)

MediaMarkt Türkiye’deki başarılı çalışmaların ardından “MediaMarkt Doğu Bölgesi Operasyon Başkanlığı”na ve “MediaMarktSaturn Perakende Grubu İcra Kurulu Üyeliği”ne getirildi. Bu görevlerdeki yüksek performans sonrası, global yönetim kuruluna COO olarak atandı. MediaMarkt’ın, faaliyet gösterdiği ülkeler arasında Türkiye’nin “en hızlı büyüyen”lerden biri olmasını sağladı. Müşteri odaklı dönüşümün sağlanması gibi projeler, onun liderliğinde gerçekleşti. Satın alma yolculuğunun her adımını haritalandırıyor. İhtiyaç duyulan iyileştirmeleri yapıyor.


37- Önder Türkkanı (Arkas Holding CEO’su)

İzmir’e, Türkiye’ye ve insanımıza olan yükümlülükle yola çıkıyor. Bu konudaki samimiyeti, kamuoyunun da algıladığını düşünüyor. Ticari atılımların yanında, fiziki olmayan varlıklar, yani sosyal sorumluluk projeleri ile de Arkas’ın marka değerine büyük katkı sağlıyor. Başarıyı “tesadüf” kelimesiyle ilişkilendirmiyor. Sektörlerinin gerektirdiği altyapı ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik yatırımlar yapıyor. Bütün bunlar şirketin geleceğini kurmaya yönelik. Tabi ki sonuçlardan biri de cironun artması.


38- Dr. Mehmet Aktaş (Yaşar Holding İcra Başkanı)

Yaşar Topluluğu Onursal Başkanı merhum Selçuk Yaşar’ın “Çocuklar daha çok ve sağlıklı süt içmeli” idealinin peşinden gidiyor. İş süreçleri ile sürdürülebilirliği birleştiriyor, doğaya ve insana saygılı. Tüm paydaşları için değer yaratıyor. Tedarikten üretime, satıştan tüketiciye kadar geçen her süreçte var güçleriyle çalışan arkadaşlarına ve iş ortaklarına teşekkür ediyor. Pınar markası ile asıl hedefi, bugünün kaynaklarıyla dünyamızı geleceğe taşımak, gelecek nesillere de daha iyi bir yaşam sunmak.


39- Atalay  Gümrah (Eczacıbaşı Holding CEO'su)

Gelişimi hızlandırarak, temelleri 1942’de atılan topluluğu daha ileri noktalara taşımayı amaçlıyor. İyi yapılmış analizlerin, deneyimler ve içgörülerle birleşmesiyle alınan kararların gücüne inanıyor. Yetkinlik, tecrübe ve iş sahalarının cazibesini göz önüne alıyor. Sürdürülebilir büyümenin yolunun da çeşitlendirilecek hedef pazarlara marka yatırımlarını artırmaktan geçtiğinin bilincinde. Gümrah’a göre; ana iş alanlarını güçlendirmek, yeni iş modellerine yönelmek ve iş birlikleri geliştirmek gerekiyor.


40- Erkan Kafadar (Borusan Holding CEO’su)

Verdiği ve onayladığı kararlar; çalışanlar, iş ortakları ve aileleri ile birlikte yaklaşık 50 bin kişinin hayatını etkiliyor. 77 senelik bir kurum olan Borusan’ı, önümüzdeki 100 yıla hazırlamak ve bu sürecin sonunda da var olmasını güvence altına almak için çalışıyor. Tüm grup şirketleri için en ideal iş stratejilerini geliştiriyor. Değişen dünyada var olabilmek adına doğru dönüşüm ve büyüme adımlarını belirliyor. Bu vizyonu tüm Borusanlıları dahil ederek hayata geçirmek için tüm gücüyle gayret sarf ediyor.


