TÜRK SANAT PİYASASI 2020

2020 yılında, Koronovirüs hastalığının 'Covid-19) etkilerinin ve sonuçlarının ağırlığının en çok hissedildiği piyasalardan birisi de kültür endrüstrisi piyasalarıdır.

Kültür endüstrisinin kapsamına giren tiyatro, bale, müzik, sinema, dans ve festivaller gibi, bir salonda doğrudan insan topluluğuna sunulan​ sahne ve gösteri sanatları, Covid-19’dan en çok etkilenen kültürel alanlar olmuştur. ​Buna karşılık​, resim ve heykel gibi plastik veya görsel sanatlar olarak adlandırdığımız kültürel endüstriler “Teknolojinin sunduğu yeni olanaklar sayesinde bulaşın yol açtığı ekonomik krizi göreceli olarak daha kolay yönetebilmiş ve hatta krizden yenilenmiş, yeni satış ve dağıtım kanalları oluşturarak kazanımlı çıkmış” diyebiliriz. 
Salgının yayılmasını azaltmak için insan temasının, yüz yüze ilişkilerinin en aza indirgendiği bu dönemde, piyasa yapıcıları ve karar alma erkleri sosyal, kültürel ve üretim ilişkilerinin insanların bir arada olmasının en aza indirgenebileceği yeni üretim ve dağıtım süreçlerine uyarlanması için yeni teknolojik olanaklar aramaya koyulmuştur. Bu ​arayışlar​ da ​bilgisayarda sunulan​ dağıtım, pazarlama ve satış süreçlerini ön plana çıkarmıştır. Görsel sanat piyasaları da bu yeni gerçekliğin, bulaşın ilk şokunu atlattıktan sonra, bu “Yeni Normal” ile yaşama pratikleri geliştirmeye başlamıştır.

AÇIK ARTIRMALAR YAPILAMAZ OLDU
Sanat piyasalarının, ikincil piyasa kurumları müzayede evlerinde, fiziksel ve yüz yüze insan ilişkilerinin en aza indiği bu süreçte, büyük salonlarda geleneksel “İngiliz tipi” dediğimiz insanların bizzat kayıt yaptırarak katıldığı, sanat eseri fiyatının tek bir alıcı kalana kadar yükseltildiği açık artırmalar artık yapılamaz olmuştur. Bununla birlikte, geleneksel birincil piyasa satış kurumları olan galeriler, sınırlı sayıda ziyaretçi ile satış noktalarında sergi ve satış faaliyetlerine devam etseler de birçok sanatçının sergi programı iptal edilmiş ve ertelenmiş, doğal olarak ziyaretçi sayısında ve satışlarında büyük düşüşler yaşanmıştır. Ancak müzayede evleri, bulaşın olumsuz etkilerini galerilerden daha etkin ve hızlı bir şekilde atlatmış görünmektedir. 

ONLINE MÜZAYEDE SAYISINDA ARTIŞ
Bu etkin ve hızlı bir şekilde yeni duruma göre organize olma, zaten piyasanın çoğu büyük ve köklü müzayede şirketlerinin online müzayede satış altyapısı ve deneyimi sayesinde mümkün olabilmiştir. Öyle ki, çoğu müzayede şirketi, bulaş öncesinde düzenledikleri müzayede sayısının çok çok üstünde müzayedeyi online olanaklar sayesinde yapmaya başlamıştır. En dikkati çeken gelişme, yeni ve daha çok sayıda müşteriye ulaşma imkânlarını keşfeden neredeyse her antikacı, sahaf ve hatta sanat galerisinin, online müzayede satışı düzenlemesidir. 2018 yılında müzayede yapan kurum sayısı 30 civarında iken bugün “Yüzlerce” diyeceğimiz bir sayıya ulaşmıştır. 2018’de, resim satışının da dahil olduğu karma antika ve sanat müzayedeleri ile sadece resim satışı yapılan sanat müzayedeleri de dahil, bir yılda yalnızca 38 adet müzayede yapılmışken, bugün nerede ise bu sayı bir aydaki müzayede sayısına eşit hale gelmiştir. Sadece resim ve heykel içeren uzmanlaşmış sanat eseri müzayedesi yapabilen Artam Antik A.Ş. gibi eski ve deneyimli müzayede evleri yanında,​ halen çok az sayıda olmasına rağmen herhangi bir kitapçı, sahaf veya antikacının çeşitli obje, antika ve sanat eseri içeren karma müzayedesinde bile sayısı ​az da​ olsa resim satışının yapılabildiği izlenmektedir. 

