YAPAY ZEKA

Alarko Holding Yönetim Kurulu Üyesi Leyla Alaton, teknolojik gelişmelerin bu kadar hızlı yaşandığı günümüzde liderlerin odaklanıp işlerine en çok yarayacak yeniliklerle ilerlemelerini öneriyor. Anadolu Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan, liderlerin analiz yeteneğine dikkat çekiyor. Ve ?Sadece yönettiğiniz organizasyona değil tüm topluma dokunmalı? diyor. Yaşar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Feyhan Yaşar, risk yönetimi güçlü olan şirketlerin belirsizlikle mücadelede ve çözüm üretmede önde olacaklarını hatta yeni fırsatlar şakalayacaklarına inanıyor.

E

ş zamanlı olarak uzay teknolojileri, yenilenebilir enerji teknolojileri, biyoteknolojik sağlık çözümleri, kuantum bilgisayarı…

Çin! Bir taraftan finansal, sosyal ve ekolojik sorunları diğer taraftan Tayvan, Uygur ve Hong Kong dosyaları. Öte yandan 2024 yılında dünya elektrikli otomobil liderliğine kadar uzanan küresel rekabet gücü.

Demokrasi! Gezegen nüfusunun yarısı 2024 yılında bir şekilde oy verecek. Dünyanın en kalabalık demokrasisi Hindistan, jeopolitik yükselişine devam ediyor. Endonezya, Tayvan, Bangladeş, Meksika, İngiltere, Avrupa Parlamentosu… Seçimlerin olması otoriter eğilimleri, demokrasilerin yıpranmasını dışlamıyor. Özellikle en eski anayasal demokrasi olan ABD’de başkanlık seçimleri bir dünya meselesi. Ve savaşlar! Ukraynalılar, Filistinliler, Suriyeliler, Afrika’da birçok halk savaşın cani şiddetine maruz. Küreselleşme ve teknolojinin yumağında dünya daha hızlı değişiyor.

Şirketler neler yapıyor?

LEYLA ALATON / ALARKO HOLDİNG YÖNETİM KURULU ÜYESİ 
“SÜRDÜRÜLEBİLİR YATIRIM ALANLARINA ODAKLANDIK”
“Bu teknolojik fırtınadan, fokuslanmış şekilde işinizi ileriye taşıyabilecek olanları seçip alabilmek ve değişimin büyüsüne fazla kapılmamak önemli.”

Değişimin ve dönüşümün bu kadar yoğun yaşandığı bir konjonktürde elbette ki uyum yeteneği ve çeviklik kavramları ön plana çıkıyor. Bu ortamda iş liderlerinin gelişmeleri çok yakından takip edip, doğru analiz etmesi gerekiyor. Teknolojik gelişmelerin vaatleri çok büyük, hayatlarımızın çok yakın bir gelecekte büyük ölçüde farklılaşacağını öngörebiliyoruz. Bu teknolojik fırtınadan, fokuslanmış şekilde işinizi ileriye taşıyabilecek olanları seçip alabilmek ve değişimin büyüsüne fazla kapılmamak önemli.

“İYİ TARIMA BAŞLADIK”

Alarko Topluluğu olarak odağımıza sürdürülebilirliği koyduk. Yeni yatırım alanlarımızı buna göre şekillendiriyoruz. Genel faaliyet alanlarımıza görece daha niş diyebileceğimiz tarım, bu alanların başında geliyor. Dünyada hızlı nüfus artışı ve iklim değişikliği nedeniyle büyük bir gıda kriziyle karşı karşıyayız. Tarım, ülkemizin konumu nedeniyle her zaman gelişmeye açık bir sektör. Teknolojik gelişmelerden fayda sağlayarak, yeni nesil, iyi tarım yapmaya başladık. Afyon ve Denizli’de aldığımız seralarda Sera Verde markasıyla ürettiğimiz domateslerimiz, geçtiğimiz günlerde AB akrediteli bağımsız laboratuvar analizleri sonucunda “Zero Pesticide” sertifikasını almaya hak kazandı. 2028 yılında 5 milyon metrekare arazide 300.000 ton üretim yapmayı ve dünyada bu alanda ilk 10’a girmeyi hedefliyoruz. Tarım ve gıda sanayisinde bütüncül bir zincir yaratma hedefiyle hareket ediyoruz. Tohumdan rafa kadar, gıda zincirinin her aşamasında yer alacağız. Havacılık ve enerji depolama alanlarında da yatırım çalışmalarımız devam ediyor.

