SÜRDÜRÜLEBİLİR LÜKSÜ TAMAMLIYORUZ

Borusan Otomotiv, PREMIUM segmentte BMW, MINI, Jaguar ve Land Rover gibi ilk akla gelen markalarla Türkiye'de lüks otomotiv sektörüne yön veriyor. Borusan Otomotiv İcra Kurulu Başkanı Hakan Tiftik, 202'te pazardan önemli paylar aldıklarını söylüyor ve "BMW satış adetlerini 2023'te yüzde 30 seviyelerinde artırırken MINI markamız yüzde 90 seviyesinde büyüyerek, tarihinin en büyük satış adedine ulaştı. BMW markamızla elektrikli Premium araç pazarındaysa yılı lider tamamladık. Otomotiv perakendeciliğinin geleceğine ışık tutuyoruz" diyor.

Borusan Otomotiv, 1984'ten bu yana premium otomobil ve motosiklet segmentinde Türkiye’nin en önemli markalarını barındırıyor. Borusan Otomotiv İcra Kurulu Başkanı Hakan Tiftik, “Müşterilere en iyi deneyimi sunmak odağıyla ve temsilcisi olduğumuz markaların vizyonları ışığında Türkiye'nin otomotiv perakendeciliği alanındaki lider şirketleri arasında yer alıyoruz” diyor.

Sektörün içinden geçtiği dönüşüm ve gelişen teknolojinin beraberinde getirdiği enstrümanları tüm iş süreçlerine adapte ederek otomotiv endüstrisinde değer yaratmak üzere ilerlediklerini söyleyen Tiftik, önemli pazar payı elde ettiklerini belirtiyor ve “BMW satış adetlerini 2023'te yüzde 30 seviyelerinde artırırken MINI markamız yüzde 90 seviyesinde büyüyerek, tarihinin en büyük satış adedine ulaştı. BMW markamızla elektrikli premium araç pazarındaysa yılı lider konumda tamamladık. Land Rover markamız 2023'te satışlarını 2 kattan fazla artırarak önemli bir performans ortaya koydu. Bu doğrultuda Türkiye'de lüks ve premium araç pazarının önümüzdeki yıllarda da gelişimini sürdürmesini bekliyoruz. Otomotiv perakendeciliğinin geleceğine ışık tutuyoruz” diyor. Borusan Otomotiv İcra Kurulu Başkanı Hakan Tiftik, lüks otomotiv pazarına yön veren gelişmeler ve gelecek hedeflerine dair BUSINESS LIFE’ın sorularını yanıtladı.

Borusan Otomotiv olarak premium otomotivde liderlikleri olan bir markasınız. Bugüne nasıl geldiniz?

Kurulduğumuz günden itibaren kendi alanımızda öncü ve tercih edilen ilk şirket olmayı hedef olarak belirledik. Müşterilere en iyi deneyimi sunmak odağımızda yer alıyor. Sektörün içinden geçtiği dönüşüm ve gelişen teknolojinin beraberinde getirdiği enstrümanları tüm iş süreçlerimize adapte ederek otomotiv endüstrisinde değer yaratmak üzere ilerliyoruz. Bugün çalışan ve müşteri deneyimi alanlarında pek çok prestijli ödüle layık görülmüş bir grup olarak tüm bu başarılarımızın arkasında nitelikli insan kaynağımızın emekleri ve hissedarlarımızın bize olan inancı baş rolü oynuyor. Türkiye'nin otomotiv perakendeciliği alanındaki lider şirketleri arasında yer alıyoruz.

2023 beklentilerinizi karşılayan bir yıl mıydı? Sizin yatırım ajandanızda neleri hayata geçirdiğiniz bir yıl oldu?

Dünya ve Türkiye ekonomisinde pandemi sonrasında başlayan enflasyonist süreçler ve yükselen jeopolitik riskler damga vurmaya devam ediyor. Sektörde, arz tarafındaki sıkıntıların aşılması ve bekleyen taleplerin de etkisiyle rekor seviyelere ulaşan bir otomotiv pazarı yaşandı. Borusan Otomotiv Grubu olarak biz de yüksek performanslı bir yıl geçirdik. Bu süreçte yatırımlarımıza yeni nesil showroom’larımızla devam ettik. BMW'nin deneyim odaklı müşteri memnuniyeti ve sürdürülebilirliği merkeze alan BMW Store tesisini Gaziantep'te otomobil tutkunlarının hizmetine sunduk. BMW Store, sipariş ve teslimat süreçlerinden test sürüşlerine, online randevudan temassız işlemlere kadar pek çok konuda müşteri memnuniyetini artıran detaylarla öne çıkıyor. Ayrıca, Borusan Oto Çayyolu tesisimizi yılın son çeyreğinde Ankara’da açtık. Dijitalleşmeyle değişen tüketici alışkanlıklarına göre tasarlanan, müşteri deneyimi ve sürdürülebilir lüksü odağına alan, müşterilerimizle otomobillerimizin sahneyi birlikte paylaştığı ve fijital deneyimin öne çıktığı Retail Next konsepti, tasarımının yanı sıra bayi içerisindeki yeni roller ve süreçlerin bir arada hayata geçirildiği dünyadaki ilk BMW Group yetkili satıcısı ve yetkili servisi olma özelliğine sahip.

