SPONSORUM OLUR MUSUN?

Daha geniş tüketici kitlelerine ulaşmayı sağlayan spor sponsorluğu son yıllarda popüler hale geldi. Birçok firma ve marka, farklı spor dalları aracılığıyla müşterilerine istedikleri mesajı iletebiliyor. Son dönemde gerçekleşen iş birlikteliklerinin bazılarını Business Life okurları için derledik.

Dünyada farklı kültürlerden ve statülerden insanların bir araya gelerek ortak tüketebildiği ürün olan spor, dev bir endüstri. Bu ilgi sadece sağlığa ve toplumsal ilişkilere değil, sosyal ve siyasal hayata katkılardan da kaynaklanıyor. Birçok ülke kanuni düzenlemeler ve vergi teşvikleriyle bu alandaki çabaları destekliyor.

‘MARKALARI HEDEFE TAŞIYOR’

Spor, markaları hedefe taşıma noktasında günümüzde çok büyük öneme sahip. Faaliyetler artık rekabetçi piyasa koşullarına uyarlandı ve tüketim kültürünün taşıyıcısına dönüştü. Ticarileşerek işletmelerin dikkatini çekti ve yaygın “pazarlama aracı”na dönüştü. Dolayısıyla spor sponsorlukları karşılıklı çıkarın ürünü.

‘DUYGUSAL BAĞIN ÜRÜNÜ’

Müsabakaların atmosferine bağlı olarak heyecanlı ve duygusal ortamda sunulan iletişim mesajları, çok etkili ve hafızada daha kalıcı. Sponsorun adının veya logosunun görselde ya da kıyafette yer alması, müşterilerin marka ile taraftarı olduğu takım arasında psikolojik açıdan bağ kurmasını sağlıyor. Türkiye’de “GSGM Sponsorluk Yönetmeliği”ndeki değişiklik, 16 Haziran 2004’te yapıldı. Desteğin niteliğine ve çeşidine göre “bireysel sporcuların”, “spor takımlarının” ve “spor organizasyonlarının” olmak üzere 3 başlığa ayırabileceğimiz spor sponsorluklarına son dönemde yenileri eklendi. İşte bu örneklerden birkaçı…

GALATASARAY ‘DOĞA’SINA KAVUŞTU

Galatasaray Erkek Basketbol Takımı’nın yeni isim sponsoru, sektörünün yükselen değeri, güçlü ve güvenilir markası Doğa Sigorta oldu. 2018-19 ve 2019-20 sezonlarında “Galatasaray Doğa Sigorta” ismiyle anılacak Cim Bom’da, oyuncuların göğsünde “Doğa Sigorta” reklamına yer verilecek. Sarı-Kırmızılılar, Tahincioğlu Basketbol Süper Ligi'nin 16. haftasında, Sinan Erdem Spor Salonu’nda yapılan Anadolu Efes maçına ilk kez yeni formalarıyla çıktı. 1905 Galatasaraylı Yönetici ve İş İnsanları Derneği (GSYİAD)’dan yapılan açıklamada, “Galatasaray ailesine ‘Hoş Geldin’ Doğa Sigorta” denildi. 1905  GSYİAD Başkan Yardımcısı, Doğa Sigorta Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO'su Nihat Kırmızı ve tüm Doğa Sigorta ailesine teşekkür edildi.

Emre Ayyıldız - Garenta ve ikinciyeni.com Genel müdürü

ASLAN’IN SIRTI ‘GARENTA’DA

Anadolu Grubu bünyesinde faaliyet gösteren Garenta, “Kullandığın kadar araç” mottosuyla hizmete sunduğu yeni nesil ve dinamik “MOOV by Garenta” markasıyla Galatasaray Futbol Takımı’nın forma sırt sponsoru oldu. Sarı-Kırmızılı oyuncular, Spor Toto Süper Lig ve Ziraat Türkiye Kupası’nda bu formalarla mücadele edecek. Garenta ve ikinciyeni. com Genel Müdürü Emre Ayyıldız, “Anadolu Grubu ve Garenta olarak Türk sporunun gelişimi için desteğimizi sürdürüyoruz” dedi.

