PANDEMİ, ŞİRKETLERİ NASIL ETKİLEDİ?

COVID-19 salgınının, yerel ve global ölçekte daha önce benzeri görülmemiş olumsuz etkileri ortaya çıktı. Pandemi, öncelikli olarak havacılık, turizm ve hizmet iş kollarını, devamında tüm tedarik zinciriyle beraber üretim dahil, reel sektörü de vurdu. Ekonomik aktivite, zorunlu karantinalar ile birçok ülkede durma noktasına geldi. Mikro ölçekte ise şirketlerin önemli bir bölümü faaliyetlerini yavaşlattı veya geçici olarak durdurdu. Maliyetleri de minimum seviyeye getirme yöntemi tercih EDİLDİ... İşte; bazı devlerde, koronavirüs gölgesinde, 2020 yılının ilk çeyrek bilançoları...


İŞ BANKASI GENEL MÜDÜRÜ ADNAN BALİ:
ETKİN KRİZ YÖNETİMİNE SAHİBİZ
Küresel COVID-19 salgını ve yarattığı belirsizlikler, ülkemizi de önemli ölçüde etkiledi. Buna rağmen, yılın ilk üç aylık dönemi ve sonrasında hizmetlerimizi kesintisiz olarak sürdürdük.

“Önce insan” anlayışıyla, müşterilerimiz ve çalışanlarımız için toplum sağlığını ön plana alan önlemleri gecikmeksizin devreye aldık. Salgının ülke ekonomisine etkilerini en aza indirmek amacıyla destek paketi açıklayan ve uygulamaya başlayan ilk özel banka oldu.

HASTANELERE 10 MİLYON TL
Bir asra yaklaşan tecrübemizin getirdiği etkin kriz yönetimimiz ile yılın başından bu yana ekonomiye sağladığımız desteği özellikle mart ayı başında ortaya çıkan COVID-19 vakalarından sonraki çok zorlu koşullarda da hız kesmeden sürdürdük. Sağlık Bakanlığı bünyesindeki hastanelerin ihtiyaçları için 10 milyon TL’lik kaynak aktardık.
İş Bankası, Cumhuriyet tarihimiz boyunca yaşadığımız her zorluk ve sıkıntıda milli tavrını ve duruşunu tereddütsüzce sergiledi. ‘Türkiye’nin Bankası’ olmanın getirdiği sorumlulukla, bütün imkânlarını ve teknik ehliyetini, iyi niyetli ve samimi bir yaklaşımla memleketimizin ve milletimizin hizmetine kararlılıkla ve sonuna kadar sunmaya devam edecek.
AKTİF BÜYÜKLÜK: 512 MİLYAR TL (+%9,4)
NET KÂR: 1,5 MİLYAR 
NAKDİ VE GAYRİNAKDİ KREDİLER: 416,4 MİLYAR TL
MEVDUAT HACMİ: 308 MİLYAR TL
SERMAYE YETERLİLİK ORANI: %18,4
ÖZKAYNAK BÜYÜKLÜĞÜ: 58,5 MİLYAR TL


GARANTİ BBVA GENEL MÜDÜRÜ RECEP BAŞTUĞ:
OPERASYONLARIMIZDA AKSAKLIK YAŞAMADIK
Bu dönemde de müşteri odaklı büyümeyi ön planda tuttuk. Covid-19 sürecinin etkilerini en aza indirecek her türlü tedbiri aldık ve almaya da devam edeceğiz. 

Birinci önceliğimiz çalışanlarımızın, ailelerinin ve toplumun sağlığı ve güvenliği. Gerekli tedbirleri çok kısa bir sürede geliştirdik ve yürürlüğe koyduk. Bankacılık görevlerimizin yanı sıra, toplumsal sorumluluklarımızın da bilincindeyiz. Hastanelerimize malzeme tedariki için 10 milyon TL yardım sağladık, Sağlık Bakanlığı’na 30 milyon TL değerinde solunum cihazı desteğimizi açıkladık. En büyük temennimiz, el birliğiyle bu zor dönemi en az kayıpla ve en kısa sürede atlatarak, ülkece çok daha güzel yarınlara yürümek. 

