'İTİBAR LİGİ'NDEKİ DEV ŞİRKETLER

İtibar, duyguların yönetiminden gelir... İtibar araştırmaları, kurum itibarının yönetilmesinde sorumluluğun, yüzde 84 oranında CEO'nun omuzlarında olduğunu gösteriyor. Bu aynı zamanda, itibar yönetimin bir proje değil, bir felsefe olduğunun da göstergesi. Bu da ancak bir CEO'nun vizyonunun omurgasında varsa olabilecek bir husus.

Şirketin CEO'su itibarı sahiplenmeli ki, öncelikli birlikte çalıştığı mesai arkadaşları için "rol model" olabilmeli, sonrasında da işlerin kurum itibarına uygun bir şekilde yönetilip yönetilmediğini denetlemeli. Bu noktada, para kazanmak ile itibarı korumak arasında gidip gelen kararsızlıklar, çelişkiler ve hatta kısa dönem hevesler, kaçınılmaz olarak gündemde olacak. CEO'nun diğer yöneticilerden farkı, onun bir maraton koşucusu kimliğinde saklı. Bu nedenle, başında olduğu şirketin sektörler üstü rekabette “itibar ligi”nde kalıcı bir yeri olmasını istiyorsa, itibarın ana girdileri olan; etik ve adil yönetim, sorumluluk, şeffaflık ve hesap verilebilirlikten ödün vermeden işlerin yönetildiğini güvence altına almalı. Bu anlayış bir anlamda, işler ile birlikte “duyguların yönetilmesi” meselesini de gündeme getirir ki, “çalışanların memnuniyeti ve bağlılığı değil, mutluluğuna giden” yolun başlangıcı burasıdır. Bu başlangıç noktası tabii ki kurumsal değerlerin ne olduğu ve günlük yaşamın içinde nasıl bir karşılık bulduğu ile ilgilidir. Kurumun şeklen var olan değerlerinin uygulamada karşılığını bulamayan çalışanların mutlu olması da mümkün değildir, CEO’nun itibar konusuna destek vermesi de...

İLETİŞİM LİDERLERİ GÖRÜŞLERİNİ PAYLAŞTI:
- “İtibar Ligi”ndeki bir şirketin ve liderin “iletişim ajandası”na yön vermenin sorumlulukları neler?
- Sizce “İtibar getiren liderlik” nedir?
- Bu itibar nasıl yönetilmeli?

Esas Holding Kurumsal İlişkiler Direktörü  Berrak Kutsoy:
Adil bir yönetim, itibarı etkiliyor
Günümüz iş dünyasında, kurumsal itibarı oluşturduktan sonra korumak da bir o kadar önemli. İtibarınızı yönetmek, önce bu gerçek ve net duruştan geçiyor.

Bir şirketin ve liderin iletişim ajandasına yön vermek, büyük sorumluluk gerektiriyor. Bu noktada en önemli başarı faktörleri de liderin iletişime verdiği önem ve lider ile yakalanan uyum oluyor. Hata kaldırmayan, stratejik olarak iyi planlanması gereken, titizlik isteyen bir görev.
Liderlerin kurumsal itibara yaptığı etki artık hepimizce malum. Bu sebeple, hem kendi itibarları hem de kurumsal itibar açısından samimi, gerçek ve net bir duruş sergilemeleri çok önemli. Değerlere dayalı, adil bir yönetim de itibarı etkileyen unsurlardan…

Borusan Holding İK ve Kurumsal İletişim Grup Başkanı  Nursel Ölmez Ateş:
Neysek, o olmalıyız
“200 yıllık şirket olma” hedefimizde, en değerli varlığımız olan itibarımızı korumak için adımlarımızı dikkatli atıyoruz. 78 yıllık tarihimizde, Borusan’ın iyi anılması ve kitlelerce beğenilen, takip edilen bir kurum olmasında, liderlerimizin de itibar konusuna hassas yaklaşmasının önemli bir payı var.

Borusan olarak sağlam temeller üzerine inşa ettiğimiz itibarımızı korumak, zor ve değerli bir süreç. Bunu sağlamak için de izlenmesi gereken bazı yollar var. Bunlardan biri şeffaflık. Artık neysek, o olmalıyız. 