DÜNYA YILDIZI TRANSFERİNDE KİĞILI İMZASI

Brezilyalı yıldız Robinho kendisini Medipol Başakşehir’e bağlayan imzayı Başakşehir Fatih Terim Stadı’nda attı. Törendeki şıklığıyla da ön plana çıkan dünyaca ünlü futbolcunun kıyafet tercihi, Türkiye’nin öncü erkek giyim markası Kiğılı oldu. Turuncu-Lacivertli ekibin oyuncuları ve yönetimin kıyafet sponsoru olan Kiğılı, Robinho'nun stilinin de mimarıydı. Birbirinden şık ve modern çizgilerin hâkim olduğu Kiğılı modelleri büyük beğeni topladı. Hazırlıklar Kiğılı ekibince özel yürütülürken, klasik ve modern çizgilerin birleştiği takımların yanı sıra koleksiyon içerisindeki özel aksesuarlar da en dikkat çeken ürünler arasında yer aldı.

BAŞAKŞEHİR’DEN KİĞILI’YA SÜRPRİZ ZİYARET

Medipol Başakşehir’te teknik direktör Abdullah Avcı, kaleci Mert Günok ve futbolculardan Uğur Uçar, Kiğılı’nın, Emaar ve Akasya AVM’deki şubelerini ziyaret etti. Türkiye’nin erkek giyim markası Kiğılı’nın sponsorları arasında yer alan Turuncu-Lacivertli kulübün hocası ve oyuncuları sıcak ilgiyle karşılandı. Çalışanlara “ekip ruhu” ve “birlik” mesajı veren sporcular alışveriş de yaptı. Mağazacılığın yoğun emek verilen sektörlerin başında geldiğine dikkati çeken Abdullah Avcı, “Tüketiciye birebir dokunulduğu, onlarla iletişimde en insani ilişkilerin kurulduğu kısım. Gece-gündüz en iyi hizmeti vermek adına büyük çaba harcanıyor” diye konuştu.

FENERBAHÇE’YE POTADA YENİ İSİM ORTAĞI: BEKO

Dünyada 130’dan fazla ülkede ürün ve hizmet sunan lider beyaz eşya markası BEKO, potadaki yatırımlarına Fenerbahçe Erkek Basketbol Takımı isim sponsorluğuyla geri döndü. Sarı-Lacivertli yıldızların formalarının göğsünde BEKO logosu yer alacak. 2.5 yıllık anlaşmaya göre; Türkiye Basketbol Süper Ligi, Euroleague ve tüm yurt dışı müsabakaları kapsıyor. Spor iş birliklerini sosyal sorumluluk alanına taşıyan BEKO, yeni ortaklıkla çocuk obezitesine karşı hayata geçirdiği “Eat Like A Pro-Şampiyonlar Gibi Beslen” girişimini daha geniş kitlelere ulaştırmayı hedefliyor. BEKO, çocuklara kahramanlarını örnek göstererek sağlıklı beslenme alışkanlığı kazandırmayı hedefliyor. Ülker Sports Arena’daki imza törenine Fenerbahçe Başkanı Ali Y. Koç, Başkan Yardımcısı Semih Özsoy, Fenerbahçe Beko Erkek Basketbol Takımı Başantrenörü Zeljko Obradovic, Koç Holding Dayanıklı Tüketim Grubu Başkanı Fatih Kemal Ebiçlioğlu ve Arçelik CEO’su Hakan Bulgurlu katıldı.

KANARYA, HEAD & SHOULDERS İLE ÖZGÜVENLİ

Dünyanın önde gelen şampuan markalarından Head & Shoulders, Türkiye’de basketbolun gelişimine katkı sağlayacak projeleriyle adından sıkça söz ettiriyor. “Kazanmak Kafada Başlar” mottosuyla hareket eden Head & Shoulders, 2018-19 sezonunun ikinci yarısından 2019-20’nin sonuna kadar Fenerbahçe Beko Erkek Basketbol Takımı’nın ‘Özgüven Sponsoru’ oldu. Fenerbahçe Kulübü Gelir Kaynakları Direktörü Murat Dülge’yle basın mensuplarına poz veren P&G Türkiye ve Kafkasya Pazarlama Direktörü İpek Ersavaş, “Her zaman kendine inanarak yola çıkmanın olumlu etkisini anlatmak istiyoruz’’ ifadelerini kullandı.