TEMELLERİMİZ SAĞLAM...
11 Nisan’da, 74. kuruluş yıldönümümüzü kutlarken temellerimizin ne kadar sağlam olduğunu bir kez daha teyit ettik. 25 yıldır dijital kanallara çok ciddi yatırım yapan bir banka olarak, güçlü teknolojik altyapımız sayesinde operasyonlarımızda hiçbir aksaklık olmadan bu geçişi kısa sürede sağlayabildik. Güçlü sermayemiz ve yüksek likidite seviyemiz sayesinde, müşterilerimizin finansal ihtiyaçları için yanlarında olmaya devam edeceğiz.
AKTİF BÜYÜKLÜK: 456 MİLYAR 167 MİLYON 623 BİN TL
NET KÂR: 1 MİLYAR 680 MİLYON 191 BİN TL 
NAKDİ VE GAYRİ NAKDİ KREDİLER: 346 MİLYAR 578 MİLYON 792 BİN TL
MEVDUAT TABANI: 295 MİLYAR 916 MİLYON 510 BİN TL (+%7)
SERMAYE YETERLİLİK ORANI: %16,6 
ÖZKAYNAK KÂRLILIĞI: %12,4


FİBABANKA GENEL MÜDÜRÜ VE YÖNETİM KURULU ÜYESİ ÖMERT MERT:
MÜŞTERİNİN AYAĞINA GİDEN BANKAYIZ
Fibabanka olarak, yılın ilk çeyreğini güçlü teknolojik altyapımız ile müşterilerimizin, paydaşlarımızın ve çalışanlarımızın sağlığını ön planda tutarak başarıyla geride bıraktık.

Sektörünün genç ve dinamik oyuncularından biriyiz. ‘‘Anlarız hızla, çözeriz hızla’’ yaklaşımımız ve ‘‘Müşterinin ayağına giden banka anlayışımız” çerçevesinde, 2020 yılının ilk çeyreğini başarılı bir performansla hedeflerimiz doğrultusunda tamamladık. 

3,6 MİLYON TL BAĞIŞ
Koronavirüs salgınıyla mücadele kapsamında bu dönemde de ekonomiye destek vermeye devam ettik. Sonuçlardan memnunuz. Tabana yaygın bankacılık anlayışımız ile, teknolojiyi tüm iş yapış şekillerimizin merkezine koyarak ürün çeşitliliğimizi artırmak bu yıl da en önemli hedeflerimiz arasında. Ayrıca, bu dönemde, Covid-19’dan dolayı zor günler geçiren ve ülkemizin ihtiyaç sahibi ailelerine destek olabilmek amacıyla; Aile ve Çalışma Sosyal Hizmetler Bakanlığı’na 3,6 milyon TL bağışta bulunduk. 
*Fibabanka, İstanbul, Ankara, İzmir ve Antalya başta olmak üzere Türkiye’de toplam 61 şubesi ve yaklaşık 1.600 çalışanı ile Kurumsal, Ticari, KOBİ, Bireysel, Tarım ve Özel Bankacılık alanlarında faaliyet göstermektedir.
AKTİF TOPLAMI: 23,9 MİLYAR TL 
VERGİ ÖNCESİ KÂR: 83,1 MİLYON TL
VERGİ SONRASI NET KÂR: 63,1 milyon TL 
NET KREDİ PORTFÖY BÜYÜKLÜĞÜ: 16,5 MİLYAR TL
MÜŞTERİ MEVDUATI: 14,1 MİLYAR TL
SERMAYE YETERLİLİK RASYOSU: %19,34


SOCAR TÜRKİYE RAFİNERİ VE PETROKİMYA İŞ BİRİMİ BAŞKANI VE PETKİM GENEL MÜDÜRÜ ANAR MAMMADOV:
GÜÇLÜ NAKİT POZİSYONUMUZU KORUDUK
İlk çeyrekte toplam satışlarımız 2,8 milyar TL’ye ulaştı. Bu rakam geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 2 düşüş gösterse de tüm sektörlerin içinde bulunduğu zorlu süreç düşünüldüğünde aslında önemli bir başarı.

