ONLINE AKTİVİTELERDE KARANTİNA REKORU

Salgın endişesi ile birlikte hayatımıza giren karantina ve sosyal izolasyon, temel ihtiyaç alışverişlerini internete taşıdı. Film seyretmekten sanal müze ziyaretlerine, video oyunlarından fitness aktivitelerine kadar pek çok alanda onlIne deneyimlere olan ilgi, Avrupa genelinde yüzde 30'a, Türkiye'de 68'e çıktı. Harcamalar, Avrupa'da %58, Türkiye'de %66 yükseldi. Rakamlar, evde geçirilen süreler ile paralel arttı.


KARANTİNADA SOSYAL MEDYA ÇILGINLIĞI

COVID-19 salgınının beraberinde getirdiği yeni yaşam düzenine uyum süreci, insanların günlük rutinlerini ve alışkanlıklarını değiştirdi. Eve kapanmak zorunda kalanlar, bilgi almak, işlerini sürdürmek ve sosyalleşmek için sosyal medyayı daha yoğun kullanmaya başladı. 

Sosyal medyada aktif olanların sayısı 3,81 milyar. Bu, dünya nüfusunun yüzde 49’una denk. Oran, Ocak 2019’da %42 seviyesindeydi.

FACEBOOK, 2,5 MİLYAR KULLANICISI İLE ZİRVEDE
Facebook, 2,5 milyar kişi ile, en fazla kullanıcıya sahip platform. Onu 2 milyar ile YouTube ve WhatsApp takip ediyor. WeChat 1 milyarda kalırken, son zamanlarda popülerleşen TikTok, 800 milyon insana ulaştı.

TWITTER’DA YEDİNCİYİZ
Ülkemiz, Instagram ve Twitter üyeliği açısından ilk 10’da. Son bir yılda Türkiye’de Instagram’a girenler yüzde 3 artarak 39 milyona ulaştı. Nisan 2020 itibariyle Instagram’da dünya 6’ncısıyız. Twitter’da %16 yükseliş ile 13,6 milyona karşılık geliyor. Bu alanda da global sıralamada 7’nciyiz.
*We Are Social’ın Ocak-Nisan 2020’yi kapsayan raporu.

Google SMB Premier Partneri EG Bilişim Teknolojileri CEO’su Gökhan Bülbül: Sosyal medyanın gücünü daha iyi anladığımız bir dönemden geçiyoruz. İnsanları, hiç olmadığı kadar ulaşılabilir kılıyor. Dijital pazarlamaya ve iletişime ara veren şirketler, bu dönem sona erdiğinde müşterileri ile aynı iletişimi kurmakta zorlanabilir. 


EVE KAPANANLAR 'SOHBET' EDİP 'TANIŞ'TI!
CovId-19 salgını sebebiyle evlerine kapananların; sosyalleşmek, hayatına renk katmak ve diğer insanlarla iletişimde kalabilmek için gözdesi, sohbet ve tanışma uygulamaları oldu. Pandemi sürecinde her beş kişiden ikisi (%42) bir arkadaşlık programı indirdi veya bu alandaki bir çevrimiçi web sitesine kaydoldu.

Bumble, OkCupid, Tinder gibi uygulamalarda kullanıcı sayısı iki katına çıktı. %22’lik kesim, sosyal izolasyon sırasında iletişim ihtiyacı ve dayanışma için burada. 35 yaşın altındakiler %94,4 arttı. Tinder, diyaloğun %20, OkCupid, mesajlaşmanın %30 arttığını belirtiyor.

“YENİ NORMAL” GÖRÜNTÜLÜ GÖRÜŞME
Tanışan kişiler salgın nedeniyle fiziksel buluşma tercih etmiyor. Sesli arama ve görüntülü sohbet %84’lük oranda çoğaldı. Etkileşim kalıpları da değişti. OKCupid’dekilerin profilinde koronavirüsten bahsedilme oranında %262’lik yükseliş görüldü. Tinder açıldığında ekranın yan tarafında ellerin sıkça yıkanması, her daim el dezenfektanı taşınması, yüze dokunulmaması ve kişisel mesafenin korunması gerektiği yönünde hatırlatmalar beliriyor.
* Story formatında tanışma ve sohbet uygulaması: Craash.


ÇOCUKLARIN İNTERNET KULLANIMI SALGINDA %250 ARTTI
Dünyanın çoğu yerindeki sokağa çıkma yasakları, çocukların eğlenmek için internete daha çok yönelmesine neden oldu. Türkiye’de, Ocak-Mart 2020 kıyaslandığında, web sitesi ziyaret sayısı %250 arttı. Bu süreçte davranışlarda da değişimler yaşanıyor.

Türkiye’de interneti, mesajlaşma uygulamaları ve sosyal medya için aktif bir şekilde kullanan çocukların oranı Mart 2020’de %6 arttı. Bununla birlikte müzik ve video içerikleri de daha çok tüketilmeye başladı. Ayrıca ülkemizde, martın ortasında kısa bir dönemde silahlar, patlayıcı ve yanıcı malzemeler ile ilgili web sitelere ilgi de önemli bir yükseliş gösterdi. Ancak bu eğilim, ay sonunda sıfırlandı.

EBEVEYNLERE ÖNERİLER:
- Çocuğunuzun internette ne yaptığını biliyorsanız, ona yardımcı veya destek olabilirsiniz; fakat bu bilgiyi dikkatli bir şekilde kullanın.
- Çocuğunuzla sosyal medyada ne kadar zaman geçirebileceği konusunda konuşun. Geceleri sosyal medya kullanmamaya ikna etmeye çalışın.
- Çocuğunuzun sosyal çevresini sınırlamayın; ancak  arkadaşlarını seçerken dikkatli davranmalarını öğütleyin.
- Güvenilir bir güvenlik çözümü kullanın.


‘OYUN’ OYNADIK!
Oyun satışları Nisan 2020’de, ocak-şubat ayına göre yüzde 40, marta oranla %5 artış gösterdi. Düzenli büyüme ile Türkiye’de 2020 yılında yapılacak oyun harcamalarında yüzde 50 yükseliş bekleniyor.

Yılın ilk dört ayındaki verilerin ışığında, toplam alışverişin %80’ini erkekler, %20’sini kadınlar gerçekleştirdi. Koronavirüs sebebiyle evde kalma uygulaması, oyun oynayan yaş grubunda da önemli bir değişime yol açtı. 18-22 yaş: %15, 22-30 yaş: %35, 30 yaş ve üzeri: %50.
* Oyunfor.com Genel Müdürü Mehmet Dumanoğlu.


COVID-19, ERİŞİM HIZINI DA DÜŞÜRDÜ
Çin’in Vuhan kentinde başlayan ve küresel bir tehdit haline gelen koronavirüs salgını, internet hızına da olumsuz etkiledi. Birçok sosyal medya uygulaması dahil, web sitelerine girişin geciktiği saptandı. 

Bu yıl, internet hakkında çıkan haber sayısı 46 bin 159 olarak belirlendi. Sadece “hız” olarak bakıldığında 907 basın yansıması olduğu görüldü. Amazon yüzde 79 ile, erişim hızı en çok düşen site oldu. Onu %58 ile Facebook, %43 ile Twitter, %29 ile Microsoft ve YouTube takip etti. Ülke bazında ise Almanya, %29,7 ile başı çekti. 
* Ajans Press’in, tech4i2 verilerinden elde ettiği bilgiler.