KALE GRUBU, AVRUPA'NIN ZİRVESİNE NASIL ÇIKTI?

Kale Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Zeynep Bodur Okyay, geçtiğimiz yıl mayıs ayında 88 yaşında kaybettiğimiz duayen işadamı İbrahim Bodur'un tek çocuğu olmasına rağmen, bu burukluğu hiç yaşamadı. Çünkü çalışan ve üreten Kale Grubu ailesi ile büyüdü. Zeynep Bodur Okyay, Kale Grubu'nu Avrupa'nın seramik üssü İtalya'da yatırım yapan ilk Türk, hatta ilk yabancı şirketi haline nasıl getirdi? Savunma ve havacılık sanayiinde de pek çok yerli tasarım ve üretim projesini nasıl hayata geçirdi ve hayata geçirmeye devam ediyor?

Avrupa’nın seramik üssü İtalya’ya yatırım yapan ilk Türk, hatta ilk yabancı şirketi nasıl oldunuz?

Cersaie’ye katılan ilk Türk firması, Kale Grubu’nun amiral gemisi Kaleseramik’tir. 1987 yılından bu yana tam 30 yıldır Cersaie Fuarı’nda yerimizi alıyor ve İtalyan tüketici ve profesyonellerin yanı sıra, farklı coğrafyalardan gelen katılımcılarla buluşuyoruz. İtalyan seramik endüstrisi ile uzun yıllara dayanan köklü ve güçlü bir işbirliğine sahip bir Türk firması olarak, birlikte yaptığımız projelerde İtalyan endüstrisinin iş yapma kültürüne vakıf olduk.

Bu süreçte, sektörün önde gelen isimleriyle dostluk temelinde güçlü bağlarımız oluştu. Avrupa’nın 3’üncü, dünyanın 12’nci büyük seramik karo üreticisi konumundaki Kaleseramik’le, İtalya’da kurduğumuz köklü işbirliği, bu ülkedeki marka yatırımımızla daha da güçlendi.

Globalde Türk firmalarına nasıl cesaret vermeye çalıştınız?

İtalya’da bir seramik tesisinin yüzde 100 Türk sermayeli yabancı bir şirket tarafından satın alınması, o yıllarda neredeyse imkânsız görünüyordu. 2011 yılında satın aldığımız dünya seramik sektörünün merkezi sayılan İtalya-Bologna’da kurulu Fincuoghi tesislerinde üretilen Edilcuoghi ve Edilgres markalarını 2012’den itibaren Türkiye’de de lanse ettik. 

Bugün Türkiye çapında birçok Kale mağazasının yanı sıra uluslararası pazarda, İtalyan markalarımıza ait ürünlerimizi tüketiciyle buluşturmaya devam ediyoruz. Seramik sektöründe sürekli yenilik üreterek pek çok ilke imza atan Kale Grubu’nun İtalya’daki satın almasının bir diğer önemli etkisi de, başka Türk firmalarını, yurtdışı yatırımlar konusunda cesaretlendirmesi elbette oldu.

KALE GRUBU’NUN GLOBAL BAŞARILARI NE OLDU?

Cersaie’ye katılan ilk Türk firması oldu.
Avrupa’nın 3’üncü, dünyanın ise 12’nci büyük seramik üreticisi oldu.
İtalyan markaları ‘Edilcuoghi’ ve ‘Edilgres’ ile uluslararası seramik pazarının en önemli oyuncularından biri oldu. 
Kale Grubu’nun 60 yıllık yolculuğu boyunca her yıl bir yatırımın temelini attı ya da açılışını yaptı.
Yapı grubunda birçok ilke imza atarken, pek çok yerli tasarım ve üretim projesini hayata geçirdi.

Kuruluşunuzun 60’ıncı yıldönümünü hangi yatırımlarla kutluyorsunuz?

Bu yıl ayrı bir mutluluk, gurur ve heyecan içindeyiz. Başta Kurucumuz ve Onursal Başkanımız rahmetli İbrahim Bodur olmak üzere, bizi bugünlere taşıyanları minnet ve saygı ile anıyorum. Babam İbrahim Bodur ve ona inanan bir avuç insanın 60 yıl önce Çanakkale’de diktiği o fidan büyüdü, kolları Çan’dan dünyanın dört bir yanına uzanan dev bir çınara dönüştü.

