ODAĞINDA MÜŞTERİ DENEYİMİ VAR

Otokoç Otomotiv, Koç Topluluğu'nun kurucusu Merhum Vehbi Koç'un 1928'de 'Ford Ankara Acenteliği'ni almasıyla tarih sahnesine çıktı. Türkiye'nin lider otomotiv perakendeciliği, araç kiralama ve araç paylaşımı şirketi olurken, pek çok ilke imza attı.

Sektörüne yön veren şirketin tüm çalışmalarına, inovasyon kavramı rehberlik ediyor. Sahip olunan deneyim ise devamlılık noktasında büyük avantaj sağlıyor. “Genel Müdürlük” koltuğunda, Temmuz 2019’dan bu yana, tam 25 yıldır Koç Topluluğu’nda, çeşitli BİRİMLERDE ve kademelerde büyük sorumluluklar üstlenen İnan Ekici oturuyor. Peki, göreve geldikten yaklaşık 6 ay sonra başlayan CovId-19 pandemisi, başarılı iş insanımızın yeni pozisyonUNdaki hedeflerini ve planlarını nasıl etkiledi? Küresel bir salgınla karşılaşmak nasıl bir tecrübe oldu? Aynı ZAMANDA TÜM Oto Kiralama Kuruluşları Derneği (TOKKDER) Başkanı da olan Sayın Ekici, birçok konuya samimiyetle açıklık getirdi...

DOKUZ ÜLKEDE, 300’DEN FAZLA LOKASYONA ULAŞTIK
Otokoç Otomotiv, sektör liderliğini nasıl başardı? 

Otokoç Otomotiv, yetiştirdiği yöneticileri, yarattığı bilgi birikimi ile Koç Holding Otomotiv Grubu’nun ve Türkiye otomotiv sektörünün temellerinin atıldığı kurum konumunda. Otokoç, Birmot, Avis, Avis Filo, Budget, Otokoç Sigorta, Zipcar, Otokoç 2. El, Otokoç Parça ve Lastick markalarına sahip. Otokoç bünyesinde Ford, Ford Trucks ve Volvo; “Birmot”ta ise Fiat, Alfa Romeo, Jeep ve Maserati yer alıyor. Ford, Ford Trucks, Volvo ve Fiat’ların yaklaşık üçte biri, Alfa Romeo ve Jeep’in yarısına yakını, Maserati’nin dörtte biri, Otokoç Otomotiv tarafından satılıyor. Böylece, Türkiye otomotiv pazarından yüzde 9’un üzerinde pay alıyoruz. Türkiye dahil, toplam dokuz ülkede 300’den fazla lokasyona ulaştık. Yunanistan, Macaristan, Ukrayna, Kuzey Kıbrıs, Kuzey Irak, Azerbaycan, Kazakistan ve Gürcistan’da araç kiralama hizmeti veren Otokoç Otomotiv, Avis Budget Group'un Avrupa, Orta Doğu ve Afrika (EMEA) bölgesindeki en büyük lisans ortaklarından...

SEKTÖRÜMÜZÜN ÖNEMİ DAHA DA ARTTI 
Pandemi gölgesinde geçen zorlu 2020 yılını hangi girişimler ile geride bıraktınız? 

Covid-19 salgınıyla birlikte, sektörümüzün önemi daha da arttı. Kurumsal müşterilerimiz için hızlı, kolay ve kişiselleştirilebilir bir deneyim sunan, baştan sona dijital teklif ve sipariş sürecini kapsayan “MyAvis” adında yeni bir dijital satış kanalı oluşturduk. Kısa dönem kiralama iş biriminde ise “Avis Yanında” ve “Budget İstediğin Yerde” ile adrese temassız teslimat gerçekleştiriyoruz. Otomotiv perakende servis hizmetlerimize de “yerinde servis”i entegre ettik. “Yollar Eviniz” diyerek yola çıktığımız “Avis Caravan” ile mekânla sınırlı kalmadan, özgürce tatil yapmak isteyenlere, en üst düzey hijyen ve güvenli ortam ile otel konforunu sunuyoruz. Hem motokaravan hem de çekme karavan sağlayabiliyoruz. Tüm araçlarımız her kiralamadan sonra detaylıca temizleniyor. İşlemlere, ilave dezenfeksiyon uygulamalarını ekledik. 

LİDERLİĞİMİZİ PEKİŞTİRMEK İÇİN ÇALIŞACAĞIZ 
2021 ajandanızda, yatırım planlarınız da dahil, öne çıkan başlıklar neler? 