HESAP VEREBİLİRLİK 
Bir diğer başlık, hesap verebilirlik. Her hareketimizin, kararımızın sorumluluğunu üstlenmiş ve arkasında olmamız elzem. Güvenilirliği ve bağı, ancak bu şekilde sağlayabiliriz. Kapsayıcı olmak ve çeşitliliği desteklemek, güvenilir ve tutarlı olmak da bu sorumluluklar arasında. Dikkat edilecek en önemli unsur ise samimiyet. Yapılan işlerin, projelerin, alınan kararların dönemin gereklilikleri veya beklentilere göre değil, gerçekten bir anlamı olduğu için, faydalı olması için yapılması, kilit nokta. 
İtibar yönetimi, satranç oynamak gibi. Sadece sonraki değil, birkaç hamle ötesini de öngörebilmeyi gerektiriyor. Verilen kararların sonuçlarını tahmin edebilmek ve bu sorumluluğu alabilmek, stratejik önemde. Çevresel, sosyal ve yönetişim (ESG) üzerinde çalışıyoruz. Toplumsal faydayı gözeten bu çalışmalar arttıkça itibar da paralelinde yükseliyor. Bu da toplum nezdinde bir değer yaratıyor. 

Kale Grubu Kurumsal İletişim Bölüm Başkanı Rana Birden:
İtibar; söylem, eylem ve projeler ile daimi kılınmalı
“Kurumsal İletişim” departmanı “şirketlerin destek fonksiyonu” olarak görülse de, bir şirketin varlık sebebi olan “itibarı” yönetmesi bakımından belki de en zor ve en sorumluluk isteyen birimlerin başında geliyor.

Kurumsal itibarı, ortaya koyduğu söylem, eylem ve projeleri ile daimi kılmak, topluma örnek olmak, yaptığı her işe değer katmak, “Kurumsal İletişim” biriminin en öncelikli konusu. Şirketler artık kâra odaklanmamalı. “Daha iyi bir dünya” düzeni için bu işe gönül vermiş liderlere ihtiyacı var. Sorumluluğu olan liderler, hayatı iyileştirecek cesur ve kararlı adımlar atabilmeli. 
CEO’muz Zeynep Bodur Okyay’ın sorumlu ve duyarlı liderlik anlayışı, tüm stratejimizin ve tüm süreçlerin temelini oluşturuyor. Sayın Okyay’ın, babası, merhum Dr. İbrahim Bodur’dan aldığı manevi mirası kurum kültürüne de yansıtması ve her bir birimin işleyişinde bu anlayışın hissedilmesi, birbirimize ne kadar kenetlendiğimizi gösteriyor.

SANKO Holding Kurumsal İletişim Direktörü Pınar Ulutaş:
İtibar, kristal bir vazo gibi taşınmalı
“Kurumsal İletişim” departmanın ana görevi, kurum değerlerini şeffaf bir şekilde aktararak güvenilirlik sağlamak ve toplumda bir etki yaratarak kurumun itibarını korumak ve sürdürmektir. Çok şirketli bir grupta, sadece departmanlar değil, tüm şirketler arasında ortak bir dil oluşturarak kurumun hikâyesine bir bütünsellik kazandırılmalı.

Müşterilerimiz, çalışanlarımız, tedarikçilerimiz ve çevre ile ilişkilerimizin tümünde, tutarlı ve ilkeli davranışlar sergilemek çok mühim. İletişim ajandasını oluştururken, alınan her kararda ve atılan her adımda hassas davranılmalı. Kurum itibarının değerini bilerek, elinizde kristal bir vazo taşıyormuşçasına dikkatli hareket edilmeli.

TOPLUMDA SAYGINLIK...
Sosyal fayda yaratan, insan hayatına dokunan ve somut çıktılar sunan öncü kurumlar, toplumda saygınlık görüyor. Dolayısıyla, samimi, şeffaf bir iç ve dış iletişim örgüsünde şirketlerin; toplumsal sorunları kendi var oluşunun bir parçası olarak görmesi, değerlerini, amacını bu doğrultuda belirlemesi önemli. 
En üst düzey yöneticilerin liderlik özelliklerinin bulunması da kurumun itibarına çok olumlu yansıyor. Kültürel donanım, kurumsal değerler “itibarın hammaddesi” olarak tanımlandığında, bunların içselleştirilmesi ancak liderin bu çalışmalara önderlik etmesiyle mümkün. Lider, geminin kaptanıdır. Gerçekçi yol haritasını belirleyerek hangi yöne gidileceğine karar verir.

Arkas Holding Kurumsal İletişim Direktörü  BERNA KUMAŞ SİPAHİ:
İtibarı, güven duygusu ile de birleştiriyoruz
Kurumsal itibar, bir markanın tüm paydaşlar nezdindeki algı ve yorumlarına dayalı olması dolayısıyla, bizim için önemli bir değerlendirme kriteri. İtibarı “marka değerine katkı” olarak görmenin yanında, güven duygusu ile de birleştiriyoruz.

