SİGORTA SEKTÖRÜNÜN EN DİNAMİK OYUNCUSUYUZ

Doğa Sigorta CEO'su Nihat Kırmızı, kendileriyle çalışan acentelere, rakiplerinin birkaç adım önünde olacaklarının sözünü verdi. 10-20 yıl sonrasında karşılarına çıkabilecekleri şimdiden hesapladıklarının altını çizen Nihat Kırmızı, sigortalılar ve iş ortaklarıyla manevi bağ oluşturduklarına dikkati çekti. Şirketinin sektördeki konumuna dair sorularımı samimiyetle yanıtlayan Kırmızı; kuralları, hedefleri ve harekât planlarına da açıklık getirdi.

Sektöründe hızla ilerleme kaydeden Doğa Sigorta’nın son bir yılda gerçekleştirdiği büyümeyi hangi faktörlere bağlıyorsunuz?

Buna sadece büyümek değil, doğru büyümek diyebiliriz. Vardığımız noktanın çeşitli sebepleri var. Öncelikle, sadece satışta değil satış sonrasında da müşterilerimizin yanında olduk. Hasar anında asistans ürünleriyle sigortalılarımızın gerek evine veya işyerine ambulans, acil sağlık ekibi yolladık. Bu sektörde bir ilkti. Aynı zamanda hasar anında da çok hızlı çekici veya ikame araç sağladık. Müşteri ve iş ortaklarımıza karşı şeffaf, ulaşılabilir ve güven veren bir şirket olmamız, bu güveni de yerli bir oyuncu olarak sağlamamız sigortalılarımız ve iş ortaklarımızla şirketimiz arasında manevi bir bağ oluşturdu. Bu da büyümemizdeki en önemli etken.

SÜRDÜRÜLEBİLİR BİR BÜYÜME SERGİLEDİK

Dört yıl önce kurulan Doğa Sigorta, bu kısa süre içinde sektörde dokuzuncu sıraya nasıl yükseldi?

Hayat dışı prim üretiminde sektörün ilk sıralarına yükselerek, sürdürülebilir bir büyüme sergiledik. Önümüzdeki dönemde büyüme yönünde temkinli ve kararlı adımlarla ilerleyerek sektördeki konumumuzu yükseltmeyi hedefliyoruz.

ÇAPRAZ SATIŞ TEKNİKLERİNİ YOĞUN KULLANDIK

Peki! Rekabetteki bu üstünlüğünüzü hangi farklı ürünlerle elde ettiniz?

Çapraz satış tekniklerini yoğun kullandık. Bu sayede başta sağlık ürünlerinde; tamamlayıcı sağlıkta, seyahat sağlıkta ve yabancı sağlıkta fark yarattık ve hiç sağlık ürünü almamış birçok sigortalı kazandık. Aynı durum ferdi kaza ürünlerinde de söz konusu oldu. 1 milyon memuru sigortaladık. Devamında bu sigortalıların birçok farklı sigorta ihtiyacına cevap verdik.

FARKLI ENSTRÜMANLAR BİZİ GÜÇLÜ KILIYOR

Sigortacılık sektöründe karlılıklar nasıl?

Son 10 yılda sergilenen büyüme performansına bakıldığında sektörümüz, Türkiye ekonomisi için stratejik öneme sahip sektörlerden biri olarak ön plana çıkıyor. Bazı durumlarda karlılık oranlarında düşüşe yönelik değişimler olsa da sektörümüzün sahip olduğu farklı enstrümanlar, bizi güçlü tutuyor.
Sektör artık son on yıldaki zararlardan kurtulup karlılığın yükseleceği bir döneme doğru ilerliyor, tabi burada sigorta bilincinin de artmaya başlaması ekonomik gücün artışı, olumlu etkenler. Hasar yönetiminin teknoloji desteğiyle daha iyi hale gelmesi yasal mevzuatların yerleşmesi bu karlılığın önünü önümüzdeki yıllarda açacaktır.

ÇAPRAZ SATIŞ FAKTÖRÜYLE İLERLİYORUZ

Sektör içinde sizin durumunuz nedir?

