OTOMOL'DE RAKAMLAR NEYE İŞARET EDİYOR?

Türkiye genelindeki büyük yatırımlarıyla dikkati çeken Otomol; halihazırda BMW, MINI, Mercedes-Benz, Volvo ve Volkswagen markalarının yetkili servisi... Aynı zamanda, premium ikinci el araç alım-satım, uzun dönem araç kiralama ve sigorta hizmetlerini de sunuyor. 2012'de faaliyetlerine başladığı İstanbul Merter de dahil, Ataşehir ve Maslak'ın yanı sıra, İzmir Alsancak ve Bodrum'da, toplam 5 lokasyonda, sertifikalı ve profesyonel ekibiyle adından övgüyle söz ettiriyor. Otomotiv perakendeciliğinde, büyüme vizyonuyla kaliteyi her sene yukarıya taşımayı başarıyor. Teknolojik altpapısını ve insan gücünü de en büyük sermaye olarak değerlendiriyor. Üstün deneyimlerini kısa sürede, memnuniyetlerini fazlasıyla önemsediği müşterileriyle tanıştıran Otomol'ün CEO'luğunu ise Uğur Sakarya üstleniyor. Sektörün tecrübeli ismi ajandasını BUSINESS LIFE okurlarıyla paylaşırken, "iş dışı yaşam"ına dair merak edilenleri de anlattı...

BU SENE 35 BİN ARACA HİZMET VERECEĞİZ 
Son dönemde yatırımları ve büyüme hamleleriyle dikkati çeken Otomol’ü tanıtır mısınız? Bu noktada, hizmet verdiğiniz ve yetkili servisi olduğunuz premium markalara da değinir misiniz?
Otomol, kendisini premium segmentde konumlandırmış, çok markalı ve çok şubeli olarak yapılanmış bir şirket. İstanbul Merter, Maslak, Ataşehir, İzmir ve Bodrum şubelerinde; BMW, MINI, Mercedes-Benz, Volvo ve Volkswagen markalarında yetkili servis, ikinci el satış, uzun dönem araç kiralama ve sigorta operasyonlarını yürütmekteyiz. 350 kişilik bir ekip ile otomotiv sektörüne hizmet ediyoruz. Yılda 1.000 adedin üzerinde ikinci el otomobil satışı yapıyoruz. Servislerimizde bu sene 35.000 araca hizmet vereceğiz.  

2021’DE BÜYÜME STRATEJİMİZİ SÜRDÜRECEĞİZ 
Yeni döneme dair büyüme planlarınızdan bahseder misiniz? 

Otomol, 2020 gibi zor bir senede yeni yatırımlarla, servis sayısını 6’dan 12’ye çıkardı. 2021 yılında da büyüme stratejimizi sürdüreceğiz. İnşaat çalışmalarının sonuna geldiğimiz Ankara şubemizi, haziran ayına kadar açmış olacağız. Ayrıca bazı şubelerimize kısa bir süre içinde yeni markaların yetkili servislerini ekleyeceğiz. 2021 sonuna dek hedefimiz, servis sayımızı 18’e çıkarmak olacak.  

ADET VE KÂRLILIK OLARAK ÇOK BAŞARILI BİR YIL GEÇİRDİK 
İkinci el otomobil satışı ve araç kiralama operasyonlarında, pandemi gölgesindeki 2020’yi hangi raporlamalarla geride bıraktınız? 2021’e ilişkin beklentilerinizi dinleyebilir miyiz?

2020, ikinci el satışlarında benzeri görülmemiş bir sene oldu. Pandemi başladığında üç ay adeta duran satışlar, akabinde biriken talep, düşük faizli krediler ve sıfır araçta üretim sıkıntıları dolayısıyla müthiş bir çıkış yakaladı. Biz de Otomol olarak, hem adet hem kârlılık olarak çok başarılı bir yıl geçirdik. 2021’in ilk çeyreği, otomobil fiyatlarının yüzde 10 düşmesine rağmen satışların dibe vurduğu bir dönem oldu. Beklentimiz mayıs ayından itibaren hem satışların hem de fiyatların tekrar artması yönünde. Uzun dönem araç kiralamada ise 2021’de 300 araçlık bir büyüme planlıyoruz.

TOPLAM ARAÇ SATIŞI BEKLENTİM, 772 BİN ADET ÜZERİ
Otomotiv sektörünün geneline yönelik 2021 yılı öngörünüzü aktarır mısınız?

2021’den genel olarak umutluyum. Sene başında, yeni araç satışlarında 740 bin adet üzerinde satış öngörüm olduğunu dile getirmiştim. İlk çeyrekte beklediğimden yüksek seyreden satışlar dolayısıyla, pazarın yıl toplamında, geçen 2020’deki 772 bin adetin üzerine çıkacağını söyleyebilirim. Satış sonrasında ise zorlu bir sene geçiriyoruz. Birçok markada son 2-3 yıl düşük seyreden satışlar sebebiyle garanti içi araç parkı yüzde 15 kadar düştü. Ayrıca pandemi yasakları yüzünden aylık kat edilen kilometreler de ciddi düşüş gösterdi. Bu iki etken, sektörümüzde servis girişlerine ve cirolarına olumsuz etki ediyor.