Arkas’ın; başarılı, güvenilir, güçlü, vizyoner, itibar sahibi ve sektöründe uluslararası bir marka olarak algılanması, bizleri gururlandırdığı kadar sorumluluğumuzu da artırıyor. İtibarın korunması ve yönetilmesinde, iletişim stratejilerinin yanı sıra, paydaşlarımıza değen tüm halkaları, bu sürecin bir parçası olarak görüyoruz.

LUCİEN ARKAS’IN LİDERLİK KATKISI...
Şirketin genel duruşu ve davranışında şirket liderleri belirleyicidir. Arkas bu konuda çok şanslı. Sayın Lucien Arkas’ın, kurumsal itibarın oluşmasında gösterdiği liderlik ile önemli bir payı var. Kaptan olarak, Arkas gemisinin nereye, nasıl gideceğine aldığı doğru kararlar ile yön vermiştir. Liderlik yaparken, iyi bir ekibe sahip olmanın önemini her zaman vurgulamıştır. Yarattığı şirket kültürünü bilen ve anlayan sadık çalışanların oluşması için insana yatırım yapmanın önemini sık sık tekrar eder. İtibarın sürekli ve kalıcı olmasındaki en önemli faktörlerden biri de bu anlayış... 

Yıldız Holding Kurumsal İletişim Genel Müdürü  Tuğçe Altınsoy:
Doğru bilgiyi, şeffaf bir şekilde sunuyoruz
İtibarlı şirketlerin en temel özelliklerinden biri, güvenilirlik şeffaflık. Yıldız Holding’te, lider iletişimi başta olmak üzere, tüm iletişim modellerinde ve kanallarında doğru bilgiyi, şeffaf bir şekilde sunmaya odaklanıyoruz. Medya ile ilişkilerimizde tutarlılığa özen gösteriyoruz.

Liderlerimizin iletişim ajandasında; kurumsal kimlik ve değerlerimize, faaliyet alanlarımıza, vizyonumuza, etik kurallarımıza uygun işlerin yer almasına önem veriyoruz.
On sene önce “çevik liderlik”i konuşurken, bugün “dijital liderlik”ten söz ediyoruz. Tanımı her dönemin trendlerine, gelişmelerine, hatta teknolojilerine göre değişen liderliğin temelinde; mutlaka empati, güçlü bir iletişim becerisi, şeffaflık ve yalınlık yer almalı. Bu özellikler, itibar yönetiminin de kilit unsurları. Yıldız Holding’te, liderlerimizin güçlü kişilik özelliklerinden ilham alarak itibarlarını daha da artıran, pekiştiren çalışmalara imza atıyoruz.

Otokoç Otomotiv Pazarlama Müdürü Esra Arslanbaş Kaynak:
Başarı yolunda etik kodlara bağlı kalıyoruz
Otokoç Otomotiv olarak, 94 yıllık tecrübemiz ile vizyon ve misyonumuzun, hedeflerimizin, stratejilerimizin, hayâllerimizin, başarı ölçütlerimizin merkezinde, önceliği her zaman insana veren yaklaşımımız yer alıyor.

Yenilikçilik, güvenilirlik, içtenlik, kararlılık, çeşitlilik, birlikte geliştiren, topluma ve çevreye duyarlı olmak, en önemli değerlerimizden. Başarıya giden yolu, en az başarı kadar kritik görüyoruz. “Her şeye rağmen” değil, belli değerlere ve etik kodlara bağlı kalarak başarmanın önemli olduğuna inanıyoruz. Çalışmanın, bir yönüyle insanlığa hizmet etme misyonu, tüm kademelerdeki çalışma arkadaşlarımızca benimseniyor. 
En ufak ayrıntıdan en kapsamlı işe dek, bu sorumluluk anlayışı ve bakış açısının kılavuzluğu ile yola çıkıyoruz. Böylece, tüm paydaşlar nezdinde yaşanan yüksek tatmin, memnuniyet ve bunun sonucunda elde edilen itibar da sürecin doğal sonuçlarından biri olarak kendiliğinden oluşuyor ve yükseliyor. 

Fiba Grubu Kurumsal İletişim Direktörü  Aylin Kurt Ganiç:
Eylem ve söylem birliği içinde olunmalı
İnsana, hayvana, çevreye saygılı olmak, eşitliğe, çeşitliliğe ve bir arada yaşam kültürüne özen göstermek, işe olduğu kadar yetenek gelişimine de yatırım yapmak, çağın dinamiklerini doğru algılayıp alanında öncü rol üstlenmek, ekonomik değer yaratmanın yanı sıra sürdürülebilir toplumsal fayda da sağlamak, tüm paydaşlarda güven yaratmak… Bunlar, itibar yönetiminin olmazsa olmazları.

