MAVİ MİLYAR DOLARA KOŞUYOR

Mavi, yıl sonu gerçekleşmelerini enflasyon muhasebesine göre açıklayan ilk şirketlerden biri oldu. Enflasyon muhasebesine göre yüzde 25 büyüyen Mavi'nin CEO'su Cüneyt Yavuz, "Hedefimiz milyar dolarlık bir şirket olma yolunda Mavi'nin büyüme potansiyellerini açığa çıkarmak ve dünyaca ünlü moda markalarıyla birlikte şampiyonlar liginde yer almak" diyor.

Türkiye’nin öncü jean ve hazır giyim markası Mavi, yıl sonu gerçekleşmelerini enflasyon muhasebesine göre açıklayan ilk şirketlerden biri oldu. Milyar dolarlık şirket olma yolunda yeni büyüme stratejisini açıklayan Mavi CEO’su Cüneyt Yavuz, “2023 yılında konsolide gelirlerimizi enflasyon muhasebesine göre yüzde 25, TMS 29 düzeltmeleri öncesi verilerine göre yüzde 91 oranında artışla 26 milyar 293 milyon TL’ye yükselttik. İçinden geçtiğimiz krizlerden de pandemiden de temeli insan, yönetimi ve finansı sağlam bir şirket olarak hep güçlenerek çıktık. Krediye, finansmana ulaşmanın zorlu olduğu günümüzde, kendi öz kaynaklarımızla geleceğe güvenle bakabiliyoruz. Her zaman genç kalarak, her dönemin dinamizmini yaşatarak sürdürülebilir kârlı büyümeyi sağladık ve daha da çok büyüme potansiyelimiz var” diyor. Yavuz, Mavi NEXT adını verdikleri stratejiyle perakende, online, yeni lojistik sistemleri ve teknolojiye yatırım yapacaklarını söylüyor ve “Hedefimiz milyar dolarlık bir şirket olma yolunda Mavi’nin büyüme potansiyellerini açığa çıkarmak ve dünyaca ünlü moda markalarıyla birlikte şampiyonlar liginde yer almak” diyor.

Mavi CEO’su Cüneyt Yavuz, şu açıklamaları yaptı:

Mavi için 2023 nasıl bir yıl olarak geride kaldı?

Mavi’nin Türkiye ve uluslararası pazarlarda, perakende, toptan ve e-ticaretteki büyüme trendi 2023 yılı boyunca devam etti. Dünyada 37 ülkede 471 mağaza ve yaklaşık 3.500 satış noktasına ulaştık. Şirketin gelirlerinin yüzde 68’i perakende, yüzde 22’si toptan satış ve yüzde 10’u e-ticaretten geldi. Sürdürülebilir kârlı büyümeye devam ediyoruz. Enflasyon muhasebesine göre Türkiye’de perakende satışlarımızı yüzde 31 artırırken, e-ticaret satışlarında ise yüzde 25 büyüme yakaladık. Türkiye’de 7 net mağaza açılışı yaptık. Mavi’nin, mağaza metrekaresi yüzde 4 büyüyerek toplam satış alanımız 174 bin 500 metrekareye ulaştı. Perakende bire bir mağaza satışlarımızsa yüzde 31 arttı. Büyümemizin yüzde 17’si işlem hacmi artışından, yüzde 12’si sepet büyümesinden geldi.

Ciro ve kârda nasıl büyümeler elde ettiniz?

Lider marka sorumluluğuyla yıl boyunca çalışanlarımızın, müşterilerimizin, iş ortaklarımızın ve toplumun yanı başında olmayı sürdürürken, bir yandan da güçlü finansal sonuçlar ortaya koymak için çok çalıştık. Temeli insan ve finansal yönetimi sağlam global bir şirket olarak, yılı enflasyon muhasebesine göre düzenlenmiş sonuçlara göre yüzde 25 büyümeyle kapattık. Sürdürülebilir kârlı büyümeye ve uzun vadeli hedeflerimize odaklanmaya devam ederek, değişimi doğru yönetmenin ve veriye dayalı kararlar almanın bugün her zamankinden daha değerli olduğunu görüyoruz. Bu dönemde, esnek tedarik zinciri, doğru planlama, stok ve nakit akışı yönetimiyle sağlıklı bilanço yapımızı koruyarak şirket karlılığımızı sürdürdük.

 

1 Şubat 2023-31 Ocak 2024 dönemini kapsayan yıl sonu finansal sonuçlara göre konsolide gelirlerimiz bir önceki yıla göre yüzde 25 enflasyon düzeltmesi öncesi yüzde 91 artışla 26 milyar 293 milyon TL’ye ulaştı. Mavi’nin net kârı 1 milyar 757 milyon TL oldu. Yılı 4 milyar 959 milyon TL FAVÖK ile kapattık. FAVÖK marjımız yüzde 18,9 oldu.