Doğa Sigorta 4-5 yıllık bir süreçte sektörün en güçlü şirketlerinden biri haline geldi. Hem ürün üretim dağılımında hem yönetsel olarak hem de mali olarak sektörün en dinamik oyuncusuyuz. Düşüş eğilimi gösteren branşlar söz konusu olduğunda farklı branşlara yönelerek çapraz satış faktörüyle ilerliyoruz. Tüm branşlarda yenilenme ve gelişime yönelik aldığımız kararlarla, karlılık konusunda yaşanan durgunlukları bertaraf edebiliyoruz.Sektöre adım attığımız günden bu yana faaliyet gösterdiğimiz tüm branşlarda bu yönde ilerleme kat ettik. Bu sayede büyümedeki istikrarımızı bu sene de sürdürerek sektörde ilk sıralara yükselmeyi başardık. Hayat dışı branşlarda öne çıkan bir şirket olarak büyümede istikrara verdiğimiz önem doğrultusunda, bu yıl da aynı stratejiyle yolumuza devam edeceğiz.

DÖVİZDEKİ ARTIŞA KARŞI, YERLİ VE MİLLİ ÜRETİM

Dövizdeki hareketlilik şirketinizin politikalarında ne kadar belirleyici?

Döviz kurlarında beklenenin dışında iniş çıkışlar, ticari şirketlerin uzun vadeli planlarında sapmalar meydana getirecektir. Bu da özellikle yabancı şirketlerle rekabeti zorlaştıracaktır. Küresel olarak baktığımızda dövizde tüm dünya para piyasalarında yaşanan hareketlilik ve dalgalanmaların ülkemizde de yaşanması kaçınılmazdır. Uzun vadeli politikalar için bu dalgalanmanın planlanan seviyenin dışına çıkmaması veya sapmanın minimum düzeyde olması gerekir. Dövizdeki artışı fırsata çevirmenin tek yolunun yerli ve milli üretimi güçlendirmek olduğuna inanıyoruz. Hükümetimizin yerli ve milli üretimi artırmak yönünde attığı adımları takiben, ticarette yerli para kullanımının daha aktif hale getirilmesiyle dövizdeki dalgalanma etkilerinin ortadan kaldırılabileceğine inanıyoruz. Böylece dövizden kaynaklı oluşabilecek ekonomik sarsıntıların önüne geçebiliriz.

GERİDE KALIRSAN EL ALIR!
Türk iş dünyasında erken yaşta CEO olmayı başardınız. Güne de erken saatte mi başlarsınız? Erken kakan yol alır diyenlerden misiniz?

Güne 6.30’da başlarım. Erken kalkan yol alır atasözümüz misali.. Fakat günümüzde sadece erken kalkmak yetmiyor başarılı olmak için birçok parametreyi iyi kullanmak gerekiyor ki bunların başında da teknoloji geliyor. Artık birçok işimizi anlık takip etmek zorundayız. Zaman eskisinden defalarca kat hızlı ilerliyor, eğer bu hızlı akışa ayak uyduramazsak çok geride kalırız bu ve mesafeyi kapatmamız zorlaşır. Yani evet ‘’Erken kalkan yol alır, geride kalırsan el alır diyerek bunu güncelleyelim’’ 

Sizin için günün en verimli saat dilimi nedir? Bu saatlerde öncelikli başlıklar nelerdir?

En verimli saatler öğlen yemeğinden önceki zaman dilimi hatta 8.30-11.00 saatleri. Burada günün gelişmelerine göre aksiyonlarınızı revize etmeniz gerekebilir.  O gün değişen koşullara ve gündeme göre bir strateji belirlersiniz günü iyi bitirmek için bu zamanı iyi kullanmak gerekir.

Zamanınızı nasıl daha iyi ve etkin kullanmayı tercih ediyorsunuz?

Günlük planlar çok önemlidir. Uzun vadeli planlar rahatlamanıza, zamanınızı daha cömert kullanmanıza neden olabilir. Çok uzun toplantılar toplantının etkinliğini azaltır ve konulardan sapmalara neden olur, yani toplantı konusu dışındaki konularla zaman kaybına neden olur. Toplantı konusu dışındaki konular aynı zamanda dikkat odağımızı ve motivasyonumuzu da azaltır. Daha kısa, gerekiyorsa sık toplantılar ve daha fazla müşteri ziyareti zamanı en etkin kullanma yoludur.

