VAKKO GRUBU'NUN BÜYÜME STRATEJİLERİ

Türkiye'nin ilk lüks markası Vakko, moda ve perakende sektöründe birçok ilke imza attı. Kurucusu Vitali Hakko önderliğinde "Şen Şapka" ile başlayan yolculukta, bugün binlerce çalışan ve birçok marka ile yurt içinde ve yurt dışında emin adımlarla yürünüyor. Konfor ve ayrıcalıklar sunmak, "Gerçek büyüme ve gelişimin göstergesi" olarak kabul ediliyor. Vakko, pandemi döneminde de yeni bakış açıları ürettti ve kendini yeniden keşfetti. "Topluma nasıl fayda sağlayabiliriz?" sorusuna cevap aranırken, zorlu süreçte tam anlamıyla bir ekip çalışmasına geçildi. Hızlı düşünüp çevik kararlar alınan, yeniliklerin uygulamaya konulduğu verimli bir dönem oldu. Yatırımlar, "Vakko stilini, hayatın her alanında hissettirmek" hedefiyle, 2022'de de devam ediyor. 88 yıldır hep öncülük yapan, inovasyonları Vakko Dostları ile buluşturan Vakko'ya dair merak edilenleri, Vakko CEO'su Jaklin Güner'den dinledik. Vakko Yönetim Kurulu Başkanı Cem Hakko'nun anlatımlarından kesitleri de sizlerle paylaştık...

LÜKS PERAKENDE DAHA HIZLI TOPARLANDI
Lüks perakende, pandemi sürecini nasıl geçiriyor?

86 yıllık bir marka olarak, bugüne kadar elbette birçok zamanı deneyimledik. Bu ülkenin ve dünyanın içinden geçtiği her şartta başarıyla ayakta kaldık. Pandemi de bunlardan biriydi. 2020 yılı, daha önce yaşanılan hiçbir dönemle kıyaslanamaz; tüm dünyanın ilk kez karşı karşıya kaldığı bir zaman dilimiydi. Lüks, genellikle krizlerden en hızlı etkilenen; ancak krizden en hızlı çıkan sektörlerden... Kısıtlamaların sona ermesi, özlem alışverişine neden oldu. Lüks perakende, genel pazardan daha hızlı bir toparlanma gösterdi. 

ÖZLEM ALIŞVERİŞİ...
Covid-19 salgını dönemindeki projeksiyonlarınızı belirlerken değerlendirdiğiniz senaryoları paylaşır mısınız?

Globalde moda, mücevher ve kozmetiği içeren lüks pazarının büyüklüğü, 2017 yılında 254, 2018’de 262, 2019’da ise 281 milyar Euro idi. 2020’de karşımızda iki senaryo vardı. Bunlardan biri 2021’de, 2017’un dahi zor yakalanabileceği, diğeri ise 2019 rakamlarına hızla erişilebileceği yönündeydi. Biz, bütün projeksiyonlarımızı pozitif senaryoyu dikkate alarak yaptık. 2021’e girerken, 2019’daki performansımızın üstüne çıkabileceğimizi öngördük. Böyle öngörmemizde etkili olan gelişmeler; Covid-19 ile birlikte sektörümüzün yeniden şekillenmesi, dijitalleşmesi, lüks perakendenin pandeminin etkisinden kurtulmaya başlaması, özlem alışverişi, sosyalleşmesi ve seyahatlerinin olmasıydı. 

2021’DE, 57 GÜN KAPALI KALDIK 
2021'in ikinci yarısında, aşılanmanın etkisiyle, güvenli seyahatin başlamasının, lüks seyahat ve ev dışında geçirilen zamanın artmasının, sektöre yansımasından bahseder misiniz?

İlk çeyrekte pandemi öncesi rakamları yakalamaya başlamıştık ki, gelen kapanışlar bizi etkiledi; ancak açılışlar ile birlikte hazirandan itibaren çok hızlı bir geri dönüş yaşadık. 2019’a göre; mağazalarımızda yüzde 80 civarı büyümeler gördük. 2021’de toplamda 57 gün kapalı kaldık; ama artık farklar kapatılmış, çok hızlı bir büyüme sürecine girilmişti. Biz, salgınla beraber, online satışların ciro içindeki payını iki katına çıkarmıştık. Markalarımız bazında 5 ile 8 arasında olan bu oran, 8 ile 15 aralığına oturdu. Bunu küçük kayıplarla koruyoruz.  