Faaliyetlerden nakit yaratmayı sürdürdük ve net nakit pozisyonumuzu 3 milyar 662 milyon TL’ye taşıdık. Üçüncü çeyrek sonundaki göstergeler ışığında büyüme hedeflerimizi yıl sonu için yüzde 85 üstü büyüme olarak yukarı yönlü revize ettik. Lider marka sorumluluğuyla yıl boyunca çok çalıştık. Bu dönemde, esnek tedarik zinciri, doğru planlama, stok ve nakit akışı yönetimiyle sağlıklı bilanço yapımızı koruyarak şirket karlılığımızı sürdürdük.

Pazar payınız arttı mı?

En iyi yaptığımız işe odaklanıp, jean’de inovasyon, lifestyle ürünlerdeyse çeşit ve yenilikler sunarak farklı tarzlara sahip tüketicilerin beğenisine uygun koleksiyonlar hayata geçirdik. Denim ve non-denim olmak üzere tüm ürün kategorilerinde hem adet hem değer bazında büyüme yakaladık ve 2023’te önceki yıla göre yüzde 12 artışla dünyada toplam 14 milyon denim satışı gerçekleştirdik. Kadın, erkek ve jean’de pazar payımızı artırdığımız ve pazardaki konumumuzu güçlendirdiğimiz bir yıl geçirdik.

Yeni müşteriyi nerede kazanıyorsunuz? Kaç yeni müşteri kazandınız?

En mutlu Mavi müşterilerini yaratmak ve hem mağaza hem online’da en iyi alışveriş deneyimini sunabilmek üzere omni channel uygulamalarımızı geliştirmeyi hız kesmeden sürdürdük. CRM altyapımız Kartuş’a kayıtlı aktif müşteri sayımız 2023’te 7 milyona ulaştı. Her gün 3.500 kişiyi Mavi ailesine kattık. Yeni müşterilerimizin yüzde 70’i 35 yaş altı kişilerden oluşuyor. Yeni müşteri kazanımında gençlerle büyüyoruz. 5,7 milyon kişinin cep telefonunda uygulamamız var. Yılda 1 milyon yeni müşteri kazanma hedefimizin üzerine çıkarak 1,3 milyon yeni müşteriyle buluştuk. Her yaş, beden, giyim ve yaşam stilinden müşterimize dokunmayı başardık. Marka iş birliklerimizle, güçlü iletişim çalışmalarımız ve veriye dayalı yöntemlerle kişiye özel aksiyonlar alarak fark yarattık. Marka konumlandırmamız, doğru ürün, doğru fiyat, yüksek kalite ve müşteri odaklı stratejimizle paralel olarak, müşteri güvenini artırarak "trust brand" konumumuzu pekiştirmeyi başardık. 2023 yılında Türkiye’nin en güvenilir markası seçilmek en büyük mutluluk ve motivasyon kaynaklarımızdan biri oldu.

Sürdürülebilir koleksiyonda da öncü şirketlerden birisiniz. Sürdürülebilir ürünlerin ciro payı ne oldu?

İnsan, çevre, toplum ve denimi odağına alan All Blue yaklaşımımızla sürdürülebilirlik yolculuğumuzda önemli yol kat ettik. İklim Değişikliği ve Su Güvenliği raporlarımızla, dünyanın en büyük çevre raporlama platformu CDP’nin Global A listesine çift A notuyla girebilen ilk ve tek Türk hazır giyim şirketi olduk. Sürdürülebilir All Blue koleksiyonumuzun ciro içindeki payını yüzde 25’e çıkarırken, toplam denim satışları içindeki All Blue payını da yüzde 51’e yükselttik.

Milyar dolarlık şirket olma hedefinize ne denli yaklaştınız?

Müşterimiz, çalışanımız, iş ortaklarımız ve Türkiye ile birlikte büyüyoruz. İçinden geçtiğimiz krizlerden de pandemiden de temeli insan, yönetimi ve finansı sağlam bir şirket olarak hep güçlenerek çıktık. Krediye, finansmana ulaşmanın zorlu olduğu günümüzde, kendi öz kaynaklarımızla geleceğe güvenle bakabiliyoruz. Her zaman genç kalarak, her dönemin dinamizmini yaşatarak sürdürülebilir kârlı büyümeyi sağladık ve daha da çok büyüme potansiyelimiz var. Hedefimiz milyar dolarlık bir şirket olma yolunda Mavi’nin büyüme potansiyellerini açığa çıkarmak ve dünyaca ünlü moda markaları ile birlikte şampiyonlar liginde yer almak. Mavi NEXT stratejisinin temelini, mükemmellik tutkumuz, büyüme odaklılığımız, sürdürülebilir kültür ve ekosistemimiz oluşturuyor. Perakende başta olmak üzere online, yeni lojistik sistemleri ve teknolojiye yatırım yapacağız. Kuzey Amerika ve Almanya öncelikli olmak üzere globalde yeni hedeflerimizi hayata geçireceğiz. 1,3 milyon yeni müşteri kazanarak kendi rekorumuzu kırdık, her gün 3.500 yeni müşteriyi Mavi ailesine kattık.

Hazır giyimde tüketim ve talep nasıl gidiyor?

