PEGASUS'UN 'UÇUŞ' PLANI

Havacılık sektörüne 1990 yılında giriş yapan Pegasus, 2005'te ESAS Holding tarafından satın alındı. "Türkiye'nin lider düşük maliyetli havayolu" unvanını aldı. Uçak ile yolculuğun herkesin hakkı olduğu inancıyla, farklı bir model uyguladı. Misafirlerine, uygun fiyatlı ve de genç bir filoyla seyahat etme imkânı sağladı. Şirketin bugünkü konumuna gelmesinin ardında ise "iyi insan ilişkileri" yatıyor. Bu, Şubat 2016'da Pegasus Hava Yolları Genel Müdürü olan Mehmet T. Nane'nin de en başarılı olduğu alan...

Pegasus, 2018 itibarıyla “Türkiye’nin Dijital Hava Yolu” söylemiyle faaliyet gösteriyor. “Sen Yeter ki Uçmak İste” mottosuyla misafirlerini 35’i yurt içinde, 77’si yurt dışında, toplam 43 ülkede 112 noktaya ulaştırıyor. Seyahat deneyimini kolaylaştıracak teknolojiler ve benzersiz yenilikler sunuyor. İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı üzerinden Türkiye ile Avrupa, Kuzey Afrika, Ortadoğu, Rusya, Orta Asya arasında bağlantılı uçuşlar gerçekleştiriyor. 
“Misafir deneyimi” odaklı yaklaşımın benimsenmesinde, Pegasus Hava Yolları Genel Müdürü Mehmet T. Tane’nin büyük rolü var. Çünkü o, “Benim için çok kıymetli” dediği insana çok değer veriyor ki, bunun gösterilmesi gerektiğine inanıyor. Şirket içerisinde ve iş dünyasında “Babacan yönetici” olarak anılıyor. Bu unvanı içselleştirdiğinde ise yüklenilen misyon “sorumluluk” gibi gelmiyor...

YOLCULARIMIZA ‘MİSAFİR’ DİYE HİTAP EDİYORUZ 
Misafirlerlerinize vakit ve daha fazla konfor kazandıracak, onları memnun edecek ne tür adımlar attınız / atacaksınız? 

Biz, yolcularına “misafir” diye hitap eden ve insana verdiği değeri her zaman odağına koyan bir şirketiz. “Misafir” odaklı hizmet anlayışımızla, onların seyahat deneyimlerini mükemmelleştirmek adına var gücümüzle çalışıyoruz. Dünyadaki yeni teknolojileri takip ediyor, bunları misafirlerimizin A’dan Z’ye tüm seyahat deneyimlerini iyileştirmek ve hayatlarını kolaylaştırmak üzerine kurguluyoruz. 

HAVAALANINDA VE UÇAK İÇİNDE BİRÇOK YENİLİK...
Başarınızın temelinde hangi teknolojik ve inovatif çözümlerin önemli payı var?

2018 yılında girdiğimiz dijital dönüşüm çerçevesinde, sadece internet sitemizi ve mobil kanallarımızı baştan aşağı yenilemekle kalmadık. Aynı zamanda havaalanı ve uçak içi seyahat deneyiminde birçok yeniliği de hayata geçirmeye başladık. “Seyahat Asistanı Programı”, “Express Bagaj Hizmeti”, “Yeni Çipli Kimlik Kartı” ile “Seyahat Teknolojisi” bunlardan sadece birkaçı...

‘ZAMANINDA KALKIŞ’ PERFORMANSI YÜZDE 85
Zamanında kalkış çok önemli. Ulaştığınız en yüksek oran yüzde kaç? 

2019’da, zamanında kalkış performansımız, 2018 yılına kıyasla 4 puan yükselerek %85’e ulaştı.

MEDİNE’YE UÇUYORUZ SIRADA HELSİNKİ VAR
Önümüzdeki dönemde hangi lokasyonlarda büyüme hedefleniyor? 

Yurt dışındaki uçuş noktalarımızı bu yıl da artırmaya devam edeceğiz. Dammam, Cidde ve Riyad’dan sonra Suudi Arabistan’daki dördüncü uçuş noktamız olan Medine’ye uçuşlarımız, 12 Ocak 2020’de başladı. 9 Haziran 2020’de Helsinki uçuşları başlayacak. 


TÜRKİYE, BÖLGESEL BİR HUB* KONUMUNDA
Yurt dışında ve yurt içinde en çok odaklandığınız yerler nereler? Buralarda hangi fırsatları kovalayacaksınız?

Türkiye, Asya ve Avrupa arasındaki köprü görevi ile doğal bir bölgesel hub (merkez*) konumunda ve en çok tercih edilen turizm noktalarından biri. Bu da Türk havacılık sektöründeki büyümeyi destekliyor. Her zaman söylediğimiz gibi, ülkemizin ekonomisine, sivil havacılık ve turizm potansiyeline inancımız tam. 