Pandemi döneminde likiditeyi sağlamak, büyük önem taşıyor. Kurdaki volatiliteye, piyasalardaki daralmaya ve Covid-19 etkisine rağmen satış hasılatında geçen yıla çok yakın bir rakamı yakalamak ehemmiyetli. İlk çeyrekte bilançomuzda toplam varlıklarımızı artırırken, kısa vadeli yükümlülüklerimizi 682 milyon TL azalttık ve güçlü nakit pozisyonumuzu korumayı başardık.

STAR RAFİNERİ İLE ENTEGRASYON
Türkiye’nin ilk ve tek entegre petrokimya tesisi Petkim’in finansal sonuçlarına, STAR Rafineri ile olan bütünleşmesi yansıdı. Dünya genelindeki kısıtlamalar ile pek çok şirket hammadde sıkıntısı yaşarken biz ihtiyacımız olan naftayı STAR Rafineri’den, sorunsuz ve yüksek kalitede temin ediyoruz. Türkiye’nin iki büyük devinin birbirine uyumlu bir yapıda faaliyet göstermesinin ne kadar etkili olduğunu koronavirüs sırasında daha iyi gördük ve bunun avantajını yakaladık.
NET SATIŞLAR:  2,77 MİLYAR TL
BRÜT KÂR: 205 MİLYON TL (-39%)
ESAS FAALİYET KÂRI: 132,8 MİLYON TL
NET ZARAR: 13,1 MİLYON TL 
FAVÖK: 154,6 MİLYON TL (-%46,4)
TOPLAM ÜRETİM: 802 BİN TON (+%2)


TÜPRAŞ, ENERJİ İHTİYACINI KARŞILADI
Türkiye’nin enerji ihtiyacının karşılanması konusunda stratejik öneminin bilincinde olan Tüpraş, 2020 yılının ilk çeyreğinde de modernizasyon ve verimlilik konularında projelerini sürdürdü.

Emniyetli üretim önceliğiyle hareket eden Tüpraş; salgının ilk günlerinden bu yana, yetkili mercilerin güncel öneri ve direktifleri doğrultusunda gerekli önlemleri aldı. Türkiye’nin akaryakıt ihtiyacını karşılama görevini, hiçbir aksaklığa izin vermeden başarıyla yerine getirmiştir. 

TALEP DARALMASI...
Covid-19 salgınını önlemeye yönelik karantina tedbirlerinin hayata geçirilmesinin ardından, petrol ürünlerinde, daha önce hiç görülmemiş bir talep daralması yaşandı. Küresel havacılık faaliyetleri, uluslararası ve bölgesel uçuşların iptalleriyle durunca en büyük olumsuz etki jet yakıtında oldu. Dünya nüfusunun yarısından fazlasını kapsayan gönüllü ve zorunlu sokağa çıkma yasakları nedeniyle karayolu yakıtları zayıflamadan payını aldı ve ürün marjları baskılandı. Bunlara rağmen Tüpraş, yürüttüğü güçlü ve disiplinli finansman politikalarıyla dalgalı dönemde güçlü bilançosunu korudu.
ÜRETİM: 6,0 MİLYON TON (-%10)
SATIŞ: 6,2 MİLYON TON (%-14)
CİRO: 16,9 MİLYAR TL (-%18)
FAALİYET ZARARI: 1,71 MİLYAR TL
NET ZARAR: 2,27 MİLYAR TL 
YATIRIM HARCAMASI: 320 MİLYON TL 


AKSA ENERJİ YÖNETİM KURULU BAŞKANI VE CEO'SU CEMİL KAZANCI:
YENİ VE BÜYÜK YATIRIMLARA İMZA ATIYORUZ
Yurt dışına açılmaya karar verdiğimiz 2015’te, 860 milyon dolar seviyesinde olan borcumuzu bu yılın ilk çeyreği itibarıyla 490 milyon dolara düşürdük.

2019’u, tüm dünyada zorlu geçen ekonomik süreçlere rağmen rekor seviyede bir kârlılık ile kapatmıştık. Sürdürülebilir büyüme hedefimizi bu yılın ilk çeyreğinde de aynı kararlılıkla gerçekleştirdik. Mali açıdan kuvvetlenirken, yeni ve büyük yatırımlara imza atıyoruz. Afrika’da üç yeni santral yatırımı gerçekleştirmiş olmamıza rağmen toplamda 370 milyon dolar ödeme yaptık. Borçluluğumuzu istikrarlı bir şekilde düşürmüş olmamız, güçlü finansal yapımızın en büyük göstergesi.