Bir iletişim yöneticisinin en önemli sorumluluğu, itibarı inşa ederken eylem ve söylem birliği içinde, kurumsal iletişim dili ve işleyişi oluşturmak. İletişimde başarı kriterimiz; görünür olmaya değecek, paydaşlarımıza ilham ve cesaret verecek ekonomik, sosyal ya da kurumsal yatırımları hayata geçirmek. 

DEĞERLER…
Kurumsal değerlerin iletişimi daha hassas bir süreç. Girişimcilik, dayanışma ya da paylaşım konuşuyorsak, öncelikle bu değerleri somutlaştıracak mekanizmaları oluşturduğumuzdan emin olmalıyız. Örneğin; toplumsal cinsiyet eşitliği alanında adım atmamış ya da plan oluşturmamış bir şirketin 8 Mart mesajı yayımlaması onu itibarlı kılar mı? Lider, bu değerleri sahiplenmeli, özel hayatını da kapsayarak, bu değerlerle uyumlu bir pratik sergilemeli. 

Kendimi çok şanslı hissediyorum. Aile değerlerini kurumsal değerlere dönüştürmüş bir yapıda, bu değerleri özümsemiş liderler ile çalışıyorum. Köklü, kurumsallaşmış organizasyonlar, ekonomik ve sosyal yatırımları ile paydaşlarına, topluma ilham, cesaret verir. Biz de iletişimimizi bu sorumlulukla yapıyoruz. İtibarlı bir lider, iletişim de dahil, tüm kurumsal fonksiyonları ve araçları sadece kendi ve şirketi adına değil, toplumsal gelişim ve refah adına yöneten, kullanandır.

Anadolu Grubu Kurumsal İlişkiler ve İletişim Koordinatörü  Kaan ÜNVER:
İtibar, sürdürülebilir bir anlayış ile ele alınmalı
Grubumuzun liderleri arasında, çalışmaları ve pek çok kurumda aldıkları etkin roller ile iş dünyamıza yön veren önemli isimler var. Birbirinden güçlü markalarımızı ve büyük markalar ile uluslararası ortaklıklarımızı da işin içine kattığımızda itibar, pek çok farklı paydaş nezdinde yoğun bir sorumluluk ile yönetilmesi gereken bir bütün.

İstikrarlı bir iletişim ve bütünleşik bir strateji ile tüm paydaşlarımıza en doğru mesajların iletilmesini koordine ediyoruz. Grubumuzun, şirketlerimizin, markalarımızın ve liderlerimizin itibarını, bilinirlik ve beğenilerini, belli kriterlere göre düzenli aralıklarla ölçümlüyoruz. Bu analiz sonuçlarına göre iletişim evrenimizi oluşturuyor, sahiplendiğimiz konuları ve öncelikli gelişim alanlarımızı belirliyoruz. 
Grup şirketlerimiz ile birlikte pek çok farklı alanda yüz binlere, hatta milyonlara dokunan, sosyal etkisi yüksek projeler gerçekleştiriyoruz. İtibar, sürdürülebilir bir anlayış ile her alanda değer katmaktan geçiyor. İnsan odaklı, yenilikçi, girişimci, değer üreten yaklaşımlar ile fark yaratmaya çalışıyoruz.

SabancıDx Kurumsal İletişim ve Pazarlama Müdürü  Gökçe Kaya:
Tüm paydaşlara verilen vaatler yerine getirilmeli
Bizler iletişimci olarak, şirket planlarının ve bu paralelde lider söylemlerinin açık bir şekilde aktarılmasına, ürün ve hizmet iletişiminin evrensel kurallar, değerler doğrultusunda anlatılmasına aracılık ediyoruz.

İtibar artırıcı, toplumda takdir kazanan ve hedef kitle ile etkileşim sağlayan yaratıcı projeler geliştirerek, şirketin “itibar ligi”ndeki yerini sağlamlaştırmak için çalışılmasını önemsiyorum. İtibarı oluşturmak için yola çıkarken, tüm paydaşlara verilen vaatler yerine getirilmeli, en azından iyi yolda devam edildiği gösterilmeli. Bu noktada cesur ve öncü adımlar atılmalı. 
Uzun vadeli ve başarılabilir planlar ile kalıcı değerler yaratılacağı mesajları; samimi şekilde sunulmalı. Güven, tüm paydaşlarla ilişkinizin temelinde yer alıyor ve itibara etkisi çok büyük. Sosyal paydaşlar ile bağ kurabilmek de itibardaki mutlak bir ihtiyaç. Pandemi ve ESG (çevresel, sosyal ve yönetişim) konusunda paydaş beklentilerini ve özellikle toplumsal ihtiyaçları iyi ölçümlemek de şirketin beklentileri karşılaması açısından önemli.