‘MÜŞTERİYE SADIK OLMA PROGRAMI’

Girişimci yönetici kimliğinizden hareketle, şirketinize kattığınız yeni anlayışlar neler?

Ulaşılabilir olmak, müşteriye daha fazla zaman ayırmak. Tüm şirketlerin ana amacı müşteridir. Müşteri şirkete bağımlı olmaz, şirketler müşterilere bağımlıdır. 
Müşteri eğer bize bu fırsatı vermişse bunu en iyi şekilde kullanmalı ve bu fırsatı verimli hale getirmeliyiz. Biz şirketimizde bu temel ilkelerle, müşterinin bize verdiği kendilerine hizmet fırsatını en iyi şekilde kullanmayı amaçlıyoruz. Bizde müşteri sadakati programı yoktur, müşteriye sadık olma programı vardır.

REKABETTE HIZLI KARAR ALMALISINIZ
Güçlü olanların değil, fit olanların kazandığı günümüz dünyasında, gençliğinizin verdiği enerji şirketinizdeki büyümeye nasıl etki etti?

Tabi ki genç yaş, enerji dolu olmak başarımızda çok önemli bir yere sahip. 19 Ocak’ta 40 yaşıma girdim. Başarıdaki tek kriter genç olmak veya fit olmak değil, bununla siz diğer şartları da doğru kullanabilirseniz sizi bir adım öne çıkarır. Tabi ki yaşla gelen deneyim de çok önemlidir. İleride birçok deneyim biriktireceğimi düşünüyorum. Bunun sonu yok, her geçen gün yeni bir deneyim ediniyorsunuz. Rekabet ortamında hızlı karar alabilmek, iyi bir ekiple çalışmak ve bunların yanında dinamizm varsa başarı da zaten gelir.

BASKIYA DAYANABİLEN BAŞARILI OLUR
Genç yönetici ve girişimci adaylarına tavsiyeleriniz neler?

Halen eğitim, sağlık, gıda, sigortacılık sektörlerinde yatırımlarımız var ve her şirketimiz kendi alanında önde gelen firmalardan. Tüm sektörlerde gördüğüm, aynı olan durum; yoğun rekabet koşulları ve bunun getirdiği baskı. Burada fiyat rekabetinden bahsetmiyorum. Bu baskıya dayanabilen hızlı karar alabilen ve zamanının çoğunu iş yaptığı kişilerle müşterileriyle geçiren girişimcinin başarısız olma ihtimali yoktur. İstisnalar hariç mutlaka yaptığı işte başarılı olacaktır.

Bu yıl hedef ve yatırım planlarınızda bir revize söz konusu mu?

Geçtiğimiz yıl acentelerimizin bize duyduğu güvenin bir neticesi olarak, sürdürülebilir büyüme hedefimizi karşılayan bir tablo sunduk. Bu tablodan aldığımız güçle, 2018 yılında başta yangın, sağlık, kasko olmak üzere tüm branşlarda performansımızı artırmayı hedefliyoruz. Yeni dönem, tüm branşlarda bir yenilenme ve gelişme hareketi olacak. Acentelerimizden aldığımız güçle, yeni yatırımlarımızı hayata geçirerek daha büyük hedeflere doğru ilerleyeceğiz. 2018 yılı için belirlediğimiz büyüme ve yatırımlarımızda herhangi bir sapma olacağını düşünmüyoruz.

BİZİ BUGÜNLERE SAMİMİ İLİŞKİLER TAŞIDI

Kalıcı ve sürdürülebilir tedbirlerinizden söz eder misiniz?

Şirket olarak kurulduğumuz günden bu yana, acentelerimiz, iş ortaklarımız ve sigortalılarımızla kurduğumuz samimi ilişki, bizi bugünlere taşıdı. İş yapış biçimimizde acentelerimiz ve sigortalılarımız arasındaki iletişimi sağlam bir zemine oturtarak ilerledik. Bu sayede hem acentelerimiz hem de sigortalılarımız kazandı.
Model olarak;
Üretim-ürün çeşitliliğimizi iyi bir dengeye getirdik. Karlı ürünlere daha çok yönelerek bu ürünlerde büyüme gerçekleştirdik.
Güçlü bir reasürans yapısı oluşturarak risklerimizi dünyanın en büyük reasürörleriyle paylaşmaktayız.
Çok güçlü bir mali yapıya sahibiz, mali yapı olarak da sürdürülebilir olmaya çok önem veriyoruz.
Attığımız her adımda önceliğimiz, bu modelimiz oldu. Bu sayede karşımıza çıkabilecek tüm engellere karşı hazırlıklı olduk. Kalıcı ve sürdürülebilir bir büyüme performansı kazandık.

