PANDEMİDE DOĞAN YENİ FIRSATLAR

"Yönetim Kurulu Başkanlığı"nı Davut Doğan'ın yaptığı Doğanlar Yatırım Holding; mobilya, inşaat, enerji ve perakende olmak üzere 4 farklı sektörde faaliyet gösteriyor. Doğtaş, 48 yıl önce Çanakkale'nin Biga ilçesinde kuruldu. Bugün Türkiye'deki 180 mağazası ile en önemli oyuncular arasında. Yurt içinde ve yurt dışında büyümeye de devam ediyor. Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ün imzasıyla açılan Türkiye'nin ilk modüler mobilya markası olan Kelebek ise ürünlerini, ülkemizde 158 mobilya ve mutfak mağazasında tüketicilerinin beğenisine sunuyor. 85. yıl dönümünü kutlarken, yatırımlarıyla dikkati çekiyor. Marka değeri yüzde 10 artışla 13 milyon dolar seviyesinde. Doğanlar Yatırım Holding; hepsi kendi alanında uzman olan Lova Yatak, Kelebek Mutfak-Banyo ve Ruum Store markaları ile de anlamlı yolculuğunu sürdürüyor. Peki! Bu köklü süreçte neler yaşandı? Önümüzdeki döneme dair hedefler neler? Pandemiye işaret ederken, her olumsuz gelişmenin devamında ticari olarak yeni atılımlar için fırsatlar olduğu düşüncesindeki duayen iş insanımız Davut Doğan, BUSINESS LIFE'ın "10. Yıl Özel Sayısı"na anlattı...

BÜYÜMEMİZE FARKLI MARKALAR İLE DEVAM EDİYORUZ
Markalarınızın sergilediği performanstan memmun musunuz?

Doğtaş-Kelebek AŞ olarak, büyümemize, bünyemize farklı markalar katarak devam ettik. Yatak markamız Lova, Doğtaş ve Kelebek mağazalarının içerisinde de tüketiciyle buluşuyor. Yurt içinde kendi adını taşıyan 40 mağazayla, müşterilerimizi kusursuz uyku deneyimiyle tanıştırıyor. “Dar alanlara en tarz çözümler” söylemiyle 2019’da yarattığımız Ruum Store; kaliteli, modüler ve işlevsel mobilyaları ulaşılabilir fiyatlarla internet üzerinden hizmete sunuyor. Tüm markalarımıza yetişebilmek adına üretim tesislerimizi de geliştirdik ve büyüttük. 

YÜKSELEN SATIŞLARDAN HAYLİ MEMNUNUZ 
Kelebek Mutfak-Banyo ile gayemiz, bu yıl sonuna kadar yurt içinde 37 mağazaya ulaşmak. Yatak markamız Lova’nın kendi mağazalarını açmaya 2020 itibarıyla başladık, yıl sonu hedefimiz,  50 mağaza. Ruum Store ise online markamız. Bu dönemde yükselen satış grafiği ile bizi hayli memnun etti. 

YATIRIMLARIMIZA, HER ALANDA DEVAM EDECEĞİZ 
Doğtaş Kelebek, 269 milyon TL’lik sermayesini artırarak, 350 milyon TL olarak KAP’a bildirdi. Buna neden gerek duydunuz?

Doğtaş Kelebek AŞ olarak, her zaman krizleri fırsata çevirmenin bir yolunu ararız. 2020, mobilya sektörü için de çok zorlu geçen bir yıl oldu. Ancak grup olarak yılın ikinci yarısı, teknolojik altyapı çalışmaları, “WhatsApp Canlı” uygulaması gibi projelerle, hedeflerimizi tutturduk. Bu doğrultuda hızla 2021 çalışmalarımızıza başladık. Çok ümitli olduğumuz bu yeni yılda, her alanda yatırımlarımıza devam edeceğiz. 

HEDEF, 2020’DE 1 MİLYAR TL CİRO
2020 ciro hedeflerimizi de revize ettik. Grup olarak 1 milyar TL hedef öngördük. 2020’de ana yatırım konsantrasyonumuz, yurt içi ve yurt dışında mağaza açılışı üzerine oldu. Doğtaş, pandemi öncesinde yurt dışında büyümeye başlamıştı. Yeni mağazalar açıldı, açılmaya devam edecek. Kelebek için de, küresel ve kitlesel bir marka olma amacıyla çıktığımız yeni yolculuğumuz, aynı hızla sürüyor. Tüm bu süreçlerin önemli bir çıktısı ise sermaye artışı kararının alınması...

