YATAŞ GRUP'UN DÖNÜŞÜM YOLCULUGU

Mobilya ve yatak sektörünün liderlerinden Yataş Grup "Sözde değil, özde dünya markası olma" hedefiyle, ihracat odaklı bir büyüme stratejisi yürütüyor. Avrupa, Orta Doğu, Balkanlar ve Çin başta olmak 49 ülkeye ürünlerini ulaştırıyor. 2011 yılında başlattığı dönüşüm hamlesi kapsamında vizyonunu geliştiren şirket, varlık gösterdiği coğrafyalara yenilerini ekliyor. Enza Home ve Yataş Bedding'e, geleneksel ile moderni sentezleyen Divanev'i de ekleyen topluluk, 2020'de tam 1.7 milyar TL ciro planlıyor. Yataş Grup CEO'su Nuri Öztaşkın ise çıtayı yükseğe koyuyor: "Yurt dışında gittiğimiz her yerde ilk BEŞE girmek."

Anadolu’nun ilk sünger fabrikası olan Süntaş A.Ş. adıyla 1976’da kurulan Yataş Grup, 1996’da mobilya sektöründe bir ilke imza atarak halka açılan ilk şirket oldu. Bugün yurt içinde ve dışında yüzlerce mağazaya sahip ve 2 bin 500 kişiyi istihdam ediyor. 43’üncü yıl dönümünü kutlayan şirketin CEO’luk koltuğunda Nuri Öztaşkın oturuyor. Babası Yılmaz Bey’in kurucu başkanlığını üstlendiği birinci neslin öğretilerini, Öztaşkın ve Altop ailelerinin tecrübeleriyle harmanlayan başarılı iş insanı, bizleri İstanbul Kartal’da, temmuz ayında taşındıkları yeni genel merkezlerinde ağırladı. Biz sorduk, Nuri Öztaşkın, naif ses tonu ve bilgi dolu dağırcığıyla samimi yanıtlar verdi...


MARKALARA, YENİDEN ENERJİ VERİLMELİ
Sektörünün en iyi yönetilen şirketi olarak, markalarınızı yeniden nasıl yenilediniz ve geliştirdiniz? 

Yaşlanan markalara yeniden enerji verilmeli. Tarihimizin en büyük dönüşüm projesini 2011’de başlattık ve 2017’de tamamladık. Yataş Grup’un bugüne kadarki her türlü kurumsalını, içeriğini yeniledik. Markadan mağazaya, koleksiyondan duruşa, felsefeden bakış açısına kadar her şeyi A’den Z’ye değiştirdik. Üzerindeki tozu aldığımız marka yepyeni konseptiyle, günümüze uyarlandı, gençleşti, dinamikleşti, halka yakın olma misyonunu, saygınlığını, itibarını korudu ve kalite imajını da devam ettirdi. 
Yatak odası ile salonu ve oturma odasını ayırdık. Sektörde “Biz de varız” dedik. Yataş sadece uyku dünyası, yatak odası ürünleri satıyor. Enza ise tamamen mobilya; ancak Enza’ların içerisinde shop in shop konseptiyle yine Yataş Bedding var. Yataş Bedding aynı zamanda mono mağazacılık ayağında... Enza Home ve Yataş Bedding ile Erciyes Anadolu Holding’in ardından, sektörde ikinciyiz. 

DİVANEV’DE GELENEKSEL ÜRÜNLER MODERN İLE SENTEZLENDİ
Türkiye’de 40 yılı aşkın var olan Divan markasını, Mart 2018’de satın aldınız. Bu aşamada bir hikâye ortaya çıktı mı? Divanev ile eski ve yeniyi nasıl sentezleyeceksiniz?

Yataş Grup’un adıyla bütünleşen kalite, güven ve tasarımı, çeşit ve fiyat aralığı olarak geniş kitlelere ulaştırmak hedefiyle, yeni bir marka arayışına girmiştik. Divan Home’un Türkiye’de 40 yılı aşkın tarihi vardı. Tüketicide kelime olarak bilinme oranı yüksek ve hafızalarda kısa sürede yeniden yer edecek ‘Divan’ markasını satın aldık. Divanev’i oluşturulurken “iyi ve kaliteli bir ev yaşamının herkesin hakkı” olduğu fikrinden yola çıktık. 