Verimlilik avantajı dolayısıyla, operasyonel araç kiralamanın ilgi görmeye devam edeceğini öngörüyoruz. Kısa dönem araç kiralamaya yönelik talebin de yeniden yükselmesini bekliyoruz. Başta aşı olmak üzere, salgınla ilgili umut verici gelişmelerin olması ile 2021’in, geçtiğimiz yıla göre daha olumlu geçeceğine, ekonominin canlı günlerine döneceğine inanıyoruz. Bu doğrultuda, pandemi koşullarına rağmen tüm faaliyet alanlarımızdaki pazar liderliğimizi pekiştirmek için çalışacağız. “İnovasyon”a ve “kurum içi girişimcilik”e hız vereceğiz. 16 StartUp ile iş birliği hedefimiz var. Yeni fikirlerin ortaya çıkmasını amaçlıyoruz.

ANA AMACIMIZ MÜŞTERİ MUTLULUĞU
Teknoloji odaklı projeleriniz “mükemmel müşteri memnuniyeti”ne dair ne tür katkılar sağlıyor? 

Otokoç Otomotiv’in inovasyon ve dijitalleşme stratejilerinin ana amacı, müşterilerini mutlu etmek. “Memnuniyet” araştırmaları sonuçlarına göre 2020 yılında, Otokoç Otomotiv çatısı altında hizmet veren markalar, hedeflerin üzerinde bir performans gösterdi. Avis ve Budget da “En İyi Müşteri Deneyimi Endeksi”ne sahip olan ilk iki marka oldu.

İLETİŞİMİMİZİN TEMELİNİ 4 ANA UNSUR OLUŞTURDU
Kriz iletişimini nasıl yürüttünüz?

Pandemi süreci, farkındalık deneyimini de beraberinde getirdi. Algılar genişledi; sahada görevli arkadaşlarımız, portföyünde binlerce araç bulunan köklü bir kuruluşun tamamını temsil ettiğini daha derinden hissetmeye başladı. Otokoç Otomotiv güven endeksinin yüksekliği somut biçimde görüldü. Uzaktan çalışılsa dahi işlerimizin aynı şekilde sürdürüldüğüne tanık olundu. İletişimimizi “Açık & Şeffaf, Bilgilendirici, Bilinçlendirici ve Destekleyici” olmak üzere 4 ana unsurdan oluşan bir temelde yürüttük. Bayilerimiz de dahil olmak üzere, Otokoç Otomotiv çalışanları için döneme uygun içerikler ile canlı yayınlar gerçekleştiriyoruz. Ben de her hafta değerli ekipdaşlarıma “online” sesleniyorum ve onların sorularını yanıtlıyorum. Üst yönetimdeki ekip arkadaşlarım, merkezdeki ve sahadaki kendi ekipleri ile ayrıca görüşüyor.

DEĞİŞİME, ÇEVİK ŞEKİLDE TİCARİ ADAPTASYON SAĞLIYORUZ
Avis Filo, 32 bin 500 adetlik araç parkı ile her yıl pazarın üzerinde büyüyor. Bunun formülü nedir?

Ekonomideki her türlü değişime karşı çevik şekilde ticari adaptasyon sağlayabilecek yetkinlikteyiz. Mobilitenin öneminin giderek arttığı günümüzde zaman, herkes için çok değerli. Hedefimiz, insanların hayatını kolaylaştırmak. “Yeni Normal” ile uyumlu olarak, talepleri karşılamak, ülke ekonomisine katkıda bulunmak, pazar liderliğimizi hem kısa dönemli kiralamada hem de Avis Filo’da devam ettirmek üzere çalışıyoruz.

KOBİLER VE BÜYÜK İŞLETMELER KİRALAMAYI TERCİH EDİYOR
Verimlilik avantajı sunan operasyonel kiralama, tercih unsuru olmaya devam edecek mi?

KOBİ’ler ve büyük işletmeler; araç kiralamayı, sağladığı birçok avantaj dolayısıyla, satın almaya tercih ediyor. Genç nüfusumuz da yeni ulaşım çözümlerine ilgi duyuyor. Hem kurumsal hem bireysel müşterilerimizde kiralama veya araç paylaşımına dönük ciddi yönelim var. Büyük filolara sahip, coğrafi açıdan yaygın olan, teknolojik ürün ve iş modellerini ön plana çıkaran, hizmet kalitesinde en iyiyi hedefleyen firmalar hızla büyüyecek.

AVIS, 45 YILI AŞKIN SÜREDİR LİDER KONUMDA
Türkiye’nin ilk araç kiralama markası Avis’in, 1974 yılından bu yana zirvedeki yerini sırrı nedir?

