OPET KADINLARLA DAHA GÜÇLÜ

Ülke gündeminin en önemli konuları arasında, 'kadın istihdamı' ilk sıralarda yer alıyor. Öncü ve yenilikçi uygulamalarıyla sektöründe fark yaratan lider akaryakıt dağıtım şirketlerimizden OPET bu noktada da elini taşın altına koydu. Mayıs 2018'de hayata geçirilen "OPET Kadın Gücü" ile OPET'in her istasyonunda en az 2 kadın çalışan hedefleniyor. Projenin detaylarını ve yarattığı farkındalığı, OPET Yönetim Kurulu Üyesi Filiz Öztürk'le konuştuk.

Türkiye, %33.8’lik ortalamayla, kadın iş gücü katılımıyla Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD)’ye üye 34 ülke arasında sonuncu. Bir başka ifadeyle çalışma yaşındaki 30 milyon kadın nüfusun 10.5 milyonu faal. Kadın istihdamı oranlarında ise %30.4 ile G20 ülkeleri arasında sondan ikinci sırasında, sadece Suudi Arabistan’ın önünde. Dünyada StartUp ekosisteminde kadınlar %17 iken, bizde %15 civarında.

PROTOKOL, MAYIS 2018’DE İMZALANDI
‘İstatistiklere de yansıyan gerçeklerden yola çıkan OPET’in, sosyal sorumluluk projeleri arasındaki “OPET’te Kadın Gücü”, Mayıs 2018’den beri uygulanıyor. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, İŞKUR ve OPET iş birliğiyle istasyonlarda kadın istihdamının artırılması amaçlanıyor. Mart 2018 sayımızdaki röportaj konuğumuz OPET Yönetim Kurulu Üyesi Filiz Öztürk ise geçmişte oluşan önyargıları yok edeceklerinin sözünü veriyor. Öztürk, bayilerinin ve eşlerinin sahiplenmesiyle büyük bir ivme kazandıklarına dikkati çekiyor…

FİLİZ ÖZTÜRK’ÜN PROJE HEDEFLERİ
- Ülkemizde toplumsal cinsiyet eşitsizliğini gidermek ve kadınlarımıza çalışma hayatında fırsat eşitliği sunmayı amaçlıyoruz. 
- “OPET’te Kadın Gücü” Projesi ile kadın çalışan sayımız, 1.906’ya çıktı. Bunu artırma gayesindeyiz.
- Bayilerimize çağrıda bulunmak istiyorum: “Gelin her istasyonumuzda en az iki kadın istihdam edelim.”
- Okurken çalışmak isteyen üniversite öğrencilerimize, istasyonlarımızda part time çalışma imkânı sunmayı planlıyoruz.
- Toplumumuzda kadınların istasyonlarda çalışmasına dair önyargıları değiştirmeyi hedefliyoruz.

‘İSTASYONLARIMIZDA 1.906 KADIN ÇALIŞANIMIZ VAR’
Enerji ve özellikle akaryakıt dağıtımı, erkek egemen bir sektör. Kadınlara fırsat eşitliği sunmak ve toplumun algısını değiştirmek için başladığınız “OPET Kadın Gücü Projesi” hakkında bilgi verir misiniz?
Akaryakıt dağıtım sektörü, sizin de altını çizdiğiniz üzere erkek egemen bir sektör olarak biliniyor; ancak biz geçtiğimiz mayıs ayında uygulamaya aldığımız “OPET’te Kadın Gücü” projesiyle mevcut algının değişmesi yönünde bir değişim başlattık. İstasyonlarımızda akaryakıt ve market satış yetkilisi, istasyon yöneticisi, vardiya amiri, muhasebe elemanı gibi farklı pozisyonlarda kadınlara çalışma olanağı sunulmasını sağladık. Projeye başlamadan 1.541 olan kadın istihdamı, şu anda 1.906’ya çıktı. Ön sahada, pompada görev yapanlar 27 kişiyken, şimdi 212’ye; markettekilerin sayısı da 576’dan 705’e ulaştı. Halihazırda 81 ilin 45’indeki OPET’lerde kadın akaryakıt satış yetkilisi var. 