SATIŞLARIMIZI %70 ARTIRDIK
Enflasyonunun üzerindeki büyümeler bizi çok heyecanlandırdı, motive etti, ne kadar doğru kararlar aldığımızı gösterdi. Mega trendleri takip, koleksiyonlarını ihtiyaca göre geliştirmek, satın alma koşullarının ve tedarik noktalarının optimizasyonu, kur artışı etkisini iyi yönetmek, dijital kanalların verimliliğinin artırılması, giderlerin yeni gerçeklere göre tasarlanması vb. pek çok konudaki dikkatli çalışmalar, planlı ve hızlı hareket etmek, bizi hedeflerimize ulaştırdı. Haziran 2021 ve sonrası dönemde hızlanan satışların da etkisiyle Vakko Grubu olarak, 2021 ilk 9 ayında, 2020 yılına göre satışlarımızı yüzde 70 artırarak, kârlı büyüme trendimizi koruduk.

110 MİLYON TL’Yİ AŞAN YATIRIM YAPTIK
Grubumuzun amiral gemisi Vakko Tekstil, 2021 / 9 aylık sonuçlara göre; 138 milyon TL esas faaliyet kârı yarattı. 2020 yılında, pandeminin de etkisi ile 9 ay sonunda zarar açıklayan Vakko Tekstil, 2021’de ise 65 milyon TL dönem kârı elde etmeyi başardı. Bu sonuçlar ile son beş yıldaki en iyi performans olan 2019 yılı rakamlarımızı da geçtik. Grup olarak güçlü kar/zarar performansımızda, ülkemize olan güven ile yatırımları sürdürmemiz etkili oldu. 2021 yılında, 47 milyon TL’si Vakko Tekstil tarafından yapılmış toplam 110 milyon TL’yi aşan tutardaki yatırımı hayata geçirdik. Bu zorlu süreçte Vakko Tekstil yatırımcılarını da unutmadık. 2021’de ortaklarımıza, toplam 83,2 milyon TL brüt nakit kâr payı dağıttık. 

MAĞAZALARIMIZI, DEĞİŞİMEGÖRE YAPILANDIRDIK 
2014-2019 dönemindeki hızlı büyümeniz ve Vakko’nun mağaza portföyünün yeniden değerlendirmesi için fırsat sunan pandemide neler yaptınız?

Mağazalarımızı, zamanın getirdiği değişime ve dinamiklere göre yapılandırdık. Halihazırda açık olan 192’sinin arasında eski konseptte olan kalmadı. Hepsi yenilendi. -Söz konusu soruda Jaklin Güner'in bahsettiği rakamların tümü, 18 Kasım 2021 itibarıyla- 2021 yılında, 31 yeni noktada Vakko Dostları ile buluştuk. Vakko Nişantaşı’nın ardından, İstinyePark İzmir; Vakko, Vakko Couture, Vakko Wedding, Vakko Shoes&Bag, Vakko L’Atelier, V2K Designers ve Vakkorama markaları ile “Vakko Dostları” ile buluştu. Galataport ve Downtown Bursa mağazalarımız da açıldı. Bunlar elbette bizi çok heyecanlandıran, onurlandıran güçlü yatırımlar. Hizmet verilen alan büyüklüğümüz yaklaşık 64 bin metrekareye ulaştı. 2021 yaz döneminde Vakko, Vakko Mare, Vakko L’Atelier gibi farklı konseptler ile özellikle Ege ve Akdeniz’deki deneyim alanlarını genişlettik. Vakko L’Atelier lezzetlerini Göcek’te teknelere servis ederek sunduk ve büyük ilgi gördük. 