FİYATI BİR MİLYON TL’Yİ GEÇEN RESİM YOK!
Bu yeni durumun bir ​diğer olumsuz sonucu, müzayedelerdeki satışları kaydeden ve bu sonuçları piyasa oyuncularının kullanımına sunan herhangi bir kurumun ve veri tabanının kalmamasıdır. 2018’e kadar ikincil piyasa müzayede satış toplamı bilinirken ve ressam bazında izlenebilirken, bugün kişisel çabalar ile ancak büyük müzayede evleri bazında tek tek yapılan satışların toplanmasıyla hesaplanabilmektedir. 2020 için Artprice.com veri tabanına kaydedilen satışlar ile diğer sanat ve karma müzayedelerde satılan resimlerin toplamı yaklaşık 200 milyon TL olarak hesaplanmıştır. 2020 yılı salon müzayede satışlarının gerçekleştirilememesin en önemli sonucu, belki de online müzayedelerde başyapıt sayılan resimlerin satışa sunumunda dikkat çekici bir azalma olmasıdır. 2020’de online ve salon müzayede satış fiyatı bir milyon TL’yi geçen resim olmamıştır. 

2020 Yılında Müzayedelerde Satılan En Pahalı İlk 4 Resim ve Sanatçısı
Ressam    Satış Tutarı (BİN TL)    Satış Tutarı (BİN USD)    Satış Yeri 
ve Tarihi
Burhan DOĞANÇAY 
(1929-2013)    568.170    74.439    Artam Antik A.Ş., 
19 Aralık, Online.
Erol AKYAVAŞ 
(1932-1999)    467.162    72.590    Artam Antik A.Ş., 
28 Mart, Salon.
Ergin İNAN 
(1943)    328.276    43.900    Artam Antik A.Ş., 
12 Eylül, Online.
Canan TOLON 
(1955)    290.398    45.124    Artam Antik A.Ş., 
28 Mart, Salon.

Kaynak: Artprice.com

 “LİSTED ARTİST”... 
Piyasanın yönünü ve satış büyüklüğünü daha iyi anlayabilmek için ​müzayede satışları süreklilik gösteren ve eser fiyatı 5.000 TL üzeri olan birinci lig ressamlar olarak niteleyebileceğimiz ilk sıra 80 ressamın müzayede satışlarına ilişkin son iki yılın verilerine bakmak yeterli. Literatürde “Listed Artist” olarak adlandırılan 80 ressam, Türk sanat piyasasında, koleksiyon ve yatırım değeri yüksek sanatçıları temsil etmekte ve aynı zamanda ikincil piyasalarda satılabilme olanağına ve ressamın ve eserinin “likiditesinin” varlığına bir göstergedir. 

Müzayede Satışları Süreklilik Gösteren ve Eser Fiyatı 
5.000 TL Üzeri Olan 80 Ressamın Satışları
    Satış Tutar Toplamı (TL)    Değişim Oranı %    Satış Tutar Toplamı (USD)    Değişim Oranı %    Satılan Eser Sayısı    Değişim Oranı %
2020    18.319.00    -26,10    2.644.00    -40,48    385    31,85
2019    24.790.00    -    4.442.000        292    

Kaynak: Artprice.com

NOT: Her ressamın sadece tual üzerine yağlı boya veya akrilik gibi ana malzeme bileşimli eserleri esas alınmıştır. Kâğıt üzeri sulu boya, guaş, çizim, baskı vs. -Fikret Mualla için kâğıt üzeri guaş ana malzeme bileşimi sayılmıştır- toplama dahil edilmemiştir. Koleksiyon veya yatırım değeri yüksek ölçü ve konudaki eserlere yer verilmiştir. 
İlk 80 ressamın resim satışlarının sayısının artışının aksine tutarının düşmesi, 2020 yılında resim fiyatlarının düştüğüne, “online”da, salon müzayedelerine kıyasla fiyatı yüksek başyapıtlar satılmasının zor olduğuna işaret etmektedir. 
Türk Sanat Piyasası Endeksi’nin, 2000’den 2020’ye kadar geçen 20 yıllık sürede, cari fiyatlarla ortalama yüzde 12,45 artış oranı ile 773,03 TL düzeyine ulaştığını, bir başka ifadeyle fiyatların TL cinsinden yaklaşık 8 kat arttığını görmekteyiz. Sanata yatırımın senelik ortalama nominal getirisinin TL bazında %12,45, USD bazında ise %0,63 olarak gerçekleştiğini söyleyebiliriz. Türk lirasının dolar karşısındaki değer kaybıyla birlikte, 2020 fiyat düzeyinin 2000’nin gerisine düştüğü izlenmektedir. 

2010 VE 2011’DE ZİRVE
Türk sanat piyasasının parasal satış hacminin büyüklüğü ve endeksin en parlak dönemleri olan 2010 ve 2011, küresel sanat piyasaları için de fiyatların zirve yaptığı yıllar olmuştur. Dolar bazında yükseliş trendinin sonlandığı ve düşüşün başladığı 2011, başta Yunanistan olmak üzere, bazı Avrupa Birliği ülkelerindeki ekonomik krizin, küresel krize dönüştüğü sürece denk gelmektedir. 2011, hem Türk ekonomisi hem de Türk sanat piyasası için önemli bir kırılma tarihini göstermektedir. Resim fiyatlarının dolar bazında bir daha 2011 düzeyine gelmemesi, bir anlamda sanat piyasasında dolar bazlı endeksin gösterdiği gibi 2010 ve 2011’de fiyatların aşırı yükseldiğine işaret etmektedir. 