41- Cenk Alper (Sabancı Holding CEO'su)

1996’da Sabancı Topluluğu’na katıldı. Görevi, geçtiğimiz yıl Mehmet Göçmen’ten devraldı. Listemize ilk kez, 41’inci sıradan giriş yaptı. Tecrübeleri, teknoloji ve inovasyon odaklı bakış açısı ve vizyonuyla, stratejik dönüşüm yolculuğuna liderlik ediyor. Tüm paydaşlara değer yaratıyor ve topluluğu ileriye taşımayı sürdürüyor. 2017’de atandığı “Sabancı Holding Sanayi Grup Başkanı” görevini de yürütüyor. Kurumsal İletişim Direktörü Filiz Karagül Tüzün’ün başaramadığı basın ile iyi ve seviyeli ilişkilere çok ihtiyacı var.


42- Zaur Gahramanov (Socar Türkiye CEO'su)

En büyük doğrudan dış yatırımcımız SOCAR Türkiye’nin operasyonlarının başında. Petrokimya alanında dev iş ortaklıklarına yön veriyor. Stratejik büyüme trendleri arasında, dış pazarlardaki yatırımların genişletilmesi var. Türkiye ile gerçekleştirdikleri iş birliklerini çok önemli ve anlamlı buluyor. Ülkemizin istikrarına katkı sağlamaya devam ediyor. Kardeşlik ilişkilerinin ekonomik alana taşınmasında köprü görevi üstleniyor. Azerbaycan’dan bakıldığında, Türkiye ile özdeşleşen bir CEO olarak öne çıkıyor. 


43- Ece Börü (TSKB Genel Müdürü)

Ağustos 2020’de, Türkiye Sınai Kalkınma Bankası (TSKB) Genel Müdürü olarak atandı. Araştırmamıza dahil olduğu gibi listeye de seçildi. Yönetim kurulunun da doğal üyesi. Ekonomiye yapılan her katkının hayati önem taşıdığının bilinciyle ve var gücüyle çalışıyor. TSKB olarak, ülkemizin sürdürülebilir kalkınmasına, işgücü ve üretim tedarik zincirini korumaya yönelik destekler sunuyor. Fonları büyütmek ve çeşitlendirmek için global finans kurumlarıyla ilişki ağını genişletiyor, yenilikçi adımları kararlılıkla atıyor.


44- İnan Ekici (Otokoç Otomotiv Genel Müdürü)

25 yılı aşkın süredir Koç Topluluğu’nda ve aileden biri gibi. Dev grubun otomotiv sektöründeki ilk yatırımı olarak 1928’de kurulan Otokoç Otomotiv’in başında, Temmuz 2019’dan bu yana o var. Liderlik, yönetici geliştirme, makro ekonomi, insan kaynakları ve işletme konularında eğitimli. “Çalışma arkadaşlarımızın ve müşterilerimizin deneyimini nasıl en iyi seviyeye taşıyabiliriz?” sorusunun yanıtlarına yoğunlaşıyor. Mart 2018 itibarıyla “Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği (TOKKDER) Yönetim Kurulu Başkanlığı”nı da yürütüyor.


45- Hakan Tiftik (Borusan Otomotiv İcra Kurulu Başkanı)

Sürekli durum tespiti yapıyor. Gruba “Ne gibi yenilikler ile neler katılabileceği”ni araştırıyor. Bayileri ziyaret ediyor. Borusan Otomotiv olarak, premium otomobil segmentindeki öncülük vizyonu ile yine sektörün en önemli oyuncularından biri. İyileşmeye ve jeopolitik risklerin azalmasına paralel, önümüzdeki yıllarda realize olacağına inanıyor. Türkiye pazarında satılan tam elektrikli otomobillerin yüzde 75’i Borusan Otomotiv’den. Ayrıca, ülkemizin motor sporları arenasına yeni ve başarılı sporcular katmaktan mutlu.