VAKKO HOTEL&RESIDENCE İÇİN 120 MİLYON TL YATIRIM
Vakko yaşam anlayışını, hayatın her alanında hissettirmeyi hedefleyen yeni yatırımınız olan, Sayın Cem Hakko’nun “Vakko için yeni bir sektör ve bir hayâlin gerçekleşmesi” dediği Nişantaşı’ndaki Vakko Hotel&Residence’tan söz eder misiniz? 

Vakko’nun lüks anlayışını ve misafirperverliğini konaklamada da hissettireceğimiz Vakko Hotel&Residence Nişantaşı, samimi bir deneyim sunacak. Rezidans, alışılmış konseptten farklı olarak, konforlu ve sıcak, samimi bir ev ruhu taşıyan büyük odaları ile Vakko Home ile şıklaşan yaşam alanlarını yansıtacak. Vakko L’Atelier’nin Bistrot ve Patisserie’si, rezidans misafirlerinin hizmetinde olacak. Toplam 8 katta 32 daireli Vakko Hotel&Residence, 120 milyon TL yatırım değeriyle hayata geçiyor. 

VANILLA ROCOCO MARKASINI SATIN ALDIK 
Vakko’nun 2022 yatırımları, marka iş birlikleriyle de devam edecek mi?

Vanilla Rococo markasını satın aldık. Vakko Gıda’daki büyüme planımızı destekledik. Vanilla Rococo’nun elegant ve özel tasarım lezzetlerini Fransız şıklığı ile Vakko L’Atelier lezzetleri arasına katarak, zengin ve çok çeşitli bir tat yaratacağız. 

FUUDY’Yİ BÜYÜTECEĞİZ
Vakko Holding’in, online siparişte “iyi yemek” deneyimlemek isteyenler için kurulan Fuudy’ye yatırımı, büyüme stratejileri açısından ne anlam ifade ediyor?

Fuudy’ye, toplam 10,1 milyon dolar değerleme üzerinden 3 milyon dolar tutarında yatırım yaptık. Türkiye’nin en iyi restoranlarının menülerini ve seçkin lezzetlerini evlere getiren Fuudy’yi büyütmeyi, hizmetlerini çeşitlendirip geliştirmeyi ve müşteri deneyimine dair bilgi birikimimizi aktarmayı planlıyoruz.
Dijital çağda, teknolojiyi kullanarak işi dönüştürmek artık çok daha önemli. Bu dönüşüme de öncülük etmek için ilham veren projeler üzerinde çalışıyoruz. Değişen tüketici alışkanlıklarını ve teknolojinin sağladığı kazanımları düşündüğümüzde, önümüzdeki yeni dünyaya uygun ekip ve işlerin Vakko dünyasında oluşturulduğu heyecan verici bir sürecin başlangıcındayız. Yakında yeni gelişmelerin de müjdesini vereceğiz.

UMUTLA BEKLENEN YENİ KAVRAM: PANDEXIT
2022 yılında lüks perakende, markalar için önemli fırsatlar barındırıyor mu? Projeksiyonlarınızı, büyüme trendinizin 2022’de tekrar yakalanarak devam edeceğine inanarak mı şekillendiriyorsunuz?

7 lokasyonda, 15 farklı mağaza yatırımı hedefliyoruz. Bunların 4’ü Vakko Gıda, 11’i Vakko Tekstil çatısı altında olacak. Yatırım alanı, Vakko Gıda’da 1.574 metrekare, Vakko Tekstil’de ise 5 bin 183 metrekare.
Herkesin umutla beklediği yeni bir kavram var: Pandexit... Yani “pandemiden çıkış”... Covid-19 pandemisini, çok geçmeden geride bırakacağımız yönündeki iyimser düşünceyi özetliyor. Normal sosyal etkileşime geri dönüşün, ekonomik açıdan başlangıçta pozitif sonuçlar getirmesi kesin görünüyor. 2022 yılında güçlü bir toparlanma bekleniyor; ama bunun kapsamı enfeksiyon ve aşı oranlarına göre ülkeden ülkeye büyük değişkenlik gösterebilir. 

TEMAS NOKTALARI YENİDEN KURGULANMALI
Dijital dönüşüm, tüm sektörlerde, özellikle lüks modada hızlandı ve ivme kazandı. Pandeminin, söktörünüzde gelişip dönüştürdüğü odak alanlarınıza açıklık getirir misiniz?