LİDER, BELİRSİZLİKTE BAŞARILI OLABİLENDİR 
Beklentileri ve belirsizlikleri yönetme anlamında, değişen ülke ve dünya ekonomisi koşullarına nasıl ayak uyduruyorsunuz? 

Dünyaya gözlerimizi açtığımız andan itibaren, bir belirsizlik denizi içerisinde yüzmeye başlıyoruz. Sonsuz ihtimaller, farklı seçenekler, dış etkenler... Bunların her biri, denizimizin dalgalanmasına sebep oluyor. Ama ben hep şunu hatırlatırım kendime; önemli olan denizin ne kadar dalgalı olduğu değil, sizin o denizi geçmek için ne kadar kararlı olduğunuz ve ne kadar iyi yüzebildiğinizdir. Bana göre; belirsizlik içerisinde başarılı olabilme becerisi ve gücünü ortaya çıkarma kabiliyeti, bir liderde olması gereken temel özellikler...

İSG CEO'SU ERSEL GÖRAL İLE SÜREKLİ İLETİŞİMDEYİZ
Business Life’ın gelenekselleşen ‘Projeksiyonu En Güçlü 50 CEO’ araştırmasında listenin zirvelerinde yer aldınız. THY Genel Müdürü Bilal Ekşi, TAV Holding İcra Kurulu Başkanı Sani Şener ve İSG CEO'su Ersel Göral gibi başarılı isimler ile birlikte Türk havacılığını temsil etmek nasıl bir duygu? 

Türk sivil havacılığını temsil eden şirket ve kurumlar olarak, hepimiz sektörümüzün gelişimi ve dünyada bir yıldız olarak parlaması için, var gücümüzle çalışıyoruz. Derginizin gerçekleştirdiği böyle kıymetli bir listede, iş dünyasının ve Türk havacılığının değerli isimleriyle birlikte yer almak, benim için gurur verici. Sayın Ersel Göral, iş açısından, ana bazımızın CEO’su. Ekipler de her an beraberler. Kendisiyle, yılda belirli sayıda buluşuyoruz, sürekli iletişimdeyiz. Ortak ajandamız, başkanlığını üstlendiğim Türkiye Özel Sektör Havacılık İşletmeleri Derneği (TÖSHİD)’in yönetim kurulu toplantısı. Kendileri de TÖSHİD’in Genel Sekreteri... 

TÜRKİYE’Yİ, IATA’DA TEMSİL ETMEK, GURUR VERİCİ
Dünyanın önde gelen hava yollarından 30 üst düzey yöneticinin bulunduğu Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) Yönetim Kurulu’ndasınız. Bu misyonunuz, Türk sivil havacılığı açısından ne anlama geliyor?

Öncelikle ülkemiz ve sektörümüz adına böyle önemli bir rol üstlenmekten ve Türkiye’yi global bir havacılık platformunda temsil etmekten dolayı çok mutlu ve gururluyum. IATA tüm dünyada hem misafirler hem de hava yolu şirketleri için hava yolu taşımacılığının en yüksek hızda, emniyette, güvenlikte, uygunlukta ve verimlilikte gerçekleşmesini hedefliyor. Birliğin yeni dönem kararlarında bir Türk şirketinin de imza ve katkısının olması, Türk sivil havacılığı açısından son derece itibarlı ve kritik. Sektörümüzün gelişimi için, yeni çalışma ve projeler gerçekleştireceğiz.

ÇEVRESEL VE SOSYAL KONULARDA İLKELERE UYMAK KAÇINILMAZ
BM Küresel İlkeler Sözleşmesi’ne (UN Global Compact) imza atan Türkiye’deki ilk hava yolu şirketisiniz. İnsan hakları, çalışma standartları, çevre duyarlılığı ve yolsuzlukla mücadele alanlarında “10 İlke”ye uyacağınızı taahhüt ettiniz. Buna neden gereksinim duydunuz?

Küresel ekonominin dengeli ve sürdürülebilir bir şekilde büyümesini sağlamak, hangi sektörde olursa olsun, bütün şirketlerin asli görevi. Herkes elini taşın altına koymalı. Biz de Pegasus Hava Yolları olarak bunu yaptık. Bu büyümeyi sağlamak adına çevresel ve sosyal konularda belirli ilkelere uymak kaçınılmaz. Türkiye’de bu sözleşmeye imza atan ilk hava yolu şirketi olmaktan gurur duyuyoruz.


