KARAR VERMEK NEDEN VE NE KADAR ÖNEMLİ?

Acar Baltaş

İyi bir yöneticinin dört önemli özelliğinden biri karar verme konusundaki isabetidir. Karar vermek zorunda kalan birçok yönetici daha fazla zamana, daha fazla bilgiye ve danışacak birilerine ihtiyaç duyar. Diğer taraftan kararlılığın bir kişilik özelliği olduğunu unutmamak gerekir.

Örneğin kişilik özelliği olarak pek tedbirli olmayanlar kolay karar verir. Ancak “Doğru karar” ve “kolay karar” birbirinden farklıdır. Her sorunun hızlı, kolay, ucuz ve yanlış bir çözümü vardır ve bu çözüm daha sonraki bir sorunun temelini oluşturur. Bu sözlerden doğru kararın yavaş alınması gerektiği sonucunu çıkarmak hatalı olur. Yapılması gereken, “Amaca hizmet eden karar”ı mümkün olduğunca hızlı almaktır.

Gecikme, alınacak kararı anlamsız kılar. Kararın gecikmesi, bekleyenler açısından belirsizliğe yol açar ve bu durumun sık tekrarlanması da liderin yönetim becerilerinden çok kişiliğiyle ilgili şüphe ve güvensizlik doğurur. Kararsızlığı önleyecek veya kararlarda gecikmeyi azaltacak adımlardan biri zaman sınırı koymaktır.

 

ÇIKARLAR ÇATIŞIRSA

Çıkarların çeliştiği durumlarda mutlak doğru bir karara ulaşmak hiçbir zaman mümkün değil. Böyle durumlarda en az rahatsızlık verecek olan seçimi yapmak yerinde olur. Astlar arasındaki anlaşmazlıklarda hakem olmak, yapılabilecek en büyük yanlış. Tarafsızlığınıza inanarak size gelenler, kendilerini haklı gördükleri için gerçekte tarafsız olmanızı değil, kendilerinden taraf olmanızı bekler. Kendilerine bütünüyle hak vermediğiniz zaman da duruma göre üç tür düşünceden birine sahip olurlar: “Aslında onu sever”, “bu konuyu anlayacak bilgisi yok”, “yeterince zaman ayırıp konunun derinine inmedi.”

Kararlarınızın herkesi memnun edemeyeceğini kabul etmeniz gerekir. Herkesi memnun etmeye çalışarak kimseyi memnun edemezsiniz. Bu nedenle kararlarınızdan memnun olmayanlara empati göstermek önem taşır ve rahatsızlığın doğuracağı sonuçları hafifletir.

BELİRSİZLİK ALTINDA

Karar verme aşaması mutlaka belirsizlik içerir. Hiçbir zaman bütün verilere sahip olarak karar vermek mümkün olmaz. Çünkü o zamana kadar “karar”, karar olmaktan çıkar olan bitene “tepki” olur. Karar verirken öncelikle belirsizliklerin farkında olun. Bunların listesini yapın ve belirsizliğe yol açan bütün kuşkulu durumları kağıda dökün. Belirsizliklerin yoğunlaştığı durumlarda kendinize şu soruları sorun:

Olabilecek en iyi ihtimal nedir?

Gerçekleşmesi muhtemel durum nedir?

Ortaya çıkabilecek en kötü durum nedir?

Daha sonra her üç durum için de senaryo hazırlayın. Liderlik konusunda kısa bir süre önce yapılan bir araştırma, önümüzdeki yıllarda yöneticilerin kararlarını daha çok danışarak vereceklerini ve birlikte çalıştıkları kişileri kararlarına daha fazla ortak edeceklerini gösteriyor. Çünkü günümüzün sorunları tek bir kişinin bilgi, beceri ve birikimini aşıyor. Bu nedenle astlarınızı dinleyin ve onların birikimlerinden yararlanın. Bunun zayıflık olarak algılanacağını düşünmeyin. Sonuçta bilgiyi seçen, değerlendiren, yorumlayan ve son şeklini verecek olan sizsiniz. Karar verme sürecinde şu üç noktayı göz önünde bulundurun:

m Baskıyı hesaba katın. Baskı ve stres insanın öğrendikleriyle değil, mevcut bilgileriyle hareket etmesine yol açar. Bu nedenle karar verirken mümkün olan en fazla bilgiyi toplayıp doğru analiz etme ve en uygun seçeneğe yönelmeyi içeren adımları sistemli şekilde ve açık, berrak bir zihinle atmanız gerekir. İmkan varsa bunları kağıt-kalem kullanarak veya ekranda, yazıya dökerek yapın.

m Alternatif plan hazırlayın. Bütün olasılıkları düşünüp en iyi olduğuna inandığınız alternatifi seçin ve bu seçimin gerekçelerini sıralayın. “Ya böyle olmazsa?” sorusunu sorun ve işlerin yolunda gitmemesi ihtimaline karşı mutlaka bir B planı oluşturun.

m Sorumluluk alın. Her kararınızın temelini ekip üyelerine karşı hissettiğiniz sorumluluk duygusu oluşturmalı. Kendi vizyonunuz doğrultusunda astlarınız adına riske girebilirsiniz ancak astlarınızı riske atmamaya gayret edin.

SONUÇ

Karar ve kararlılık bir yöneticinin yönetim başarısının önemli bir sütunudur. Kararsızlık yöneticiye olan güveni sarsar. Her insanın karar süreci parmak izi kadar özeldir. Bu nedenle karar sürecinizi tanıyın ve buna uygun stratejiler geliştirin. Bunun için tarih boyunca farklı disiplinlerden gelenlerin karar konusundaki özdeyişleri size ilham verebilir.

Bir girişimde bulunacaksanız, kararsızlık kapılarını kapatın.
F. Nietzsche

Kararlar, yılan balığına benzer. Kolayca yakalanır ama elde tutulması zordur.
A. Dumas Fils

Değerlerinin ne olduğunu bilirsen, karar vermekte güçlük çekmezsin.
R. Disney

Başarının sırrı kendi işinizi iyi yapmanızda değil, o işi iyi yapacak doğru adamı bulmanızdadır.
A. Carnegie

Tuhaf görünebilir ancak büyük liderler yetkiyi kendilerinde toplayarak değil, dağıtarak başarılı olur.
J. B. Stockdale

Yazarın 1.10.2023 00:00:00. Tarihinden Önceki Yazıları