“ÇAĞDAŞ DÖNEM” RESSAMLARININ PERFORMANSI...
Türk sanat piyasası, alt grup endeksleri bazında daha ayrıntılı incelendiğinde; Osman Hamdi, Şeker Ahmet Paşa ve İbrahim Çallı gibi “Klasik Dönem” ressamlarının oluşturduğu Klasik Türk Sanat Endeksi’nin TL ve dolar bazında ortalama yıllık artış oranının “Çağdaş ve Modern Dönem” ressamlara göre daha yüksek olduğu görülmektedir. Bunun önemli bir nedeni, Osman Hamdi’nin eserlerinin az olması ve eserin satıldığı yıl, endeksi aşırı yükseltmesidir. Klasik ressamların eserlerinin fiyatlarının da 2000-2020 döneminde ancak üç katına yükselebildiği dikkati çekmektedir. 
En önemli nokta “Çağdaş Dönem” yani yaşayan ressamların; Abidin Dino, Avni Arbaş, Nejad Devrim, Mubin Orhon ve Fahrelnissa Zeid gibi modern Türk resminin en önemli ressamlarının oluşturduğu Modern Türk Sanat Endeksi’nin üzerinde bir performans göstermesidir. Bunun nedeni “Modern Dönem” ressamlarının koleksiyon değerinin yüksek olması, hem az bulunması hem de yüksek talep görmesidir. 20 yılda resim fiyatları TL bazında 19 kat artan çağdaş ressamların, dolar bazında fiyat düzeyi de “Klasik ve Modern Dönem” ressamlarının aksine, 1,59 kat yükselme başarısı gösterebilmiştir. “Klasik, Modern ve Çağdaş Dönem” ressamlarının eser fiyatları, enflasyon etkisi arındırılmamakla birlikte nominal olarak dolar bazında sırasıyla %9,3, 2,88 ve 5,34 oranında ortalama bir yıllık artış yakalamıştır.


TÜRK İKİNCİL SANAT PİYASASINDA MÜZAYEDELERDE SATILAN RESİMLERİN RESSAM BAZINDA FİYAT DEĞİŞİMLERİ:

Eser Fiyatı 2019’a Göre, 2020 Yılında
En Çok Artan İlk 10 Ressam:     
 Ressam    Artış Oranı %
 1. Ahmet Güneştekin    118,42
 2. Ahmet Oran    108,49
 3. Haluk Akakçe    80,00
 4. Avni Arbaş    78,74
 5. Güngör Taner    72,53
 6. Ekrem Yalçındağ    64,71
 7. Mehmet Güleryüz    63,99
 8. Ferruh Başağa    54,46
 9. Zekai Ormancı    51,59
 10. Mustafa Ata    47,83

AHMET GÜNEŞTEKİN 
BİRİNCİ SIRADA
“Çağdaş” ressamlar, listede 6 ressam ile çoğunlukta ve ilk 3’ü oluşturuyor. Ahmet Güneştekin birinci sırada. Sıralama, yaşayan ressamların eser fiyatlarının vefat edenlere göre daha yüksek oranda yükseliş gösterdiği tezini de doğrulamaktadır. Çünkü yaşayan ressamlar; tanınırlık, bilinirlik ve ünlerini artırıcı faaliyetler konusunda avantaja ve daha üstün olanaklara sahip. Bu sıralama “Resmin fiyatı neye göre artıyor?” sorusunun yanıtlarından da bir tanesidir. 
2000-2020 arasında, yıllık ortalama fiyat artış yüzdesel oranını gösteren tabloda ise doğal olarak farklı bir sonuç karşımıza çıkmaktadır. Listenin çoğunluğunu hayatını kaybeden “Modern ve Klasik Dönem” ressamları oluşturmaktadır. Listede dört çağdaş ressamdan Alaattin Aksoy üçüncü, Ahmet Güneştekin altıncı, Mehmet Güleryüz sekizinci ve Canan Tolon onuncu sırada yer almaktadır. 
 
2000-2020 Döneminde, Eser Fiyatı 
En Çok Artan İlk 10 Ressam: 
 Ressam    Artış Oranı %
 1. Osman Hamdi    167,16
 2. İbrahim Çallı    56,5
 3. Alaettin Aksoy    52,18
 4. Neşet Günal    51,32
 5. Mubin Orhon    48,15
 6. Ahmet Güneştekin    38,06
 7. Nedim Günsur    37,00
 8. Mehmet Güleryüz    31,91
 9. Fahrelnisa Zeid    29,36
 10. Canan Tolon    28,31