HEDEFİMİZ, ÇEVREYE DAHA DUYARLI BİR FİLO OLUŞTURMAK
2012’de 100 adet Airbus A320 NEO ve A321 NEO tipi uçak siparişi verdiniz. A321 NEO’lar en az yüzde 50 daha sessiz, yıllık karbon salınımları çok daha az, önceki modellere göre de en az %15 yakıt tasarrufu sağlanıyor. Peki! Çevresel ayak izlerinin azaltılması için bu kadar maliyete değer mi? 

Operasyonlarımızı ve faaliyetlerimizi “sürdürülebilir çevre” anlayışıyla yönetiyoruz. Yaşam döngüsü çerçevesinde, çevreye olumsuz etkilerin en aza indirilmesi ve kirliliğin önlenmesi, çevre politikamızda yer alıyor. Gayemiz, çevreye daha duyarlı bir filo oluşturmak. 100 Airbus NEO uçak siparişi aslında, yakıt tüketim ve karbon emisyonlarını azaltılmasına ne kadar önem verdiğimizin bir göstergesi. Airbus NEO’lar, yeni nesil çevreci motorları sayesinde, aynı mesafeye erişebilen benzerlerinden yüzde 16 kadar daha az yakıt tüketiyor. Karbon emisyonunda tasarrufun yanı sıra, motor sesi ve egzoz gazı emisyonlarında çarpıcı azalmalar sağlayacak.
2050’ye kadar emisyon salınımının 2020 seviyelerinde tutulması ve “karbon nötr” bir sektör oluşturulması öngörülüyor. Teknolojik gelişmelerin beraberinde getireceği “biyoyakıt kullanımı” ile emisyonlar azaltılacak. Umuyoruz ki, önümüzdeki 10 yılda biyoyakıt ile çalışan uçaklarımız olacak. Bunun örneklerinin çoğaldığını görüyoruz.

HER YIL, TÜKETİLEN YAKIT MİKTARINI PAYLAŞIYORUZ
İklimin korunması ve küresel ısınmayla mücadele kapsamında neler yapıyorsunuz? 

Ulusal ve uluslararası regülasyonlar çerçevesinde izleme, raporlama ve iyileştirme çalışmalarımız var. “Karbon Saydamlık Projesi” kapsamında, her yıl düzenli yaptığımız raporlamalarımız halka açık. Tüketilen yakıt miktarı ve iyileştirmelerimizle ilgili bilgilerimizi paylaşıyoruz. Gerek gelişen uçak teknolojilerinden faydalanarak filomuzun dönüşümü ile, gerekse “ağırlık azaltma” çalışmaları gibi operasyonel iyileştirmeler sağlıyoruz ve bunları artırmaya devam edeceğiz. 

HER TÜRLÜ TASARRUF İÇİN SEFERBER OLDUK 
Uçaklarınızda taşınan ağırlıkların azaltılması amacıyla gerçekleştirdiğiniz çalışmalardan söz eder misiniz?

Bu hususa azami seviyede dikkat çekerek, her türlü tasarrufun yapılması için seferber olduk. Örneğin; uçakların ve motorlarının belirli periyotlarda yıkanması, uçarken sürtünmeyi azaltacak şekilde uçuş açısı tespiti, hâkim rüzgârlar ve kısa yolların tespitiyle uçuş saatlerinin azaltılması, hava yolumuzdaki her bireyin, teknisyenin ve pilotun aşina olduğu prosedürler. Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMI) ile de uzun zamandır görüştüğümüz, iç hatlarda uçuş mesafelerini azaltacak yeni yolların tespitiyle ilgili de bir çalışmamız bulunuyor. 

‘BÖLGENİN LİDER DÜŞÜK MALİYETLİ HAVA YOLU’…
5.3 yaş ortalaması ile Türkiye’nin en genç filosuna sahipsiniz. Bunun avantajlarından ve ayrıcalıklarından bahseder misiniz?

Genç ve modern filomuz ile bölgemizin lider düşük maliyetli hava yolu olmayı amaçlıyoruz. Uygun fiyatlı ve zamanında kalkış performansı yüksek hizmet sunumuna odaklandık. Bir yandan filomuzu büyütürken, diğer taraftan da genç filomuzu kullanarak uçakların ortalama kullanım sürelerini artırmayı, maliyet avantajı yakalama düşüncesindeyiz. Genç uçaklar ile yakıt tüketimini de aşağıya çekebiliyor, çevreyi korumaya katkı sağlıyoruz.

PİLOT ADAYLARIMIZ, 1.5 YIL İRLANDA’DA EĞİTİM GÖRECEK
İrlanda merkezli Atlantik Uçuş Eğitim Akademisi (AFTA) ile pilot eğitim anlaşması imzaladınız. Bu iş birliğinin amacı nedir? 