Acenteleriniz ile birlikte beklentileri ve belirsizlikleri nasıl yönetiyorsunuz

Bizim şirketimizde belirsizliğe yer yok. Her şey çok net ve her iş belirgin çizgilerle birbirinden ayrılmış, görev ve yetkiler prosedürlerle belirlenmiş, hiçbir şeyin birbirine karışmadığı bir işleyiş. Acentelerimiz ve sigortalılarımız arasında kurduğumuz yakın temas, tüm belirsizlikleri ortadan kaldırıyor.  Bu sayede sigortalılarımızın beklentilerini önceden görerek onlara çözüm sunabiliyoruz. Sigortalılara sadece sigorta hizmeti veren bir şirket değil çözüm ortaklığı sunan bir şirketiz. Bu yapımız, bize beklentileri ve belirsizlikleri karşılama noktasında üstün bir kabiliyet kazandırıyor. Sektörde öngörülerle ilerliyoruz. Her adımımızda 10-20 yıl sonrası karşımıza çıkabilecekleri hesaplıyoruz. Her türlü krizi önceden gören yaklaşımımız, sektörde bir adım önde gitmemize vesile oluyor.

ACENTELERİMİZ RAKİPLERİNDEN ÖNDE

Özellikle acenteleriniz özelinde yeni dönem hedefleriniz nelerdir?

Acentesiz sektörün büyüyemeyeceğine inanan bir şirketiz, acentelerimizle büyümeye devam edeceğiz ve bugüne kadar olduğu gibi bizimle çalışan acenteler rakiplerinin birkaç adım önünde olacaklar ve daha fazla büyüyüp daha çok kazanacaklar.

Bir liderde iş birliği  becerisi nasıl olmalı?

Ben merkezli olmadan, güçlü insan kaynağı oluşturup,  iyi bir ekibin sorumluluk ve inisiyatif almasını sağlamak.

‘HER BAŞARI SEVGİYLE BAŞLAR’

İş hayatınızda kırmızı çizgileriniz neler?

Tembellik, işi sevmeme, alışkanlıklardan vazgeçememe konularında hiç tahammülüm yok. Her şeyden önce yaptığımız işi sevmeliyiz. Her başarı sevgiyle başlar. 

Şirketinizi yönetirken gösterdiğiniz başarıyı, zamanınızı yönetirken de gösterebiliyor musunuz?

Zamanı yönetmek gerçekten artık birçok şeyden zor hale geldi. Başarılı insanlara baktığımızda hepsi zamanını çok iyi yöneten kişilerdir. Ben de zamanımı olabildiğince etkin kullanmaya çalışıyorum. Tüm zamanınızı işinize harcamanız da çok iyi bir yöntem değildir, bu da işletme körlüğüne neden olur. Ailenizle sosyal çevrenizle ve en önemlisi kendinizle geçireceğiniz zaman, performansınızı artıracak ve doğru gitmeyen şeyleri daha kolay tespit etmenizi sağlayacaktır. Zamanı yüzde yüz etkin kullandığımı söylemem çok gerçekçi olmayabilir ama sürekli maksimumu yakalamaya çalışırım. İleride umarım bu seviyeyi daha da arttırırım.

İşinizi eve taşıyor musunuz?

Akıllı telefonunuz, tablet bilgisayarınız veya buna benzer teknolojik aletleriniz varsa ve bunları kullanıyorsanız işinizi eve taşımamanız mümkün değil. Mutlaka mailler gelecek işle ilgili SMS veya başka türlü mesajlar gelecek ve siz az da olsa bunları düşünmek zorunda belki de cevaplamak zorunda kalacaksınız. Bunların dışında aileme zaman ayırmaya çalışıyorum onlara ayırdığım zamana iş katmamaya çalışıyorum ama bahsettiğim sebeplerden dolayı bunun istisnaları olabiliyor.