“Kalebodur... Seramik Budur”

Çan’daki fabrikamızda üretilen seramikler, “Kalebodur... Seramik Budur” sloganı ile Türkiye’nin her tarafına yayıldı; banyolara, mutfaklara girerek hayatımızın her alanına ulaştı. Kale Grubu, sadece sektördeki ilk yerli seramik ve karo üretiminin yapılacağı bir fabrikanın temelini atmakla kalmadı, Anadolu’da sanayinin mümkün olduğunu göstererek yeni bir dönemin de öncülüğünü yaptı.

Babam bana ‘’Kale Ailesi senin ailendir’’ diye telkinde bulunurdu.

Merhum babanızdan neler öğrendiniz? 

O, ülkesine, bayrağına ve insanına aşık bir büyük kalpti. Hayatlarına dokunduğu milyonlarca insana hep iyilik ve güzellik vermeye çalıştı. Çalışanlarını bir aile gibi görürdü. Babam bana ‘’Kale Ailesi senin ailendir’’ diye telkinde bulunurdu.

 

ZEYNEP BODUR’UN YENİ DÖNEM YATIRIM AJANDASI

İtalya başta olmak üzere globalde marka yatırımlarını daha da güçlendiriyor
Balıkesir’de 30 milyon TL’lik Kalekim yatırımına başladı
Savunma ve havacılık sanayiinde yerli tasarım ve üretim projesini hayata geçiriyor
Yıllık 1 milyon metrekare olan üretim hacmini yaklaşık 2 milyon metrekareye çıkarıyor
2. Sinterfleks fabrikası olmak üzere toplam 145 milyon liralık yatırım yaptı

Seramikte yeni fabrika yatırımları var mı?  

Geçtiğimiz sene granit fabrikası açılışı, 2. Sinterfleks fabrikası temel atma ve yeni duvar karosu masse hazırlık tesislerinin açılışları dahil olmak üzere toplam 145 milyon liralık yatırım yaptık. Balıkesir’de 30 milyon TL’lik Kalekim yatırımına başladık.
 
Uçak motorları üretmek üzere olan dev projeniz ve ortaklığınız ne aşamada?

Yapı grubunda birçok ilke ve hizmete imza atarken, savunma ve havacılık sanayiinde de pek çok yerli tasarım ve üretim projesini hayata geçirdik, geçiriyoruz. Son olarak İngiliz Rolls-Royce ile Türkiye’de uçak motorları üretmek için kurduğumuz ortaklık, ülkemizin tasarım, geliştirme ve üretim kabiliyetlerini geliştirmesi açısından önemli.

Geçen yıl inovatif ürününüz Sinterfleks’in 2. fabrikasının temelini atmıştınız. Bu yatırımla üretim hedefleriniz nelerdir?

Bu yıl açılışını yaptığımız Sinterflex fabrikası ile 1 milyon metrekare olan yıllık üretim hacmimizi yaklaşık 2 milyon metrekareye çıkarmayı hedefliyoruz. 100x300 cm ebat ve 3 ve 5 mm kalınlık ile başladığımız üretim sürecinde, 120x360 ebadı da üretmeye başladık. İbrahim Bodur’un vizyonunun, sezgisinin gücünün ve cesaretinin bir örneği olan Sinterflex, hem sektörümüzün önünü açıyor, hem de bu alanda dünyanın en önemli üreticilerden biri olma pozisyonumuzu güçlendiriyor.

‘’Sevdiğiniz Kale’yi Tasarlayın’’

Kaleseramik bünyesindeki markaları kapsayan, adım adım geliştirip geçtiğimiz günlerde hayata geçirdiğimiz ‘Kale Tasarım DNA’sı’, ‘Kale Tasarım Kılavuzları’ ve ‘Sevdiğiniz Kale’yi Tasarlayın’ projeleri ile grubumuza ve sektörümüze farklılık getirmeyi hedefliyoruz. 

Kaleseramik’in köklü geçmişi ve güvenilirliğini tasarım önderliğiyle perçinlemek amacıyla, Birsel + Seck Design Studio’nun kurucusu Ayşe Birsel ile birlikte yepyeni bir tasarım sürecinin kapısını araladık. Güçlü bir tasarım dili oluşturulması hedeflenen proje ile Kaleseramik’in pazardaki güçlü markaları için bu Tasarım DNA’sını belirlemek, bunu her marka için belirgin ve kullanıcının da kolaylıkla tanıyabileceği, diğerlerinden farkını anlayabileceği hale getirmek için çok kapsamlı bir çalışma sürdürdük. 
Sadece sayılı global markada örneklerini görebileceğimiz bu projenin, sektör olarak değerlendirdiğimizde Türkiye ve dünyada bir ilk olması, heyecanımızı daha da artırıyor.

Seyfettin Bayram
s.bayram@businesslife.com.tr