Yoğun bir marka konumlandırma, tasarım ve Ar-Ge çalışmasının ardından Divanev’in ilk tanıtımını bayilere, Kasım 2018’de, Furniture İstanbul’da yaptık. Özgün ve tarz sahibi Divanev’in tasarımları, ağırlıkla Yataş Grup ekibince yapıldı. Yurt içi ve yurt dışından da 10’a yakın tasarım ofisiyle çalıştık, dünyadaki saygın isimlerden danışmanlık hizmeti aldık. 

Piyasada çok modern tarz alım yapan bir kitle olduğu gibi daha romantik ve konservatif tarzda müşteri; yani iki farklı zevk ve gelir grubu var. Divanev geleneksel; ancak modern ile sentezlenen ve başka bir yorum niteliği taşıyan ürünlere bağlı tüketicilere hitap ediyor. 2020’yle ilgili 100 mağaza hedefimiz var. Şu ana kadar 32 sözleşme imzalandı. Türkiye’nin en önemli noktalarında Divanev’ler görülecek. Buralardan 150-200 milyon TL ek ciro beklentisine sahibiz.

ENZA HOME’UN AMACI, YENİ YAŞAM TARZLARI YARATMAK
Enza Home, sektörünün en beğenilen ve bilinen markası konumuna nasıl ulaştı? 

Yeni yaşam tarzları yaratmak için tüketicilerin beğenisine sunduğumuz Enza Home’un marka konumlandırma, mağaza konsept ve ürün koleksiyonu yenilemeyle ilgili altyapı çalışmalarını 2013’te tamamladık. Kurumsal hafızasının geldiği Yataş’ın itibarını, saygınlığını ve itibarını sürdüren Enza Home’un; logosundan anahtar kelimelerine, marka mesajlarına ve ses tonuna dek her şey çalışıldı. Tüm iletişim araçları ve iletişim dili yenilendi. 2013’teki lansman filmiyle "Yeni bir mobilya sadece evinizi mi değiştirir?" sorusuna yanıt aradık. Enza evde geçen zamanın bambaşka bir keyfe dönüşeceğini vurgularken ”Enza ile Yeni Bir Hayata” dedik. 

“Enza Home Book” ile dekorasyon dergisi tarzında “Ulaşılabilir Tasarım ve Ev Dekorasyon Rehberliği’’ sunan bir konsept kataloğu oluşturduk. Mimarlık, moda ve tasarım gibi farklı disiplinlerde çalışan başarılı ve stil sahibi tasarımcıların, Enza Home mobilya ve aksesuarlarıyla yarattığı özel mekanlara ve dekorasyon önerilerine yer verdik. Yeni sezon trendleri, trend haritaları, dosya konularını da işledik. Türkiye genelinde evlere ücretsiz ulaştırıldığımız ve dijital platformlarda da yer alan “Enza Home Book” ile dekorasyon tutkunlarına yaşam alanlarını güzelleştirmek için ilham veren, yıl boyunca ellerinden düşürmeyecekleri bir kaynak sunduk.

ONLİNE MAĞAZAMIZ KOLAYLIK SAĞLIYOR
Yataş Bedding, online mağazasıyla hayatları kolaylaştırıyor. Tümüyle, tüketici alışkanlıkları nasıl değişiyor?

Tüketiciler artık her şeye daha kolay ulaşabilmek istiyor. İstedikleri gün, saat ve yerde ürünü internetten inceleyip karşılaştırma yapmak, büyük rahatlık sağlıyor. Güvendikleri, kalitesinden emin oldukları markalardan da rahatlıkla alışveriş yapabiliyorlar. Bizim sunduğumuz kolay erişim ve kişiselleştirme filtreleri, zamandan tasarruf imkânı sunuyor. Bu deneyim, özellikle çalışan kesim için büyük kolaylık sağlıyor. Müşterilerimiz yılda en az 3 defa online mağazamızı ziyaret ederek ürün satın alıyor. 

MÜŞTERİLERİMİZLE ‘EV’LENİYOR GİBİYİZ
Müşteri memnuniyetini sağlarken neler yapıyorsunuz? 