MÜŞTERİ MEMNUNİYETİ HER ŞEYİN MERKEZİNE 
Bu ümidinizle birlikte; “Müşteri memnuniyeti”ni nasıl sağlıyorsunuz?

“Müşteri memnuniyeti”ni, Otomol’de her şeyin merkezine koyuyoruz. Otomol’ün bugünlere gelmesinin en büyük nedeni de müşteri memnuniyeti ve takibindeki başarısı. Deneyimli ve yetkin müşteri ilişkileri yönetimi ve call center (çağrı merkezi) ekiplerimiz var. Son olarak, Mercedes Benz Türkiye’nin düzenlemiş olduğu “2020 Yılı Otomobil Bayisi” değerlendirmesinde, “Yılın En İyi Müşteri Hizmetleri Bayisi” kategorisinde birinci olduk. Böylece müşteri memnuniyetine yönelik çalışmalarımız bir kez daha tescillenmiş oldu.  

YATIRIMLARIMIZDA BİRİNCİ ÖNCELİĞİMİZ, DİJİTALLEŞME 
Teknoloji ve dijitalleşme yatırımlarınızdan söz eder misiniz?

Teknolojik altyapı, çok markalı ve şubeli yapının olmazsa olmazı. Bu büyük yapıları, başka türlü verimli yönetemezsiniz. Otomol olarak gerek raporlama gerek de CRM (müşteri ilişkileri yönetimi) altyapı yatırımlarımız ile tüm şubelerimizi ve müşteri portföyümüzü en etkin şekilde yönetiyoruz. Dijitalleşme de yatırımlarımızda birinci önceliğimiz. Reklam ve lead (müşteri adayı) yönetimimizi tamamen dijital platformlar üzerinden yürütüyoruz.

OTOMOL CLUB’TA 2 BİN 500 ÜYEYİ AŞTIK
“Otomol Club” sadakât programınız (Ayrıcalıklı Otomobiller Kulübü) hakkında bilgi verir misiniz?

Otomol Club; BMW, MINI, Mercedes-Benz, Audi, VW, Land Rover ve Jaguar sahiplerinin, üye olarak çeşitli avantajlardan yararlanabildiği bir program. Üyelerimiz Bodrum’da; hava alanında karşılamadan, ücretsiz hizmetler olan otopark ve lastik saklamaya, yüzde 40 indirimle günlük araç kiralama imkânına kadar birçok ayrıcalıktan yararlanabiliyor. Kısa sürede 2 bin 500 üyeyi aşmamız, müşterilerimizin Otomol Club’a ilgisini gösteriyor.

KUVVETLİ BİR “İŞVEREN MARKASI” YARATTIK
Bu önemli ilgiyle birlikte; bir “İşveren Markası” olarak, istihdama dair tedbirlerinize açıklık getirir misiniz?

Otomol’de kuvvetli bir “işveren markası” yarattığımızı düşünüyorum. Kurumsallaşma yolunda ciddi adımlar atarken, en güçlü yönümüz olan çevikliğimizi de koruyoruz. Sektör çalışanlarının Otomol’ü konumlandırdığı yeri görünce, doğru işler yaptığımızı anlıyorum. Sektörde birçok çalışan, Otomol’ün büyüyen yapısı içinde yer almak istiyor. İstihdamımızı, büyüyen yapıda sürekli artırıyoruz. Yıl sonunda 400 kişiyi aşacağız. Çok şubeli yapımız bize, istihdamda sinerji ve esneklik sağlıyor. Ayrıca çalışanlarımız için de kariyer fırsatları yaratıyor.

İKİ FARKLI LİDERLİK STİLİ: OBRADOVIC & KOKOSKOV
“Liderlik” kavramına bakışınızı özetler misiniz? Fenerbahçe Basketbol Takımı’ndaki iki farklı liderlik stilini örneklemiştiniz...

Fenerbahçe; Zeljko Obradoviç ile EuroLeague’de üst üste 5 Final Four oynayıp, şampiyonluk kazanarak tarihi başarılar elde ettikten sonra, sezona Igor Kokoskov ile başladı. Kokoskov’un saha kenarında sakin duruşu ve oyuna müdahale etmeyişi, art arda gelen mağlubiyetlerle birleşince, herkes gibi ben de Kokoskov’un koçluğunu ve liderliğini sorgulamaya, yargılamaya başlamıştım. Ama sistem oturmaya başladıktan sonra alınan peş peşe 10 galibiyet, Kokoskov’un aslında ne kadar değerli bir koç olduğunu gösterdi. 