YAPACAK ÇOK İŞİMİZ ALACAK ÇOK YOLUMUZ VAR 
Kelebek, 2020 yılında “Türkiye’nin En Değerli 100 Markası” arasında gösterildi...
Pozitif yansımalar, yıllardır emin attığımız adımların sonuçları aslında...  Her zaman yeni atılımlar ve projelerle gelişmeye, kendimizi geliştirmeye devam ettik. Bugün daha yapacak çok işimiz, alacak çok yolumuz var; ancak başarılarımızdan da memnunuz.

500 BİN METREKARE PANEL MOBİLYA ÜRETİMİ 
Mobilya üretim tarafında, günlük üretim kapasitesinize dair bilgi verir misiniz? 

Biga ve Düzce’de olmak üzere, iki  farklı üretim tesisiyle markalarımıza hizmet veriyoruz. Yıllık 2 milyon 500 bin m2 panel mobilya, 200 bin adet koltuk&kanepe, 100 bin yatak kapasitemiz var. 

BİOTREND İLE YENİLENEBİLİR ENERJİ SEKTÖRÜNDE ÖNCÜYÜZ
Biotrend, yıl sonu kapanış bilançoları ile halka arz edilecek. Doğanlar Yatırım Holding, neden bir enerji şirketine ihtiyaç duydu? 

BioTrend, enerji sektöründe faaliyetlerimizi yürüttüğümüz marka. Bugün, Türkiye’nin önde gelen yenilenebilir enerji üretim firmalarından biri. Ülke genelinde evsel atığın yaklaşık %25'ini işler hale getiren şirketimizin portföy büyüklüğü, 120 MW mertebesinde. 15 farklı bölgede atık gazından elektrik üretimi yapıyoruz ve katı atık bertaraf tesislerini işletiyoruz. Ülkemize, çevreye, doğaya, ekonomiye ve dünyaya katma değeri yüksek projeler hayata geçiriyoruz. Sektörün öncüsü olmaya devam ediyoruz. Bu kadar değerli bir alanda, güzel projelere imza atma şansı, bizim için gurur kaynağı.

YURT DIŞI YATIRIMI ÖNEMLİ
Ölçek ekonomisine geçen markalar (üretim artarken maliyetin düşmesi) neler yapmalı? 

Özellikle üretim yapan firmalarda maliyet ekonomisi, rekabette küçük farklarla büyük faydalar sağlamanın da yolunu açıyor. Ölçek ekonomisine geçmeyi başaran markaların, yapması gereken yegane şey; yatırımlarına devam etmek. Ve gerçekleştirebiliyorlarsa, yurt dışı yatırımlarına önem vermek.

30 FARKLI ÜLKEYE İHRACAT YAPIYORUZ
Globalde işler nasıl gidiyor? 

Bugün, 30 farklı ülkeye ihracat yapıyoruz. Mobilya grubumuzla 15 farklı ülkede mağazalarımızla yer alıyoruz. İnşaat sektöründe hizmet veren Doğyap firmamız ile de Senegal’de gerçekleşmesi planlanan yeni bir projeyi değerlendiriyoruz. 

GLOBAL TRENDLERDEN ESİNLENİYORUZ
Hedef pazarlarınızı seçerken ölçütleriniz neler? 

Elbette her ülkenin dinamiği ve tercih kriterleri çok farklı. Ancak biz mobilya grup markalarımızla mümkün olduğunca global trendlerden esinlenen ve modüler yapılarıyla farklı ev boylarına kolayca adapte olan, doğru yaşam alanları kurgulayan bir tasarım anlayışıyla gidiyoruz. 

YENİ DÜNYA DÜZENİ İLE MESAFELERİ KALDIRDIK 
Covid-19 döneminde çizdiğiniz yol haritasını özetler misiniz?

Özellikle mobilya tarafında teknolojiye verdiğimiz ağırlığı artırdık. Yeni dünya düzeni ile mesafeleri kaldırdık. “WhatsApp Canlı” uygulamamız üzerinden müşteriler, ücretsiz olarak mimarlarımıza ulaşabiliyor. Bu sayede görüntülü görüşmeler yaparak, beğendikleri ürünlerin yerleşimini 3D olarak görme şansına sahip oluyorlar. Aynı şekilde WhatsApp sipariş hattı üzerinden satın alımlarını da gerçekleştirebiliyorlar. Bu yeni yaklaşımlarımız, çok büyük beğeniyle karşılandı.