İşte ve evde kararlarınızı nasıl alırsınız?

İşte kararlarımı ekip arkadaşlarımla, sektör gerçekleriyle piyasa koşullarına göre alırım. Evde ise çocuklarım henüz çok küçük olduğu için eşimle alırım. Çocuklarım büyürken bu karar mekanizmasının içinde olmalarını istiyorum. Çünkü hayatınızda aldığınız kararlar belki de sonsuza dek sizinle oluyor.

İYİ BİR GALATASARAY’LIYIM

İyi bir Galatasaraylı olarak, duyduk ki evde de sarı-kırmızı ittifakı var. Sarı ile kırmızının özel hayatınızdaki anlamı nedir?

Zaten soyadım kırmızı, kırmızıya da en çok yakışan renk sarı, bu renklere aşık olup Galatasaraylı olmamak mümkün değil, iyi bir Galatasaraylıyım. Fakat sporu birleştirici ve rahatlatıcı olduğu için seviyorum her ne kadar Galatasaray maçlarında, taraftarı olduğum takımın kazanmasını istesem de Fenerbahçe’nin de Beşiktaş’ın da, Trabzon’un ve diğer tüm kulüplerin maçlarını da keyifle izliyorum. Fenerbahçe Galatasaray’ın en büyük rakibi fakat basketbolda Avrupa şampiyonu olduğunda birçok Fenerbahçeli’ den daha fazla sevindim ve gururlandım. Beşiktaş’ın bu yıl Şampiyonlar Ligi’ndeki başarısıyla gururlanmamak mümkün değil. Bütün kulüpler bizim.
 
Koleksiyon yapmayı seviyorsunuz. Peki neden tespih koleksiyonu yapmayı seçtiniz?

Aslında tespih değil, bir anlamda taş koleksiyonu diyebiliriz. Tabi birçok taşın tespih haline gelmesi daha zarif bir hal alıyor. Bu yüzden taşların tespih olarak dizilmesi dağılmadan bir arada olması hoşuma gidiyor. 

Hayattaki hobiler kişiyi nasıl etkiler? Bu sizin hayatınıza neler kattı?

Hobilerim beni stresten uzaklaştırıyor enerjimi artırıyor ve stresi daha iyi yönetmemi sağlıyor. 

Hayatta sizi motive eden şeyler neler?

Sağlığım, ailem, işim ve başarım. 

Hayatınızda kitapların yeri nedir? Günün hangi saatinde ne tür kitapları okursunuz?

Kitap okumayı çok severim. Elimin altında mutlaka bir kitap olur. Saat veremem ama fırsat buldukça birkaç sayfa da olsa okurum.

UMUDUNU HİÇ KAYBETMEYECEKSİN!

Yapmak isteyip de yapamadığınız şeyler var mı?

Var ama bunların hepsini yapacağımı düşünüyorum. Umudunu hiç kaybetmeyeceksin. 

"Keşke yapmasaydım" dediğiniz ya da "Şunu da yapmalıyım" dediğiniz şeyler var mı?

Keşkeler ve bahaneler ile yaşamam. “Yapmalıyım” dediğim şeyleri de Allah ömür verirse yapacağımı düşünüyorum. Hayatımızdan mümkün olduğunca keşke ve pişmanlıkları çıkarmamız gerek.

Tatil sizin için neyi ifade eder?

Deşarj olma dönemi, kiminle yaptığınız önemli tatilleri. Ben genelde ailemle yaparım, onlarla daha fazla vakit geçirmek için büyük bir fırsat benim için.

NİHAT KIRMIZI’NIN İŞ HAYATINDA BAŞLICA 5 TEMEL KURALI
İnisiyatif alabilmek ve hızlı karar verebilmek
Baskı altında yılmamak, kriz yönetimi
‘Olduğun gibi görünmek ya da göründüğün gibi olmak’ yani yanıltıcı olmamak, net ve emin olmak
Esnek düşünce yapısı
Doğru zaman yönetimi

Seyfettin BAYRAM
Busines Life Genel Yayın Editörü
s.bayram@businesslife.com.tr