2 KITA VE 5 ÜLKEDE... 
Global bir enerji şirketi olarak, ülkemize döviz getirmeye devam ediyoruz. Son olarak Özbekistan hükümetiyle 25 yıllık anlaşma çerçevesinde Başkent Taşkent’te 240 MW’lık doğalgaz kombine çevrim santrali kuracağımızı duyurduk. Garantili satış anlaşması üzerinden döviz bazlı gelir yaratacak. Sürdürülebilir büyümemizi destekleyerek kârlılığımızı olumlu etkilemesini bekliyoruz.
CİRO: 1,8 MİLYAR TL (+%60)
KONSOLİDE NET KÂR: 107 MİLYON TL
FAİZ AMORTİSMAN VERGİ ÖNCESİ KÂR (FAVÖK): 371 MİLYON TL
FAVÖK MARJI: %20
DÖVİZ BAZLI YURT DIŞI GELİRLERİ: FAVÖK’Ü %82’Sİ
ANA ORTAKLIK KÂRI: +%46


ÇİMSA CEO'SU ÜLKÜ ÖZCAN:
2020’YE KÜLTÜREL DÖNÜŞÜM İLE GİRDİK
Çimsa olarak beyaz çimento ve özel ürünler alanında Türkiye’nin ihracat liderleri arasında yer alıyoruz. Performansımızı geliştirmeye devam ettik.

Çimsa olarak, 2020 hedeflerimizi belirledik ve bunlara ulaşmada bizi destekleyecek kurum kültürümüzü şirket içinde paylaştık. Herkesin aynı amaç doğrultusunda çalışması için süreçlerimizi başlattık. Çimsa bu dönüşüm ile birlikte iş süreçlerine sürdürebilirliği de entegre ederek güçlü finansal yapısını korumuştur. Gri çimentoda yeni pazar arayışları, beyaz çimentoda stratejik iş birlikleri, güçlü nakit yönetimi ve dijital dönüşüm projeleri ile de sektördeki varlığımızı güçlendireceğiz.

KATMA DEĞERLİ ÜRÜN...
Çimsa’nın 202’nin ilk çeyreğinde konsolide yurt içi ve yurtdışı toplam satış tonajı, geçen seneye oranla yüzde 24 arttı. Şirketimiz küresel ve ulusal piyasalarda edindiği uzun yıllara dayalı deneyimi ve iş kolunu yönlendiren AR-GE çalışmaları ile büyüyor. Bu yıl, katma değerli ürünlerimiz ve lojistik yetkinliğimizle ihracat alanındaki çalışmalarımızı artırarak ülke ekonomimize sağladığımız katkıyı da yukarılara taşıyacağız.
NET SATIŞ GELİRİ: 412 MİLYON TL (+%%22,5)
İHRACAT GELİRLERİ: 306,1 MİLYON TL (+%26,4)
YURT İÇİ SATIŞLAR: 184,6 MİLYON TL (+%20,2)
ESAS FAALİYET KÂRI: 38 MİLYON TL
NET ZARAR: 8,2 MİLYON TL
FAVÖK: 46,8 MİLYON TL (-%28,4)


TURKCELL GENEL MÜDÜRÜ MURAT ERKAN:
BU GÜÇLÜ ŞEBEKEYİ, BUGÜNLER İÇİN KURDUK
Telekom sektörünün hayati önemini bir kez daha yaşayarak deneyimledik. Turkcell olarak 2020’nin ilk çeyreğinde güçlü bir performans ortaya koyduk. Odağımızda müşterilerimiz var.

Vatandaşlarımızın Turkcell’i tercih etmesi, Turkcell’e gösterdikleri teveccüh, en büyük mutluluğumuz, en önemli motivasyon kaynağımız. İlk üç ayda, 2020 için toplam 1 milyon yeni müşteri hedefimizin yüzde 60’ından fazlasını gerçekleştirdik. Dünyanın en güçlü mobil ve fiber şebekelerinden birisine sahibiz. Bunu, bugünler için kurduk.