Hazır giyim pazarının dinamizmi devam ediyor. Bir yandan gençler geliyor, diğer yandan 45+, 55+ yaş gruplarının giyim alışverişinde eskisinden daha aktif olduğunu görüyoruz. Erkekler de artık kadınlar kadar modayla ilgili ve gardıroplarını sürekli yeniliyor. Biz her yaşın, her bedenin, her giyim ve yaşam tarzının markasıyız. Türkiye gibi kampanyaya çok odaklı, mesajların çok karışık olduğu bir yerde ilk fiyattan ürün satma konusunda çok iyiyiz. Müşteri Mavi’den kampanya beklemiyor. Doğru ürünü, doğru fiyata, yüksek kaliteye alabileceği konusunda bize itimat ediyor. Böylece bu yeni kitleleri her dönemde Mavi’ye çekebiliyoruz. 2023’te 14 milyon adet jean sattık. Her iki saniyede bir jean satıyoruz.

Satışlarınızda Jean dışının payı nasıl?

Satışlarımız içerisinde denim dışı lifestyle kategorilerin payı yüzde 60’ı geçmiş durumda. Türkiye gibi büyük ve rekabetçi bir pazarda, hazır giyimde ilk üç markadan biriyiz. Müşterilerimiz denim dışı kategorilerde de markaya büyük teveccüh gösteriyor. Onlar için her hafta Mavi’de yeni bir şey var. Kıvanç Tatlıtuğ ve Serenay Sarıkaya ile yıllardır süregelen kesintisiz iletişim ve müşteri deneyimine yönelik çalışmalarla markayı sürekli güçlü tutuyoruz.

Yeni mağaza açma planınız var mı?

Gelirlerimizin yüzde 68’ini perakendeden elde ediyoruz. Yatırım planlarımız içinde bu alanda büyüme var. Geçtiğimiz yıl perakendede toplam 175 bin metrekareye ulaştık. Perakende, en güçlü kasımız. Türkiye’de hazır giyim perakendesinin büyümeye devam edeceğini düşünüyor, yatırım kararlarımızı buna göre şekillendiriyoruz. 15 yeni mağaza açacak ve mevcut mağazalarımızın 10 tanesini büyüteceğiz. Yeni mağaza konsepti ve deneyimlere yatırım yapacağız.

Online tarafta satışlarınız nasıl gidiyor?

Online trafiğimiz sürekli artıyor. Mavi.com en büyük mağazamız. Mavi App sayesinde 7/24 açık 5,7 milyon dükkanımız var. Online’a özel ürünler, 2 saatte teslimat gibi özel hizmetler, deneyim anlamında sürekli yatırımlar ve omnichannel uygulamalarıyla şirket cirosuna önemli katkı sağlıyoruz. Milyar dolarlık şirkete ve 100 milyon adet ürün satışına koşan Mavi için, moda markası olmak yetmiyor, veri şirketi olmak gerekiyor. Güçlü markası, müşteriyle yarattığı güvenin ötesinde, Mavi’de arkada çok zeki bir makine çalışıyor. Mavi’nin sihri veriden müşterinin kalbine giden yolda saklı. Hızlı, verimli ve daha akıllı sistemlerle, daha yüksek kapasiteleri taşıyacak, yeni jenerasyon bir ekosistem oluşturuyoruz. 

Mavi’de 2023’ün yıldızları

- 26,3 milyar TL ciro

- 6.201 çalışan sayısı

- 53 milyon adet toplam ürün satışı

- Yüzde 51 jean satışlarında sürdürülebilir All Blue koleksiyonu

- 7 milyon aktif müşteri

- 5,7 milyon Mavi App kullanıcısı

- 14 milyon jean satışı.

- Yüzde 70 jean denince akla gelen ilk marka payı

- Yüzde 21 jean pazar payı

- 1,3 milyon kişi yılda kazanılan yeni müşteri sayısı

- 37 ülkede, 4.000 nokta, 471 mağaza

“TÜRKİYE’NİN EN GÜVENİLEN MARKASIYIZ”
AKLA GELEN İLK MARKA Yaptığımız her işe ve insanlara kendini iyi hissettiren bir dokunuş katıyoruz. Geçtiğimiz yıl Future Bright’ın güven araştırmasında Türkiye’nin en güvenilir markası seçilmekten gurur duyuyoruz. Marka bilinirliğinde, jean denince her 10 kişiden 7’sinin aklına ilk Mavi geliyor.

A LİSTESİNDE İLK VE TEK CDP Global A listesine giren ilk ve tek Türk hazır giyim şirketiyiz. Mavi, İklim Değişikliği ve Su Güvenliği raporlarıyla, dünyanın en büyük çevre raporlama platformu CDP’nin Global A listesine çift A notuyla girebilen ilk ve tek Türk hazır giyim şirketi oldu. Global iklim liderleri arasındaki yerimizi sağlamlaştırdık. 2030 yılında tüm denim koleksiyonunu doğa dostu All Blue ürünlerinden oluşturmayı hedefliyoruz.