Nesnelerin interneti, bulut sistemleri, e-ticaret ve mobil ticaret, sanal ve artırılmış gerçeklik, blok zinciri, yapay zekâ gibi teknolojik uygulamalar, dijital şovlar, fijital (fiziksel+dijital) mağazalar gibi dijitalleşme adımları, konfor ve rahatlık sunan modanın yeni formu, sürdürülebilirlik çalışmaları, kişiselleştirme hizmetleri, marka iş birlikleri, yeni satış kanalları, lokalleşme ve yeni müşteri profilleri... 
Teknolojik gelişmeler ve dijitalleşme, tüm sektörlerde, özellikle lüks perakende de önemli değişikliklere neden oldu. Sadece online deneyimi değil, fiziksel mağazaların tasarımında ve buradaki fiziksel deneyimin geliştirilmesinde de etkili oluyor. Ayrıca, değerlerimizi yansıtabileceğimiz mağazalar ile dinamik ve inovatif bir yapı geliştiriyoruz. Çünkü bu süreçle birlikte de değişen ihtiyaçlar ve beklentiler, sektörün hem dijital hem de fiziksel temas noktalarını yeniden kurgulamasını gerektiriyor.

SÜRDÜRÜLEBİLİR MODA... 
Tüketici davranışlarında hayli etkin rol oynayan sürdürülebilir moda ve üretim konusunda Vakko olarak yaptığınız çalışmalara değinir misiniz? 

Doğanın korunması ve sürdürülebilirlik, Vakko olarak çok uzun yıllardır üzerinde hassasiyetle durup çalışmalar yaptığımız konular. Sezonların ötesinde, doğayı düşünen ve sürdürülebilir modayı destekliyoruz. Tüm markalarımızda recycling (geri dönüşüm), upcycling (ileri dönüşüm) ve sürdürebilirlik önemli bir yere sahip. Koleksiyonlarımızda çok sayıda ürün, bu üretim prensiplerinden yola çıkarak üretiliyor. Vakkorama, sezon kampanyaları ile sürdürülebilir modada farkındalık yaratıyor. 

Vakko Üretim Merkezi’nde faaliyetlerimizi, öncelikle insanı ve doğayı esas alan bir üretim anlayışıyla yürütüyoruz. Bu kapsamda “ISO 14001:2015 Çevre Yönetim Sistemleri” belgesine sahibiz. Eşarp üretiminde harcanan elektrik, su, arıtma ve doğalgaz giderlerinin azaltılarak verimini artırmak için “Continue Yıkama Makinesi” yatırım yaptık. Bu sayede, yüzde 98 su tasarrufu ve %97,5 oranında kimyasal kullanımının azaltılması konusunda çalışmalarımız başladı. Üretim merkezine son iki yıldaki yatırım tutarı 10 milyon TL’yi geçti. Atık su dahil, tüm atıkların yasal olarak belirlenen şekilde bertaraf edilmesi, geri kazanımı ve yeniden kullanımı, düzenli faaliyetlerimiz arasında.

Cem Hakko’nun BAŞARI SIRRI
- 2021 yılına dair başarılı rakamlar, salgın sürecinde gerçekleşen ve uygulanan stratejiler doğrultusunda oluştu. 
- Pandemi dönemi, lüks perakende sektöründe değişimi hızlandırdı. Hayatta kalan ve gelişen şirketler, en hızlı ve doğru kararları profesyonel bir ekiple veren, karşılaştıkları risklerin değişen doğasını öngören markalar oldu. 
- Biz de zorlu süreci, doğru adımlarla yönlendirdik. O gün aldığımız kararlar, bugünümüzü inşa etti ve başarılı bir süreci beraberinde getirdi.

Cem Hakko’nun ÖNCÜ KİMLİĞİ
- Vakko CEO’su Jaklin Güner anlatıyor: Sayın Cem Hakko der ki: “Birileri her zaman önden giden ve ilk yapan olmalı. O ilk yapanlar her daim çok yorulacak ve çok sıkıntı yaşayacak. Yolu açan niçin o biz olmayalım?” Cem Bey’in bu söylemleri çok etkileyicidir.