Markalama “Söz vermek” demektir. Yataş’a güvenen tüketicinin sevgisine layık olmak, en büyük teveccüh. İşimiz sadece satışla bitmiyor. Servis ve montaj yapıyoruz, garanti sürecinde her türlü şikâyeti gideriyoruz. Hâlâ ürünle ilgili memnuniyetsizlik varsa iki yılın sonunda en hesaplı fiyatlarla, yedek parçalarla yenilemeye gidiyoruz. Bizimkisi bir süreç ve birliktelik. Müşteriyle “ev”leniyor gibiyiz. Çözüm ortağıyız ve birlikte kurduğumuz evin bir parçası oluyoruz.  

2019 HEDEFİMİZ  1.2 MİLYAR TL CİRO 
İlk yarıda 556 milyon TL net satış rakamına ulaştınız. İlk 9 ay nasıl geçti? 2019'u hangi raporlamalarla kapatacaksınız? 

Türkiye ve dünyadaki ekonomik gidişata rağmen 2019’un ilk 9 ayını, 838 milyon TL ciroyla kapatma başarısını gösterdik. 2019 hedefimiz olan 1.2 milyar TL ciroya emin adımlarla ilerliyoruz. 2020’de yurt içinde yeni markamız Divanev ile Yataş Bedding ve Enza Home mağazalaşmalarına devam edeceğiz, yurt dışında yeni pazarlara giriş yapacağız. 


BÜYÜME STRATEJİMİZİN ODAĞINDA ‘İHRACAT’ VAR
Globalde nasıl bir performans sergiliyorsunuz? Kale pazarlarınıza eklemeler olacak mı?

İhracat odaklı bir büyüme stratejisi yürütüyoruz. Avrupa, Orta Doğu, Balkanlar ve Çin başta olmak 49 ülkeye ihracat yapıyoruz. Avrupa, Afrika, Uzak Doğu, Yakın Doğu ve Orta Doğu’da etkiniz. Ana hedef pazarlarımız arasında Almanya, Rusya, Romanya ve İngiltere geliyor. Buralarda kendi mağazalarımızın yanı sıra, franchise ile büyümeyi planlıyoruz. Rusya’daki şirketimizle önemli ilerleme kaydedeceğimize inanıyoruz. Amacımız, bu yıl sonuna kadar, yurt dışındaki yeni satış noktası sayısını 39’a ulaştırmak. 

İhracatımızın toplam ciromuz içindeki payı 2019’un ilk 9 ayında yüzde 10 civarında. Geçen sene yüzde 7’ydi, 2019 hedefimiz ise yüzde 12. Geçen yılın aynı dönemine oranla; 2019’un ilk 9 ayında, Avrupa’da satışlarımızı yaklaşık 2.5 kat artırdık. Ağırlığı Almanya ve Balkan ülkeleri oluşturdu. 2019 ilk 9 aylık verilere göre; ihracat ciromuzun yüzde 26’sını Avrupa pazarı oluşturuyor. Onu sırasıyla %24 ile Orta Asya, %22 ile Orta Doğu takip ediyor. Yeni açılan mağazalarımızla Avrupa’daki ivmeyi daha da artıracağız. İlk 9 ayda adetsel bazda yüzde 50’ye yakın büyüdük. 2020 itibarıyla Amerika pazarına gireceğiz. 


SÖZDE DEĞİL, ÖZDE DÜNYA MARKASI OLACAĞIZ
Enza Home ve Yataş Bedding, dünyanın devlet destekli ilk ve tek markalaşma programı olan Turquality kapsamına alındı. Etkin ihracat stratejiniz neleri içeriyor?

Turquality’ye 2017’nin sonunda her iki markamızla dahil olduk ve 5 yıllık bir projeksiyon belirledik. Hedefimiz, Turquality Destek Programı'nın gücünü de arkamıza alarak “Sözde değil, özde dünya markası olmak.” Uzak Doğu da dahil, dünya pazarlarında daha aktif yer alacağız. 2020’de 1.7 milyar TL’ye çıkarmayı amaçladığımız ciromuzun yüzde 25’ini ihracattan sağlayacağız. Gayemiz, 2030’da kadar en az dört ülkede ilk 5 marka içerisinde olmak. Almanya başta olmak üzere, Batı ülkelerine açılacağız ki bu yönde mevcut organizasyonumuzu güçlendirdik. 