DEĞİŞİM, DİNAMİZM, DİJİTALLEŞME

Yeni CEO’muz Ümit Nuri Yıldız’ın liderliğinde, 2022 yılında bir yol haritası oluşturduk. Değişimi, dinamikleşmeyi ve dijitalleşmeyi öncelediğimiz bir strateji belirledik. Pandeminin de etkisiyle dijitalleşmeyi iş modellerimize hızla entegre ettik. Bu da bize ciddi bir esneklik ve verimlilik artışı getirdi. Değer yaratma önceliğiyle yeni faaliyet alanlarımız için sürdürülebilir yatırım alanlarına odaklandık. Yayınladığımız sürdürülebilirlik raporunda da yer alan mottomuz “Geleceğe Değer”. Sadece bugünü değil, yarının dünyasını da düşünerek değer yaratmayı amaçlıyoruz. Sahip olduğumuz sorumluluk ve kalite bilincini faaliyet gösterdiğimiz her alana taşımak bizim için çok önemli. Felsefemizde de yer aldığı üzere doğaya, çevreye ve insana saygıyla, faaliyet alanlarımızda öncü projelere imza atmaya devam etmeyi hedefliyoruz. Sosyal alanda her zaman olduğu gibi eğitimi ve kadının iş hayatına eşit katılımını destekleyen projelerimizi sürdürmek, içeride de kadın çalışan oranımızı ve kadın yönetici oranımızı yükseltmek için çalışıyoruz.

“DUAYEN KURUCULARIN DEĞERLERİNE BAĞLI YENİLİKÇİ VE DİNAMİĞİZ”
100. YIL PROJESİ Cumhuriyetimizin 100. yılı özelinde başlattığımız ve Türkiye genelinde 100 genç kadın öğretmen adayına burs ve tamamlayıcı eğitimler verdiğimiz “Cumhuriyet’in Geleceği Genç Öğretmenler” projemiz bizi heyecanlandıran bir proje oldu.

GİRİŞİMCİ KADIN DESTEĞİ Yine Habitat Derneği ile yürüttüğümüz ve 2. yılına girdiğimiz Girişim Öncüleri kadın girişimciliği destek programı da hedeflediğimiz kadına destek alanında önem verdiğimiz bir diğer projemiz.

70’İNCİ YILDA Bu yıl şirketimizin 70. yılını kutluyoruz ve 70 yaşında bir kurumun, duayen kurucularının değerlerine bağlı kalarak, aynı zamanda bu kadar yenilikçi ve dinamik olması bizim için bir gurur kaynağı.

TUNCAY ÖZİLHAN / ANADOLU GRUBU YÖNETİM KURULU BAŞKANI
“İŞ MODELLERİMİZİ YENİDEN ŞEKİLLENDİRİYORUZ”
“Dönüşümün içinde iyi bir lider olabilmek, hem sorumluluğunu taşıdığınız insanların ihtiyaçlarını ve duygularını anlamaktan, hem içinde bulunduğunuz koşulları, gündemi ve sorunları doğru bir şekilde analiz ederek, sadece yönettiğiniz organizasyona değil tüm topluma dokunacak şekilde pozisyon alabilmekten geçiyor.”

Özellikle pandemiden bu yana dünya genelinde, belirsizliklerin çok fazla arttığı, beklenmedik gelişmelerin piyasaları şekillendirdiği süreçler yaşanıyor. Bu dönemde yüksek enflasyon, küresel durgunluk endişeleri, enerji maliyetleri, tedarik sorunları ve iklim değişikliği gibi gündem maddeleri, hepimizin yakından takip ettiği ve iş dünyasını oldukça zorlayan başlıklar oldu. Bir yandan da teknolojinin getirdiği hızlı dönüşüm, iş modellerimizin önemli bir bölümünü yeniden şekillendiriyor ve hepimize kendimizi geliştirmemiz gereken yeni alanlar açıyor.