Obradoviç ve Kokoskov’un çok farklı karakterleri, bize iki farklı liderlik stilini anlatıyor. Obradoviç, baskın ve karizmatik liderliğin en güzel örneği idi. Basketbolu çok iyi bilen, her senaryoda farklı çözümler üretebilen ve kontrolün daima kendisinde olmasını isteyen bir koçtu. Sürekli oyunun içinde olur, kenarda olduğunu hissettirirdi. “Takımın lideri kimdi?” diye sorarsanız, herkesin tek cevabı olurdu: Obradoviç. Bir maçta molada Sloukas’ı “Ne oynayacağını şimdi mi soruyorsun bana? Tüm hayatın boyunca bana soracaksınız ne oynayacağını, hepiniz. Tamam mı? Sadece sorun, problem yaşadıktan sonra değil” diye azarlaması, liderlik tarzını net ortaya koyuyor. Oyuncuları onun bilgisine saygı duyuyor ve onun oyun planını uyguluyor, görev tanımlarının dışına çıkmıyordu. O da bunu hak edecek şekilde hâlâ çok çalışıyor, sürekli kendini geliştirip, yeniliyor. Obradoviç’in 5 ayrı kulüp ile 9 EuroLeague şampiyonluğu başarısına yaklaşan bile yok.

Kokoskov ise katılımcı liderlik tarzının iyi bir örneği. Olaylara anlık müdahale etmek yerine gözlemliyor, dersler çıkartıyor. Molalarda hiç alışılmadık şekilde, önce bir dakika asistan koçlarından görüş alıp sonra oyunculara taktik veriyor. Onun saha içi liderleri var: De Colo ve Vesely. Oyuncularına özgürlük veriyor. Kenardan bağırıp çağırmıyor, oyuna pek müdahale etmiyor. Bu tarzıyla NBA’de ilk Avrupalı head coach (baş antrenör) olmuş, Slovenya’yı dünya şampiyonu yapmış. İki farklı liderlik stili, iki ayrı başarı hikâyesi... Doğrusu hangisi derseniz; benim tercihim belli; ama siz performansınızı en iyi gösterebileceğinizi, sizin tarzınıza uygun olanı seçin derim.

UĞUR SAKARYA’DAN GENÇLERE TAVSİYELER
- Bir kere, çok çalışacaksınız. Hangi işi yaparsanız yapın çalışma ve iş disiplini birinci şart. Zekâ da yetenek de bir yere kadar; çok çalışmadan başarı gelmez. 
- Bir işe girip, yıllarca aynı firmada çalışmayın. Kariyerinizin ilk dönemlerinde 2-3 yılda bir, aynı şirkette bile olsa iş değişimi, farklı alanları görmek, farklı deneyimler edinmek, farklı yöneticilerden yeni şeyler öğrenmek gelişiminiz için çok önemli. 
- İlk amacınız çok para kazanmak olmamalı. Öncelikle kendinizi geliştirebileceğiniz, kurumsal şirketleri seçin. 

UĞUR SAKARYA’YA DUAYEN ÖĞÜDÜ
- Duayenlerin öğütleri o kadar kıymetli ki... Onların hayat hikâyelerinin, yazdıkları kitapların her satırını dikkatle okumuşumdur. 
- Koç Topluluğu Kurucusu merhum Vehbi Koç’un alçak gönüllülük, dürüstlük, tutumluluk ve çalışma hayatı üzerine sözleri, “Devletim ve ülkem var oldukça ben de varım” yaklaşımı; Borusan Grubu Kurucusu ve Onursal Başkanı rahmetli Asım Kocabıyık’ın koyduğu etik değerler, memleketine her alanda değer katma anlayışı: Muhtar Kent’in (Eski Coca-Cola CEO’su) yöneticilik tavsiyeleri, bana her zaman yol göstermiştir.

UĞUR SAKARYA’NIN, KOÇ TOPLULUĞU & BORUSAN GRUBU TECRÜBESİ
- Türkiye’nin en prestijli iki grubu olan Koç Holding ve Borusan Holding otomotiv şirketlerinde 20 yıla yakın orta ve üst düzey yöneticilik yaptım. Bu konuda çok şanslı olduğumu söyleyebilirim.
- Her iki grup da Atatürk ilkelerine sıkı sıkıya bağlılığı, etik değerleri, çalışanlarına verdiği değer ve eğitim olanakları, sosyal sorumluluk, sanat ve kültür projeleri ile ülkemize büyük değer katıyor. 
- Koç Grubu, Türkiye’de kurumsallaşmanın en üst seviyede yaşandığı; bütçe yönetimi ve disiplini, stratejik planlama gibi konuları çok iyi öğrendiğim bir kurum. 
- Borusan Grubu, üst segment hizmet anlayışı, inovatif yaklaşımlar ve yönetim anlayışındaki esneklik ile bana katkı sağladı. 
*15 yıl Koç Topluluğu, 5 sene de Borusan Grubu’nda orta ve üst düzey yöneticilik yaptı.

Genel Yayın Yönetmenimiz Seyfettin Bayram, Otomol Ceo’su Uğur Sakarya ile...