ALMANYA’DA İLERLEMEYE DEVAM EDİYORUZ 
Özellikle Almanya pazarındaki payınızı her geçen gün artırıyorsunuz...

Evet... Temmuzda Almanya-Hannover depo kapasitemizi 2.5 katına çıkardık. Önemli kentlerdeki alışveriş merkezlerinde ve çok katlı dev AVM’lerin içinde, Enza Home ve Yataş Bedding olacak. Ekimde Berlin, Dortmund, Frankfurt ve Augsburg’da mağazalarımızı devreye aldık. Aralıkta Münih, Düsseldorf gibi önemli şehirlerde, Yataş ürünlerini Avrupa tüketicisinin beğenisine sunacağız. Almanya’da, online satış kanallarındaki ve yatak satan zincir mağazalardaki ilerlememize de devam ediyoruz.

RUSYA PAZARINDA BÜYÜMEK İSTİYORUZ
3.5 milyon ruble sermayeyle "Yataş Rus Limited Şirketi"ni kurdunuz. Rus pazarında nasıl bir hareket planınız var?

Ana faaliyet konusu tekstil, mobilya ve yatak satışı olan “Yataş Rus Limited Şirketi”mizle hedeflerimize bir adım daha yaklaşacağız. Rusya, büyümeyi istediğimiz hedef pazarlarımız arasında. 

KRİZ DÖNEMLERİNDE DE BÜYÜMEMİZ SÜRÜYOR
Ölçek ekonomisine geçen markalar (üretim artarken maliyetin düşmesi) neler yapmalı? 

Çok hızlı karar verebiliyoruz, çabuk aksiyon alabiliyoruz. Bunun sonucu olarak kriz dönemlerinde de büyüyoruz. “Halkın alım gücü markalarımıza yetmiyorsa biz onların alım gücüne inelim” stratejisini benimsedik. Yataş’ın ve Enza’nın müşteri kitlesine uygun ürünler ürettik. Yani “Halk bize gelemiyorsa biz onlara gidelim” dedik. Bu noktada da hayli başarılı olduk. Piyasa enflasyonun çok altında ürünlerle pazar payımızı artırdık. Yataş her yıl yüzde 20 ila 50 arasında büyüyor. İki haneli büyümeyi de devam ettirmeye çalışıyoruz. Bu rakamlar siyasi ve ekonomik koşullara göre değişkenlik gösteriyor. Ciromuz gibi ölçekten dolayı kârlılığı da yükseliyor. Yüzde 56’sı halka açık bir şirketiz. Dolayısıyla yatırımcımızın beklentilerine yanıt verebilecek bir şirket haline geldik.

YURT DIŞINDA REKABET İÇİN KDV YÜZDE 8’E DÜŞÜRÜLMELİ 
Ölçülemeyen mobilya sektörünün size olumsuz yansımaları neler?

Bir şirketi yönetmek için en önemli şey, data. Sektörde yüzde 60-70’e varan kayıt dışı çok fazla ki verilere de ulaşamıyoruz. Bu nedenle devletimizin büyük kaybı var. Alan da satan da razı! Kimse yüzde 18 KDV ödemek istemiyor. İş, karşılıklı anlaşmayla gidiyor. Biz halka açık, normal, hukuksal ve mali standartlarda çalışan şirketler olarak haksız rekabete uğruyoruz. Yüzde 18 KDV, yekun tutan alışverişlerde ciddi bir rakam. Eğer vergi oranı çok yüksek ise ödenememesine de çok şaşırmamak gerek! KDV makul bir seviyeye, tek haneliye hatta psikolojik sınır olan yüzde 8’e gelmeli. Daha da güçlenen tekstil sektörü %8 iken mobilya neden %18’de? O da ayrı bir soru. Arada çifte standart oluyor. 