“DEĞİŞEN KOŞULLARA HIZLA ADAPTE OLABİLMELİ”

Anadolu Grubu, şirketlerimizin değişen koşullara hızla adapte olabilme yeteneği sayesinde bu tarz konjonktürel dalgalanma dönemlerine karşı her zaman en sağlam duran holdinglerden biri oldu. Ben 55 yılını geride bıraktığım iş hayatımda ekonomik ve toplumsal istikrarsızlık dönemleri ve afetler de dahil olmak üzere pek çok zorlu döneme şahit oldum. Böyle dönemleri toplumun ve paydaşlarımızın yanında durarak hep güçlü bir şekilde atlatmayı bildik. Gelişmeleri ve yenilikleri takip eden, güncel kalan, dijitalleşmeye, inovasyona, girişimciliğe ve topluma fayda sağlamaya yönelik yatırımlar yapan şirketlerin geleceğin dünyasında daha güçlü bir şekilde var olmaya devam edeceğine inanıyorum. Yöneticilerimize de bu yönde tavsiyelerde bulunuyorum.

“İLERLEMENİN YOLU ÜRETİM”

Geleceğe güvenle ilerlemenin, her alanda istikrarı yakalamanın, büyümeyi sürdürülebilir kılmanın yolunun üretmekten ve üretken olmaktan geçtiğini her fırsatta vurguluyorum. Geleceğin gereklilikleri konusunda farkındalığımızı artırmamız, değer katma ve fayda oluşturma konularını odağımıza almamız, bu konularda çevik bir şekilde aksiyona geçmemiz gerekiyor. Bu anlamda Anadolu Grubu’nun tüm şirketlerinde yenilikçi ve girişimci yaklaşımı ön planda tutuyor, Ar-Ge, inovasyon ve girişimcilik çalışmalarına yatırım yapıyoruz. Geleceğin dünyası, sadece endüstriyel anlamda üretmenin değil, yeni teknolojiler, iş modelleri ve inovasyonlar üretmenin de olmazsa olmaz olduğu bir dünya olacak.

VİZYONER BAKIŞ AÇISI

Dönüşümün içinde iyi bir lider olabilmek, hem sorumluluğunu taşıdığınız insanların ihtiyaçlarını ve duygularını anlamaktan, hem içinde bulunduğunuz koşulları, gündemi ve sorunları doğru bir şekilde analiz ederek, sadece yönettiğiniz organizasyona değil tüm topluma dokunacak şekilde pozisyon alabilmekten geçiyor. Tüm paydaşlarımızın beklentilerini görebilmemiz, çalışma ve yatırımlarımızı çağa ayak uyduran ve tüm paydaşların sürdürülebilirliğini göz önünde bulunduran, vizyoner bir bakış açısıyla yönetmemiz gerekiyor.

“GRUBU GELECEĞE GÜÇLÜ ŞEKİLDE TAŞIYACAĞIZ”
BÜYÜME Anadolu Grubu, 70 yılı geride bırakmış, hem operasyonlarıyla hem hakim olduğu coğrafyayla önemli büyüklüğe sahip bir yapı. Geleceğe yönelik pek çok farklı alanda pek çok farklı hedefimiz var. Büyümemizi sağlıklı bir şekilde sürdürmek ve paydaşlarımıza değer katmaya devam etmek tabii ki en önemli önceliğimiz.

DAYANIKLILIK Dayanıklılığımızı artırabilmek ve tüketicilerimize en iyisini sunabilmek için her alanda gelişmeleri ve yenilikleri takip ediyor, gerekli gördüğümüz alanlara yatırımlarımızı yönlendiriyoruz. Sürdürülebilirlik stratejimizle de hedeflerimize emin adımlarla ilerliyoruz. Kendimizi güncelleyerek ve geliştirmeye devam ederek Anadolu Grubu’nu geleceğe güçlü bir şekilde taşıyacağımızdan eminim.

Feyhan Yaşar / Yaşar Holding Yönetim Kurulu Başkan
“MARKALARIMIZI GELECEĞE TAŞIMA SORUMLULUĞUMUZ VAR”
“Ülkemizin ekonomisine, sanayisine, topluma 79 yıldır önemli katkılar sağlayan bir topluluk olarak sorumluluğumuz büyük. Sektörlerimizi ve toplumu geliştirme, sorumlu üretim ve tüketim anlayışıyla markalarımızı gelecek nesillere taşıma sorumluluğumuz var.”