‘SARI MELEKLER’İN YENİ YOL ARKADAŞI: OPET

Akaryakıt sektörünün müşteri memnuniyetinde lider markalarından OPET; Türk sporunun gelişimi ve uluslararası alandaki başarısı için desteğini devam ettiriyor. OPET; futbol, basketbol ve voleybol milli takımlarının ardından Fenerbahçe Kadın Voleybol Takımı’nın da ana sponsoru oldu. OPET isimde ve formanın göğsünde de yer alacak. OPET Genel Müdürü Cüneyt Ağca, “Ülkemizin değerlerine katkıda bulunmayı ve bilinçli bir toplum oluşmasını hedefleyen bir şirketiz. Kulüplerimizin başarılarına ortak olmak bize gurur ve mutluluk veriyor” açıklamasını yaptı.

BOSH, FORMULA PİSTLERİNDE

5. sezonunda olan ABB FIA Formula E Şampiyonası’na yeni bir sponsor daha eklendi. Bosch, önümüzdeki 3 yıl boyunca dünyanın ilk tamamen elektrikli, tek kişilik yarış serisinin resmi ortağı olacak. İş birliği pistlerde, online mecralarda ve televizyonda yapılacak geniş yelpazedeki reklamı kapsıyor.

Bosch Yönetim Kurulu Üyesi Dr. Markus Heyn, bu hamleyle elektromobilite alanında liderliği hedeflediklerini söyledi. Bosch Mobilite Çözümleri İş Kolu Pazarlama İletişimi Başkanı Clemens K. Krebs, “Enerjik şehirler, coşkulu seyirciler ve bu heyecanlı ortam, motor yarışı faaliyetlerimiz açısından çok önemli” dedi.

‘VODAFONE KARAKARTALLILAR’ AYRICALIKLI

Beşiktaş Kulübü ile Türk spor tarihinin en büyük sponsorluk anlaşmasına imza atan Vodafone, alanında bir ilk olan Vodafone KaraKartal Hareketi ile kazandırmaya devam ediyor. Her salı Kartal Yuvası mağazaları ve www.kartalyuvasi.com.tr'de uygulanan %20 indirim kampanyasına ocak ayında üç yıldızlı 2018-19 sezonu formaları da dahil edildi. Vodafone

KaraKartallılar 189 TL olan formaları 152 TL’ye satın alabildi. Vodafone Türkiye Pazarlama Direktörü Nedim Baytorun şunları kaydetti: “Beşiktaşlı abonelerimiz için geliştirdiğimiz Vodafone KaraKartal Hareketi’ni 4 yıldır başarıyla sürdürüyoruz. Bu süreçte, Beşiktaş JK'ya 11 milyon TL'yi aşkın ek katkı sağladık.”

VOLEYBOLA AXA SİGORTA İMZASI

AXA Sigorta, Türkiye Voleybol Federasyonu (TVF)’nin ilk “Resmi Sigorta Sponsoru” oldu. 2018-19 sezonunda Kupa Voley’in de isim sponsoru olan şirket, TVF’ye ait tüm taşınmazların yanı sıra tribündeki seyircileri muhtemel kazalara karşı AXA güvencesi altına alacak. İş birliğini AXA Sigorta CEO’su Yavuz Ölken açıkladı.

KADINLAR FUTBOLUNA VISA DAMGASI

Dijital ödemelerde dünya liderlerinden Visa, sadece kadın futbolunu destekleyen ilk UEFA sponsoru oldu. 2018-25 yılları arasını kapsamayan anlaşmaya göre; Visa, altyapıdan UEFA Kadınlar Şampiyonlar Ligi’ne dek “UEFA Kadınlar Futbolu”na her alanda destek verecek. Devrim niteliği taşıyan iş birliğini anlatan Visa Güneydoğu Avrupa Bölge Genel Müdürü Berna Ülman, “Böyle bir ortaklığa imza atmış olmaktan gurur duyuyoruz” şeklinde konuştu.