Tekstilin ihracatı 10-15 milyar dolarlarda; ancak %18 KDV yüzünden içeride büyüyemeyen ve belirli bir hacime ulaşamayan mobilya, yurt dışında 2-3 milyar dolarda kaldı. Çünkü dış pazar yatırım ve risk istiyor. Hatalar ve kayıplar da olabilir. Ölçek ekonomisi yapıp, yurt dışına da rekabet edebilir fiyatlar verebilme seviyesine erişebilmek için Türkiye’de güçlenmek lazım. KDV’nin yüzde 8’ olduğu dönemlerde tüketici, garanti faktöründen hareketle markalı ürünleri ve bilinen firmaları tercih ediyor. Böylece otomatik olarak kayıt içine giriyor. Dolayısıyla KDV kalıcı olarak %8’e düşürülmeli...   


ÇALIŞANLARIMIZIN YÜZDE 43’Ü KADIN
Yönetim kurulunuzda iki kadın var. Yataş Grup’u “Kadın Dostu Şirket” olarak nitelendirebilir miyiz?  

Evet, Şükran Balçık ve Nimet Eşelioğlu, aktif olarak yönetim kurulumuzda görev yapıyor. Beyaz yaka çalışanlarımızın yüzde 43’ü kadın. Hizmet ettiğimiz ürünler, çok feminen ve kadına hitap ediyor. Biz de mağazalarımızda ve fabrikalarımızda kadın istihdamını özellikle arzu ediyoruz. Dekorasyon ve tasarım firmasıyız; karar veren kadınlar. Kadın, kadının dilinden daha iyi anlıyor. Spesifik olarak “Şöyle olsun” yaklaşımına gerek kalmıyor. Kadın çalışan sayımız otomatik artıyor. Halihazırda Türkiye ortalamasının çok üzerindeyiz. Yüzde 43’lük oranı yeterli görüyorum; ama %50’ye kadar da çıkabilir. 

AİLE BÜYÜKLERİMİZİN KURDUĞU TAKIMLA BUGÜNLERE GELDİK
Duayen iş insanı ve yönetim kurulu başkanınız Sayın Yavuz Altop Bey’in ve babanız Yılmaz Bey'in tecrübelerinden nasıl istifade ediyorsunuz?

Yataş Grup, Öztaşkın ve Altop ailelerinin kurduğu, birinci jenerasyona ait bir şirket. Ben de ikinci neslin temsilcisi olarak buradayım. Kurucu başkan, babam Yılmaz Öztaşkın. Kurucu Başkan Yardımcımız ise Yönetim Kurulu Başkanımız Yavuz Altop. Artı kardeşler de var. Rahmetli amcamız Mehmet Öztaşkın ile Hakkı Altop Bey var ve elbette kardeşler... Onların kurduğu iyi bir takımla bugünlere geldik. Halka açık, Öztaşkın ve Altop ailelerinin birlikte hareket ettiği bir kuruluşuz. Her zaman hem bababın hem Yavuz Bey’in bilgilerinden, tecrübelerinden büyük fayda sağlıyoruz ki, onların gölgeleri yetiyor. 

Türkiye’de eskiden 7 senede bir kriz olurdu, son dönemde her yıl olmaya başladı, umarım bu süreler biraz daha uzar. Çok inişleri, çıkışları olan bir ülkeyiz; ancak krizlere bağışıklığı artmış da bir ülkeyiz. Çok da dayak yemiş bir nesiliz. Büyüklerimiz de geçmiş deneyimlerini bizlere sunuyor. Muhtemel olumsuzlukları önceden görerek her türlü sıkıntıya karşı dayanıklı bir firma olmanın yollarını gösteriyorlar. Böylece sağlam kararlarla darboğaz dönemlerini ağır hasar almadan atlatabiliyoruz. 

NURİ ÖZTAŞKIN’IN AJANDASINDAKİ İLK 3 BAŞLIK
Son dönemde öne çıkan gerçek, globalleşme. Şirketin olabildiği kadar gelirlerinin yüzde 25-30’unun ihracattan, yani döviz olarak gelmesi gerekiyor. Parayı dolar, Euro ya da pound olarak kazanmalıyız. Diğer türlü iki ileri, bir geri... Bizden çok daha sonra başlayan Amerikan şirketlerine baktığımızda, hepsi devasa olmuş ve ciroları, değerleri almış başına gitmiş. O noktaya gelmek için daha yurt dışı ağırlıklı çalışmalıyız.
Daha iyi ekiplerle çalışmalı, ekipleri tekrar organize etmeliyiz.
Divanev markamızın iyi bir pazar payıyla sektörde ilk 5 içerisine girmesini hedefliyoruz. 