Türkiye, lüks için üretim ve tedarik zinciri açısından stratejik bir konuma sahip. Türkiye’nin lüks pazarını hem üretim gücü hem tüketim anlamında nasıl değerlendiriyorsunuz?

Türkiye zengin kültürel mirası, gelişen ekonomisi, stratejik konumu ve dinamik sosyolojisiyle yüksel potansiyel barındıran bir ülke. Artan refah seviyesiyle birlikte lüks ve premium ürünlere olan talep de aynı oranda büyüyor. Bu büyümeyi özellikle yabancı turist sayısındaki artış ve gelir seviyesi yüksek yerli kişilerin lüks tüketime yönlenmesiyle açıklayabiliriz. Türkiye'nin bu potansiyelini gören global ölçekteki lüks markaların yatırımlarına hız verdiğini görüyoruz. Türkiye otomobil pazarındaki premium araç satışları da bu ilgiden payına düşeni alıyor ve premium segmentteki satışlar da istikrarlı biçimde büyümeye devam ediyor. Borusan Otomotiv Grubu olarak Türkiye distribütörü olduğumuz BMW, MINI, Jaguar ve Land Rover markalarıyla premium otomobil segmentinde lüks tüketimin en önemli paydaşlarından biriyiz. Markalarımızın pazardan aldığı paylar özellikle geçtiğimiz yıllarda otomotiv sektörünün ortalama büyümesinin üzerinde performans gösterdi.

Markalarınızın 2023 satış performansları nasıl oldu?

BMW satış adetlerini 2023'te yüzde 30 seviyelerinde artırırken MINI markamız yüzde 90 seviyesinde büyüyerek, tarihinin en büyük satış adedine ulaştı. Ayrıca, BMW markamızla elektrikli premium araç pazarındaysa yılı lider konumda tamamladık. Benzer şekilde distribütörü olduğumuz Land Rover markamız da 2023'te satışlarını 2 kattan fazla artırarak önemli bir performans ortaya koydu. Bu doğrultuda Türkiye'de lüks ve premium araç pazarının önümüzdeki yıllarda da gelişimini sürdürmesini bekliyoruz.

Lüks markalar için Türk turizmi nasıl büyüme fırsatları sunuyor?

İstanbul, Bodrum ve Çeşme gibi premium tesislerin olduğu lokasyonlar dünyanın farklı coğrafyalarının yanında hem Avrupa hem Orta Doğulu turistler tarafından oldukça çekici bir konumda. Tarihi ve kültürel değerleri, lüks konaklama, gastronomi ve aynı zamanda gelişen lüks alışveriş imkanlarıyla Türkiye’ye ilgi giderek artıyor. Yüksek gelire sahip kitlelerin ziyaret ettiği lokasyonlarda ulaşımın da lüks kategoride sağlanması önemli bir katma değer yaratıyor. Gidilen turistik bölgelerde de alışılagelen premium otomobillerden hizmet alabilmek fark yaratan unsurlardan biri olabiliyor ve müşterilere rahat, lüks ve prestijli bir deneyim yaşatılıyor. Borusan Otomotiv Grubu olarak temsil ettiğimiz markaların lüks segment modellerini premium lokasyon ve tesislerde kullanıma sunmak adına iş birliklerini önemsiyoruz. Ayrıca bu bölgelerde tatil yapan müşterilerimizin hizmet ve ürünlerimizle yanlarında olmayı değerli buluyoruz.

Siz hangi lokasyonları tercih ediyorsunuz?