46- Ayşen Esen (İstanbul Altın Rafinerisi (İAR) CEO’su)

57 yaşında, Boğaziçi İnşaat Fakültesi mezunu. Bir gün bile özel ders almadı, devlet lisesine gitti. Kendi ifadesiyle “Torpille işe girmedi.” 35 yılı aşkın süredir iş hayatında olan bir yönetici. 5-6 farklı sektörden, 20-30 şirketin CEO’luğunu üstlendi. Milyar doların üzerinde cirolar ve yıllık dış ticaret hacmi gerçekleştirdi. 60’a yakın ülkeyi dolaştı ve dünyanın her yeriyle iş yaptı. Hedeflerden söz ederken “çalışmak”, “öğrenmek”, “başarmak”, “ileri gitmek” ve “hayâl kurmak” başlıklarına eğiliyor.


47- Osman Arar (ORKA Holding YK. Üyesi & Genel Koordinatörü)

Damat, Tween ve D’S Damat ile dünya moda perakendesinin liderlerinden olan ORKA Holding’in yönetiminde... Aday gösterildiği listemize girmeye de hak kazandı. “Global Marka” sorumluluğu doğrultusunda öncü adımlar atıyor. “Sürdürülebilir” üretim yöntemleri ile ekosisteme saygılı koleksiyonlar hazırlıyor. Orakçıoğlu ailesinden biri gibi. Şirketin kuruluşundan bu yana,  YK. Başkanı Süleyman Orakçıoğlu ve YK. Eş Başkanı Halidun Orakçıoğlu ile birlikte, küreselleşmeye ışık hızıyla devam eden güçlü markalara yön veriyor.


48- Emre Hantaloğlu (Lenovo Türkiye Genel Müdürü)

Bilişim sektöründe yaklaşık 20 yıllık deneyime sahip. Lenovo Türkiye’nin "Kanal Satış Müdürlüğü" görevindeki üstün performansı onu, Aralık 2017’de “Genel Müdürlük”e taşıdı. Başarının temelinde, teknolojik çözümlerin önemli payı var. Rekabetçi pazarda kârlılığı artırmak için müşteri deneyimine ve yenilikçiliğe odaklanıyor. Sosyal sorumluluk bilinci yüksek. TEGV iş birliğiyle “Tasarım ve Beceri Atölyesi” projesinin hayata geçirilmesinde büyük rol oynadı. Lenovo’nun girişimiyle kurulan “Teknoloji ile Üretelim” platformunun öncülerinden...


49- Tolga Gürkan (Allianz Türkiye CEO’su)

Değişen koşullara uyum sağlayabilmek adına tüm sınırları kaldırıyor. Gezegenimizin ve insanlığın iyiliği için özgün ve cesur bir liderlik ortaya koyuyor. Küresel iş birliğine daha fazla ihtiyacımız olduğu düşüncesinde. UN Global Compact imzacısı. Kapsayıcı çok taraflılığın tüm dünyada yankılanacağının sözünü verdi. Takım olmanın önemine inanıyor. Ekip arkadaşlarına güveniyor ve yeteneklerini kullanmaları için onlara destek veriyor. Çözüm ve sonuç odaklı. Geniş perspektiften düşünüyor. Gerçekleşme sürecini parçalara bölüp sıraya diziyor.


50- Uğur Candan (SAP Türkiye Genel Müdürü)
Kurumsal uygulama ve yazılım alanında pazar lideri olan SAP Türkiye’nin başında. Başarılı iş ortaklarıyla öne çıktı ve listemize ilk kez bu yıl girdi. 60’a yakın iş ortağı ve 1.400’ün üzerinde müşteride görev alan 10 binden fazla SAP danışmanı ile geniş bir ekosisteme hitap ediyor. Sürekli olarak inovatif çözümler geliştirmeyi ve ihtiyaçlara anında cevap verebilmeyi önceliklendiriyor. Ekip ruhunu dinamik tutma, paydaşlarına ve ülkemizin istihdamına büyük katkı sağlamak gibi, ajandasında yazılı önemli başlıklar var.