YATAŞ GRUP’TA EKİP RUHU

- Yataş Grup’ta toplam 2 bin 500 kişi çalışıyor ki, birinci planda “Çalışan mutluluğu” dedik. Çalışanımız mutlu olursa müşterimizi, yatırımcımızı ve bizi mutlu eder. Özetle; çalışanı mutlu eden bir sistem kurmaya çalıştık.
- Herkesin hedefi, başarı kriteri ve görevi var. Bu hedefleri tutarsa, pozisyonunun gereği olarak, maddi ve manevi onları destekliyoruz ve ödüllendiriyoruz.
- Yoğun tempoyla ‘ekip ruhu’yla başa çıkıyorum. Biz hedefleri ve başarı kriterlerini baştan koyuyoruz, ölçülerle konuşuyoruz. Dolayısıyla delege edip inisiyatif vermeyi de çok severiz. Aksi takdirde büyümeniz imkânsız.
- Çalışanlarımızı eğitiyor ve geliştiriyoruz ki, buna sosyal sorumluluk projesi olarak da bakıyoruz. Dolayısıyla biz yetiştirebiliriz; ama ülkemize fayda sağlayacaksa başka bir şirkete de gidebilir.
- Güven ve dürüstlük çok önemli. Bizde herkes 100 puanla başlar ki, kaybederse bu, kendinden kaynaklanır. Bizim tam güvenimizin ardından eksik bir şey yaparsa, bundan kendimizi sorumlu tutarız. “İyi yetiştiremedik. Eğitim açıkları var, bunu tamamlayalım” deriz. Yine kolundan tutar, daha iyi noktaya getirmek için omuz omuza veririz.

NURİ ÖZTAŞKIN’IN USTALIK DÖNEMİ
- Yanlışları unutup gidiyoruz ki, “öğrenilmiş doğrular” çok önemli ve yola bunlarla devam ediyoruz. Farkına varmadan yanlışlardan uzak duruyoruz.
- Hata yapmadan götürmemiz gerekiyor. Artık gelinen noktada şirket yöneticileri olarak bizler, ustalık dönemini yaşıyoruz. Olabildiğince riskleri minimize etmeliyiz. Artık hataya yer yok; hem ülke hem marka olarak... 

NURİ ÖZTAŞKIN’IN GLOBAL PLANI
- Yurt dışında büyümek, çok önemli. “İkinci 5 yıllık vizyonunuz nedir?” derseniz, daha global, ışıkları 24 saat sönmeyen bir şirket olma, değişimi ve sıçramayı yapma vizyonunu dile getirebilirim. 
- Almanya ve Rusya ofislerimiz kuruldu. Çok yakında Amerika ofisimiz açılıyor. Kendi toptan, perakende ve online ve projeli satış kanallarımız olacak. Her taraftan bu üç ülkeye nüfuz edeceğiz. Ayrıca buralarda ilk 5 marka arasına girmek istiyoruz. Diğer ülkelerin de stratejik noktalarında mağazalarımız var.
- Bu projenin Çin, Hindistan ayağı var. Buralar da hedef ülkelerimiz olabilir. 

YATAŞ GRUP’TA KURUM HAFIZASI
- Kurum hafızası çok önemli. Bunu olabildiğince koruma gayesindeyiz. 
- Mağaza hafızası da önemli. Bunun için mağaza çalışanlarımızın değişim oranını düşürme çabasındayız. 
- Dışarıdan bize renk katacak, bizi geliştirecek ve bilmediğimizi öğretecek kişilere de her zaman açığız. Ancak içeriden yetiştirip yukarıya doğru yükseltmek ve terfi ettirme kararındayız. 
- İç kaynaklarımızı kullanarak gelişmek hem içeridekileri motive ediyor hem Yataş ruhuna sahip bir ekiple yönetmek, geleceğe güvenle bakmamızı sağlıyor. Bu da daha hızlı büyümemize olanak tanıyor."