2023 yazında Mandarin Oriental Bodrum’da müşteri memnuniyeti ve sürdürülebilir lüksü merkeze alan, BMW’nin Retail Next konsepti çerçevesinde geliştirdiği yeni nesil satış noktası BMW Pop-Up Store’u konumlandırdık. Misafirlerimiz BMW’nin üst segmentteki farklı modellerini inceleme ve test etme fırsatı buldu. Yalın ve sofistike bakış açısının modern lüksle birleştirildiği; gastronomi, sanat, wellness ve gustolu yaşam konularının ele alındığı deneyimlerle markalarımızın kendine özgü modern lüks felsefelerini derinlemesine sunduğumuz Range Rover House ve Defender House etkinlikleri de hayata geçirdiğimiz bir diğer farklı deneyim yaklaşımımız.

Dijitalleşmeyle lüks sektöründe nasıl bir evrim gözlemliyorsunuz ve bu bağlamda stratejinizi paylaşabilir misiniz?

İnternet, sosyal medya ve e-ticaret kullanımının yaygınlaşması lüks markaların da bu alanda ilerlemesini beraberinde getirdi. Dijitalleşmede kat edilen her aşama müşterilerin hem fiziki hem sanal dünyadaki deneyiminin standartlarını yükseltiyor. Otomotiv sektörü bu noktada diğer alanlardan net biçimde ayrışıyor. Online kanallar üzerinden sunduğumuz uygulamalar tüketicinin ürünlerle erken safhalarda etkileşim kurmasına fırsat veriyor. Bu durumda dijitalleşme stratejimizi online satın alma ve rezerve etme özelliklerine ek olarak premium müşteri deneyimini interaktif platformlarda da hissettirmeye yönelik tasarladık.

Borusan Otomotiv Grubu olarak 2018 yılında otomotivde öncü şirket olma vizyonuyla bir dijital dönüşüm süreci başlattık. Uçtan uca satın alma deneyimini dijital süreçlere aktaran çalışmalarımız neticesinde özellikle pandemi döneminde müşterilerimizle etkileşimimizi güçlendirmeyi başardık. Bugün geldiğimiz noktada müşterilerimiz satın almak istedikleri modeli, arzu ettikleri donanımlarla tasarlayabiliyor ve hatta rezerve edip satın alma sürecini başlatabiliyor. Her ne kadar otomobil satın alma süreçlerinde fiziksel temas zor vazgeçilen bir alışkanlık olarak kalmaya devam edecek olsa da belirli aşamaların büyük oranda dijital süreçlere kaydığını söyleyebiliriz. Ayrıca dijitalleşmeyle değişen tüketici alışkanlıklarına göre tasarlanan, müşterilerimizle otomobillerin sahneyi birlikte paylaştığı fijital yani hem fiziksel hem dijital deneyimin öne çıktığı Retail Next konseptimizle yenilikçi showroom ve servis anlayışımızla otomotiv perakendeciliğinin geleceğine ışık tutuyoruz.

Türkiye’nin genç ve dinamik nüfus yapısının lüks tüketim pazarına nasıl bir etkisi olabilir?

Küreselleşmeyle birlikte dünya pazarındaki ürün ve hizmetlere kolay ulaşım sağlanıyor. Özellikle gelişmekte olan ülkelerdeki genç ve dinamik nüfusun küreselleşmenin avantajlarından yararlanarak küresel ekonomiye katılımı, lüks tüketim pazarının genişlemesine katkı sağladı. Lüks tüketim pazarı pazarlama faaliyetleriyle her kesime ulaşıyor. Sadece belirli bir refah seviyesindeki kişileri değil, orta gelir seviyesine sahip tüketiciler için de lüks cazip hale gelmeye başladı. Türkiye'nin genç ve dinamik nüfusu, ekonomiye ve lüks tüketim alanına dinamizm katıyor. Gençlerin lüks ürünlere, yeni deneyimlere gösterdikleri ilginin son dönemde epey arttığı gözleniyor. Türkiye'nin genç nüfusu, lüks sektöründe gelecekteki büyüme ve inovasyon için temel oluşturabilir. Temsilcisi olduğumuz markalarımızın ürün gamlarını incelediğinizde, genç tüketicilere yönelik sunulan yeni modellerin geniş bir yelpazede yer aldığını fark edersiniz. BMW tarafında sportifliğiyle öne çıkan BMW 4 Serisi Coupé modeline ek olarak kompakt segmentte BMW 1 Serisi ve 2 Serisi modelleri tercih ediliyor. SUV gövde tipindeyse X1, X2 araçlarımız genç jenerasyona hitap eden modellerimiz arasında öne çıkıyor. MINI markamızınsa tüm modelleri, dinamizm ve yenilikçi özellikleriyle gençleri kendine çekiyor. Bu kitlenin enerjisini ve tarzını yansıtan bir deneyimi sunuyor. BMW Motorrad markamızın şehir içi ulaşımı odağına alan iki modeli; tamamen elektrikli BMW CE 04 ve Yeni BMW CE 02 genç hedef kitleye hitap eden modellerimiz arasında yer alıyor. Jaguar markamızınsa tamamen elektrikli modeli I-PACE ve E-PACE genç jenerasyonun dikkatini çekiyor. Ayrıca Range Rover Evoque da bu jenerasyonun ilgi alanına giren bir diğer modelimiz.