Cem Hakko’nun VATAN SEVGİSİ
- Vakko CEO’su Jaklin Güner, Vakko YKB. Cem Hakko'yu anlatıyor: “İkinci olarak bende iz bırakan ifadelere gelince: “Bizim için tek bir vatan var. Orası da burası.” Cem Hakko devam ediyor: “Burada doğdum, burada büyüdüm, burada askerliğimi yaptım, paramı burada kazandım ve ekmeğimi yedim, hayata da burada gözlerimi yumayacağım.”

Cem Hakko’nun BEYOĞLU AŞKI
- Vakko’nun sanat dünyasındaki özel bir değeri olan Vitali Hakko Kreatif Endüstriler Kütüphanesi ile yenilenen Atatürk Kültür Merkezi’nde (AKM) yer almak, bizim için bir gurur. 
- Babam Vitali Hakko’nun; modaya, sanata ve her şeyden öte insana saygısının bir göstergesi, eğitime katkısı olan bu kütüphaneyi AKM’ye taşımak, ailemiz için de bir onur.
- Başta sanatın her alanında eğitim alan öğrenciler olmak üzere; eğitmenler, sanatçılar, araştırmacılar ve bütün meraklılar için sanat dolu bir araştırma deneyimi sunulacak.
- AKM’de, Vakko Bistrot ile de sanatseverlerle buluştuk. Bu, çok değerli olan, markamızın ilk adımlarının atıldığı bir semte vefamız olarak çok kıymetli ve çok anlamlı. 
- İlk mağazamızın açıldığı Beyoğlu, Vitali Hakko’nun kurucusu olduğu Beyoğlu Güzelleştirme Koruma Derneği'nde yaptığı çalışmalar dolayısıyla farklı bir öneme sahip.

VİTALİ HAKKO KREATİF ENDÜSTRİLER KÜTÜPHANESİ 
- Vakko’nun sosyal sorumluluk bilinci ile hayata geçirdiği çalışmaların sonuncusu, mimarisiyle ödüllü Vakko Nakkaştepe Moda Merkezi içerisinde bulunan Vitali Hakko Kreatif Endüstriler Kütüphanesi’nin Atatürk Kültür Merkezi’ne taşınması oldu. 
- 10. yaşını kutlayan kütüphane, Vakko Kurucusu Vitali Hakko’nun vefatının ardından, onun sanata, kitaplara ve eğitime olan ilhamı ile ismini kuşaklar boyunca yaşatmayı hedefleyerek Cem Hakko tarafından oluşturuldu. 
- Kütüphane; moda, mimari, fotoğraf, resim, heykel, sinema gibi sanatın tüm başlıklarındaki en güncel ve kapsamlı koleksiyonları içeriyor.

JAKLİN GÜNER’İN LEZZET NOTU
- Vakko Gıda olarak, Vanilla Rococo markasını satın aldık. Mutfaktaki hallerimin, gıda grubumuza nasıl yansıdığına gelince... Aslında hayâl gücümü kullanıyorum. Hayâl kurarak ve bunları yaşayarak katkıda bulunuyorum. 
- Hep “Şunu da yapsak, bunu da yapsak, tuzluları da mı katsak... İşte, şu ürün narlı da olsa Cem Bey?” şeklinde fikir alışverişi gerçekleştiririm. Aslında, “Kurduğum hayâllerin hayat bulmasını Vakko’da arzuluyorum” diyebilirim. 
- Örneğin; çok muazzam bir çikolata yaptık. En yenilerinden biri, tuzlu ve bademli olan. Biz onu sütlü yaptık. Çünkü şefimiz, sütlü bir çikolatanın iyi olacağını söyledi. Ben dedim ki: “Neden bitter olmasın?” Elbette “Olmaz” dediler önce... 
- Biliyorsunuz biz kadınlar, kilomuzu korumaya çok önem veririz (Tebessüm ediyor). Bir de sert tatlara alışıksanız, ki ben öyleyim. Bitter çikolatımızın muhteşem bir performansı var.