KESİNTİSİZ HİZMET...
Dijital dönüşümün önemini en somut haliyle gördüğümüz bu dönemde, şirketlerimizin kesintisiz hizmet alması en büyük önceliğimiz oldu. Güçlü altyapımız, geniş destek ekibimiz ve buluttan siber güvenlik hizmetlerine uzanan hizmet yelpazemiz sayesinde işlerin uzaktan yürütülmesine katkı sağlıyoruz. 
Ödeme platformumuz Paycell’de, mart ayında gerçekleşen işlem hacmindeki artış, yıldan yıla yüzde 146 ile tüm zamanların en yükseğine ulaştı. Kullanıcıların evlerinde kalmayı tercih ettikleri bu süreçte, Turkcell’in dijital servisleri, bu çeyrekte elde edilen tekil gelir bazında %29 büyüdü.
GELİR: 6,7 MİLYAR TL (+%17,3)
NET KÂR: 873 MİLYON TL 
FAVÖK: 2,8 MİLYAR TL
FATURALI MÜŞTERİ KAZANIMI: 679 BİN (1. ÇEYREKTE SON 20 YILIN REKORU)
SUPERBOX ABONE SAYISI: 400 BİN (+76 BİN)
BİP ÜZERİNDEN GÖRÜNTÜLÜ GÖRÜŞME: MART AYINDA 6,5 MİLYON DAKİKA (+%51)


VODAFONE TÜRKİYE CEO'SU COLMAN DEEGAN:
İLETİŞİMİN SÜREKLİLİĞİ İÇİN KESİNTİSİZ ÇALIŞIYORUZ
Teknolojinin bireylerden kurumlara, herkesin hayatında olumlu etki yaratması için çalışıyoruz. Bu yolculukta herkesi kapsamaya, hiç kimsenin geride kalmamasına özen gösteriyoruz. Bu anlayışla, Türkiye’de yatırımlarımıza devam ettik.

Teknoloji yatırımları %99’luk dilimi oluşturuyor. Amacımız, tüketicimizi en güvenilir ve en sürdürülebilir teknolojiyle buluşturmak ve tüm servislerimizi mükemmel müşteri deneyimi ile dijital olarak sunmak. 

GÜÇLÜ ALTYAPI...
Koronavirüs salgını nedeniyle toplum olarak birlik ve beraberlik ruhuyla hareket etmemiz gereken bir dönemdeyiz. Vodafone olarak, bu zorlu süreçte tüm kaynaklarımızı seferber ettik. Üç önceliğimiz var: Çalışanlarımızın sağlığı ve güvenliği, hizmetlerimizin devamlılığı ve ekosistemimizin sürdürülebilirliği. “Bizler evde kalalım, ekonomimizin çarkları dönsün, işletmelerimiz faaliyetlerine kesintisiz devam edebilsin” diye saha ekiplerimiz aralıksız çalışıyoruz. Güçlü altyapımızla müşterilerimizin iletişim ihtiyacını karşılıyoruz. İhtiyaç sahibi kesimlere yardımcı olmak için bazı aksiyonlar aldık. Sağlık çalışanlarımızın yanındayız. ‘Biz Bize Yeteriz Türkiyem’ kampanyasına da katkı sağladık.
2006’DAN BU YANA YATIRIM: 24 MİLYAR TL
SON BİR YILDA YATIRIM: 1,7 MİLYAR TL
MOBİL MÜŞTERİ SAYISI: 23,5 MİLYON
4.5G MÜŞTERİ SAYISI: 17,5 MİLYON
SABİT GENİŞBANT MÜŞTERİ SAYISI: 1,1 MİLYON (+174 BİN)
DİJİTAL KANALLARI KULLANAN AYLIK AKTİF MÜŞTERİ SAYISI: 16,2 MİLYON


TÜRK TELEKOM CEO'SU ÜMİT ÖNAL:
2020’YE ‘SAĞLIKLI’ VE GÜÇLÜ BAŞLADIK
Nakit akış yaratma kapasitemiz artmaya devam etti. Gelir tablomuzun kur hareketlerine karşı hassasiyetinin azalması, bu olağanüstü durumda dahi öngörülebilir finansal giderler ve net kâr yaratmamıza olanak sağladı.