Jeopolitik, ekonomik dinamikler, teknolojideki hızlı ilerleme ve dijital dönüşüm, tüketici tercih ve davranışlarındaki değişiklikler. Hepsi iş dünyasını önemli ölçüde etkiliyor. Değişim hız kazandı ve devam edecek. Belirsizliği ve yenilikleri de beraberinde getirecek. Ekonomimizin belirsizliklerle mücadeleye ve değişimlere diğer ülkelere göre daha hızlı uyum sağladığını düşünüyorum. Geçmişten bugüne yaşanan gelişmelerle hem toplum hem iş dünyası olarak direnç kazandık. Risk yönetimi güçlü olan şirketlerin belirsizliklerle mücadelede ve çözüm üretmede önde olacaklarına ve hatta yaratıcılık ve esneklik ile yeni fırsatlar yakalayacaklarına inanıyorum.

“ZORLU KOŞULLAR İNOVASYONU DESTEKLER”

Her zorluk ve değişim içinde fırsatlar barındırır. Ben kişisel olarak bardağın dolu tarafını görmeyi tercih ederim. Her işte, mutlaka bir çözüm olabileceğini düşünürüm. Küresel gelişmeleri takip ederek yönetiminizi de gelişmelere göre proaktif olarak uyumlarsanız başarı sağlarsınız. Zorlu koşulların inovasyonu ve girişimciliği de desteklediğine inanıyorum. Güçlü insan kaynağı, esnek ve çevik bir anlayışla yenilikçi ve girişimci olabilirsiniz. Topluluğumuzun geleceğine etki edecek, birçok alanda değişim ve girişim yaratacak projelerimizi başlattık. Projelerimizin odağında tabii ki insan kaynağımız var. Tüm süreçlerimizde iyileşme, verimlilik ve hız sağlayacak dijital dönüşüm projemiz bunlardan biri. Diğer projemiz, 79 yıllık kültürümüzü günümüz koşullarıyla değerlendirdiğimiz ve bizi geleceğe taşıyacak dönüşümü başlattığımız “Kültürel Dönüşüm” projesi. Üçüncü projemizse kurucu değerlerimizde var olan girişimcilik ve inovasyon gücümüzü öne çıkaracağımız “Girişimcilik ve İnovasyon” çalışmalarımız. Yaşar Topluluğu’nun sürdürülebilirlik hedefleriyle ilgili kapsamlı çalışmalar yapıyoruz ve geleceğe daha güçlü hazırlanıyoruz.

“İNOVASYON, DİJİTALLEŞME, SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK”
EN ÖNEMLİ UNSUR Liderliğin en önemli unsurlarından biri de güvendir. Kurucumuz Selçuk Yaşar çok güçlü bir liderdi ve bize “Bilim-Birlik-Başarı” mottosu ile geleceği tanımladı. Bugün biz de diyoruz ki yaratıcı, çevik ve esnek olalım, rekabet gücümüzü artıralım.

SORUMLULUK BÜYÜK Ülkemizin ekonomisine, sanayisine, topluma 79 yıldır önemli katkılar sağlayan bir topluluk olarak sorumluluğumuz büyük. Sektörlerimizi geliştirme, toplumu geliştirme, sorumlu üretim ve tüketim anlayışıyla markalarımızı gelecek nesillere taşıma sorumluluğumuz var.

STRATEJİ Tüm sorumluluklarımızın bilinciyle inovasyon, dijitalleşme, sürdürülebilirlik ve yetenek yönetimi odağında kurduğumuz stratejimizle Topluluğumuzu geleceğe taşıyacak, daha iyi bir gelecek için çalışmaya devam edeceğiz.

Süleyman Orakçıoğlu / Orka Holding Yönetim Kurulu BaşkanI
“KRİZİ DAİMA FIRSATA ÇEVİRMEYİ BAŞARIRIZ”
“2024 yılı ve sonrasında da farklı coğrafyalarda yeni mağazalar ve lojistik alanında yatırımlar yaparak büyümeyi sürdürmeyi ve yurt içi ve yurt dışı operasyonlarımızı güçlendirmeyi planlıyoruz. Amerika kıtasında yeni mağaza açılışlarımız olacak. İtalya’nın Bologna kentinde bir lojistik merkezi açmaya hazırlanıyoruz. İngiltere, Mısır, Suudi Arabistan, Dubai, Rusya ve Romanya’da yeni mağaza açılışlarımız olacak.”