Avis, kısa dönemli araç kiralama pazarında 45 yılı aşkın süredir lider. Her yıl pazarın da önünde büyüyoruz. Elektrikli araç hizmetimiz olan “Avis Green” ve “Avis Yanında” gibi mobilite ihtiyacına yönelik pek çok ürün ve hizmet ile sektörün yarınını bugünden sunuyoruz.  Avis, müşterisinin beklenti ve ihtiyaçlarını doğru okuyan, hızla cevap veren yapısı ve inovasyona verdiği önem sayesinde başarıdan başarıya koşacak.
Lastick markası ile Türkiye’nin ilk kurumsal kış lastiği kiralama hizmetini sunuyorsunuz... 
Kış lastiği kiralama, genel olarak niş bir sektör olduğu gibi kurumsal olarak icra edilmesi de çok yeni. Önemli bir ihtiyacı karşıladığı için talepten memnunuz. Her yıl artan bir ivme ile pazar genişleyecektir.

İŞLERİMİZİN ODAĞINA İNSANI KOYUYORUZ 
“Çalışan Bağlılığı” alanlarındaki yaklaşımınızdan bahseder misiniz?

Bizi rakiplerimizden ayıran ve lider olmamızı sağlayan en önemli faktör, insan kaynağımız. İşlerimizin odağına insanı koyuyoruz. Her arkadaşımızın fikrini ve önerilerini paylaşabildiği kanalları açık tutuyoruz. İnsan Kaynakları süreçlerimizi, yöneticilerimiz ve çalışanlarımız arasındaki gelişim odaklı diyaloğun yıl boyunca devam etmesini sağlayacak şekilde kurguluyoruz. Başarıyı birlikte kutlayan bir kültür oluşturuyoruz. 

İSTİHDAM PLANLARIMIZI TİTİZLİKLE GERÇEKLEŞTİRİYORUZ
İstihdama dair tedbirlerinize açıklık getirir misiniz?

 3.000'e yakın çalışanı olan bir "İşveren Markası"yız. İşe alımlarda, istihdam ettiğimiz kişiler ile uzun yol arkadaşlığının anlaşmasını yapacağımızın bilinci ile hareket ediyoruz. Dolayısıyla, istihdam planlarımızı da aynı titizlikle gerçekleştiriyoruz. Beklenmeyen ekonomik dalgalanmalarla karşılaştığımızda, arkadaşlarımızın iş sürekliliğini koruyacak şekilde alternatif iş kanalları veya tasarruf fırsatları üzerine odaklanıyoruz. En önemlisi de böyle dönemlerde, fikirlerimizi şeffaflıkla paylaşıyoruz.

Salgın süresince, sosyal sorumluluk anlamında ne tür aksiyonlar aldınız? 
Biz her dönemde; insana, toplumumuza, ülkemize, faaliyet gösterdiğimiz coğrafyalara karşı kendimizi sorumlu hissettik. Koranavirüs ile mücadelede kritik görev üstlenen fedakâr sağlık çalışanlarının işe güvenle gidip gelmeleri için Avis ve Budget olarak araç tahsisi yaptık. Onlara, çalışma arkadaşlarımıza ve bayilerimize yüz koruyucu siperlik temin ettik. Yine sağlık çalışanlarımıza, araç kiralama hizmetlerinde yüzde 50 indirim sağladık. Otokoç ve Birmot servislerinde periyodik bakımda “işçilik bizden” kampanyası düzenledik. 

BİRÇOK BAŞARIYA İMZA ATTIK 
1 Temmuz 2019’da “Genel Müdür” oldunuz. İlk gün koyduğunuz hedeflerin hangi aşamasındasınız?  

Salgının yol açtığı zorlu koşullara rağmen, doğru yönetim ve stratejilerimiz ile 2020 yılını başarıyla sonlandırdık. Otomotiv perakendeciliği pazarındaki payımızı daha da artırdık. Araç kiralamada Türkiye dahil, dört ülkede pazar lideri olduk. İnovasyon, dijital dönüşüm, fırsat eşitliği ve mobiliteye yönelik ödüllü projelerimiz ile 2020’de de birçok başarıya imza attık. “Proje Yönetim Ofisi”ni kurduk. Bu sayede çalışmalarımız ivmelendi.