Son yıllarda sektörde yeni istihdam yaratmaya odaklandık. Bu bağlamda pilot eğitim programları da kritik önemde. AFTA, yetiştirdiği başarılı uluslararası pilotlar ile tanınan bir akademi. Anlaşması kapsamında, Türk pilot adaylarımız yaklaşık 18 ay boyunca Cork’ta eğitim görecek. Bu bizim için büyük bir gurur. 

‘YARINLARA UÇUYORUZ’ İLE, TOPLUMSAL FAYDA
Eylül 2018’de başlattığınız “Yarınlara Uçuyoruz” isimli Kurumsal Sosyal Sorumluluk (KSS) projesi ikinci yılında. Ayrıntılarına değinir misiniz?

“Yarınlara Uçuyoruz” projesi ikinci yılında, başarıyla sürüyor. Sivil Toplum İçin Destek Vakfı koordinasyonunda ve Toplum Gönüllüleri Vakfı (TOG) yürütücülüğünde start vermiştik. 18-29 yaş aralığındaki gençlerin Türkiye içindeki toplumsal fayda ve dayanışma temelli fikirlerini desteklemek, kişisel gelişimlerine de katkıda bulunmak istiyoruz. Bu, bizim için ayrıcalık. Çalışmalar, Haziran 2020’ye dek hayata geçirilmek üzere seçilen 20 proje kapsamında başladı. 


MEHMET T. NANE’NİN OFİS DIŞI HALLERİ 
Ailesine ve arkadaşlarına vakit ayırmayı seven, seyahat eden, hayattan keyif alan biriyim. Düzenli, sağlıklı bir hayatın ve gelişime açık olmanın, insana bütün değişimlerle başa çıkma gücü verdiğini düşünüyorum. “Benim formülüm bu” diyebilirim. Haftada 3 gün spor yapmaya çaba gösteriyorum. Yüzme, yürüyüş ve yoga sıklıkla yaptığım egzersizlerden.

PEGASUS’TA ÇALIŞAN KATILIMI
- Çalışanlar ne kadar katılımcı olursa, alınan kararlar da o denli doğru ve yerinde oluyor, daha kolay içselleştiriliyor. Biz de değerlerin belirlenme aşamasında, çalışanlarımızı dahil ettiğimiz atölye çalışmaları yapıyoruz. 
- Pegasus vizyonunu, Pegasus çalışanlarına aktarmaya ve onların tüm organizasyon kültürünün ve markanın en gerekli parçası olan değerleri benimsemesine büyük önem veriyoruz.
- İşin aslı doğru insanlarla çalışmak, yetki devretmek ve güvenmek. Bunu yansıtabilirseniz, onlar da sorumluluklarını en doğru şekilde yerine getirir. 
- Çalışanların her birine kendi uzmanlık alanı doğrultusunda inisiyatif vermelisiniz. Başarının formüllerinden biri de bu.

MEHMET T. NANE’NİN EKİP RUHU
- Ben, oldum olası insana verilen değerin muhakkak tüm ekibe olumlu yansıyacağına inanmışımdır. 
-  Her bir çalışma arkadaşımı yakından tanımaya, birbirimizden farklı olan yönlerimizi keşfetmeye ve bundan olumlu yanlar çıkarmaya çalışırım. Zenginlik böyle olur. Bu zenginliği uyum içinde pekiştirebilirseniz de “Bir’likte Bir Olur”sunuz… 

MEHMET T. NANE’DEN GENÇLERE TAVSİYE 
- İş dünyasına adım attığınızda yönetici olmayı değil, lider olmayı hedefleyin. Çünkü insanlar yöneticilerin sözünü dinler, liderlerin peşinden gider. 
- Liderlik, kişiye verilmiş bir unvan değil. Bir kişilik özelliği, bir davranış biçimi. Bunu unutmayın. 
- Biri sizi yönetici yapabilir; ama lider yapamaz. Ancak siz kendiniz lider olabilirsiniz. Bunun için çaba gösterin.
- Türkiye’den ve dünyadan birçok iş insanı, yaptıkları başarılı işlerle bana da ilham oluyor. Tavsiyeleri de zaman zaman ışık tutuyor.

MEHMET T. NANE, TEMPOYU NASIL DELEGE EDİYOR? 
- Zamanı verimli kullanan, planlı biriyim. İyi bir ekiple çalışmanın da günlük işleri dengede tutmada çok önemli bir yeri var.
- Yoğun iş tempomu dengeli yönetebilmek için şirketin mesai saatinden daha erken işe başlar, sabah 07.00 gibi işte olurum. Çünkü işi vaktinde ve gün içinde bitirmek gibi bir kuralım var; yıllardır bunu uygularım.
- Çok istisnai durumlar haricinde gün sonunda hedeflediğim tüm işleri tamamlayarak ofisten ayrılıyorum.
- Günlük ya da haftalık yapılacaklar listemi hazırlarken işin aciliyetine ve öncelik sıralamasına dikkat ederim.