Sıcak çatışmaların artması, diplomatik anlaşmazlıklar, enflasyonla mücadele ve faizler, yerel ve genel seçimler, küresel ticarette yavaşlama, gıda ve enerji darboğazları, doğal afetler ki bilhassa olası İstanbul depremi en zorlayıcı başlıklar arasında. Şunun da altını çizmek isterim: Ekonomik tabanlı her kriz kendi içinde yeni fırsatlar barındırıyor. Paniğe kapılmak yerine iyimser ve sağduyulu davranarak böyle zamanlarda yeni iş modelleriyle krizi daima fırsata çevirmeyi başaran bir grubuz. İlerlemek ve büyümeye devam etmek için değişime açık olmak ve inovasyon ve yaratıcı çözümlerle zorlukların üstesinden gelebilmek lazım.

İTALYAN MARKALARINDA ALIM FIRSATI

Grup olarak moda endüstrisinde İtalyan ve Fransız lüks markalarıyla rekabet halindeyiz. Özellikle İtalyan markalarında yeni jenerasyonun heyecanını ve enerjisini kaybetmesi ve birtakım finansal sorunlar yaşanması, yabancı markalar için satın alma dönemini de beraberinde getiriyor. Türk iş dünyasının bu tür global fırsatları değerlendirmesi için farklı bir destek stratejisi yürütülmesiyle sonuç elde etmek mümkün. Çünkü küresel moda endüstrisinde etkinliğimizin artması, içeride üretim tarafımızı da olumlu etkileyecek bir olgu.

“OPERASYONUMUZU GÜÇLENDİRECEĞİZ”

İtibar yönetiminde kilit unsur, rakipler yerine müşteriyi ön planda tutmaktır. Uzun vadeli değer yatırımlarına odaklanmanın da itibar yönetiminin bir diğer önemli öğesi olduğuna inanıyorum. Bilhassa çalışanlara yatırım, bu konuda önemli bir pay sahibi. Değer yaratma vizyonumuz kapsamında 2024 yılı ve sonrasında da farklı coğrafyalarda yeni mağazalar ve lojistik alanında yatırımlar yaparak büyümeyi sürdürmeyi ve yurt içi ve yurt dışı operasyonlarımızı güçlendirmeyi planlıyoruz. Bu doğrultuda 2024 yılında Amerika kıtasında güçlü bir varlık oluşturmak amacıyla yeni mağaza açılışlarımız olacak. Avrupa kıtasındaki e-ticaretten mağazacılığa tüm satış operasyonlarımızı çok daha güçlü ve verimli bir şekilde yönetmek üzere İtalya’nın Bologna kentinde bir lojistik merkezi açmaya hazırlanıyoruz. İngiltere, Mısır, Suudi Arabistan, Dubai, Rusya ve Romanya’da yeni mağaza açılışlarımız olacak.

“OMNI CHANNEL İLE DEVRİM YAPTIK”
ODAK Odak noktalarımız “sürdürülebilirlik ve dijitalleşme” konusunda önemli adımlarla büyümeye devam ettiğimiz bir dönem içindeyiz. Bireylerin ve dünyamızın geleceğini ön planda tuttuğumuz bir dönüşüm yaşadık. Müşteri odaklı iş yaklaşımımızla köklü değişimleri hayata geçirerek benzersiz alışveriş deneyiminin kapılarını araladık. Değişime ve dönüşüme öncülük ettiğimiz bu başlıklarda ilerleyişimiz sürüyor.

ONLINE’IN PAYI Örneğin online tarafta omni channel sistemiyle devrim yaptık. Gece online üzerinden alışveriş yapan müşteriler, gündüz mağazadan teslim alabiliyor. Online satışların toplam satışlardaki payı adet bazında yüzde 35, ciroda yüzde 23 seviyesine yükseldi.

EN İYİ KUMAŞ DAHA İYİ FİYAT E-ticarette müşteri biraz daha fiyata duyarlı. Bu da bizi avantajlı kılıyor. Çünkü dünyanın en iyi kumaşlarını kullanıyoruz ama üretim gücümüzle daha iyi fiyatlar sunuyoruz. Damat Tween APP ve D’S damat APP ile müşterilerimize 24 saat alışveriş imkanı sunuyoruz.