Sürdürülebilir büyüme için sizin formülünüz nedir?

Borusan Otomotiv Grubu olarak başarılı bir şirket olmamızda müşteri memnuniyeti ve sürdürülebilir çalışan bağlılığı çok önemli ve birbirini destekleyen iki unsur. Müşterilerimizin memnuniyeti onlara iyi bir deneyim yaşattığımızın göstergesi ve büyümenin tetikleyici gücünü oluşturuyor. Çalışma arkadaşlarımızın bağlılığının sürekliliği ve yüksek motivasyonları da daha etkin bir çalışma performansı ve pozitif bir kurumsal iklim oluşmasını sağlıyor. İşte bu iki faktörün güçlü etkileşimi, sürdürülebilir büyüme ve uzun vadeli başarı için önemli. Günümüzün hem bireysel hem kurum bazında en önemli konularının başında sürdürülebilirlik geliyor. Otomotiv sektöründe sürdürülebilirlik dendiğinde ise yollar elektrifikasyona çıkıyor. Sektörün kabuk değişimine şahit olduğumuz bu dönemde; 2013 yılında BMW i3 ile başlayan dönüşüm hedefimizi, temsil ettiğimiz markalarımızın tamamen elektrikli ve hibrit modellerini dünya ile aynı anda ülkemizde de satışa sunmamızla destekledik.  Ayrıca, yalnızca elektrikli otomobil tedarik etmenin ötesinde; tüketicilerin bilinçlendirilmesi, farkındalıklarının artırılması, sürdürülebilirlik kültür dönüşümü faaliyetlerimiz, eğitim programlarımız, sürdürülebilir satın alma, yeşil finansman, yenilenebilir enerji kullanımı, döngüsel ekonomi, karbonsuzlaşma ve inovasyon projelerimiz ile daha düşük karbonlu bir geleceğe katkı sağladık. 

“ELEKTRİFİKASYON DÖNÜŞÜMÜNDE ÖNCÜYÜZ”
BMW’DAN ÖDÜL Sürdürülebilirlik stratejimizin merkezinde elektrifikasyon dönüşümünde öncü olmak vizyonu ile hareket ederken, İ3 yaklaşımı ile de İklim, İnsan ve İnovasyon odağımızdaki hedeflerimizle aksiyon planlarımızı belirledik. Sürdürülebilirlik alanında toplumsal fayda gözeterek yürüttüğümüz girişimlerimizle 2 yıl üst üste BMW Group’un Polaris Sürdürülebilirlik Ödülü’nü kazandık.

SEKTÖRDE İLK Ayrıca bu yıl Sürdürülebilirlik Akademisi ve Intertek iş birliğiyle gerçekleştirilen bağımsız denetimi başarıyla tamamladık. Otomotiv sektöründe "İş'te Eşit Kadın Sertifikası" alan ilk şirket olduk. Toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanması ve kadının iş hayatında güçlendirilmesi için yürüttüğümüz çalışmalarımızda yeni bir aşamaya geçerek, Birleşmiş Milletler Kadının Güçlenmesi Prensipleri'nin (WEP’s) imzacısı olduk.

“FİJİTAL DENEYİM ANA ODAĞIMIZDA”
“DEĞİŞKENLER FAZLA” 2024, pazara giren yeni oyuncular, otomotiv endüstrisindeki transformasyon, jeopolitik gerginlikler, global ekonomilerdeki kırılganlık ve enflasyonist baskılarla yerel seçimler gibi birden fazla değişkenin rol oynadığı bir yıl olarak ilerliyor.

ODAKTAKİ KONULAR Borusan Otomotiv Grubu olarak ana odağımızda elektrifikasyon, sürdürülebilirlik, fijital deneyim gibi kavramlar var. Müşterilerimizin beklenti ve ihtiyaçları çerçevesinde en iyi hizmeti sunmak için çaba göstermeye devam edeceğiz.