“360 DERECE YAŞAM ALANI TASARLAMA”
Pandemiyle birlikte gelen hızlı dönüşüme ve değişen tüketici alışkanlıklarına nasıl ayak uyduruyorsunuz? 

Tüm tasarım yolculuğunun başı, pazar analizi ve müşteri davranışından geçiyor. Bugünün müşteri davranış ve ihtiyaçlarıyla, güncel ve gelecek dönem trendlerini birleştiriyoruz. Mobilya alanında, değişen ihtiyaçlara cevap vermeye özen gösteriyoruz. Özellikle Doğtaş’ın “360 Derece Yaşam Alanı Tasarlama” konsepti kapsamında, yaptığımız mobilyalara uygun aksesuar tasarımlarıyla yaşam alanlarına trendleri çok daha hızlı taşıyabiliyoruz. 

TEKNOLOJİK CİHAZLARLA UYUMLU MOBİLYALAR...
Özellikle son dönemde yaşananlar, fonksiyonellik beklentisini mobilya dünyasına daha fazla taşıdı. Güncel ihtiyaç ve gelecek trend analizlerini göz önünde bulundurarak, teknolojilere de tasarımlarımızda gittikçe daha fazla yer veriyoruz. Teknolojik cihazlarla uyumlu mobilyalar üretiyoruz. Elbette estetik anlayışı ve renklerin uyumu da tasarımlarımıza yön veriyor. Bu alanda eğitimler alıyor ve özel trend programlarını takip ediyoruz. 

PANDEMİ SÜRECİNDE KİMSEYİ İŞTEN ÇIKARMADIK 
İstihdama dair hangi tedbirleri alıyorsunuz?

Pandemide kimseyi işten çıkarmadık. Devletten aldığımız destek ile çalışanlarımızın maaşlarını ödemeye devam ettik ve normalleşme süreci başladığında, 1 Haziran itibarıyla de ödenekten yararlanmayı bıraktık. Her zaman teknolojik yatırımlara çok önem veren altyapı çalışmaları yapmamız, bu dönemde de elimizi kuvvetlendirdi ve çalışanımızı mağdur etmedik. 

ÇALIŞANLARIMIZIN MUTLULUĞU HER ŞEYİN BAŞINDA GELİYOR 
Salgın sürecinde güvenli çalışma ortamını sağlamak için hangi tedbirleri aldınız?

Ofislerimizde evden çalışma sistemini sürdürdük ve fabrikalarımızda tüm önlemler alınarak vardiyalı çalışma sistemini uyguladık. Özellikle dışarıdan girişleri yasakladık. Hatta online teknolojik altyapılarımız sayesinde, İK çalışmalarında da hız kesmeden işe alım gibi süreçleri rahatlıkla yönettik. İçinde olduğumuz bu ikinci dalga için de zaten hazırlıklarımızı öngörüyle yapmıştık. Çalışanlarımızın mutlu, huzurlu ve güvenli bir ortamda çalışıyor olması bizim için her şeyin başında geliyor.

KADINLARI DAHA FAZLA CESARETLENDİRMEYİ ÖNEMSİYORUZ 
Kurumsal Sosyal Sorumluluk (KSS) ve sürdürülebilirlik projelerinizi anlatır mısınız? 

2020’nin ilk aylarında, KOSGEB ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın himayesinde bir protokol imzaladık. Bu çerçevede, KOSGEB’in girişimcilik eğitimlerini tamamlayarak sertifika alan kadın girişimciler, mobilya grubu markalarımızdan Lova’nın sunduğu bazı ekstra imkânlarla kendi işletmelerini kurma fırsatı buldu. Girdikleri her işi güzelleştiren, sorumluluk duyguları ve iletişim becerileriyle markaları öne taşıyan kadınları daha fazla cesaretlendirmeyi önemsiyoruz.

DAVUT DOĞAN’IN “BAŞARI” DERSİ
-Başarısızlıklarımın hepsinden bir ders çıkardım ve bir sonraki deneyimim için cebime koydum. 
-Bu hikâyelerimi biraz da ilham olması adına “İş'te Tecrübelerim” isimli kitabımda toparladım. 
-En çok merhum iş insanımız Sakıp Sabancı’nın tavsiyesine kulak kabartıyorum.