İNAN EKİCİ’DEN GENÇLERE TAVSİYELER
- Her şeyden önce kendilerine güvenmelerini, kolay pes etmemelerini ve denemekten vazgeçmemelerini öneriyorum. 
- İş hayatı, paydaşlarla birlikte sürdürülen, insanlığa hizmet etme misyonu da içeren uzun soluklu bir yolculuk. 
- Önemli olan “her şeye rağmen” değil, belli değerlere ve etik kodlara bağlı kalarak başarılı olabilmek. En çok da bu konuda kararlı olsunlar.
- Motivasyonu dışarıda değil, kendi içlerinde arasınlar. Azim için dışarıya bağımlı olursanız riske atmış olursunuz. Kendi içinizde ararsanız, her zaman bulacaksınız.

OTOKOÇ OTOMOTİV’DE EKİP RUHU
- Kurumların, liderlerin ve bireylerin sürdürülebilir başarısındaki en önemli faktörlerden biri ekip çalışması. Bu durumu özetleyen güzel bir söz var: “Hızlı gitmek istiyorsan yalnız git, uzağa gitmek istiyorsan birlikte git.” 
- Koç Topluluğu’nun köklü değerlerini benimsemiş ve alanında en başarılı olan ekip arkadaşlarıyla birlikte çalışmam, en büyük şansım.
- Ekipdaş olmak, bu ruhu yaşamak, paydaş ruhunu korumak, yol arkadaşlığı yapmak, iş hayatının en güzel ve en verimli yaklaşımı.
- “Denge” ve “Bir olma” kavramları gözetildiğinde ise kritik olan konu şu: Ekibin her bir üyesi, öncelikle diğer üyelerin ve kurumsal olarak işletmenin felsefesini doğru anlayabilme yetisine sahip olmalı. Hem işletmeyi hem de tüm üyeleri içtenlikle benimsemeli. Bu durum ise birçok niteliğe ve erdeme işaret ediyor. 
- Benim ve Otokoç Otomotiv’in şansı, Koç Topluluğu’nda geçmişte hizmet etmiş, bugün var olan ve gelecekte de aramıza katılacak ekip üyelerinin tamamının, bu potansiyele sahip insanlar arasından seçilmeleri.

İNAN EKİCİ’NİN EN KIYMETLİ BAŞARISIZLIĞI
- Kurum içi girişimcilik yapımızda tırnak içinde başarısızlıkla sonuçlanan çalışmaları da ödüllendiriyoruz. Bu anlamda, ders çıkarmanın yanı sıra, vazgeçmemeyi de teşvik ediyoruz. 
- Şahsımla ilgili öğretici bir girişimden de söz edeyim; zeytin yetiştiriciliği… 
- Üniversite yıllarında Edremitli bir arkadaşım ile zeytin ticareti yapma maceramız olmuştu. O yıl hava muhalefeti sebebiyle donma gerçekleştiği için üniversite hocalarımız ve arkadaşlarımız, olgunlaşmamış zeytinleri yemek zorunda kaldı. 
- Bu başarısızlıkla, girişimcilikte iklim koşulları dahil, her türlü riski öngörebilmenin ne kadar kıymetli olduğunu çok iyi anladık. 
- Başarısızlıktan çıkarılacak en büyük ders, başarısızlıktan korkmamak.

OTOKOÇ OTOMOTİV’DE CİNSİYET EŞİTLİĞİ
- Cinsiyet eşitliği için Birleşmiş Milletler Kadın Birimi (UN Women) ile yakın çalışıyoruz. 
- 2019 yılında, kadınların satış alanındaki temsiliyetlerini artırmayı ve güçlendirmeyi hedefleyen “Women In Sales” platformuna üye olduk. 
- Yine 2019’da, Koç Holding ile birlikte “Kadının Güçlenmesi Prensipleri”ni de (Women’s Empowerment Principles-WEPs) imzaladık. 
- Şirketimizin, kadın çalışanlarımızın aklı, yaratıcılığı, gücü ve çalışkanlığıyla ileriye taşınmaya devam edeceğine inanıyoruz.

İNAN EKİCİ’YE “DUAYEN” ÖĞÜDÜ
- Duayen iş insanımız ve kurucumuz merhum Vehbi Koç, benim ve Koç Topluluğu çalışanları için olduğu kadar, iş dünyasındaki birçok kişiye de tavsiyeleriyle yol göstermeye hâlâ devam ediyor. 
- Türk sanayisi ve iş dünyasının sonsuzluğa uğurladığı başka değerli isimler de hepimizin yolunu aydınlatıyor. Hepsini rahmetle ve şükranla anıyorum.
- Çok değerli hocam Kamran İnan’ın şu tavsiyesi her zaman “cebimde”dir: “Kendi kırbacını, kendi cebinde taşıyacaksın.”