‘ABLA BEN HALLEDERİM, SENİN OJELERİN BOZULUR!’
Tüketicilerin kadın istasyon çalışanlarına karşı yaklaşımları ve geri dönüşleri nasıl? Yaşanılan ilginç anılardan size ulaşanları Business Life okurları ve iş dünyasıyla paylaşır mısınız?

“OPET’te Kadın Gücü”nü, akaryakıt sektöründe kadınlara fırsat eşitliği sunmak ve algıyı değiştirmek adına hayata geçirdik. İstasyon ağımızın genişliği dolayısıyla toplumdaki sorunlara yönelik algı oluşturma şansımız var. Projemizi de buradan yola çıkarak kurguladık. Başlarda kadın çalışanları ilk kez görenler biraz garipsiyordu; ancak önyargılar yavaş yavaş değişmeye başladı. Zamanla müşterilerimizin kadın çalışan görmeye daha da alışacağınave bu konudaki yargıların tamamen değişeceğine inancımız tam. 


Tüketicilerimiz de bu konuda git gide bilinçleniyor. Mesela; ilk dönemlerde bir kadının bu işi başaramayacağını düşünen erkek müşterilerimiz, onlara direkt yardım etmeye ya da işi kendileri yapmaya yelteniyordu. Hatta bir kadın yetkilimiz günlük tutarak yaşadığı ilginç anıları bizimle paylaştı. Bir gün bir müşteri istasyona geliyor, pompa başında onu görünce şaşırıyor. “Abla dur zahmet etme, ben hallederim, senin ojelerin bozulur” diyor. “Bir şey olmaz, bozulsa bile ben yeniden sürerim” karşılığını alıyor. Bu korumacı tavır, yerini aile sıcaklığına bırakıyor. Genel anlamıyla “memnuniyet” kavramı ön plana çıkıyor.  

‘AİLELERDEKİ ÖNYARGI ZAMANLA KIRILIYOR’
Ailelerde önyargılar oluşabiliyor. Kadın çalışan bulmada güçlük çekiyor musunuz? İşe alım süreçlerindeki kriterleriniz neler?

Kriterlerimize uygun adaylara ulaşmak biraz zaman alıyor. Ailelerinde önyargılar oluşabiliyor. Ancak zamanla bunlar da kırılıyor ve kadınların istasyonlarımızda güvenle çalışılabileceğini görüyorlar. Şu anda “GI Group”la iş birliğindeyiz ve başvuranlarla tek tek görüşülüyor. Çalışma şartları anlatılıyor, sonrasında bayilerimiz görüşüyor. Ayrıca İŞKUR, özellikle bölgesel olarak direkt bayilerle iletişime geçip, aranan çalışan sayısını öğrenerek yönlendirmede bulunuyor. 
İŞKUR’un kadın istihdamını artırmak amacıyla teşvikleri mevcut. Örneğin; işverene erkekler için 12 ay vergi indirimi imkânı sağlanıyor ki, bu rakam kadınlarda 18 ay. ‘İş başı eğitimleri’nde 3 ay boyunca tüm personelin bu kapsamdaki giderleri karşılanıyor. Bu iş için iletişim becerileri önemli. Deneyimledikçe her geçen gün daha başarılı olduklarını görüyoruz. Farklı eğitim ve yaş gruplarında her kadına iş olanağımız var. 

‘FIRSAT EŞİTLİĞİ YARATACAK PLANLAMALAR YAPIYORUZ’
Kadın çalışanın olduğu ortamlarda neler değişiyor? 

“OPET’te Kadın Gücü”nün koordinasyonunu proje ekibimizle birlikte yürütsek de sahadaki çalışma düzeni, tamamen bayilerimizin inisiyatifinde. Kadın çalışan sayısının artması şirketimize ve sektörümüze hem ekonomik hem sosyal anlamda büyük katkı sunacak. Kadınların yoğun olduğu istasyonlarımızda satışlar artıyor. Onların bulunduğu ortamlarda erkekler de konuşmalarına, hitap şekillerine dikkat ediyor. Değişimi yakından görmek bizi gururlandırıyor. Giderek büyüyen ve gelişen projemiz, kadınların sadece çalışma hayatında değil, toplumda da daha çok var olması yönünde bir katkı sağlayacak. 