BEŞİKTAŞ, DELOİTTE FUTBOL PARA LİGİ’NDE

“Deloitte Futbol Para Ligi”nin 22. sayısına göre dünyada 20 kulübün gelirlerinin toplamı 2017-18’de, bir önceki sezona oranla %6 arttı ve 8.3 milyar Euro oldu. Yeni bir rekor kıran “dünyanın en çok gelir elde eden” takımları bu yıl “ilk 20”ye girebilmek için yaklaşık 200 milyon Euro’ya ulaştı. 750.9 milyon ile zirvede yer alan Real Madrid’i 690.4 milyonla Barcelona, 666 milyonla Manchester United izledi.

 “Deloitte Futbol Para Ligi’nde ilk kez boy gösteren ve bugüne kadarki en iyi sonucunu elde eden Beşiktaş ise 20-30 sıralamasında 26.lıkta yer aldı. Deloitte Türkiye Futbol Endüstrisi Uzmanı Cem Sezgin şunları söyledi: “Beşiktaş, 2015-16 ve 2017-18 arasındaki 3 sezonluk dönemde Türkiye ve Avrupa’da sportif anlamda çok başarılı oldu. Listede görmek sürpriz değil.”

PETKİM’DEN BOCCİA MİLLİ TAKIMI’NA TAM DESTEK!

SOCAR Türkiye’nin iştiraki ve Türkiye’nin tek entegre petrokimya şirketi Petkim, Türk ekonomisine olduğu gibi sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma da yarar sağlıyor. Özellikle engelli bireylerin hayata katılması noktasında farkındalık oluşturmaya ve Boccia engelli sporunun daha fazla gelişmesine katkı sunan Petkim, Boccia Milli Takımı’nın resmi sponsoru oldu. İzmir’deki imza törenine Petkim Genel Müdürü Anar Mammadov, Türkiye Bedensel Engelliler Spor Federasyonu Başkanı Arif Ümit Uztürk ve Türkiye Bedensel Engelliler Spor Federasyonu Boccia Branşı Sorumlu As Başkanı Selim Özen katıldı. İş birliği kapsamında, geçen yıl İtalya’daki Boccia Bölgesel Açık Turnuvası’ndan bronz madalyayla dönüldüğünü ve bir ilke imza atıldığını hatırlatan Mammadov, “Hedefimiz çok daha büyük. Amaç, 2020’de Tokyo Paralimpik Olimpiyatları’nda Türkiye’nin temsili” dedi.

LENOVO, ÜNLÜLERİ PARKEYE İNDİRDİ

Dünyanın ve Türkiye’nin lider teknoloji şirketlerinden Lenovo’nun ana sponsoru olduğu Tahincioğlu Basketbol Ligi’nde “yılın basketbol olayı” olarak nitelenen Tahincioğlu All-Star 2019, 20 Ocak’ta Sinan Erdem Spor Salonu’nda gerçekleştirildi. Lenovo’nun desteğiyle sosyal sorumluluk çerçevesinde ünlülerin parkeye indiği 3’e 3 maçta büyük heyecan yaşandı. Şov dünyasının ünlü yıldızları Alina Boz, Kıvanç Kasabalı, Büşra Pekin ve Derya Şensoy’un oluşturduğu mavi takım ile Sarp Levendoğlu, Sedef Avcı ve Can Yaman’ın forma giydiği kırmızı takımın mücadelesi nefes keserken, berabere bitti. Lenovo, sıra dışı karşılaşmada “Türkiye Bedensel Engelliler Spor Federasyonu”’nun bilgisayar ihtiyacını karşıladı. Eda Taşpınar, Ferhan Şensoy, Ümit Kantarcılar gibi ünlü isimler de tribündeydi.

Mehmet Tufan

editor@businesslife.com.tr