2020’ye ‘sağlıklı’ ve güçlü bir başlangıç yaptık. İlk çeyrekte sağlam finansal ve operasyonel sonuçlar kaydettik. Mart ayı ortasından itibaren ülke çapındaki önlemlerle çok sayıda faaliyetin online ortamlara taşınması, hem internet trafiğine yansıdı hem de üst paketlere geçişi hızlandırdı. 

22,6 MİLYON FİBER HANE KAPSAMASI
81 ilde 30 bini aşkın çalışanımız, yaygın ve güçlü altyapı yatırımlarımız, Türkiye’nin dört bir yanında 308 bin kilometreye ulaşan güçlü fiber ağımız ile, kesintisiz ve güvenli iletişimi sağlıyoruz. Son 12 ayda 3,5 milyon artarak 22,6 milyona ulaşan fiber hane kapsamamız sayesinde, trafiğin arttığı yoğun saatlerde dahi hiçbir kapasite sorunu yaşamıyoruz. Fiber abone sayısı ilk çeyrekte, yıllık yüzde 22 artış ile 4,4 milyona yükseldi. Sosyal izolasyon döneminde ‘Online İşlemler’ uygulamamızı kullanan tekil abone sayısı 19,8 milyona (son üç ayda +2 milyon) çıktı.
GELİR: 6,3 MİLYAR TL (+%17 / 2008’DEN BU YANA İLK ÇEYREK REKORU) 
NET KÂR: 661 MİLYON TL
FAVÖK: 3 MİLYAR TL (+%12)
ABONE SAYISI: 48,4 MİLYON (1. ÇEYREKTE +563 BİN) 
SABİT GENİŞBANT İNTERNET ABONELERİ: 11,6 MİLYON 
MOBİL ABONE SAYISI: 23,2 milyon


ÜLKER CEO'SU METE BUYURGAN:
BÖLGEMİZDE DE GÜÇLÜ BİR OYUNCUYUZ
Ülker Bisküvi, sağlam bilançosuyla, faaliyet gösterdiği pazarlardaki güçlü konumunu sürdürdü. Hem yurt içinde hem de yurt dışında inovatif yeni ürünler ve etkin operasyon yönetimiyle, hacim ve operasyonel kârlılık artışı yakaladık.

Türkiye’deki sektör liderliğimizin yanı sıra, bölgemizde de güçlü bir oyuncuyuz. Bisküvi pazarında Suudi Arabistan ve Mısır’da zirvedeyiz.

DİJİTAL GÜNDEM...
Dijitalleşme, AR-GE ve inovatif yeni ürünler, gündemimizde ön sıralarda. İleri teknolojiyle israfsız üretim; bize verimlilik, üretkenlik, hız, maliyet avantajı ve rekabet üstünlüğü getiriyor. Tedarik zinciri süreçlerini de uçtan uca izliyoruz. Satış ve dağıtım ağındaki dijital uygulamalar bizi daha da ileri taşıyor. Sürdürülebilirliği tüm iş yapış süreçlerimize entegre ettik. 2014’ten bu yana karbon salım artışı olmadan büyüyoruz.
Covid-19 salgınıyla mücadelede ön saflardayız. Sağlık Bakanlığımızın 14 kuralı ve ilave önlemleri tüm fabrikalarımızda ve ofislerimizde uygulamaya aldık. Ülkemiz ve halkımız için aralıksız üretiyoruz. Karantina yurtlarındaki vatandaşlarımıza, sağlık çalışanlarımıza destek oluyoruz. 200 bin adet Ramazan gıda kolisini ihtiyaç sahiplerine ulaştırdık.
SATIŞLAR: 2,38 MİLYAR TL (+%22,3)
FAVÖK: 415 MİLYON TL (+%25,7)
TÜRKİYE OPERASYONLARI BÜYÜMESİ: %22,7
İHRACAT VE YURT DIŞI OPERASYONLARI BÜYEMESİ: %21,8