OPET, sektörde kadın istihdamı anlamında yüksek bir orana sahip. İşe alımlarda da kadın oranını artırmaya ve fırsat eşitliği yaratmaya yönelik uygulamalarımız mevcut. Diğer taraftan Birleşmiş Milletler Kadın Birimi (UN Women) ve Birleşmiş Milletler Küresel İlkeler Sözleşmesi (UN Global Compact) ortak girişimi olan “Kadının Güçlenmesi Prensipleri”ne iki yıl önce imza atmış olmamız kadın çalışana verdiğimiz önemin uluslararası platformlardaki kanıtı. 

‘HER VAKİTTE ÇALIŞIR, HER ŞEYİN ÜSTESİNDEN GELİRİZ’
Kadın çalışanlarınızın vardiyalarını nasıl ayarlıyorsunuz?

Özellikle gündüz olarak koordine ediyoruz; ama gece vardiyası isteyip, ‘Biz her vakitte çalışır, her şeyin üstesinden geliriz’ iddiasını ortaya koyanlar da var. İstasyonlarımızdaki kadın çalışanlarımız tecrübelerini bizlerle paylaştı. Başlarda zorluk çekseler de, zamanla insanların algılarındaki farklıları hissettikçe, bu değişimin onları ne kadar mutlu ettiğini anlattılar. Böylece biz de doğru yolda olduğumuzdan emin olduk. Bu dinamizm ve özgüven bizi daha da motive ediyor. 

‘HEDEFİMİZ; 2020’YE KADAR 3.500 KADIN ÇALIŞAN’
Önümüzdeki dönem planlarınızda neler yazıyor? Hedeflerinizden bahseder misiniz? 

“OPET’te Kadın Gücü”yle hedefimiz, her istasyonda en az 2 olmak üzere 2020’ye kadar toplam 3.500 kadının görevlendirilmesi. Üniversite öğrencilerimize imkân sunmayı ve onları da part time olarak yanımızda görmek istiyoruz. Bu projeye inanan değerli bayilerimize ve kadın çalışanlarımıza çok teşekkür ediyorum. 

‘KADINLARIN OLDUĞU YERDE VERİMLİLİK ARTIYOR’
Birçok sosyal sorumluluk projesi yürütüyorsunuz. “OPET Kadın Gücü Projesi” OPET için “fırsat eşitliği” de dahil, ne anlam ifade ediyor?

OPET olarak Yönetim Kurulu Kurucu Üyemiz Nurten Öztürk liderliğinde birçok sosyal sorumluluk projesi yürütüyoruz. Hepsi bir sorunu ele alıyor. “OPET’te Kadın Gücü” projesiyle toplumsal cinsiyet eşitsizliğini gidermeyi ve fırsat eşitliğini sunmayı amaçlıyoruz. Kadınların çalışma hayatının içinde olmalarını amaçlıyoruz. Çünkü onların olduğu yerlerde verimlilik artıyor. Ekonomik özgürlüklerini kazandıklarında, bütçelerinde en yüksek oranı eğitime ayırıyorlar ve genelde çocuklarının okul masraflarını karşılamak ve aile bütçesine katkıda bulunmak için çaba harcıyorlar.

OPET Genel Müdürü Cüneyt Ağca, OPET Yönetim Kurulu Üyesi Filiz Öztürk, Eski Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Berat Albayrak, Eski Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Jülide Sarıeroğlu, Koç Holding Enerji Grubu Başkanı Yağız Eyüboğlu, Koç Holding İnsan Kaynakları Direktörü Özgür Burak Akkol, İŞKUR Genel Müdürü Cafer Uzunkaya (soldan sağa) OPET'te Kadın Gücü Projesi'nin 24 Mayıs 2018 tarihinde Ankara'da düzenlenen basın toplantısında...

Mehmet Tufan - editor@businesslife.com.tr