DAVUT DOĞAN’DAN GENÇLERE NASİHATLAR
-Hedef kitlenizin gerçek ihtiyacını bulun. 
-Bu yolda araştırmalarınızı detaylı bir planda hazırlayın.
-Çok çalışın. 
-Hayâllerinizden asla vazgeçmeyin. 


DAVUT DOĞAN, TEMPOYU NASIL DELEGE EDİYOR?

- Her sabah saat 09.00’da ofise gelir ve 19.00 gibi çıkarım. Cumartesileri de yarım gün, tüm haftanın raporlarını okur, haftayı toparlarım. 
- Her pazartesi sabahı, bir sektörle ilgili yönetim kurulu toplantımız oluyor. 
- Hafta içi ofiste farklı departman yöneticileriyle görüşmeler yaparım. 
- E-maillerimi genelde akşamları evden kontrol eder ve cevaplarım. 
- Pandemi öncesi dönemde pazartesi ve cuma günleri ofiste olmaya özen gösterir, haftanın geri kalan günlerini ise seyahatlere ayırırdım. Bayi ve üretim tesis ziyaretlerini çok önemli buluyorum. Ancak şu anda seyahatlerim çok kısıtlı.
- Çok fazla spor yapamıyorum; ama mümkün olduğunca hayatıma hareket katmaya özen gösteriyorum. Örneğin, çıkabileceğim bir kat ise asansör yerine mutlaka merdiven kullanmayı tercih ederim.

DAVUT DOĞAN’IN EKİP RUHU
-Şirketlerin sürdürülebilir olması için, profesyonel bir kadrolaşma çok önemli.
-Holding olarak farklı sektörlerde yer alıyoruz. Her bir şirketin başında ise profesyonel bir yönetici bulunuyor. 
-Direktörler ve her birimin kendi ekibi yer alıyor. 
-Başarıya giden yol, profesyonellik ve güvene dayalı bir ekip ruhuna dayalı.

DOĞTAŞ KELEBEK’TE KURUM İÇİ DEMOKRASİ
-2020’nin ikinci yarısında kardeşim İsmail, Doğtaş-Kelebek AŞ’nin CEO’luğuna geldi. Tüm kardeşler yönetim kurulunda farklı görevler üsteniyor. 
-Tüm önemli kararları, yönetim kurulu toplantıları ve aile meclisi toplantılarında herkesin fikir ve görüşüne göre alıyoruz. Böylece tüm süreçler gerçekten demokratik bir yapıda ilerliyor. 
-Farklı sektörlerde başarılı kuruluşları yönetmemiz de ana sermayemiz adına doğru bir denge oluşturuyor. 


DAVUT DOĞAN’IN AİLE BAĞLARI

-Bu şirketi 6 kardeş kurduk. 1986’dan beri ortak başarılara imza atıyoruz. Hepimiz yönetimdeyiz ve aynı maaşı alıyoruz.
-Tüm kararları beraber aldık, birlikte hazırladığımız “Aile Anayasası” üzerine tüm yönetim kriterlerimizi belirledik. 3. kuşağın şirkette nasıl ilerleyeceği de burada yazılı. Herkes bu yasaya uyduğundan, aile şirketlerinde sık sık görülen bölünmeler de yaşanmıyor. 
-Emeklilik yaşlarımız geldiğinde bir sonraki kuşağa görevleri devretmek gibi kriterlere kadar tüm süreçleri planladık ve bu şekilde uygulamaya aldık. 
-Bizim güven, saygı ve birlikteliğe dayalı yönetim ruhumuz, ekiplerimize de yansıdı ve bugün olduğumuz büyük aileye dönüştük.

DAVUT DOĞAN’DAN BUSINESS LIFE’A ÖVGÜ
- İlk günden bugüne; çok güzel bir ekiple, bilgilendirici ve güncel haberleri kamuoyuna sunmaya devam ediyorsunuz. 
- Business Life’ı, her ay büyük keyifle okuyorum. Hepinizin emeğine, kalemine sağlık. 
- Yaptığınız tüm projeleri çok başarılı buluyorum. 
- Sıcaklık, dürüstlük ve şeffaflıktan asla vazgeçmeyin.


Genel Yayın Yönetmenimiz Seyfettin Bayram, Doğanlar Yatırım Holding Yönetim Kurulu Başkanı Davut Doğan ile...